08.12.2004.

Državni proračun Republike Hrvatske i javna potrošnja u 2005. godini

Hrvatskije Sabor 25. studenoga ove godine donio Državni proračun (u nastavku teksta: Proračun) Republike Hrvatske za 2005. godinu s projekcijom potrošnje za 2006. i 2007. godinu i Zakon o izvršavanju Državnog proračuna RH za 2005. godinu. Uz to, donio je i odluke o davanju suglasnosti na financijske planove izvanproračunskih korisnika koji ulaze u obuhvat konsolidiranog proračuna države za razdoblje 2005.- 2007. godine i to financijske planove Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje, Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje, Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, Hrvatskih voda, Hrvatskih autocesta, Hrvatskih cesta, Državne agencije za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka, Hrvatskog fonda za privatizaciju i Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. Zakonom o izvršavanju Državnog proračuna RH propisana su ograničenja proračunskim i izvanproračunskim korisnicima te nadležnim državnim tijelima za postupanje u sektoru javnih financija, a posebice glede raspolaganja, izvršavanja i zaduživanja u sljedećoj godini i poticanja dijela javnog sektora i gospodarstva u skladu sa Zakonom o proračunu i Smjernicama Vlade RH. Autorica MAJA LUKEŠ PETROVIĆ, piše o osnovnim značajkama Proračuna, projekciji prihoda i rashoda te o financijskim planovima izvanproračunskih fondova. U sljedećem broju donosimo opširan prikaz Zakona o izvršavanju Državnog proračuna za 2005. godinu s osnovnim elementima prava proračunskih korisnika.

1. Bitna obilježja Proračuna Republike Hrvatske i financijskih planova izvanproračunskih korisnika za 2005
Usvojeni Proračun za 2005. godinu koncipiran je sukladno Zakonu o proračunu (Nar. nov., br. 96/03) (prema proračunskim klasifikacijama) s tim da je odgođena primjena određenih članaka (sadržaj financijskih planova izvanporačunskih korisnika, planovi razvojnih programa, radnih mjesta i javne nabave). Prihodi i primici te rashodi i izdaci iskazani su prema organizacijskoj, ekonomskoj i programskoj klasifikaciji, prilagođenoj programskom tehničkom sustavu Državne riznice.

U obuhvatu Proračuna za 2005. godinu (kao i u 2004. godini) uključeni su osim poreznih i ostalih prihoda i primitaka i prihodi i rashodi dva proračunska fonda - Fonda za regionalni razvoj i Fonda za razvoj i zapošljavanje, te prihodi od doprinosa za mirovinsko, zdravstveno osiguranje i zapošljavanje i ogovarajući rashodi za te namjene, s tim da je izvan proračuna ostao mali dio prihoda i rashoda koji se iskazuje u tzv. mini financijskom planu Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje, Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje i Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, a na čije donošenje, osim upravnih tijela Zavoda, suglasnost daje i Hrvatski sabor.

Osnovni ciljevi koje se planira ostvariti u Proračunu za trogodišnje razdoblje je provedba fiskalne prilagodbe zbog smanjenja deficita, stabiliziranje javnog duga ispod 51%, smanjenje intervencija države uz proračunska ograničenja, smanjenje fiskalnog tereta radi konkurentnosti ekonomije, reforma javne uprave, smanjenje administrativnih prepreka u poslovanju privatnog sektora, odgovorno upravljanje javnim rashodima uz poboljšanu fiskalnu disciplinu.

Za postizanje tih ciljeva potrebno je u sljedećem razdoblju nastaviti politiku makroekonomske stabilnosti, smanjiti deficit proračuna, zaduživanja i razinu javnog duga te reformama omogućiti gospodarski rast.

Temeljni pokazatelji makroekonomske politike u 2005. godini su:

Zakonom o proračunu propisano je da se prihodi i rashodi Proračuna sastoje od Računa prihoda i rashoda i to:

1. prihoda u koje su uključeni porezi, doprinosi za obvezna osiguranja, pomoći iz inozemstva i od pravnih osoba u Republici Hrvatskoj, donacije, administrativne i sudske pristojbe i prihodi prema posebnim propisima te ostali prihodi (prihodi ostvareni obavljanjem osnovnih i ostalih poslova na tržištu i kazne);

2. rashoda za zaposlene, materijalne i financijske rashode, za subvencije, pomoći, državne potpore i naknade, za donacije i ostale rashode, za nabavu nefinancijske imovine.

U skladu s navedenim zakonom u Računu financiranja iskazuju se primici od financijske imovine i primljeni krediti i zajmovi te izdaci za financijsku imovinu i za otplatu zajmova i kredita.

Rashodi i izdaci planirani u Proračunu izvršavat će se prema odredbama Zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2005. godinu i financijskih planova korisnika, s tim da će način i dinamika izvršavanja tih planova ovisiti o dinamici ostvarivanja prihoda i primitaka, te obveze izvršavanja rashoda i izdataka Proračuna.

Prema članku 4. Zakona o proračunu sredstva Proračuna koriste se za financiranje poslova, funkcija i programa državnih tijela i tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i drugih korisnika proračuna u visini koja je nužna za njihovo obavljanje i izvršavanje, te prava primatelja sredstava Proračuna utvrđenih zakonima i drugim propisima donesenima na temelju zakona.

U nastavku iznosimo samo globalne segmente potrošnje države za sljedeću godinu.

Prihodi poslovanja planiraju se s rastom od 5%, a prihodi od prodaje nefinancijske imovine na razini procijenjenih u 2004. godini, dok se rashodi poslovanja planiraju rastom od 5,1%, a rashodi za nabavu nefinancijske imovine sa značajnim rastom, i to čak 64,4%, što jasno ukazuje na dani prioritet kapitalnim rashodima Proračuna za 2005. godinu. Napose ističemo kvanitifikacije iz računa financiranja koji ukazuju na tendenciju snižavanja primitaka od financijske imovine i zaduživanja i izdataka za financijsku imovinu i otplate zajmova (kamata) u odnosu na 2004. godinu, s tim da se neto zaduživanje planira većim dijelom za pokriće manjka na rashodima za nefinancijsku imovinu.

S prihodne strane, najznačajniji udjel i rast imaju prihodi od poreza, a posebno poreza na dodanu vrijednost, koji rastu 7,9% te doprinosi za mirovinsko i zdravstveno osiguranje s rastom od 8,3% u odnosu na 2004. godinu. S rashodne strane najveći udjel i rast u rashodima imaju naknade građanima i kućanstvima na temelju osiguranja (mirovine i dr. prava) s rastom od 3,2% , dok se rashodi za zaposlene planiraju približno na razini 2004. godine. Značajan je planirani rast materijalnih rashoda za 22,5% i pomoći unutar opće države od 15,2%, dok subvencije rastu po stopi od 4,9% više nego u 2004. godini.

Navedeno je odraz glavnih proračunskih ciljeva Vlade RH da se orijentira na kapitalne investicije i pomoći uz socijalnu komponentu glede prava građana u sustavu solidarnosti.

U skladu sa člankom 24. Zakona o proračunu i posebnih propisa iz određenih djelatnosti planiraju se prihodi i primici te rashodi i izdaci izvanproračunskih korisnika. Sukladno navedenom Zakonu, izvanproračunski korisnici su izvanproračunski fondovi, agencije i trgovačka društva u kojima država ima odlučujući utjecaj na upravljanje, a koji ulaze u konsolidirani Proračun države koji obuhvaća konsolidirani Proračun i financijske planove izvanproračunskih korisnika.

Financijski plan izvanproračunskog korisnika Proračuna donosi njegovo nadležno tijelo, sukladno postupku propisanom posebnim zakonom, drugim propisom ili aktom o osnivanju korisnika. Financijski plan donosi se prije donošenja Proračuna, a suglasnost na njega daje Sabor, zajedno s Proračunom.

U nastavku dajemo skraćene financijske planove tih korisnika za 2005. godinu koji, međutim, nisu izrađeni u skladu s odgovarajućim proračunskim klasifikacijama što je omogućeno odgodom navedenih zakonskih odredaba u Zakonu o izvršavanju Državnog proračuna za 2005. godinu.

Financijski planovi: Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje, Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje i Hrvatskog zavoda za zapošljavanje

Sredstva za mirovine na temelju posebnog zakona osiguravaju se iz namjenskih doprinosa, dok će se razlika do ukupnih prava osigurati iz ukupnih prihoda Proračuna. Izvan Proračuna ostaje tzv. mali financijski plan koji sadržava ukupne prihode u iznosu od 474,7 milijuna kuna i ukupne rashode u iznosu od 484,7 milijuna kuna. Iz navedenog proizlazi deficit u iznosu od 10,0 milijuna kuna, koji će se pokriti primicima od prodaje dionica i udjela u glavnici. Sredstva za te namjene planirana su kod Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva.

Tzv. »mali« financijski plan Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje za 2005. godinu sadržava ukupne prihode i rashode u iznosu od 929,3 milijuna kuna.

Na temelju procjena kretanja nezaposlenosti i ovisnih parametara za utvrđivanje prava u Proračunu je planiran prihod od doprinosa za zapošljavanje, i to kod Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva. Na temelju Zakona o zapošljavanju (Nar. nov., br. 59/96 i 88/98), Financijski plan za 2005. godinu Hrvatskog zavoda za zapošljavanje sadržava ukupne prihode u iznosu od 121,7 milijuna kuna i ukupne rashode u iznosu od 157,7 milijuna kuna, što je na razini 2004. godine, iz čega proizlazi deficit od 36,0 milijuna kuna koji će se namiriti primicima od povrata kredita za poticanje zapošljavanja.

Financijski plan Hrvatskih voda

Zakonom o financiranju vodnog gospodarstva (Nar. nov., br. 107/95, 19/96 i 88/98) utvrđeni su izvori sredstava za financiranje poslova i namjena kojima se, u skladu sa Zakonom o vodama, izvršava funkcija vodnog gospodarstva. U skladu s planom za 2005. godinu, ukupni prihodi iznosit će 1.810,5 milijuna kuna, tj. 13,9% više nego u 2004., dok su rashodi planirani u iznosu od 1.837,5 milijuna kuna, tj. 12,9% više nego u 2004. godini, s tim da će se deficit koji se ocjenjuje s 27,0 milijuna kuna pokriti zaduživanjem kod Svjetske banke za obnovu i razvoj, ino banaka i HBOR-a.

Financijski plan Hrvatskih autocesta

Prema Zakonu o javnim cestama, financijski plan Hrvatskih autocesta za 2005. sadržava ukupne prihode u iznosu od 2.367,8 milijuna kuna (rast od 12,9%) i ukupne rashode u iznosu od 4.967,8 milijuna kuna (indeks 88,1), a deficit u iznosu od 2.600,0 milijuna kuna pokrit će se zaduživanjem kod ino banaka.

Financijski plan Hrvatskih cesta

Prema Zakonu o javnim cestama, formiraju se prihodi Hrvatskih cesta te je na temelju tih izvora sredstava planiran financijski plan za 2005. godinu u kojem su ukupni prihodi planirani u iznosu od 1.549,8 milijuna kuna s rastom od 4,1% više nego u 2004. godini, a rashodi u iznosu od 2.149,8 milijuna kuna s rastom 17,6%, s tim da će se deficit od 600 milijuna kuna podmiriti zaduživanjem kod inozemnih banaka, koji će se koristiti za realizaciju programa redovite djelatnosti Hrvatskih autocesta.

Financijski plan Državne agencije za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka

Državna agencija za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka za 2005. godinu planira ukupne prihode u iznosu od 693,6 milijuna kuna i ukupne rashode u iznosu od 293,6 milijuna kuna, dok je suficit planiran u iznosu od 400 milijuna kuna, koji će se koristiti za otkup DAB obveznica koje dospijevaju na naplatu u 2005. godini.

Financijski plan Hrvatskog fonda za privatizaciju

Hrvatski fond za privatizaciju planira ukupne prihode za 2005. godinu u iznosu od 121,6 milijuna kuna, dok su ukupni rashodi planirani u iznosu od 99,9 milijuna kuna, s očekivanim suficitom u iznosu od 21,7 milijuna kuna, a koristit će se za tekuće poslovanje Fonda u 2004. godini.

Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost

Iz prihoda propisanih Zakonom o Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost u 2005. godini planiraju se ukupni prihodi i rashodi u iznosu od 311,2 milijuna kuna, što je 27,1% više nego u 2004. godini.