13.01.2023.

Novi Zakon o naseljima nakon više od 30 godina

Postupak određivanja imena naselja, ulica i trgova te označavanja zgrada kućnim brojevima donedavno je bio uređen propisima koje smo naslijedili iz bivšeg sustava. S obzirom na protek vremena, bilo je nužno osvježiti pravni okvir koji uređuje to područje, i uskladiti ga s nizom zakona koji su u međuvremenu doneseni. Dragica Kemeter, dipl. iur., pročelnica Upravnog odjela za upravu Grada Čakovca, daje pregled novih pravila o određivanju imena naselja, ulica i trgova te označavanju zgrada kućnim brojevima.

1. UVOD
Određivanje imena naselja, ulica i trgova te označavanje i obilježavanje zgrada brojevima donedavno je bilo uređeno prilično starim Zakonom o naseljima iz 1988. (Nar. nov., br. 54/88 – u nastavku teksta: ZON/88) i Pravilnikom o evidencijama naselja, ulica i trgova te brojeva zgrada iz 1990. (Nar. nov., br. 30/90), a danas je regulirano novim Zakonom o naseljima (Nar. nov., br. 39/22 – u nastavku teksta: ZON/22) i Pravilnikom o načinu označavanja imena naselja, ulica i trgova te načinu obilježavanja zgrada kućnim brojevima (Nar. nov., br. 117/22).

Od donošenja ZON-a/88 do donošenja ZON-a/22 promijenio se cijeli zakonodavni sustav.
Stoga je propis trebalo uskladiti sa Zakonom o lokalnoj i regionalnoj (područnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 36/09, 150/11, 144/12, 123/17, 98/19 i 144/20), u dijelu koji se odnosi na nazive i nadležnosti tijela jedinica lokalne samouprave, a posebno u vezi s nadzorom zakonitosti općih akata koje u samoupravnom djelokrugu donose predstavnička tijela. Odredbe propisa trebalo je uskladiti i s nekoliko drugih zakona: Zakonom o komunalnom gospodarstvu (Nar. nov., br. 68/18, 110/18 i 32/20), Zakonom o cestama (Nar. nov., br. 84/11, 22/13, 54/13, 148/13, 92/14, 110/19, 144/21, 114/22), Prekršajnim zakonom (Nar. nov., br. 107/07, 39/13, 157/13, 110/15, 70/17, 118/18) i dr. Usto, propis je trebalo posebno uskladiti s propisima koji uređuju državnu izmjeru i katastar nekretnina (Zakonom o državnoj izmjeri i katastru nekretnina – Nar. nov., br. 112/18, 39/22, u nastavku teksta: ZDIK).

2. ŠTO DONOSE ODREDBE ZON-A/22?
Prema ZDIK-u, Državna geodetska uprava nadležna je za vođenje i održavanje registra prostornih jedinica u kojem su, uz ostalo, podaci o imenima naselja, ulica, trgova i podaci iz rješenja o određivanju kućnih brojeva (članak 121. ZDIK-a - riječ je o podacima iz odluka predstavničkog tijela jedinica lokalne samouprave). Naime, prema ZON-u/22 ime naselja, ulice i trga određuje se odlukom predstavničkog tijela jedinice lokalne samouprave (u nastavku teksta: JLS), a sastavni dio te odluke je službena podloga iz registra prostornih jedinica, na kojoj su prikazana imena naselja, ulica i trgova prije donošenja odluke i imena naselja ulica i trgova kako se predlažu odlukom. Da bi odluke bile provedive u navedenom registru, moraju biti donesene na temelju i u skladu s podacima iz registra prostornih jedinica. U ZON-u/88 nije bilo propisano da se navedene odluke donose na temelju i u skladu s podacima iz registra prostornih jedinica, što je stvaralo probleme u praksi. Prema članku 7. st. 7. ZON-a/22, odluka mora biti dostavljena tijelu nadležnom za vođenje registra prostornih jedinica najkasnije u roku 8 dana od dana njezine objave u službenom glasilu JLS-a.

Za osnivanje i vođenje registra geografskih imena također je nadležna Državna geodetska uprava, sukladno ZDIK-u koji propisuje da poslove standardizacije geografskih imena obavljaju javnopravna tijela prema preporukama Povjerenstva za standardizaciju geografskih imena. Povjerenstvo imenuje i razrješava Vlada RH. Zato odluka o imenima naselja, ulica odnosno trgova, prema ZON-u/22, mora biti donesena uz prethodno mišljenje navedenog Povjerenstva.

ZON/22 usklađen je sa ZDIK-om i u odnosu na nadležnost za određivanje kućnih brojeva zgrada pa rješenje o kućnom broju određuje mjesno nadležni katastarski ured.

Na temelju ZON-a/88 donesen je Pravilnik o evidencijama naselja, ulica i trgova te brojeva zgrada (1990.), koji je donošenjem ZON-a/22 također trebalo uskladiti odnosno zamijeniti pa je tako Državna geodetska uprava donijela novi Pravilnik o načinu označavanja imena naselja, ulica i trgova te načinu obilježavanja zgrada kućnim brojevima (Pravilnik/22). Pravilnik iz 1990. propisivao je sadržaj i način vođenja evidencija imena i granica naselja, ulica i trgova te brojeva zgrada. Pravilnik/22 ima drukčiji pristup te utvrđuje način označavanja imena naselja, ulica i trgova i način obilježavanja zgrada kućnim brojevima pa tako propisuje da se imena naselja ulica i trgova označavaju pločom s imenom naselja, ulice ili trga.

Ploča s imenom naselja je prometni znak „naziv naseljenog mjesta“, izrađen i postavljen prema odredbama Zakona o sigurnosti prometa na cestama (Nar. nov., br. 67/08, 48/10, 74/11, 80/13, 158/13, 92/14, 64/15, 108/17, 70/19, 42/20 i 85/22), sukladno članku 8. st. 2. ZON-a/22 i članku 2. Pravilnika/22. Ime naselja označava se pločom s imenom naselja, a ispisuje se sukladno odluci predstavničkog tijela JLS-a.

Pravilnik/22 propisuje da se ploča s imenom naselja postavlja uz javnu ili nerazvrstanu cestu na granici naselja (članak 2. st. 3.). Identičnu odredbu ima i ZON/22 (članak 8. st. 3.).

Prema članku 6. ZON-a/22, svako naselje, ulica i trg moraju imati ime, s tim da na području jedne jedinice lokalne samouprave ne mogu biti dva ili više naselja s istim imenom, a na području jednog naselja ne mogu biti dvije ili više ulica odnosno trgova s istim imenom. Imena naselja, ulica i trgova moraju biti određena tako da se mogu upisati na osobne dokumente koji se izrađuju u skladu s međunarodnim standardima, a ime mogu imati određeno sukladno članku 6. st. 6. ZON-a/22. Ime se može temeljiti na lokalnim govorima, ako su proglašeni zaštićenim kulturnim dobrom ili nacionalnom baštinom.

Kao i u dosadašnjoj praksi, imena naselja, ulica i trgova određuju se odlukom predstavničkog tijela JLS-a, ali prethodno treba pribaviti mišljenje vijeća mjesnog odbora, kotara odnosno drugog oblika mjesne samouprave, koji se nalazi na području na kojem se određuje ili mijenja ime naselja, ulice i trga. Ako u JLS-u nije ustrojena mjesna samouprava, potrebno je pribaviti prethodno mišljenje građana s područja na kojem se određuje ili mijenja ime naselja, ulice i trga, što je novost u ZON-u/22. Važna nova odredba ZON-a/22 propisuje da imena naselja, ulica i trgova moraju biti usklađena s prethodno pribavljenim mišljenjem Povjerenstva Vlade RH za standardizaciju geografskih imena. Na mišljenje Povjerenstva može se čekati do 30 dana, što će, ako se tome doda i čekanje na dobivanje mišljenja vijeća mjesne samouprave te na čekanje za saziv sjednice predstavničkog tijela JLS-a, znatno produljiti postupak imenovanja naselja, ulica i trgova. Rok od 30 dana računa se od dana primitka prijedloga imena naselja, ulice ili trga. Produženje roka za izdavanje mišljenja Povjerenstva iznimno može biti i do 60 dana od dana primitka prijedloga, i to u slučaju teže dostupnosti građe potrebne za analizu prijedloga.

Na ploči plave boje, izrađenoj od trajnog materijala, veličine najmanje 50 x 30 cm, označavaju se bijelim natpisom imena ulica i trgova. Prema članku 8. st. 4 ZON-a/22 te članku 4. st. 1. Pravilnika/22, ploča s imenom ulice postavlja se na početku ulice i na kraju ulice te na važnijim križanjima. Riječ je o identičnim odredbama ZON-a/22 i Pravilnika/22. Ploča s imenom ulice postavlja se s desne strane ulice, odnosno na strani na kojoj je ploča uočljiva, a po potrebi može se postaviti na obje strane ulice.

Što se tiče trga, prema članku 4. st. 2. Pravilnika/22, ploča s imenom trga postavlja se na desnoj strani trga od ulaza iz glavnih ulica na trg. Ploče se postavljaju po mogućnosti na visini 3 m od tla (članak 5. st. 1. Pravilnika/22). Ako na mjestu gdje je potrebno postaviti ploču s imenom ulice ili trga nema zgrade ili je zgrada zaklonjena ili udaljena od ulice odnosno javne ili druge ceste tako da natpis na ploči nije uočljiv, ili iz nekih drugih razloga nije moguće postaviti ploču na zgradu, ploča s imenom ulice ili trga postavlja se na potporni zid, stup ili drugi nosač, a da pritom ne ugrožava sigurnost prometa na cestama. ZON/22 propisuje nadležnost upravitelja ceste odnosno koncesionara te nadležnost JLS-a. Troškove pribavljanja i postavljanja ploča s imenima naselja snosi upravitelj ceste odnosno koncesionar ceste uz koju se ploča postavlja, a troškove pribavljanja i postavljanja ploča s imenima ulica i trgova snosi JLS. Ploču s imenom naselja postavlja upravitelj ceste, odnosno koncesionar, a ploču s imenom ulice i trga postavlja JLS.

ZON/22 nadalje navodi da je ako se ploča s imenom ulice ili trga postavlja na zgradi ili području zaštićenom prema Zakonu o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara (Nar. nov., br. 69/99, 151/03, 157/03, 100/04, 87/09, 88/10, 61/11, 25/12, 136/12, 157/13, 152/14, 98/15, 44/17, 90/18, 32/20, 62/20 i 117/21) potrebno je ishoditi posebne uvjete sukladno tom Zakonu.

Člankom 8. t. 9. ZON-a/22 detaljnije uređenje izrade i postavljanja ploča s imenom naselja, ulice i trga te izgled ploče s imenom ulice i trga kao i uređenje načina označavanja imena naselja, ulica i trgova prepušteno je Pravilniku/22 koji je donio čelnik Državne geodetske uprave.

Ploče s imenom ulice i trga mogu sadržavati i opis značenja imena te ulice odnosno trga kao i druge informacije, a u slučaju nedostatka prostora mogu se staviti dopunske ploče s opisom značenja imena ulice, trga te drugim informacijama. Dopunske ploče moraju bojom i materijalom biti istovjetne pločama kojima se označavaju ulice i trgovi. Ploče kojima se označavaju ulice i trgovi moraju također biti bojom i materijalom istovjetne u svim naseljima na području jednog JLS-a. Pritom, boje i veličine natpisa ploče i dopunske ploče moraju osigurati čitljivost.

Prema ZON-u/22, u JLS-ima u kojima je u ravnopravnoj službenoj upotrebi jezik i pismo nacionalne manjine, ploča s imenom naselja, ulice ili trga, osim na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu, sadržava i ime na jeziku odnosno pismu nacionalne manjine u skladu s Ustavnim zakonom o pravima nacionalnih manjina (članak 7., Nar. nov., br. 155/02, 47/10, 80/10, 93/11 i 93/11).

Prema ZON-u/22 (članak 11.), kućnim brojevima moraju biti obilježene sve zgrade stambene, mješovite, gospodarske, javne i društvene namjene (koje se ako imaju više glavnih ulaza obilježavaju kućnim brojevima tako da se brojem obilježi svaki glavni ulaz), podzemne zgrade koje imaju zaseban ulaz te zgrade koje služe za povremeni boravak. Pravilnik/22 ima identičnu odredbu (članak 7. st. 1.).

U članku 11. ZON/22 navodi da pločica kojom se zgrada obilježava kućnim brojem u naseljima, u kojima je uspostavljen sustav ulica i trgova, uz kućni broj sadržava i ime ulice odnosno trga, a u naseljima u kojima nije uspostavljen sustav ulica i trgova osim kućnog broja sadržava i ime naselja.

Kućne brojeve određuje mjesno nadležni katastarski ured sukladno ZON-u/22 i ZDIK-u, i to na zahtjev zainteresirane osobe ili po službenoj dužnosti, rješenjem o određivanju kućnog broja zgradi (rješenje nije upravni akt). Identičnu odredbu sadržava i Pravilnik/22. Broj zgrade određuje nadležno tijelo na zahtjev stranke kada utvrdi da je zgrada stavljena pod krov. Zgradama gospodarske namjene i podzemnim zgradama kućni broj određuje se u pravilu na zahtjev zainteresirane osobe. Usto, na zahtjev zainteresirane osobe kućni brojevi mogu se odrediti i objektima čija je namjena stanovanje, privremeni boravak ili obavljanje poslovne djelatnosti, a koji su čvrsto povezani s tlom odnosno trajno usidreni (npr. prikolice, vagoni, plovila, kontejneri, kiosci i sl.).

Natpis ulice odnosno trga na pločici kojom je zgrada obilježena kućnim brojem (ime ulice odnosno trga stavlja se pored kućnog broja), mora biti istovjetan s natpisom imena ulice odnosno trga. Pločica kojom se zgrada obilježava kućnim brojem, a riječ je o naseljima u kojima nije uspostavljen sustav ulica i trgova, osim kućnog broja mora sadržavati i ime naselja, s tim da natpis naselja mora biti istovjetan natpisu naselja na ploči s kućnim brojem. Boja pločice s kućnim brojem mora biti istovjetna boji ploča kojima su u naseljima JLS-a označena imena ulica i trgova. Pravilnik/22 traži osiguranje čitljivosti boje i veličine kućnog broja, natpisa imena naselja, ulice odnosno trga te boje i veličine pločice, a također traži da izgled pločice s kućnim brojem mora biti jednak za sva naselja na području jednog JLS-a.

Određivanje kućnih brojeva zgrada obavlja se zasebno za svako naselje, a ako je naselje podijeljeno na ulice i trgove, zasebno za svaku ulicu i trg. Ako se neka ulica istog imena proteže kroz više susjednih naselja, kućni brojevi se u pravilu određuju jednako kao da se ulica nalazi u jednom naselju. Pločica kojom se neka zgrada obilježava kućnim brojem mora se postaviti na zgradi tako da bude vidljiva s ulice odnosno javne ili druge ceste s koje se pristupa zgradi, i to desno od ulaza, neposredno iznad ulaza ili na dijelu zgrade koji je bliže ulazu. Nekoj zgradi odredit će se kućni broj u onoj ulici odnosno na onom trgu iz kojeg ima glavni ulaz, a ako postoje dva ili više glavnih ulaza, svakom ulazu određuje se kućni broj. Dva ili više glavnih ulaza može imati zgrada na uglu pa se tada za svaki ulaz određuje kućni broj u ulici odnosno trgu kojem pripada. Zasebnim vanjskim ulazima kao što su npr. poslovni prostori, koji se nalaze uz glavni ulaz, kućni se brojevi ne određuju. Ako, pak, zgrada u ulici nema glavni ulaz, ali ima više vanjskih ulaza, može se za sve zasebne vanjske ulaze odrediti jedan kućni broj u ulici kojoj pripadaju. Isto tako, ako u dvorištu ima više zgrada, a sve pripadaju istoj ulici ili trgu, kućni broj zgrade određuje se u ulici odnosno trgu kojem pripada, uz primjenu podbroja (npr. 15/1, 15/2, itd.). Ako je riječ o zgradama tvornicama, bolnicama, vojarnama, domovima, poljoprivrednim gospodarstvima i sl., a one čine zaokruženu prostornu i gospodarsku cjelinu, odredit će se kućni broj onoj zgradi koja ima najveću važnost (npr. 15), a ostale zgrade dobit će isti broj s podbrojem (npr. 15/1, 15/2, itd.) po zahtjevu zainteresirane osobe. Ako je riječ o naknadno izgrađenoj zgradi između dva susjedna kućna broja u nizu (npr. između brojeva 20 i 21), kućni broj odredit će se manjim brojem susjedne zgrade uz dodatak velikog slova abecede (npr. 20A, 20B).

Prema članku 13. Pravilnika/22, planiranje određivanja kućnih brojeva u imenovanim ulicama i trgovima sukladno ZDIK-u te sukladno prostornom planiranju, u nadležnosti je mjesno nadležnog katastarskog ureda. Pravilnikom se nadalje detaljnije propisuje da u naseljima ili dijelovima naselja koji su podijeljeni na ulice i trgove određivanje kućnih brojeva zgradama počinje na onom kraju ulice koji je bliži glavnom ili središnjem dijelu naselja ili glavnoj ulici.

Ako je naselje smješteno pretežno uz jednu cestu određivanje kućnih brojeva zgradama počinje i nastavlja se u smjeru oznake kilometara, a ako to nije određeno, počinje od kraja koji je bliži glavnoj cesti. Također, pravilo je da se zgradama s lijeve strane ulice kućni brojevi određuju neparnim brojevima od broja 1 na više, a s desne strane ulice parnim brojevima od broja 2 na više.

Ako su zgrade izgrađene samo jednom stranom ulice, a drugom stranom izgradnja nije moguća ili nije predviđena (npr. ulica uz obalu), kućni brojevi određuju se uzastopnim brojevima od broja 1 na više.

Ako je riječ o zgradama na trgu, određivanje kućnih brojeva počinje od ugla koji je najbliži glavnom dijelu naselja ili od ulaza najznačajnije ulice na trg i nastavlja se uzastopnim brojevima od 1 na više, lijevo u krug oko trga. Zgradama koje se nalaze u sredini trga, kućni brojevi određuju se u sljedećim brojevima iza posljednjeg broja u okviru trga.

Pravilnikom/22 detaljno se određuju kućni brojevi zgradama u naseljima koja nisu podijeljena na ulice i trgove i nisu smještena uz jednu cestu, i to onim redom koji osigurava najkraći prijelaz između dva uzastopna broja.

Ako je riječ o naseljima koja imaju više dijelova (zaseoci, majuri, salaši, kuće za odmor i sl.), a nisu podijeljena na ulice i trgove, kućni brojevi određuju se počevši od 1 na više, i to onim redom koji osigurava najkraći prijelaz između dva uzastopna broja, najprije u jednom dijelu, a onda nastavljajući brojevima u drugom dijelu pa tako redom do zadnjeg dijela tog naselja.

S druge strane, u naseljima koja su podijeljena na ulice i trgove, ali djelomično obuhvaćaju i udaljene dijelove naselja koja nemaju ulice i trgove (zaseoci, majuri, salaši, kuće za odmor i sl.), kućni brojevi zgradama u tim dijelovima određuju se počevši od 1 na više, i to onim redom koji osigurava najkraći prijelaz između dva uzastopna broja, nastavljajući na zadnji kućni broj u najbližoj ulici naselja.

Zgradi za koju je mjesno nadležni katastarski ured utvrdio da ima krov ili je utvrdio da se zgrada može trajno ili povremeno koristiti za stanovanje ili obavljanje poslovne djelatnosti, mjesno nadležni katastarski ured odredit će kućni broj rješenjem u kojem je sadržan broj katastarske čestice na kojoj je zgrada izgrađena, katastarska općina s pripadajućim matičnim brojem, ime naselja s pripadajućim matičnim brojem te ime ulice s pripadajućim rednim brojem kao i kućni broj zgrade. U rješenju će biti i opis izgleda pločice, uputa o načinu postavljanja pločice te obveza tko mora postaviti pločicu. Usto, u rješenju može biti kratak opis zgrade odnosno ulaza na koji se kućni broj odnosi te identifikacijski broj zgrade odnosno dijela zgrade iz registra zgrada. Sastavni dio toga rješenja je karta s prikazom zgrade s pripadajućim kućnim brojem, a stranka mora biti obaviještena o određivanju kućnog broja.

Pravilnikom/22 također je propisana mogućnost ukidanja kućnog broja zgradi od mjesno nadležnog katastarskog ureda ako je zgrada srušena, ako je promijenila namjenu u zgradu kojoj se, sukladno Pravilniku/22, ne određuje kućni broj te kućni broj koji se odnosi na ulaz koji se više na može koristiti. Iznimno, do ukidanja neće doći ako za to postoje opravdani razlozi (npr. zgrada je srušena zbog elementarne nepogode). Ukinuti kućni broj može biti ponovno iskorišten za novoizgrađenu zgradu, ako se uklapa u način obilježavanja zgrada utvrđen Pravilnikom/22. O ukidanju kućnog broja donosi se rješenje te se o tome obavještava stranka. Osim što se kućni broj zgradi može ukinuti, kućni se broj može i promijeniti, i to ako zgrada promijeni pripadnost ulici ili trgu ili je došlo do spajanja odnosno razdvajanja ulica odnosno trgova, ako je došlo do podjele naselja na ulice i trgove ili to nalažu promjene koje nastaju u područjima naselja. O promjeni kućnog broja donosi se rješenje koje ima propisani sadržaj te o njemu mora biti obavještena stranka.

Prema članku 13. ZON-a/22, pločicu s kućnim brojem zgrade postavit će u skladu s rješenjem o određivanju kućnog broja zgrade vlasnik odnosno upravitelj zgrade, najkasnije u roku 60 dana od dana primitka rješenja. Vlasnik odnosno upravitelj zgrade dužan je pribaviti i postaviti pločicu s kućnim brojem zgrade o svom trošku odnosno trošku suvlasnika zgrade, osim ako je drukčije određeno odlukom predstavničkog tijela JLS-a. Tom odlukom može se urediti i način pribavljanja pločica s kućnim brojevima zgrada. Posebne uvjete sukladno Zakonu o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara, potrebno je ishoditi ako se pločica s kućnim brojem zgrade postavlja na zgradi ili području zaštićenom prema propisu iz područja očuvanja kulturnih dobara.

Ako se ploče s imenom ulice te s imenom trga postavljaju na zgradi ili području koje je zaštićeno prema Zakonu o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara potrebno je ishoditi posebne uvjete, a sukladno propisu kojim se uređuje zaštita i očuvanja kulturnih dobara.

Nove su u ZON-u/22 i odredbe o nadzoru nad zakonitošću odluka o granicama područja naselja i o imenima naselja, ulica i trgova, koje donose predstavnička tijela JLS-a, a koji obavlja Državna geodetska uprava, dok poslove nadzora koji se odnose na obilježavanje zgrada kućnim brojevima obavljaju komunalni redari jedinica lokalne samouprave u skladu s propisom kojim se uređuje komunalno gospodarstvo.

U prekršajnim odredbama ZON-a/22 usklađene su novčane kazne pa će tako vlasnik zgrade odnosno upravitelj zgrade za zgrade u suvlasništvu ako pločicu s kućnim brojem zgrade ne postavi sukladno rješenju o određivanju kućnog broja zgrade, biti kažnjen novčanom kaznom u iznosu od 3.000,00 do 5.000,00 kuna. Istom kaznom kaznit će se za prekršaj vlasnik zgrade odnosno upravitelj zgrade za zgrade u suvlasništvu ako ne postavi pločicu s kućnim brojem zgrade najkasnije u roku 60 dana od dana primitka rješenja kojim se zgradi određuje kućni broj.

Prema prijelaznim i završnim odredbama ZON-a/22, postupci određivanja granica područja naselja, imena naselja, ulica i trgova, koji su pokrenuti do dana njegova stupanja na snagu, dovršit će se prema odredbama ZON-a/88.

Sukladno zakonskoj ovlasti, čelnik Državne geodetske uprave donio je Pravilnik o načinu označavanja imena naselja, ulica i trgova te načinu obilježavanja zgrada kućnim brojevima (stupio je na snagu 15. listopada).

Kućni brojevi zgrada određeni prema propisima koji su bili na snazi do dana stupanja na snagu Pravilnika/22, ako u znatnoj mjeri otežavaju orijentaciju odnosno snalaženje po kućnim brojevima zgrada u naselju, ulici, trgu, mogu se promijeniti prema odredbama toga Pravilnika.

3. ZAKLJUČNO
Osim što je donošenje ZON-a/22 i Pravilnika/22 bilo je nužno s obzirom na starost propisa koji su im prethodili, oni predstavljaju i novi pristup uređenju ove materije.

Pritom, cilj je promjene propisa standardizacija u imenovanju naselja, ulica i trgova, a time i usklađenost njihova naziva. Kao što je i istaknuto ZON-om/22, u odnosu na ZON/88 jasno se definiraju obveznici pribavljanja i postavljanja ploča s imenima naselja te pločica kojima se zgrade obilježavaju kućnim brojem kao i snošenja troškova njihova postavljanja.