31.03.2004.

Financijski planovi izvanproračunskih fondova i drugih korisnika društvenih sredstava za 2004. godinu

U smislu članka 3. Zakona o proračunu (Nar. nov., br. 96/03) izvanproračunski korisnici jesu izvanproračunski fondovi, trgovačka društva i druge pravne osobe, odnosno jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave u kojima država ima odlučujući utjecaj na upravljanje, a koji ulaze u konsolidirani proračun države.

Financijski plan izvanproračunskog korisnika Državnog proračuna donosi njegovo nadležno tijelo sukladno postupku propisanom posebnim zakonom, drugim propisom ili aktom o osnivanju korisnika. Financijski plan donosi se prije donošenja Državnog proračuna, a suglasnost na njega daje Hrvatski sabor. U nastavku dajemo financijske planove devet izvanproračunskih korisnika za 2004. godinu, koji su dobili suglasnost Hrvatskog sabora istovremeno s donošenjem Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2004. godinu.

1. Financijski plan Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje
Prema Zakonu o mirovinskom osiguranju (Nar. nov., br. 102/98, 127/00, 59/01, 109/01, 147/02 i 117/03 - u nastavku teksta: Zakon) sustav mirovinskog osiguranja u Republici Hrvatskoj čine: obvezno mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti, obvezno mirovinsko osiguranje za starost na temelju individualne kapitalizirane štednje i dobrovoljno mirovinsko osiguranje na temelju individualne kapitalizirane štednje.

Prema Zakonu o doprinosima za obvezna osiguranja (Nar. nov., br. 147/02 i 175/03) doprinosi za mirovinsko osiguranje su:

Za mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti:

1.1. doprinos za mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti

1.2. dodatni doprinos za mirovinsko osiguranje na temelju generacijske solidarnosti, za staž osiguranja koji se računa s povećanim trajanjem,

Za mirovinsko osiguranje na temelju individualne kapitalizirane štednje,

2.1. doprinos za mirovinsko osiguranje na temelju individualne kapitalizirane štednje

2.2. dodatni doprinos za mirovinsko osiguranje na temelju individualne kapitalizirane štednje za staž osiguranja koji se računa s povećanim trajanjem.

Na temelju ovako koncipiranih doprinosa u Proračunu su planirani prihodi za mirovinsko osiguranje u iznosu od 14,7 milijardi kuna, dok će se razlika do potrebnih ukupnih prava osigurati iz ukupnih prihoda Proračuna. Mirovine i mirovinska primanja planirani su u visini od 22,8 milijardi kuna, a ukupni rashodi Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje planirani su u visini od 23,2 milijarde kuna.

Planirana sredstva u 2004. godini utrošit će za:

1. starosnu mirovinu,

2. prijevremenu starosnu mirovinu,

3. invalidsku mirovinu,

4. obiteljsku mirovinu,

5. najnižu mirovinu,

6. osnovnu mirovinu,

7. profesionalnu rehabilitaciju,

8. naknadu zbog tjelesnog oštećenja,

9. naknadu putnih troškova u svezi s ostvarivanjem osiguranih prava i druge izdatke utvrđene posebnim propisima i ugovorima.

10. druge izdatke utvrđene posebnim propisima i ugovorima.

U skladu s tim zakonskim utvrđenim potrebama tzv. »mali« financijski plan za 2004. godinu Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje sadržava ukupne prihode u iznosu od 671,5 milijuna kuna, ukupne rashode u iznosu od 681,5 milijuna kuna. Iz navedenog proizlazi deficit u iznosu od 10,0 milijuna kuna koji će se pokriti primicima od prodaje dionica i udjela u glavnici.

Budući da je Zakonom o mirovinskom osiguranju, između ostaloga, regulirano da se mirovinski doprinos i ostali prihodi Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje uplaćuju na račun Državnog proračuna, to su za potrebe Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje za 2004. godinu planirana iz sredstava Proračuna u iznosu od 561,5 milijuna kuna, što je manje za 60% nego u 2003. godini. Ostali prihodi Zavoda u 2004. godini planirani su u visini 105,0 milijuna kuna, što je za 56% više nego u 2003. godini.

Iz proračunskih prihoda planirani su rashodi za zaposlene u iznosu 444,5 milijuna kuna što je više za 1,73% u odnosu na 2003. godinu.

Transfer mirovina u inozemstvo planiran je u iznosu 200,0 milijuna kuna što je manje za 64,9% nego u 2003. godini, jer je razlika do pune obveze uključena u redovne mirovine.

Ukupni rashodi Zavoda u 2003. godini iznose 681,5 milijuna kuna, što je za 64,9% manje nego u 2003. godini, jer je razlika do pune obveze uključena u redovne mirovine.

Deficit od 10,0 milijuna kuna podmirit će se od prodaje dionica i udjela Zavoda u određenim tvrtkama koje su u posjedu Hrvatskog fonda za privatizaciju.

Rashodi poslovanja iznose 444,5 milijuna kuna, što je za 1,73% više nego u 2003. godini. Na rashode za zaposlene odnosi se 284,8 milijuna kuna, što je 3,67% više nego u 2003. godini.

Materijalni rashodi Zavoda u 2004. godini planirani su za 1,8% više nego u 2003. godini i iznose 144,7 milijuna kuna.

Financijski i nefinancijski rashodi Zavoda planirani su na istoj razini kao i u 2003. godini i ukupno iznose 37,0 milijuna kuna.

Ukupni rashodi Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje za 2004. godinu, a za izvršavanje prava i obveze Zavoda u iznosu od 23,2 milijarde kuna, planirani su kod Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva.

2. Financijski plan Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje
Prema Zakonu o zdravstvenom osiguranju (Nar. nov., br. 94/01, 88/02, 149/02 i 117/03) i propisima donesenim na temelju toga Zakona, zdravstvenim osiguranjem osigurane osobe stječu pravo i obvezu u korištenju zdravstvene zaštite, kao i druga prava i obveze iz zdravstvenog osiguranja.

Za podmirenje rashoda Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje u 2004. godini Zakonom o doprinosima za obvezne doprinose utvrđeni su prihodi Zavoda, i to:

doprinos za osnovno zdravstveno osiguranje,

poseban doprinos za zdravstveno osiguranje za prava u slučaju ozljede na radu i profesionalne bolesti,

poseban doprinos za zdravstveno osiguranje za korištenje zdravstvene zaštite u inozemstvu.

Sredstva iz doprinosa planirana su u iznosu od 13,1 milijardu kuna, a razlika do potrebnih 14 milijardi kuna za potreba Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje pokrit će se iz prihoda Proračuna i iz vlastitih sredstava.

Financijski plan za 2004. Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje sadržava ukupne prihode i rashode u iznosu od 950,2 milijuna kuna.

Prihod iz Proračuna planiran je za 19,1% ispod razine plana za 2003. i iznosi 695,9 milijuna kuna. Ostali prihodi Zavoda planirani su u iznosu od 4,3 milijuna kuna ili za 9,0% manje nego u 2003. godini.

Prihodi od dopunskog zdravstvenog osiguranja planirani su u iznosu od 499,9 milijuna kuna, što je za trećinu manje nego za 2003. godinu.

Rashodi za zdravstvenu zaštitu u inozemstvu planirani su u iznosu od 72,0 milijuna kuna.

Rashodi za zaposlene i materijalni rashodi planirani su u iznosu od 332,5 milijuna kuna, ili za 5,9% više nego u 2003. godini.

Rashodi za dodatnu zdravstvenu zaštitu planirani su u iznosu od 466,4 milijuna kuna ili za oko trećinu niže nego u 2003. godini. Ostali rashodi zavoda planirani su u iznosu od 28,6 milijuna kuna što je za 55% više nego u 2003. godini.

3. Financijski plan Hrvatskog zavoda za zapošljavanje
Zakonom o posredovanju pri zapošljavanju i pravima za vrijeme nezaposlenosti (Nar. nov., br. 32/02, 86/ 02, 114/03 i 151/03) posredovanje pri zapošljavanju, profesionalno usmjeravanje, obrazovanje u svrhu povećanja zapošljavanja radne snage, osiguranje za slučaj nezaposlenosti, aktivno djelovanje na tržištu rada u svrhu poticanja prostorne i profesionalne pokretljivosti radne snage, te novog zapošljavanja i samozapošljavanja i izvori sredstava za djelatnosti Hrvatskog zavoda za zapošljavanje.

Isto tako Zakonom o doprinosima za obvezna osiguranja propisano je da se za osiguranje u slučaju nezaposlenosti plaća doprinos za zapošljavanje po stopi od 1,70% na propisanu osnovicu.

Na temelju navedenih elemenata u Proračunu je planiran prihod od doprinosa za zapošljavanje u iznosu od 1,3 milijarde kuna, što je 4,5% više nego u 2003. godini. Kod Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva planirana su sredstva Hrvatskom zavodu za zapošljavanje u visini od 863,1 milijuna kuna od čega se 765,0 milijuna kuna odnosi na materijalno pravnu zaštitu nezaposlenih.

Na temelju Zakona o zapošljavanju Financijski plan za 2004. godinu Hrvatskog zavoda za zapošljavanje sadržava ukupne prihode u iznosu od 96,4 milijuna kuna ukupne rashode u iznosu od 157,4 milijuna kuna i deficit od 34,9 milijuna kuna koji će se namiriti primicima od povrata kredita za poticanje zapošljavanja.

Prihodi Zavoda planirani su u iznosu od 122,5 milijuna kuna i za oko 33,0% više nego u 2003. godini. Ostali prihodi Zavoda planirani su sa rastom od 31% i iznose 26,5% više nego u 2003. godini.

Rashodi Zavoda planirani su u iznosu od 157,4 milijuna kuna ili 5,35% više nego u 2003. godini. Rashodi za zaposlene planirani su u iznosu od 145,9 milijuna kuna ili 15,6% više nego u 2003. godini.

Materijalni rashodi Zavoda planirani su s rastom 14,5% i iznose 36,5 milijuna kuna. Rashodi za nabavu nefinancijske imovine iznose 5,5 milijuna kuna.

Deficit Zavoda od 34,9 milijuna kuna namirit će se povratom danih kredita za poticanje zapošljavanja.

4. Financijski plan Hrvatskih voda
Zakonom o financiranju vodnog gospodarstva (Nar. nov., br. 107/95, 19/96 i 88/98) utvrđeni su izvori sredstava za financiranje poslova i namjena kojima se u skladu sa Zakonom o vodama ostvaruje upravljanje, način određivanja stopa i visina tih sredstava, način utvrđivanja pojedinačnih obveza i naplate te druga pitanja u vezi s ostvarivanjem i korištenjem tih sredstava.

Prema Zakonu izvori sredstava za financiranje vodnog gospodarstva jer su:

1. državni proračun,

2. naknada za korištenje voda,

3. naknada za zaštitu voda,

4. naknada za vađenje pijeska i šljunka,

5. slivna vodna naknada,

6. proračuni jedinica lokalne samouprave i uprave,

7. ostali izvori.

Prema navedenim izvorima sredstava Financijski plan Hrvatskih voda za 2004. sadržava ukupne prihode u iznosu od 1.589,5 milijuna kuna, dok su rashodi planirani u svoti od 1.626,5 milijuna kuna, što rezultira deficitom u iznosu od 37,0 milijuna kuna. Deficit će se namiriti zaduživanjem kod Svjetske banke za obnovu i razvoj, ino banaka i HBOR-a.

Prihodi Hrvatskih voda planirani su za 16,7% više nego u 2003. godini.

Izvorni prihodi (naknada za korištenje voda, zaštitu voda, vađenje pijeska, šljunka i kamena te vodne naknade) planirani su u iznosu od 1.000,0 milijuna kuna ili 9,23% više nego u 2003. Prihodi iz Proračuna planirani su u iznosu od 419,5 milijuna kuna, što je za 51% više nego u 2003. godini, radi obavljanja vodnih radova Istočne Slavonije, Baranje i Zapadnog Srijema.

Ostali prihodi Hrvatskih voda planirani su u iznosu od 170,0 milijuna kuna ili 1,54% više nego u 2003. godini.

Ukupni rashodi Hrvatskih voda planirani su u iznosu od 1,6 milijardi kuna ili za 16,42% više od plana za 2003. godinu.

Rashodi tehničkog i gospodarskog održavanja vodovoda i vodovodnih građevina planirani su u iznosu od 636,0 milijuna kuna ili na razini navedenih radova u 2003. godini.

Rashodi za financiranje programa radova u 2003. godini iznose 795,5 milijuna kuna ili 40,3% više nego u 2003. godini radi povećanja programa i rasta cijena u 2003. godini.

Rashodi za poslovanje (plaće, naknade, doprinosi i materijalni troškovi) planirani su u iznosu 125,0 milijuna kuna, što je 7,3% više nego u 2003.

Ostali rashodi, planirani su ispod prošlogodišnje razine i iznose 70,0 milijuna kuna.

5. Financijski plan Hrvatskih autocesta
Prema Zakonu o javnim cestama (Nar. nov., br. 100/96, 76/98, 27/01, 117/01 i 65/02) prihodi Hrvatskih autocesta su:

1. godišnja naknada za uporabu javnih cesta što se plaća pri registraciji motornih i priključnih vozila,

2. cestarina za uporabu autoceste i objekta s naplatom (most, tunel, vijadukt i s!.),

3. naknada za uporabu javnih cesta motornim i priključnim vozilima registriranim izvan Republike Hrvatske,

4. naknada za izvanredni prijevoz,

5. naknada za prekomjernu uporabu javne ceste,

6. naknada za korištenje cestovnog zemljišta,

7. naknada za obavljanje pratećih djelatnosti,

8. naknada za koncesije,

9. sredstva Državnog proračuna i proračuna županije,

10. naknada za financiranje građenja i održavanja javnih cesta.

Prema navedenim izvorima prihoda, Financijski plan Hrvatskih autocesta za 2004. sadržava ukupne prihode u iznosu od 2.097,5 milijuna kuna, ukupne rashode u iznosu od 5.640,2 milijuna kuna a deficit u iznosu od 3.542,7 milijuna kuna osigurat će se zaduživanjem kod ino banaka.

Prihodi Hrvatskih autocesta planirani su u iznosu od 2.097,5 milijuna kuna ili 22,4% više nego u 2003. godini.

Prihodi od cestarine planirani su u iznosu od 624,8 milijuna kuna ili za 53,8% više nego u 2003. godini, jer se očekuje fizički porast korištenja cesta i povećanja naknade za njezino korištenje. Prihodi od naknada u cijeni goriva iznose 1.420,0 milijuna kuna ili za 8,56% više nego u 2003. godini.

Ukupni rashodi Hrvatskih autocesta planirani su u iznosu od 5.640,2 milijuna kuna zbog povećanja investicijskih ulaganja i održavanja i povrata kamata i naknada.

Rashodi za investicijsko ulaganje planirani su u iznosu od 4.732,9 milijuna kuna ili 1,9% više nego u 2003. godini.

Rashodi za investicijsko održavanje planirani su u iznosu od 4.359,1 milijuna kuna ili za 2,8% više nego u 2003. godini, radi značajnih ulaganja u sanaciji i održavanju cesta u 2003. godini. Rashodi za upravljanje i redovno održavanje 507,6 milijuna kuna ili 104% više nego u 2003. godini.

Financijski rashodi planirani su u iznosu od 399,6 milijuna kuna ili za 4% manje nego u 2003. godini.

6. Financijski plan Hrvatskih cesta
Prema Zakonu ojavnim cestama prihodi Hrvatskih cesta jesu:

1. godišnja naknada za uporabu javnih cesta što se plaća pri registraciji motornih i priključnih vozila, 2. cestarina za uporabu javnih cesta i objekta s naplatom (most, tunel, vijadukt i si.),

2. naknada za uporabu javnih cesta motornim i priključnim vozilima registriranim izvan Republike Hrvatske,

3. naknada za izvanredni prijevoz,

4. naknada za prekomjernu uporabu javnu ceste,

5. naknada za korištenje cestovnog zemljišta,

6. naknada za obavljanje pratećih djelatnosti,

7. naknada za koncesije,

8. sredstva Državnog proračuna i proračuna županije,

9. naknada za financiranje građenja i održavanja javnih cesta.

Na temelju tih izvora sredstava, Financijski plan za 2004. godinu Hrvatskih cesta sadržava ukupne prihoda u iznosu od 1.489,0 milijuna kuna, ukupne rashode u iznosu od 1.828,0 milijuna kuna i deficit u iznosu od 339,0 milijuna kuna koji je za 123% veći od deficita u 2003., a podmirit će se zaduživanjem kod ino banaka.

Ukupni prihodi Hrvatskih autocesta planirani su u iznosu od 1.489,0 milijuna kuna ili 9,8% više nego u 2003. godini, jer se očekuje fizički porast potrošnje goriva i naknade od inozemnih motornih vozila te vlastitih prihoda.

Prihod od naknade u cijeni goriva planira se s rastom od 8,56% i iznosi 1.420,0 milijuna kuna, dok se naknada od inozemnih vozila planira s porastom 57,1% više nego u 2003. godini i iznosi 22 milijuna kuna te se planiraju vlastiti prihodi s rastom od 38,1% i iznose 46,9 milijuna kuna.

Ukupni rashodi Hrvatskih cesta planirani su u iznosu od 1.828,0 milijuna kuna ili 21,2% više nego u 2003. godini zbog značajnog povećanja ovih rashoda u 2003. godini redovne djelatnosti Hrvatskih cesta.

Rashodi za investicijska ulaganja iznose 792,7 milijuna kuna ili 48,0% više nego u 2003. godini, zbog fizičkog povećanja sredstava u nove ceste. Sredstva za održavanje cesta planiraju se u iznosu od 627,5 milijuna kuna ili 5,0% više radi povećanja investicijskog i redovnog održavanja cesta.

Rashodi studija, razvoja i sufinanciranja županijskih i lokalnih cesta iznose 300,0 milijuna kuna što je na razini 2003. godine.

Rashodi poslovanja (rashodi za zaposlene i materijalni rashodi) iznose 94,6 milijuna kuna ili 21,5% više nego u 2003. godini.

Financijski rashodi planirani su 35% niže nego u 2003. godini i iznose 12,9 milijuna kuna.

Deficit od 339,0 milijuna kuna viši je za 123% nego u 2003. godini, a podmirit će se zaduživanjem kod inozemnih banaka koji će se koristiti za realizaciju programa redovne djelatnosti Hrvatskih autocesta.

7. Financijski plan Državne agencija za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka
Financijski plan Državne agencije za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka sadržava ukupne prihode u iznosu od 716,0 milijuna kuna i ukupne rashode u iznosu od 360,2 milijuna kuna, dok je suficit planiran u iznosu od 355,8 milijuna kuna koji će se koristiti za otkup DAB obveznica koje dospijevaju na naplatu u 2004. godini.

Prihodi Državne agencije za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka iznose 716,0 milijuna kuna ili 13% manji u odnosu na 2003. godinu.

Prihodi Državne agencije za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka planirani su u iznosu od 570 milijuna kuna ili 12% manje nego u 2003. godini.

Prihodi od vlastite djelatnosti planirani su s rastom 52,8% u odnosu na 2003. godinu i iznose 146,0 milijuna kuna.

Ukupni rashodi Državne agencije za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka iznosit će 360,2 milijuna kuna ili 20,0% manje nego u 2003. godini.

Rashodi za osiguranje štednih uloga u iznosu od 332,0 milijuna kuna su za 19% niži nego u 2003. godini, a odnose se na rashode za obveznu pričuvu, obveze po plasmanima, isplatu bankama i štedionicama te kamate na obveznice Državne agencije za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka.

Rashodi Agencije za redovno poslovanje planirani su u iznosu od 28,2 milijuna kuna ili 33,0% manje nego u 2003. godini, a odnose se na rashode upravljanja aktivom, za zaposlene, materijalne rashode, nabavu nefinancijske imovine i ostale rashode.

8. Financijski plan Hrvatskog fonda za privatizaciju
Financijski plan Hrvatskog fonda za privatizaciju za 2004. godinu sadržava ukupne prihode u iznosu od 101,6 milijuna kuna, dok su ukupni rashodi planirani u iznosu od 60,0 milijuna kuna, a očekuje se suficit u iznosu od 41,6 milijuna kuna i koristit će se za tekuće poslovanje Fonda u 2004. godini.

Prihodi Hrvatskog fonda za privatizaciju planirani su u iznosu od 101,6 milijuna kuna što je 61,5% više od plana u 2003. godini.

Prihodi poslovanja planirani su u svoti od 49,6 milijuna kuna, što je 93,4% više nego u 2003. godini zbog povećanja prodaje dionica.

Prihodi od stečaja planirani su za 127,3% više od plana 2003. godine i iznose 15,0 milijuna kuna zbog očekivanog stečaja.

Prihodi od dividendi povećani su za 100,0% i iznose 30,0 milijuna kuna, jer se očekuje dobro poslovanje tvrtki u posjedu Hrvatskog fonda za privatizaciju. Prihodi od nekretnina i ostali prihodi planirani su u iznosu od 4,6 milijuna kuna.

Prihodi od prodaje nefinancijske imovine planirani su s rastom od 42,5% u odnosu na 2003. i iznose 52,0 milijuna kuna.

Rashodi Fonda za privatizaciju iznose 60,0 milijuna kuna ili 3,5% više nego plan rashoda iz 2003. godine.

Rashodi za zaposlene i materijalni rashodi planirani su 55,0 milijuna kuna ili za 3,6% više nego u 2003. godini. Ostali rashodi Fonda niži su ili ostaju na razini 2003.

9. Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost
Fond je osnovan Zakonom o Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (Nar. nov., br. 107/03) s primjenom od 1. siječnja 2004.

U Fondu se obavljaju poslovi utvrđeni tim Zakonom, a odnose se na financiranje pripreme, provedbe i razvoja programa, projekata i sličnih aktivnosti u području:

-očuvanja, održivog korištenja, zaštite i unaprjeđivanja okoliša,

- energetske učinkovitosti i korištenja obnovljivih izvora energije. Prema odredbi članka 7. Zakona, djelatnost Fonda obuhvaća poslove u svezi s financiranjem pripreme, provedbe i razvoja programa, projekata i sličnih aktivnosti u području očuvanja, održivog korištenja, zaštite i unaprjeđivanja okoliša i u području energetske učinkovitosti i korištenja obnovljivih izvora energije.

Za financiranje navedenih aktivnosti sredstva se osiguravaju iz prihoda Fonda i to:

- naknada onečišćivača okoliša,

- naknade korisnika okoliša,

 - naknada na opterećivanje okoliša otpadom,

 - posebne naknade za okoliš na vozila na motorni pogon.

Pored navedenih prihoda Fond ostvaruje i prihode iz:

- proračuna jedinica područne (regionalne) i lokalne samouprave sukladno zajednički utvrđenim programima,

- prihoda ostvarenih na temelju međunarodne bilateralne i multilateralne suradnje na programima, projektima i sličnim aktivnostima u području zaštite okoliša i energetske učinkovitosti,

- prihoda i primitaka od upravljanja slobodnim novčanim sredstvima Fonda,

- donacija, pomoći i si.,

 - drugih izvora u skladu sa zakonom.

Financijski plan Fonda za zaštitu okoliša za 2004. godinu sačinjavaju ukupni prihodi i rashodi u iznosu od 244,8 milijuna kuna. Planirani su prema kriterijima i procjenama moguće realizacije prihoda, a koristit će se za uvodno navedene namjene propisane Zakonom kao i za rashode poslovanja (rashode za zaposlene, materijalne rashode i dr.).