Zakoni
Detalji dokumenta
Objavljen
Donesen
Stupa na snagu
Prestaje važiti
Zakon o državnim službenicima (2005)
Prestaje važiti
Prestaje važiti
GLAVA II. TEMELJNA NAČELA, PRAVA I OBVEZE
2. TEMELJNA PRAVA DRŽAVNIH SLUŽBENIKA
3. TEMELJNE DUŽNOSTI DRŽAVNIH SLUŽBENIKA
GLAVA III. ODLUČIVANJE U DRŽAVNOJ SLUŽBI
1. UPRAVLJANJE U DRŽAVNOJ SLUŽBI
2. ODLUČIVANJE O PRAVIMA I OBVEZAMA DRŽAVNIH SLUŽBENIKA
GLAVA IV. RADNA MJESTA U DRŽAVNOJ SLUŽBI
GLAVA V. POPUNJAVANJE RADNIH MJESTA
NAČINI POPUNJAVANJA RADNIH MJESTA
3. DRŽAVNA SLUŽBA NA ODREĐENO VRIJEME
GLAVA VIII. IZOBRAZBA DRŽAVNIH SLUŽBENIKA
GLAVA IX. ODGOVORNOST ZA POVREDE SLUŽBENE DUŽNOSTI I ŠTETU
1. ODGOVORNOST ZA POVREDE SLUŽBENE DUŽNOSTI
2. TIJELA ZA VOĐENJE POSTUPKA ZBOG POVREDE SLUŽBENE DUŽNOSTI
3. POSTUPAK ZBOG POVREDE SLUŽBENE DUŽNOSTI
4. KAZNE ZA POVREDE SLUŽBENE DUŽNOSTI
Hrvatski sabor
2358
ODLUKU
O PROGLAŠENJU ZAKONA O DRŽAVNIM SLUŽBENICIMA
Proglašavam Zakon o državnim službenicima, koji je Hrvatski sabor donio na sjednici 15. prosinca 2023.
Klasa: 011-02/23-02/110
Urbroj: 71-10-01/1-23-2
Zagreb, 20. prosinca 2023.
Predsjednik
Republike Hrvatske
Zoran Milanović, v. r.
ZAKON
O DRŽAVNIM SLUŽBENICIMA
GLAVA I.
UVODNE ODREDBE
Predmet Zakona
Članak 1.
Ovim Zakonom uređuje se radnopravni odnos između državnih službenika odnosno namještenika i države kao poslodavca, jedinstvena pravila za prijam u državnu službu, napredovanje u službi, ocjenjivanje, odgovornost za povrede službene dužnosti i štetu, stručno osposobljavanje i usavršavanje državnih službenika, kao i druga pitanja od značaja za ostvarivanje prava i obveza državnih službenika i namještenika.
Primjena Zakona
Članak 2.
Odredbe ovoga Zakona primjenjuju se na državne službenike i namještenike u tijelima državne uprave, pravosudnim tijelima, kaznenim tijelima, stručnoj službi Hrvatskoga sabora, Uredu predsjednika Republike Hrvatske, uredima i drugim stručnim službama Vlade Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Vlada), stručnoj službi Ustavnog suda Republike Hrvatske, stručnoj službi Državnog sudbenog vijeća, stručnoj službi Državnoodvjetničkog vijeća, stručnoj službi Pučkog pravobranitelja, stručnoj službi Pravobranitelja za djecu, stručnoj službi Pravobranitelja za ravnopravnost spolova, stručnoj službi Pravobranitelja za osobe s invaliditetom, Državnom uredu za reviziju i u drugim tijelima koja se osnivaju za obavljanje državne službe (u daljnjem tekstu: državna tijela).
Rodna neutralnost izraza
Članak 3.
Izrazi koji imaju rodno značenje korišteni u ovom Zakonu odnose se jednako na muški i ženski rod.
Državni službenici i namještenici
Članak 4.
(1) Poslove u državnim tijelima obavljaju državni službenici i namještenici.
(2) Državni službenici su osobe koje u državnim tijelima kao redovito zanimanje obavljaju poslove iz djelokruga tih tijela utvrđene Ustavom Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Ustav), zakonom ili drugim propisima donesenim na temelju Ustava i zakona.
(3) Državni službenici su i osobe koje u državnim tijelima obavljaju informatičke poslove, opće i administrativne poslove, planske, materijalno-financijske i računovodstvene poslove i slične poslove.
(4) Namještenici su osobe koje u državnim tijelima rade na pomoćno-tehničkim poslovima i ostalim poslovima čije je obavljanje potrebno radi pravodobnog i kvalitetnog obavljanja poslova iz djelokruga državnih tijela.
(5) Iznimno od stavka 4. ovoga članka, ovisno o organizaciji i potrebama službe u državnim tijelima pomoćno-tehnički poslovi mogu se povjeriti vanjskim pružateljima usluga u skladu s propisima o javnoj nabavi, uz prethodnu procjenu sigurnosnih rizika i financijske isplativosti.
Pružatelji stručnih usluga izvan državne službe
Članak 5.
(1) Pojedini poslovi koji se obavljaju u državnom tijelu, osim poslova koje obavljaju državni službenici iz članka 4. stavka 2. ovoga Zakona, mogu se na temelju ugovora o djelu povjeriti pružateljima stručnih usluga izvan državne službe. Na odnos pružatelja usluga i državnog tijela primjenjuju se propisi kojima se uređuju obveznopravni odnosi.
(2) Izdaci za pružatelje stručnih usluga iz stavka 1. ovoga članka ne smiju prelaziti 2% ukupnog iznosa sredstava za osnovne plaće s doprinosima u tekućoj godini osiguranim za to tijelo.
(3) Odredba stavka 2. ovoga članka ne odnosi se na izdatke za pružatelje usluga izobrazbe državnih službenika, obavljanje poslova koji se odnose na ispunjavanje preuzetih međunarodnih obveza Republike Hrvatske ili obveza koje se financiraju iz fondova ili programa Europske unije i drugih međunarodnih izvora.
(4) Pružatelji stručnih usluga na temelju ugovora o djelu ne mogu postati državni službenici bez provođenja postupka prijma u državnu službu u skladu s ovim Zakonom.
Prava, obveze i odgovornosti državnih službenika
Članak 6.
(1) Prava, obveze i odgovornosti državnih službenika uređuju se zakonom i na temelju zakona donesenim propisima.
(2) Na pitanja koja nisu uređena ovim ili posebnim zakonom, uredbama Vlade ili drugim propisima donesenim na temelju Ustava i zakona ili kolektivnim ugovorom primjenjuju se opći propisi o radu.
GLAVA II.
TEMELJNA NAČELA, PRAVA I OBVEZE
1. NAČELA POSTUPANJA
Načelo zakonitosti i pravne sigurnosti
Članak 7.
Državni službenici u obavljanju državne službe postupaju na temelju zakona i drugih propisa donesenih na temelju zakona.
Načelo zabrane diskriminacije i povlašćivanja
Članak 8.
Državni službenici u svojem postupanju ne smiju diskriminirati građane po osnovi rase ili etničke pripadnosti ili boje kože, spola, jezika, vjere, političkog ili drugog uvjerenja, nacionalnog ili socijalnog podrijetla, imovnog stanja, članstva u sindikatu, obrazovanja, društvenog položaja, bračnog ili obiteljskog statusa, dobi, zdravstvenog stanja, invaliditeta, genetskog nasljeđa, rodnog identiteta, izražavanja ili spolne orijentacije.
Načelo hijerarhijske podređenosti
Članak 9.
(1) Državni službenici dužni su izvršavati naloge čelnika tijela te naloge nadređenog dužnosnika i nadređenog državnog službenika (u daljnjem tekstu: nadređena osoba) vezane za poslove radnog mjesta na koje su raspoređeni, osim ako ovim ili drugim zakonom nije drukčije propisano.
(2) Ovlasti i odgovornosti u državnoj službi odgovaraju propisanom hijerarhijskom redu prema kojem svakoj hijerarhijskoj razini pripada određeni stupanj ovlasti i odgovornosti.
Načelo odgovornosti za rezultate
Članak 10.
Državni službenici dužni su ostvariti postavljene ciljeve i odgovaraju za svoje postupke i rezultate rada.
2. TEMELJNA PRAVA DRŽAVNIH SLUŽBENIKA
Pravo na rad u prikladnim uvjetima
Članak 11.
(1) Državnom službeniku moraju biti osigurani potrebni organizacijski i tehnički uvjeti u kojima će moći obavljati zadatke u skladu s načelima i standardima rada koji se zahtijevaju u državnoj službi.
(2) Državnom službeniku s invaliditetom osigurat će se razumna prilagodba uvjeta za rad.
(3) Državnom službeniku moraju biti osigurani zdravi uvjeti rada, bez izlaganja okolnostima koje bi mogle ugroziti njegovo zdravlje ili sigurnost.
(4) Državni službenik ima pravo na zaštitu fizičkog i moralnog integriteta tijekom obavljanja službenih dužnosti.
(5) Državni službenik ima pravo na pravnu pomoć na trošak tijela kada se protiv njega poduzimaju radnje u prethodnom i sudskom postupku ili postupku naknade štete u vezi s obavljanjem poslova radnog mjesta na koje je raspoređen odnosno na naknadu troškova u tim postupcima ako je po ocjeni čelnika tijela navedene poslove obavio u skladu sa zakonom.
(6) Državni službenik kojem je uskraćena pravna pomoć iz stavka 5. ovoga članka, a po završetku postupka se utvrdi da je ocjena čelnika tijela bila pogrešna, ima pravo na povrat troškova pravne pomoći.
Pravo na plaću i druga materijalna prava
Članak 12.
(1) Državni službenici za svoj rad imaju pravo na plaću.
(2) Državni službenici imaju pravo na jednaku plaću za jednak rad odnosno rad jednake vrijednosti, neovisno o tome jesu li u državnoj službi na neodređeno vrijeme ili određeno vrijeme.
(3) Plaće i druga materijalna prava državnih službenika uređuju se posebnim zakonom.
(4) Kolektivnim ugovorom mogu se urediti materijalna i druga prava državnih službenika.
Pravo na jednako postupanje i jednake mogućnosti napredovanja
Članak 13.
(1) Čelnik državnog tijela i nadređena osoba dužni su pravedno i jednako postupati prema svim državnim službenicima, bez obzira na njihovu rasu ili etničku pripadnost ili boju kože, spol, jezik, vjeru, političko ili drugo uvjerenje, nacionalno ili socijalno podrijetlo, imovno stanje, članstvo u sindikatu, obrazovanje, društveni položaj, bračni ili obiteljski status, dob, zdravstveno stanje, invaliditet, genetsko nasljeđe, rodni identitet, izražavanje ili spolnu orijentaciju.
(2) Čelnik državnog tijela i nadređena osoba državnom službeniku dužni su poštivati dostojanstvo državnog službenika.
(3) Državni službenici imaju jednake mogućnosti za napredovanje i stručno usavršavanje organiziranom izobrazbom i drugim načinima usavršavanja.
(4) Državna tijela planiraju odgovarajuće mjere za osiguranje uravnotežene rodne zastupljenosti državnih službenika pri zapošljavanju i napredovanju.
Pravo na zaštitu od neopravdanog premještaja ili udaljenja s radnog mjesta
Članak 14.
(1) Državnom službeniku jamči se zaštita od svakoga neopravdanog ili nepotrebnog premještaja ili udaljenja s radnog mjesta.
(2) U slučajevima korištenja dopusta određenih ovim ili drugim zakonom ili kolektivnim ugovorom te upućivanja na rad u tijela Europske unije ili međunarodne organizacije, državni službenik ima pravo vratiti se na isto ili drugo odgovarajuće radno mjesto, vodeći računa o njegovu stručnom znanju, radnom iskustvu i kompetencijama.
Pravo na kandidiranje na izborima
Članak 15.
(1) Državni službenik ima pravo kandidirati se na državnim i lokalnim izborima.
(2) Izbor i političko mišljenje izraženo tijekom izborne kampanje nakon izbora ne smiju utjecati na status i napredovanje u državnoj službi.
(3) Politička opredijeljenost državnog službenika ne smije utjecati na uredno obavljanje poslova na kojima radi i ne može biti razlog za nepoštivanje propisa i izvršavanje zakonitih naloga i uputa čelnika tijela i nadređene osobe.
Pravo na predstavku i pritužbu
Članak 16.
Državni službenik ima pravo uputiti čelniku tijela predstavku i pritužbu u vezi s ostvarivanjem prava iz državne službe te dobiti na njih odgovor u roku od 30 dana.
Pravo na zaštitu državnog službenika koji prijavi sumnju na korupciju
Članak 17.
(1) Obraćanje državnog službenika zbog opravdane sumnje na korupciju ili podnošenje prijave o toj sumnji odgovornim osobama ili nadležnim državnim tijelima ne predstavlja opravdan razlog za prestanak državne službe.
(2) Državnom službeniku koji zbog opravdane sumnje na korupciju podnese prijavu o toj sumnji odgovornim osobama ili nadležnim državnim tijelima jamči se zaštita anonimnosti, zaštita od uskraćivanja ili ograničavanja prava utvrđenih ovim Zakonom i zaštita od bilo kojeg oblika zlostavljanja.
(3) Čelnik tijela dužan je pokrenuti postupak zbog teške povrede službene dužnosti protiv rukovodećega državnog službenika koji postupa protivno stavku 2. ovoga članka.
(4) Zlouporaba obveze državnog službenika na prijavljivanje opravdane sumnje na korupciju predstavlja tešku povredu službene dužnosti.
3. TEMELJNE DUŽNOSTI DRŽAVNIH SLUŽBENIKA
Dužnost pravodobnog i stručnog obavljanja poslova
Članak 18.
Državni službenik dužan je poslove radnog mjesta na koje je raspoređen obavljati savjesno, stručno i na vrijeme, u skladu s načelima državne službe, te se u radu koristiti novim saznanjima, usvajati i primjenjivati stručna dostignuća u svojoj struci te se trajno stručno usavršavati.
Zabrana zlouporabe ovlasti i postupanja izvan ovlasti
Članak 19.
(1) Državni službenik obvezan je pri obavljanju poslova radnog mjesta na koje je raspoređen postupati u skladu s načelima državne službe i zabranjuje mu se zlouporaba ovlasti u postupanju radi postizanja vlastitog interesa ili interesa fizičke ili pravne osobe.
(2) Državni službenik ne smije obavljati poslove koji prelaze ovlasti koje su mu dane sukladno radnom mjestu na koje je raspoređen.
(3) U slučaju nužde državni službenik može biti privremeno ovlašten da djeluje izvan svojih redovitih ovlasti, ali samo uz izričito odobrenje čelnika tijela ili nadređene osobe.
Izvršavanje poslova koji nisu u opisu radnog mjesta državnog službenika
Članak 20.
(1) Od državnog službenika može se zatražiti da u iznimnim ili hitnim slučajevima, a najduže 30 dana neprekidno, sukladno svojim stručnim sposobnostima i vještinama, obavlja poslove koji nisu u opisu poslova radnog mjesta na koje je raspoređen.
(2) Državnom službeniku iz stavka 1. ovoga članka ne može se dati nalog za obavljanje poslova radnog mjesta ako ne ispunjava uvjete za raspored na radno mjesto.
(3) Iznimno od stavka 2. ovoga članka, državnom službeniku može se dati nalog za obavljanje poslova radnog mjesta za koje ne ispunjava propisane uvjete ako se radi o obavljanju poslova koji ne trpe odgodu i u posebnom su interesu službe. Nalog mora biti obrazložen.
Dužnost čuvanja tajnosti podataka i
poštivanja privatnosti
Članak 21.
(1) Državni službenik dužan je čuvati kao tajnu sve podatke koje je doznao tijekom postupka o strankama i njihovim pravima, obvezama i pravnim interesima, sukladno zakonu.
(2) Državni službenik dužan je čuvati tajnost klasificiranih podataka u skladu sa zakonom kojim se uređuje tajnost podataka. Obveza čuvanja tajnosti klasificiranih podataka traje za vrijeme i nakon prestanka obavljanja državne službe, sve dok je podatak utvrđen jednim od stupnjeva tajnosti ili dok se odlukom nadležnog tijela u okviru čijeg djelovanja je klasificirani podatak nastao ne oslobodi obveze čuvanja tajnosti podataka.
(3) Državni službenik dužan je čuvati poslovnu ili profesionalnu tajnu utvrđenu zakonom ili drugim propisom. Obveza čuvanja poslovne ili profesionalne tajne traje i nakon prestanka državne službe, a najduže pet godina od prestanka službe, ako posebnim zakonom nije drukčije određeno.
(4) Čelnik državnog tijela može državnog službenika osloboditi obveze čuvanja poslovne ili profesionalne tajne u sudskom ili upravnom postupku ako se radi o podacima bez kojih u tom postupku nije moguće utvrditi činjenično stanje i donijeti zakonitu odluku.
Dužnost prisutnosti na radnom mjestu
Članak 22.
(1) Državni službenik dužan je poštivati propisano radno vrijeme tijela u kojem je zaposlen i koristiti ga za obavljanje dodijeljenih dužnosti te mora biti prisutan na radnom mjestu u skladu s uvjetima službe.
(2) Državni službenik se za vrijeme radnog vremena ne smije bez odobrenja čelnika tijela ili nadređene osobe udaljavati iz radnih prostorija, osim radi korištenja prava na stanku, a u slučaju hitnog razloga svoje udaljavanje mora opravdati odmah nakon povratka.
(3) U slučaju spriječenosti dolaska na rad državni službenik dužan je obavijestiti čelnika tijela ili nadređenu osobu o razlozima spriječenosti najkasnije u roku od 24 sata od njihova nastanka, osim ako to nije moguće učiniti zbog objektivnih razloga ili više sile, u kojem je slučaju dužan obavijestiti čelnika tijela ili nadređenu osobu odmah po prestanku razloga koji su onemogućili ranije obavješćivanje. Državni službenik nema pravo na plaću za vrijeme neopravdane odsutnosti s rada.
(4) Fleksibilno radno vrijeme može se odobriti državnim službenicima koji su roditelji ili posvojitelji djeteta do osme godine života ili djeteta s poteškoćama u razvoju ili su pružatelji skrbi.
(5) Mogućnost fleksibilnog radnog vremena i rada s nepunim radnim vremenom detaljnije uređuje Vlada uredbom.
Rad na izdvojenom mjestu rada i rad na daljinu
Članak 23.
(1) Državni službenik može obavljati poslove radnog mjesta na izdvojenom mjestu rada i radom na daljinu.
(2) Rad na izdvojenom mjestu rada je rad kod kojeg državni službenik poslove obavlja od kuće ili u drugom prostoru slične namjene u Republici Hrvatskoj, koji je određen na temelju dogovora državnog službenika i državnog tijela, a koji nije prostor državnog tijela.
(3) Rad na daljinu je rad koji se uvijek obavlja putem informacijsko-komunikacijske tehnologije, pri čemu državno tijelo i državni službenik utvrđuju pravo državnog službenika da samostalno određuje gdje će taj rad obavljati u Republici Hrvatskoj, što može biti promjenjivo i ovisiti o volji državnog službenika, zbog čega se takav rad ne smatra radom na mjestu rada odnosno na izdvojenom mjestu rada u smislu propisa o zaštiti na radu.
(4) Rad na izdvojenom mjestu rada i rad na daljinu može se obavljati kao privremen ili povremen (hibridni model rada).
(5) Privremeni rad na izdvojenom mjestu rada ili rad na daljinu je rad kod kojeg državni službenik u određenom razdoblju, a osobito u slučaju roditelja djeteta do navršene osme godine života ili pružatelja skrbi sukladno posebnom zakonu, obavlja poslove radnog mjesta na izdvojenom mjestu rada ili radom na daljinu.
(6) Povremeni rad na izdvojenom mjestu rada ili rad na daljinu je rad kod kojeg državni službenik određeni dio tjedna odnosno mjeseca obavlja poslove radnog mjesta na izdvojenom mjestu rada ili radom na daljinu, a preostali dio u prostoru državnog tijela.
(7) Državna tijela poticat će primjenu hibridnog modela rada u skladu sa svojim organizacijskim i tehničkim uvjetima, osobito vodeći računa o kvaliteti poslovanja, dostupnosti javnih usluga, informacijskoj sigurnosti, zaštiti zdravlja i ravnoteži između poslovnog i privatnog života.
(8) Poslovi koji su ovim ili drugim zakonom utvrđeni kao poslovi s posebnim uvjetima rada odnosno poslovi na kojima, ni uz primjenu mjera zaštite zdravlja i sigurnosti na radu, nije moguće zaštititi državnog službenika od štetnih utjecaja ne smiju se obavljati radom na izdvojenom mjestu rada ni radom na daljinu.
(9) U slučaju izvanrednih okolnosti nastalih zbog epidemije bolesti, potresa, poplave, ekološkog incidenta i sličnih pojava čelnik državnog tijela može, radi osiguranja redovitog obavljanja poslova državnog tijela te zaštite zdravlja i sigurnosti državnih službenika i drugih osoba, odrediti rad na izdvojenom mjestu rada za sve ili pojedine državne službenike.
(10) Rad na izdvojenom mjestu rada i rad na daljinu detaljnije uređuje Vlada uredbom.
Dužnost odbijanja ponuđenih darova
Članak 24.
Državnom službeniku zabranjeno je zahtijevati ili primati darove za osobnu korist, korist obitelji ili organizacije radi povoljnog rješenja predmeta upravnog ili drugog postupka.
Zabrana neopravdanog nagrađivanja drugih državnih službenika
Članak 25.
Državni službenik ne smije nuditi ni davati darove ili druge koristi drugom državnom službeniku, njegovu srodniku, bračnom odnosno izvanbračnom drugu ili životnom partneru odnosno neformalnom životnom partneru radi ostvarivanja vlastite koristi.
Dužnost pružanja informacija
Članak 26.
Državni službenik dužan je pripremiti sve potrebne podatke o obavljenim poslovima radi informiranja javnosti sukladno propisima kojima se uređuje pravo na pristup informacijama.
Uporaba povjerene imovine
Članak 27.
Državni službenik obvezan je s dužnom pažnjom koristiti se imovinom koja mu je povjerena u svrhu obavljanja njegovih dužnosti i ne smije ju koristiti za postizanje osobnog interesa ili druge nezakonite aktivnosti.
Dužnost etičnog ponašanja
Članak 28.
(1) Državni službenik mora se ponašati tako da ne umanji svoj ugled i ugled državne službe te ne dovede u pitanje svoju nepristranost u postupanju.
(2) Pravila ponašanja, komunikaciju i ostale standarde u državnoj službi uređuje etičkim kodeksom Vlada.
Zabrana poticanja na političko organiziranje
Članak 29.
Državni službenik za vrijeme radnog vremena ne smije poticati ostale državne službenike da se uključe u rad političke stranke.
Dužnost zamjene odsutnog državnog službenika
Članak 30.
(1) Državni službenik dužan je po nalogu čelnika tijela ili nadređene osobe sukladno svojim sposobnostima, u interesu službe zamijeniti privremeno odsutnog državnog službenika.
(2) Državni službenik iz stavka 1. ovoga članka mora ispunjavati uvjete za raspored na radno mjesto odsutnog državnog službenika kojeg zamjenjuje.
Dužnost izvršavanja naloga
Članak 31.
Državni službenik dužan je poslove obavljati u skladu sa zakonom, drugim propisima i pravilima struke te izvršavati naloge čelnika tijela ili nadređene osobe, koji se odnose na državnu službu, te bez posebnog naloga obavljati zadatke radnog mjesta na koje je raspoređen.
Dužnost odbijanja naloga
Članak 32.
(1) Državni službenik dužan je odbiti izvršenje naloga koji je nezakonit ili čije bi izvršenje bilo protivno pravilima struke i etičkom kodeksu odnosno čije bi izvršenje moglo izazvati veću štetu ili naloga čije bi izvršenje predstavljalo kazneno djelo ili prekršaj, te o tome obavijestiti nadređenu osobu ili čelnika tijela.
(2) Državni službenik kome je naređeno izvršenje naloga s obilježjima iz stavka 1. ovoga članka dužan je postupiti na sljedeći način:
a) pisano upozoriti davatelja naloga da je nalog nezakonit, da bi izvršenje naloga bilo protivno pravilima struke i etičkom kodeksu, da bi izvršenje naloga moglo izazvati veću štetu ili da bi izvršenje naloga predstavljalo kazneno djelo ili prekršaj
b) u slučaju ponovljenog naloga, zahtijevati od davatelja naloga pisanu potvrdu o ponavljanju naloga s preciznim sadržajem naloga i s njegovim potpisom
c) ako nalog bude potvrđen, državni službenik će o tome obavijestiti osobu neposredno nadređenu davatelju naloga i, ako nalog ne zahtijeva počinjenje kaznenog djela ili prekršaja, izvršiti nalog. Ako je nalog potpisao ministar ili drugi čelnik tijela državne uprave, državni službenik će o nalogu pisano obavijestiti Vladu.
(3) Državni službenik ne odgovara za štetu koja nastane izvršenjem naloga ako je postupio u skladu sa stavkom 2. ovoga članka.
(4) Državni službenik ne smije biti pozvan na odgovornost zbog postupanja sukladno stavku 2. ovoga članka.
(5) Državni službenik ne smije izvršiti nalog čije bi izvršenje predstavljalo kazneno djelo ili prekršaj, iako je nalog ponovljen i potvrđen sukladno stavku 2. ovoga članka, jer u protivnom odgovara zajedno s nadređenom osobom ili čelnikom tijela koji je nalog izdao.
Mogućnost odbijanja naloga
Članak 33.
(1) Državni službenik može odbiti izvršenje naloga ili provođenje odluka koje bi:
a) uključivale nanošenje štete njegovim legitimnim pravima i interesima
b) predstavljale opasnost za njegovo zdravlje
c) tražile viši stupanj stručnog znanja od onog kojeg ima državni službenik kojem je nalog upućen.
(2) Odbijanje izvršenja zadataka koji bi mogli predstavljati prijetnju zdravlju nije dopušteno u onim poslovima koji podrazumijevaju izlaganje opasnosti za zdravlje i za koje su zakonom utvrđeni posebni uvjeti rada.
4. SUKOB INTERESA
Zabrana otvaranja obrta ili osnivanja pravne osobe
Članak 34.
Državnom službeniku nije dozvoljeno otvaranje obrta ili obiteljskog poljoprivrednoga gospodarstva te osnivanje trgovačkog društva ili druge pravne osobe u području djelatnosti na kojem je zaposlen kao državni službenik ili u području u kojem obavlja nadzor.
Mogućnost obavljanja dodatnog posla
Članak 35.
(1) Državni službenik može izvan redovitoga radnog vremena, nakon prethodno pribavljenog odobrenja čelnika državnog tijela ili osobe koju on za to ovlasti, obavljati poslove ili pružati usluge pravnoj osobi, fizičkoj osobi ili obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu samo ako nad tim djelatnostima odnosno nad radom te pravne osobe, fizičke osobe ili obiteljskog poljoprivrednoga gospodarstva državno tijelo u kojemu je u službi ne obavlja nadzor ili ako takav rad nije zabranjen posebnim zakonom te ne predstavlja sukob interesa ili prepreku za uredno obavljanje redovitih zadataka niti šteti ugledu državne službe.
(2) Odobrenje iz stavka 1. ovoga članka nije potrebno za objavljivanje stručnih članaka i autorskih publikacija odnosno za obavljanje poslova povremenog predavača na stručnim seminarima i savjetovanjima.
(3) O zahtjevu državnog službenika za davanje odobrenja iz stavka 1. ovoga članka čelnik tijela ili osoba koju on za to ovlasti odlučuje odlukom.
Dužnost prijavljivanja mogućeg sukoba interesa
Članak 36.
(1) Državni službenik dužan je pisanim putem obavijestiti nadređenu osobu o financijskom ili drugom interesu koji on, njegov bračni ili izvanbračni drug, životni partner odnosno neformalni životni partner, dijete ili roditelj može imati u odlukama tijela u kojem radi.
(2) Državni službenik dužan je pisanim putem obavijestiti nadređenu osobu o fizičkim i pravnim osobama te obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu s kojim je bio u poslovnom odnosu u razdoblju od dvije godine prije prijma u službu, a prema kojima tijelo u kojem radi obavlja upravne poslove.
(3) Državni službenik dužan je pisanim putem obavijestiti nadređenu osobu o vlasništvu dionica i obveznica ili financijskim i drugim interesima u trgovačkim društvima prema kojima tijelo u kojem radi obavlja upravne poslove, a što bi moglo predstavljati uzrok sukoba interesa.
(4) Na dan početka rada u državnom tijelu državni službenik dužan je pisanim putem obavijestiti nadređenu osobu obavlja li njegov bračni ili izvanbračni drug, životni partner odnosno neformalni životni partner, dijete ili roditelj najviše dužnosti u strukovnom udruženju, trgovačkom društvu ili drugoj pravnoj osobi koja je u poslovnom odnosu s tijelom u kojem državni službenik preuzima dužnost ili ono nad njima obavlja nadzor.
(5) Nadređena osoba ispitat će okolnosti navedene u pisanoj obavijesti iz stavaka 1. – 4. ovoga članka i o tome obavijestiti čelnika tijela. Ako te okolnosti dovode ili mogu dovesti do sukoba interesa, čelnik tijela donijet će odluku o izuzimanju državnog službenika od rada na određenim poslovima.
(6) Odluka o izuzimanju državnog službenika od rada na određenim poslovima unosi se u osobni dosje državnog službenika.
Sudjelovanje u radu trgovačkog društva ili drugih pravnih osoba
Članak 37.
(1) Državni službenik ne smije biti član upravnog ili nadzornog tijela trgovačkog društva ako nad njim tijelo u kojem je zaposlen obavlja nadzor.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, državni službenik može biti član upravnog ili nadzornog tijela trgovačkog društva ako je imenovan na prijedlog državnog tijela u kojem je zaposlen sukladno posebnom propisu.
(3) U okviru obavljanja službenih dužnosti državni službenik ne smije provoditi nadzor nad trgovačkim društvom ili drugom pravnom osobom u čijem radu sudjeluje.
Potpisivanje izjave o nepostojanju sukoba interesa
Članak 38.
(1) Na dan početka rada u državnom tijelu državni službenik dužan je dati pisanu izjavu kojom potvrđuje da se ne nalazi u sukobu interesa u smislu članaka 34. – 37. ovoga Zakona.
(2) Državni službenik dužan je dati novu izjavu iz stavka 1. ovoga članka u slučaju promjene okolnosti koje dovode ili mogu dovesti do sukoba interesa propisanih ovim Zakonom.
(3) Izjave iz stavaka 1. i 2. ovoga članka ulažu se u osobni dosje državnog službenika.
Zabrana donošenja pojedinih odluka
Članak 39.
(1) Državni službenik ne smije donositi odluke odnosno sudjelovati u donošenju odluka koje utječu na njegov financijski ili drugi interes.
(2) Državni službenik ne smije donositi odluke odnosno sudjelovati u donošenju odluka koje utječu na financijski ili drugi interes:
a) njegova bračnog ili izvanbračnog druga, životnog partnera ili neformalnog životnog partnera, djeteta ili roditelja
b) fizičkih ili pravnih osoba te obiteljskog poljoprivrednoga gospodarstva s kojim ostvaruje ili je ostvarivao službene ili poslovne kontakte u posljednje dvije godine
c) fizičkih ili pravnih osoba te obiteljskog poljoprivrednoga gospodarstva koji su u posljednjih pet godina financirali njegovu izbornu kampanju
d) fizičke ili pravne osobe te obiteljskog poljoprivrednoga gospodarstva u koje se državni službenik namjerava zaposliti
e) udruženja ili pravne osobe u kojoj je na mjestu upravitelja ili člana upravnog odbora
f) fizičke ili pravne osobe te obiteljskog poljoprivrednoga gospodarstva čiji je predstavnik, zakonski zastupnik ili stečajni upravitelj
g) fizičke ili pravne osobe te obiteljskog poljoprivrednoga gospodarstva s kojim je državni službenik, njegov bračni drug ili izvanbračni drug, životni partner odnosno neformalni životni partner, dijete ili roditelj u sporu ili je njihov dužnik.
GLAVA III.
ODLUČIVANJE U DRŽAVNOJ SLUŽBI
1. UPRAVLJANJE U DRŽAVNOJ SLUŽBI
Tijelo državne uprave nadležno za službeničke odnose
Članak 40.
Tijelo državne uprave nadležno za službeničke odnose odgovorno je za provedbu ovoga Zakona, prati stanje i predlaže mjere za razvoj državne službe i obavlja nadzor nad provedbom ovoga Zakona.
Ustrojstvene jedinice nadležne za upravljanje i razvoj ljudskih potencijala
Članak 41.
(1) Državna tijela u kojima je zaposleno 50 ili više državnih službenika i namještenika ustrojavaju unutarnje ustrojstvene jedinice nadležne za upravljanje i razvoj ljudskih potencijala (u daljnjem tekstu: jedinica za ljudske potencijale).
(2) Jedinica za ljudske potencijale:
a) obavlja stručne i upravne poslove vezane za upravljanje i razvoj ljudskih potencijala
b) provodi analizu radne opterećenosti i priprema prijedlog plana zapošljavanja u državnu službu
c) priprema kompetencijski model i izrađuje profile radnih mjesta u državnom tijelu
d) planira razvoj ljudskih potencijala u državnom tijelu, procjenjuje potrebe izobrazbe u državnom tijelu te obavlja stručne poslove vezane za izobrazbu državnih službenika i namještenika
e) izrađuje izvješća o popunjenosti radnih mjesta na temelju rodne zastupljenosti i predlaže odgovarajuće mjere za osiguranje uravnotežene rodne zastupljenosti u državnom tijelu, a osobito na rukovodećim radnim mjestima
f) vodi evidencije državnih službenika i namještenika i redovito unosi nove podatke o zaposlenima u Registar zaposlenih u državnoj službi i javnim službama i ostale propisane evidencije
g) sudjeluje u provedbi postupka prijma u državnu službu.
(3) U državnim tijelima u kojima je zaposleno manje od 50 državnih službenika i namještenika poslove upravljanja i razvoja ljudskih potencijala obavlja pojedini državni službenik u skladu s pravilnikom o unutarnjem redu ili državno tijelo utvrđeno posebnim propisima.
2. ODLUČIVANJE O PRAVIMA I OBVEZAMA DRŽAVNIH SLUŽBENIKA
Rješenja i odluke
Članak 42.
(1) Odlučivanje o prijmu u državnu službu, rasporedu na radno mjesto, premještaju, napredovanju, plaći, produženju roka za polaganje državnog ispita, stavljanju na raspolaganje te prestanku državne službe upravna je stvar o kojoj odlučuje rješenjem čelnik tijela ili službena osoba u čijem je opisu poslova rješavanje o upravnoj stvari, sukladno propisima o ustrojstvu državnog tijela.
(2) Na odlučivanje o pravima i obvezama iz državne službe, osim onih iz stavka 1. ovoga članka, odgovarajuće se primjenjuju odredbe općeg propisa o radu kojima se uređuje ostvarivanje prava i obveza iz radnog odnosa.
(3) Protiv rješenja iz stavka 1. ovoga članka državni službenik može izjaviti žalbu Odboru za državnu službu u roku od 15 dana od dana dostave rješenja.
(4) Žalba ne odgađa izvršenje rješenja o prijmu u državnu službu na određeno vrijeme, rasporedu na radno mjesto, plaći, premještaju, napredovanju, stavljanju na raspolaganje, otkazu državnom službeniku koji nije zadovoljio na probnom radu, prestanku državne službe po sili zakona te prestanku državne službe istekom roka.
(5) Protiv rješenja Odbora za državnu službu državno tijelo i državni službenik mogu pokrenuti upravni spor u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.
3. ODBOR ZA DRŽAVNU SLUŽBU
Članak 43.
(1) Odbor za državnu službu osniva se kao neovisno tijelo za rješavanje žalbi sukladno odredbama ovoga Zakona.
(2) Sjedište Odbora za državnu službu je pri tijelu državne uprave nadležnom za službeničke odnose.
(3) U obavljanju svojih poslova Odbor za državnu službu koristi se pečatom s grbom Republike Hrvatske.
(4) Na sadržaj zaglavlja akata Odbora za državnu službu primjenjuju se propisi kojima se uređuje sadržaj zaglavlja akata tijela državne uprave.
(5) Uredske i druge administrativne poslove za Odbor za državnu službu obavlja tijelo državne uprave nadležno za službeničke odnose.
Imenovanje članova Odbora za državnu službu
Članak 44.
(1) Članove Odbora za državnu službu imenuje Vlada na temelju javnog natječaja na vrijeme od pet godina. Članovi Odbora moraju biti diplomirani pravnici odnosno sveučilišni magistri prava.
(2) Odbor za državnu službu ima predsjednika kojeg imenuje Vlada iz reda članova Odbora za državnu službu. Do imenovanja predsjednika Odbora za državnu službu Vlada može za obavljanje poslova predsjednika Odbora ovlastiti člana Odbora najduže do šest mjeseci.
(3) Protiv rješenja o imenovanju iz stavaka 1. i 2. ovoga članka nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
(4) Predsjednik i član Odbora za državnu službu imaju položaj državnih službenika, a prava i obveze iz državne službe ostvaruju u tijelu državne uprave nadležnom za službeničke odnose.
(5) Na ocjenjivanje učinkovitosti rada predsjednika i članova Odbora za državnu službu odgovarajuće se primjenjuje odredba članka 96. stavka 2. ovoga Zakona.
(6) Predsjedniku i članu Odbora za državnu službu za vrijeme trajanja mandata miruju prava i obveze iz službe u državnom tijelu u kojem su bili u službi prije imenovanja.
(7) Vlada uredbom propisuje broj članova, uvjete za imenovanje, način imenovanja, ustrojstvo i način rada Odbora za državnu službu.
Nepristranost i neovisnost članova Odbora za državnu službu
Članak 45.
(1) Predsjednik i članovi Odbora za državnu službu neovisni su u radu i svoje zadaće obavljaju nepristrano i u skladu sa zakonom.
(2) Predsjednik i članovi Odbora za državnu službu ne smiju obavljati drugu službu ili posao koji bi mogli utjecati na njihovu samostalnost, nepristranost i neovisnost ili umanjiti njihov društveni ugled ili koji su inače nespojivi s obnašanjem dužnosti u Odboru za državnu službu.
Razrješenje članova Odbora za državnu službu
Članak 46.
(1) Predsjednika i članove Odbora za državnu službu Vlada može razriješiti:
– na njihov osobni zahtjev
– ako su proglašeni odgovornima za tešku povredu službene dužnosti
– u slučaju prestanka državne službe na način propisan ovim Zakonom.
(2) Protiv rješenja o razrješenju iz stavka 1. ovoga članka nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor. Rješenje o razrješenju mora biti obrazloženo.
(3) Razriješeni predsjednik Odbora za državnu službu ostaje u sastavu Odbora u svojstvu člana ako ga Vlada istodobno nije razriješila i dužnosti člana Odbora za državnu službu.
(4) Razriješeni član Odbora za državnu službu, kao i član Odbora za državnu službu kojem je istekao rok na koji je imenovan imaju pravo povratka na odgovarajuće radno mjesto u državnom tijelu u kojem su bili u službi prije imenovanja za člana Odbora za državnu službu, a ako nisu bili u državnoj službi, imaju pravo rasporeda na odgovarajuće radno mjesto u tijelu državne uprave nadležnom za službeničke odnose, na temelju zahtjeva koji su dužni podnijeti nadležnom tijelu u roku od 15 dana od dana razrješenja. Pri donošenju rješenja o rasporedu na odgovarajuće radno mjesto vodit će se računa o stručnom znanju i radnom iskustvu te kompetencijama dotadašnjeg člana Odbora za državnu službu.
(5) Nadležno državno tijelo dužno je donijeti rješenje o rasporedu iz stavka 4. ovoga članka u roku od 15 dana od zaprimanja zahtjeva razriješenog člana odnosno člana Odbora za državnu službu kojem je istekao rok na koji je imenovan. Do donošenja tog rješenja dotadašnji član Odbora za državnu službu ostvaruje prava iz službe u Odboru prema dotadašnjem rješenju.
(6) Odredbe stavaka 3. do 5. ovoga članka ne odnose se na člana Odbora za državnu službu koji je razriješen zbog prestanka državne službe na način propisan ovim Zakonom.
GLAVA IV.
RADNA MJESTA U DRŽAVNOJ SLUŽBI
Nazivi radnih mjesta i uvjeti za raspored
Članak 47.
Nazive radnih mjesta u državnoj službi, uvjete za raspored, klasifikaciju i vrednovanje radnih mjesta primjenom standardnih mjerila za klasifikaciju i vrednovanje utvrđuje Vlada uredbom.
Kompetencijski model
Članak 48.
(1) Kompetencijski model je temelj za upravljanje ljudskim potencijalima, a osobito pri planiranju zapošljavanja, rasporeda na radno mjesto, napredovanja i utvrđivanja potreba za dodatnom izobrazbom državnih službenika.
(2) Kompetencijski model priprema jedinica za ljudske potencijale u suradnji s rukovodećim službenicima radi izrade profila radnih mjesta s opisom, zastupljenošću te složenošću pojedinih poslova, kvalifikacijama te potrebnim općim, specifičnim i rukovodećim kompetencijama.
(3) Kompetencijski model iz stavka 1. ovoga članka sastavni je dio pravilnika o unutarnjem redu državnog tijela.
(4) Kompetencije su znanja, vještine, sposobnosti i odgovarajuća ponašanja državnih službenika potrebna za uspješno obavljanje poslova radnog mjesta.
(5) Opće kompetencije moraju imati svi državni službenici bez obzira na vrstu i složenost poslova radnoga mjesta.
(6) Specifične kompetencije vezane su za pojedine skupine poslova koji zahtijevaju stručno znanje i iskustvo u određenom području rada te posebne vještine, sposobnosti i ponašanja potrebne za kvalitetno obavljanje tih poslova.
(7) Rukovodeće kompetencije moraju imati državni službenici koji upravljaju ustrojstvenom jedinicom ili državnim tijelom.
Pravilnik o unutarnjem redu
Članak 49.
(1) Pravilnikom o unutarnjem redu utvrđuju se radna mjesta u državnom tijelu, potreban broj državnih službenika na svakom radnom mjestu i uvjeti za raspored, potrebne kompetencije te druga pitanja od značaja za organizaciju i način rada u državnom tijelu sukladno zakonu.
(2) Pravilnik o unutarnjem redu donosi čelnik tijela.
(3) Tijela državne uprave te uredi i druge stručne službe Vlade obvezno dostavljaju prijedlog pravilnika o unutarnjem redu na prethodnu suglasnost tijelu državne uprave nadležnom za službeničke odnose.
(4) Pravosudna tijela, stručna služba Državnog sudbenog vijeća i stručna služba Državnoodvjetničkog vijeća obvezno dostavljaju prijedlog pravilnika o unutarnjem redu na prethodnu suglasnost tijelu državne uprave nadležnom za poslove pravosuđa.
(5) Ured predsjednika Republike Hrvatske, stručne službe Hrvatskoga sabora, Ustavnog suda Republike Hrvatske, Pučkog pravobranitelja, Pravobranitelja za djecu, Pravobranitelja za ravnopravnost spolova i Pravobranitelja za osobe s invaliditetom, Državni ured za reviziju te druga tijela koja se osnivaju za obavljanje državne službe dužni su dostaviti pravilnik o unutarnjem redu tijelu državne uprave nadležnom za službeničke odnose.
Radna mjesta rukovodećih državnih službenika
koje imenuje Vlada
Članak 50.
(1) Na radna mjesta zamjenika državnog tajnika središnjeg državnog ureda, glavnog tajnika ministarstva, zamjenika glavnog državnog inspektora, ravnatelja i glavnog inspektora koji upravlja upravnom organizacijom u sastavu ministarstva, zamjenika glavnog ravnatelja državne upravne organizacije, glavnog tajnika državne upravne organizacije, ravnatelja ureda Vlade, predstojnika Ureda potpredsjednika Vlade, ravnatelja ureda, agencija, direkcija i drugih stručnih službi koje Vlada osniva uredbom, službenike imenuje i razrješava Vlada na prijedlog čelnika tijela, na temelju internog oglasa, na razdoblje od četiri godine.
(2) Odlučivanje o imenovanju i razrješenju rukovodećih službenika iz stavka 1. ovoga članka upravna je stvar.
(3) Ako se radna mjesta iz stavka 1. ovoga članka nisu mogla popuniti putem internog oglasa, raspisat će se javni natječaj za imenovanje.
(4) Na mogućnost raspisivanja i provedbe javnog natječaja za imenovanje rukovodećih državnih službenika odgovarajuće se primjenjuju odredbe članka 59. stavaka 2. i 3. ovoga Zakona, u slučaju isteka vremena na koje su imenovani dotadašnji službenici.
(5) Na dostavu rješenja o imenovanju odgovarajuće se primjenjuju odredbe ovoga Zakona o dostavi rješenja o prijmu u državnu službu. Protiv rješenja o imenovanju nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
(6) Do imenovanja rukovodećeg državnih službenika iz stavka 1. ovoga članka Vlada može za obavljanje poslova rukovodećeg državnog službenika ovlastiti najduže do šest mjeseci državnog službenika zatečenog u državnoj službi.
(7) Rukovodećeg državnog službenika iz stavka 1. ovoga članka Vlada će razriješiti:
1. na osobni zahtjev
2. ako je proglašen odgovornim za tešku povredu službene dužnosti
3. nakon ukidanja ili promjene djelokruga ustrojstvene jedinice ili državnog tijela kojim upravlja
4. u slučaju prestanka državne službe na način propisan ovim Zakonom.
(8) Rješenje o razrješenju mora biti obrazloženo.
(9) Protiv rješenja o razrješenju nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
(10) Razriješeni rukovodeći državni službenik, kao i rukovodeći državni službenik kojem je istekao rok na koji je imenovan rasporedit će se na drugo odgovarajuće radno mjesto u istom državnom tijelu, za koje ispunjavaju uvjete, vodeći računa o njihovu stručnom znanju i radnom iskustvu te kompetencijama.
(11) Postupak raspisivanja i provedbe internog oglasa i javnog natječaja za imenovanje rukovodećih državnih službenika iz stavaka 1. i 3. ovoga članka uređuje Vlada uredbom iz članka 75. ovoga Zakona.
Radna mjesta u kabinetu ministra
Članak 51.
(1) Državni službenici raspoređuju se na radna mjesta u kabinetu ministra na određeno vrijeme najduže do dana prestanka mandata ministra.
(2) Na radno mjesto u kabinetu ministra može se rasporediti državni službenik iz istog ili drugog državnog tijela. Na raspored državnog službenika odgovarajuće se primjenjuju odredbe ovoga Zakona o premještaju.
(3) Državni službenik drugog državnog tijela premješta se u kabinet ministra, na određeno vrijeme, na temelju sporazuma čelnika državnih tijela, a prava iz službe ostvaruje u državnom tijelu iz kojeg je premješten.
(4) Za vrijeme privremenog premještaja državni službenik iz stavka 3. ovoga članka ima pravo na povoljniju plaću, a državno tijelo iz kojeg je službenik premješten ima pravo na povrat sredstava za plaću premještenog službenika od državnog tijela u koje je službenik premješten.
(5) Nakon prestanka mandata ministra državni službenici iz stavka 1. ovoga članka raspoređuju se na odgovarajuća radna mjesta u državnom tijelu u kojem su radili do premještaja u kabinet ministra, za koja ispunjavaju uvjete, vodeći računa o njihovu stručnom znanju i radnom iskustvu te kompetencijama.
(6) Odredbe ovoga članka primjenjuju se na odgovarajući način na radna mjesta u odgovarajućoj ustrojstvenoj jedinici Ureda predsjednika Republike Hrvatske, Uredu predsjednika Hrvatskoga sabora, Uredu predsjednika Vlade, Uredu potpredsjednika Hrvatskoga sabora, Uredu potpredsjednika Vlade koji nije čelnik ministarstva i kabinetu državnog tajnika središnjeg državnog ureda.
Uvjeti za prijam u državnu službu i raspored na radno mjesto
Članak 52.
(1) Osoba koja se prima u državnu službu mora:
a) imati odgovarajuću razinu obrazovanja
b) imati radno iskustvo na odgovarajućim poslovima, osim u slučaju prijma vježbenika
c) biti zdravstveno sposobna za obavljanje poslova radnog mjesta na koje se prima
d) imati hrvatsko državljanstvo, ako ovim zakonom nije drukčije propisano.
(2) U državnu službu može se primiti državljanin države članice Europskog gospodarskog prostora ili Švicarske Konfederacije koji zna hrvatski jezik i latinično pismo.
(3) U državnu službu može se primiti državljanin treće zemlje, uz prethodno odobrenje tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose, ako zna hrvatski jezik i latinično pismo i ima odobren boravak na temelju kojeg može raditi bez dozvole za boravak i rad, sukladno posebnom zakonu.
(4) Državljanin države članice Europskoga gospodarskog prostora ili Švicarske Konfederacije i državljanin treće zemlje ne mogu se primiti u državnu službu na poslove iz članka 4. stavka 2. ovoga Zakona.
(5) Osim uvjeta iz stavka 1. ovoga članka posebnim zakonom, uredbom ili pravilnikom o unutarnjem redu državnog tijela mogu se propisati potrebne kompetencije i drugi uvjeti za prijam u državnu službu i raspored na radno mjesto.
Radno iskustvo na odgovarajućim poslovima
Članak 53.
(1) U smislu ovoga Zakona radno iskustvo na odgovarajućim poslovima je radno iskustvo ostvareno u državnoj službi ili u radnom odnosu izvan državne službe u istoj razini obrazovanja i struci koja je uvjet za raspored na radno mjesto.
(2) U radno iskustvo na odgovarajućim poslovima uračunava se vrijeme stručnog osposobljavanja za rad bez zasnivanja radnog odnosa i vrijeme obavljanja poslova na temelju ugovora iz članka 5. ovoga Zakona.
Zapreke za prijam u državnu službu
Članak 54.
U državnu službu ne može biti primljena osoba:
a) protiv koje se vodi kazneni postupak po službenoj dužnosti ili koja je proglašena krivom za kazneno djelo za koje se kazneni postupak vodi po službenoj dužnosti, osim za kazneno djelo koje se odnosi na sigurnost prometa pod uvjetom da za to kazneno djelo nije osuđena na bezuvjetnu kaznu zatvora
b) kojoj je prestala državna služba zbog teške povrede službene dužnosti, u razdoblju od četiri godine od prestanka državne službe
c) kojoj je prestala državna služba izvanrednim otkazom, u razdoblju od četiri godine od prestanka državne službe
d) kojoj je prestala državna služba zbog toga što nije zadovoljila na probnom radu, u razdoblju od dvije godine od prestanka državne službe
e) kojoj je prestala državna služba jer je ocijenjena ocjenom »ne zadovoljava«, u razdoblju od dvije godine od prestanka državne službe
f) kojoj je odlukom službeničkog suda izrečena zabrana prijma u državnu službu sukladno ovom Zakonu, u razdoblju za koje je zabrana izrečena.
Zabrana rasporeda državnih dužnosnika na radna mjesta državnih službenika
Članak 55.
Državni dužnosnici ne mogu biti raspoređeni na radna mjesta državnih službenika bez provedenog postupka zapošljavanja u državnu službu iz članka 57. stavka 2. točaka b) i c) ovoga Zakona, ako posebnim zakonom nije drukčije propisano.
GLAVA V.
POPUNJAVANJE RADNIH MJESTA
NAČINI POPUNJAVANJA RADNIH MJESTA
Popunjavanje radnih mjesta
Članak 56.
(1) Slobodna radna mjesta u državnim tijelima popunjavaju se zapošljavanjem, napredovanjem, premještajem ili rasporedom državnog službenika u skladu s ovim Zakonom.
(2) Javnim natječajem obvezno je popunjavanje radnih mjesta za koja je to zakonom izrijekom propisano i kod prijma vježbenika.
1. ZAPOŠLJAVANJE
Provedba zapošljavanja
Članak 57.
(1) Zapošljavanje se provodi u Centraliziranom sustavu za zapošljavanje.
(2) Zapošljavanje se provodi putem:
a) internog oglasa
b) zapošljavanja iz baze kandidata za rad u državnoj službi
c) javnog natječaja.
(3) Odredbe ovoga Zakona o internom oglasu ne odnose se na zapošljavanje policijskih službenika i službenika pravosudne policije te zapošljavanje na određeno vrijeme.
Centralizirani sustav za zapošljavanje
Članak 58.
(1) Centralizirani sustav za zapošljavanje je informacijski sustav u kojem se planira zapošljavanje, podnose prijave na interni oglas i javni natječaj i provodi testiranje kandidata elektroničkim putem, pozivaju kandidati na intervju, objavljuje odluka o izboru kandidata u postupku internog oglasa i rješenje o prijmu u državnu službu, vodi baza podataka o kandidatima za rad u državnoj službi i baza podataka o kandidatima u postupku internog oglasa i javnog natječaja te obavljaju drugi poslovi vezani za zapošljavanje u državnoj službi.
(2) Centralizirani sustav za zapošljavanje dostupan je putem mrežnih stranica tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose.
(3) Interni oglas, javni poziv za iskaz interesa za rad u državnoj službi i javni natječaj za prijam u državnu službu te rješenja o prijmu u državnu službu i odluke o izboru kandidata objavljeni u Centraliziranom sustavu za zapošljavanje javno su dostupni.
(4) Tijelo državne uprave nadležno za službeničke odnose je voditelj obrade osobnih podataka u Centraliziranom sustavu za zapošljavanje.
Pretpostavke za zapošljavanje
Članak 59.
(1) Postupak zapošljavanja može se pokrenuti ako:
a) postoji slobodno radno mjesto predviđeno pravilnikom o unutarnjem redu
b) je popunjavanje radnog mjesta predviđeno planom zapošljavanja u državnoj službi
c) su osigurana financijska sredstva.
(2) Iznimno od stavka 1. točke a) ovoga članka, postupak zapošljavanja može se pokrenuti i prije nego što radno mjesto postane slobodno, ako je prije pokretanja postupka postalo izvršno rješenje o prestanku službe dotadašnjem državnom službeniku, neovisno o danu prestanka službe.
(3) Kandidat izabran u postupku javnog natječaja raspisanog u skladu sa stavkom 2. ovoga članka ne može početi raditi prije nego što radno mjesto postane slobodno.
(4) Postupak zapošljavanja može se provesti neovisno o planu zapošljavanja u državnoj službi u slučaju:
a) prijma na određeno vrijeme radi obavljanja privremenih poslova ili poslova čiji se opseg privremeno povećao, a koji se nisu mogli predvidjeti u vrijeme donošenja plana zapošljavanja te radi zamjene duže vrijeme odsutnog državnog službenika
b) popunjavanja radnog mjesta koje je ostalo upražnjeno odlaskom državnog službenika iz državnog tijela tijekom tekuće kalendarske godine ili u prosincu prethodne godine.
(5) Tijelo državne uprave nadležno za službeničke odnose neće raspisati interni oglas i javni natječaj za zapošljavanje iz stavka 4. ovoga članka ako nisu ispunjeni uvjeti za zapošljavanje.
Plan zapošljavanja u državnoj službi
Članak 60.
(1) Planom zapošljavanja utvrđuju se potrebe zapošljavanja u državnim tijelima na neodređeno i određeno vrijeme, broj državnih službenika i radna mjesta u državnim tijelima koja se planiraju popuniti zapošljavanjem te se utvrđuje broj vježbenika.
(2) Plan zapošljavanja u državnu službu donosi se u pravilu za kalendarsku godinu. Plan zapošljavanja može se donijeti za razdoblje od dvije ili tri godine.
(3) Planom zapošljavanja u državnoj službi utvrđuje se i popunjenost radnih mjesta u državnim tijelima pripadnicima nacionalnih manjina i planira zapošljavanje potrebnog broja pripadnika nacionalnih manjina radi ostvarivanja njihove zastupljenosti sukladno ustavnom zakonu kojim se uređuju prava nacionalnih manjina i posebnom zakonu.
(4) Planom zapošljavanja u državnoj službi utvrđuje se i popunjenost radnih mjesta u državnom tijelu osoba s invaliditetom i planira zapošljavanje osoba s invaliditetom sukladno posebnom zakonu.
Donošenje plana zapošljavanja u državnoj službi
Članak 61.
(1) Državna tijela pripremaju prijedlog plana zapošljavanja u vrijeme pripreme državnog proračuna za sljedeću kalendarsku godinu, na temelju potreba službe i analize radne opterećenosti.
(2) Plan zapošljavanja u državnoj službi može se dopuniti tijekom kalendarske godine na koju se odnosi.
(3) Prijedlog plana iz stavka 1. ovoga članka dostavlja se na prethodnu suglasnost tijelu državne uprave nadležnom za financije i tijelu državne uprave nadležnom za službeničke odnose.
(4) Po dobivanju prethodne suglasnosti tijela državne uprave iz stavka 2. ovoga članka čelnik tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose donosi plan zapošljavanja u državnoj službi.
(5) Plan zapošljavanja u državnoj službi objavljuje se na mrežnim stranicama tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose, u Centraliziranom sustavu za zapošljavanje.
Objava internog oglasa
Članak 62.
(1) Tijelo državne uprave nadležno za službeničke odnose objavljuje interni oglas za popunjavanje radnih mjesta na neodređeno vrijeme utvrđenih planom zapošljavanja u državnoj službi te interni oglas za popunjavanje radnih mjesta sukladno članku 59. stavku 4. ovoga Zakona.
(2) Interni oglas iz stavka 1. ovoga članka objavljuje se na mrežnim stranicama tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose, u Centraliziranom sustavu za zapošljavanje, a obavijest o tome objavljuje se na mrežnim stranicama državnog tijela koje zapošljava.
(3) O objavljenom internom oglasu tijelo državne uprave nadležno za službeničke odnose obavijestit će državne službenike na raspolaganju Vladi.
(4) Na interni oglas prijave mogu podnijeti državni službenici, službenici upravnih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i službenici javnih službi, zaposleni na neodređeno vrijeme, koji ispunjavaju formalne uvjete za raspored na radno mjesto.
(5) Javne službe u smislu ovoga Zakona su ustanove i druge pravne osobe u kojima su plaće zaposlenih propisane posebnim zakonom o plaćama u državnoj službi i javnim službama.
(6) Prijave na interni oglas podnose se u roku od 15 dana od dana objave internog oglasa.
Provedba internog oglasa
Članak 63.
(1) Postupak internog oglasa provodi povjerenstvo koje imenuje čelnik tijela koje zapošljava.
(2) Povjerenstvo iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje listu kandidata koji ispunjavaju formalne uvjete i provodi strukturirani intervju s kandidatima.
(3) Kandidati s liste iz stavka 2. ovoga članka pozivaju se na strukturirani intervju radi utvrđivanja njihovih kompetencija, stečenog radnog iskustva u odgovarajućem upravnom ili stručnom području i motivacije za rad.
(4) Za izabranog kandidata u postupku internog oglasa donosi se odluka o izboru na radno mjesto, koja se objavljuje u Centraliziranom sustavu za zapošljavanje. Odluka se smatra dostavljenom svim kandidatima osmoga dana od dana objave.
(5) Protiv odluke iz stavka 4. ovoga članka nezadovoljni kandidat može podnijeti prigovor čelniku tijela, u roku od osam dana od dana dostave odluke.
(6) Državno tijelo koje je izabralo kandidata u postupku internog oglasa dužno je o tome obavijestiti državno tijelo odnosno upravno tijelo jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave ili javnu službu u kojoj je službenik zaposlen.
(7) Službenik počinje s radom na radnom mjestu na koje je izabran u skladu sa sporazumom čelnika tijela odnosno javne službe u kojoj radi i čelnika državnog tijela koje zapošljava, a ako se ne postigne sporazum, službenik počinje s radom istekom roka od 30 dana od dana obavijesti o izboru kandidata.
(8) Službeniku prestaje rad u državnom tijelu odnosno upravnom tijelu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave ili javnoj službi u kojoj je do tada radio danom početka rada na radnom mjestu na koje je izabran putem internog oglasa.
(9) Postupak internog oglasa provodi se u roku od tri mjeseca od dana objave internog oglasa.
(10) Postupak internog oglasa obustavit će se u slučaju kada se u roku određenom internim oglasom nije prijavio nijedan kandidat ili prijavljeni kandidati ne ispunjavaju formalne uvjete za raspored na radno mjesto ili kandidati nisu postigli zadovoljavajuće rezultate na provedenom intervjuu.
(11) Postupak internog oglasa može se obustaviti zbog bitno promijenjenih okolnosti koje su nastale nakon raspisivanja internog oglasa.
(12) Obavijest o obustavi postupka internog oglasa objavljuje se na mrežnim stranicama tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose, u Centraliziranom sustavu za zapošljavanje i na mrežnim stranicama tijela koje zapošljava.
Zapošljavanje iz baze kandidata za rad
u državnoj službi
Članak 64.
(1) Ako se radno mjesto nije moglo popuniti putem internog oglasa, državno tijelo pozvat će na intervju osobe s najboljim rezultatima iz baze kandidata za rad u državnoj službi.
(2) Nakon provedenog intervjua, za izabranog kandidata donosi se rješenje o prijmu u državnu službu, a ako je izabrani kandidat državni službenik, donosi se rješenje o izboru kandidata.
(3) Na provedbu intervjua, izbor kandidata i donošenje rješenja u postupku zapošljavanja iz baze kandidata za rad u državnoj službi odgovarajuće se primjenjuju odredbe članaka 71., 72., 76. i 77. ovoga Zakona.
Baza kandidata za rad u državnoj službi
Članak 65.
(1) Najmanje jednom godišnje objavljuje se javni poziv za iskazivanje interesa za rad u državnoj službi na radnim mjestima određenog profila radi stvaranja baze kandidata za rad u državnoj službi.
(2) Javni poziv za iskaz interesa objavljuje tijelo državne uprave nadležno za službeničke odnose, u Centraliziranom sustavu za zapošljavanje.
(3) Na javni poziv za iskaz interesa prijave mogu podnijeti osobe koje ispunjavaju formalne uvjete za raspored na radno mjesto određenog profila.
(4) Kandidati koji su podnijeli prijavu na javni poziv za iskaz interesa upućuju se na testiranje radi provjere kompetencija. Na testiranje se odgovarajuće primjenjuju odredbe članaka 68. – 70. ovoga Zakona.
(5) Podaci o kandidatima koji su zadovoljili na provedenom testiranju i ispunjavaju formalne uvjete za radno mjesto određenog profila vode se u bazi kandidata za rad u državnoj službi.
(6) Podaci iz stavka 5. ovoga članka vode se u bazi kandidata za rad u državnoj službi i vrijede tri godine od dana provedenog testiranja.
Raspisivanje i objava javnog natječaja
Članak 66.
(1) Ako se radna mjesta u državnoj službi nisu mogla popuniti putem internog oglasa ili zapošljavanjem iz baze kandidata za rad u državnoj službi, tijelo državne uprave nadležno za službeničke odnose raspisat će javni natječaj za prijam u državnu službu.
(2) Javni natječaj objavljuje se na mrežnim stranicama tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose, u Centraliziranom sustavu za zapošljavanje, a obavijest o tome objavljuje se na mrežnim stranicama državnog tijela koje zapošljava.
Prijave na javni natječaj
Članak 67.
(1) Prijave na javni natječaj podnose se elektroničkim putem u Centralizirani sustav za zapošljavanje.
(2) Prijave na javni natječaj podnose se u roku od 15 dana od dana objave javnog natječaja sukladno ovom Zakonu.
(3) Kandidat koji ima pravo prednosti pri zapošljavanju prema posebnom zakonu dužan je u prijavi na javni natječaj pozvati se na to pravo i ima prednost u odnosu na ostale kandidate samo pod jednakim uvjetima.
Testiranje kandidata
Članak 68.
(1) Testiranje kandidata sastoji se od provjere kompetencija potrebnih za obavljanje poslova radnog mjesta.
(2) U Centraliziranom sustavu za zapošljavanje provodi se testiranje općih kompetencija i kompetencija specifičnih za radno mjesto, koje je moguće provjeriti elektroničkim putem.
(3) Opće i specifične kompetencije koje nije moguće provjeriti elektroničkim putem u Centraliziranom sustavu za zapošljavanje testiraju se na odgovarajući način u državnom tijelu koje zapošljava.
(4) Rezultati testiranja iz stavaka 2. i 3. ovoga članka unose se u Centralizirani sustav za zapošljavanje.
(5) Tijelo državne uprave nadležno za službeničke odnose nadležno je za razvoj i provedbu postupka testiranja u Centraliziranom sustavu za zapošljavanje.
(6) Čelnik tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose imenuje osobe za razvoj i izradu materijala za testiranje kandidata.
Rezultati testiranja
Članak 69.
(1) Rezultati provjere kompetencija vode se u Centraliziranom sustavu za zapošljavanje i vrijede tri godine od provedenog testiranja i mogu se koristiti u drugim postupcima i načinima zapošljavanja.
(2) Kandidatu kojem su provjerene odgovarajuće kompetencije u razdoblju iz stavka 1. ovoga članka ne moraju se ponovno testirati iste kompetencije u drugim postupcima zapošljavanja, ali kandidat ima pravo zatražiti ponovno testiranje kompetencija te mu se u obzir uzima rezultat ostvaren na posljednjem testiranju.
Prigovor u postupku testiranja
Članak 70.
(1) Kandidat u postupku testiranja može izjaviti prigovor zbog procesnih ili tehničkih poteškoća pri radu u Centraliziranom sustavu za zapošljavanje, koje nije sam prouzročio, te zbog nepravilnosti u testiranju.
(2) Prigovor se podnosi u Centraliziranom sustavu za zapošljavanje tijelu državne uprave nadležnom za službeničke odnose u roku od tri dana od dana provedenog testiranja.
(3) Ako je prigovor osnovan, otklonit će se utvrđene nepravilnosti i kandidat pozvati na ponovno testiranje.
Intervju
Članak 71.
(1) Za kandidate koji su ostvarili najbolje rezultate na testiranju provjerava se ispunjavanje formalnih uvjeta iz javnog natječaja.
(2) Kandidati koji su ostvarili najbolje rezultate na testiranju, a ispunjavaju formalne uvjete iz javnog natječaja, pozivaju se na intervju. Broj kandidata koji se poziva na intervju uredit će detaljnije Vlada uredbom kojom se detaljnije uređuje postupak zapošljavanja.
(3) Intervju provodi komisija čije članove imenuje čelnik državnog tijela koje provodi zapošljavanje.
(4) Kandidatima iz stavka 1. ovoga članka koji ne ispunjavaju formalne uvjete iz javnog natječaja dostavlja se obavijest da se ne smatraju kandidatima u postupku.
Izbor kandidata
Članak 72.
(1) Izbor kandidata u postupku javnog natječaja obavlja se između kandidata koji su postigli najbolje rezultate na provedenom testiranju i intervjuu. Ako je provedeno psihološko testiranje, pri izboru kandidata uzet će se u obzir i psihološka procjena kandidata.
(2) Izbor kandidata obavlja se najkasnije u roku od tri mjeseca od dana objave javnog natječaja, a rok se može produžiti u slučaju popunjavanja radnih mjesta kod kojih je propisana obvezna sigurnosna provjera, za vrijeme trajanja sigurnosne provjere.
Obustava postupka javnog natječaja
Članak 73.
(1) Postupak javnog natječaja obustavit će se u slučaju kada se u roku određenom javnim natječajem nije prijavio nijedan kandidat ili prijavljeni kandidati ne ispunjavaju formalne uvjete za prijam i raspored na radno mjesto ili kandidati nisu postigli zadovoljavajuće rezultate na provedenom testiranju ili intervjuu ili za koje je na psihološkoj procjeni utvrđeno da nemaju sposobnosti za obavljanje poslova radnog mjesta.
(2) Postupak javnog natječaja može se obustaviti zbog bitno promijenjenih okolnosti koje su nastale nakon raspisivanja javnog natječaja.
(3) Obavijest o obustavi postupka javnog natječaja objavljuje se na mrežnim stranicama tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose, u Centraliziranom sustavu za zapošljavanje i na mrežnim stranicama tijela koje zapošljava.
Prijam u službu na temelju ugovora o stipendiranju ili školovanju
Članak 74.
Na popunjavanje radnog mjesta osobe koja je na temelju ugovora o stipendiranju ili školovanju u obvezi raditi određeno vrijeme u državnoj službi ne primjenjuju se odredbe o internom oglasu, zapošljavanju iz baze kandidata za rad u državnoj službi i javnom natječaju.
Detaljnije uređivanje postupka zapošljavanja
Članak 75.
Planiranje zapošljavanja u državnoj službi, način raspisivanja i provedbe internog oglasa, javnog poziva za iskaz interesa za rad u državnoj službi i javnog natječaja za prijam u državnu službu i kompetencije koje će se testirati u Centraliziranom sustavu za zapošljavanje te način raspisivanja i provedbe internog oglasa i javnog natječaja za imenovanje rukovodećih državnih službenika koje imenuje Vlada uredit će detaljnije Vlada uredbom.
Rješenje o prijmu u državnu službu
Članak 76.
(1) Osobe izabrane u postupku zapošljavanja primaju se u državnu službu rješenjem čelnika tijela ili službene osobe u čijem je opisu poslova rješavanje o tome, sukladno propisima o ustrojstvu državnih tijela.
(2) Rješenje iz stavka 1. ovoga članka dostavlja se javnom objavom na mrežnim stranicama tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose, a dostava svim kandidatima smatra se obavljenom istekom osmoga dana od dana javne objave. Javno objavljeno rješenje uklanja se s mrežnih stranica nakon isteka roka od šest mjeseci od dana njegove objave.
(3) Prilikom javne objave rješenja iz stavka 1. ovoga članka smiju se učiniti javno dostupnima podaci o izabranom kandidatu koji se odnose na naziv radnog mjesta, stručne kvalifikacije te ime, prezime i OIB izabranog kandidata u provedenom postupku zapošljavanja, dok se svi ostali osobni podaci koji nemaju veze s natječajem moraju na odgovarajući način zaštititi.
(4) Protiv rješenja iz stavka 1. ovoga članka kandidat koji je pristupio testiranju može izjaviti žalbu Odboru za državnu službu u roku od 15 dana od dana dostave rješenja.
Rješenje o rasporedu na radno mjesto
Članak 77.
(1) Po izvršnosti rješenja o prijmu u državnu službu izabranog kandidata donosi se rješenje o rasporedu na radno mjesto.
(2) U rješenju o rasporedu navode se podaci o kandidatu primljenom u državnu službu (ime i prezime, OIB, razina obrazovanja i struka, ukupni radni staž, radno iskustvo na odgovarajućim poslovima), radno mjesto na koje se raspoređuje, vrijeme trajanja službe, trajanje probnog rada, datum početka rada, podaci o plaći te podatak o položenom državnom ispitu odnosno obvezi polaganja državnog ispita propisane razine za radno mjesto na koje se raspoređuje i rok za polaganje državnog ispita ako ga nije položio te podatak o drugim obvezama propisanima posebnim zakonima.
(3) Osoba primljena u državnu službu postaje državni službenik danom početka rada. Dan početka rada utvrđen rješenjem o rasporedu na radno mjesto može se zbog opravdanih razloga odgoditi, a najduže za tri mjeseca, o čemu se donosi posebno rješenje.
(4) Ako osoba primljena u državnu službu ne počne raditi određenog dana odnosno u slučaju odustanka izabranog kandidata od prijma u državnu službu, može se obaviti izbor između preostalih kandidata koji su na provedenom testiranju i intervjuu ostvarili najbolje rezultate. Ako nema kandidata koji su zadovoljili na intervjuu, može se provesti novi intervju s drugim kandidatima koji su zadovoljili na testiranju i ispunjavaju uvjete za to radno mjesto.
2. PROBNI RAD
Obveza probnoga rada
Članak 78.
(1) Osobe se primaju u državnu službu na neodređeno vrijeme, ako ovim Zakonom nije drukčije propisano, uz probni rad u trajanju od tri mjeseca.
(2) Osobe sa završenim obrazovanjem određene razine i struke, bez radnog iskustva na odgovarajućim poslovima ili s radnim iskustvom kraćim od 12 mjeseci, primaju se u državnu službu kao vježbenici.
(3) Za vježbenike probni rad (vježbenički staž) traje 12 mjeseci, s tim da najranije tri mjeseca prije isteka probnoga rada mogu pristupiti polaganju državnog ispita.
(4) Probni rad produžit će se za vrijeme korištenja plaćenog dopusta, privremene nesposobnosti za rad odnosno za vrijeme korištenja rodiljnog, očinskog, roditeljskog ili posvojiteljskog dopusta sukladno posebnom zakonu.
Obavljanje probnog rada
Članak 79.
(1) Vježbenik se za vrijeme probnoga rada osposobljava za samostalni rad za obavljanje poslova određenoga radnog mjesta, a može se radi osposobljavanja uputiti i na rad u druge ustrojstvene jedinice istog ili drugog državnog tijela.
(2) Čelnik tijela imenuje mentora vježbeniku koji daje upute i smjernice vježbeniku u vezi s poslovima radnog mjesta na koje je raspoređen.
(3) Za mentora se može imenovati osoba koja ima najmanje istu razinu obrazovanja kao vježbenik te ispunjava ostale uvjete propisane uredbom kojom se uređuje izobrazba državnih službenika.
(4) Mentor ima pravo na mjesečnu naknadu za svoj rad. Visinu naknade određuje odlukom čelnik tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose.
Ocjenjivanje probnog rada
Članak 80.
(1) Probni rad državnog službenika ocjenjuje se ocjenom:
a) »zadovoljava«, kada se na osnovi rada i pokazanog znanja i učinkovitosti državnog službenika može očekivati da će državni službenik i dalje uspješno izvršavati poslove radnoga mjesta
b) »ne zadovoljava«, kada se na osnovi rada i pokazanog znanja i učinkovitosti državnog službenika ne može očekivati da će državni službenik uspješno izvršavati poslove radnoga mjesta.
(2) Državnom službeniku koji na probnom radu nije zadovoljio, otkazuje se državna služba, o čemu se donosi rješenje najkasnije u roku od 15 dana od dana isteka probnog rada.
(3) Državnom službeniku ne može se donijeti rješenje o prestanku državne službe otkazom izvan roka iz stavka 2. ovoga članka.
3. DRŽAVNA SLUŽBA NA ODREĐENO VRIJEME
Razlozi i trajanje državne službe
na određeno vrijeme
Članak 81.
(1) Za obavljanje privremenih poslova ili poslova čiji se opseg privremeno povećao, kao i radi zamjene duže vrijeme odsutnoga državnog službenika, osobe se mogu primiti u državnu službu na određeno vrijeme dok traju privremeni poslovi ili poslovi čiji se opseg privremeno povećao odnosno do povratka odsutnoga državnog službenika.
(2) Prilikom prijma u državnu službu na određeno vrijeme radi obavljanja privremenih poslova ili poslova čiji se opseg privremeno povećao, državnog službenika se raspoređuje na odgovarajuće radno mjesto iz pravilnika o unutarnjem redu, pod uvjetom da je radno mjesto popunjeno punim brojem izvršitelja utvrđenim pravilnikom o unutarnjem redu.
(3) U slučaju predvidivog trajanja službe na određeno vrijeme od najmanje šest mjeseci osobe se primaju uz obvezni probni rad u trajanju od dva mjeseca.
(4) Državna služba na određeno vrijeme za obavljanje privremenih poslova ili poslova čiji se opseg privremeno povećao može trajati najviše godinu dana, ako ovim Zakonom nije drukčije propisano.
(5) Za prijam u državnu službu na određeno vrijeme radi zamjene duže vrijeme odsutnog državnog službenika ne mora se provesti postupak zapošljavanja ako u državnom tijelu ima državnih službenika primljenih u državnu službu na određeno vrijeme koji ispunjavaju uvjete za to radno mjesto.
(6) Državna služba na određeno vrijeme ne može postati državna služba na neodređeno vrijeme.
Rad na projektima i programima Vlade
Članak 82.
(1) Iznimno od članka 81. stavka 4. ovoga Zakona, osoba se može primiti u državnu službu na određeno vrijeme za obavljanje privremenih poslova ili poslova čiji se opseg privremeno povećao u trajanju dužem od godinu dana, i to:
– radi potrebe rada na projektu koji se financira iz fondova ili programa Europske unije, Financijskog mehanizma Europskog gospodarskog prostora, Norveškog financijskog mehanizma ili Švicarsko-hrvatskog programa suradnje, za vrijeme trajanja projekta ili programa
– radi obavljanja poslova koji se odnose na izvršavanje preuzetih međunarodnih obveza Republike Hrvatske ili obavljanja poslova državnog službenika privremeno upućenog na izvršavanje preuzetih međunarodnih obveza, do izvršenja međunarodnih obveza
– radi obavljanja poslova koji se odnose na izvršavanje obveza iz posebnih programa Vlade, do izvršenja tih obveza.
(2) Poslove koji se odnose na izvršavanje obveza iz posebnih programa Vlade iz stavka 1. ovoga članka i njihovo trajanje utvrđuje Vlada posebnom odlukom u skladu s nacionalnim programom, strategijom ili akcijskim planom za pojedino područje.
(3) Popis radnih mjesta i broj državnih službenika koji se primaju u državnu službu na određeno vrijeme radi obavljanja poslova koji se odnose na izvršavanje preuzetih međunarodnih obveza Republike Hrvatske ili obveza iz posebnih programa Vlade utvrdit će odlukom državno tijelo, uz prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za financije, a za preuzete međunarodne obveze i ministarstva nadležnog za vanjske i europske poslove.
(4) Odluka iz stavka 3. ovoga članka obvezno se dostavlja tijelu državne uprave nadležnom za službeničke odnose.
Prijam korisnika mirovine u državnu službu na određeno vrijeme
Članak 83.
(1) U postupku zapošljavanja u državnu službu na određeno vrijeme, do polovice punog radnog vremena, može se primiti korisnik mirovine koji ima manje od 67 godina života.
(2) Državna služba iz stavka 1. ovoga članka može trajati najduže do navršenih 67 godina života državnog službenika.
4. PREMJEŠTAJI
Premještaj državnih službenika
Članak 84.
(1) Državni službenik može po potrebi službe biti premješten na drugo radno mjesto u istom državnom tijelu, u istom ili drugom mjestu rada, ali samo na radno mjesto za koje je propisana ista razina obrazovanja i potrebno radno iskustvo u jednakom trajanju.
(2) Državni službenik ne može biti premješten po potrebi službe na radno mjesto za koje je propisana niža razina obrazovanja ili propisano radno iskustvo u kraćem trajanju.
(3) Iznimno, državni službenik može, uz njegovu suglasnost, biti premješten na radno mjesto za koje je propisano radno iskustvo u kraćem trajanju.
(4) Premještaj po potrebi službe temelji se na slobodnoj ocjeni čelnika tijela o potrebi da se državni službenik premjesti s jednog radnog mjesta na drugo, a osobito u slučajevima: popunjavanja upražnjenog radnog mjesta čiji se poslovi moraju obavljati bez prekida, potrebe povećanja broja izvršitelja zbog povećanog opsega posla, bolje organizacije rada, potrebe za angažiranjem drugog državnog službenika na određenom radnom mjestu radi pravodobnog i efikasnijeg obavljanja određenih poslova i zadataka. Potreba službe mora biti obrazložena.
(5) Državnog službenika ne može se bez njegove suglasnosti premjestiti iz jednog u drugo mjesto rada, koje je udaljeno više od 50 kilometara od mjesta stanovanja državnog službenika ako bi se premještajem bitno pogoršale njegove obiteljske prilike.
Trajni i privremeni premještaj
Članak 85.
(1) Državnog službenika se premješta po potrebi službe u pravilu na neodređeno vrijeme (trajni premještaj).
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, državnog službenika može se po potrebi službe premjestiti na određeno vrijeme (privremeni premještaj) radi zamjene duže vrijeme odsutnog državnog službenika ili obavljanja privremenih poslova ili poslova čiji se opseg privremeno povećao.
(3) Privremeni premještaj iz stavka 2. ovoga članka traje najduže godinu dana odnosno do povratka odsutnog državnog službenika kojeg premješteni državni službenik zamjenjuje.
(4) Za vrijeme privremenog premještaja državni službenik ima pravo na plaću koja je za njega povoljnija.
Osiguranje smještaja u slučaju premještaja
Članak 86.
(1) Državnom službeniku koji se po potrebi službe premješta u drugo mjesto rada koje je udaljeno više od 100 kilometara od mjesta njegova stanovanja mora se, najduže u roku od šest mjeseci, osigurati odgovarajući smještaj za njega i njegovu obitelj, ako posebnim zakonom nije drukčije određeno. Troškovi smještaja terete državno tijelo.
(2) Do osiguravanja uvjeta za smještaj njega i obitelji državni službenik ima pravo na naknadu povećanih troškova zbog odvojenog života od obitelji, kao i naknadu troškova putovanja u mjesto stanovanja obitelji u vrijeme tjednog odmora, državnih blagdana i neradnih dana određenih zakonom. Državni službenik za preseljenje ima pravo na naknadu stvarnih troškova preseljenja.
Privremeni premještaj službenika iz lokalne i područne (regionalne) samouprave, javne službe ili državnog tijela
Članak 86.a
(1) Kada to zahtijevaju potrebe službe, iznimno službenik upravnog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave odnosno službenik iz javne službe može biti privremeno premješten na radno mjesto u državnoj službi za koje ispunjava propisane uvjete.
(2) Državni službenik može biti privremeno premješten u drugo državno tijelo, upravno tijelo jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave odnosno javnu službu pod uvjetima utvrđenim u stavku 1. ovoga članka.
(3) Za premještaj iz stavaka 1. i 2. ovoga članka potreban je prethodni pisani sporazum čelnika tijela odnosno javne službe. U sporazumu se navodi vrijeme na koje se službenik premješta.
(4) Kod privremenog premještaja iz stavaka 1. i 2. ovoga članka službenik ima pravo na plaću koja je za njega povoljnija.
(5) Za vrijeme privremenog premještaja službenik ostvaruje sva prava iz službe u tijelu odnosno javnoj službi iz koje je privremeno premješten.
(6) Za vrijeme privremenog premještaja tijelo odnosno javna služba iz koje je službenik premješten ima pravo na povrat sredstava za plaću službenika od tijela odnosno javne službe u koju je službenik premješten.
Upućivanje na rad izvan državne službe i sekundiranje nacionalnih stručnjaka
Članak 87.
(1) Radi obavljanja privremenih poslova koji zahtijevaju posebna znanja, stručno iskustvo i kompetencije državni službenik može se uputiti na rad izvan državne službe u upravna tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe s javnim ovlastima u Republici Hrvatskoj, institucije, tijela, agencije i misije Europske unije, međunarodne organizacije ili na rad u međunarodnim projektima.
(2) Državnom službeniku za vrijeme obavljanja privremenih poslova iz stavka 1. ovoga članka miruju prava i obveze iz državne službe, ali se to vrijeme priznaje kao neprekidni rad u državnoj službi i kao stečeno radno iskustvo na odgovarajućim poslovima.
(3) Državni službenici mogu se kandidirati na natječaje za sekundirane nacionalne stručnjake u Europskoj komisiji i drugim tijelima i institucijama Europske unije te međunarodnim organizacijama, uz pisanu suglasnost državnog tijela u kojem su zaposleni da mogu ići na rad u tijelo odnosno instituciju Europske unije te međunarodnu organizaciju.
(4) Upućivanje na rad izvan državne službe i sekundiranje nacionalnih stručnjaka uređuje Vlada uredbom.
5. NAPREDOVANJE U SLUŽBI
Vrste napredovanja
Članak 88.
(1) Napredovanje u državnoj službi ostvaruje se rasporedom državnog službenika na više radno mjesto.
(2) Državni službenik može napredovati redovito ili izvanredno.
Redovito napredovanje
Članak 89.
Državni službenik može redovito napredovati u državnoj službi:
a) ako je za prethodnu kalendarsku godinu ocijenjen ocjenom »uspješan« ili višom ocjenom
b) ako postoji slobodno radno mjesto propisano pravilnikom o unutarnjem redu na koje se državni službenik u postupku napredovanja može rasporediti
c) ako ispunjava uvjete za raspored na radno mjesto.