12.07.2024.

Izmjene postupovnih pravila pred Sudom EU-a

Odlukom Vijeća od 19. ožujka 2024. o prihvaćanju stajališta Europskog parlamenta, a uzimajući u obzir mišljenje Europske komisije od 14. ožujka 2023., usvojena je uredba o izmjeni Statuta Suda Europske unije. Uredbu su 11. travnja 2024. potpisali predsjednica Europskog parlamenta i predsjednik Vijeća. Kao razloge za ovu sustavno vrlo značajnu izmjenu nadležnosti sudskih instancija Suda EU-a, Sud je u svojem prijedlogu istaknuo, među ostalim, kontinuirani rast broja zahtjeva za prethodnu odluku i posljedično produljenje trajanja postupaka, dok bi Opći sud sa svoja 54 suca nakon proteka više godina od velike reforme 2016. spremno mogao preuzeti dio radnog opterećenja takvim predmetima. Uredba još nije objavljena u Službenom listu Europske unije, ali je u njoj predviđeno da će stupiti na snagu prvog dana mjeseca koji slijedi nakon datuma te objave.

1. DINAMIČNO RAZDOBLJE OD 2015. DO DANAS
Predstojeće izmjene Statuta Suda Europske unije dobra su prilika za isticanje nekih važnijih izmjena ustrojstva i postupovnih pravila Suda EU-a. Kao što je već poznato, Sud EU-a1 sa sjedištem u Luxembourgu 2016. doživio je velike promjene glede svojeg unutarnjeg ustrojstva udvostručavanjem broja sudaca Općeg suda i ukidanjem Službeničkog suda kao posebne sudske instance Suda EU-a2. Prethodno je 2015. dovršeno povećanje broja nezavisnih odvjetnika Suda s osam na jedanaest3.

U EU-u s 27 država članica nakon BREXIT-a4, Opći sud EU-a ima 54 suca, tj. po dva suca iz svake države članice, a Sud 27 sudaca odnosno po jednog iz svake države članice5. Naime, mandat engleskih sudaca na Općem sudu i Sudu prestao je 1. veljače 2020. te njihovo mjesto više nije popunjeno.

Nasuprot tomu, iako zbog BREXIT-a nije došlo do smanjenja broja nezavisnih odvjetnika s jedanaest na deset, mandat engleskoj nezavisnoj odvjetnici Eleanour Sharpston formalnopravno prestao je istog dana zbog činjenice da je bila imenovana na nekadašnje stalno mjesto UK-a6, ali je na njemu ostala do stupanja na dužnost grčkog nezavisnog odvjetnika Athanasiosa Rantosa 10. rujna 2020. Izlaskom UK-a iz Unije to je pak mjesto dodijeljeno u sustav rotacije po državama članicama7 koje nemaju stalno mjesto nezavisnog odvjetnika8, što sada obuhvaća šest mjesta.

Sustav rotacije ukratko znači da svaka država članica koja sudjeluje u tom sustavu ima pravo predložiti nezavisnog odvjetnika na jedan mandat od šest godina. Po isteku tog mandata na red dolaze druge države članice prema navedenom abecednom redu. Ista država članica ponovno može predložiti kandidata za nezavisnog odvjetnika tek kada ponovno dođe na red.

Primjerice, nakon isteka mandata hrvatskoj nezavisnoj odvjetnici Tamari Ćapeti u listopadu 2027., Hrvatska je ponovno tek dvadeseta po redu. Međutim, teško je točno odrediti kada će se to doista dogoditi, s jedne strane, jer se mogu dogoditi različite nepredvidive okolnosti (npr. proširenje Unije na nove članice i sl.) i, s druge strane, zato što se polovica nezavisnih odvjetnika zamjenjuje svake tri godine9, tj. mandat od šest godina tako im je usklađen da svakoj skupini istječe u odmaku od tri godine (slično principu staggered board u pravu društava).

Tako će tri nova nezavisna odvjetnika iz Litve, Luksemburga i Mađarske doći na red već u listopadu 2024., a nezavisni odvjetnici iz Malte, Nizozemske i Austrije tek u listopadu 2027. Prema dinamici sadašnjih pravila, bez nekih izvanrednih događaja, to bi okvirno značilo da bi hrvatski nezavisni odvjetnik ponovno došao na red 2042. Utješno je da u rotaciji sada sudjeluje šest mjesta za razliku od nekadašnjih triju mjesta do povećanja broja nezavisnih odvjetnika 2015. pa se nezavisni odvjetnici zamjenjuju nešto brže.

Nasuprot tomu, nezavisnim odvjetnicima imenovanim na stalna mjesta mandat od šest godina može se obnoviti i nekoliko puta.

2. MEHANIZAM PRETHODNOG DOPUŠTANJA ŽALBE
Nadalje, 1. svibnja 2019. stupile su na snagu izmjene Statuta Suda EU-a i Poslovnika Suda kojima je ograničena mogućnost žalbe protiv presuda Općeg suda u slučaju odluka nekih agencija u kojima se već odlučivalo u dva stupnja (žalbena vijeća): EUIPO10, CPVO11, ECHA12 i EASA13, odnosno uveden je mehanizam prethodnog dopuštanja žalbe, sličan mehanizmu dopuštanja revizije iz hrvatskog Zakona o parničnom postupku14 uvedenog novelom iz 2019. Međutim, prilikom uvođenja tog mehanizma propušteno je uključiti i druga tijela i agencije Unije u kojima se o nekoj pravnoj stvari odlučuje u dva stupnja (primjerice ACER15, EBA16, ERA17, ESMA18 i dr.).

U skladu s novim uređenjem, žalba je u tim predmetima dopuštena samo u slučajevima u kojima otvara važno pitanje za jedinstvo, dosljednost ili razvoj prava Unije. Otada žalitelji moraju uz žalbu podnijeti i poseban zahtjev za dopuštenje žalbe jasno argumentirajući zašto smatraju da je pitanje važno za jedan od navedenih razloga19.

Nakon mnogo odbijajućih rješenja, Sud (vijeće za dopuštanje žalbi20) tek je 10. prosinca 2021. donio prvo rješenje o dopuštenju žalbe u predmetu The KaiKai Company Jaeger Wichman/EUIPO21, u kojem se EUIPO žalio protiv presude Općeg suda EU-a u kojoj je ovaj na prijave dizajna Zajednice primijenio rok međunarodnog prava prvenstva od 12 mjeseci (za prijave patenata), umjesto roka od 6 mjeseci (za uporabne modele)22. Do danas dopušteno je još samo šest žalbi od ukupno 216 predmeta, što znači da je uspješnost zahtjeva samo 3,24 %23.

3. OSTALI PRAKTIČNI ASPEKTI VEZANI UZ POSTUPKE PRED SUDOM I OPĆIM SUDOM
Nakon što je od 1. srpnja 2018. zbog zaštite osobnih podataka Sud počeo anonimizirati predmete iz članka 267. UFEU-a24 u kojima sudjeluju samo fizičke osobe ili u kojima sudjeluju fizičke i pravne osobe čiji naziv nema razlikovnu vrijednost (primjerice, organizacijske jedinice porezne uprave država članica ili tijela koje odlučuje o zahtjevima za međunarodnu zaštitu koje su često stranke u postupcima pred Sudom) tako da im se dodjeljuju inicijali, odlučeno je da će se od 1. siječnja 2023. takvim predmetima dodjeljivati fiktivni naziv uz pomoć automatskog informatičkog generatora kako bi se lakše zapamtili i citirali u sudskoj praksi i drugim kontekstima25.

Važno je naglasiti da ti fiktivni nazivi ne odgovaraju stvarnom imenu nijedne od stranaka postupka pa čak ni postojećim imenima. Oni će se navoditi u zaglavlju presude kao i na njezinoj prvoj stranici, nakon broja predmeta. Generator fiktivnih imena funkcionira tako da riječi dijeli u slogove koji se potom nasumično spajaju kako bi se stvorile fiktivne riječi26.

Nadalje, od 1. prosinca 2018., informatička aplikacija e-Curia27 postala je isključivi način razmjene postupovnih dokumenata između zastupnika stranaka i Općeg suda28. Usto, taj je sud 1. travnja 2023. objavio novu konsolidiranu (pročišćenu) verziju Praktičnih pravila za provedbu Poslovnika Općeg suda29. Isto tako, novi Poslovnik Općeg suda iz 2015. u šest je navrata mijenjan, posljednji put 30. studenoga 2022. te je 1. travnja 2023. objavljena konsolidirana verzija30.

Nasuprot tomu, u okviru prethodnog postupka iz članka 267. UFEU-a komunikacija sa Sudom putem aplikacije e-Curia omogućena je sudovima država članica i osobama koje nisu agenti ili odvjetnici, ali na temelju nacionalnog prava smiju zastupati stranku pred sudovima svoje države31. Međutim, pred Sudom ona i dalje nije obvezna32.

Poslovnik Suda iz 2012. mijenjao se četiri puta, posljednji put 26. studenoga 2019., nedugo nakon izmjene glede uvođenja mehanizma dopuštanja žalbi, te je konsolidirana verzija objavljena 1. siječnja 2020.33 Sud je usto 8. studenoga 2019. ažurirao Preporuke namijenjene nacionalnim sudovima koje se odnose na pokretanje prethodnog postupka34, a 14. veljače 2020. također i Praktične upute za stranke koje se odnose na predmete pred Sudom35.

4. IZMJENE STATUTA SUDA EU-A USVOJENE 19. OŽUJKA 2024.
Sud je 30. studenoga 2022. na temelju članka 281. drugog stavka UFEU-a36 predložio37 izmjenu Statuta Suda EU-a (koji inače čini Protokol br. 3 UFEU-u) radi prijenosa dijela svoje nadležnosti u području tzv. prethodnog postupka iz članka 267. UFEU-a na Opći sud, u skladu s člankom 256. stavkom 3. UFEU-a38.

Predsjedništvo Vijeća i predstavnici Europskog parlamenta 7. prosinca 2023. postigli su privremeni dogovor o reformi Statuta Suda Europske unije39. Europski parlament usvojio je 27. veljače 2024. svoje stajalište u prvom čitanju40 te je odlukom Vijeća od 19. ožujka 2024. o prihvaćanju stajališta Europskog parlamenta41, uzimajući u obzir mišljenje Europske komisije od 14. ožujka 2023.42, usvojena uredba o izmjeni Statuta43. Uredbu su 11. travnja 2024. potpisali predsjednica Europskog parlamenta i predsjednik Vijeća te bi ovih dana trebala biti objavljena u Službenom listu Europske unije44. Predviđeno je da će stupiti na snagu prvog dana mjeseca koji slijedi nakon datuma te objave.

Posebna područja u kojima se nadležnost prenosi na Opći sud obuhvaćaju: (1) PDV, (2) trošarine, (3) carine, (4) razvrstavanje robe u carinsku tarifu na temelju kombinirane nomenklature, (5) odšteta i pomoć putnicima u slučaju kašnjenja ili otkazivanja usluga prijevoza ili uskraćenog ukrcaja i (6) sustav trgovanja emisijskim jedinicama stakleničkih plinova (članak 50.b prvi stavak izmijenjenog Statuta).

Mogućnost povjeravanja postupanja Općem sudu Europske unije povodom nekih od tih zahtjeva formalno postoji već više od dvadeset godina. Naime, na međuvladinoj konferenciji, na kojoj je 26. veljače 2001. potpisan Ugovor iz Nice, izmijenjen je članak 225. UEZ-a kako bi se omogućio prijenos nadležnosti glede prethodnih postupaka u posebnim područjima, međutim ta mogućnost do posljednje izmjene Statuta nije bila upotrijebljena.Kao razloge za ovu sustavno vrlo značajnu izmjenu nadležnosti sudskih instancija Suda EU-a, Sud je u svojem prijedlogu istaknuo, među ostalim, kontinuirani rast broja zahtjeva za prethodnu odluku i posljedično produljenje trajanja postupaka dok bi Opći sud sa svojih 54 suca nakon proteka više godina od velike reforme 2016. spremno mogao preuzeti dio radnog opterećenja takvim predmetima.

Pri odabiru „posebnih područja“ u kojima bi trebalo doći do prijenosa nadležnosti Sud se, među ostalim, vodio time da treba biti riječ o predmetima u kojima se rijetko javljaju važna načelna pitanja i u kojima postoji dobro utemeljena sudska praksa Suda. Zato je primjerice izričito propisano da Sud zadržava nadležnost za provođenje postupka i odlučivanje o zahtjevima iz kojih proizlaze neovisna pitanja tumačenja primarnog prava, međunarodnog javnog prava, općih načela prava Unije ili Povelje Europske unije o temeljnim pravima (članak 50.b drugi stavak izmijenjenog Statuta). Da bi se izbjegle sporne situacije sukoba nadležnosti, svi zahtjevi upućeni na temelju članka 267. UFEU-a i dalje će se podnositi Sudu, koji će zatim odlučiti o upućivanju predmeta Općem sudu (članak 50.b treći stavak izmijenjenog Statuta). Pritom valja naglasiti da u tom slučaju neće biti riječ o pukoj svrhovitoj delegaciji takvih predmeta, nego o primjeni izričitog materijalnopravnog pravila o razgraničenju nadležnosti Suda i Općeg suda glede navedenih posebnih područja. Ako bi pak neki zahtjev sadržavao pitanja obuhvaćena jednim od posebnih područja određenih Statutom i drugim područjima, predviđeno je da će o njemu odlučivati Sud. U svakom slučaju, o eventualnom negativnom sukobu nadležnosti između Općeg suda i Suda odlučuje Sud i nakon odluke Suda Opći sud više se ne smije oglasiti nenadležnim (članak 54. drugi stavak izmijenjenog Statuta).

Isto tako, na temelju UFEU-a (i bez izmjene Statuta Suda EU-a), Opći sud može predmet uputiti na odlučivanje Sudu ako zaključi da je u njemu „potrebno donijeti odluku od načelnog značenja, koja bi mogla utjecati na jedinstvo ili dosljednost prava Unije”. Isto tako, Sud može iznimno ispitati odluku Općeg suda „kada postoji ozbiljna opasnost ugrožavanja jedinstva ili dosljednosti prava Unije”45.

Zanimljivo je da će u postupcima povodom zahtjeva za prethodnu odluku suci Općeg suda između sebe izabrati članove koji će obavljati dužnosti nezavisnog odvjetnika kako bi se osigurala slična jamstva koja Sud pruža u tim postupcima (članak 49.a izmijenjenog Statuta). Usto, radi očuvanja dosljednosti odlučivanja Općeg suda o prethodnim pitanjima i radi dobrog sudovanja predviđena je mogućnost suđenja u novom sastavu, tj. „vijeću Općeg suda srednje veličine“, koje će imati između pet i petnaest sudaca (članak 50. četvrti stavak Statuta). U tom pogledu, predviđeno je države članice ili institucije Unije mogu zahtijevati da se neki predmet vodi upravo pred takvim proširenim vijećem.

Nadalje, člankom 58.a izmijenjenog Statuta proširuje se mehanizam dopuštanja žalbe na sve institucije, agencije, urede i tijela EU-a s neovisnim žalbenim vijećem, što je zapravo propušteno prilikom izmjene Statuta i Poslovnika Suda 2019., kao i na odluke Općeg suda o izvršenju ugovora koji sadržava arbitražnu klauzulu u smislu članka 272. UFEU-a (primjerice ugovori o javnoj nabavi sklopljeni između Unije i odabranih gospodarskih subjekata).

Na kraju, transparentnost prethodnih postupaka iz članka 267. UFEU-a povećat će se tako da će se pisani podnesci ili očitovanja stranaka objaviti nakon presude, osim ako se ta stranka usprotivi takvoj objavi (članak 23. treći stavak izmijenjenog Statuta).

S tim u vezi, valja naglasiti da Sud na svojim stranicama već uobičajeno objavljuje svaki novi zahtjev nacionalnih sudova za prethodnu odluku ili njegov sažetak. Uz odluke Suda, u nekim predmetima moguće je putem tražilice Curia dobiti i odluke nacionalnih sudova donesene nakon što su primili odluku Suda o tumačenju ili valjanosti odredbe prava Unije.

To je samo nastavak trenda koji je Sud započeo krajem 2019., kada je na svojoj internetskoj stranici omogućio slobodan uvid u dokumente Pravosudne mreže EU-a, uključujući odluke nacionalnih sudova koje su ustavni i vrhovni sudovi država članica odabrali zbog svoje važnosti za pravo Unije; bilješke; studije; tematske prikaze sudske prakse o pravu Unije ili alate za pravni dokumentacijski pregled46.

Isto tako, od 26. travnja 2022. Sud je omogućio praćenje izravnog internetskog prijenosa objava presuda velikog vijeća kao i odgođenog internetskog prijenosa rasprava u predmetima velikog vijeća Suda47.

Sve je to skupa odličan izvor podataka za istraživanje i praćenje razvoja prava Unije koji besplatno stoji na raspolaganju građanima, medijima, stručnoj javnosti i znanstvenicima. Tu svakako valja pohvaliti aktivnosti Uprave za komunikacije, sa svojim Odjelom za medije i informiranje i Odjelom za publikacije i elektroničke medije. Naime, osim redovitih priopćenja za medije48, te službe vode račune Suda EU-a na društvenim mrežama: mastodon, X (twitter) i LinkedIn te poseban kanal Suda EU-a na YouTubeu, čime se uz edukativne svrhe postiže i vrlo brzo širenje informacija o novim odlukama Općeg suda i Suda, koje zainteresirani mogu odmah upotrijebiti u postupcima koje vode pred nacionalnim sudovima.

* Autor u ovom članku iznosi svoja stajališta te ona ni na koji način ne predstavljaju službeno stajalište Suda EU-a.
1 Sud EU-a sastavljen je od dvije sudske instance: Općeg suda i Suda. Više o tome vidjeti Stanković, D., Novo ustrojstvo Suda Europske Unije, Informator, br. 6443 od 7. studenog 2016.
2 Uredba (EU, Euratom) 2015/2422 Europskog parlamenta i Vijeća od 16. prosinca 2015. o izmjeni Protokola br. 3 o Statutu Suda Europske unije (SL 2015., L 341, str. 14.). Vidjeti Stanković, D., Novo ustrojstvo Suda Europske unije, Informator, br. 6443, 7. studenoga 2016. i Priopćenje Suda EU-a za medije br. 44/15 od 28. travnja 2015., <https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2015-04/cp150044hr.pdf> (pristup: 17. lipnja 2024.). Službenički sud EU-a prestao je s radom 1. rujna 2016., kada se počela primjenjivati Uredba (EU, Euratom) 2016/1192 Europskog parlamenta i Vijeća od 6 srpnja 2016. o prijenosu na Opći sud nadležnosti za odlučivanje u prvom stupnju o sporovima između Europske unije i njezinih službenika (SL 2016., L 200, str. 137.).
3 U skladu s člankom 1. Odluke Vijeća 2013/336/EU od 25. lipnja 2013. o povećanju broja nezavisnih odvjetnika na Sudu Europske unije (SL 2013., L 179, str. 92.).
4 Odlukom (EU)2020/135 od 30. siječnja 2020. o sklapanju Sporazuma o povlačenju Ujedinjene Kraljevine Velike Britanije i Sjeverne Irske iz Europske unije i Europske zajednice za atomsku energiju (SL 2020., L 29, str. 1.), Vijeće Europske unije u ime Europske unije i Europske zajednice za atomsku energiju (EZAE) odobrilo je navedeni sporazum o povlačenju (SL 2020., L 29, str. 7.). Sporazum o povlačenju koji je priložen toj odluci stupio je na snagu 1. veljače 2020. U skladu s člancima 126. i 127. tog sporazuma, uspostavljeno je prijelazno ili provedbeno razdoblje od dana stupanja na snagu Sporazuma do 31. prosinca 2020. U tom razdoblju na UK i u UK-u primjenjivalo se pravo Unije iako formalnopravno od 1. veljače 2020. više nije bila država članica.
5 Članak 19. stavak 2. Ugovora o Europskoj uniji.
6 Vidjeti Izjavu br. 38. uz UFEU o članku 252. UFEU-a glede broja nezavisnih odvjetnika u Sudu. Nakon povećanja broja nezavisnih odvjetnika s osam na jedanaest, Poljska je, kao što je to bio slučaj s Njemačkom, Francuskom, Italijom, Španjolskom i UK-om, dobila mjesto stalnog nezavisnog odvjetnika dok ostala mjesta sudjeluju u sustavu rotacije.
7 Rotacija se odvija prema abecednom redu, u skladu s nazivom država članica na njihovu službenom jeziku, vidjeti <https://style-guide.europa.eu/hr/content/-/isg/topic?identifier=7.1.2-country-listing-order> (pristup: 17. lipnja 2024.).
8 Vidjeti rješenje od 16. lipnja 2021., Sharpston/Vijeće i Konferencija predstavnika vlada država članica (C-684/20 P, neobjavljeno, EU:C:2021:486, t. 8.) i rješenje od 16. lipnja 2021., Sharpston/Vijeće i predstavnici vlada država članica (C-685/20 P, neobjavljeno, EU:C:2021:485, t. 8.-9.), u kojima se spominje Izjava o posljedicama povlačenja Ujedinjenje Kraljevine iz Unije za nezavisne odvjetnike Suda koju je Konferencija predstavnikâ vlada država članica donijela 29. siječnja 2020.
9 Članak 9. Statuta Suda EU-a.
10 Europski ured za intelektualno vlasništvo sa sjedištem u Alicanteu (Španjolska), <https://www.euipo.europa.eu/hr> (pristup: 17. lipnja 2024.).
11 Ured Zajednice za biljne sorte sa sjedištem u Angersu (Francuska), <https://cpvo.europa.eu/en> (pristup: 17. lipnja 2024.).
12 Europska agencija za kemikalije sa sjedištem u Helsinkiju (Finska), <https://echa.europa.eu/hr/home> (pristup: 17. lipnja 2024.).
13 Agencija EU-a za sigurnost zračnog prometa sa sjedištem u Kölnu (Njemačka), <https://www.easa.europa.eu/hr/light> (pristup: 17. lipnja 2024.).
14 Službeni list SFRJ br. 4/77, 36/77, 6/80, 36/80, 43/82, 69/82, 58/84, 74/87, 57/89, 20/90, 27/90, 35/91, i Narodne novine br. 53/91, 91/92, 58/93, 112/99, 88/01, 117/03, 88/05, 02/07, 84/08, 96/08, 123/08, 57/11, 148/11, 25/13, 89/14, 70/19, 80/22, 114/22, 155/23.
15 Agencija EU-a za suradnju energetskih regulatora sa sjedištem u Ljubljani, <https://www.acer.europa.eu/the-agency/about-acer> (pristup: 17. lipnja 2024.).
16 Europsko nadzorno tijelo za bankarstvo sa sjedištem u Parizu (Francuska), <https://www.eba.europa.eu/hrvatski> (pristup: 18. lipnja 2024.).
17 Agencija EU-a za željeznice sa sjedištem u Valenciennes (Francuska), <https://www.era.europa.eu/> (pristup: 18. lipnja 2024.).
18 Europsko nadzorno tijelo za vrijednosne papire i tržišta kapitala sa sjedištem u Parizu (Francuska), <https://www.esma.europa.eu/> (pristup: 18. lipnja 2024.).
19 Više o samom postupku dopuštanja žalbi vidjeti Gaudissart, M.-A., L’admission préalable des pourvois: une nouvelle procédure pour la Cour de justice, Cahiers de droit européen. sv. 56., br. 1, 2020., str. 177. - 209.
20 Vijeće za dopuštanje žalbi čine sudac izvjestitelj, potpredsjednik Suda i predsjednik vijeća od tri suca u kojem inače sjedi sudac izvjestitelj o kojem je riječ (vidjeti članak 170.b stavak 2. Poslovnika Suda).
21 Rješenje od 10. prosinca 2021., EUIPO/The KaiKai Company Jaeger Wichmann (C-382/21 P, EU:C:2021:1050).
22 Sud je kasnije presudom od 27. veljače 2024., EUIPO/The KaiKai Company Jaeger Wichmann (C-382/21 P, EU:C:2024:172) usvojio EUIPO-ovu žalbu i ukinuo presudu Općeg suda.
23 Vidjeti Godišnje izvješće Suda EU-a 2023.: Sudska statistika Suda, str. 28., https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2024-05/hr_ra_2023_cour_statistiques_web_27052024.pdf (pristup: 18. lipnja 2024.)
24 Prethodni postupak odnosi se na pitanja o tumačenju odredbi Osnivačkih ugovora te valjanosti i tumačenju akata prava Unije koje nacionalni sudovi upućuju Sudu.
25 Priopćenje za medije br. 1/23 od 9. siječnja 2003., <https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2023-01/cp230001hr.pdf> (pristup: 17. lipnja 2024.).
26 Ibid.
27 E-Curia je informatička aplikacija zajednička obama sudovima koji čine Sud Europske unije. Ona omogućava podnošenje i dostavu postupovnih akata elektroničkim putem i uvid u te akte, vidjeti Uvjete korištenja tom aplikacijom objavljene 1. prosinca 2018., <https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2018-11/tra-doc-hr-div-c-0000-2018-201808778-05_01.pdf> (pristup: 17. lipnja 2024.).
28 Vidjeti Izmjene Poslovnika Općeg suda (SL 2018., L 240, str. 68.); Odluku Općeg suda od 11. srpnja 2018. o podnošenju i dostavi postupovnih akata putem aplikacije e-Curia (SL 2018., L 240, str. 72.) i Priopćenje za medije br. 157/18 od 17. listopada 2018., <https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2018-10/cp180157hr.pdf> (pristup: 17. lipnja 2024.).
29 <https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2023-03/trib_dpe_vers_conso_hr.pdf> (pristup: 18. lipnja 2024.).
30 <https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2023-03/trib_rp_vers_conso_hr.pdf> (pristup: 18. lipnja 2024.).
31 Odluka Suda od 16. listopada 2018. o podnošenju i dostavi postupovnih akata putem aplikacije e-Curia (SL 2018., L 293, str. 36.).
32 Vidjeti detaljnu infografiku na stranici Suda EU-a: <https://curia.europa.eu/jcms/jcms/P_78957/hr/> (pristup: 18. lipnja 2024.).
33 <https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2016-10/tra-doc-hr-div-c-0000-2016-201608368-05_01.pdf> (pristup: 18. lipnja 2024.).
34 SL 2019., C 380, str. 1.
35 SL 2020., L 42, str. 1.
36 „Europski parlament i Vijeće, odlučujući u skladu s redovnim zakonodavnim postupkom, mogu izmijeniti odredbe Statuta, uz iznimku glave I. i članka 64. Europski parlament i Vijeće odlučuju ili na zahtjev Suda i nakon savjetovanja s Komisijom ili na prijedlog Komisije i nakon savjetovanja sa Sudom“.
37 Tekst prijedloga izmjene dostupan je na stranicama Suda EU-a: <https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2022-12/demande_transfert_ddp_tribunal_hr.pdf> (pristup: 18. lipnja 2024.).
38 „Opći sud nadležan je za provođenje postupka i odlučivanje o prethodnim pitanjima temeljem članka 267. u posebnim područjima utvrđenima Statutom“.
39 Vijeće EU-a: Reforma Statuta Suda Europske unije: pregovarači Vijeća i Parlamenta postigli privremeni dogovor, <https://www.consilium.europa.eu/hr/press/press-releases/2023/12/07/reform-of-the-statute-of-the-court-of-justice-council-and-parliament-negotiators-reach-provisional-agreement/> (pristup: 18. lipnja 2024.); Izvješće Europskog parlamenta od 27. rujna 2023. o Nacrtu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Protokola br. 3 o Statutu Suda Europske unije, <https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-9-2023-0278_HR.html> (pristup: 18. lipnja 2024.).
40 Vidjeti Zakonodavnu rezoluciju Europskog parlamenta od 27. veljače 2024., <https://www.europarl.europa.eu/RegData/seance_pleniere/textes_adoptes/definitif/2024/02-27/0086/P9_TA(2024)0086_HR.pdf> (pristup: 2. srpnja 2024.).
41 Vidjeti dokument Vijeća o rezultatu glasanja, <https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HR/TXT/PDF/?uri=CONSIL:ST_8001_2024_INIT> (pristup: 2. srpnja 2024.).
42 Vidjeti mišljenje Komisije od 14. ožujka 2023., https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HR/TXT/?uri=celex%3A52023PC0135R%2801%29 (pristup: 2. srpnja 2024.).
43 Tekst usvojene i potpisane uredbe objavljen je na EUR-Lexu: <https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HR/TXT/PDF/?uri=CONSIL:PE_85_2023_REV_2&qid=1719907436971> (pristup: 2. srpnja 2024.).
44 Pregled hodograma konkretnog zakonodavnog postupka može se vidjeti na stranicama Zakonodavnog opservatorija Europskog parlamenta: https://oeil.secure.europarl.europa.eu/oeil/popups/ficheprocedure.do?lang=en&reference=2022/0906(OLP) (pristup: 2. srpnja 2024.).
45 Članak 256. stavak 3. drugi i treći podstavak UFEU-a.
46 Priopćenje za medije br. 134/19 od 4. studenoga 2019., <https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2019-11/cp190135hr.pdf> (pristup: 18. lipnja 2024.).
47 Priopćenje za medije br. 63/22 od 22. travnja 2022., <https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2022-04/cp220063hr.pdf> (pristup: 18. lipnja 2024.).
48 <https://curia.europa.eu/jcms/jcms/Jo2_7052/hr/> (pristup: 18. lipnja 2024.).