Učitavam poveznice...

Detalji dokumenta

423 str.

978-953-7327-82-8

Radno pravo

2010.

Iris Gović, Marina Kasunić-Peris, Edmond Miletić, Darko Milković, Sanda Pipunić, Krešimir Rožman

Primjena Zakona o radu

PREDGOVOR

PREGLED MIŠLJENJA MINISTARSTVA GOSPODARSTVA, RADA I PODUZETNIŠTVA U PRIMJENI ZAKONA O RADU (NAR. NOV., BR. 149/09)

1. UGOVOR O RADU NA ODREĐENO VRIJEME (ČL. 10. ZR-A)

2. OBLIK UGOVORA O RADU (ČL. 12. ZR-A)

3. PUNO I NEPUNO RADNO VRIJEME (ČL. 43. ZR-A)

4. RASPORED RADNOG VREMENA (ČL. 46. ZR-A)

5. NOĆNI RAD (ČL. 48. ZR-A)

6. OBVEZE POSLODAVCA PREMA NOĆNIM I SMJENSKIM RADNICIMA (ČL. 51. ZR-A)

7. GODIŠNJI ODMOR (ČL. 55. ZR-A)

8. PRAVO NA RAZMJERNI DIO GODIŠNJEG ODMORA (ČL. 59. ZR-A)

9. NAKNADA ZA NEISKORIŠTENI GODIŠNJI ODMOR (ČL. 61. ZR-A)

10. PRENOŠENJE GODIŠNJEG ODMORA U SLJEDEĆU KALENDARSKU GODINU (ČL. 63. ZR-A)

11. RASPORED KORIŠTENJA GODIŠNJEG ODMORA (ČL. 64. ZR-A)

12. PLAĆENI DOPUST (ČL. 65. ZR-A)

13. NEPLAĆENI DOPUST (ČL. 66. ZR-A)

14. PRAVO ZAPOSLENJA NA DRUGIM POSLOVIMA (ČL. 78. ZR-A)

15. ZAKONSKA ZABRANA NATJECANJA (ČL. 93. ZR-A)

16. NAČINI PRESTANKA UGOVORA O RADU (ČL. 104. ZR-A)

17. VRAĆANJE RADNE KNJIŽICE (ČL. 124. I 129. ZR-A)

18. SUDSKA ZAŠTITA PRAVA IZ RADNOG ODNOSA (ČL. 129. ZR-A)

19. ODNOS RADNIČKOG VIJEĆA I SINDIKATA (ČL. 152. ZR-A) PREDSTAVNIK RADNIKA U ORGANU POSLODAVCA (ČL. 163. ZR-A)

20. PRODULJENA PRIMJENA PRAVNIH PRAVILA, SADRŽANIH U KOLEKTIVNOM UGOVORU (ČL. 262. ZR-A)

21. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE (ČL. 297. ZR-A)

22. PUTNI TROŠKOVI

23. JAVNI NATJEČAJ

24. RADNI STAŽ

RADNO VRIJEME, ODMORI I DOPUSTI

1. UVOD

2. DOSEG PRIMJENE ODREDBI ZR-A KOJIMA SE UREĐUJE RADNO VRIJEME

3. RADNO VRIJEME

3.1. Pojam radno vrijeme

3.1.1. Pojam dežurstvo

3.1.2. Pojam pripravnost

3.1.3. Pravo radnika na odmor u slučaju razdoblja pripravnosti

3.2. Trajanje radnog vremena

3.2.1. Puno i nepuno radno vrijeme

3.2.2. Skraćeno radno vrijeme

3.3. Prekovremeni rad

3.4. Raspored radnog vremena

3.5. Preraspodjela radnog vremena

3.6. Noćni rad

3.6.1. Zabrana noćnog rada za određene kategorije radnika

3.7. Rad u smjenama

3.8. Obveze poslodavca prema noćnim i smjenskim radnicima

4. ODMORI I DOPUSTI

4.1. Stanka

4.2. Dnevni odmor

4.3. Tjedni odmor

4.4. Godišnji odmor

4.4.1. Najkraće trajanje godišnjeg odmora

4.4.2. Rok stjecanja prava na godišnji odmor

4.4.3. Pravo na razmjerni dio godišnjeg odmora

4.4.4. Korištenje godišnjeg odmora u dijelovima

4.4.5. Prenošenje godišnjeg odmora u sljedeću kalendarsku godinu

4.4.6. Plan i raspored korištenja godišnjeg odmora

4.4.7. Godišnji odmor u slučaju prestanka ugovora o radu

4.4.8. Naknada plaće u vrijeme godišnjeg odmora

4.5. Dopusti

4.5.1. Plaćeni dopust

4.5.2. Neplaćeni dopust

5. EVIDENCIJA O RADNICIMA ZAPOSLENIM KOD POSLODAVCA

POSEBNOSTI UGOVORA O RADU NA ODREĐENO VRIJEME, MENADŽERSKOG UGOVORA, PRENOŠENJE UGOVORA NA NOVOG POSLODAVCA

I. UGOVOR O RADU NA ODREĐENO VRIJEME U SVJETLU NOVOG ZAKONA O RADU

1. UGOVOR O RADU NA ODREĐENO VRIJEME

1.1. Sudska zaštita u vezi sa sklapanjem ugovora o radu

1.2. Uvjeti za sklapanje ugovora o radu na određeno vrijeme

1.2.1. Uvjeti za sklapanje ugovora o radu na određeno vrijeme dulje od 3 godine

1.3. Sudbina ugovora o radu na određeno vrijeme sklopljenih prije 1. siječnja 2010.

1.4. Presumpcija o sklopljenom ugovoru o radu na neodređeno vrijeme

1.5. Problemi iz praktične primjene ranije važećeg Zakona o radu koji su primjenjivi i na novi ZR

2. UVJETI RADA RADNIKA KOJI RADE NA TEMELJU UGOVORA O RADU NA ODREĐENO VRIJEME

II. SPECIFIČNOSTI RADNOPRAVNOG ODNOSA MENADŽERA U SVJETLU NOVOG ZR-A

1. UVOD

2. ODREDBA O POJMU RADNIK I POSLODAVAC KAO ODREDBA KOJA REGULIRA PRAVNI POLOŽAJ MENADŽERA

2.1. Pravna sudbina ugovora o radu menadžera sklopljenih do 1. siječnja 2010.

2.2. Ograničenja u primjeni ZR-a

III. PRENOŠENJE UGOVORA NA NOVOGA POSLODAVCA U SVJETLU NOVOG ZR-A

1. OPĆENITO

1.1. Pretpostavke za prenošenje ugovora o radu na novog poslodavca

1.1.1. Pojam »poduzeće« i »pogon«

1.2. Pridržavanje prava radnika, umanjenje prava radnika

1.3. Obavješćivanje o pravima radnika

1.3.1. Sadržaj obavijesti

1.4. Trenutak prenošenja ugovora na novog poslodavca

1.5. Rad radničkog vijeća, važenje kolektivnog ugovora i sporazuma sklopljenog između radničkog vijeća i poslodavca

1.6. Obveza savjetovanja prije donošenja odluke o prijenosu

1.7. Odgovornost »ranijeg« i »novog« poslodavca

1.8. Zabrana zloupotrebe prenošenja poduzeća ili njegovog dijela

2. IZVODI IZ SUDSKIH ODLUKA VEZANIH UZ PRENOŠENJE UGOVORA O RADU NA NOVOG POSLODAVCA

DVOJBE U PRIMJENI POSLOVNO I OSOBNO UVJETOVANOG OTKAZA – KRITERIJ INVALIDNOSTI, PROFESIONALNA NESPOSOBNOST ZA RAD, ZBRINJAVANJE VIŠKA RADNIKA

1. UVOD

2. OSOBNO UVJETOVANI OTKAZ

3. POSLOVNO UVJETOVANI OTKAZ

3. KRITERIJI O KOJIMA POSLODAVAC MORA VODITI RAČUNA KOD POSLOVNO I OSOBNO UVJETOVANOG OTKAZA

3.1. Kriterij invalidnosti/zaštita od otkazivanja radniku s invaliditetom

4. OTKAZ U SLUČAJU PROFESIONALNE NESPOSOBNOSTI ZA RAD ILI NEPOSREDNE OPASNOSTI OD NASTANKA INVALIDNOSTI

4.1. Uređenje prema prijašnjem ZR-u

4.2. Uređenje prema novom ZR-u

4.3. Dvojbe u primjeni nove odredbe

5. ZBRINJAVANJE VIŠKA RADNIKA

5.1. Savjetovanje o zbrinjavanju viška radnika

5.2. Kad postoji obveza donošenja programa zbrinjavanja viška radnika?

5.2.1. Postupak donošenja programa zbrinjavanja viška radnika

5.3. Sadržaj programa

5.4. Obavješćivanje o donesenom programu

NAČELA O SLUŽBENIČKIM ODNOSIMA I SUSTAV PLAĆA U LOKALNOJ I PODRUČNOJ (REGIONALNOJ) SAMOUPRAVI

1. UVOD

2. MEĐUNARODNI STANDARDI U SLUŽBENIČKOM ZAKONODAVSTVU

3. MEĐUNARODNI STANDARDI UREĐIVANJA SUSTAVA PLAĆA

3.1. Ciljevi reforme

4. SLUŽBENIČKO ZAKONODAVSTVO U REPUBLICI HRVATSKOJ

4.1. Državna uprava

4.2. Lokalna i područna (regionalna) samouprava

5. SUSTAV PLAĆA U LOKALNOJ I PODRUČNOJ (REGIONALNOJ) SAMOUPRAVI

5.1. Plaće i naknade župana, gradonačelnika i općinskih načelnika i njihovih zamjenika

5.2. Plaće službenika i namještenika

5.2.1. Nadležnost za donošenje odluke

5.3. Proračunska ograničenja plaća

6. DONOŠENJE RJEŠENJA O PLAĆI

6.1. Odlučivanje u prvom stupnju

6.1.1. Pravni lijekovi

6.2. Rješenje o plaći lokalnih službenika

6.2.1. Odlučivanje u prvom stupnju

6.2.2. Pravni lijekovi

6.2.3. Upravni spor

7. UMJESTO ZAKLJUČKA

KLASIFIKACIJA RADNIH MJESTA I DONOŠENJE PRAVILNIKA O UNUTARNJEM REDU I RJEŠENJA O RASPOREDU NA RADNO MJESTO U LOKALNOJ I PODRUČNOJ (REGIONALNOJ) SAMOUPRAVI

1. UVOD

2. POSTOJEĆE STANJE

3. CILJ KOJI SE NASTOJI POSTIĆI NOVOM KLASIFIKACIJOM

4. KONCEPT NOVOG KLASIFIKACIJSKOG SUSTAVA

5. PITANJA KOJA SE UREĐUJU UREDBOM O KLASIFIKACIJI RADNIH MJESTA

6. STANDARDNA MJERILA ZA KLASIFIKACIJU RADNIH MJESTA

6.1. Određenje standardnih mjerila

7. KONCEPT KLASIFIKACIJE RADNIH MJESTA SLUŽBENIKA

7.1. Klasifikacija radnih mjesta

7.2. Razrada daljnje klasifikacije na potkategorije

7.3. Stručno znanje

7.3.1. Stručno znanje za radna mjesta I. kategorije

7.3.2. Stručno znanje za radna mjesta II. kategorije

7.3.3. Stručno znanje za radna mjesta III. kategorije

8. KONCEPT KLASIFIKACIJE RADNIH MJESTA NAMJEŠTENIKA

9. KLASIFIKACIJSKI RANG

10. POPIS RADNIH MJESTA U LOKALNOJ I PODRUČNOJ (REGIONALNOJ) SAMOUPRAVI – FUNKCIONALNE I HIJERARHIJSKE RAZINE/KLASIFIKACIJSKI RANGOVI RADNIH MJESTA

11. UTVRĐIVANJE RADNIH MJESTA U UPRAVNIM ODJELIMA I SLUŽBAMA – DONOŠENJE PRAVILNIKA O UNUTARNJEM REDU

11.1. Donošenje Pravilnika o unutarnjem redu

11.1.1. Naziv radnog mjesta

11.1.2. Elementi opisa radnog mjesta

12. RJEŠENJE O RASPOREDU NA RADNO MJESTO

13. UMJESTO ZAKLJUČKA

PRIMJENA ZAKONA O PLAĆAMA U LOKALNOJ I PODRUČNOJ (REGIONALNOJ) SAMOUPRAVI

1. UVODNO

1.1. Akti kojima se određuju plaće i naknade za rad izvršnih čelnika i njihovih zamjenika

1.2. Akti kojima se određuju plaće službenika i namještenika u upravnim odjelima i službama

2. OGLEDNI PRIMJERI OPĆIH I POJEDINAČNIH AKATA

2.1. Odluka predstavničkog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, kojom se određuju osnovica i koeficijenti za obračun plaće izvršnog čelnika i njegovog zamjenika

2.2. Odluka predstavničkog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, kojom se određuje naknada za rad izvršnog čelnika i njegovog zamjenika, koji dužnost obnašaju bez zasnivanja radnog odnosa

2.3. Odluka predstavničkog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, kojom se određuju koeficijenti za obračun plaće službenika i namještenika u upravnim odjelima i službama

2.4. Odluka izvršnog čelnika o osnovici za obračun plaće službenika i namještenika u upravnim odjelima i službama

2.5. Pravilnik o kriterijima za utvrđivanje natprosječnih rezultata u radu i načinu isplate dodataka za uspješnost u radu

2.6. Privremeno Rješenje o plaći izvršnog čelnika (do donošenja odluke o plaćama i naknadama)

2.7. Privremeno Rješenje o plaći službenika (u jedinici lokalne samouprave iz članka 15. Zakona o plaćama u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi)

2.8. Rješenje o plaći izvršnog čelnika (nakon donošenja odluke o plaćama i naknadama)

2.9. Rješenje o rasporedu (i plaći) službenika

OGLEDNI PRIMJERI UZ ZAKON O RADU

1. PRAVILNICI

1.1. PRAVILNIK O RADU

2. UGOVORI

2.1. UGOVOR O RADU NA NEODREĐENO VRIJEME

2.2. UGOVOR O RADU NA ODREĐENO VRIJEME

2.3. MENADŽERSKI UGOVOR O RADU

3. OTKAZI

3.1. OTKAZ – UVJETOVAN SKRIVLJENIM PONAŠANJEM RADNIKA

3.2. OTKAZ – POSLOVNO UVJETOVANI

3.3. OTKAZ – OSOBNO UVJETOVANI

3.4. OTKAZ – IZVANREDNI

3.5. OTKAZ S PONUDOM IZMIJENJENOG UGOVORA

4. PROGRAMI I DOPISI

4.1. DOPIS RADNIČKOM VIJEĆU U SVRHU SAVJETOVANJA O ZBRINJAVANJU VIŠKA RADNIKA

4.2. PROGRAM ZBRINJAVANJA VIŠKA RADNIKA

4.3. DOPIS KOJIM SE PROGRAM ZBRINJAVANJA VIŠKA RADNIKA DOSTAVLJA HRVATSKOM ZAVODU ZA ZAPOŠLJAVANJE

4.4. DOPIS KOJIM SE PROGRAM ZBRINJAVANJA VIŠKA RADNIKA DOSTAVLJA RADNIČKOM VIJEĆU

5. ODLUKE

5.1. ODLUKA O RASPOREDU RADNOG VREMENA

5.2. ODLUKA O PRERASPODJELI RADNOG VREMENA

6. PLANOVI

6.1. PLAN PRERASPODJELE

ZAKON O RADU (Nar. nov., br. 149/09)

KAZALO POJMOVA UZ ZAKON O RADU (Nar. nov., br. 149/09)

Zakon o radu (Nar. nov., br. 149/09) stupio je na snagu 1. siječnja 2010. te se usklađivanjem radnog zakonodavstva Republike Hrvatske s pravnom stečevinom Europske unije u ovom području, unošenjem određenih novih instituta, pojavilo i niz pitanja o kojima je riječ u ovom Zborniku radova.Naime, od početka primjene ovog Zakona pojavile su se brojne dvojbe u praksi u primjeni novih instituta i zakonskih rješenja. Stoga u ovoj knjizi donosimo određeni broj mišljenja Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva donesenih početkom 2010. koja su razriješila neke od tih dvojbi. Isto tako donosimo pregled novina u uređenju instituta radnog vremena, odmora i dopusta oko kojih je upravo došlo do mnogih prijepora u primjeni te pojašnjavamo svrhu i smisao određenih normi. Istodobno u knjizi ukazu...

Od početka primjene novog Zakona o radu (Nar. nov., br. 149/09) nije prošlo ni pet mjeseci, a već su se u praksi pojavile brojne dvojbe i sporna pitanja u vezi s njegovom primjenom. Na putu olakšavanja primjene Zakona o radu je i Ministarstvo gospodarstva, rada i poduzetništva, odnosno njegova mišljenja i tumačenja koja su nužan putokaz na složenom putu primjene propisa.U ovom radu donosimo preko 20-ak mišljenja Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva, koja su donesena od početka 2010., od kada se novi Zakon o radu počeo primjenjivati i koja su zasigurno, razriješila ili će tek razriješiti mnoge dvojbe.

Poglavlje VI. Zakona o radu, kojim je reguliran institut radnog vremena, doživjelo je najviše promjena u proteklim izmjenama ovoga Zakona. Sudeći prema brojnim upitima sindikata i poslodavaca o načinu primjene pojedinih odredbi Zakona o radu o radnom vremenu, čini se da upravo odredbe članka 42.–51. izazivaju mnogobrojne nedoumice u primjeni, pri čemu poslodavci nastoje pomiriti želju za zadržanjem postojeće prakse u pogledu organiziranja radnog vremena, s obvezom poštovanja novih odredbi ovoga Zakona. Pojedine odredbe Zakona o radu se pogrešno razumijevaju, tumače i primjenjuju u praksi. Namjera je ovog rada iznijeti pregled novina u uređenju instituta radnog vremena, odmora i dopusta, kao i pobliže pojasniti svrhu i smisao određenih odredbi kojima se reguliraju ovi instituti, u svrhu ...

Nakon četrnaestogodišnje primjene ranije važećeg Zakona o radu, dana 1. siječnja 2010. godine na snagu je stupio novi Zakon o radu. Poglavlja 4., 5., 6. i 7. glave XVII. Zakona o radu,te članak 293. stavak 1. podstavak 34. do 48. Zakona stupaju na snagu danom pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji, s tim da se postupci ostvarivanja i zaštite prava radnika, započeti prije stupanja na snagu ovoga Zakona, trebaju, u pravilu, dovršiti po odredbama ranije važećeg Zakona o radu, osim ako novim Zakonom o radu određeno pravo nije za radnika povoljnije uređeno. Izmjene koje Novi Zakon o radu uvodi ne čine se tako značajnim, ali kada se pristupi pomnijoj analizi izmijenjenih odredaba, vrlo lako se dođe do zaključka da tomu nije tako. Izmjena ima, one su značajne, iako se u početku mogu uč...

Sve nove zakonske odredbe, neovisno o tome jesu li donesene izmjenama i dopunama nekog zakona ili novim zakonom, mogli bi podijeliti na one »poželjne« i »dobrodošle« koje svojim sadržajem i funkcijom uređuju, dotada neuređeno, područje ili otklanjaju dosadašnje nejasnoće i na one »manje poželjne« koje svojom pojavom otvaraju nove dvojbe u primjeni, a kojih do njihovog donošenja nije bilo.Upravo takve odredbe novog Zakona o radu, koje se posebno odnose na otkaz ugovora o radu kao jednog od glavnih instituta radnog prava, predmet su ovog rada. Naime, uvjereni smo da će odredba koja uvodi kriterij invalidnosti kod poslovno i osobno uvjetovanog otkaza, zatim izmijenjena odredba koja regulira pitanje otkaza radniku kod kojega postoji profesionalna nesposobnost za rad ili neposredna opasnost ...

O primjeni načela o službeničkim odnosima i sustavu plaća na temelju međunarodnih standarda u službeničkom zakonodavstvu te odredaba Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 86/08) i Zakona o plaćama u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 28/10), piše autor u ovom radu. Autor istovremeno ukazuje na određene probleme u primjeni ovih zakona te iznosi značenje usklađenja materije službeničkih odnosa s europskim standardima.

Predmet ovog rada su odredbe Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 86/08), Zakona o plaćama u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 28/10) te odredbe Nacrta prijedloga Uredbe o klasifikaciji radnih mjesta.Autorica istodobno u radu ukazuje na dosadašnji sustav radnih mjesta uređen odredbama članka 62.–78. Zakona o državnim službenicima i namještenicima (Nar. nov., br. 27/01, 92/05 i 86/08), koji se za službenike i namještenike u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi primjenjuju do stupanja na snagu navedene Uredbe i na novi sustav klasifikacije radnih mjesta, kojom se nastoji uspostaviti struktura radnih mjesta s ograničenim brojem (klasa/razreda) radnih mjesta (najviše 10–12), jasno određene...

– ogledni primjeri općih i pojedinačnih akata –Zakon o plaćama u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 28/10), stupio je na snagu 11. ožujka 2010., uredio je mjerila za određivanje plaća i naknada župana, gradonačelnika i općinskih načelnika i njihovih zamjenika, kao i plaće službenika i namještenika u upravnim odjelima i službama jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.Stoga u ovom radu autorica ukazuje na akte kojima se određuju plaće i naknade za rad izvršnih čelnika i njihovih zamjenika te plaće službenika i namještenika u upravnim odjelima i službama. Istodobno donosi i ogledne primjere općih i pojedinačnih akata u provođenju toga Zakona koji mogu poslužiti kao jedno od mogućih rješenja u praksi.

Na temelju članka 125. Zakona o radu (Nar. nov., br. 149/09) uprava trgovačkog društva ___________ iz _________, __________ (u nastavku teksta: poslodavac) nakon provedenog savjetovanja s radničkim vijećem dana _________________ donosi sljedeći*PRAVILNIK O RADUI. OPĆE ODREDBEČlanak 1.Ovim Pravilnikom o radu (u nastavku teksta: Pravilnik) uređuju se uvjeti rada, organizacija rada, prava i obveze radnika i poslodavca, plaće, naknade plaće, i ostvarivanje materijalnih prava radnika, postupak i mjere za zaštitu dostojanstva radnika te mjere zaštite radnika od diskriminacije i druga pitanja iz radnog odnosa.Članak 2.Ako se kolektivnim ugovorom, koji obvezuje poslodavca i radnike, pojedini uvjeti rada utvrde povoljnije od uvjeta određenih ovim Pravilnikom, primjenjivat će se neposredno odredb...

I. OPĆE ODREDBEPredmet Zakona o raduČlanak 1.Ovim se Zakonom uređuju radni odnosi u Republici Hrvatskoj, ako drugim zakonom ili međunarodnim ugovorom, koji je sklopljen i potvrđen u skladu s Ustavom te objavljen, a koji je na snazi, nije drukčije određeno.Pojam radnika i poslodavcaČlanak 2.(1) Radnik-ca (zaposlenik-ca, uposlenik-ca, djelatnik-ca, namještenik-ca, službenik-ca ili drugi radnik-ca – u daljnjem tekstu: radnik) u smislu ovoga Zakona je fizička osoba koja u radnom odnosu obavlja određene poslove za poslodavca.(2) Poslodavac u smislu ovoga Zakona je fizička ili pravna osoba koja zapošljava radnika i za koju radnik u radnom odnosu obavlja određene poslove.(3) Fizička osoba koja je kao član uprave, izvršni direktor ili u drugom svojstvu prema posebnom zakonu, pojedinačno i samos...