Stručni članci
04.08.2012.
Preporuke Udruge gradova u Republici Hrvatskoj za izmjene i poboljšanje normativnog okvira lokalne samouprave
Prilog raspravi
U ovom broju donosimo prvi dio članka autorice Nives Kopajtich-Škrlec, koordinatorice poslova za Udrugu gradova u Republici Hrvatskoj, koji se odnosi na preporuke Udruge gradova za izmjene i dopune određenih zakona kojima se uređuje lokalna samouprava, a te su preporuke predstavljene na Konfereciji u svibnju 2012. u Zagrebu, a odnose se osobito na Zakon o izborima članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, na Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, na Zakon o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi i na sam Zakon o plaćama i Zakon o komunalnom gospodarstvu. Drugi dio članka odnosi se na prijedloge izmjena i dopuna zakona kojima se uređuje imovina jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, a objavit ćemo ga u jednom od sljedećih brojeva lista.
Udruga gradova u posljednjih je nekoliko godina sama inicirala izradu i donošenje niza zakona, od kojih ćemo navesti tek Zakon o izmjeni i dopuni Zakona o potvrđivanju Europske povelje o lokalnoj samoupravi2 kojime je Europska povelja o lokalnoj samoupravi ratificirana u cijelosti te Zakon o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi3 kojime je po prvi put, nakon petnaest godina improvizacija i analogne primjene propisa o državnim službenicima, uređen radnopravni status lokalnih službenika i namještenika. Uz donošenje temeljnih zakona značajnih za lokalnu samoupravu, predlagali smo izmjene i dopune brojnih zakona koji uređuju njezina prava i obveze, poslove i djelokrug, financiranje ili bilo koji drugi aspekt života u okviru lokalne zajednice. Sudjelovali smo u izradi niza nacrta prijedloga zakona i podzakonskih propisa, primarno uključivanjem u radne skupine osnovane pri ministarstvima sa zadaćom izrade tih nacrta.
Početkom 2011. intenzivirali smo rad radnih skupina Udruge gradova, a primarno, intenziviran je rad Radne skupine za sustav lokalne samouprave koja okuplja stručnjake s dugogodišnjim iskustvom rada u gradovima, a potom i ostalih skupina. Zadaća Radne skupine za sustav lokalne samouprave bila je izraditi i predložiti stajališta Udruge vezana manje uz decentralizaciju, a više uz konkretne prijedloge za potrebna i realno ostvariva poboljšanja zakona i drugih propisa, radi ostvarivanja trajnog cilja u kontekstu zagovaranja interesa i prijedloga gradova pred Saborom i Vladom Republike Hrvatske, te naravno, pred središnjim tijelima državne vlasti.
2. Sadržaj Preporuka i metodologija njihove izrade
Po analizi zaprimljenih upitnika utvrđeno je pet tada primarnih područja za koja su osnovane sektorske radne skupine, i to sektorska radna skupina za »opću upravu«, sektorska radna skupina za komunalno gospodarstvo, sektorska radna skupina za imovinu, sektorska radna skupina za školstvo i društvene djelatnosti te sektorska radna skupina za financiranje. U radu navedenih radnih skupina sudjelovalo je više osoba (86) iz 38 gradova4 koje imaju višegodišnja specijalistička stručna i praktična znanja iz brojnih i različitih područja rada jedinica lokalne samouprave.
Završni dokument nazvan Preporuke za izmjene i poboljšanje normativnog okvira lokalne samouprave ujedinio je sve sektorske dokumente i donio konkretne preporuke za poboljšanje i izmjene normativnog okvira te prijedloge za preraspodjelu ovlasti, odgovornosti i financijskih sredstava između državne uprave i lokalne samouprave.
Preporuke za izmjene i poboljšanje normativnog okvira lokalne samouprave predstavljene su na zasebnoj Konferenciji održanoj u svibnju u Zagrebu 2012. te na kolegiju gradonačelnika, također u svibnju, održanom u Rapcu 2012. te su njihovom predstavljanju nazočili brojni predstavnici lokalne samouprave i državnih tijela i institucija.
Lokalna samouprava, čija je temeljna zadaća na najkvalitetniji način ostvariti svoju ulogu u obavljanju poslova od interesa za lokalno stanovništvo, esencijalno treba kvalitetan, konzistentan, primjeren, ali i logičan zakonski okvir. Zakonodavna vlast bi trebala usvojiti zakonski okvir koji ne će priječiti, već će podupirati funkcioniranje lokalne samouprave u cjelini, uvažavajući znatne razlike koje postoje među lokalnim jedinicama. Kvaliteta zakona i podzakonskih akata, što je temeljna obveza zakonodavca i drugih donositelja propisa, podrazumijeva poštovanje svih kriterija koje u Izvješću U-X-5105/2008 utvrđuje Ustavni sud Republike Hrvatske, a to su jasnoća, preciznost, izvjesnost i predvidljivost. Praksa nam, međutim, svjedoči o tome da mnogi zakoni kao i podzakonski akti, koji se odnose na lokalnu samoupravu tim kriterijima ne udovoljavaju, čak štoviše.
U tekstu će biti nadalje nešto više riječi o područjima koja su sadržana i obrađena u Preporukama, a to su sustav lokalne samouprave i »opća uprava«, komunalno gospodarstvo, imovina lokalne samouprave, društvene djelatnosti uz posebnu obradu područja predškolskog odgoja i osnovnog obrazovanja, kulture i sporta te financiranje lokalne samouprave5.
3. Sustav lokalne samouprave i »opća uprava«
Ipak smo se odlučili za realnije, uvjetno rečeno minimalističke varijante prijedloga primarno stoga što svako decentraliziranje poslova nailazi na silne (političke) prepreke i protivljenja, a dodatno, decentraliziranje, koje periodično i uslijedi, ne biva popraćeno financijskom podlogom. Dobiti posao i zadatke, odgovornost, službenike i rokove, a bez osiguranja dodatnih i nužno potrebnih financijskih sredstava, jednostavno više nije opcija koju bi lokalna samouprava mogla prihvatiti i financirati iz vlastitih sredstava. Pravni okvir koji uređuje promatrano područje nazvano »opća uprava« te na koje se odnose predložene preporuke činili su sljedeći propisi: Zakon o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, Zakon o izborima općinskih načelnika, gradonačelnika, župana i gradonačelnika Grada Zagreba, Zakon o postupku primopredaje vlasti, Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, Zakon o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, Zakon o plaćama u lokalnoj i područnoj (regionalnoj), Uredba o klasifikaciji radnih mjesta u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, Zakon o radu, Zakon o suzbijanju diskriminacije, Zakon o fiskalnoj odgovornosti te Zakon o općem upravnom postupku6.
3.1. Zakon o izborima članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
3.2. Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi
3.3 Zakon o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi
3.4. Zakon o plaćama u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi
3.5. Zakon o fiskalnoj odgovornosti
4. Komunalno gospodarstvo
U novom smo Prijedlogu zakona predložili usklađivanje sa zakonima koji su se pojavili u proteklih nekoliko godina, primarno se radilo o već navedenim zakonima, predložili smo konačno definiranje pojma »javnih površina« kao i trenutka kad one to postaju, drukčiji tretman komunalnog redarstva koje bi dobilo mnogo šire područje rada i djelovanja, primjenu Općeg poreznog zakona10 na postupak utvrđivanja i naplate komunalne naknade i komunalnog doprinosa, promjenu nekih danas postojećih nadležnosti s predstavničkog tijela na gradonačelnike i općinske načelnike, no jedino s razloga učinkovitosti i jednostavnosti u rješavanju, decentralizaciju određenih poslova, ali uz primjereno financijsko praćenje od države i zakonodavstva, u potpunosti izmijenjen način postupanja kod promjena cijena komunalnih usluga, promjenu striktnih odredaba o namjenskom trošenju sredstava za što se Udruga gradova kontinuirano zalaže već godinama, određivanje nekih drugih načina plaćanja komunalne naknade, promjenu odredaba o komunalnom doprinosu razlikovanjem investitora i detaljnijim reguliranjem otvorenih građevina te promjenu kaznenih odredaba.
Radna se skupina za komunalno gospodarstvo u svome radu rukovodila time da kvalitetan Zakon o komunalnom gospodarstvu na kvalitetan način regulira obavljanje komunalnih djelatnosti, a osobito pružanje komunalnih usluga od interesa za fizičke i pravne osobe te financiranje građenja i održavanje objekata i uređaja komunalne infrastrukture kao cjelovitog sustava. On pomiruje nekoliko aspekata i u osnovi suprotstavljenih stajališta, opći, javniinteres koji je i razlog zahvata države u funkcioniranje komunalnih javnih službi koja moraju djelovati u javnom interesu i moraju biti odgovorne lokalnim jedinicama. Potom interes korisnika koji se sve više i uspješnije organiziraju i educiraju te sve manje prepuštaju procjeni i volji nadležnih tijela bilo lokalne samouprave, bilo državne uprave i vlasti. No, jedno je posebno bitno u svim segmentima, premda je više stvar kulture i dosljednosti pojedinca, korisnici traže zaštitu od nezakonitosti i arbitrarnosti. Pri tome često zanemaruju svoje obveze i ne pristaju biti odgovorni za plaćanje cijene komunalne usluge, komunalnog doprinosa i/ili komunalne naknade. Dalje, komunalno gospodarstvo, premda do jučer neatraktivno, nije imuno od utjecaja profita, privatnih interesa, natjecanja i nelojalnosti. Prisutna je tendencija privatizacijekomunalnih službi koja pristupanjem Europskoj uniji ne će jenjavati, štoviše, ostaje i nadalje velika umješnost razgraničiti, ali i pomiriti javno i privatno. U komunalno će gospodarstvo bez sumnje, sve više ulaziti privatni kapital, koristit će se oblici javnoprivatnog partnerstva, sredstva EU fondova, ma koliko apliciranje i postupci provedbe projekata bili komplicirani i formalni.
Komunalno je gospodarstvo svojevrstan »lakmus« koji reflektira zadovoljstvo građana i prvi detektira probleme, nezadovoljstva i prigovore. Upravo je komunalno gospodarstvo područje koje najviše utječe na kvalitetu svakodnevnog života građana. Stoga je jedna od zaključnih i glavnih preporuka Udruge gradova usmjerena na izgradnju cjelovitog, konzistentnog i kvalitetnog pravnog sustava komunalnog gospodarstva sa snažnim nadzorom jedinica lokalne samouprave nad komunalnim službama, upravo radi zaštite javnog interesa.
Budući da Zakon o komunalnom gospodarstvu koji će, uvjereni smo, prihvatiti niz kvalitetnih, suvremenih i na praksi utemeljenih prijedloga Udruge gradova, mora prepoznati i istaknuti postojanje javnog interesa te nespornu činjenicu da su javne površine javna dobra u općoj upotrebi u vlasništvu jedinica lokalne samouprave na čijem se području nalaze te se na njima, osim prava služnosti i prava građenja, ne mogu stjecati nikakva stvarna prava. Tek će se stvaranjem primjerenog pravnog okvira, koji se mora temeljiti na iskustvima i dosadašnjoj praksi, na dijalogu i konzultacijama te na uvažavanju i mirenju zasebnih interesa, omogućiti kvalitetnije obavljanje komunalnih djelatnosti.
5. Imovina lokalne samouprave
5.1. Zakonom o vlasništvu i drugim stvarnim pravimao
5.2. Zakon o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostorap
5.3. Zakon o cestama
Ovaj Zakonq donosi velike pomake i velike novosti. U pogledu upisa u zemljišne knjige novih nerazvrstanih cesta koje će se graditi, one se moraju upisati u zemljišne knjige kao javno dobro u općoj upotrebi i kao neotuđivo vlasništvo jedinice lokalne samouprave na čijem se području nalazi, a postojeći upisi u zemljišnim knjigama nerazvrstanih cesta u vlasništvu jedinica lokalne samouprave zamijenit će se prema službenoj dužnosti upisom nerazvrstane ceste - javnog dobra u općoj uporabi, kao neotuđivog vlasništva jedinice lokalne samouprave. Nadležnost upravljanja, građenja i održavanja nerazvrstanih cesta postaje odgovornost jedinica lokalne samouprave. Lokalna samouprava tako je dočekala željenu i dugoočekivanu decentralizaciju upravljanja nerazvrstanim cestama, ali očekuje se s pravom da ova specifična materija bude riješena u potpunosti sukladno odredbama Zakona o cestama te da bude popraćena i relevantnom te primjerenom fiskalnom decentralizacijom, budući da sredstva koja predviđa Zakon o komunalnom gospodarstvu ni u kojem slučaju nisu dostatna. Dodatna je preporuka Udruge gradova da se u pogledu primjene Zakona o cestama u dijelu koji se odnosi na upis vlasništva jedinica lokalne samouprave na svim nekretninama koje su po svojoj namjeni, na terenu, nerazvrstane ceste, postigne dogovor i usuglašavanje oko primjene tih odredbi među mjerodavnim državnim tijelima, u prvom redu to su Ministarstvo pravosuđa i Državna geodetska uprava, i to u obliku obveznog naputka koji će omogućiti službama zaduženim za provedbu upisa vlasništva jedinica lokalne samouprave na nerazvrstanim cestama, sudovima, te tijelima zaduženima za provedbu prethodnih postupaka, primjerice, izradu parcelacijskih elaborata, prijavnih listova o promjeni kulture i sl., katastru, jedinstveno i ispravno tumačenje, a time jedinstvenu i ispravnu provedbu odredaba Zakona o cestama.
5.4. Zakon o šumama
5.5. Zakonu o izvlaštenju
5.6. Zakon o naknadi za oduzetu imovinu za vrijeme jugoslavenske komunističke vladavine
6. Društvene djelatnosti
6.1. Predškolski odgoj
Kad govorimo o osnovnom školstvu preporuka je dana u smjeru izjednačavanja sredstva za kapitalnu izgradnju školskih objekata te hitno donošenje što jasnijih kriterija financiranja kapitalne izgradnje što je, prema mišljenju Radne skupine, do sada bilo netransparentno. Nadalje, predlaže se revidirati odredbe o upisnom području škola ili ih potpuno izbrisati iz zakonske regulative, propisati potankosti u vezi s organiziranjem i financiranjem prijevoza učenika, revidirati odredbe nekih prostornih standarda, primjerice onih koji se odnose na veličinu sportske dvorane te omogućiti jedinicama koje to žele nastaviti s projektom jednosmjenske nastave. Osnivači su ti koji bi trebali određivati broj razrednih odjela u osnovnoj školi, dakle trebalo bi nastaviti i dovršiti proces decentralizacije u području osnovnoškolskog obrazovanja. Uz navedeno, valjalo bi da osnivači osnovnih i srednjih škola više utječu na izbor ravnatelja te propisati više članova u školskom odboru, hitno donijeti podzakonske akte, pravilnike propisane posebnim zakonima, posebno one u vezi sa školovanjem učenika s teškoćama, zatim program obrazovanja asistenata u nastavi i osobnih asistenata te osigurati financiranje od strane države.
6.2. Područje kulture
6.3. Sport
5. Financiranje lokalne samouprave
Preporuke Udruge gradova koje se odnose na domenu financiranja mogli bismo podijeliti u tri osnovne skupine, a to su preporuke koje se odnose na izradu i donošenje podzakonskih propisa, dakle, ispunjavanje obveza sukladno odredbama posebnih zakona, zatim preporuke kojima se predlažu izmjene postojećih zakonskih rješenja i konkretne mjere za osnaživanje fiskalnog kapaciteta lokalnih jedinica te preporuke koje se odnose na fiskalnu decentralizaciju.
U pogledu preporuka kojima se predlaže izrada i donošenje podzakonskih propisa, uredaba i pravilnika, predloženo je donošenje Pravilnika o polugodišnjem i godišnjem izvještaju o izvršenju proračuna, potom Uredbe o metodologiji pripreme, ocjene i izvedbe investicijskih projekata te Uredbe o kriterijima i mjerilima za odgodu ili obročnu otplatu duga te otpis ili djelomični otpis potraživanja te prodaju potraživanja, sve navedeno obveze su koje proizlaze sukladno odredbama Zakona o proračunux.
Sljedeća se skupina Preporuka odnosi na izmjene postojećih propisa kako bi se financijski položaj lokalne samouprave osnažio barem u dijelu koliko to dopuštaju okolnosti gospodarske krize. Predlaže se, dakle, izmjena Zakona o proračunu u dijelu koji se odnosi na zaduživanje na način da se ograničenje ukupnog limita zaduživanja poveća na 30% te da se ograničenje veže jedino uz ostvarenje prihoda poslovanja. Dodatno, unutar roka od 40 dana u kojem je Vlada Republike Hrvatske obvezna izdati suglasnost za zaduživanje, predlažemo zaseban rok od 15 dana u kojem je nadležno Ministarstvo financija dužno izvijestiti jedinicu lokalne samouprave o potpunosti zahtjeva. Protekom roka, odnosno nedostavljanjem obavijesti o nekompletnom zahtjevu, podneseni bi se zahtjev smatrao potpunim. Također, i sljedeća se preporuka odnosi na izmjene Zakona o proračunu, ali i na izmjene Pravilnika o proračunskim klasifikacijamay te predlaže da se prihod od prodaje nefinancijske imovine ne planira i ne iskazuje kao poseban namjenski izvor financiranja, već da se uključi u izvor financiranja opći prihodi i primici, budući da se na taj način planira i u Državnom proračunu. Izmjena Zakona o proračunu ili, pak, donašanje posebne uredbe, potrebno je, također, kako bi se definirali elementi za uvrštavanje rashoda za investicije, kapitalnih pomoći i donacija u plan razvojnih programa koji čini sastavni dio proračuna jedinica lokalne samouprave. Sljedeća se Preporuka odnosi na izmjene Zakona o boravišnoj pristojbi,z gdje se predlaže propisati da i jedinica lokalne samouprave ulazi u automatizam raspodjele sredstava prikupljenih po osnovi boravišne pristojbe. Slijedi Preporuka kojom se predlaže, putemizmjene Zakona o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara,aa ukinuti plaćanje direktne spomeničke rente te Preporuka kojom se predlaže, putem izmjena Zakona o porezu na promet nekretnina,ab obvezati javne bilježnike i sudove da dostavljaju jedan primjerak isprave kojom se mijenja vlasništvo nad nekretninama, ne samo Poreznoj upravi, već i jedinici lokalne samouprave na čijem se području nekretnina nalazi.
8. Umjesto zaključka
Uvažavanjem barem dijela ovih Preporuka Udruge gradova koje se odnose na financiranje, nominalno i formalno, povećali bi se prihodi lokalne samouprave u odnosu na prihode Državnog proračuna, no koristi za građane bile bi višestruke i daleko veće te bi se ogledale u racionalnijem i transparentnijem trošenju sredstava upravo u okviru lokalnih jedinica i za osiguranje temeljne, danas ozbiljno ugrožene, kvalitete pružanja javnih usluga građanima.
1 Udruga gradova u Republici Hrvatskoj nacionalna je i nestranačka organizacija sa statusom nacionalne organizacije gradova, a okuplja 104 od 127 gradova u Hrvatskoj.
2 Zakon o izmjeni i dopuni Zakona o potvrđivanju Europske povelje o lokalnoj samoupravi (Nar. nov.-MU, br. 4/08).
3 Zakon o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 86/08 i 61/11).
4 Knin, Opatija, Glina, Prelog, Osijek, Kutina, Križevci, Koprivnica, Čakovec, Zagreb, Rijeka, Sisak, Pula, Virovitica, Pazin, Rovanj, Opatija, Nova Gradiška, Sveta Nedjelja, Nin, Orahovica, Klanjec, Novska, Šibenik, Buzet, Vodice, Crikvenica, Slavonski Brod, Zadar, Bjelovar, Varaždin, Samobor, Vinkovci, Čazma, Daruvar, Dubrovnik i Karlovac.
5 Voditelji su radnih skupina, ujedno i autori sektorskih dijelova Preporuka za izmjene i poboljšanje normativnog okvira lokalne samouprave kojima još jednom zahvaljujem na suradnji, trudu i nesebičnoj spremnosti da svoje znanje i iskustvo podijele s nama, gđa Cecilija Tolo, pročelnica Ureda gradonačelnice, Grad Knin, (Sustav lokalne samouprave i opća uprava), mr. sc. Dragica Kemeter, pročelnica Upravnog odjela za upravu, Grad Čakovec (Komunalno gospodarstvo), Sonja Marohnić - Horvat, pročelnica Upravnog odjela za imovinskopravne poslove i društvene djelatnosti, Grad Novska (Imovina lokalne samouprave), Davor Brust, voditelj Odsjeka za prosvjetu, tehničku kulturu, djecu i mladež, Grad Osijek i Vesna Brezovac, viša savjetnica u Odsjeku za prosvjetu, tehničku kulturu, djecu i mladež, Grad Osijek (Društvene djelatnosti) i Ivica Malatestinić, suradnik Udruge gradova u Republici Hrvatskoj (Financiranje lokalne samouprave).
6 Zakon o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (Nar. nov., br. 33/01, 10/02, 155/02, 45/03, 43/04, 40/05, 44/06, 109/07, 109/07 i 24/11), Zakon o izborima općinskih načelnika, gradonačelnika, župana i gradonačelnika Grada Zagreba (Nar. nov., br. 109/07, 125/08 i 24/11), Zakon o postupku primopredaje vlasti (Nar. nov., br. 94/04, 17/07 i 91/10), Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 36/09, 125/08 i 36/09), Zakon o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 86/08 i 61/01), Zakon o plaćama u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 28/10), Uredba o klasifikaciji radnih mjesta u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 74/10), Zakon o radu (Nar. nov., br. 149/09 i 61/11), Zakon o suzbijanju diskriminacije (Nar. nov., br. 85/08), Zakon o fiskalnoj odgovornosti (Nar. nov., br. 139/10) te Zakon o općem upravnom postupku (Nar. nov., br. 47/09).
7 Zakon o Državnom izbornom povjerenstvu (Nar. nov., br. 44/06 i 19/07).
8 Zakon o komunalnom gospodarstvu (Nar. nov., br. 36/95, 70/97, 128/99, 57/00, 129/00, 59/01, 26/03, 82/04, 110/04, 178/04, 38/09, 79/09, 153/09, 49/11, 84/11 i 90/11).
9 Zakon o vodama (Nar. nov., br. 153/09, 63/11 i 130/11), Zakon o financiranju vodnog gospodarstva (Nar. nov., br. 153/09 i 90/11), Zakon o cestama (Nar. nov., br. 84/11), Zakon o grobljima (Nar. nov., br. 19/98 i 50/12), Zakon o otpadu (Nar. nov., br. 178/04, 153/05, 111/06, 60/08 i 87/09), Zakon o zaštiti okoliša (Nar. nov., br. 110/07) te Zakon o prostornom uređenju i gradnji (Nar. nov., br. 76/07,38/09, 55/11,90/11 i 50/12).
10 Opći porezni (Nar. nov., br. 147/08, 18/11 i 78/12).
k 11 Zakon o šumama (Nar. nov., br. 140/05, 82/06, 129/08, 80/10, 124/10 i 25/12).
l 12 Zakon o naknadi za oduzetu imovinu za vrijeme komunističke vladavine (Nar. nov., br. 92/96, 39/99, 42/99, 92/99, 43/00, 131/00, 27/01, 34/01, 65/01, 118/01, 80/02 i 81/02).
m 13 Zakon o upravljanju državnom imovinom (Nar. nov., br. 145/10).
n 14 Zakonu o turističkom i ostalom građevinskom zemljištu neprocijenjenom u postupku pretvorbe i privatizacije (Nar. nov., br. 92/10).
o 15 Zakon o vlasništvu i drugim stvarnim pravima (Nar. nov., br. 921/96, 68/98, 137/99, 22/00, 73/00, 129/00, 114/01, 76/06, 141/06, 38/09 i 153/09).
p 16 Zakon o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora („Narodne novine“, broj 125/11).
q 17 Zakon o cestama (Nar. nov., br. 84/11).
r 18 Zakon o izvlaštenju (Nar. nov., br. 9/94, 35/94, 112/00, 114/01, 79/06, 45/11 i 34/12).
s 19 Zakon o lokalnoj samoupravi i upravi (Nar. nov., br. 90/92, 94/93, 117/93 i 128/99).
t 20 Zakon o područjima županija, gradova i općina u Republici Hrvatskoj (Nar. nov., br. 90/92 2/93, 58/93, 90/93 10/94, 29/94)
u 21 Zakon o kazalištima (Nar. nov., br. 71/06).
v 22 Zakon o ustanovama (Nar. nov., br. 76/93, 29/97, 47/99 i 35/08).
w 23 Zakon o sportu (Nar. nov., br. 71/06, 150/08, 124/10 i 124/11).
x 24 Zakon o proračunu (Nar. nov., br. 87/08).
y 25 Pravilnik o proračunskim klasifikacijama (Nar. nov., br. 26/10).
z 26 Zakon o boravišnoj pristojbi (Nar. nov., br. 152/08 i 59/09).
aa 27 Zakon o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara (Nar. nov., br. 66/99, 151/03, 157/03, 100/04, 87/09, 88/10, 61/11 i 25/12).
ab 28 Zakon o porezu na promet nekretnina (Nar. nov., br. 69/97, 26/00, 127/00, 153/02 i 22/11).
ac 29 Zakon o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (Nar. nov., br. 117/93, 69/97, 33/00, 73/00, 127/00, 59/01, 107/01, 117/01, 150/02, 147/03, 132/06, 26/07, 73/08 i 25/12).
ad 30 Zakon o porezu na dodanu vrijednost (Nar. nov., br. 47/95, 106/96, 164/98, 105/99, 54/00, 73/00, 127/00, 86/01, 48/04, 82/04, 90/05, 76/07, 87/09, 94/09 i 22/12).