zbirni podaci i poveznice
poglavlja
članci
napomene
Učitavam poveznice...

Detalji dokumenta

Objavljen

18.12.2023.

Donesen

13.12.2023.

Poglavlja nisu pronađena.

Prethodnik
Nasljednik

Analiza stanja sustava civilne zaštite Grada Zagreba za 2023.

Pročišćeni tekst vrijedi od 18.12.2023.

Narodne novine 42/2023

Prikaz pročišćenog teksta na dan:

PREAMBULA

Analiza stanja sustava civilne zaštite Grada Zagreba za 2023. (»Službeni glasnik Grada Zagreba«, br. 42/23)

Na temelju članka 17. stavka 1. alineje 1. Zakona o sustavu civilne zaštite (Narodne novine 82/15, 118/18, 31/20, 20/21 i 114/22) i članka 41. točke 33. Statuta Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 23/16, 2/18, 23/18, 3/20, 3/21, 11/21 - pročišćeni tekst i 16/22), Gradska skupština Grada Zagreba, na 29. sjednici, 13. prosinca 2023., usvojila je

ANALIZU

stanja sustava civilne zaštite Grada Zagreba za 2023.

1. UVOD

Civilna zaštita je sustav organiziranja sudionika, operativnih snaga i građana za ostvarivanje zaštite i spašavanja ljudi, životinja, materijalnih i kulturnih dobara i okoliša u velikim nesrećama i katastrofama te otklanjanja posljedica terorizma i ratnih razaranja.

Analiza stanja sustava civilne zaštite na području Grada Zagreba za 2023. (u daljnjem tekstu: Analiza) sadrži prikaz stanja operativnih snaga sustava civilne zaštite Grada Zagreba, aktivnosti koje su se odvijale unutar sustava civilne zaštite Grada Zagreba te se njome utvrđuje koji su projekti i aktivnosti definirani Smjernicama za organizaciju i razvoj sustava civilne zaštite na području Grada Zagreba za razdoblje od 2021. do 2024. (Službeni glasnik Grada Zagreba 34/20) i Planom razvoja sustava civilne zaštite Grada Zagreba za 2023. (Službeni glasnik Grada Zagreba 36/22) provedeni tijekom godine te jesu li pridonijeli postizanju ciljeva propisanih Smjernicama.

Radi primjene odredbi Pravilnika o nositeljima, sadržaju i postupcima izrade planskih dokumenata u civilnoj zaštiti te načinu informiranja javnosti o postupku njihova donošenja (Narodne novine 66/21) i potrebe upućivanja dokumenta na savjetovanje sa zainteresiranom javnošću, analiza se odnosi na razdoblje od 1. listopada 2022. do 1. listopada 2023.

Sustav civilne zaštite na području Grada Zagreba u analiziranom razdoblju temeljio se na sljedećim aktima, sukladno odredbama Zakona o sustavu civilne zaštite (Narodne novine 82/15, 118/18, 31/20, 20/21 i 114/22, u daljnjem tekstu: Zakon):

- Smjernicama za organizaciju i razvoj sustava civilne zaštite na području Grada Zagreba za razdoblje od 2021. do 2024. (Službeni glasnik Grada Zagreba 34/20, u daljnjem tekstu: Smjernice);

- Planu razvoja sustava civilne zaštite Grada Zagreba za 2023. (Službeni glasnik Grada Zagreba 36/22);

- Procjeni rizika od velikih nesreća za područje Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 38/22, u daljnjem tekstu: Procjena rizika);

- Planu djelovanja civilne zaštite Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 16/19, u daljnjem tekstu: Plan);

- Planu vježbi civilne zaštite na području Grada Zagreba za 2023. godinu (Službeni glasnik Grada Zagreba 40/22, u daljnjem tekstu: Plan vježbi);

- Programu javnih potreba za obavljanje djelatnosti Hrvatske gorske službe spašavanja - Stanice Zagreb za 2023. (Službeni glasnik Grada Zagreba 39/22);

- Odluci o određivanju pravnih osoba od interesa za sustav civilne zaštite na području Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 6/20);

- Vanjskom planu zaštite i spašavanja u slučaju nesreća koje uključuju opasne tvari za područja postrojenja TE-TO Zagreb operatera HEP - Proizvodnja d.o.o., Terminal Žitnjak operatera JANAF d.d. i UNP1 Zagreb operatera INA - Industrija nafte d.d. (u daljnjem tekstu: Vanjski plan) (Službeni glasnik Grada Zagreba 1/20);

- Programu financiranja udruga iz područja sustava civilne zaštite u 2023. (Službeni glasnik Grada Zagreba 39/22);

- Procjeni ugroženosti od požara i tehnološke eksplozije za područje Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 9/19);

- Planu zaštite od požara Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 7/20, 6/22, 23/23);

- Provedbenom planu unapređenja zaštite od požara na području Grada Zagreba za 2023. (Službeni glasnik Grada Zagreba 32/22);

- Planu aktivnog uključenja svih subjekata zaštite od požara na području Grada Zagreba za 2023. godinu (Službeni glasnik Grada Zagreba 11/23);

- Planu operativne provedbe Programa aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara od interesa za Republiku Hrvatsku na području Grada Zagreba u 2023. (Službeni glasnik Grada Zagreba 11/23).

2. OPERATIVNE SNAGE SUSTAVA CIVILNE ZAŠTITE GRADA ZAGREBA

Na području Grada Zagreba operativne snage sustava civilne zaštite u analiziranom razdoblju činili su:

- Stožer civilne zaštite Grada Zagreba;

- stožeri civilne zaštite gradskih četvrti Grada Zagreba;

- operativne snage vatrogastva;

- operativne snage Hrvatskog Crvenog križa - Gradsko društvo Crvenog križa Zagreb;

- operativne snage Hrvatske gorske službe spašavanja - Stanica Zagreb;

- udruge građana od interesa za sustav civilne zaštite;

- postrojbe civilne zaštite opće namjene Grada Zagreba;

- postrojbe civilne zaštite specijalističke namjene Grada Zagreba;

- povjerenici i zamjenici povjerenika civilne zaštite;

- pravne osobe od interesa za sustav civilne zaštite na području Grada Zagreba.

2.1. Stožer

Analiza stanja

Zaključkom gradonačelnika Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 18/17, 19/17, 5/18, 14/18, 18/19, 6/20, 7/20, 8/20, 30/20, 32/20, 33/20, 7/21, 10/21, 16/21, 18/21, 22/21, 26/21, 3/22, 5/22, 29/22, 35/22, 27/23 i 30/23) osnovan je i imenovan Stožer civilne zaštite Grada Zagreba (u daljnjem tekstu: Stožer). Stožer je stručno, operativno i koordinativno tijelo koje usklađuje djelovanje operativnih snaga civilne zaštite u pripremnoj fazi prije nastanka posljedica izvanrednog događaja i tijekom provođenja mjera i aktivnosti civilne zaštite u velikim nesrećama i katastrofama. Stožer ima načelnika, zamjenika načelnika i 11 članova.

Stožer obavlja zadaće koje se odnose na prikupljanje i obradu informacija ranog upozoravanja o mogućnostima nastanka velike nesreće i katastrofe, razvija plan djelovanja sustava civilne zaštite na svom području, upravlja reagiranjem sustava civilne zaštite, obavlja poslove informiranja javnosti i predlaže odluke o prestanku provođenja mjera i aktivnosti u sustavu civilne zaštite.

Planom su detaljnije određene zadaće Stožera tijekom velikih nesreća i katastrofa i način njihove realizacije.

U analiziranom razdoblju održano je 9 sjednica Stožera.

Stupanj provedbe aktivnosti

Ciljevi iz Smjernica

Opis planiranih aktivnosti u 2023.

Ostvarenje

- osposobljavanje i edukacija Stožera

- najmanje jedanput godišnje Stožeru predstaviti sadržaj planskih dokumenata iz područja civilne zaštite

- najmanje jedanput u dvije godine održati stožerno-zapovjednu vježbu s ciljem vježbanja jednog ili više postojećih scenarija velike nesreće i katastrofe

- osposobljavanje članova Stožera koji još nisu prošli osposobljavanje

U analiziranom razdoblju nije provedeno osposobljavanje članova Stožera

- prezentacija planskih dokumenata

Načelnik i članovi Stožera upoznati su sa svim planskim dokumentima

- sudjelovanje u stožerno-zapovjednoj vježbi

Aktivnost je u pripremi

U idućem planskom razdoblju potrebno je provesti osposobljavanje članova Stožera koji nisu prošli osposobljavanje Nastavnog nacionalnog središta civilne zaštite, nastaviti s prezentacijom planskih dokumenata te planirati održavanje stožerno-zapovjedne vježbe u kojoj će se proigravati scenariji velikih nesreća i katastrofa.

2.2. Stožeri civilne zaštite gradskih četvrti Grada Zagreba

Analiza stanja

Zaključkom o osnivanju stožera civilne zaštite gradskih četvrti Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 21/17; u daljnjem tekstu: stožeri GČGZ-a) osnovani su stožeri u 17 gradskih četvrti Grada Zagreba.

Zaključcima o imenovanju članova stožera koje su donijela vijeća gradskih četvrti Grada Zagreba nakon provedenih lokalnih izbora, imenovani su članovi stožera u svih 17 gradskih četvrti Grada Zagreba.

Stožeri GČGZ-a sastoje se od načelnika, zamjenika načelnika i pet članova.

Stožeri su tijela koja sudjeluju u provođenju civilne zaštite na području gradskih četvrti Grada Zagreba.

Planom su detaljnije utvrđene zadaće stožera tijekom velikih nesreća i katastrofa i način njihove realizacije.

Nastavno nacionalno središte civilne zaštite provelo je osposobljavanje za članove Stožera GČGZ-a. Od 119 članova stožera GČGZ-a, osposobljavanju se odazvalo njih 77.

Održano je 8 zajedničkih edukacija za pripadnike stožera GČGZ-a i pripadnike postrojbi civilne zaštite opće namjene.

Stupanj provedbe aktivnosti

Ciljevi iz Smjernica

Opis planiranih aktivnosti u 2023.

Ostvarenje

- osposobljavanje i edukacija stožera GČGZ-a

- najmanje jedanput godišnje stožerima predstaviti sadržaj planskih dokumenata iz područja civilne zaštite

- inicirati godišnje koordinacijske sastanke Stožera sa stožerima GČGZ-a

- inicirati godišnje koordinacijske sastanke stožera GČGZ-a s upravljačkim skupinama postrojbi civilne zaštite opće namjene Grada Zagreba

osposobljavanje i edukacija Stožera GČGZ-a

Od 119 članova stožera GČGZ-a osposobljavanje je prošlo njih 77

prezentacija planskih dokumenata

Aktivnost je provedena. Održano je 8 edukacija na kojima su prezentirani i planski dokumenti

održavanje koordinacijskog sastanka načelnika stožera GČGZ-a s upravljačkim skupinama postrojbi civilne zaštite opće namjene Grada Zagreba

Aktivnost je u pripremi

donošenje Poslovnika o radu Stožera civilne zaštite gradskih četvrti Grada Zagreba

Izrađen je prijedlog Poslovnika o radu Stožera civilne zaštite gradskih četvrti Grada Zagreba

održavanje koordinacijskog sastanka Stožera s načelnicima stožera GČGZ-a

Održan je sastanak zamjenika načelnika Stožera s načelnicima stožera GČGZ-a

Članovi stožera GČGZ-a koji nisu prošli, trebaju proći osposobljavanje koje provodi Nastavno nacionalno središte civilne zaštite. Isto tako, svi članovi Stožera GČGZ-a nisu sudjelovali na prezentaciji sustava civilne zaštite Grada Zagreba i planskih dokumenata te je potrebno sustavno raditi na njihovu daljnjem osposobljavanju.

2.3. Operativne snage vatrogastva

Analiza stanja

Operativne snage vatrogastva na području Grada Zagreba čine Javna vatrogasna postrojba Grada Zagreba (u daljnjem tekstu: JVP GZ-a) i dobrovoljna vatrogasna društva (u daljnjem tekstu: DVD-ovi) udruženi u Vatrogasnu zajednicu Grada Zagreba.

Na dan 1. listopada 2023. u JVP GZ-a bio je ukupno zaposlen 331 operativni vatrogasac. Vatrogasci su raspoređeni u pet vatrogasnih postaja na području grada Zagreba (Vatrogasnu postaju Centar, Vatrogasnu postaju Dubrava, Vatrogasnu postaju Jankomir, Vatrogasnu postaju Novi Zagreb i Vatrogasnu postaju Žitnjak). Brojno stanje po postajama je sljedeće:

- Vatrogasna postaja Centar: 85 operativnih vatrogasaca,

- Vatrogasna postaja Dubrava: 58 operativnih vatrogasaca,

- Vatrogasna postaja Žitnjak: 51 operativni vatrogasac,

- Vatrogasna postaja Novi Zagreb: 52 operativna vatrogasca,

- Vatrogasna postaja Jankomir: 55 operativnih vatrogasaca,

- Centar veze: ukupno 21 (16 operativnih dežurnih vatrogasaca i 5 zapovjednika smjene).

Devet je izvansmjenskih profesionalnih vatrogasaca: zapovjednik, zamjenik zapovjednika, pomoćnik zapovjednika za tehniku i taktiku, pomoćnik zapovjednika za dobrovoljno vatrogastvo, vatrogasni instruktor, voditelj radiokomunikacija, voditelj servisa izolacijskih aparata, serviser vatrogasnih aparata i voditelj radionice. Vatrogasni timovi kontinuirano provode vježbe u koje uključuju i druge službe s kojima bi spašavali građane u slučaju katastrofe izazvane potresom ili urušavanjem građevina. Ukupno je 79 vatrogasaca - ruševinaca posebno osposobljeno prema programima i stupnjevima - 1/2/3 za spašavanje iz ruševina (u daljnjem tekstu: SUR) kako slijedi:

- 37 pripadnika JVP GZ-a osposobljeno prema programu SUR-1,

- 39 pripadnika JVP GZ-a osposobljeno prema programu SUR-2,

- 3 pripadnika JVP GZ-a osposobljena prema programu SUR-3.

Od ukupnog broja vatrogasaca, JVP GZ ima 10 vatrogasaca posebno osposobljenih prema programu ronilačke izobrazbe.

Svi osposobljeni ronioci završili su obuku za naprednog ronioca sa specijalnošću: ronjenje na olupinama, noćno ronjenje, navigacijsko ronjenje i prva pomoć unesrećenom roniocu.

JVP GZ raspolaže sa 62 vatrogasna vozila, a prema vrstama razvrstana su na:

- 10 navalnih vozila,

- 5 autocisterni,

- 4 šumska vozila,

- 5 autoljestvi,

- 3 zglobne platforme,

- 6 tehničkih vozila,

- 4 mala tehnička vozila,

- 5 kemijskih vozila,

- 2 akcidentna vozila,

- 18 vozila za prijevoz opreme kao i svu opremu potrebnu za obavljanje osnovne vatrogasne djelatnosti,

- 7 čamaca,

- 22 prikolice,

- 10 prikolica sa spremnikom za vodu,

- 6 prikolica za prijevoz čamaca,

- 2 prikolice s agregatom za struju,

- 2 prikolice za prijevoz opreme,

- prikolica s opremom za velike intervencije,

- prikolica za tehničke intervencije tzv. Paratech.

U analiziranom razdoblju pripadnici JVP GZ-a imali su 4022 intervencije, od čega 994 vatrogasnih intervencija gašenja požara, 2198 tehničkih intervencija, 6 intervencija s opasnim tvarima, 3 ostale operativne aktivnosti i 821 ostalih intervencija.

S ciljem obavljanja vatrogasne djelatnosti u JVP GZ-a utvrđuju se i izvršavaju programi rada i aktivnosti, tijekom cijele godine, u skladu sa sistematizacijom radnih mjesta.

Kako bi se zadržala potrebna razina protupožarnog djelovanja, kako u preventivi, tako i u operativi, provode se sljedeće aktivnosti:

- svakodnevna obuka koja se izvodi kroz praktičnu i teoretsku nastavu za sve radnike JVP GZ-a radi održavanja potrebne razine spremnosti za intervencije;

- održavanje mobilnosti voznog parka obavljanjem pregleda, servisiranja i atestiranja;

- održavanje ostale opreme za spašavanje u ispravnom i mobilnom stanju;

- permanentno ažuriranje i izrada novih kartica vodiča za svaku adresu u Gradu Zagrebu, uključujući nove informacije o preimenovanim ulicama, regulaciji prometa, privremenim zaprekama, prijekopima i dr.;

- suradnja s dobrovoljnim vatrogasnim društvima za slučaj njihova angažiranja na većim intervencijama;

- suradnja s ostalim interventnim službama (Policijska uprava zagrebačka, Nastavni zavod za hitnu medicinu Grada Zagreba, Hrvatska elektroprivreda - HEP d.d., Vodoopskrba i odvodnja d.o.o., Gradska plinara Zagreb d.o.o., komunalno redarstvo, Hrvatska gorska služba spašavanja - Stanica Zagreb, Zagrebački holding d.o.o. - Podružnica Zrinjevac, Elicom d.o.o. za održavanje javne rasvjete i dr.);

- suradnja s Hrvatskom vatrogasnom zajednicom kao središnjim državnim tijelom za vatrogastvo.

Podizanje razine protupožarne aktivnosti postizalo se:

- permanentnim ulaganjem u opremu i sredstva za gašenje požara (vatrogasna vozila,

oprema za gašenje požara, pjenila, prah, CO2 i ostalo);

- stalnim obrazovanjem zaposlenih (stručno usavršavanje, specijalizacije, seminari i dr.);

- praćenjem zakonske regulative u RH i općeg stanja u vatrogastvu;

- ulaganjima u sredstva veze (radiostanice) i informatizaciju;

- suradnjom s Vatrogasnom školom još aktivnijim uključivanjem u obrazovanje vatrogasnih kadrova (provođenjem dijela programa obrazovanja i obuke u prostorima vatrogasnih postaja JVP GZ-a);

- suradnjom s Vatrogasnom zajednicom Grada Zagreba u provođenju programa obrazovanja i obuke dobrovoljnih vatrogasaca u prostorima vatrogasnih postaja JVP GZ-a;

- izvršenom obukom za rad s digitalnim stanicama svih zaposlenika postrojbe;

- izvršenom obukom za rad s novom generacijom mjernih uređaja za mjerenje opasnih tvari, plinova, zračenja i sl. svih operativnih djelatnika postrojbe.

Prema Proračunu Grada Zagreba za 2023. i projekcijama za 2024. i 2025. (Službeni glasnik Grada Zagreba 39/22 i 24/23) JVP GZ-a se financira iz dviju aktivnosti:

1. Aktivnost A022119A2119 Redovna djelatnost Javne vatrogasne postrojbe Grada Zagreba,

2. Aktivnost A022119A2119 Opremanje Javne vatrogasne postrojbe Grada Zagreba.

Prihodi prvo navedene Aktivnosti A022119A21 19 Redovna djelatnost iznose 13.457.800,00 eura, a taj navedeni iznos se sastoji od 3 izvora financiranja:

- izvor 1.1.1. Opći prihodi i primici - 7.774.200,00 eura;

- izvor 1.2.5. Decentralizirana sredstva - 5.608.800,00 eura;

- izvor 3.1.1. Vlastiti prihodi - 92.800,00 eura.

Prihodi drugo navedene Aktivnosti A022119A2119 Opremanje Javne vatrogasne postrojbe iznose 119.500,00 eura.

Prihodi, odnosno rashodi, utrošeni su u okviru Financijskog plana za tekuću 2023. godinu. Isplaćena su sva materijalna prava prema važećem Kolektivnom ugovoru a preostala sredstva su utrošena za redovno funkcioniranje postrojbe.

U 57 DVD-ova udruženih u Vatrogasnu zajednicu Grada Zagreba (u daljnjem tekstu: VZGZ) ukupno je učlanjeno 7170 osoba, od kojih je 1774 djece i mladeži u dobi od 6 do 18 godina. Članova vatrogasnih postrojbi s liječničkim uvjerenjem je 1781, dok je broj pričuvnih članova 3615.

Ukupno je 611 pripadnika DVD-ova posebno osposobljeno za spašavanje u ruševinama, prema programima, i to kako slijedi:

- 553 člana DVD-ova osposobljena su prema programu SUR-1;

- 55 članova DVD-ova osposobljeno je prema programu SUR-2;

- 3 člana DVD-ova osposobljena su prema programu SUR-3.

DVD-ovi raspolažu sa 132 vatrogasnih vozila, i to:

- 16 navalnih vozila,

- 5 zapovjednih vozila,

- 19 autocisterni,

- 9 šumara,

- 48 terenskih vozila s ugrađenim visokotlačnim modulom za gašenje požara,

- 35 vozila za prijevoz vatrogasaca i vatrogasne opreme.

U analiziranom razdoblju pripadnici DVD-ova sudjelovali su na 1790 intervencija, u intervencijama je sudjelovalo 8068 vatrogasaca te je utrošeno 10.829 sati rada. Na intervencijama je sudjelovalo 2237 vozila. Broj izvršenih osiguranja DVD-ova je 30, u njima je sudjelovalo 111 vatrogasaca s 27 vozila, te je s tom svrhom utrošeno 1010 sati rada.

Ostvarena je suradnja sa svim žurnim službama. Posebna suradnja oko obuke za spašavanje iz dubina i visina ostvarena je sa Ravnateljstvom civilne zaštite i HGSS-om.

Ostvarena je izvrsna suradnja sa Gradskim uredom za mjesnu samoupravu, promet, civilnu zaštitu i sigurnost i nadležnim Sektorom koji nam je pomogao oko opremanja vatrogasaca i uređenja vatrogasnih domova.

Stupanj provedbe aktivnosti

Ciljevi iz Smjernica

Opis planiranih aktivnosti u 2023.

Ostvarenje

Provedba obrazovanja, osposobljavanja i usavršavanja (JVP GZ)

- provedba obrazovanja, osposobljavanja i usavršavanja redovitim nastavnim temama JVP-a

Tijekom cijele godine JVP GZ obavlja nastavu koja se provodi kroz 10 teorijskih tema i 54 praktične vježbe

Provedba obrazovanja, osposobljavanja i usavršavanja (VZGZ)

- osposobljavanje vatrogasnih kadrova prema pravilniku za zvanje: vatrogasna mladež, vatrogasac, vatrogasac 1. klase, vatrogasni dočasnik, vatrogasni dočasnik 1. klase, vatrogasni časnik i vatrogasni časnik 1. klase

- usavršavanje vatrogasnih kadrova prema pravilniku za specijalnosti: aparati za zaštitu dišnih organa i strojar

Završena su osposobljavanja za zvanja vatrogasna mladež i vatrogasac te usavršavanje za specijalnosti: aparati za zaštitu dišnih organa, strojar u vatrogastvu i spašavanje iz dubina i visina. Do kraja 2023. održavat će se tečajevi za zvanja vatrogasac 1. klase, vatrogasni dočasnik, vatrogasni dočasnik 1. klase, vatrogasni časnik i vatrogasni časnik 1. klase

Permanentno ulaganje u opremu i sredstva za gašenje požara (vatrogasna vozila, oprema za gašenje požara)

(JVP GZ)

- sukladno Planu nabave i potrebama na terenu

U izvještajnom razdoblju nije nabavljeno niti jedno vatrogasno vozilo za gašenje/spašavanje osim radnog stroja tipa QUAD. Ulaganje u opremu odnosi se na nabavu 1000 litara pjenila za klasu A, 1000 litara pjenila za klasu B, 1300 kilograma praha za požare klasa A, B i C, 100 litara aditiva za gašenje požara električnih uređaja/vozila, 1500 metara B tlačnih cijevi, 1200 metara C tlačnih cijevi, 20 boca za izolacijske aparate, 30 maski za izolacijske aparate 2 eksplozimetra, 15 nosećih okvira za izolacijske aparate, 2 odijela za zaštitu od opasnih tvari, 3 utikača za sigurno gašenje električnih automobila, 26 radiostanica, 60 zaštitnih vatrogasnih kaciga i 36 zaštitnih vatrogasnih odijela

Permanentno ulaganje u opremu i sredstva za gašenje požara (vatrogasna vozila, oprema za gašenje požara)

(VZGZ)

- nabava novih vatrogasnih vozila, opreme i sredstava za gašenje požara

Nabavljena je osobna i zaštitna vatrogasna oprema, oprema za gašenje i spašavanje te sredstva veze

Prijam novih vatrogasaca

(JVP GZ)

- zapošljavanje

Zaposlena su 24 vatrogasca, a 14 vatrogasaca je napustilo službu

Prijam novih vatrogasaca (VZGZ)

- učlanjenje novih članova u dobrovoljna vatrogasna društva Zajednice

Primljena su 93 vatrogasca

Održavanje mobilnosti voznog parka (pregledi, servisi i atestiranja)

(JVP GZ)

- redovni servisi i sukladno potrebama na terenu

Kontrolni pregledi vatrogasnih vozila i opreme obavljaju se svakodnevno prilikom primopredaje službe i na povratku s intervencija.

U vlastitoj radionici su otklanjani manje zahtjevni kvarovi, neispravnosti, oštećenja te su obavljani redovni servisi vatrogasnih vozila i opreme prema ovlastima i preporuci proizvođača.

Većina popravaka vatrogasnih vozila obavlja se u vlastitoj automehaničarskoj radionici, a materijal i dijelovi potrebni za popravke nabavljaju se putem javne nabave. Vozila koja nije moguće samostalno popraviti upućuju se u vanjske servise. Servisi ugradbenih pumpi i nadogradnji obavljaju se u ovlaštenim servisima. Vozila za spašavanje s visina svake godine moraju dobiti uvjerenje da su sigurna za rad pa se upućuju u ovlaštene servise za tu namjenu. Novija se vozila upućuju u ovlaštene servise kako bi zadržali garanciju. Vozila se redovito osiguravanju i registriraju

Održavanje mobilnosti voznog parka (pregledi, servisi i atestiranja)

(VZGZ)

- redovni servisi, popravci, osiguranja i tehnički pregledi 117 vatrogasnih vozila, 50 vatrogasnih prikolica

- redovni servisi i popravci ugradbenih i prijenosnih vatrogasnih pumpi

- popravci ostale vatrogasne opreme

Tijekom proteklog razdoblja redovno je održavana mobilnost voznog parka

Suradnja s ostalim žurnim službama (JVP GZ)

- suradnja na intervencijama i u zajedničkim vježbama

Vatrogasna postrojba je svakodnevno surađivala s policijom i hitnom medicinskom pomoći na hitnim intervencijama.

Vatrogasna postrojba je surađivala i s Hrvatskom gorskom službom spašavanja, udrugama civilnog društva s posebnim sposobnostima i državnim policijskim, vojnim i sigurnosnim službama na edukacijama i vježbama

Suradnja s ostalim žurnim službama (VZGZ)

- suradnja će se ostvarivati tijekom cijele godine

Suradnja s ostalim žurnim službama ostvarivala se tijekom cijele godine putem JVP GZ-a

2.4. Operativne snage Gradskog društva Crvenog križa Zagreb

Analiza stanja

Glavna uloga Gradskog društva Crvenog križa Zagreb (u daljnjem tekstu: GDCK Zagreb) ublažavanje je ljudskih patnji, a osobito onih izazvanih oružanim sukobima, velikim prirodnim, ekološkim, tehnološkim i drugim nesrećama s posljedicama masovnih stradanja i epidemija. Velike tragedije koje se učestalo pojavljuju širom svijeta u posljednjih nekoliko godina naglašavaju potrebu razvoja i usavršavanja službi za pripremu i odgovor na katastrofe. GDCK Zagreb zato u svom djelovanju stavlja poseban naglasak na aktivnosti vezane za pripremu i djelovanje u kriznim situacijama te pomaganje pogođenim zajednicama u oporavku.

Kako bi što bolje reagirao kada je to potrebno, GDCK Zagreb ima specijalističke ekipe za brzi odgovor na katastrofe. To su specijalističke ekipe koje su vrhunski osposobljene i opremljene za samostalno djelovanje na ugroženom području u određenom vremenskom razdoblju, te ekipe još nazivamo i interventni tim GDCK Zagreb. Uže specijalnosti Interventnog tima GDCK Zagreb su organiziranje i vođenje službe spašavanja, služba traženja, psihosocijalna podrška, prihvat i podjela humanitarne pomoći, prva pomoć, spašavanje života na vodi te osposobljavanje spašavatelja. Ukupan broj članova interventnog tima je 60 od kojih je 35 aktivnih članova.

Unutar GDCK Zagreb djeluje i Spasilački klub "Henry Dunant" koji broji 30 članova od kojih su svi aktivni. Članovi kluba su licencirani spasioci na vodi koji su prošli napredni tečaj za spašavanje u otežanim uvjetima te su osposobljeni za spašavanja u urbanim poplavama, velikim poplavama i slično.

Društvo raspolaže s petnaest vozila i jednim plovilom:

- 11 osobnih vozila,

- 2 putnička vozila,

- 2 teretna kombija (1 kombi ima rashladni režim rada),

- 1 teretni kamion (10 tona nosivosti),

- 2 terenska 4*4 vozila,

- 1 plovilo.

Materijalna sredstva i oprema za provođenje mjera i aktivnosti sustava civilne zaštite u posjedu GDCK-a Zagreb:

- 6 šatora 35 m2, 1 šator 45 m2, 1 šator 12 m2, 1 šator na napuhavanje 30 m2, 3 pop-up šatora 9 m2,

- 500 vreća za spavanje, 1000 deka, 100 komada posteljine,

- 38 ležajeva na rasklapanje, 10 aluminijskih kreveta, 20 bolničkih kreveta,

- 2 agregata, 2 pumpe za vodu, 80 isušivača vlage, 10 el. grijalica, 2 uljna grijača,

- 1 daska za imobilizaciju, 1 daska za evakuaciju, osobna zaštitna oprema,

- 6 TETRA radiostanica, 1 mobilni ured (2 računala, printer, 2 tableta, 2 mobitela),

- 2 dizel-viličara, 6 ručnih paletnih viličara,

- razni alat, lopate, 2 motorne pile, 15 setova klupa i stolova,

- 40 posuda 25l za distribuciju hrane,

- 1 LEDmoon rasvjetni reflektor.

Za obavljanje djelatnosti sukladno posebnim propisima GDCK Zagreb raspolaže i prostorom za smještaj beskućnika u Velikoj Kosnici pokraj Zagreba. Kapacitet prihvata osoba iznosi 135 korisnika.

GDCK Zagreb ima Logističko-distributivni centar za prikupljanje humanitarne pomoći socijalno ugroženim građanima Grada Zagreba. Centar se nalazi u Heinzelovoj ulici 64. Također, centar se koristi za skladištenje kompletne opreme za djelovanje u kriznim situacijama a u slučaju velikih katastrofa služi za prikupljanje humanitarne pomoći. Maksimalni raspoloživi kapacitet paletnih mjesta je 192 s mogućnošću proširenja na dodatnih 50 paletnih mjesta. U sklopu centra GDCK Zagreb raspolaže s rashladnom komorom od 20 paletnih mjesta. GDCK Zagreb koristi i dva pričuvna skladišta ali ako određeni krizni događaj zahtjeva veće skladišne prostore GDCK Zagreb je spremno u roku 24 sata uspostaviti rad skladišta za prihvat humanitarne pomoći. U sklopu centra napravljena je i prostorija za boravak i dežurstvo operativnih snaga.

Od početka ratnog sukoba na području Ukrajine GDCK Zagreb je za raseljene osobe iz Ukrajine prikupilo i podijelilo:

- 7244 paketa hrane (3888 paketa u izvještajnom razdoblju),

- 12.287 paketa higijene (7776 paketa u izvještajnom razdoblju),

- 1028 dječjih paketa (427 paketa u izvještajnom razdoblju).

Kroz Službu traženja GDCK Zagreb popisano je ukupno 1526 (374 u izvještajnom razdoblju) obitelji odnosno 3302 (721 u izvještajnom razdoblju) osobe.

GDCK Zagreb redovito prevozi i dijeli zaštitnu opremu od virusa COVID-19 za socijalne ustanove Grada Zagreba, zdravstvene ustanove i ostale ustanove prema potrebi. Kod smještaja stanovništva stradalog u potresu u Zagrebu u Hostelu Arena GDCK Zagreb sudjeluje u pomoći najugroženijim skupinama putem psihosocijalne podrške. Podijeljeno je 150 higijenskih paketa.

Zbog sve većeg broja osoba u tranzitu, a posebno u Gradu Zagrebu, Gradska uprava Grada Zagreba u suradnji s GDCK Zagreb, Policijskom upravom zagrebačkom, Ravnateljstvom civilne zaštite te ostalim humanitarnim udrugama uspostavila je sklonište za osobe u tranzitu na području kompleksa Paromlin. Početak rada prihvatnog centra bio je 22. 11. 2022. a završetak rada 26. 01. 2023., što iznosi ukupno 66 dana rada. Kroz prihvatni centar su ukupno prošle 3493 osobe u tranzitu, od kojih 3475 muškaraca, 11 žena i 7 maloljetne djece. U radu prihvatnog centra sudjelovala su 24 profesionalna djelatnika GDCK Zagreb, gdje je odrađeno 768 sati redovnog rada i 664 sata prekovremenog rada. Sve zajedno naručeno je 4550 kuhanih obroka i 400 suhih obroka (70 % uspješnost podijeljenih obroka).

Zbog ekstremno niskih temperatura početkom godine u suradnji s Gradskim uredom za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom uspostavljen je centar za prihvat beskućnika na adresi Vukovarska ulica 235. U centru je prespavalo ukupno 111 osoba, a 118 osoba dobilo je suhi obrok.

Zbog visokih vodostaja rijeke Une i Kupe početkom godine i u svibnju, specijalistički interventni tim GDCK Zagreb za spašavanje na vodi u otežanim uvjetima djelovao je na području Sisačko-moslavačke županije (Letovanić, Hrvatska Kostajnica, Petrinja). Temeljne zadaće bile su obilazak odsječenog stanovništva, podjela hrane, higijene, kruha, lijekova, vode i slično. Isto tako, zbog visokog vodostaja rijeke Save u kolovozu u suradnji s Ravnateljstvom civilne zaštite odrađeno je spašavanje dviju osoba na području Zagrebačke županije. U radu na terenu sudjelovalo je ukupno 2 djelatnika i 7 volontera spasilaca.

U izvještajnom razdoblju odrađeno je 8 osiguranja sportskih događaja na vodi koja su se odvijala na jezeru Jarun. U radu su sudjelovala 2 djelatnika i 25 volontera spasilaca.

Sukladno pozivima ŽC 112 odrađene su dvije potrage na rijeci Savi za nestalim osobama za koje se smatralo da su skočile u rijeku Savu. U potragama su sudjelovala 2 djelatnika i 3 volontera spasilaca.

Nakon velikog nevremena na području Grada Zagreba u mjesecu srpnju podijeljeni su isušivači vlage na 189 adresa. U radu na terenu sudjelovalo je 6 djelatnika.

Stupanj provedbe aktivnosti

Ciljevi iz Smjernica

Opis planiranih aktivnosti u 2023.

Ostvarenje

Najmanje jedanput godišnje provesti edukaciju i osposobljavanje novih članova interventnog tima

Kako bi što bolje reagirao kada je to potrebno, GDCK Zagreb ima specijalističke ekipe za brzi odgovor na katastrofe. To su specijalističke ekipe koje su vrhunski osposobljene i opremljene za samostalno djelovanje na ugroženom području u određenom razdoblju - te ekipe još nazivamo i interventni timovi GDCK Zagreb. Svaki član interventnog tima GDCK Zagreb prolazi edukaciju iz sljedećih cjelina: procjene situacije i koordinacije, prve pomoći, službe traženja, podizanja naselja i organizacije smještaja, psihosocijalne podrške, opskrbe vodom i sanacije, zaštite života na vodi

Održana je nova obuka za članove interventnog tima. Obuku je prošlo 38 osoba

Najmanje dvaput godišnje provesti pokaznu vježbu svih članova interventnog tima te provjeriti funkcionalnost opreme

Pripremu za krizne situacije GDCK Zagreb provodi aktivnostima koje pridonose spremnosti operativnih snaga za kriznu situaciju s ciljem ublažavanja posljedica krizne situacije na zdravlje, život i socijalnu sigurnost zajednice. Sukladno tome planirano je sudjelovanje u vježbama civilne zaštite Grada Zagreba i vježbama u organizaciji Hrvatskog Crvenog križa te u vježbama u samostalnoj organizaciji. Provjera funkcionalnosti opreme provodi se kontinuirano cijele godine

Provedene su dvije vježbe za provjeru znanja i vještina članova interventnog tima, u sklopu čega je provjerena i funkcionalnost opreme za djelovanje u kriznim situacijama

Najmanje dvaput godišnje održati vježbu spašavanja na vodi

GDCK Zagreb ima specijalistički tim za spašavanje u otežanim uvjetima na vodi. Kako bi testirali spremnost pripadnika i funkcionalnost plovila i opreme, planirano je održavanje minimalno dviju vježbi spašavanja na vodi

Provedene su 3 vježbe za provjeru znanja i vještina članova spasilačkog kluba, u sklopu čega je provjerena i funkcionalnost opreme i plovila. Vježbe su provedene na jezeru i rijeci

2.5. Operativne snage Hrvatske gorske službe spašavanja - Stanica Zagreb

Analiza stanja

Hrvatska gorska služba spašavanja - Stanica Zagreb (u daljnjem tekstu: HGSS - Stanica Zagreb) ima 93 člana: 68 gorskih spašavatelja, od toga 12 instruktora gorskog spašavanja, 13 pripravnika i 0 suradnika. U svom sastavu ima 4 liječnika, 1 medicinskog tehničara, 8 članova s položenim tečajem za asistenciju liječnicima pri helikopterskom spašavanju, 37 članova s ITLS licencom, 90 članova s položenom prvom pomoći, 10 letača spašavatelja, 1 instruktora helikopterskog spašavanja s licencom Air Zermatt, 10 učitelja skijanja, 19 osoba osposobljenih za digitalnu kartografiju i vođenje potraga, 1 licenciranog pilota bespilotnih letjelica te 8 osposobljenih članova za pilota bespilotnih letjelica, 3 licencirana potražna tima sa psima, 15 osposobljenih voditelja spašavanja u speleološkim objektima, 35 ronioca raznih kategorija, od toga trojicu osposobljenih za spašavanje iz potopljenih speleoloških objekata ili dubina do 100 metara, 33 člana osposobljena za spašavanje na brzim vodama i potopljenim područjima te 14 članova sa završenim tečajem rukovanja eksplozivnim tvarima.

Na temelju Zakona o Hrvatskoj gorskoj službi spašavanja (Narodne novine 79/06 i 110/15) i Programa javnih potreba za obavljanje djelatnosti Hrvatske gorske službe spašavanja - Stanice Zagreb za 2023. (Službeni glasnik Grada Zagreba 39/22), Grad Zagreb osigurava sredstva za financiranje redovite djelatnosti HGSS - Stanice Zagreb za područje grada Zagreba.

U analiziranom razdoblju pripadnici HGSS - Stanice Zagreb sudjelovali su u 132 akcije spašavanja u kojima su spašene 134 osobe. Od toga je na području grada Zagreba bilo 76 akcija spašavanja u kojima je spašeno 69 osoba. U navedenim akcijama spašavanja u prosjeku su sudjelovala 4,84 člana po jednoj intervenciji.

Provedene su: 32 vježbe, 145 dežurstava, 49 predavanja, 63 tečaja i 72 sastanka.

U klasičnim akcijama spašavanja u planini, speleološkim objektima i stijenama spašeno je 46 ljudi. Na skijalištu je spašeno 55 osoba. Tragalo se za 29 izgubljenih i nestalih osoba te za utopljenicima. Intervenirali smo dva puta na sanaciji nakon olujnog nevremena, u Zagrebu i u Vukovarsko-srijemskoj županiji.

Uglavnom su stradali planinari, izletnici, skijaši, brdski biciklisti, trkači, alpinisti i jedan speleolog. U potragama se tragalo za izgubljenim planinarima, osobama koje su odlutale, za osobama za koje se sumnjalo da će počiniti suicid te za beračima šumskih plodova. Spasili smo i jednog dabra iz hidrocentrale u Ozlju.

Akcija spašavanja najviše je bilo na Medvednici i neurbanom području Grada Zagreba te Zagrebačke županije. Spašavali smo i u Velikoj Paklenici te drugim hrvatskim gorjima, kao i u nacionalnim parkovima gdje HGSS provodi dežurstva tijekom turističke sezone.

Dva dana naši su članovi bili angažirani na sanaciji posljedica olujnog nevrijemena u Zagrebu te jedan dan na sanaciji posljedica olujnog nevremena u Vukovarsko-srijemskoj županiji.

Stupanj provedbe aktivnosti

Ciljevi iz Smjernica

Opis planiranih aktivnosti u 2023.

Ostvarenje

Osposobljavanje pripadnika HGSS - Stanice Zagreb

Provođenje tečajeva i vježbi sukladno godišnjem Planu rada za 2023.

Provedene su ukupno 32 vježbe, održano je 145 dežurstava, 49 predavanja, 63 tečaja i 72 sastanka.

Novi članovi započeli su sa svojom edukacijom, a stari članovi su završavali specijalističke tečajeve prema svojim afinitetima i potrebama, izvršeno je relicenciranje članova u pružanju prve pomoći u neurbanom uvjetima, a znanje je obnavljano i usavršavano na vježbama u organizaciji Stanice Zagreb i HGSS-a

Sudjelovanje u vježbama sustava civilne zaštite Grada Zagreba

Sudjelovanje na vježbama sukladno Planu vježbi civilne zaštite na području Grada Zagreba za 2023

Sudjelovanje u vježbi "Sava 2022.", pozivnoj vježbi "Test 2023." i u programu edukacije članova CZ Grada Zagreba koje je organizirao Gradski ured za mjesnu samoupravu, promet, civilnu zaštitu i sigurnost

Uključivanje novih pripadnika u rad HGSS - Stanice Zagreb i njihovo osposobljavanje

- uključivanje četiriju novih članova te početak njihova osposobljavanja

- završetak tečaja pružanja prve pomoći u planinama i nepristupačnim predjelima, završavanje barem jednog od specijalističkih tečajeva

U navedenom periodu je primljena jedna nova članica, budući je u rujnu 2022. godine primljeno 9 novih članova

Nabava osobne i skupne opreme

Zanavljanje osobne i skupne opreme

Nabavljala se nova i zanavljala stara osobna i skupna oprema. Također, nabavljeno je novo terensko vozilo i gumeni čamac, a uložena su znatna sredstva u popravak i uređenje infrastrukture

2.6. Udruge građana od interesa za sustav civilne zaštite

Analiza stanja

Udruge građana iz područja sustava civilne zaštite su:

- Klub za obuku službenih i sportskih pasa - "Zagreb" (KOSSP) koji se bavi školovanjem pasa i njihovih vodiča radi sudjelovanja u potražnim akcijama za izgubljenim i nestalim osobama;

- Zagrebački speleološki savez čiji su članovi osposobljeni za spašavanje iz dubina;

- Zagrebački radioamaterski savez koji osigurava alternativnu komunikaciju u slučaju potrebe.

Navedene udruge građana redovno sudjeluju na vježbama civilne zaštite koje organizira Grad Zagreb pa su tako sudjelovali i na terensko-pokaznoj vježbi "Sava 2022." koja je održana 5. 11. 2022. i vježbi "Test 2023." koja je održana 17. 6. 2023. godine. Vježba "Test 2023." specifična je po tome što se prvi put organizirala bez prethodnog upoznavanja sudionika s vremenom i danom održavanja, lokacijom i scenarijem vježbe.

Aktivnosti vezane za uključivanje udruga građana u sustav civilne zaštite bit će nastavljene u idućem izvještajnom razdoblju.

Stupanj provedbe aktivnosti

Ciljevi iz Smjernica

Opis planiranih aktivnosti u 2023.

Ostvarenje

Analiziranje odabira te preciziranje operativnih kapaciteta udruga građana od interesa za sustav civilne zaštite sa sjedištem na području Grada Zagreba

Na temelju podataka dostupnih u registru udruga Ministarstva pravosuđa i uprave provjerit će se udruge građana sa sjedištem na području Grada Zagreba od interesa za sustav civilne zaštite

Aktivnost će se provesti u idućem razdoblju

Donošenje odluke o određivanju udruga građana od interesa za sustav civilne zaštite na području Grada Zagreba

Aktivnost će se provesti u idućem razdoblju

Nastavak suradnje s Klubom za obuku službenih i sportskih pasa "Zagreb" (KOSSP), Zagrebačkim speleološkim savezom i Zagrebačkim radioamaterskim savezom

Zajedničko sudjelovanje u dogovorima o planiranju vježbi, sudjelovanje u vježbama, evaluaciji vježbi, operativnim sastancima

Aktivnosti su provedene prije, tijekom i nakon održane vježbe "Sava 2022."

Potrebno je odrediti udruge građana od interesa za sustav civilne zaštite te početi pratiti njihove operativne kapacitete.

2.7. Postrojbe civilne zaštite opće namjene Grada Zagreba

Analiza stanja

Gradska skupština Grada Zagreba je Odlukom o osnivanju postrojbi civilne zaštite opće namjene Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 11/18) osnovala sljedeće postrojbe:

1. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Donji grad;

2. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Gornji grad - Medveščak;

3. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Trnje;

4. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Maksimir;

5. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Peščenica - Žitnjak;

6. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Novi Zagreb - istok;

7. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Novi Zagreb - zapad;

8. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Trešnjevka - sjever;

9. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Trešnjevka - jug;

10. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Črnomerec;

11. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Gornja Dubrava;

12. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Donja Dubrava;

13. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Stenjevec;

14. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Podsused - Vrapče;

15. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Podsljeme;

16. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Sesvete;

17. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Brezovica.

Svaka od 17 postrojbi sastoji se od upravljačke skupine (dva pripadnika) i više operativnih skupina (od osam do deset pripadnika), sukladno potrebama koje proizlaze iz Procjene rizika.

U analiziranom razdoblju izvršena je mobilizacija pripadnika civilne zaštite opće namjene Grada Zagreba u skladu sa zahtjevima Stožera. Ukupno su bila mobilizirana 53 pripadnika postrojbi civilne zaštite opće namjene. Na dan 1. listopada 2022. bilo je mobilizirano 5 pripadnika postrojbi civilne zaštite opće namjene Grada Zagreba koji su na cijepnom i testnim punktovima osiguravali kontrolu provedbe epidemioloških mjera tijekom cijepljenja i 128 pripadnika koji su otklanjali posljedice nevremena koje je zahvatilo područje Grada Zagreba 19. 7. 2023. godine.

U analiziranom razdoblju u postrojbe civilne zaštite opće namjene pristupilo je 116 pripadnika. Ukupno je u evidenciju uvedeno 3163 pripadnika postrojbi civilne zaštite opće namjene.

U analiziranom razdoblju ukupno je 98 pripadnika postrojbi civilne zaštite opće namjene Grada Zagreba i povjerenika opremljeno osobnom zaštitnom opremom.

Pripadnici postrojbe civilne zaštite opće namjene su sudjelovali na terensko-pokaznoj vježbi "Sava 2022." koja je održana 5. studenoga 2022. godine. Sukladno Planu vježbi tijekom 2023. planirano je održavanje dvije vježbe operativnih snaga sustava civilne zaštite Grada Zagreba. Prva terenska vježba "Test 2023." održana je 17. lipnja 2023., a druga će biti održana sukladno Planu vježbi. Vježba "Test 2023." specifična je po tome što se prvi puta organizirala bez prethodnog upoznavanja sudionika s vremenom i danom održavanja, lokacijom i scenarijem vježbe.

Stupanj provedbe aktivnosti

Ciljevi iz Smjernica

Opis planiranih aktivnosti u 2023.

Ostvarenje

Maksimalno iskoristiti prisutnost medija (prisutnost na društvenim mrežama) radi popularizacije, stvaranja imidža i zajedničkog kolektivnog identiteta

- nastavak postojećih aktivnosti korištenjem medija i razmatranje novih prijedloga

Gradonačelnik Grada Zagreba uputio je javni poziv građanima za pristupanje u postrojbe civilne zaštite opće namjene. Isto tako, podijeljene su prigodne nagrade pripadnicima postrojbi civilne zaštite opće namjene koji su sudjelovali u intervencijama nakon razorne oluje u srpnju 2023.

Poticanje uključivanja srednjoškolaca u sustav civilne zaštite

- razmatranje novih načina uključivanja srednjoškolaca u sustav civilne zaštite

U tijeku su pripremne aktivnosti

Popunjavanje postrojbi civilne zaštite opće namjene

- zaprimanje dobrovoljnih prijava

U analiziranom razdoblju u postrojbe civilne zaštite opće namjene pristupilo je 116 novih pripadnika. Osobnom zaštitnom opremom opremljeno je 98 pripadnika postrojbi civilne zaštite opće namjene i povjerenika

- uvođenje pripadnika u evidenciju

- podjela osobne zaštitne opreme

Sudjelovanje pripadnika postrojbi civilne zaštite opće namjene u vježbama sustava civilne zaštite Grada Zagreba

- osposobljavanje i uvježbavanje postrojbi civilne zaštite opće namjene svih 17 GČGZ-a

Aktivnosti su provedene prije, tijekom i nakon održane vježbe "Sava 2022." i "Test 2023."

- pripremni sastanci s upravljačkim skupinama postrojbi, izrada elaborata vježbi, evaluacija vježbi

Aktivnosti su provedene prije, tijekom i nakon održane vježbe "Sava 2022." i "Test 2023."

Potrebno je nastaviti s popularizacijom sustava civilne zaštite u javnosti te pokrenuti nove sveobuhvatnije kampanje koje će uključivati vidljivost na društvenim mrežama. Potrebno je poraditi i na poticanju uključivanja srednjoškolaca i drugih građana u sustav civilne zaštite na primjeren način.

2.8. Postrojbe civilne zaštite specijalističke namjene Grada Zagreba

Analiza stanja

Gradska skupština Grada Zagreba je Odlukom o osnivanju postrojbi civilne zaštite specijalističke namjene Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 11/18) osnovala sljedeće postrojbe:

- postrojbe civilne zaštite za traganje i spašavanje iz ruševina (srednja kategorija)

- postrojbe civilne zaštite za traganje i spašavanje u poplavama (laka kategorija)

- postrojbe civilne zaštite za tehničko-taktičku potporu.

Opremom za spašavanje iz dubina i visina opremljeno je 37 pripadnika postrojbi civilne zaštite specijalističke namjene.

Stupanj provedbe aktivnosti

Ciljevi iz Smjernica

Opis planiranih aktivnosti u 2023.

Ostvarenje

Sudjelovanje na vježbama sustava civilne zaštite Grada Zagreba sukladno Planu vježbi

- pripremni sastanci, izrada elaborata vježbi, evaluacija vježbi

Aktivnost je provedena prije, tijekom i nakon održane vježbe "Sava 2022." te za vježbu u studenome 2023.

Osposobljavanje pripadnika specijalističkih postrojbi za traganje i spašavanje iz ruševina

- provođenje osposobljavanja za traganje i spašavanje iz ruševina u sklopu redovitih nastavnih tema

Provedeno je osposobljavanje za spašavanje iz dubina i visina za 50 pripadnika

2.9. Pravne osobe od interesa za sustav civilne zaštite na području Grada Zagreba

Pravne osobe od interesa za sustav civilne zaštite na području Grada Zagreba pravne su osobe koje su svojim proizvodnim, uslužnim, materijalnim, ljudskim i drugim resursima najznačajniji nositelji tih djelatnosti na području Grada Zagreba.

Pravne osobe su operativne snage sustava civilne zaštite Grada Zagreba i dužne su u operativnim planovima izraditi plan o načinu organiziranja provedbe mjera i aktivnosti u sustavu civilne zaštite sukladno Zakonu, posebnim propisima i njihovim općim aktima.

Gradska skupština Grada Zagreba donijela je Odluku o određivanju pravnih osoba od interesa za sustav civilne zaštite na području Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 6/20). Odlukom je određeno 45 pravnih osoba od interesa za sustav civilne zaštite na području Grada Zagreba i podijeljene su prema sljedećim skupinama zadaća:

- osiguravanje potrebne mehanizacije

- osiguravanje kapaciteta za zbrinjavanje i prijevoz stanovništva

- osiguravanje kapaciteta za prijevoz i skladištenje robe

- osiguravanje hrane i vode za piće

- osiguravanje zdravstvenog zbrinjavanja stanovništva

- osiguravanje komunikacije tijekom otežanih uvjeta s osobitim naglaskom na informiranje stanovništva

- osiguravanje stručnjaka i mehanizacije potrebne za asanaciju te

- pružanje stručne i savjetodavne potpore Stožeru tijekom velikih nesreća i katastrofa, posebno u segmentu procjene posljedica.

Grad Zagreb ne može utjecati na razvoj ljudskih potencijala i operativnih kapaciteta pravnih osoba od interesa za sustav civilne zaštite na području Grada Zagreba, ali kontinuirano prati razvoj njihovih operativnih kapaciteta i stanje ljudskih potencijala radi utvrđivanja operativnih sposobnosti za sudjelovanje u aktivnostima sustava civilne zaštite.

2.10. Povjerenici i zamjenici povjerenika civilne zaštite

Analiza stanja

Gradonačelnik Grada Zagreba je 13. siječnja 2020. donio Zaključak o imenovanju povjerenika i zamjenika povjerenika civilne zaštite Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 1/20). Zaključkom su imenovana 604 povjerenika i 225 zamjenika povjerenika na području 17 gradskih četvrti Grada Zagreba. Zaključkom o razrješenju i imenovanju povjerenika civilne zaštite Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 22/23) gradonačelnik Grada Zagreba je razriješio dužnosti 10 povjerenika i imenovao 10 novih povjerenika.

Zadaća povjerenika i zamjenika povjerenika civilne zaštite Grada Zagreba je provođenje preventivnih mjera i podizanje svijesti građana u sustavu civilne zaštite, izvršavanje obveza pripremanja i osposobljavanja građana za osobnu i uzajamnu zaštitu te usklađivanje provođenja osobne i uzajamne zaštite, obavješćivanje građana o poduzimanju mjera i postupaka civilne zaštite te mobilizacija svih raspoloživih kapaciteta lokalne zajednice za sudjelovanje u otklanjanju nastalih posljedica, sudjelovanje građana u organiziranju i provođenju evakuacije, sklanjanja i zbrinjavanja, obveza vođenja evidencije na području nadležnosti za koje su imenovani povjerenikom civilne zaštite te obavljanje poslova i zadaća prema nalozima stožera civilne zaštite jedinice lokalne samouprave u velikoj nesreći i katastrofi.

Povjerenici i zamjenici povjerenika u analiziranom razdoblju nisu prošli osposobljavanje koje treba organizirati Nastavno nacionalno središte civilne zaštite, ali je desetak povjerenika sudjelovalo u provedbi Pilot-projekta MUP-a RH "Povjerenici i zamjenici povjerenika CZ".

Stupanj provedbe aktivnosti

Ciljevi iz Smjernica

Opis planiranih aktivnosti u 2023.

Ostvarenje

Osposobljavanje povjerenika i zamjenika povjerenika civilne zaštite Grada Zagreba

- upućivanje povjerenika i zamjenika povjerenika na osposobljavanje

Deset povjerenika je sudjelovalo u pilot-projektu MUP-a "Povjerenici i zamjenici povjerenika RH"

- vođenje evidencije povjerenika i zamjenika povjerenika

Provodi se kontinuirano

Izrada smjernica za povjerenike i zamjenike povjerenika za procjenu ugroženosti njihovih područja odgovornosti

- priprema, izrada i distribucija materijala povjerenicima i zamjenicima povjerenika

Aktivnost će biti provedena nakon osposobljavanja i edukacije povjerenika i zamjenika povjerenika civilne zaštite Grada Zagreba

Ažuriranje evidencije povjerenika i zamjenika povjerenika civilne zaštite Grada Zagreba i imenovanje novih povjerenika i zamjenika povjerenika civilne zaštite Grada Zagreba

- ažuriranje evidencije povjerenika i zamjenika povjerenika

Provodi se kontinuirano

- imenovanje novih povjerenika i zamjenika povjerenika

Zaključkom je imenovano 10 povjerenika

Potrebno je da povjerenici i zamjenici povjerenika prođu osposobljavanje od strane Nastavnog nacionalnog središta civilne zaštite kako bi se realizirale planirane aktivnosti.

3. OPREMANJE I RAZVOJ SUSTAVA CIVILNE ZAŠTITE GRADA ZAGREBA

Analiza stanja

U analiziranom razdoblju nabavljena je sljedeća oprema za specijalističke postrojbe civilne zaštite Grada Zagreba:

- pojas za visinske radove 50 komada,

- ručna penjalica desna 50 komada,

- karabiner za FERRATU 100 komada,

- karabiner PETZL 50 komada,

- tronožac za izvlačenje ljudi i tereta 2 komada,

- dvostruka kolotura 4 komada,

- dvostruka kolotura velike nosivosti 8 komada,

- jednostruka kolotura 4 komada,

- dvodijelna ABS nosila 2 komada,

- spuštalica za tehničko spašavanje 2 komada,

- PETZL Rescue kolotura 6 komada.

Opremom za spašavanje iz dubina i visina opremljeno je 37 pripadnika postrojbi civilne zaštite specijalističke namjene.

Izvršeno je opremanje osobnom zaštitnom opremom 98 pripadnika postrojbi civilne zaštite opće namjene i povjerenika i zamjenika povjerenika.

Stupanj provedbe aktivnosti

Ciljevi iz Smjernica

Opis planiranih aktivnosti u 2023.

Ostvarenje

Kontinuirano praćenje novih tehnoloških rješenja od interesa za sustav civilne zaštite Grada Zagreba

- permanentno praćenje novih tehnoloških rješenja radi usklađivanja iskazanih potreba (ponajprije postrojbi civilne zaštite specijalističke namjene Grada Zagreba) za specijaliziranom opremom

- razmjena iskustava o korištenju novih tehnoloških rješenja između domaćih i inozemnih sudionika iz sustava civilne zaštite

Sustavno se prate nova tehnološka rješenja (SRUK), radi se na modelu unaprjeđenja vođenja evidencije pripadnika i sustava veze operativnih snaga sustava civilne zaštite

Definiranje obrasca za iskaz potreba postrojbi civilne zaštite specijalističke namjene

- održavanje pripremnog sastanka s upravljačkim skupinama postrojbi civilne zaštite specijalističke namjene

Aktivnost će se realizirati u idućem razdoblju

Nabava osobne i skupne opreme za postrojbe civilne zaštite opće i specijalističke namjene Grada Zagreba

- utvrđivanje potreba i provođenje javne nabave

U analiziranom razdoblju izvršena je nabava opreme za spašavanje iz dubina i visina za specijalističke postrojbe civilne zaštite Grada Zagreba

4. DOSTUPNOST INFORMACIJA

Analiza stanja

Tijekom analiziranog razdoblja redovito je održavan komunikacijski sustav između ključnih sudionika sustava civilne zaštite Grada Zagreba i drugih žurnih službi. Alternativni sustav veza omogućuje uspostavu komunikacije u slučajevima prestanka funkcioniranja ili preopterećenja redovnih sustava veza. Sustavi zahtijevaju redovito održavanje i periodičku provjeru njihove funkcionalnosti. Sustav satelitske veze je pomoćni sustav u ekstremnim situacijama kada je sva zemaljska komunikacijska infrastruktura oštećena ili preopterećena. Veza se ostvaruje putem triju satelita i dviju zemaljskih postaja, a njome je moguć prijenos glasovnih, pisanih i elektroničkih poruka. Sustavom su povezani Gradski ured za mjesnu samoupravu, promet, civilnu zaštitu i sigurnost, Policijska uprava zagrebačka, Nastavni zavod za hitnu medicinu Grada Zagreba, Županijski centar 112 Zagreb, Javna vatrogasna postrojba Grada Zagreba i dva mobilna terminala. Osim satelitskog BGAN sustava, na raspolaganju je i HF sustav veza. Alternativni sustavi komunikacija redovito su testirani na mjesečnoj bazi.

Službenici Gradskog ureda za mjesnu samoupravu, promet, civilnu zaštitu i sigurnost u suradnji s Ravnateljstvom civilne zaštite - Područnim uredom civilne zaštite Zagreb realizirali su edukacije djece školske dobi u sklopu programa "Edukacija djece u području civilne zaštite". Edukacije su se održavale u prostorima Doma Crvenog križa Zagreb.

Stupanj provedbe aktivnosti

Ciljevi iz Smjernica

Opis planiranih aktivnosti u 2023.

Ostvarenje

Nastaviti s dodatnom edukacijom i vježbama uspostavljanja komunikacije kako bi se omogućio prijenos informacija i podataka u trenutku nefunkcioniranja redovnih sustava komunikacija

- održavanje zajedničke vježbe

Redovito se održavaju vježbe uspostave komunikacije preko satelitskog terminala

Praćenje izrade i analiza operativnih planova pravnih osoba od interesa za sustav civilne zaštite

- pružanje stručne pomoći pravnim osobama tijekom izrade, izdvajanje bitnih podataka (kontakti i operativni kapaciteti)

U analiziranom razdoblju zaprimljena je nadopuna jednog Operativnog plana

Praćenje izrade i analiza operativnih planova i procjena rizika pravnih osoba koje obavljaju djelatnost korištenjem opasnih tvari

- izdvajanje bitnih podataka (radijusi ugroženosti i kontakti)

U analiziranom razdoblju zaprimljeno je 27 operativnih planova i procjena rizika pravnih osoba koje obavljaju djelatnost korištenjem opasnih tvari

Edukacija djece

- održavanje edukacije za djecu predškolske, školske i srednjoškolske dobi (ovisno o epidemiološkoj situaciji)

Aktivnost "Edukacija djece u području civilne zaštite" provodila se sukladno planu. Održano je 14 edukacija i educirano oko 1100 djece školskog uzrasta

Testiranje funkcionalnosti komunikacijskog sustava za hitne situacije Grada Zagreba

- redovna provjera opreme

Aktivnost se provodila redovito

Nadopunjavanje geografsko-informacijskog sustava za hitne situacije

- prikupljanje novih podataka od interesa za sustav civilne zaštite

Aktivnost se provodila redovito

Redovito ažuriranje i nadopunjavanje baze podataka pripadnika postrojbi civilne zaštite Grada Zagreba

- ažuriranje evidencije pripadnika i upis novih pripadnika

Aktivnost se provodila redovito

Prikupljanje podataka o resursima građevinskih tvrtki

- iniciranje sastanka s predstavnicima građevinskih tvrtki i dopuna podataka

Izvršena je verifikacija lokacija za odlaganje građevinskog materijala od ruševina u slučaju jakog potresa na području Grada Zagreba

Komunikacijski sustavi redovno se testiraju te su operabilni. Potrebno je pristupiti nadopunjavanju geografsko-informacijskog sustava za hitne situacije novim informacijama od interesa te dogovoriti sastanak s predstavnicima građevinskih tvrtki kako bi se ažurirali podaci o resursima građevinskih tvrtki na području Grada Zagreba. Daljnje proširenje back-up komunikacijskog sustava za hitne situacije trenutno nije potrebno budući da sadašnji sustav zadovoljava.

5. SURADNJA SA ZNANSTVENIM INSTITUCIJAMA

Analiza stanja

Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava za projekt "Multisenzorsko zračno snimanje Republike Hrvatske za potrebe procjene smanjenja rizika od katastrofa", čiji je dio i projekt Potresni rizik na području Grada Zagreba, potpisan je 8. svibnja 2020., nakon 6 godina priprema. Riječ je o projektu koji se provodi u okviru Operativnog programa "Konkurentnost i kohezija za razdoblje 2014. - 2020.". Nositelj projekta je Državna geodetska uprava, dok uz Grad Zagreb kao partner u Projektu sudjeluje i Geodetski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, a Hrvatske vode sufinanciraju projekt.

Ovaj projekt u trajanju od tri godine kroz partnerski će rad institucija, što je moguće točnije, utvrditi potresni rizik radi sagledavanja potencijalne opasnosti (ugroze) za građevine i ljudske živote. Rizik za građevine iskazat će se u skupinama po namjeni i važnosti, npr. za stambene, poslovne i javne građevine, za kulturnu baštinu i infrastrukturu, a za ljude s obzirom na rizik gubitka života, ranjavanja i stambenog zbrinjavanja. Isto tako, osigurat će podatke za pripremu učinkovitog odgovora hitnim službama i civilnoj zaštiti neposredno nakon potresa vezanog za stanovništvo, građevine, infrastrukturu i drugu imovinu te omogućiti pripremu mjera za brzi oporavak potresom pogođene zajednice i donošenje primjerenih gospodarskih, društvenih i političkih odluka. U analiziranom razdoblju provodile su se aktivnosti prikupljanja i obrade podataka o građevinama te uspostava baze podataka, kao i analiza postojećih podataka i dobrih praksi.

Centralni dio projekta izrada je i punjenje baze podataka "Potresni rizik Grada Zagreba" u kojoj će biti upisane sve zgrade u Zagrebu, njih oko 325.000. Za popunjavanje baze izrađeno je više aplikacija, od čega je jedna aplikacija za građane na kojoj mogu upisati svoju zgradu u bazu podataka (sadrži 35 atributa za upis), a više aplikacija je za stručnjake koji rade na projektu (sadrži oko 150 atributa). Izrađena je i jedinstvena podloga za bazu podataka koja će biti kompatibilna i pogodna za objedinjavanje svih postojećih baza podataka (Zagreb potres 2020., Potres Petrinja 2021., Kulturna dobra itd.) te novoprikupljenih podataka (upisi građana i upisi stručnjaka koji rade na projektu). Da bi se poslovi sistematično pratili, izrađeno je više nadzornih ploča. Izrađen je i objavljen GIS portal na adresi potresnirizik.zagreb.hr, organizirana je godišnja konferencija i dvije specijalizirane radionice o potresnom riziku.

Prikupljeni podaci bit će podloga za:

- procjene rizika od potresa (osnovni cilj projekta, ali i obveza RH prema EU-u pri čemu se procjene rade svake 3 godine - kvaliteta podataka je ključna);

- podrška obnovi / održavanju zgrada / investicijama (primjerice, prikupljeni podaci bit će izvrsna podloga procesima obnove i nadopuna podataka dobivenih brzim pregledima);

- podloga sustavu pregleda zgrada nakon potresa (podaci će omogućiti kvalitetnu podlogu za preglede u slučaju budućih razornih potresa čime će se omogućiti znatno kvalitetnije procjene, ali i edukacija stručnjaka);

- reagiranje hitnih službi u svojim svakodnevnim zadaćama.

Izrađena su i dva elaborata i to Geotehnički elaborat i Geološki elaborat.

Grad Zagreb je s Rudarsko-geološko-naftnim fakultetom potpisao Sporazum o suradnji u provedbi istraživačkog projekta "Primijenjena istraživanja klizišta za razvoj mjera ublažavanja i prevencije rizika". Projekt PRI-MJER uvodi koncept mjera prilagodbe klimatskim promjenama za ublažavanje i prevenciju rizika od klizanja te se sustavno bavi istraživanjem načina i elaboriranjem prednosti njihove primjene. Projekt promovira koncept smanjenja rizika od klizišta na način da je osigurao alate i znanje potrebno donosiocima odluka svih razina. Projektom se podiže svijest javnosti o klimatskim promjenama, omogućava se javna dostupnost rezultata istraživanja te se ojačavaju kapaciteti istraživača.

Grad Zagreb partner je na projektu EU "CRISAFE - Critical infrastructure and population early warning systems for multi hazard cascading events" (u daljnjem tekstu: Projekt) koji se financira iz programa Mehanizma Civilne Zaštite EU (UCPM programme).

Nositelj projekta je Građevinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zavod za geotehniku, a uz Grad Zagreb kao partneri u projektu sudjeluju Infra Plan konzalting, GDi i Hrvatske vode iz Republike Hrvatske te InGEO BV iz Nizozemske, Waterschap Hollandse Delta iz Nizozemske i Istituto di Sociologia Int. di Gorizia iz Italije. Učestalost i utjecaj prirodnih katastrofa u porastu je kao posljedica kombinacije niza čimbenika. Potonje stavlja nove izazove pred javna tijela i druge dionike uključene u krizni menadžment, saniranje posljedica kriza i planiranje prevencije. CRISAFE za cilj ima razvoj sustava ranog upozoravanja koji će koristiti upravitelji infrastrukturom, ali i sve hitne službe, civilna zaštita, kao i stanovnici pogođenih područja. U tom smislu, radit će se studija slučaja za Grad Zagreb koja će obuhvatiti analizu ranjivosti retencija na obroncima Medvednice i to na ekstremne hidrološke i seizmičke događaje. Na temelju kvantificirane ranjivosti navedenih retencija moći će se uspostaviti sustav ranog upozoravanja za upravitelje infrastrukturom, hitne službe, civilnu zaštitu i stanovništvo na pogođenom području.

Stupanj provedbe aktivnosti

Ciljevi iz Smjernica

Opis planiranih aktivnosti u 2023.

Ostvarenje

Suradnja sa znanstvenom i stručnom zajednicom (suradnja s Rudarsko-geološko-naftnim fakultetom, Geodetskim fakultetom i Građevinskim fakultetom)

- suradnja s Rudarsko-geološko-naftnim fakultetom u projektu Primijenjena istraživanja klizišta za razvoj mjera ublažavanja i prevencije rizika

Suradnja je ostvarena. Grad Zagreb je s Rudarsko-geološko-naftnim fakultetom potpisao Sporazum o suradnji u provedbi istraživačkog projekta "Primijenjena istraživanja klizišta za razvoj mjera ublažavanja i prevencije rizika" i u skladu s ugovorom primio rezultate projekta.

Ujedno, razvijen je sustav ranog upozoravanja za klizište Kostanjek

- nastavak suradnje u projektu Multisenzorsko zračno snimanje Republike Hrvatske za potrebe procjene smanjenja rizika od katastrofa

Projekt se provodio sukladno planu. U promatranom razdoblju je u sklopu Aktivnosti 1 - Izrada metodologije za procjenu rizika izrađeno i prihvaćeno 6 izvješća. U sklopu Aktivnosti 2. - Definiranje potresnog hazarda na području Grada Zagreba izrađeno je i prihvaćeno 5 mjesečnih izvješća i dva elaborata, a u sklopu Aktivnosti 3. Prikupljanje i obrada podataka o građevinama te uspostava baze podataka izrađeno je i prihvaćeno 11 mjesečnih izvještaja

Prijava projekta "CRISAFE - Critical infrastructure and population early warning systems for multi hazard cascading events" koji se financira iz programa Mehanizma Civilne Zaštite EU (UCPM programme)

Projekt je odobren za financiranje od EU i počinje se provoditi u siječnju 2024.

6. PLANSKI DOKUMENTI

Grad Zagreb je usvojio sve planske dokumente koje je bio obvezan usvojiti na temelju odredbi zakona:

- Analizu stanja sustava civilne zaštite Grada Zagreba za 2022. (Službeni glasnik Grada Zagreba 36/22);

- Plan razvoja sustava civilne zaštite Grada Zagreba za 2023. (Službeni glasnik Grada Zagreba 36/22);

- Procjenu rizika od velikih nesreća za područje Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 38/22);

- Plan djelovanja civilne zaštite Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 16/19);

- Vanjski plan zaštite i spašavanja u slučaju nesreća koje uključuju opasne tvari za područja postrojenja TE-TO Zagreb operatera HEP - Proizvodnja d.o.o., Terminal Žitnjak operatera JANAF d.d. i UNP1 Zagreb operatera INA - Industrija nafte d.d. (u daljnjem tekstu: Vanjski plan) (Službeni glasnik Grada Zagreba 1/20);

- Smjernice za organizaciju i razvoj sustava civilne zaštite na području Grada Zagreba za razdoblje od 2021. do 2024. (Službeni glasnik Grada Zagreba 34/20);

- Plan vježbi civilne zaštite na području Grada Zagreba za 2023. godinu (Službeni glasnik Grada Zagreba 40/22).

Gradska skupština Grada Zagreba je 8. prosinca 2022. usvojila Procjenu rizika od velikih nesreća za područje Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 38/22). U novoj Procjeni rizika od velikih nesreća za područje Grada Zagreba izvršeno je ažuriranje statističkih podataka, kriterija sukladno novom popisu stanovništva i iznosu proračuna Grada Zagreba te su obrađena tri nova rizika: nuklearna nesreća, klizišta i nesreće na odlagalištima otpada.

Grad Zagreb je sukladno članku 11. stavku 1. Uredbe o mjerama zaštite od ionizirajućeg zračenja te postupanjima u slučaju izvanrednog događaja (Narodne novine 24/18, 70/20, 114/21) kao sudionik sustava pripravnosti i odgovora na izvanredni događaj, izradio Plan pripravnosti i odgovora Grada Zagreba na radiološki ili nuklearni izvanredni događaj. Pribavljeno je odobrenje Ravnateljstva civilne zaštite KLASA: 240-03/23-01/19; URBROJ: 511-01-311-23-2 od 19. srpnja 2023. godine.

Nakon usvajanja nove Procjene rizika od velikih nesreća za područje Grada Zagreba, tijekom 2023. godine pristupilo se izradi novog Plana djelovanja civilne zaštite Grada Zagreba jer je Procjena rizika od velikih nesreća za područje Grada Zagreba osnova za izradu Plana djelovanja civilne zaštite Grada Zagreba.

Napisana su dva nova poglavlja ("Mjere i aktivnosti sustava civilne zaštite u slučaju aktiviranja klizišta" i "Mjere i aktivnosti sustava civilne zaštite u slučaju nastanka nesreća na odlagalištima otpada"), prikupljeni su i ažurirani potrebni statistički podaci te je planirano da Plan bude upućen na javno savjetovanje tijekom listopada 2023. godine.

Budući je u rujnu 2023. Vlada RH donijela Državni plan djelovanja civilne zaštite, s kojim moraju biti usklađeni planovi nižih razina sukladno članku 24. Pravilnika o nositeljima, sadržaju i postupcima izrade planskih dokumenata u civilnoj zaštiti te načinu informiranja javnosti o postupku njihovog donošenja (Narodne novine 66/21) koji propisuje da posebni dio plana djelovanja civilne zaštite JLP(R)S sadrži razradu svake od mjera civilne zaštite iz Državnog plana, pristupilo se usklađivanju izrađenog Plana s propisanim obvezama na državnoj razini.

Stupanj provedbe aktivnosti

Ciljevi

Opis planiranih aktivnosti

Ostvarenje

Izrada Procjene rizika od velikih nesreća za područje Grada Zagreba

- upućivanje Procjene rizika od velikih nesreća za područje Grada Zagreba na donošenje

Gradska skupština Grada Zagreba je usvojila Procjenu rizika od velikih nesreća za područje Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 38/22)

Izrada plana pripravnosti i odgovora Grada Zagreba na radiološki ili nuklearni izvanredni događaj

- usvajanje dokumenta nakon prethodno pribavljenog odobrenja Ravnateljstva civilne zaštite

Dokument je izrađen te je pribavljeno odobrenje Ravnateljstva civilne zaštite

Izrada novog plana djelovanja civilne zaštite Grada Zagreba sukladno novoj procjeni rizika od velikih nesreća za područje Grada Zagreba

- razrada mjera i aktivnosti sustava civilne zaštite, ažuriranje priloga u slučaju promjene podataka

Prilozi postojećeg plana su ažurirani, napisana su dva nova poglavlja ("Mjere i aktivnosti sustava civilne zaštite u slučaju aktiviranja klizišta" i "Mjere i aktivnosti sustava civilne zaštite u slučaju nastanka nesreća na odlagalištima otpada"), prikupljeni su i ažurirani potrebni statistički podaci. Budući da je u rujnu 2023. Vlada RH donijela Državni plan djelovanja civilne zaštite, trenutačno se obavlja usklađivanje s propisanim obvezama državne razine

Ažuriranje Vanjskog plana zaštite i spašavanja u slučaju nesreća koje uključuju opasne tvari za područja postrojenja TE-TO Zagreb operatera HEP - Proizvodnja d.o.o., Terminal Žitnjak operatera JANAF d.d. i UNP1 Zagreb operatera INA - Industrija nafte d.d. (Službeni glasnik Grada Zagreba 1/20; u daljnjem tekstu: Vanjski plan)

- izrada/dopuna Vanjskog plana u slučaju zaprimanja zahtjeva za izradu/dopunu Vanjskog plana

Nije zaprimljen zahtjev za izradu/dopunu Vanjskog plana

Tijekom 2023. Grad Zagreb je s primjedbama i prijedlozima sudjelovao na dva javna savjetovanja vezana uz pravilnike i planske dokumente civilne zaštite: Prijedlog Državnog plana djelovanja civilne zaštite i prijedlog Pravilnika o postupku ranog upozoravanja stanovništva.

7. OSTVARENJE CILJEVA UNUTAR SUBPODRUČJA CIVILNE ZAŠTITE

SUBPODRUČJA CIVILNE ZAŠTITE

SVEUKUPNI CILJ

OSTVARENO

NIJE OSTVARENO

Normiranje

Ispunjavanje obveza i usvajanje akata sukladno zakonu i podzakonskim aktima

Praćenje promjena u zakonskoj regulativi; izrada i usvajanje svih planskih dokumenata koje je Grad Zagreb bio obvezan usvojiti na temelju odredbi zakona

Donošenje odluke o određivanju udruga građana od interesa za sustav civilne zaštite Grada Zagreba

Preventiva

Prikupljanje znanstvenih informacija radi ažuriranja Procjene rizika od velikih nesreća za područje Grada Zagreba, provođenje svih planiranih aktivnosti radi jačanja svijesti stanovništva o svim prijetnjama i povećanju udjela dobrovoljnih pripadnika u postrojbama civilne zaštite opće namjene Grada Zagreba

Izrađena je i usvojena nova Procjena rizika od velikih nesreća za područje Grada Zagreba s obradom tri nove prijetnje; sudjelovanje na pokrenutim znanstvenim i projektima EU te prikupljanje novih znanstvenih podataka; provođenje programa "Edukacija djece u području civilne zaštite"

Tiskanje i distribucija letka sa svrhom poticanja dobrovoljnog pristupanja postrojbama civilne zaštite opće namjene Grada Zagreba te reprintanje plakata i letaka

Planiranje

Ažuriranje planskih dokumenata

Ažuriranje priloga Plana sukladno novonastalim promjenama i prikupljenim podacima; ažuriranje lista kontakata sudionika; praćenje izrade te analiza operativnih planova pravnih osoba i operativnih planova i procjena rizika pravnih osoba koje obavljaju djelatnost korištenjem opasnih tvari

Ažuriranje Vanjskog plana jer nije zaprimljen zahtjev za izradu/dopunu Vanjskog plana

Operativno djelovanje

Održavanje visoke razine operativnog djelovanja operativnih snaga sustava civilne zaštite Grada Zagreba

Planiranje i održavanje vježbi operativnih snaga sustava civilne zaštite Grada Zagreba; izrada elaborata vježbi; ažuriranje baze podataka pripadnika postrojbi civilne zaštite Grada Zagreba;

upoznavanje Stožera i stožera GČGZ-a s planskim dokumentima iz područja civilne zaštite, sredstvima rada i načinom rada tijekom velikih nesreća i katastrofa.

U analiziranom razdoblju izvršena je nabava osobne i skupne zaštitne opreme za pripadnike postrojbi civilne zaštite opće i specijalističke namjene

-

Financiranje

Osiguranje dostatnih financijskih sredstava za razvoj sustava civilne zaštite Grada Zagreba

U Proračunu Grada Zagreba za 2023. bila su osigurana dostatna financijska sredstva

-

8. ZAKLJUČAK

Kontinuirano se jača operativna sposobnost sustava civilne zaštite na razini Grada Zagreba. Potrebno je raditi na intenzivnijem promoviranju sustava civilne zaštite te razviti strategiju podizanja svijesti stanovništva o sustavu civilne zaštite.

Mjere osposobljavanja i uvježbavanja postrojbi civilne zaštite opće i specijalističke namjene, Stožera, stožera GČGZ-a i ostalih operativnih snaga sustava civilne zaštite Grada Zagreba u analiziranom razdoblju provedene su u skladu s ingerencijom Grada Zagreba. Održan je sastanak s načelnicima stožera GČGZ-a na kojem su, uz ostalo, predstavljeni i planski dokumenti civilne zaštite. Održane su vježbe "Sava 2022." i "Test 2023." koja je specifična po tome što se prvi put organizirala bez prethodnog upoznavanja sudionika s vremenom i danom održavanja, lokacijom i scenarijem vježbe.

Započeti projekti sa znanstvenom zajednicom uspješno se ostvaruju, a alternativni komunikacijski sustavi redovno se testiraju te su operabilni.

U Proračunu Grada Zagreba za 2023. i projekcijama za 2024. i 2025. (Službeni glasnik Grada Zagreba 39/22 i 24/23) bila su osigurana dostatna financijska sredstva koja su omogućila daljnji razvoj sustava civilne zaštite.

Grad Zagreb usvojio je sve planske dokumente koje je bio obvezan usvojiti na temelju odredbi zakona, u analiziranom razdoblju usvojena je nova Procjena rizika od velikih nesreća za područje Grada Zagreba u kojoj su obrađene tri nove prijetnje uz dosadašnjih pet, izrađen je Plan pripravnosti i odgovora Grada Zagreba na radiološki ili nuklearni izvanredni događaj te su izrađena nova poglavlja Plana djelovanja civilne zaštite Grada Zagreba.

U analiziranom razdoblju održano je devet sjednica Stožera i provedena je mobilizacija pripadnika postrojbi civilne zaštite opće namjene kojom je mobilizirano 128 pripadnika sa svrhom raščišćavanja posljedica nevremena koje je pogodilo područje Grada Zagreba 19. 7. 2023. godine. Kontinuirano se pružala logistička i administrativna podrška radu Stožera, a posebno vezano za organizaciju sjednica Stožera.

U analiziranom razdoblju u postrojbe civilne zaštite opće namjene pristupilo je 116 pripadnika. Osobnom zaštitnom opremom je opremljeno 98 pripadnika postrojbi civilne zaštite opće namjene Grada Zagreba i povjerenika i zamjenika povjerenika. Opremom za spašavanje iz dubina i visina opremljeno je 37 pripadnika postrojbi civilne zaštite specijalističke namjene.

Temeljne operativne snage sustava civilne zaštite Grada Zagreba pravodobno su i učinkovito odgovarale na sve zadaće koje su im stavljene u nadležnost sukladno njihovim djelatnostima i operativnoj spremnosti.

9. ZAVRŠNA ODREDBA

Analiza će biti objavljena u Službenom glasniku Grada Zagreba.

KLASA: 024-01/23-03/524

URBROJ: 251-16-04-23-5

Zagreb, 13. prosinca 2023.

Predsjednik

Gradske skupštine

Joško Klisović, v. r.

Za pristup do sadržaja morate biti korisnik portala www.informator.hr.
Sadržajima se pristupa ovisno o Vašem paketu.

Prijava

Zaboravljena zaporka?

Nemate korisničke podatke? Besplatno se registrirajte i testno pristupajte sadržajima 7 dana.
Kao besplatan korisnik ostvarujete pristup do 20 dokumenata.

Registracija