Učitavam poveznice...

Detalji dokumenta

212 str.

978-953-7812-54-6

Gradnja i prostorno uređenje

2013.

Josip Beinenfeld, Ana-Marija Končić, Ana Mrak Taritaš, Davorin Oršanić, Desa Sarvan

Novi zakoni o prostornom uređenju, gradnji i građevinskoj inspekciji

PREDGOVOR

NOVINE U PODRUČJU PROSTORNOG UREĐENJA, GRADNJE I GRAĐEVINSKE INSPEKCIJE

1. UVODNE NAPOMENE

2. PROSTORNO PLANIRANJE I UREĐENJE PROSTORA

2.1. Zakon o prostornom uređenju (Nar. nov., br. 30/94, 68/98, 61/00, 32/02 i 100/04)

2.2. Zakon o prostornom uređenju i gradnji (Nar. nov., br. 76/07, 38/09, 55/11, 90/11, 50/12, 55/12 i 80/13)

2.3. Novi Zakon o prostornom uređenju

3. ZAKON O GRADNJI

3.1. Prikaz stanja

3.2. Zakonodavni okviri od 1990. do 2013. godine

3.3. Akti za građenje

3.4. Akti za uporabu

3.5. Novi Zakon o gradnji

4. GRAĐEVINSKA INSPEKCIJA

4.1. Analiza postojećeg stanja

4.2. Novi Zakon o građevinskoj inspekciji

5. ZAKLJUČAK

ZAKON O PROSTORNOM UREĐENJU

1. UVOD

2. CILJEVI, NAČELA I SUBJEKTI PROSTORNOG UREĐENJA

2.1. Ciljevi prostornog uređenja

2.2. Načela prostornog uređenja

2.3. Subjekti prostornog uređenja

3. PROSTORNO PLANIRANJE I UREĐENJE PROSTORA

3.1. Informacijski sustav prostornog uređenja

3.2. Izvješće o stanju u prostoru

3.3. Odluka o izradi prostornog plana

3.4. Postupak izrade prostornih planova

3.5. Postupak donošenja prostornih planova

3.6. Strategija prostornog uređenja Republike Hrvatske

3.7. Prostorni planovi

3.8. Prostorni planovi Državne razine

3.9. Prostorni planovi područne (regionalne) razine

3.10. Prostorni planovi lokalne razine

3.11. Građevinsko područje

3.12. Izgradnja izvan građevinskog područja

3.13. Planiranje unutar zaštićenog obalnog područja mora

3.14. Planiranje unutar prostora ograničenja

4. Provedba prostornih planova – lokacijska dozvola

4.1. Lokacijska informacija

4.2. Nadležnost za izdavanje akata za provedbu prostornih planova

4.3. Lokacijska dozvola – pojam

4.4. Lokacijska dozvola – podnošenje zahtjeva

4.5. Lokacijska dozvola – lokacijski uvjeti

4.6. Lokacijska dozvola – posebni uvjeti

4.7. Lokacijska dozvola – stranke u postupku

4.8. Lokacijska dozvola – izdavanje

4.9. Uređeno građevinsko zemljište

4.10. Odgovornost

5. ZAKLJUČAK

PRIKAZ ZAKONA O GRADNJI

1. RAZLOZI ZBOG KOJIH SE ZAKON DONOSI

2. OPĆE ODREDBE

2.1. Predmet, cilj i primjena zakona

2.2. Pojmovi

2.3. Razvrstavanje građevina

2.4. Primjena i donošenje posebnih propisa

3. TEMELJNI ZAHTJEVI ZA GRAĐEVINU

3.1. Obveza ispunjavanja temeljnih i drugih zahtjeva za građevinu

3.2. Odstupanje od temeljnih zahtjeva za građevinu i odstupanje u građenju

4. ENERGETSKO SVOJSTVO ZGRADE

4.1. Zahtjevi i energetske učinkovitosti

4.2. Instrumenti osiguranja energetske učinkovitosti zgrada

4.2.1. Elaborat alternativnih sustava opskrbe energijom

4.2.2. Redoviti pregled sustava grijanja i sustava hlađenja ili klimatizacije u zgradi

4.2.3. Energetski certifikat zgrade

4.3. Osoba ovlaštena za energetsko certificiranje, energetski pregled zgrade i redoviti pregled sustava grijanja i sustava hlađenja ili klimatizacije u zgradi

4.3.1. Uvjeti i način davanja ovlaštenja

4.3.2. Provedba programa izobrazbe

4.4. Neovisna kontrola energetskog certifikata i izvješća o redovitom pregledu sustava grijanja i sustava hlađenja ili klimatizacije u zgradi

4.4.1. Uvjeti i način davanja ovlaštenja i njegovo ukidanje

4.4.2. Provedba neovisne kontrole

4.5. Registar i pravilnik o energetskim pregledima i energetskom certificiranju zgrada, te neovisnoj kontroli izvješća o energetskom pregledu i energetskog certifikat

5. SUDIONICI U GRADNJI

5.1. Investitor

5.2. Projektant

5.3. Izvođač

5.4. Nadzorni inženjer

5.5. Revident

6. PROJEKTI

6.1. Izrada i čuvanje projekata

6.2. Vrste projekata

6.2.1. Glavni projekt

6.2.2. Izvedbeni projekt

6.2.3. Projekt uklanjanja građevine

6.2.4. Tipski projekt

6.3. Utvrđivanje posebnih uvjeta i izdavanje potvrde glavnog projekta o usklađenosti s posebnim propisima

6.3.1. Obavijest o uvjetima za izradu glavnog projekta

6.3.2. Utvrđivanje posebnih uvjeta i potvrda glavnog projekta za građenje građevine za koju se ne izdaje lokacijska dozvola

6.3.3. Potvrda glavnog projekta za građenje građevine za koju se izdaje lokacijska dozvola

6.4. Kontrola i nostrifikacija projekata

6.4.1. Kontrola projekata

6.4.2. Utvrđivanje usklađenosti (nostrifikacija) projekta

7. TIJELA NADLEŽNA ZA IZDAVANJE GRAĐEVINSKE I UPORABNE DOZVOLE

7.1. Tijela nadležna u prvom stupnju

7.2. Pravni lijekovi, povreda službene dužnosti i dužnosti i ugleda ovlaštenog arhitekta i ovlaštenog inženjera

8. GRAĐEVINSKA DOZVOLA

8.1. Postupak izdavanja građevinske dozvole

8.1.1. Zahtjev za izdavanje građevinske dozvole

8.1.2. Dokaz pravnog interesa

8.1.3. Uvjeti za izdavanje građevinske dozvole

8.1.4. Stranke u postupku izdavanja građevinske dozvole

8.1.5. Dostava građevinske dozvole

8.1.6. Rok za dovršenje zgrade

8.1.7. Važenje građevinske dozvole

8.1.8. Građevinska dozvola za pripremne radove

8.1.9. Izmjena i/ili dopuna građevinske dozvole

8.2. Građenje bez građevinske dozvole

8.2.1. Jednostavne i druge građevine i radovi

8.2.2. Posebni slučajevi građenja i obnavljanje oštećenih građevina

8.3. Pravne posljedice građevinske dozvole i građenja bez te dozvole

8.3.1. Prekršajna kazna i zaštitna mjera

8.3.2. Obustava građenja i uklanjanje građevine

8.3.3. Nemogućnost dobivanja uporabne dozvole

8.3.4. Kazneno djelo protupravne gradnje

8.3.5. Zabrana priključenja građevine na infrastrukturu

9. POČETAK GRAĐENJA I GRADILIŠTE

9.1. Prijava početka građenja i iskolčenje

9.2. Odluka o privremenoj zabrani izvođenja radova

9.3. Uređenje gradilišta i dokumantacija na gradilištu

10. UPORABNA DOZVOLA

10.1. Pravne posljedice uporabne dozvole

10.1.1. Početak korištenja i obavljanje djelatnosti

10.1.2. Evidentiranje građevine u katastru

10.2. Postupak izdavanja uporabne dozvole

10.2.1. Zahtjev za izdavanje uporabne dozvole

10.2.2. Tehnički pregled

10.2.3. Uvjeti za izdavanje uporabne dozvole

10.3. Specifični uvjeti i slučajevi izdavanja uporabne dozvole

10.3.1. Pokusni rad

10.3.2. Privremena uporabna dozvola

10.3.3. Uporabna dozvola za dio građevine

11. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

11.1. Započeti postupci, izdani akti i primjena propisa

11.1.1. Započeti postupci

11.1.2. Zabilježba u zemljišnim knjigama

11.1.3. Građenje i uporabna dozvola

11.1.4. Rješenje o uvjetima građenja, potvrda glavnog projekta, građevinska dozvola, načelna suglasnost, načelna dozvola i rješenja Ministarstva

11.2. Uporabna dozvola za određene građevine

11.2.1. Građevina izgrađena na temelju akta za građenje, izdanog do 1. listopada 2007. godine

11.2.2. Građevina izgrađena do 15. veljače 1968. godine

11.2.3. Građevina izgrađena, rekonstruirana, obnovljena ili sanirana u provedbi propisa o obnovi, odnosno propisa o područjima posebne državne skrbi

11.2.4. Građevina koju je Republika Hrvatska stekla u svrhu stambenog zbrinjavanja

11.2.5. Građevina čiji je akt za građenje uništen ili nedostupan

11.3. Obavljanje poslova

11.4. Zakoni, drugi propisi, uzance i pravila

11.4.1. Produljenje važenja pravilnika, tehničkih propisa i priznatih tehničkih pravila

11.4.2. Posebne uzance o građenju

11.4.3. Prestanak važenja propisa

11.4.4. Stupanje na snagu Zakona

ZAKON O GRAĐEVINSKOJ INSPEKCIJI

1. Uvod

2. Prikaz Zakona o građevinskoj inspekciji

2.1. Nadležnosti građevinskog inspektora i jedinica lokalne samouprave

2.2. Ovlasti građevinskog inspektora

2.3. Obveza pokretanja upravnog postupka

2.4. Pojam stranka i status prijavitelja moguće nezakonite gradnje

2.5. Inspekcijsko rješenje i pravni lijekovi

2.6. Objava nezakonite gradnje u informacijskom sustavu prostornog uređenje

2.7. Inspekcijske mjere

2.7.1. Otklanjanje nepravilnosti tijekom građenja

2.7.2. Zabrana ugradnje građevnog proizvoda

2.7.3. Otklanjanje oštećenja na postojećoj građevini

2.7.4. Usklađivanje građenja s odobrenom građevinskom dozvolom, glavnim projektom, prostornim planom, drugim propisima ili pravilima struke

2.7.5. Uklanjanje građevine

2.7.6. Obustava građenja

2.8. Troškovi izvršenja inspekcijskog rješenja putem treće osobe

2.9. Zastara izvršenja inspekcijskog rješenja

2.10. Nadzor upravnih tijela (komunalnog redara)

2.10.1. Prava i obveze komunalnog redara

2.11. Prijelazne i završne odredbe

UPISI U ZEMLJIŠNE KNJIGE PREMA NOVOM ZAKONU O GRADNJI

1. Uvod ili o temeljima upisa građevina u zemljišnu knjigu od 1990. do 2013.

2. Dosadašnja praksa zemljišnoknjižnih sudova

2.1. Upis pozitivne zabilježbe za već upisane građevine na prijedlog stranke

2.2. Upis građevina i pozitivne zabilježbe po službenoj dužnosti u zemljišnu knjigu

3. 1. siječnja 2014. – dan stupanja na snagu novog Zakona o gradnji

3.1. Upis građevina u katastarski operat i zemljišnu knjigu

3.2. Geodetski projekt

4. Postupak pred zemljišnoknjižnim sudom

4.1. Dostavljanje prijavnog lista prema članku 148. KPZG-a

4.2. Postupanje zemljišnoknjižnog suda nakon dostavljenog prijavnog lista – članak 149. KPZG-a

5. Započeti postupci – upis pozitivne zabilježbe – članak 173. KPZG-a

5.1. Prijelazno razdoblje – što se smatra aktom za uporabu?

5.2. Uporabljivost rekonstruirane i ozakonjene građevine

6. Izdavanje uporabne dozvole za građevine izgrađene prema prijašnjim propisima

7. Zaključno

FINANCIRANJE IZGRADNJE KOMUNALNE INFRASTRUKTURE I KOMUNALNI DOPRINOS

1. UVODNE NAPOMENE

2. OPĆENITO O UGOVORIMA KOJE ZAKLJUČUJU JLS-i I TRGOVAČKA DRUŠTVA U KOMUNALNOM GOSPODARSTVU S PRIVATNIM OSOBAMA

2.1. Zaključenje ugovora

2.2. Planiranje

2.3. Predmet izgradnje

2.4. Način ugovaranja

3. UREĐENJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA

4. UGOVOR O IZGRADNJI KOMUNALNE INFRASTRUKTURE

4.1. Investitor komunalne infrastrukture

4.2. Povrat dijela sredstava i djelomični prijeboj s komunalnim doprinosom

5. UGOVOR O FINANCIRANJU IZGRADNJE KOMUNALNE INFRASTRUKTURE

5.1. Izuzetak od plaćanja komunalnog doprinosa

6. RJEŠENJE O VISINI KOMUNALNOG DOPRINOSA

7. RJEŠENJE O POVRATU KOMUNALNOG DOPRINOSA

8. ZAKLJUČNO RAZMATRANJE

9. PRIMJERI

9.1. UGOVOR O IZGRADNJI KOMUNALNE INFRASTRUKTURE

9.2. UGOVOR O FINANCIRANJU IZGRADNJE KOMUNALNE

9.3. SUGLASNOST PRIVATNOJ OSOBI – INVESTITORU KOMUNALNE INFRASTRUKTURE

9.4. RJEŠENJE O VISINI KOMUNALNOG DOPRINOSA

9.5. RJEŠENJE O RAZMJERNOM POVRATU SREDSTAVA KOMUNALNOG DOPRINOSA

Pristupanjem Republike Hrvatske Europskoj uniji 1. srpnja 2013. i postajanjem punopravne članice te velike europske zajednice država, za Republiku Hrvatsku otvorila su se mnoga pitanja novog usklađenja s pravnom stečevinom Europske unije, odnosno Direktivama EU, pa tako i u jednom od najvažnijih područja, a to je područje prostornog uređenja i gradnje.Upravo na 10. sjednici Hrvatskog sabora, 6. prosinca 2013., izglasani su i doneseni novi zakoni u području prostornoga uređenja i gradnje, i to: Zakon o prostornom uređenju, Zakon o gradnji i Zakon o građevinskoj inspekciji. Ovaj smo priručnik, stoga, temeljili na temama tih novih zakona u području prostornoga uređenja i gradnje, kao i temama koje su usko povezane s tim područjem.Tako se prvi radovi u knjizi odnose na temeljne odredbe i po...

Autorica analizira povijesnopravne uvjete uređenja područja prostornog uređenja i gradnje Republike Hrvatske, te razloge donošenja brojnih izmjena zakona u tom važnom području. U radu osobito izlaže razloge i usklađenja koja su obavljena sukladno razvoju pravnog sustava i organizacije u području prostornog uređenja i gradnje, te usklađenja s pravnom stečevinom Europske unije, što je i dovelo do donošenja i usvajanja posebnih zakona u ovom području u Hrvatskom saboru 6. prosinca 2013., i to Zakona o prostornom uređenju, Zakona o gradnji i Zakona o građevinskoj inspekciji, na čije se temeljne odrednice ukazuje u tekstu.

Predmet ovog rada su razmatranje ciljeva, načela i razvoja prostornog uređenja Republike Hrvatske kroz odredbe prijašnjih propisa kojima se uređivalo to područje, pa sve do donošenja i primjene Zakona o prostornom uređenju i gradnji (Nar. nov., br. 76/07, 38/09, 55/11, 90/11, 50/12, 55/12 i 80/13). U radu se ukazuje na svrhu, razloge i bitne odrednice za donošenje posebnog Zakona o prostornom uređenju, koji je 6. prosinca 2013. usvojen na 10. sjednici Hrvatskog sabora, a stupit će na snagu 1. siječnja 2014. godine

Potreba donošenja novog zakona koji regulira područje gradnje, rezultat je mnogih manjkavosti i nedorečenosti postojećeg Zakona o prostornom uređenju i gradnji (Nar. nov., br. 76/07, 38/09, 55/11, 90/11, 50/12, 55/12 i 80/13). Osim toga, a s obzirom na činjenicu da je Republika Hrvatska postala članica Europske unije, u domaći pravni sustav potrebno je prenijeti Direktivu 2010/31/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 19. svibnja 2010. o energetskoj učinkovitosti zgrada (preinaka) (SL L 153, 18. 6. 2010.), tako da sva pitanja vezana uz energetska svojstva zgrada budu uređena jednim zakonom, te je nužno zakon koji uređuje gradnju uskladiti s novim uređenjem zajedničkog europskog tržišta građevinskih proizvoda, uređenog Uredbom (EU), br. 305/2011 Europskog parlamenta i Vijeća od 9. ožujka 20...

U članku se daje prikaz odredaba novog Zakona o građevinskoj inspekciji, donesenom na 10. sjednici Hrvatskoga sabora od 6. 12. 2013. Tim Zakonom se, nakon što je 1995., izmjenama i dopunama Zakona o građenju (Nar. nov., br. 77/92 i 33/95), ukinut do tada važeći Zakon o građevinsko-urbanističkoj inspekciji (Nar. nov., br. 18/80, 31/86, 27/87, 47/89 i 26/93), ponovo, posebnim zakonom uređuje ustrojstvo građevinske inspekcije, obavljanje inspekcijskog nadzora građenja, provedbe stručnog nadzora građenja, održavanja i uporabe građevina, ali i obavljanje nadzora građenja, provedbe zahvata u prostoru koji nisu građenje i održavanja građevina od strane jedinice lokalne samouprave, u svrhu zaštite javnog interesa u provedbi zakona i drugih propisa kojima se uređuju upravna područja gradnje i pr...

U radu se analiziraju odredbe Konačnog prijedloga novog Zakona o gradnji* u odnosu na upis građevina u zemljišnu knjigu. Autorica, s pozicije praktičara u zemljišnoknjižnom sudu, smatra da odredbe Konačnog prijedloga Zakona o gradnji, koje uređuju evidentiranje građevina u katastarskom operatu i zemljišnoj knjizi, kao i upis zabilježbe, treba pohvaliti.Čini se da one cjelovito rješavaju sva važna pitanja koja su do sada bila otvorena, i otvaraju mogućnost da se moguće sporne situacije ipak urede. Svaki napor koji se čini u svrhu osiguranja jedinstvene primjene prava, doprinos je pravnoj sigurnosti u prometu nekretnina, a konačno i doprinos vladavini prava.

U ovom radu autorica piše o financiranju izgradnje komunalne infrastrukture i pravnoj prirodi komunalnog doprinosa na temelju odredaba Zakona o komunalnom gospodarstvu (Nar. nov., br. 36/95, 109/95 – Uredba, 21/96 – Uredba, 70/97, 128/99, 57/00, 129/00, 59/01, 26/03 – proč. tekst, 82/04, 178/04, 38/09, 79/09, 153/09, 49/11, 84/11, 90/11, 144/12 i 94/13 – u nastavku teksta: ZKG), Zakona o prostornom uređenju, Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Nar. nov., br. 33/01, 60/01 – vjerodostojno tumačenje, 106/03, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 150/11, 144/12 i 19/13 – proč. tekst), Zakona o vodama (Nar. nov., br. 153/09, 63/11, 130/11 i 56/13) i drugih relevantnih propisa kojima se uređuje ova materija. Autorica istovremeno donosi i primjere ugovora o financiranju komunalne ...