24.03.2012.

Istraživanje Europskog parlamenta o poznavanju europskog prava sudaca u državama članicama EU

Predmet ovog članka je dokument EU koji se bavi istraživanjem Europskog parlamenta koliko pravosudni dužnosnici u državama članicama EU poznaju europsko pravo. Autorica, IVANA GORANIĆ, dipl. iur., ravnateljica Pravosudne akademije, piše o tome kakve zadaće EU postavlja u odnosu na svoje članice u edukaciji pravosudnih dužnosnika i o obvezama institucija koje se bave stalnom izobrazbom tih dužnosnika. Isto tako to je istraživanje pokazalo i nedovoljno poznavanje tih propisa, o čemu autorica, između ostalog, piše u ovom članku.
1.Uvod
Iako nakon potpisivanja Ugovora o pristupanju Republike Hrvatske EU, te referenduma na kojem su građani Republike Hrvatske odlučili o članstvu Republike Hrvatske u EU, nekada čujemo razmišljanja da smo time sva mjerila ispunili i ostvarili, a naše reforme okončali. Onaj tko poznaje osnovna načela EU zna da nije tako. Odnosi se to na sve reforme, pa i one u području pravosuđa. Posebno značajnim u području pravosuđa, EU ocjenjuje edukaciju sudaca, državnih odvjetnika, ali i ostalih sudionika sudskih postupaka, pa i svih pravnika u državama članicama, te uključivanje učenja prava EU u početno i cjeloživotno stručno usavršavanje. 

U području edukacije u pravosuđu (cjeloživotno stručno usavršavanje pravosudnih dužnosnika i inicijalni programi), u kojoj značajno mjesto treba imati učenje o pravu EU, institucije EU u posljednjih pet godina donose brojne dokumente. Iz njih je vidljivo se podržavaju nacionalne institucije za edukaciju u pravosuđu, a stručno usavršavanje u području prava EU postavlja kao jedan od važnih ciljeva EU, odnosno država članica. U tu je svrhu 2007. inicirano opsežno istraživanje sa svrhom identifikacije potreba i utvrđivanja stvarnog stanja u pravosuđu država članica, u odnosu na pravo EU i njegovu primjenu. 

2.Obveze država članica EU u edukaciji
Jedan od ključnih dokumenata koji je postavio temelje kasnijim odlukama i dokumentima institucija EU, koje se odnose na potrebu i obvezu država članica educirati pravosudne dužnosnike, ali i sve pravnike, o pravu EU je dokument iz 2008. - Izvješće o ulozi nacionalnog suca u Europskom pravosudnom sustavu (Odbor za pravna pitanja Europskog parlamenta), izvjestiteljica Diana Wallis (2007/2027(INI))1.

Istraživanje je provedeno 2007. u 27 država članica EU i utvrđeno je da postoji: 
1. značajna neujednačenost u poznavanju europskog prava od strane sudaca u članicama EU, uz spoznaju i svijest kako je često njihovo znanje vrlo ograničeno;
2. žurna potreba poboljšanja poznavanja stranih jezika nacionalnih sudaca;
3. teškoća koju nacionalni suci imaju u pristupu specifičnim i najnovijim informacijama u područja prava EU;
4. potreba unapređivanja i intenziviranja inicijalne i cjeloživotne edukacije nacionalnih sudaca u području prava EU;
5. relativno nedovoljno poznavanje pravila prethodnog postupka od strane sudaca u državama članicama;
6. potreba za jačanjem dijaloga između nacionalnih sudaca i Suda pravde u Luxembourgu;
7. činjenica da je pravo EU prihvaćeno od strane sudaca kao izuzetno komplicirano i nejasno;
8. postojanje žurne potrebe osigurati da se europsko pravo učini jednostavnijim za primjenu od strane nacionalnih sudaca.

Pritom Izvješće propisuje primarnu odgovornost za provedbu edukacije sudaca, uključivši i europsku dimenziju sadržaja o kojem se educiraju, državama članicama.

Vijeće EU u svojoj Izjavi kaže »kako komponenta učenja o pravu EU mora sistematično biti uključena u edukaciju sudaca i državnih odvjetnika«2. Edukacija u pravosuđu u svakoj državi članici pitanje je od zajedničkog interesa samih članica i istodobno institucija EU. To Izvješće daje preporuke i predlaže rješenja i odgovore na uočeno nedostatno znanje i primjenu prava EU od strane nacionalnih sudaca.

Europski parlament naglašava ulogu nacionalnog suca kao temelja sudbenog sustava EU, sa središnjom i nezamjenjivom ulogom u stvaranju europskog pravnog poretka. Smatra da ga je potrebno aktivnije uključivati i poticati na primjenu prava i pravne stečevine EU.U tom smislu ističe važnost i značenje odgovornosti države za štetu nastalu zbog neprimjenjivanja prava EU. 

Europski parlament (u nastavku teksta: EP) također poziva nacionalne i europske institucije
koje se bave stručnim usavršavanjem pravosudnih dužnosnika, da posvete povećanu pozornost učenju stranih jezika svojih ciljnih skupina. Poznavanje stranih jezika je ne samo uvjet nego i temeljno oruđe za primjenu prava EU. Ono omogućava nužno uzajamno povjerenje između pravosuđa država članica i sudjelovanje u programima međunarodne razmjene. Za točno razumijevanje odluka Europskog suda korisno je, često i nužno, usporediti tekstove na različitim jezicima. 

Institucije za usavršavanje u državama članicama trebaju posebnu pozornost obratiti i učenju pretraživanja baza podataka na internetu, poticati razvijanje modela učenja na daljinu (e-learning) i video konferencije, kao oblika koji su komplementarni i nadopunjuju nezamjenjive oblike učenja koji uključuju izravnu komunikaciju sudionika.

3.Obveze centara za usvršavanje sudaca
Stoga su centri za usavršavanje sudaca motivirani i pozvani u svoje programe uvrstiti učenje o pravu EU, a poznavanje prava EU preporučuje se da bude dio ispita za ulaz u zvanje suca i državnog odvjetnika. U tom smislu EP poziva institucije EU da financijski podrže stručno usavršavanje iz područja prava EU u državama članicama. Učenje o pravu EU smatra se obvezatnim za kandidate -
 za imenovanje za suce, da bi se spriječio pasivan odnos nacionalnih sudaca prema pravu EU u budućnosti. 

Zahvaljujući podlozi koju daje Lisabonski ugovor u svojim člancima 81. i 82.3, Štokholmski program i odgovarajući Akcijski plan4 u punoj mjeri ukazuju na značenje koje EU daje usavršavanju pravosudnih dužnosnika, kao jednom od temeljnih uvjeta za ostvarenje vladavine prava, pravne sigurnosti građana i neovisnosti sudbene vlasti i sudaca kao pojedinaca. Takvo usavršavanje u području prava EU pridonosi postupku jačanja zajedničke europske pravne kulture, a Štokholmski program ističe da bi značajan dio pravosudnih dužnosnika trebao do 2015. sudjelovati u aktivnostima koje su dio usavršavanja u području prava EU, programima razmjene, kao i koristiti sadašnje programe koji se već provode.

U tom se smislu podržava jačanje i utjecaj nacionalnih institucija koje se bave stručnim usavršavanjem sudaca i državnih odvjetnika.
Iako u tome najveću odgovornost imaju države članice EU i njihove nacionalne institucije, smatra se da institucije EU trebaju podržati financijski, programski i logistički nacionalne institucije u području usavršavanja u pravu EU, te uspostaviti dodatne mehanizme, programe i institucije koje će biti komplementarne nacionalnim. 

U svojim programima koji se odnose na pravo EU i znanje o institucijama EU, kao i uporabi instrumenata suradnje u EU, nacionalne institucije posebnu pozornost moraju obraćati očuvanju i jačanju sudačke neovisnosti, te sudačkoj etici. Institucije EU koje se bave usavršavanjem pravosudnih dužnosnika trebaju razviti zajedničke programe učenja na daljinu, kao i zajedničke edukativne materijale za sve države članice.

4.Europska mreža centara za stručno usavršavanje pravosudnih dužnosnika
Vijeće EU poziva Europsku komisiju na veliki broj aktivnosti kojima bi se omogućilo usavršavanje, razmjena, te zajednički seminari i radionice velikom broju pravosudnih dužnosnika u što kraćem vremenskom razdoblju.5 Stalno stručno usavršavanje sudaca, državnih odvjetnika i službenika na sudovima i u državnim odvjetništvima, Vijeće EU smatra ključnim za jačanje uzajamnog povjerenja. Pritom potiče na što češće i otvorenije izravne kontakte unutar uspostavljenih struktura (mreža) svih voditelja institucija koje su uključene u različite mreže (u odnosu na stručno usavršavanje pravosudnih dužnosnika u EU, riječ je o Europskoj mreži centara za stručno usavršavanje pravosudnih dužnosnika - EJTN). Elementarna kultura uzajamnog povjerenja i poznavanja treba se razvijati kroz stalne institucionalizirane razmjene dobre prakse i iskustava, te organizacije zajedničkih seminara i radionica u kojima sudjeluju stručnjaci praktičari iz različitih država članica EJTN-a. U provedbi svih programa ključne su institucije za stručno usavršavanje pravosudnih dužnosnika u državama članicama. 

U svojem izvješću »Uloga nacionalnog suca u europskom pravosudnom sustavu«6 EP smatra izuzetno važnim unaprijediti sve oblike nacionalnih metoda usavršavanja sudaca i državnih odvjetnika u području prava EU, pri čemu naglašava nekoliko temeljnih načela. 

4.1.Postupak donošenja prethodne odluke
Kako se izvješće temelji na raščlambi odgovora u ispitivanjima potreba sudaca u državama članicama, 75% ispitanika traži jačanje i veći intenzitet aktivnosti iz područja prava EU na svim razinama, a posebno je zanimanje za aktivnosti u području postupka donošenja prethodne odluke. 

4.2.Treninzi i specijalizirani tečajev

Takav trening treba biti besplatan za polaznike, redovit, te - prema mišljenju drugih -
 obvezatan. Specijalizirani tečajevi mogu biti organizirani i na europskoj razini, dok usavršavanje u području temeljnih znanja o pravu EU treba biti organizirano od strane nacionalnih institucija i namijenjeno što širem krugu pravosudnih dužnosnika.

4.3.Nedovoljno poznavanje prava EU
Iz izvješća koje nedvojbeno utvrđuje da je poznavanje prava EU (aquis-a), odnosno europskog prava od strane pravosudnih dužnosnika u državama članicama nedostatno, odnosno da je ono doživljeno kao nejasno, nepregledno i neprimjenjivo, traži se i očekuje od institucija EU da državama članicama stavi u zadaću da putem svojih nacionalnih institucija za stručno usavršavanje sudaca, državnih odvjetnika, ali i odvjetnika, javnih bilježnika, pa i drugih pravnika, osigura što veći broj onih koji su upućeni i imaju znanje o europskom pravu, te poznaju strane jezike u dovoljnoj mjeri da im omogući komunikaciju s pravosudnim dužnosnicima u drugim državama članicama i poznavanje njihovih pravosudnih sustava, kao i sustava EU i prava EU. Ta je zadaća i odgovornost na državama članicama, no i institucije EU moraju sudjelovati podržavajući te institucije kroz svoje projekte, mrežu centara za stručno usavršavanje sudaca (EJTN), ali i kroz poticanje nacionalnih institucija za ispunjenje mjera zadanih dokumentima EU.

5.Umjesto zaključka
Pogrešno je, stoga, misliti da je postajanjem članicom EU država prepuštena sama sebi, te odlučuje o potrebi, odnosno suvišnosti organizacije edukacije u pravosuđu koja se odnosi na europsko i međunarodno pravo. Državu i njezine institucije za stručno usavršavanje u pravosuđu na to obvezuju brojni noviji dokumenti EU. Iako je ta obveza u mnogim međunarodnim dokumentima postojala već i prije, noviji dokumenti EU daju tim smjernicama obvezujući karakter, a države su dužne i od njih se očekuje da takvu edukaciju osiguraju, potiču i omoguće kroz političku i financijsku potporu nacionalnim institucijama za stručno usavršavanje pravosudnih dužnosnika.

Navedeno istraživanje7 poslužilo je EU kao temelj i motiv usvajanja brojnih dokumenata kojima preporučuje državama ili ih obvezuje akcijskim planovima na provedbu radnji i aktivnosti koje će pridonijeti boljem poznavanju prava EU od strane sudaca, državnih odvjetnika, pa i svih ostalih pravnika, u svrhu poboljšanja kvalitete i funkcioniranja njihovih pravosudnih sustava. Važnost koju EU daje edukaciji u području pravosuđa vidljivo je od Lisabonskog ugovora, pa onda i drugih dokumenata koji navedeno područje dodatno razrađuju.
Iako nam je poznato da je Pravni fakultet u Zagrebu provodio istraživanje kojem je jedna od komponenti bilo utvrditi stvarno poznavanje prava EU u sudačkoj profesiji, mislimo i predlažemo da bi možda bio vrijedan projekt u kojem bi se slično ciljano istraživanje provelo od strane Pravosudne akademije u suradnji s pravnim fakultetima Republike Hrvatske, a njegovi rezultati poslužili kao temelj izrade programa za pravosudne dužnosnike o učenju prava EU koje bi Pravosudna akademija provodila u sljedećem razdoblju, s temeljnim ciljem što bolje pripreme pravosuđa za njegovo funkcioniranje u EU.

1 2007/2027 (INI), 6. ožujak 2008. 
2 OJ C 53; 3. ožujak 2005., str. 1. 
3 Lisabonski ugovor Europske unije (2007.), Split, 2009., str. 96 i 97. 
4 Vijeće EU, 2. prosinac 2009., 17024/09 The Stockholm Programe - An open and secure Europe serving and protecting the citizens. 
5 Vijeće EU 17024/09, annex, str. 9 itd. (engleska verzija) - izrada akcijskog plana, izvješće o provedbi Štohkolmskog programa, instrumenti za zaštitu žrtava, jačanje uzajamnog povjerenja u različite pravne i sudbene sustave. 
6 Izvješće EP od 9. srpnja 2008. 
7 Vidjeti bilješku pod 1.