09.09.2022.

Dostava odluka zaprimljenih uslugom e-Komunikacija na prisilnu naplatu

U cilju brže i jednostavnije komunikacije u pravosudni sustav uvedena je elektronička komunikacija sudionika sudskih postupaka sa sudovima putem usluge e-Komunikacija. Putem nje, sudionici šalju podneske sudu, zaprimaju sudska pismena, izvršavaju uvid u sudske predmete te zaprimaju upozorenje ako je nad nekom od stranaka otvoren stečajni postupak. S obzirom na to da se na taj način zaprimaju odluke, bilo da je riječ o presudi koja u sebi sadržava jasan nalog za ispunjenje dužne tražbine jednoj od stranaka, bilo da je riječ o rješenju o ovrsi na temelju vjerodostojne isprave, a temeljem kojih se može zatražiti ovrha, u ovom članku autorica pojašnjava kako korisnik usluge e-Komunikacija, u ulozi ovrhovoditelja, treba postupiti da bi uspješno pokrenuo postupak prisilne naplate. U tom cilju, u članku se daje odgovor temeljem kojih se sve odluka koje su zaprimljene uslugom e-Komunikacija može zatražiti prisilna naplata, u kojem obliku takva odluka mora biti te na koji se način ona dostavlja na prisilnu naplatu.

1. UVOD
U svrhu informatizacije pravosudnog sustava, brže i jednostavnije komunikacije, temeljem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o parničnom postupku1 sve pravne osobe bile su dužne do 1. rujna 2020. godine zatražiti pristup informacijskom sustavu elektroničke komunikacije sa sudovima putem ministarstva nadležnog za poslove pravosuđa i uprave. U cilju uspostave elektroničke komunikacije donesen je i Pravilnik o elektroničkoj komunikaciji2.

Naime, Ministarstvo pravosuđa i uprave razvilo je uslugu e-Komunikacija, koja subjektima omogućava elektroničku komunikaciju s općinskim, trgovačkim i županijskim sudovima, Visokim trgovačkim sudom RH, Visokim upravnim sudom RH i Vrhovnim sudom RH. Usluga e-Komunikacija omogućava slanje podnesaka i priloga sudu, zaprimanje sudskih pismena te uvid u sudski predmet.

Za potrebe korištenja usluge e-Komunikacija potrebno je: imati korisnički račun na sustavu e-Građani, posjedovati elektroničke vjerodajnice značajne ili više razine sigurnosti za elektroničku identifikaciju, ishođen potpisni certifikat3 - kvalificirani elektronički potpis, sukladno eIDAS uredbi Europskog parlamenta i Vijeća (EU 910/2014) koji ima jednak pravni učinak kao vlastoručni potpis i koji mora biti upisan u interni registar u Ministarstvu pravosuđa i uprave.

S obzirom na to da se sudska pismena od rujna 2020. godine dostavljaju putem e-Komunikacija, postavilo se pitanje na koji način, temeljem tako zaprimljenog sudskog pismena, pokrenuti prisilnu naplatu.

2. DOSTAVA OSNOVE ZA PLAĆANJE U FINU
Prisilnu naplatu ovrhovoditelj pokreće dostavom osnove4 za plaćanje u Finu. Prema odredbama Zakona o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima5 i Pravilnika o načinu i postupku provedbe ovrhe na novčanim sredstvima6, ovrhovoditelj dostavlja osnovu za plaćanje u Finu neposrednom dostavom, preporučenom poštom s povratnicom te elektroničkim putem, i to u strojno čitljivom obliku prema odredbama posebnog propisa, putem sustava e-Ovrha.

Kada se osnova za plaćanje dostavlja neposrednom dostavom ili preporučenom pošiljkom s povratnicom, tada se osnova dostavlja u jedinicu Fine prema popisu jedinica Fine koji je objavljen na službenoj internetskoj stranici Fine. Osnova za plaćanje dostavlja se u Finu od ponedjeljka do petka, u vremenu od 9:00 do 15:00 sati.

Osnova se dostavlja u izvorniku, otpravku, ovjerenom presliku ili ovjerenom prijepisu, osim zadužnice ili bjanko zadužnice koje moraju biti dostavljene u izvorniku. U pravilu, vezano uz osnove za plaćanje koje su donesene od nadležnog tijela7, primjerice suda ili javnog bilježnika, jer izvornik osnove za plaćanje ostaje u spisu, strankama se izdaje otpravak8.

Sudska pismena, osim u izvorniku, otpravku, ovjerenom prijepisu ili ovjerenoj preslici, mogu se dostavljati i kao ispisano elektroničko pismeno. Elektronička sudska pismena u izvorniku dostavljaju se strankama i drugim sudionicima postupka u pdf obliku i potpisana su kvalificiranim elektroničkim potpisom predsjednika vijeća, suca ili ovlaštenog službenika, odnosno ovjerena kvalificiranim elektroničkim pečatom ili aplikativnim potpisom informacijskog sustava koji je u primjeni u sudu te sadrže odgovarajući barkod odnosno QR kod te kontrolni broj i internetsku stranicu za provjeru vjerodostojnosti pismena. Tako ispisano elektroničko sudsko pismeno bez dodatne ovjere, ima važnost otpravka te se i u tom obliku može dostaviti Fini.

Po primitku tako ispisanog elektroničkog sudskog pismena najprije se utvrđuje vjerodostojnost dokumenta putem web-adrese https://usluge.pravosudje.hr/provjera-vjerodostojnosti-dokumenta/.

S obzirom na zakonske odredbe, ovrhovoditelj je dužan uz osnovu dostaviti i propisani obrazac zahtjeva za naplatu odnosno zahtjeva za izravnu naplatu. Zahtjev za naplatu ovrhovoditelj dostavlja u Finu uz rješenje o ovrsi na temelju vjerodostojne isprave, a zahtjev za izravnu naplatu uz osnove za plaćanje koje se dostavljaju na izravnu naplatu9.

3. ODLUKE ZAPRIMLJENE USLUGOM E-KOMUNIKACIJA I DOSTAVA U FINU NA PRISILNU NAPLATU
Uslugom e-Komunikacija ovrhovoditeljima je znatno pojednostavnjen put prisilne naplate.

Naime, putem usluge e-Komunikacija, osim ostalih pismena, ovrhovoditeljima se dostavlja rješenje o ovrsi na temelju vjerodostojne isprave s potvrdom pravomoćnosti i ovršnosti te druge sudske odluke koje glase na ispunjenje novčane tražbine temeljem kojih se može zatražiti prisilna naplata.

3.1. DOSTAVA OVRŠNE ODLUKE SUDA UZ ZAHTJEV ZA IZRAVNU NAPLATU I UVJETI ZA PROVEDBU OVRHE
U praksi se postavlja pitanje može li se presuda suda koja glasi na ispunjenje novčane tražbine s potvrdom ovršnosti, a koju je sud dostavio putem usluge e-Komunikacije, dostaviti u Finu.

S obzirom na sve već navedeno, odgovor na to pitanje je da se sudska odluka koja glasi na ispunjenje novčane tražbine može dostaviti u Finu kada je dostavljena ovrhovoditelju putem usluge e-Komunikacija, ali je bitno da su ispunjeni uvjeti za provedbu ovrhe temeljem tako zaprimljene osnove za plaćanje.

Naime, po primitku takve osnove, Fina je dužna ponajprije utvrditi je li osnova dostavljena na propisan način pa utvrđuje je li dostava učinjena sukladno prethodno navedenim odredbama Sudskog poslovnika i Pravilnika, odnosno utvrđuje je li riječ o osnovi za plaćanje koja je dostavljena u formi ispisanog elektroničkog sudskog pismena koje ima važnost otpravaka te utvrđuje njezinu vjerodostojnost.

Upravo zato se uz osnovu za plaćanje dostavlja i dodatno pismeno koje sadrži barkod i kontrolni broj kao i web-adresa na kojoj se provodi provjera vjerodostojnosti otpravka. Tek nakon što se utvrdi vjerodostojnost osnove za plaćanje te ako su ispunjeni svi drugi elementi potrebni za provedbu ovrhe, osnova za plaćanje upisuje se u Očevidnik redoslijeda osnova za plaćanje. U slučaju ako se ne može utvrditi vjerodostojnost otpravka, Fina nije u mogućnosti postupiti temeljem osnove za plaćanje te je, sukladno zakonskim propisima, vraća podnositelju uz ogovarajući razlog vraćanja.

Naglašavamo da se vjerodostojnost osnove ne može utvrditi ako uvidom na web-stranicu suda i prema dostavljenom podatku o kontrolnom broju i broju zapisa sustav dostavi obavijest da pismeno s tim brojem zapisa i tim kontrolnim brojem još nije otpremljeno sa suda pa nije dozvoljen dohvat njegova sadržaja.

S obzirom na navedeno, svakako je potrebno, a da bi se izbjegla situacija o nemogućnosti provedbe ovrhe, da se prije dostave osnove za plaćanje u Fini na naplatu provjeri je li sud obavio upis osnove kako bi se utvrdila njezina vjerodostojnost. U suprotnom, potrebno je od suda zatražiti iskazivanje potvrde otpravka u papirnatom obliku.

Zaključno, da bi se temeljem sudskog pismena koje se smatra osnovom za plaćanje mogla zatražiti ovrha putem Fine, nužno je da ona, osim navedenog, ispunjava i uvjete propisane odredbom članka 209. Ovršnog zakona. Osim što je nužno da glasi na ispunjenje određene novčane tražbine te da u Finu bude dostavljena uz zahtjev za izravnu naplatu, potrebno je i da sadrži potvrdu ovršnosti.

Više nije nužno da ovrhovoditelj ide na sud radi izdavanja potvrde ovršnosti. Sada zahtjev može podnijeti putem sustava e-Komunikacija. Na isti način sud će ovrhovoditelju i dostaviti potvrdu ovršnosti. Budući da se u tom slučaju potvrda ovršnosti izdaje kao zaseban dokument, važno je da prikaz vanjskog obrasca elektroničke sudske potvrde koja se dostavlja u pdf obliku, potpisana kvalificiranim elektroničkim potpisom predsjednika vijeća, suca ili ovlaštenog službenika sadrži odgovarajući barkod odnosno QR kod te kontrolni broj i internetsku stranicu za provjeru vjerodostojnosti pismena.

3.2. DOSTAVA RJEŠENJA O OVRSI NA TEMELJU VJERODOSTOJNE ISPRAVE UZ ZAHTJEV ZA NAPLATU
Rješenje o ovrsi na temelju vjerodostojne isprave od 15. rujna 2021. javni bilježnik donosi kao povjerenik suda, a temeljem prijedloga za ovrhu na temelju vjerodostojne isprave10, koji ovrhovoditelj podnosi općinskom sudu na čijem području ovršenik ima prebivalište ili sjedište putem informacijskog sustava na propisanom obrascu elektroničkim putem – sustava e-Ovrha (https://e-ovrhe.pravosudje.hr/).

Dana 27. siječnja 2022. godine ministar nadležan za poslove pravosuđa i uprave donio je Odluku kojom je utvrđeno da su ispunjeni uvjeti za podnošenje Fini rješenja o ovrsi na temelju vjerodostojne isprave s potvrdom pravomoćnosti i ovršnosti na provedbu elektroničkim putem. Samo iznimno, ako ne postoje tehničke mogućnosti za podnošenje elektroničkim putem, ovrhovoditelj može podnijeti rješenje o ovrsi, Fini na provedbu u papirnatom obliku.

Do 27. siječnja 2022. godine, rješenje o ovrsi ovrhovoditelj je mogao dostaviti u Finu isključivo u papirnatom obliku, neposredno ili putem preporučene pošte s povratnicom.

Budući da je dostava rješenja o ovrsi na temelju vjerodostojne isprave putem usluge e-Komunikacija, u siguran elektronički poštanski pretinac započela nakon 15. rujna 2021. godine, i to samo onih rješenja o ovrsi za koja je ovrhovoditelj prijedlog za ovrhu na temelju vjerodostojne isprave podnio sudu putem sustava e-Ovrha u elektroničkom obliku, postavilo se pitanje kako temeljem tako dostavljenog rješenja o ovrsi ovrhovoditelj može zatražiti prisilnu naplatu.

Kako je već navedeno, takvo rješenje ovrhovoditelj u Finu dostavlja elektroničkim putem, a samo iznimno može se dostaviti u Finu u papirnatom obliku, neposredno odnosno preporučenom poštom s povratnicom.

U slučaju kada se rješenje o ovrsi dostavlja u Finu u papirnatom obliku, tada je potrebno da ovrhovoditelj osim rješenja o ovrsi iz sigurnog elektroničkog poštanskog pretinca istiska i potvrdu pravomoćnosti i ovršnosti te prijedlog za ovrhu na temelju vjerodostojne isprave, a koji onda sa zahtjevom za naplatu dostavlja u Finu. Pritom se skreće pozornost da sva tri dokumenta trebaju sadržavati QR kod te kontrolni broj i internetsku stranicu za provjeru vjerodostojnosti pismena, a zahtjev za naplatu treba biti podnesen na propisanom obrascu, popunjen jasno i čitko rukom ili mehaničkim sredstvom pisanja te se na njemu ne smije ništa brisati ili precrtavati, niti se obrazac zahtjeva smije ispravljati.

U slučaju kada ovrhovoditelj rješenje o ovrsi na temelju vjerodostojne isprave koje mu je dostavljeno putem usluge e-Komunikacija želi dostaviti na prisilnu naplatu elektroničkim putem, tada ovrhovoditelj treba u sustavu e-Ovrhe kreirati zahtjev za naplatu u elektroničkom obliku. Uz zahtjev za naplatu u Finu se elektroničkim putem, putem sustava e-Ovrhe dostavlja i prijedlog za ovrhu, rješenje o ovrsi i potvrda pravomoćnosti i ovršnosti.

Pri kreiranju zahtjeva za naplatu, ovrhovoditelj ima mogućnost kroz sustav e-Ovrha, odabirom opcije Prilozi priložiti dokumente koje dostavlja uz zahtjev te u tom slučaju odabire vrstu priloga ili učitava datoteku (za isprave koje ne moraju biti dostavljene u izvorniku ili izdane u elektroničkom obliku), odnosno ima mogućnost na zahtjevu naznačiti oznaku dokumenta koji je prethodno dostavljen i pohranjen u Fini ili opisati gdje se u Fini nalazi dokument koji se odnosi na provedbu zahtjeva, a koji su potrebni za provedbu ovrhe, primjerice punomoć, ugovor o cesiji i slično. Važno je napomenuti da određeni prilozi moraju biti dostavljeni kao digitalno potpisani dokumenti, dok se ostali mogu dostaviti kao obični, nepotpisani pdf dokumenti.

Kao prilog zahtjevu za naplatu, mogu biti sljedeće isprave:

  • dokaz o uplati predujma – prilikom kreiranja zahtjeva ovrhovoditelj obvezno naznačuje podatke o uplaćenom predujmu – poziv na broj primatelja, iznos uplate i datum uplate
  • punomoć za zastupanje
  • cesija – isprava koju će ovrhovoditelj priložiti u slučaju da podnosi zahtjev, a da nije ovrhovoditelj iz prijedloga za ovrhu
  • plan podjele društva (statusna dokumentacija)
  • rješenje o nasljeđivanju – isprava koju ovrhovoditelj dostavlja u slučaju da traži naplatu tražbine na teret druge osobe (nasljednika) u odnosu na osobu koja je naznačena kao ovršenik u prijedlogu
  • potvrda o računu u stranoj banci – u slučaju kada ovrhovoditelj traži isplatu tražbine na račun otvoren u stranoj banci, tada je potrebno priložiti potvrdu banke u kojoj je račun otvoren, kojom se dokazuje da je upravo ovrhovoditelj vlasnik računa na koji traži isplatu
  • dokaz o promjeni imena i prezimena

te drugu ispravu koja nije posebno naznačena ako za nju ovrhovoditelj smatra da je bitna za provedbu ovrhe.

Isprave 2. – 6. trebaju biti digitalno potpisane, za što je ugrađena i automatska kontrola pri prihvatu zahtjeva za naplatu u Finu. Ako dokument koji se prilaže uz zahtjev za naplatu nije digitano potpisan, temeljem takvog zahtjeva Fina neće moći postupiti, o čemu će ovrhovoditelj biti odmah obaviješten kroz sustav e-Ovrha.

Ostale navedene dokumente ovrhovoditelj može dostaviti i kao običan pdf dokument, koji nije digitalno potpisan. Ovrhovoditelj koji je kreirao i digitalno potpisao Zahtjev za naplatu u sustavu e-Ovrhe, prije njegova slanja na provedbu u Finu, ima mogućnost prethodno provjeriti ispravnost kreiranog zahtjeva (validacija zahtjeva) putem opcije „Provjeri zahtjev u Fini”. U tom slučaju, ovrhovoditelj će i prije samog slanja zahtjeva na provedbu imati mogućnost provjeriti eventualne pogreške u zahtjevu te ih ispraviti kako bi osigurao provedbu svog zahtjeva za naplatu.

 

 

1 Nar. nov., br. 70/19 - u nastavku teksta: ZIDZPP.
2 Nar. nov., br. 5/20 i 139/21 (prestao važiti stupanjem na snagu Pravilnika o elektroničkoj komunikaciji, Nar. nov., br. 139/21).
3 Ovlašteni izdavatelji potpisnih certifikata u Hrvatskoj su:
1) Financijska agencija (FINA)
2) Agencija za komercijalnu djelatnost d.o.o. (AKD)
3) MUP, posredno, u obliku izdavanja elektroničke osobne iskaznice (eOI).
4 Prema članku 3. Zakona o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima, osnove za plaćanje su ovršna odluka domaćeg suda ili upravnog tijela koja ima potvrdu ovršnosti, ovršna nagodba sklopljena pred domaćim sudom ili upravnim tijelom, ovršna nagodba postignuta u postupku mirnog rješenja spora na temelju članka 186.a Zakona o parničnom postupku (Nar. nov., br. 53/91, 91/92, 58/93, 112/99, 88/01, 117/03, 88/05, 02/07, 84/08, 123/08, 57/11, 148/11, 25/13, 89/14), zadužnica, bjanko-zadužnica, europski ovršni naslov i europski platni nalog, a koji glase na ispunjenje određene novčane tražbine, obračun poslodavca o neisplati dospjelog iznosa plaće, naknade plaće ili otpremnine, rješenje o ovrsi, rješenje o osiguranju, nalog Ministarstva financija za naplatu po aktiviranom državnom jamstvu, nalog za pljenidbu u postupku prisilnog izvršenja pravomoćno izrečene novčane kazne u kaznenom i prekršajnom postupku, nalog za prisilnu naplatu novčane kazne izrečene izvršnim rješenjem Hrvatske narodne banke, nalog za izvršenje odluke Jedinstvenog sanacijskog odbora o izricanju novčane kazne i periodičnih penala i svaka druga odluka nadležnog tijela kojom se u cijelosti ili djelomice prihvaća prijedlog za provedbu ovrhe.
5 Nar. nov., br. 68/18, 2/20, 46/20, 47/20 i 83/20 - u nastavku teksta: ZPONS.
6 Nar. nov., br. 71/18 i 46/22 - u nastavku teksta: Pravilnik.
7 Nadležno tijelo jest tijelo koje je na temelju zakona ovlašteno donositi, odnosno izdavati osnovu za plaćanje i voditi postupak radi provedbe ovrhe na novčanim sredstvima, čl. 3. stavak 1. točka 2. ZPONS-a.
8 Čl. 65. Sudskog poslovnika, Nar. nov., br. 37/14, 49/14, 8/15, 35/15, 123/15, 45/16, 29/17, 33/17, 34/17, 57/17, 101/18, 119/18, 81/19, 128/19, 39/20, 47/20, 138/20, 147/20, 70/21, 99/21, 145/21, 23/22:
„Otpravak je prijepis izvornika ili dodatni ispis koji se izrađuje po službenoj dužnosti radi dostavljanja strankama i drugim zainteresiranim osobama i koji u pravnom prometu zamjenjuje izvornik. Na svim otpravcima u papirnatom obliku stavlja se ime i prezime potpisnika izvornika na mjestu gdje je izvornik potpisao predsjednik vijeća, sudac ili drugi ovlašteni službenik, kao i kratica koja označuje da je izvornik potpisan vlastoručno (v. r.). Ispod toga stavlja se potvrda o ovjeri točnosti otpravka koja glasi: »Za točnost otpravka - ovlašteni službenik«. Potvrdu potpisuje upravitelj sudske pisarnice ili drugi ovlašteni službenik uz stavljanje službenog pečata suda.“
9 Čl. 209. Ovršnog zakona: „Ako ovrhovoditelj izravno zatraži od Agencije da na temelju ovršne odluke domaćeg suda ili upravnog tijela koje imaju potvrdu ovršnosti, ovršne nagodbe sklopljene pred domaćim sudom ili upravnim tijelom, ovršne nagodbe postignute u postupku mirnog rješenja spora na temelju članka 186.a Zakona o parničnom postupku, zadužnice, bjanko zadužnice, naloga za plaćanje Hrvatske radiotelevizije s potvrdom o ovršnosti, europskog ovršnog naslova, europskog platnog naloga, a koje glase na ispunjenje određene novčane tražbine ili obračuna poslodavca o neisplati dospjelog iznosa plaće, naknade plaće ili otpremnine provede naplatu te tražbine prijenosom novčanih sredstava s računa koje ovršenik ima kod banaka na ovrhovoditeljev račun kojeg je odredio u zahtjevu za izravnu naplatu, Agencija će postupiti kao u povodu rješenja o ovrsi koje je dostavio sud.“
10 Pravilnik o obrascima u ovršnom postupku i načinu elektroničke komunikacije između sudionika i načinu dodjele predmeta u rad javnom bilježniku (Nar. nov., br. 43/21 i 94/21 – u nastavku teksta: Pravilnik o obrascima u ovršnom postupku).