zbirni podaci i poveznice
poglavlja
članci
napomene
Učitavam poveznice...

Detalji dokumenta

Objavljen

18.12.2023.

Donesen

13.12.2023.

Poglavlja nisu pronađena.

Prethodnik
Nasljednik

Akcijski plan za unapređenje sustava potpore inkluzivnom obrazovanju djece s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama u Gradu Zagrebu 2023. - 2025.

Pročišćeni tekst vrijedi od 18.12.2023.

Narodne novine 42/2023

Prikaz pročišćenog teksta na dan:

PREAMBULA

Akcijski plan za unapređenje sustava potpore inkluzivnom obrazovanju djece s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama u Gradu Zagrebu 2023. - 2025. (»Službeni glasnik Grada Zagreba«, br. 42/23)

Na temelju članka 41. točke 34. Statuta Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 23/16, 2/18, 23/18, 3/20, 3/21, 11/21 - pročišćeni tekst i 16/22), Gradska skupština Grada Zagreba, na 29. sjednici, 13. prosinca 2023., donijela je

AKCIJSKI PLAN

unapređenje sustava potpore inkluzivnom obrazovanju djece s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama u Gradu Zagrebu 2023. - 2025.

Temeljni dokument koji definira prava djece je Konvencija o pravima djeteta. Republika Hrvatska je stranka Konvencije Ujedinjenih naroda o pravima djeteta od 1991. te je prihvaćanjem Konvencije preuzela obvezu da svakom djetetu jamči prava koja Konvencija propisuje. Osnovna načela Konvencije odnose se na primjenu razvojnih prava, prava preživljavanja, zaštitnih prava i prava sudjelovanja. U kontekstu Akcijskog plana za unapređenje sustava potpore inkluzivnom obrazovanju djece s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama u Gradu Zagrebu 2023. - 2025., posebna pozornost stavlja se na zadovoljavanje razvojnih prava, koja uključuju one članke Konvencije koji osiguravaju djetetu najbolji mogući razvoj. To su primjerice: pravo na obrazovanje, pravo na odgovarajuću podršku, pravo na igru, pravo na slobodno vrijeme, pravo na kulturne aktivnosti i sl. svoj djeci "bez ikakve diskriminacije prema djetetu, njegovim roditeljima ili zakonskim skrbnicima glede njihove rase, boje kože, spola, jezika, vjere, političkog ili drugog uvjerenja, nacionalnoga, etničkoga ili socijalnog podrijetla, imovine, teškoća u razvoju, obiteljskog podrijetla ili kakve druge okolnosti" (članak 2. Konvencije o pravima djeteta). Posljednjih 40-ak godina djeca s teškoćama u razvoju uključuju se u odgojno-obrazovne ustanove u Republici Hrvatskoj sa sve većom razinom podrške. Polazište ovakvog, inkluzivnog ranog odgoja i obrazovanja su ratificirane međunarodne konvencije, postojeći hrvatski zakoni i podzakonski akti.

Brojni su razlozi zbog kojih je neophodno uključivati djecu s teškoćama u razvoju u odgojno-obrazovne ustanove (Tomić i sur., 2019):

1) Razvojni razlozi - uključivanje djece s teškoćama u razvoju u predškolske i školske ustanove s djecom tipičnog razvoja daje im dodatne prilike da razvijaju komunikacijske i socijalne vještine, samostalnost, razvojno primjereno ponašanje, prihvaćanje sebe i svojih posebnosti (Daniels i Stafford, 2003), no oni također postaju svjesniji svoje različitosti (Romstein, 2010). Slijedom navedenoga, uključivanje djece s teškoćama u razvoju u predškolske i školske ustanove provodi se sukladno individualnim potrebama i razvojnim mogućnostima svakog pojedinog djeteta.

2) Socijalni razlozi - djeca tipičnog razvoja, u čiju su skupinu uključena djeca s teškoćama u razvoju, predstavljaju model ponašanja za djecu s teškoćama u razvoju, ona postaju osjetljivija i razvijaju empatiju prema potrebama drugih, razumiju različitosti te spoznaju da se teškoće mogu prevladati (Daniels i Stafford, 2003). Uključivanjem djece s teškoćama utječe se na "smanjenje diskriminacijskih stavova i predrasuda u zajednici te na stvaranje otvorenog i solidarnog društva" (UNICEF, 2014, str. 88.).

3) Pravni razlozi - države potpisnice Konvencije o pravima djeteta i Konvencije o pravima osoba s invaliditetom trebaju osigurati da osobe s invaliditetom ne budu isključene iz općeg obrazovnog sustava na osnovi svojeg invaliditeta te da djeca s teškoćama u razvoju ne budu isključena iz besplatnog i obveznog osnovnog ili srednjeg obrazovanja na osnovi svojih teškoća. Svaka država potpisnica ovih dokumenata ima i niz drugih zakona i pravilnika koji reguliraju sustav odgoja i obrazovanja na nacionalnoj razini. Među mnogim strateškim dokumentima kojima se artikulira djelovanje izvršne vlasti, jedinica lokalne i područne samouprave te državnih i javnih ustanova, na djecu s teškoćama u razvoju najizravnije se odnose Nacionalni plan za prava djece u Republici Hrvatskoj za razdoblje od 2022. do 2026., Nacionalni plan izjednačavanja mogućnosti osoba s invaliditetom za razdoblje od 2021. do 2027. godine te Zagrebačka strategija izjednačavanja mogućnosti za osobe s invaliditetom u razdoblju od 2022. do 2025. (Službeni glasnik Grada Zagreba 22/22). Osim nacionalnih strategija koje predviđaju mnoga poboljšanja nacionalnoga obrazovnog sustava, predškolski je odgoj i obrazovanje u Hrvatskoj reguliran Zakonom o predškolskom odgoju i obrazovanju (Narodne novine 10/97, 107/07, 94/13, 98/19, 57/22 i 101/23) u kojem je jasno naglašeno da "svako dijete rane i predškolske dobi ima pravo upisa u dječji vrtić ili školsku ustanovu u kojoj se izvodi rani i predškolski odgoj i obrazovanje" (članak 20.). Nadalje, u Zakonu o predškolskom odgoju i obrazovanju (članak 15.a) navodi se da se u dječjem vrtiću ostvaruju redoviti programi njege, odgoja, obrazovanja, zdravstvene zaštite, prehrane i socijalne skrbi djece rane i predškolske dobi koji su prilagođeni razvojnim potrebama djece te njihovim mogućnostima i sposobnostima. Međutim, činjenica je da znatan broj djece s teškoćama u razvoju nema mogućnost upisa u dječje vrtiće te da i nakon upisa ne dobiva primjerenu podršku. Razlozi uključuju neadekvatne prostorne i organizacijske uvjete, nedostatak kadra te ponekad i nedovoljnu educiranost kadra o uključivanju djece s teškoćama u razvoju (Tomić i sur., 2019). Navedeno se također spominje i u nekim stranim istraživanjima (Leonard i Smyth, 2022).

Jednako tako, osnovnoškolsko i srednjoškolsko obrazovanje regulirano je Zakonom o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (Narodne novine 87/08, 86/09, 92/10, 105/10, 90/11, 5/12, 16/12, 86/12, 126/12, 94/13, 152/14, 07/17, 68/18, 98/19, 64/20 i 151/22) u kojem se navodi da svatko ima pravo na obrazovanje (članak 4.). Nadalje se navodi da djeca imaju pravo na informacije ili sadržaje utemeljene na suvremenim znanstvenim i obrazovnim standardima važnim za potpun i skladan razvoj njihove osobnosti, a koje se prenose na objektivan, kritički i pluralistički način. Djeca s teškoćama u razvoju u Hrvatskoj sudjeluju u procesu odgoja i obrazovanja s obzirom na specifičnosti utvrđene teškoće, specifičnosti funkcioniranja i odgojno-obrazovne potrebe prema različitim programima: redoviti program uz individualizirane postupke, redoviti program uz prilagodbu sadržaja i individualizirane postupke, posebni program uz individualizirane postupke te posebni program za stjecanje kompetencija u aktivnostima svakodnevnoga života i rada uz individualizirane postupke. Takvi programi mogu se ostvarivati u redovitom razrednom odjelu, dijelom u redovitom, a dijelom u posebnom razrednom odjelu ili u posebnom razrednom odjelu, sukladno Pravilniku o osnovnoškolskom i srednjoškolskom odgoju i obrazovanju učenika s teškoćama u razvoju (Narodne novine 24/15).

4) Ekonomski razlozi - istraživanja (Metts, 2000; Bieler-Berman, 2008; prema Walton, 2012) pokazuju da pristup koji podržava uključivanje djece s teškoćama/osoba s invaliditetom ima više dugoročne koristi nego troškova te da daje više pozitivnih razvojnih ishoda u odnosu na pristup koji podržava posebno školovanje. Ta se korist očituje i većim brojem zaposlenih roditelja djece s teškoćama u razvoju kojima uključivanje njihove djece u predškolske ustanove daje više prilika za traženje posla ili održavanje poslovnog odnosa (Daniels i Stafford, 2003) te time pozitivno utječu i na ekonomsko stanje države u kojoj žive i plaćaju doprinose.

Inkluziju u odgoju i obrazovanju većina dionika procesa još uvijek shvaća kao odgoj i obrazovanje sve djece u dječjem vrtiću ili školi, bez obzira na njihove životne okolnosti, karakteristike i teškoće. Izostanak prilagodbe odgojno-obrazovnog sustava dovodi samo do fizičkog uključivanja djece s brojnim nepoželjnim posljedicama. Inkluzija u odgoju i obrazovanju trebala bi podrazumijevati obrazovna okruženja koja osiguravaju prilagodbu fizičke strukture, nastavnih metoda i kurikuluma, broja učenika u razredu, ali i kulturu, politiku i prakse koje ih čine dostupnima svim učenicima, bez diskriminacije (UNICEF, objašnjenje članka 24.).

Planiranje odgojno-obrazovnih kurikuluma u najranijoj fazi trebalo bi sadržavati potencijal za uključivanje sve djece, što je koncept proizašao iz načela univerzalnog dizajna. Cilj univerzalnog dizajna u poučavanju je osigurati svoj djeci, bez obzira na sposobnost, teškoću, dob, spol, kulturno ili jezično podrijetlo, jednak pristup obrazovnim mogućnostima i jednake mogućnosti za uspjeh. Univerzalni dizajn potiče fleksibilnost, individualizaciju i aktivno sudjelovanje, omogućavajući svoj djeci da ostvare svoj puni potencijal. Važno je napomenuti da on ne uklanja potrebu za podrškom i prilagodbama za djecu s teškoćama u razvoju, nego pruža okvir koji nadopunjuje i poboljšava postojeće pristupe, osiguravajući da je okruženje za učenje inkluzivnije za svu djecu.

U stvarnosti, pravo na uključivanje, kao i kvaliteta uključivanja djece s teškoćama u razvoju u sustav predškolskog odgoja i obrazovanja ne ovise samo o politici uključivanja na nacionalnoj razini već i o politikama na lokalnoj i područnoj (regionalnoj) razini, pa i na razini politika samih predškolskih ustanova.

Odgojitelji, učitelji i nastavnici ponekad nisu dovoljno upoznati s obilježjima teškoća pojedine djece, specifičnostima njihova učenja, mišljenja i ponašanja, pa tako ni s metodama poučavanja djece koja na različit način uče, tj. primaju i obrađuju informacije. Kvaliteta odgoja i obrazovanja često ovisi o individualnom trudu i motivaciji pojedinih odgojno-obrazovnih djelatnika, dok sustavna podrška u obrazovanju izostaje. Istraživanja su potvrdila da se odgojitelji, koji su sudjelovali u nekom obliku sustavnijega stručnog usavršavanja, smatraju kompetentnijima za rad s djecom s teškoćama u razvoju (Bouillet, 2011; Skočić-Mihić, 2011). Istraživanja s nastavnicima pokazala su da se osjećaju nespremnima, needuciranima i nedovoljno kompetentnima za rad s učenicima s teškoćama (Kudek Mirošević i Jurčević Lozančić, 2014; Kranjčec Mlinarić, Žic-Ralić i Lisak, 2016; Skočić-Mihić, 2017). Također se navode nedostatni prostorni i materijalni uvjeti (Žic-Ralić i sur., 2020).

Zbog izostanka primjene univerzalnog dizajna i potrebnih prilagodbi u sustavu odgoja i obrazovanja te specifičnih potreba za podrškom, neka djeca ne mogu ostvariti svoje pravo na odgoj i obrazovanje u odgojno-obrazovnim skupinama / razrednim odjelima koji provode redovite programe. Potrebno je promijeniti pristup iz integracije - smještaja djeteta u nepromijenjeni obrazovni sustav - do inkluzije - potpune promjene i reorganizacije osnovnih i srednjih škola i dječjih vrtića kako bi odgovarali potrebama svakog djeteta. To je proces koji traje te je u međuvremenu potrebno procijeniti u kojem od postojećih, dostupnih programa određeno dijete najbolje uči i usvaja potrebne vještine, u kojem će okruženju najbolje ostvariti svoje potencijale. Za neku djecu to nije razredni odjel s redovitim programom s velikim brojem učenika bez mogućnosti provedbe prilagodbe u mjeri koja im je potrebna, ali nisu ni ustanove s posebnim uvjetima odgoja i obrazovanja smještene daleko od mjesta stanovanja. Primjerice, istraživanje u kojem su sudjelovali učenici s autizmom pokazalo je da i za određenu djecu bez intelektualnih teškoća razredni odjel, i to samo zbog svojih senzornih obilježja, nije dobro okruženje za obrazovanje i usvajanje ishoda učenja (Petek i Stošić, 2022). U postojećem sustavu bilo bi bolje da se obrazovanje za učenike s takvom potrebom za podrškom provodi u posebnom razrednom odjelu po redovitom programu uz individualizaciju postupaka i, po potrebi, prilagodbu sadržaja. S druge strane, za neku djecu s većom potrebom za podrškom i za dodatnim rehabilitacijskim programima primjeren oblik školovanja bit će u dobro strukturiranim uvjetima u ustanovama s posebnim uvjetima obrazovanja, čime bi im se omogućilo mirnije okruženje te podrška stručnjaka i za njih i za učitelje/nastavnike. Važno je ne temeljiti određivanje primjerenog oblika obrazovanja s obzirom na djetetovu teškoću, nego, uvažavajući djetetovu teškoću, na stručnoj procjeni potrebne razine i oblika podrške.

U predškolskim, osnovnoškolskim i srednjoškolskim ustanovama u Gradu Zagrebu u kontinuitetu se osigurava podrška inkluzivnom odgoju i obrazovanju djece i učenika s teškoćama u razvoju sukladno Zakonu o predškolskom odgoju i obrazovanju, Zakonu o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, Pravilniku o osnovnoškolskom i srednjoškolskom odgoju i obrazovanju učenika s teškoćama u razvoju, Pravilniku o postupku utvrđivanja psihofizičkog stanja djeteta, učenika te sastavu stručnih povjerenstava (Narodne novine 67/14 i 63/20), Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama Ministarstva znanosti i obrazovanja (2021) te dokumentima državnog pedagoškog standarda za sve tri razine obrazovanja. Uz propisane vrste programske podrške, Grad Zagreb kao osnivač donosi plan mjera za dječje vrtiće, osnovne i srednje škole kako bi se svoj djeci i učenicima s teškoćama u razvoju osigurali primjereni uvjeti za uključivanje u odgojno-obrazovni sustav sukladno njihovim razvojnim profilima.

Gradska skupština Grada Zagreba Zaključkom (Službeni glasnik Grada Zagreba 3/22) je prihvatila Izvješće o planu mjera za unapređenje sustava potpore inkluzivnom obrazovanju djece s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama u Gradu Zagrebu koje je izradio Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade. Navedeni plan mjera kojim bi se unaprijedio sustav potpore inkluzivnom odgoju i obrazovanju djece i učenika s teškoćama u razvoju podloga je za pripremu ovog akcijskog plana koji je izradila Radna skupina za unapređenje sustava potpore inkluzivnom obrazovanju djece s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama u Gradu Zagrebu (u daljnjem tekstu: Radna skupina), koju je osnovao i imenovao gradonačelnik Grada Zagreba Zaključkom (Službeni glasnik Grada Zagreba 4/23). Donošenje ovog akcijskog plana jedna je i od mjera Zagrebačke strategije izjednačavanja mogućnosti za osobe s invaliditetom u razdoblju od 2022. do 2025.

Radna skupina je analizirala probleme i prepoznate su aktivnosti kojima treba dopuniti postojeće oblike podrške djeci s teškoćama u razvoju kao i njihovim odgojiteljima, učiteljima i nastavnicima za rad u inkluzivnom odgojno-obrazovnom okruženju. Aktivnosti u Akcijskom planu usmjerene su na unapređenje podrške ravnateljima, stručnim suradnicima, odgojiteljima, učiteljima i nastavnicima tijekom uključivanja djeteta s teškoćama u razvoju u redovite odgojno-obrazovne ustanove, unapređenje stručne podrške djeci s teškoćama u razvoju koja će omogućiti daljnju individualizaciju pristupa i ujednačavanje prakse, unapređenje tranzicijske podrške pri prijelazu djece s teškoćama iz dječjeg vrtića u osnovnu i iz osnovne u srednju školu kao i iz redovitog u posebni odgojno-obrazovni program i obrnuto, povećanje broja odgojno-obrazovnih skupina s verificiranim posebnim programom, kao i povećanje broja posebnih razrednih odjela u osnovnim školama za potrebe školovanja učenika s teškoćama u razvoju ako se procijeni da je to za njih optimalan način odgoja i obrazovanja, informiranje redovitih odgojno-obrazovnih ustanova o mogućnostima pozivanja mobilnih stručnih timova iz ustanova s posebnim uvjetima obrazovanja kao oblika podrške uključivanju djece s teškoćama odmah po njihovom upisu kao dio preventivne strategije te unapređenje intersektorske suradnje odgojno-obrazovnog sustava sa zdravstvenim sustavom i sustavom socijalne skrbi.

U nastavku teksta nalaze se mjere i aktivnosti za unapređenje sustava potpore inkluzivnom obrazovanju djece s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama u Gradu Zagrebu koje je izradila Radna skupina. Iako se u skupinu djece s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama ubrajaju darovita djeca i djeca s teškoćama, mjere iz ovog akcijskog plana odnose se primarno na djecu s teškoćama u razvoju.

Za uspješnu provedbu ovog akcijskog plana nužna je bliska suradnja Grada Zagreba i državnih tijela, posebice Ministarstva znanosti i obrazovanja, Agencije za odgoj i obrazovanje i Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih. Grad Zagreb će na početku provedbe ovog akcijskog plana s državnim tijelima dogovoriti modalitet suradnje, pri čemu je moguće i potpisivanje odvojenog sporazuma o suradnji.

Mjere se odnose na unapređivanje kompetencija odgojno-obrazovnih radnika (stručnih suradnika i odgojitelja) dječjih vrtića, osnovnih i srednjih škola (mjere 1., 2. i 3.), na unapređenje programa (mjere 4., 5., 7., 8., 9.) i na unapređenje materijalnog okruženja (mjera 6.).

Izrazi koji se koriste u ovom akcijskom planu, a imaju rodno značenje, koriste se neutralno i odnose se jednako na muški i ženski rod.

MJERA 1. Unapređenje podrške ravnateljima, stručnim suradnicima, odgojiteljima i roditeljima/skrbnicima djece u sustavu predškolskog odgoja i obrazovanja

SKUPINA AKTIVNOSTI

Osigurati kontinuirano stručno usavršavanje ravnateljima, stručnim suradnicima, odgojiteljima te osnažiti roditelje/skrbnike djece s teškoćama u razvoju u sustavu predškolskog odgoja i obrazovanja.

PROVEDBENA AKTIVNOST

ROK PROVEDBE

NOSITELJI I SURADNICI

1.1. Upoznati ravnatelje, stručne suradnike i odgojitelje s elementima Akcijskog plana za unapređenje sustava potpore inkluzivnom obrazovanju djece s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama u Gradu Zagrebu 2023. - 2025.

veljača 2024.

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade

1.2. Informirati ravnatelje, stručne suradnike i odgojitelje gradskih dječjih vrtića o postojećim uslugama mobilnih timova u svrhu pružanja podrške usmjerene na djecu s teškoćama u razvoju (Dječji vrtić Sopot, Centar za rehabilitaciju Sloboština Zagreb, Agencija za odgoj i obrazovanje).

ožujak 2024.

Grad Zagreb - Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, AZOO, stručno-razvojni centri za inkluziju, ustanove s posebnim uvjetima odgoja i obrazovanja, rehabilitacijske ustanove u sustavu socijalne skrbi

1.3. U suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje, uz postojeća usavršavanja, razviti prijedlog plana i programa kontinuiranog stručnog usavršavanja ravnatelja, stručnih suradnika i odgojitelja za uključivanje te stjecanje dodatnih pedagoških kompetencija za rad s djecom s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama

rujan 2024.

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade u suradnji s AZOO, stručno-razvojni centri za inkluziju, dječji vrtići, ustanove s posebnim uvjetima odgoja i obrazovanja, rehabilitacijske ustanove u sustavu socijalne skrbi

1.4. Prema definiranom planu, provesti stručna usavršavanja za ravnatelje, stručne suradnike i odgojitelje za uključivanje te stjecanje dodatnih pedagoških kompetencija za rad s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama

kontinuirano, od 2025.

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade u suradnji s AZOO, stručno-razvojni centri za inkluziju, dječji vrtići, ustanove s posebnim uvjetima odgoja i obrazovanja, rehabilitacijske ustanove u sustavu socijalne skrbi

1.5. Održati stručne radionice za unapređenje komunikacijskih kompetencija stručnih radnika gradskih dječjih vrtića (međusobno i s roditeljima/skrbnicima) u cilju stvaranja partnerskih i suradničkih odnosa te pružanja podrške roditeljima/skrbnicima djece, osobito u prvoj fazi uočavanja djetetovih razvojnih odstupanja

svibanj 2025.

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, dječji vrtići, AZOO, stručno-razvojni centri, ERF, organizacije civilnog društva, rehabilitacijske ustanove u sustavu socijalne skrbi

1.6. Održati fokus grupe s predstavnicima stručnih suradnika gradskih dječjih vrtića, po grupama gradskih četvrti, o određivanju oblika i opsega podrške djetetu s teškoćama u razvoju u sustavu predškolskog odgoja i obrazovanja, s ciljem ujednačavanja prakse

prosinac 2024.

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, dječji vrtići, AZOO, sekcije stručnih suradnika, ERF

Sredstva za provedbu aktivnosti, osim redovitog financiranja iz Državnog proračuna, osigurana su u proračunu Grada Zagreba.

INDIKATORI PROVEDBE:

 Broj održanih sastanaka za informiranje ravnatelja, stručnih suradnika i odgojitelja o Akcijskom planu za unapređenje sustava potpore inkluzivnom obrazovanju djece s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama u Gradu Zagrebu 2023. - 2025.

 Izrađena i svim ravnateljima dječjih vrtića u Gradu Zagrebu dostavljena digitalna brošura o uslugama postojećih mobilnih timova različitih ustanova vezano uz pružanje podrške usmjerene na djecu s teškoćama u razvoju

 Izrađen i dostavljen korisnicima plan stručnog usavršavanja ravnatelja, stručnih suradnika i odgojitelja vezan za uključivanje te stjecanje dodatnih pedagoških kompetencija za rad s djecom s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama

 Broj i dodatne teme stručnih usavršavanja za ravnatelje, stručne suradnike i odgojitelje vezanih za uključivanje i rad s djecom s teškoćama u razvoju u sustavu predškolskog odgoja i obrazovanja

 Broj radnika koji su završili stručno usavršavanje

 Broj održanih radionica za unapređenje komunikacijskih kompetencija, suradnje i partnerskog odnosa odgojno-obrazovnih radnika i roditelja/skrbnika djece s teškoćama u razvoju u gradskim dječjim vrtićima

 Evaluacija provedenih usavršavanja/radionica

 Broj održanih fokus grupa o ujednačavanju kriterija za određivanje oblika i opsega podrške djetetu s teškoćama u razvoju u sustavu ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja

MJERA 2. Unapređenje podrške ravnateljima, stručnim suradnicima, učiteljima, nastavnicima i roditeljima/skrbnicima djece u sustavu osnovnoškolskog i srednjoškolskog odgoja i obrazovanja

SKUPINA AKTIVNOSTI

Osigurati kontinuirano stručno usavršavanje ravnateljima, stručnim suradnicima, učiteljima i nastavnicima za stjecanje dodatnih pedagoških kompetencija za rad s učenicima s teškoćama u cilju pružanja podrške učenicima s teškoćama i za osnaživanje roditelja/skrbnika

PROVEDBENA AKTIVNOST

ROK PROVEDBE

NOSITELJI I SURADNICI

2.1. Upoznati ravnatelje, stručne suradnike, učitelje i nastavnike s elementima Akcijskog plana za unapređenje sustava potpore inkluzivnom obrazovanju djece s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama u Gradu Zagrebu 2023. - 2025.

veljača 2024.

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade

2.2. U suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje i Agencijom za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih razviti prijedlog plana i programa kontinuiranog stručnog usavršavanja ravnatelja, stručnih suradnika, učitelja i nastavnika za uključivanje te stjecanje dodatnih pedagoških kompetencija za rad s učenicima s teškoćama

rujan 2024.

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, škole, AZOO, ASOO, ERF, organizacije civilnog društva

2.3. Prema definiranom planu, provesti stručna usavršavanja za ravnatelje, stručne suradnike, učitelje i nastavnike za uključivanje te stjecanje dodatnih pedagoških kompetencija za rad s učenicima s teškoćama

kontinuirano, od 2025.

Mobilni stručni tim, rehabilitacijske ustanove u sustavu socijalne skrbi, ustanove s posebnim uvjetima odgoja i obrazovanja

2.4. Razviti, predstaviti ustanovama i provoditi specifično stručno usavršavanje učitelja, nastavnika i stručnih suradnika ovisno o vrsti, obliku i intenzitetu potrebne podrške za učenike koji su uključeni u posebni razredni odjel

ovisno o potrebi

Mobilni stručni tim, rehabilitacijske ustanove u sustavu socijalne skrbi, ustanove s posebnim uvjetima odgoja i obrazovanja

2.5. Podržati kroz stručno usavršavanje i superviziju škole koje imaju organizirane posebne razredne odjele

listopad 2024.

Mobilni stručni tim, rehabilitacijske ustanove u sustavu socijalne skrbi, ustanove s posebnim uvjetima odgoja i obrazovanja

2.6. Osigurati radionice za stručne suradnike, učitelje i nastavnike za unapređenje komunikacije s roditeljima/skrbnicima i stvaranje partnerskog odnosa te pružanje podrške tijekom školovanja, kod odabira srednje škole i upisa učenika u srednju školu

kontinuirano

Centar za zdravlje mladih, Nastavni zavod za javno zdravstvo "Dr. Andrija Štampar", AZOO - program jačanja kompetencija, rehabilitacijske ustanove u sustavu socijalne skrbi, ERF

Sredstva za provedbu aktivnosti, pored redovitog financiranja iz Državnog proračuna, osigurana su u proračunu Grada Zagreba.

INDIKATORI PROVEDBE:

 Broj održanih sastanaka za informiranje ravnatelja, stručnih suradnika i odgojitelja o Akcijskom planu za unapređenje sustava potpore inkluzivnom obrazovanju djece s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama u Gradu Zagrebu 2023. - 2025.

 Izrađen plan i program kontinuiranoga stručnog usavršavanja ravnatelja, stručnih suradnika, učitelja i nastavnika za uključivanje te stjecanje dodatnih pedagoških kompetencija za rad s učenicima s teškoćama

 Broj održanih stručnih usavršavanja za ravnatelje, stručne suradnike, učitelje i nastavnike za uključivanje te stjecanje dodatnih pedagoških kompetencija za rad s učenicima s teškoćama

 Broj održanih specifičnih stručnih usavršavanja učitelja, nastavnika i stručnih suradnika ovisno o vrsti, obliku i intenzitetu potrebne podrške za učenike koji su uključeni u posebni razredni odjel

 Broj održanih stručnih usavršavanja i supervizija za postojeće škole koje imaju organizirane posebne razredne odjele

 Broj radnika koji su završili stručno usavršavanje

 Broj održanih radionica za stručne suradnike, učitelje i nastavnike za unapređenje komunikacije s roditeljima/skrbnicima i stvaranje partnerskog odnosa te pružanje podrške tijekom školovanja, kod odabira srednje škole i upisa učenika u srednju školu

 Evaluacija provedenih usavršavanja/radionica

MJERA 3. Osnivanje dodatnih mobilnih stručnih timova za osnovne i srednje škole Grada Zagreba za što kvalitetniju provedbu inkluzivnog odgoja i obrazovanja učenika s teškoćama

SKUPINA AKTIVNOSTI

Osigurati podršku učiteljima, nastavnicima i stručnim suradnicima u provedbi inkluzivnog odgoja i obrazovanja za učenike s teškoćama.

PROVEDBENA AKTIVNOST

ROK PROVEDBE

NOSITELJI I SURADNICI

3.1. Dogovoriti međusobne uloge i obveze Gradskog ureda za obrazovanje, sport i mlade i Agencije za odgoj i obrazovanje

veljača 2024.

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, AZOO

3.2. Definirati s Agencijom za odgoj i obrazovanje modalitet rada i ovlasti mobilnih stručnih timova, na temelju doprinosa postojećih mobilnih stručnih timova AZOO-a

ožujak 2024.

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, AZOO

3.3. Definirati kriterije za odabir stručnjaka - članova mobilnog stručnog tima

rujan 2024.

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, Radna skupina, AZOO, predstavnici postojećih mobilnih stručnih timova AZOO-a

3.4. Imenovati članove mobilnih stručnih timova podrške za učenike s teškoćama

studeni 2024.

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, Radna skupina, AZOO, predstavnici postojećih mobilnih stručnih timova AZOO-a

3.5. Definirati kriterije za određivanje potrebe za podrškom mobilnog stručnog tima (različite razine podrške i podrška različitih članova tima ovisno o potrebama pojedinog učenika, odnosno škole) u suradnji s imenovanim članovima mobilnog stručnog tima i na temelju podataka dobivenih kroz fokus-grupe iz aktivnosti 8.3.

ožujak 2025.

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, Radna skupina, AZOO, predstavnici postojećih mobilnih stručnih timova AZOO-a

3.6. Definirati hodogram za dobivanje podrške mobilnoga stručnog tima nakon zahtjeva škole

lipanj 2025.

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, Radna skupina, AZOO, predstavnici postojećih mobilnih stručnih timova AZOO-a

3.7. Definirati potrebna financijska sredstva za mobilne stručne timove

lipanj 2025.

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade

3.8. Osigurati kontinuirane supervizije za članove mobilnih stručnih timova

kontinuirano

AZOO, ERF, ustanove s posebnim uvjetima odgoja i obrazovanja, rehabilitacijske ustanove u sustavu socijalne skrbi

Sredstva za provedbu aktivnosti, osim redovitog financiranja iz Državnog proračuna, osigurana su u proračunu Grada Zagreba.

INDIKATORI PROVEDBE:

 Potpisan Sporazum ili na drukčiji način dogovorena suradnja Gradskog ureda za obrazovanje, sport i mlade i AZOO-a

 Definiran, u suradnji s AZOO-om, modalitet rada i ovlasti mobilnih stručnih timova

 Izrađeni kriteriji za odabir stručnjaka - članova mobilnoga stručnog tima

 Imenovani članovi mobilnih stručnih timova

 Izrađen dokument s kriterijima za određivanje potrebe za podrškom mobilnoga stručnog tima

 Izrađen hodogram za dobivanje podrške mobilnoga stručnog tima nakon zahtjeva škole

 Broj dodatnih financiranih mobilnih stručnih timova

 Broj redovitih sastanaka sa supervizorima

MJERA 4. Tranzicijska podrška za prijelaz djece s teškoćama u razvoju iz vrtića u osnovnu i iz osnovne u srednju školu

SKUPINA AKTIVNOSTI

Osnažiti komunikaciju između stručnih suradnika dječjih vrtića i osnovnih škola u individualiziranoj tranzicijskoj podršci

Osnažiti komunikaciju između stručnih suradnika osnovnih i srednjih škola

Osnažiti podršku učenicima i roditeljima/skrbnicima u procesu tranzicije iz dječjeg vrtića u osnovnu školu i iz osnovne u srednju školu

PROVEDBENA AKTIVNOST

ROK PROVEDBE

NOSITELJI I SURADNICI

4.1. Unaprijediti protokol suradnje stručnog tima članova Stručnog povjerenstva dječjeg vrtića sa stručnim suradnicima i učiteljem u čiji će razred biti uključeno dijete s teškoćama u osnovnoj školi

studeni 2024.

Radna skupina, Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, AZOO

4.1.1. Organizirati fokus-grupe s relevantnim dionicima u svrhu unapređenja protokola suradnje u procesu tranzicije djece s teškoćama iz dječjeg vrtića u osnovnu školu

lipanj 2024.

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, ERF

4.2. Unaprijediti protokol suradnje stručnog tima i učitelja osnovne škole sa stručnim timom i nastavnicima srednje škole u koju će biti upisan učenik s teškoćama

studeni 2024.

Radna skupina, Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, AZOO, ASOO

4.2.1. Utvrditi broj i profil stručnih suradnika u srednjim školama Grada Zagreba.

lipanj 2024.

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje sport i mlade

4.2.2. Osnažiti razmjenu informacija između stručnih timova osnovnih i srednjih škola, posebice informiranjem stručnih timova srednjih škola o obvezi traženja dokumentacije o upisanom učeniku s teškoćama od stručnog tima osnovne škole te informiranjem stručnih timova osnovnih škola o obvezi odgovora na traženje srednje škole vezano uz dokumentaciju i izvješće o funkcioniranju učenika u roku od 15 dana. Prije upisa u srednje škole, krajem tekuće nastavne godine, poslati dopis od strane Gradskog ureda (pozivanje na članak 19. stavka 3. Pravilnika o osnovnoškolskom i srednjoškolskom odgoju i obrazovanju)

kontinuirano svake godine u lipnju

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade

4.2.3. Održati (online) sastanke sa stručnim suradnicima iz osnovnih i srednjih škola s ciljem osiguravanja podrške učeniku s teškoćama u tranziciji

kontinuirano tijekom godine

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade i suradnik iz prakse

4.2.4. Inicirati ujednačavanje ključnih elemenata odgojno-obrazovnog statusa učenika s teškoćama koji stručni suradnici osnovnih škola trebaju poslati u srednje škole

lipanj 2024.

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, MZO, Radna skupina

Sredstva za provedbu aktivnosti, osim redovitog financiranja iz Državnog proračuna, osigurana su u proračunu Grada Zagreba.

INDIKATORI PROVEDBE:

 Unaprijeđen protokol suradnje stručnog tima dječjeg vrtića sa stručnim timom i učiteljem u čiji će razred biti uključeno dijete s teškoćama u osnovnoj školi

 Unaprijeđen protokol suradnje stručnog tima i učitelja osnovne škole sa stručnim timom i nastavnicima srednje škole u koju će biti upisan učenik s teškoćama

 Utvrđen broj i profil stručnih suradnika u srednjim školama Grada Zagreba

 Poslani dopisi srednjim školama o obvezi traženja dokumentacije o upisanom učeniku s teškoćama

 Poslani dopisi osnovnim školama o obvezi odgovora na traženje srednje škole vezano uz dokumentaciju i izvješće o funkcioniranju učenika u roku od 15 dana

 Broj online sastanaka sa stručnim suradnicima iz srednjih škola tijekom godine i neposredno prije upisa učenika

 Definirani elementi odgojno-obrazovnog statusa učenika s teškoćama koji stručni suradnici osnovnih škola trebaju poslati u srednje škole

MJERA 5. Osiguravanje podrške djeci s teškoćama u razvoju i učenicima s teškoćama uključivanjem trećih/dodatnih odgojitelja, stručnih komunikacijskih posrednika i pomoćnika za djecu s teškoćama u razvoju / pomoćnih radnika za njegu, skrb i pratnju u dječjim vrtićima te pomoćnika u nastavi / stručnih komunikacijskih posrednika u osnovnim i srednjim školama

SKUPINA AKTIVNOSTI

Osigurati kvalitetnu podršku djeci s teškoćama u razvoju uključivanjem trećih/dodatnih odgojitelja, pomoćnika za djecu s teškoćama u razvoju / pomoćnih radnika za njegu, skrb i pratnju i stručnih komunikacijskih posrednika u dječjim vrtićima

Osigurati kvalitetnu podršku učenicima s teškoćama uključivanjem educiranih dodatnih pomoćnika u nastavi i stručnih komunikacijskih posrednika u osnovnim i srednjim školama

PROVEDBENA AKTIVNOST

ROK PROVEDBE

NOSITELJI I SURADNICI

5.1. Utvrditi potrebe za uključivanjem trećih/dodatnih odgojitelja, pomoćnih radnika za njegu, skrb i pratnju / pomoćnika za djecu s teškoćama u razvoju i stručnih komunikacijskih posrednika u dječjim vrtićima

kontinuirano, za svaku pedagošku godinu

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, dječji vrtići

5.2. Utvrditi potrebe za uključivanjem dodatnih pomoćnika u nastavi i stručnih komunikacijskih posrednika u osnovnim i srednjim školama

kontinuirano, za svaku pedagošku godinu

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, škole

5.3. Osigurati zapošljavanje trećih/dodatnih odgojitelja, pomoćnih radnika za njegu, skrb i pratnju i stručnih komunikacijskih posrednika u dječjim vrtićima u skladu s utvrđenim potrebama

kontinuirano

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, dječji vrtići

5.4. Osigurati zapošljavanje dodatnih pomoćnika u nastavi i stručnih komunikacijskih posrednika u osnovnim i srednjim školama u skladu s utvrđenim potrebama

kontinuirano

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, škole

5.5. Razraditi edukacijske module za treće/dodatne odgojitelje, stručne komunikacijske posrednike i pomoćne radnike za njegu, skrb i pratnju pomoćnika za djecu s teškoćama u razvoju / u dječjim vrtićima te pomoćnike u nastavi / stručne komunikacijske posrednike u osnovnim i srednjim školama

studeni 2025.

MZO, AZOO, Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, škole, ERF, sekcije stručnih suradnika

5.6. Provesti evaluaciju modela pomoćnika u nastavi / stručnih komunikacijskih posrednika u školama i trećih/dodatnih odgojitelja u dječjim vrtićima u Gradu Zagrebu

studeni 2025.

MZO, Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, škole, ERF

Sredstva za provedbu aktivnosti, osim redovitog financiranja iz Državnog proračuna, osigurana su u proračunu Grada Zagreba

INDIKATORI PROVEDBE:

 Definiran broj potrebnih trećih/dodatnih odgojitelja, pomoćnih radnika za njegu, skrb i pratnju / pomoćnika za djecu s teškoćama u razvoju i stručnih komunikacijskih posrednika u dječjim vrtićima

 Definiran broj potrebnih dodatnih pomoćnika u nastavi i stručnih komunikacijskih posrednika u osnovnim i srednjim školama

 Broj zaposlenih trećih/dodatnih odgojitelja, pomoćnih radnika za njegu, skrb i pratnju i stručnih komunikacijskih posrednika u dječjim vrtićima u skladu s utvrđenim potrebama u odnosu na godinu prije

 Broj zaposlenih pomoćnika u nastavi i stručnih komunikacijskih posrednika u osnovnim i srednjim školama u skladu s utvrđenim potrebama u odnosu na godinu prije

 Broj osmišljenih edukacijskih modula za treće/dodatne odgojitelje, stručne komunikacijske posrednike i pomoćne radnike za njegu, skrb i pratnju u dječjim vrtićima te pomoćnike u nastavi / stručne komunikacijske posrednike u osnovnim i srednjim školama

 Evaluiran model pomoćnika u nastavi/stručnih komunikacijskih posrednika u školama i trećih/dodatnih odgojitelja u vrtićima u Gradu Zagrebu

MJERA 6. Osigurati poštivanje načela univerzalnog dizajna za djecu s teškoćama u razvoju u dječjim vrtićima i učenike s teškoćama u osnovnim i srednjim školama

SKUPINA AKTIVNOSTI

Osigurati provedbu načela univerzalnog dizajna pri izgradnji i adaptaciji dječjih vrtića, osnovnih i srednjih škola

PROVEDBENA AKTIVNOST

ROK PROVEDBE

NOSITELJI I SURADNICI

6.1. Osigurati arhitektonsku pristupačnost u dječjim vrtićima, osnovnim i srednjim školama

kontinuirano

Gradski ured za obnovu, izgradnju, prostorno uređenje, graditeljstvo i komunalne poslove, Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, dječji vrtići, škole

6.2. Osigurati informacijsku i komunikacijsku pristupačnost i/ili niskotehnološku potpomognutu komunikaciju u dječjim vrtićima, osnovnim i srednjim školama

kontinuirano

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, dječji vrtići, škole

Sredstva za provedbu aktivnosti, osim redovitog financiranja iz Državnog proračuna i fondova Europske unije, osigurana su u proračunu Grada Zagreba

INDIKATORI PROVEDBE

 Broj dječjih vrtića, osnovnih i srednjih škola u kojima je osigurana arhitektonska pristupačnost prema njihovim zahtjevima

 Broj dječjih vrtića, osnovnih i srednjih škola u kojima je osigurana informacijska i komunikacijska pristupačnost i/ili niskotehnološka potpomognuta komunikacija prema njihovim zahtjevima

MJERA 7. Povećanje broja odgojno-obrazovnih skupina s verificiranim posebnim programom kao podrška uključivanju djece s teškoćama u razvoju u sustav predškolskog odgoja i obrazovanja

SKUPINA AKTIVNOSTI

Kontinuirano usklađivanje broja odgojno-obrazovnih skupina s verificiranim posebnim programom kao podrška uključivanju djece s teškoćama u razvoju u sustav predškolskog odgoja i obrazovanja s potrebama inkluzivne prakse

Razvoj programa za horizontalnu (iz posebne u redovnu i obrnuto) i vertikalnu (ulaz i izlaz iz ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja) tranziciju

Stvarati uvjete da svako dijete s teškoćama u razvoju ima mogućnost uključivanja u odgojno-obrazovni program u skladu sa svojim razvojnim potrebama u gradskoj četvrti u kojoj stanuje

PROVEDBENA AKTIVNOST

ROK PROVEDBE

NOSITELJI I SURADNICI

7.1. Utvrditi u svakoj gradskoj četvrti potrebe za uključivanjem djece s teškoćama u razvoju u odgojno-obrazovne skupine s verificiranim posebnim programom kao i to koji dječji vrtić ima najbolje pretpostavke (prostorne, kadrovske) da se oformi posebna odgojno-obrazovna skupina

rujan 2024.

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade

7.2. Razviti plan povećanja broja odgojno-obrazovnih skupina s verificiranim posebnim programom kao podrška uključivanju djece s teškoćama u razvoju u sustav predškolskog odgoja i obrazovanja

listopad 2024.

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, MZO

7.3. Prilikom planiranja izgradnje novih dječjih vrtića, planirati otvaranje odgojno-obrazovnih skupina s verificiranim posebnim programom kao podrška uključivanju djece s teškoćama u razvoju u sustav predškolskog odgoja i obrazovanja

kontinuirano

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade

7.4. Formirati skupine koje bi pružale podršku za izradu i implementiranje verificiranih posebnih programa kao i tranzicijskih programa te podršku (edukaciju) u njihovoj provedbi

listopad 2024.

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, dječji vrtići

Sredstva za provedbu aktivnosti, osim redovitog financiranja iz Državnog proračuna, osigurana su u proračunu Grada Zagreba

INDIKATORI PROVEDBE

 Izrađen plan povećanja odgojno-obrazovnih skupina s verificiranim posebnim programom u gradskim četvrtima

 Broj novih odgojno-obrazovnih skupina s posebnim programom za djecu s teškoćama u razvoju u skladu s izrađenim planom

 Broj formiranih skupina koje bi pružile podršku za izradu i implementaciju verificiranih posebnih programa, kao i tranzicijskih programa

MJERA 8. Povećanje broja posebnih razrednih odjela / odgojno-obrazovnih skupina te odgojno-obrazovnih skupina produženoga stručnog postupka u osnovnim školama za potrebe školovanja učenika s teškoćama u razvoju sukladno odredbama Pravilnika o osnovnoškolskom i srednjoškolskom odgoju i obrazovanju učenika s teškoćama u razvoju (Narodne novine 24/15)

SKUPINA AKTIVNOSTI

Provoditi kontinuirano povećanje broja posebnih razrednih odjela / odgojno-obrazovnih skupina te odgojno-obrazovnih skupina produženoga stručnog postupka u osnovnim školama za potrebe obrazovanja učenika s teškoćama

Stvarati uvjete da svako dijete ima mogućnost uključivanja u oblik obrazovanja u skladu sa svojim potrebama za podrškom u gradskoj četvrti u kojoj stanuje

Osigurati primjerenu stručnu podršku (podršku određenog profila stručnjaka - u nastavi i u okviru produženoga stručnog postupka) ovisno o vrsti, obliku i intenzitetu potrebne podrške za dijete koje se uključuje u posebni razredni odjel / odgojno-obrazovnu skupinu

PROVEDBENA AKTIVNOST

ROK PROVEDBE

NOSITELJI I SURADNICI

8.1. Utvrditi koje škole i u kojoj mjeri imaju zadovoljene pretpostavke za ustrojavanje posebnih razrednih odjela / odgojno-obrazovnih skupina, kao i nezadovoljene potrebe za posebnim razrednim odjelima

kontinuirano

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade

8.2. Prilikom planiranja izgradnje novih osnovnih škola planirati otvaranje posebnih razrednih odjela / odgojno-obrazovnih skupina

kontinuirano

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade

8.3. Održati fokus-grupe s predstavnicima stručnih suradnika u osnovnim školama radi utvrđivanja razine i oblika podrške prema kojima će se utvrđivati potreba za uključivanjem učenika u posebni razredni odjel / odgojno-obrazovnu skupinu

travanj 2024.

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade i ERF

8.4. Inicirati izradu digitalnog obrasca za utvrđivanje razine i oblika podrške prema kojima će se utvrđivati potreba za uključivanjem učenika u posebni razredni odjel / odgojno- obrazovnu skupinu

rujan 2024.

MZO, Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, Radna skupina, ERF

8.5. Prikupiti podatke i analizirati potrebe za ustrojavanjem posebnih razrednih odjela / odgojno-obrazovnih skupina te odgojno-obrazovnih skupina produženoga stručnog postupka dobivenih na temelju podataka iz digitalnog obrasca

lipanj 2025.

MZO, Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade

8.6. Na temelju analize zadovoljenosti pretpostavki od strane škola u određenoj gradskoj četvrti i prikupljanjem podataka o potrebama za ustrojavanje posebnih razrednih odjela / odgojno-obrazovnih skupina inicirati otvaranje posebnih razrednih odjela te osiguravanje ustroja odgojno-obrazovnih skupina produženoga stručnog postupka ovisno o vrsti, obliku i intenzitetu potrebne podrške

ovisno o potrebi

MZO, Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade

Sredstva za provedbu aktivnosti, osim redovitog financiranja iz Državnog proračuna, osigurana su u proračunu Grada Zagreba

INDIKATORI PROVEDBE:

 Izrađen popis škola koje imaju zadovoljene pretpostavke za otvaranje posebnih razrednih odjela / odgojno-obrazovnih skupina

 Broj novih škola u kojima je osiguran prostor za posebni razredni odjel / odgojno-obrazovnu skupinu

 Utvrđeni elementi za procjenu razine i oblika podrške za dijete pri određivanju potrebe za uključivanjem u posebni razredni odjel / odgojno-obrazovnu skupinu

 Izrađen digitalni obrazac s definiranim elementima za procjenu razine i oblika podrške za učenika pri određivanju potrebe za uključivanjem u posebni razredni odjel / odgojno-obrazovnu skupinu

 Donesena analiza potrebe ustrojavanja posebnih razrednih odjela / odgojno-obrazovnih skupina na temelju podataka iz digitalnog obrasca

 Otvoreni posebni razredni odjeli / odgojno-obrazovne skupine za učenike kojima je potrebna specifična vrsta, oblik ili intenzitet podrške

MJERA 9. Intersektorsko povezivanje s pružateljima usluga izvan sustava ranog predškolskog odgoja i obrazovanja

SKUPINA AKTIVNOSTI

Aktivnosti povezivanja ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja s ostalim pružateljima usluga za djecu rane i predškolske dobi u Gradu Zagrebu kroz stručne susrete, razmjene iskustava i međusobno upoznavanje svih uključenih u skrb o djeci iz sustava ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja

Stvaranje prijedloga rješenja za međusektorsko povezivanje

PROVEDBENA AKTIVNOST

ROK PROVEDBE

NOSITELJI I SURADNICI

9.1. Identificirati primjere dobre prakse gdje postoji međusektorsko povezivanje u gradskim dječjim vrtićima i o njima izvijestiti na zajedničkim stručnim sastancima sekcija ("Primjeri dobre prakse" ili " Razmjenom iskustava unapređujemo praksu"....)

ožujak 2024.

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom, gradski dječji vrtići, ustanove socijalne skrbi koje pružaju usluge djeci s teškoćama u razvoju, AZOO, primarna zdravstvena zaštita u Gradu Zagrebu, Hrvatski zavod za socijalni rad - područni uredi

9.2. Inicirati razradu protokola međuresornog i međusektorskog povezivanja i utvrditi potrebu za zakonodavnim promjenama

rujan 2024.

Područni uredi Hrvatskog zavoda za socijalni rad, Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom

9.3. Izraditi letak o sveobuhvatnoj interdisciplinarnoj podršci djeci s teškoćama u sustavu ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja u Gradu Zagrebu (za odgojno-obrazovne radnike i roditelje/skrbnike na općoj razini)

prosinac 2024.

Grad Zagreb - Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, Gradski ured za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom, specijalizirane ustanove

9.4. Informirati ravnatelje o potrebi i izazovima međusektorskog povezivanja i komunikacije u cilju omogućavanja /osiguravanja integriranih usluga djeci s teškoćama u razvoju

veljača 2025.

AZOO, ERF, organizacije civilnog društva

9.5. Educirati odgojno-obrazovne radnike dječjih vrtića i škola o obilježjima i implementaciji interdisciplinarnog i integriranog pristupa u pružanju podrške svakom djetetu s teškoćama u razvoju u skladu s njegovim potrebama i mogućnostima

prosinac 2025.

AZOO, ERF, Stručno-razvojni centri, rehabilitacijske ustanove u sustavu socijalne skrbi, organizacije civilnog društva

Sredstva za provedbu aktivnosti, osim redovitog financiranja iz Državnog proračuna, osigurana su u proračunu Grada Zagreba

INDIKATORI PROVEDBE

 Razrađen protokol međuresornog i međusektorskog povezivanja i utvrđena potreba za zakonodavnim promjenama

 Izrađen i distribuiran digitalni letak o cjelovitoj interdisciplinarnoj podršci djeci s teškoćama u sustavu RPOO u Gradu Zagrebu (za odgojno-obrazovne radnike i roditelje/skrbnike na općoj razini)

 Broj ravnatelja dječjih vrtića koji su prošli stručno usavršavanje o potrebi i izazovima međusektorskog povezivanja u cilju omogućavanja / osiguravanja integriranih usluga djeci s teškoćama u razvoju

 Broj stručnih radnika dječjih vrtića i škola koji su prošli stručno usavršavanje o obilježjima i implementaciji interdisciplinarnog pristupa u pružanju podrške svakom djetetu s teškoćama u razvoju u skladu s njegovim potrebama i mogućnostima

Provedbu ovog akcijskog plana pratit će Radna skupina i Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade.

Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, koji je nositelj mjera ovog akcijskog plana, planirat će sredstva za njihovu provedbu.

Ovaj akcijski plan bit će objavljen u Službenom glasniku Grada Zagreba i na mrežnoj stranici Grada Zagreba.

KLASA: 024-01/23-03/526

URBROJ: 251-16-04-23-5

Zagreb, 13. prosinca 2023.

Predsjednik

Gradske skupštine

Joško Klisović, v. r.

Za pristup do sadržaja morate biti korisnik portala www.informator.hr.
Sadržajima se pristupa ovisno o Vašem paketu.

Prijava

Zaboravljena zaporka?

Nemate korisničke podatke? Besplatno se registrirajte i testno pristupajte sadržajima 7 dana.
Kao besplatan korisnik ostvarujete pristup do 20 dokumenata.

Registracija