17.09.2021.

Novosti u podnošenju prijedloga za ovrhu na temelju vjerodostojne isprave u elektroničkom obliku

Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o obrascima u ovršnom postupku, načinu elektroničke komunikacije između sudionika i načinu dodjele predmeta u rad javnom bilježniku (Nar. nov., br. 94/21) stupio je na snagu 15. rujna 2021., i propisuje važne novosti u pokretanju ovršnih postupaka, čiji je cilj pojednostavnjenje i moderniziranje ovršnog postupka koji bi se trebao provoditi brzo i efikasno, uz što manje troškova.

1. UVOD
Dana 15. rujna 2021. godine stupio je na snagu Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o obrascima u ovršnom postupku, načinu elektroničke komunikacije između sudionika i načinu dodjele predmeta u rad javnom bilježniku1.

Njegovo stupanje na snagu važno je iz razloga što će se prema izmijenjenom Pravilniku pokretati budući ovršni postupci isključivo na propisanim obrascima, i to:

- ovršni postupci na temelju ovršne isprave (tzv. sudska ovrha) pokretat će se isključivo na propisanom obrascu već od 15. rujna 2021.

- ovršni postupci na temelju vjerodostojne isprave (tzv. javnobilježnička ovrha) pokretat će se putem informacijskog sustava, na propisanom obrascu elektroničkim putem u strojno čitljivom obliku čim ministar nadležan za poslove pravosuđa donese odluku o ispunjenju tehničkih uvjeta za e-komunikaciju između sudionika u postupku.

Pravilnik je donesen temeljem posljednjih izmjena i dopuna Ovršnog zakona2, čiji je cilj pojednostavnjenje i moderniziranje ovršnog postupka koji bi se trebao provoditi brzo i efikasno, uz što manje troškova.

2. PRAVILNIK O OBRASCIMA U OVRŠNOM POSTUPKU, NAČINU ELEKTRONIČKE KOMUNIKACIJE IZMEĐU SUDIONIKA I NAČINU DODJELE PREDMETA U RAD JAVNOM BILJEŽNIKU
Pojedini pojmovi upotrijebljeni u Pravilniku, a koji su važni za lakše snalaženje i razumijevanje, imaju sljedeća značenja:

- Informacijski sustav čini mrežna aplikacija za zaprimanje prijedloga za ovrhu, poslužno mjesto (usluge.pravosudje.hr) sustava eSpis te informacijski sustav Hrvatske javnobilježničke komore koji je neposredno s njime povezan

- Elektronička ovrha (e-Ovrha) jedinstveni je informacijski sustav za upravljanje i rad na sudskim predmetima, koji se sastoji od standardne aplikacije, računalne i telekomunikacijske opreme i infrastrukture, sistemske programske opreme i alata te svih podataka koji se tim sustavom unose, pohranjuju i prenose iz svih vrsta upisnika na općinskim, županijskim te trgovačkim sudovima, Visokom trgovačkom sudu Republike Hrvatske i Vrhovnom sudu Republike Hrvatske, sukladno važećem Pravilniku o radu u sustavu eSpis.

- Siguran elektronički poštanski pretinac je pretinac elektroničke pošte pod nadzorom administratora sustava

- Kvalificirani elektronički potpis je napredan elektronički potpis koji je izrađen pomoću kvalificiranih sredstava za izradu elektroničkog potpisa i temelji se na kvalificiranom certifikatu za elektroničke potpise

- Potvrda je oznaka koja povezuje datum i vrijeme s podacima na način kojim se u razumnoj mjeri isključuje mogućnost nezapažene promjene podataka te je potpisana pomoću naprednog elektroničkog potpisa ili pečaćena pomoću naprednog elektroničkog pečata kvalificiranog pružatelja usluga povjerenja ili jednakovrijednom metodom

- Vanjski korisnik informacijskog sustava jest osoba koja je pokrenula postupak radi ovrhe neke tražbine te osoba u čiju je korist taj postupak pokrenut po službenoj dužnosti (ovrhovoditelj), kao i osoba protiv koje se tražbina ostvaruje (ovršenik)

- Obrazac prijedloga za ovrhu na temelju vjerodostojne isprave koji je sastavni dio Pravilnika3 predstavlja grafički oblik elektroničkog obrasca prijedloga koji se popunjava u sustavu Elektroničke ovrhe te se prikazuje korisniku za daljnje popunjavanje u sadržaju prilagođenom prethodno unesenim podacima.

Elektronička komunikacija uređuje se Pravilnikom, Pravilnikom o elektroničkoj komunikaciji4 kao i Pravilnikom o radu u sustavu eSpis5.

2.1. PODNOŠENJE PRIJEDLOGA ZA OVRHU NA TEMELJU VJERODOSTOJNE ISPRAVE
U trenutku kada ministar nadležan za poslove pravosuđa donese odluku da su za to ispunjeni uvjeti, prijedlog za ovrhu na temelju vjerodostojne isprave neće se više podnositi od ovrhovoditelja odnosno njegova punomoćnika javnom bilježniku, već će se za podnošenje prijedloga biti nužno pristupiti Informacijskom sustavu putem linka uluge.pravosudje.hr, uz prethodnu autentifikaciju i autorizaciju upotrebom vjerodajnica Nacionalnog identifikacijskog i autentifikacijskog sustava visoke razine sigurnosti putem informacijskog sustava te prijedlog podnijeti na propisanom obrascu u elektroničkom obliku.

Vanjski korisnici Informacijskog sustava su ovrhovoditelji, i to ovrhovoditelji pravne osobe koji neće imati mogućnosti predaje prijedloga u papirnatom obliku te ovrhovoditelji fizičke osobe (građani i fizičke osobe koje obavljaju samostalnu djelatnost obrta i koje se bave slobodnim zanimanjima (npr. odvjetnici, liječnici, obrtnici i sl.). Pritom važno je naglasiti, a kako je pojasnilo nadležno ministarstvo, da će se tzv. „velikim ovrhovoditeljima“ odnosno subjektima koji podnose velik broj prijedloga za ovrhu na temelju vjerodostojne isprave osigurati tehničko rješenje za pojednostavnjeno podnošenje velikog broja prijedloga za ovrhu od tih subjekata, i to povezivanjem njihovih baza podataka s aplikativnim sustavom e-Ovrhe. ‘’Veliki ovrhovoditelji’’ tražit će provođenje određenih tehničkih prilagodbi kojima bi se osiguralo korištenje aplikativnog sustava e-Ovrhe, odnosno jednostavnije i brže korištenje samom uslugom. Budući da je riječ o upravljanju poslovnim procesom, to se neće posebno normativno urediti.

Pristupom Informacijskom sustavu, vanjski korisnik sustava unosi određene podatke u polja za unos koja se prikazuju dinamički, s obzirom na to tko je ovrhovoditelj odnosno ovršenik (fizička osoba, pravna osoba, suvlasnici stambene zgrade), s obzirom na vrstu vjerodostojne isprave, vrstu i valutu tražbine, potražuje li se kamata i koja (zakonska zatezna kamata, ugovorna). Temeljem unesenih podataka, formira se tekst prijedloga za ovrhu, za svaki pojedini slučaj.

Prijedlog za ovrhu formira se u obliku elektroničke isprave (pdf dokument) i korisnik potpisuje generirani prijedlog za ovrhu kvalificiranim elektroničkim potpisom. Certifikat elektroničkog potpisa mora biti izdan od kvalificiranog pružatelja usluga i mora biti valjan u trenutku potpisivanja, s tim da sud može u slučaju opravdanih sumnji o autentičnost zatražiti od pružatelja usluga certificiranja provjeru valjanosti izdanog certifikata za pojedinu fizičku ili pravnu osobu.

Ovrhovoditelj fizička osoba uz obrazac prijedloga za ovrhu mora dostaviti i vjerodostojnu ispravu na temelju koje traži određivanje ovrhe. Vjerodostojnom ispravom smatra se račun, mjenica i ček s protestom i povratnim računima kad je to potrebno za zasnivanje tražbine, javna isprava, izvadak iz poslovnih knjiga, po zakonu ovjerovljena privatna isprava te isprava koja se po posebnim propisima smatra javnom ispravom. Računom se smatra i obračun kamata.

Prilozi prijedlogu za ovrhu predaju se u pdf formatu i ne moraju biti potpisani elektroničkim potpisom. Najveća dopuštena veličina pojedinog priloga je 20 mb. Prilozi koji premašuju zadanu veličinu razdijelit će se i dodatno uz naziv priloga označiti brojevima od 1 i dalje.

Nakon potpisivanja pdf dokumenta sustav korisniku prikazuje potvrdu kojom se potvrđuje da je prijedlog za ovrhu xxx-yyyy dana DD.MM.YYYY. u xx:xx sati predan sudu putem Informacijskog sustava.

Prijedlog za ovrhu na temelju vjerodostojne isprave podnosi se općinskom sudu na čijem području ovršenik ima prebivalište ili sjedište.

Prijedlog za ovrhu koji ne sadrži obvezne podatke propisane zakonskom odredbom6 ne može se podnijeti putem sustava Elektroničke ovrhe te se iznimno u tom slučaju prijedlog za ovrhu može podnijeti sudu u fizičkom (papirnatom) obliku.

U slučaju da vanjski korisnik informacijskog sustava, zbog nedostupnosti sustava Elektroničke ovrhe, ne može u elektroničkom obliku predati prijedlog za ovrhu dva sata prije isteka roka, vanjski korisnik informacijskog sustava dužan je bez odgode prijaviti nedostupnost sustava administratoru sustava.

U tom slučaju trenutak za predaju prijedloga za ovrhu produžuje se za jedan dan od trenutka obavijesti o nastavku tijeka roka za predaju prijedloga za ovrhu. Na mrežnim stranicama sustava Elektroničke ovrhe objavit će se upute o prijavi nedostupnosti sustava, obavijest o nedostupnosti sustava zbog tehničkih teškoća te obavijest o nastavku tijeka roka za predaju prijedloga za ovrhu.

Prethodno navedeno neće se primjenjivati ako vanjski korisnik informacijskog sustava nije mogao predati prijedlog za ovrhu putem sustava Elektroničke ovrhe u roku zbog tehničkih teškoća nastalih na njegovoj strani.

2.2. PREDAJA PRIJEDLOGA FINANCIJSKOJ AGENCIJI
Iznimno, ovrhovoditelj fizička osoba može prijedlog za ovrhu na temelju vjerodostojne isprave podnijeti tako da ga na propisanom obrascu dostavi u poslovnu jedinicu Financijske agencije7. Fina će u tom slučaju prijedlog za ovrhu proslijediti sudu naznačenom u prijedlogu, i to unosom podataka iz obrasca prijedloga za ovrhu na temelju vjerodostojne isprave u sustav Elektroničke ovrhe. Fina će obrazac prijedloga za ovrhu i ostale zaprimljene isprave uz podatak o danu primitka u Finu i imenu, prezimenu i osobnom identifikacijskom broju osobe koja je obrazac prijedloga predala proslijediti sudu.

U tom slučaju komunikacija s ovrhovoditeljem fizičkom osobom odvija se fizičkim (papirnatim) putem na trošak ovrhovoditelja.

2.3. SUSTAV ELEKTRONIČKE OVRHE
Prema podacima iz obrasca prijedloga za ovrhu koje je ovrhovoditelj popunio, u sustavu Elektroničke ovrhe formirat će se prijedlog za ovrhu za svaki pojedini slučaj.

Prilikom podnošenja prijedloga za ovrhu informacijski sustav Elektronička ovrha načinit će potvrdu o primitku prijedloga za ovrhu. Prilikom zaprimanja prijedloga za ovrhu u sustavu Elektronička ovrha spisu se dodjeljuje poslovni broj suda i jedinstveni identifikator.

2.4. POVJERAVANJE PRIJEDLOGA U RAD JAVNIM BILJEŽNICIMA
Prijedlozi za ovrhu na temelju vjerodostojne isprave automatski se povjeravaju u rad javnim bilježnicima kao povjerenicima suda ravnomjerno, po abecednom redu njihovih prezimena, prema pravilima o službenom području i sjedištu javnih bilježnika.

Uz prijedlog za ovrhu na temelju vjerodostojne isprave mora se opisati tražbina iz vjerodostojne isprave i priložiti vjerodostojna isprava na temelju koje se predlaže ovrha.

Važno je naglasiti da će ovrhovoditelj putem aplikativnog sustava e-Ovrhe moći pratiti postupanje po predmetu pa tako i o automatskom ustupanju predmeta u rad nadležnom javnom bilježniku od općinskog suda te o poslovnom broju predmeta.

3. ZAKLJUČAK
S danom 15. rujna 2021. godine razvidno je da se mijenja dosadašnji način pokretanja ovršnog postupka. No, zaključno je nužno istaknuti da je za novi način pokretanja ovršnog postupka potrebno da su prethodno ispunjeni određeni preduvjeti, a to su da ministar nadležan za poslove pravosuđa donese odluku da su ispunjeni tehnički uvjeti za elektroničku komunikaciju između sudionika u postupku, da svaki korisnik ima mogućnosti pristupa Informacijskom sustavu, koji se nalazi na stranici usluge.pravosudje.hr, da se izvrši prethodna autentifikacija i autorizacija upotrebom vjerodajnica Nacionalnog identifikacijskog i autentifikacijskog sustava visoke razine sigurnosti putem informacijskog sustava te da vanjski korisnik prethodno ishodi kvalificirani elektronički potpis izdan od kvalificiranog pružatelja usluga koji mora biti valjan u trenutku potpisivanja.

 

1 Nar. nov., br. 43/21 i 94/21, u nastavku teksta: Pravilnik.
2 Nar. nov., br. 131/20.
3 Prilog 1. Pravilnika.
4 Nar. nov., br. 5/20.
5 Nar. nov., br. 35/15, 123/15, 45/16, 29/17, 112/17, 119/18, 39/20, 138/20, 147/20, 70/21 i 99/21.
6 Čl. 39. Ovršnog zakona.
7 U nastavku teksta: Fina.