zbirni podaci i poveznice
poglavlja
članci
napomene
Učitavam poveznice...

Detalji dokumenta

Objavljen

28.02.2019.

Donesen

26.02.2019.

Poglavlja nisu pronađena.

Prethodnik
Nasljednik

Analiza stanja sustava civilne zaštite Grada Zagreba za 2018.

Pročišćeni tekst vrijedi od 28.02.2019.

Narodne novine 4/2019

Prikaz pročišćenog teksta na dan:

PREAMBULA

Analiza stanja sustava civilne zaštite Grada Zagreba za 2018. (»Službeni glasnik Grada Zagreba«, br. 4/19)

Na temelju članka 17. stavka 1. alineje 1. Zakona o sustavu civilne zaštite (Narodne novine 82/15 i 118/18) i članka 41. točke 33. Statuta Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 23/16, 2/18 i 23/18), Gradska skupština Grada Zagreba, na 20. sjednici, 26. veljače 2019., donijela je

ANALIZU

stanja sustava civilne zaštite Grada Zagreba za 2018.

UVOD

Civilna zaštita je sustav organiziranja sudionika, operativnih snaga i građana za ostvarivanje zaštite i spašavanja ljudi, životinja, materijalnih i kulturnih dobara i okoliša u velikim nesrećama i katastrofama i otklanjanja posljedica terorizma i ratnih razaranja.

Analiza stanja sustava civilne zaštite na području Grada Zagreba za 2018. sadrži prikaz stanja operativnih snaga sustava civilne zaštite Grada Zagreba, aktivnosti koje su se odvijale unutar sustava civilne zaštite Grada Zagreba te stanje izrade planskih dokumenata.

Sustav civilne zaštite na području Grada Zagreba tijekom 2018. temeljio se na sljedećim aktima, sukladno odredbama Zakona o sustavu civilne zaštite:

- Smjernicama za organizaciju i razvoj sustava civilne zaštite na području Grada Zagreba za razdoblje od 2016. do 2019. (Službeni glasnik Grada Zagreba 26/15);

- Planu razvoja sustava civilne zaštite Grada Zagreba za 2018. (Službeni glasnik Grada Zagreba 3/18);

- Procjeni ugroženosti stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara i okoliša od katastrofa i velikih nesreća za područje Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 4/16);

- Planu zaštite i spašavanja za područje Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 19/11);

- Planu vježbi civilne zaštite na području Grada Zagreba za 2018. godinu (Službeni glasnik Grada Zagreba 1/18);

- Odluci o osnivanju postrojbi civilne zaštite specijalističke namjene Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 11/18);

- Odluci o osnivanju postrojbi civilne zaštite opće namjene Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 11/18);

- Programu javnih potreba za obavljanje djelatnosti Hrvatske gorske službe spašavanja - Stanice Zagreb za 2018. (Službeni glasnik Grada Zagreba 25/17);

- Odluci o određivanju pravnih osoba od interesa za sustav civilne zaštite na području Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 17/17);

- Zaključku o prihvaćanju Vanjskog plana zaštite i spašavanja (Službeni glasnik Grada Zagreba 16/14).

OPERATIVNE SNAGE SUSTAVA CIVILNE ZAŠTITE GRADA ZAGREBA

Na području Grada Zagreba operativne snage sustava civilne zaštite činili su:

- Stožer civilne zaštite Grada Zagreba;

- stožeri civilne zaštite gradskih četvrti Grada Zagreba;

- operativne snage vatrogastva;

- operativne snage Hrvatskog Crvenog križa - Gradsko društvo Crvenog križa Zagreb;

- operativne snage Hrvatske gorske službe spašavanja - Stanica Zagreb;

- udruge građana od interesa za sustav civilne zaštite;

- postrojbe civilne zaštite opće namjene Grada Zagreba;

- postrojbe civilne zaštite specijalističke namjene Grada Zagreba;

- pravne osobe od interesa za sustav civilne zaštite na području Grada Zagreba.

Stožer civilne zaštite Grada Zagreba

Zaključkom gradonačelnika Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 18/17, 19/17, 5/18 i 14/18) osnovan je i imenovan Stožer civilne zaštite Grada Zagreba (u daljnjem tekstu: Stožer). Stožer je stručno, operativno i koordinativno tijelo koje usklađuje djelovanje operativnih snaga civilne zaštite u pripremnoj fazi prije nastanka posljedica izvanrednog događaja i tijekom provođenja mjera i aktivnosti civilne zaštite u velikim nesrećama i katastrofama.

Stožer ima načelnika, zamjenika načelnika i 12 članova. Načelnica Stožera je dr. sc. Olivera Majić, zamjenica gradonačelnika Grada Zagreba, a zamjenik načelnice dr. sc. Pavle Kalinić, pročelnik Ureda za upravljanje u hitnim situacijama.

Rad stožera odvija se u skladu s Poslovnikom o radu stožera civilne zaštite Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 18/17).

Stožer obavlja zadaće koje se odnose na prikupljanje i obradu informacija ranog upozoravanja o mogućnostima nastanka velike nesreće i katastrofe, razvija plan djelovanja sustava civilne zaštite na svom području, upravlja reagiranjem sustava civilne zaštite, obavlja poslove informiranja javnosti i predlaže odluke o prestanku provođenja mjera i aktivnosti u sustavu civilne zaštite.

Radom Stožera rukovodi načelnik Stožera, a kad se proglasi velika nesreća ili katastrofa, rukovođenje preuzima gradonačelnik Grada Zagreba ili po ovlaštenju gradonačelnika Grada Zagreba, načelnik Stožera.

U svim aktivnostima Stožer usko surađuje s Državnom upravom za zaštitu i spašavanje - Područnim uredom za zaštitu i spašavanje Zagreb (u daljnjem tekstu: DUZS PUZ), Policijskom upravom zagrebačkom i ostalim operativnim snagama sustava civilne zaštite na području Grada Zagreba.

Također, sukladno Planu razvoja sustava civilne zaštite Grada Zagreba 29. siječnja 2018. održano je stručno osposobljavanje svih članova Stožera civilne zaštite Grada Zagreba na Učilištu vatrogastva, zaštite i spašavanja, Ksaverska cesta 107, 10 000 Zagreb.

Stožeri civilne zaštite gradskih četvrti Grada Zagreba

Zaključcima o imenovanju članova stožera civilne zaštite gradskih četvrti imenovani su članovi stožera civilne zaštite svih 17 gradskih četvrti Grada Zagreba (u daljnjem tekstu: stožeri):

1. Stožer civilne zaštite Gradske četvrti Donji grad (Službeni glasnik Grada Zagreba 5/18);

2. Stožer civilne zaštite Gradske četvrti Gornji grad - Medveščak (Službeni glasnik Grada Zagreba 6/18);

3. Stožer civilne zaštite Gradske četvrti Trnje (Službeni glasnik Grada Zagreba 1/18);

4. Stožer civilne zaštite Gradske četvrti Maksimir (Službeni glasnik Grada Zagreba 1/18);

5. Stožer civilne zaštite Gradske četvrti Peščenica - Žitnjak (Službeni glasnik Grada Zagreba 5/18);

6. Stožer civilne zaštite Gradske četvrti Novi Zagreb - istok (Službeni glasnik Grada Zagreba 1/18);

7. Stožer civilne zaštite Gradske četvrti Novi Zagreb - zapad (Službeni glasnik Grada Zagreba 1/18);

8. Stožer civilne zaštite Gradske četvrti Trešnjevka - sjever (Službeni glasnik Grada Zagreba 5/18);

9. Stožer civilne zaštite Gradske četvrti Trešnjevka - jug (Službeni glasnik Grada Zagreba 1/18);

10. Stožer civilne zaštite Gradske četvrti Črnomerec (Službeni glasnik Grada Zagreba 2/18);

11. Stožer civilne zaštite Gradske četvrti Gornja Dubrava (Službeni glasnik Grada Zagreba 1/18);

12. Stožer civilne zaštite Gradske četvrti Donja Dubrava (Službeni glasnik Grada Zagreba 1/18);

13. Stožer civilne zaštite Gradske četvrti Stenjevec (Službeni glasnik Grada Zagreba 7/18);

14. Stožer civilne zaštite Gradske četvrti Podsused - Vrapče (Službeni glasnik Grada Zagreba 7/18);

15. Stožer civilne zaštite Gradske četvrti Podsljeme (Službeni glasnik Grada Zagreba 1/18);

16. Stožer civilne zaštite Gradske četvrti Sesvete (Službeni glasnik Grada Zagreba 2/19);

17. Stožer civilne zaštite Gradske četvrti Brezovica (Službeni glasnik Grada Zagreba 1/18).

Stožeri su tijela koja sudjeluju u provođenju civilne zaštite na području gradskih četvrti u Gradu Zagrebu. Članove stožera imenuju vijeća gradskih četvrti. Stožeri imaju načelnika, zamjenika načelnika i 5 (pet) članova. Načelnik je po dužnosti predsjednik vijeća gradske četvrti i rukovodi radom stožera, zamjenik načelnika je po dužnosti potpredsjednik vijeća gradske četvrti. Tri člana stožera su iz redova vijeća gradske četvrti dok su dva člana iz redova stručnih osoba za pojedina područja prirodnih, tehničkih i drugih znanosti, po prethodno pribavljenom mišljenju pravne osobe kojoj je redovna djelatnost zaštita i spašavanje.

Operativne snage vatrogastva

Operativne snage Vatrogastva na području Grada Zagreba čine Javna vatrogasna postrojba Grada Zagreba (u daljnjem tekstu: JVP GZ) i dobrovoljna vatrogasna društva udružena u Vatrogasnu zajednicu Grada Zagreba.

JVP GZ sastavljena je od 327 operativnih vatrogasaca raspoređenih u pet vatrogasnih postaja na području Grada Zagreba, i to: Vatrogasne postaje Centar, Vatrogasne postaje Dubrava, Vatrogasne postaje Jankomir, Vatrogasne postaje Novi Zagreb i Vatrogasne postaje Žitnjak.

Timovi vatrogasaca kontinuirano provode vježbe u koje su uključene i druge službe koje u slučaju katastrofe izazvane potresom ili urušavanjem građevina kao timovi spašavaju građane. Pripadnici JVP GZ-a posebno su osposobljeni prema programima i stupnjevima - 1/2/3 za spašavanje u ruševinama (u daljnjem tekstu: SUR), kako slijedi:

- 10 pripadnika JVP GZ-a osposobljeno prema programu SUR-1;

- 38 pripadnika JVP GZ-a osposobljeno prema programu SUR-2;

- 3 pripadnika JVP GZ-a osposobljeno prema programu SUR-3;

- 16 pripadnika JVP GZ-a osposobljeno prema programu vatrogasno ronilačke izobrazbe.

Javna vatrogasna postrojba raspolaže sa 63 vatrogasnih vozila, a prema vrstama razvrstani su na:

- 10 navalnih vozila,

- 6 autocisterni,

- 3 šumara,

- 11 tehničkih vozila,

- 2 vozila za prijevoz vatrogasaca,

- 4 vozila za prijevoz vatrogasaca i opreme,

- 18 specijalnih vatrogasnih vozila,

- 9 zapovjednih vozila.

Tijekom analiziranog razdoblja pripadnici JVP GZ-a imali su 2401 intervenciju, od čega je bilo 938 vatrogasnih intervencija gašenja požara, 1129 tehničkih intervencija i 334 ostale intervencije. Broj pripadnika JVP GZ-a koji su sudjelovali u intervencijama je u prosjeku 5 vatrogasaca na jednu intervenciju.

U 57 dobrovoljnih vatrogasnih društava udruženih u Vatrogasnu zajednicu Grada Zagreba ukupno je bilo učlanjeno 9158 osoba, od čega je 2542 članova djece i mladeži uzrasta od 6 do 18 godina. Broj članova vatrogasnih postrojbi dobrovoljnih vatrogasnih društava udruženih u Vatrogasnu zajednicu Grada Zagreba je 3693, dok je broj pričuvnih članova 2913.

Pripadnici dobrovoljnih vatrogasnih društava Grada Zagreba (u daljnjem tekstu: DVD GZ) posebno su osposobljeni za spašavanje u ruševinama prema programima, i to kako slijedi:

- 446 članova DVD GZ-a osposobljena su prema programu SUR-1,

- 19 članova DVD GZ-a osposobljeno je prema programu SUR-2.

Dobrovoljna vatrogasna društva Grada Zagreba imaju 109 vatrogasnih vozila, i to:

- 10 navalnih vozila,

- 3 zapovjedna vozila,

- 20 autocisterni,

- 7 šumara,

- 50 terenskih vozila s ugrađenim visokotlačnim modulom za gašenje požara,

- 19 vozila za prijevoz vatrogasaca i vatrogasne opreme.

Tijekom analiziranog razdoblja pripadnici DVD GZ-a imali su 406 intervencija, od čega su u 245 slučajeva samostalno intervenirali, a u 161 slučaju bili su potpora Javnoj vatrogasnoj postrojbi Grada Zagreba. Broj pripadnika DVD GZ-a koji su sudjelovali u intervencijama u prosjeku je 6 vatrogasaca na jednu intervenciju.

Ekipe za intervencije stižu do krajnje točke djelovanja u propisanom roku od 15 minuta. Smanjenje broja intervencija rezultat je dugogodišnjeg rada s građanstvom, školama, vrtićima, provođenja edukativnih programa posjeta školama te dana otvorenih vrata Javne vatrogasne postrojbe Grada Zagreba. Postignut je visok stupanj jedinstva profesionalnog i dobrovoljnog vatrogastva.

Operativne snage Hrvatskog Crvenog križa - Gradsko društvo Crvenog križa Zagreb

Gradsko društvo Crvenog križa Zagreb kao punopravni član Hrvatskog Crvenog križa uživa posebnu zaštitu i skrb Republike Hrvatske. Gradsko društvo Crvenog križa Zagreb djeluje na području Grada Zagreba. Sjedište društva je u Zagrebu, Ilica 223. Osim sjedišta u Ilici 223, društvo ima u vlasništvu i odmaralište za djecu u Novom Vinodolskom te raspolaže odmaralištem za djecu na Sljemenu.

Specijalnosti Gradskog društva Crvenog križa Zagreb su organiziranje i vođenje službe spašavanja, prihvat i podjela humanitarne pomoći, prva pomoć, spašavanje života na vodi te osposobljavanje spašavatelja.

Ukupan broj članova interventnog tima je 123 od čega je 87 aktivnih članova. Društvo raspolaže s trinaest vozila te materijalnim sredstvima i opremom za provođenje mjera i aktivnosti sustava civilne zaštite, i to: torbicama prve pomoći 30 komada, vrećama za spavanje 500 komada, šatorima 3 komada kapaciteta 8 ljudi, ležajevima 8 komada, isušivačima 82 komada, daskom za imobilizaciju 1 komad, računalom 1 komad, čamcem + prikolicom 1 komad, dekama 900 komada, agregatima 2 komada, pumpama za vodu 2 komada.

Za obavljanje djelatnosti sukladno posebnim propisima društvo raspolaže i prostorom za smještaj beskućnika u Kosnici pokraj Zagreba te s više radionica u Gradu Zagrebu za rad s osobama s teškoćama u razvoju (radionice su smještene na sljedećim lokacijama: Črnomerec, Trešnjevka, Susedgrad, Dubrava i Novi Zagreb - Siget).

Društvo također koristi i dva skladišta za prikupljanje pomoći socijalno ugroženim građanima (u Novom Zagrebu - Siget i Robni terminali Žitnjak), jedno skladište za prikupljanje humanitarne pomoći u slučaju katastrofe ili velike nesreće te jedan prostor za prikupljanje i distribuciju odjeće i obuće (Petrova 120).

Operativne snage Hrvatske gorske službe spašavanja - Stanica Zagreb

Hrvatska gorska služba spašavanja - Stanica Zagreb ima 85 članova: 79 spašavatelja, od toga 12 instruktora HGSS-a i 6 pripravnika. U svom sastavu ima 5 liječnika, jednog medicinskog tehničara, 8 članova s položenim tečajem za asistenciju liječnicima pri helikopterskom spašavanju, 34 člana s ITLS tečajem (tečaj zbrinjavanja ozlijeđenih osoba u izvanbolničkom okružju), 10 letača spašavatelja, jednog instruktora helikopterskog spašavanja s licencijom Air Zermatt, 10 učitelja skijanja, 14 voditelja potraga i dva potražna tima sa psom, l2 osposobljenih voditelja spašavanja u speleološkim objektima, 32 ronioca raznih kategorija od toga trojicu osposobljenih za spašavanje iz potopljenih speleoloških objekata ili dubina do 100 metara, 30 članova osposobljenih za spašavanje na brzim vodama i potopljenim područjima te 10 spašavatelja s položenim ispitom za rukovanje eksplozivnim tvarima.

Temeljem Zakona o Hrvatskoj gorskoj službi spašavanja i Programu javnih potreba za obavljanje djelatnosti Hrvatske gorske službe spašavanja - Stanice Zagreb koji se donosi za svaku godinu Grad Zagreb osigurava sredstva za financiranje redovite djelatnosti Hrvatske gorske službe spašavanja - Stanice Zagreb.

Tijekom analiziranog razdoblja pripadnici Hrvatske gorske službe spašavanja - Stanice Zagreb sudjelovali su u 130 akcija spašavanja u kojima je spašeno 154 ljudi. Od toga je na području Grada Zagreba bilo 66 akcija spašavanja u kojima je spašeno 80 ljudi. U navedenim akcijama spašavanja u prosjeku su sudjelovala 4 pripadnika na jednoj intervenciji.

Udruge građana od interesa za sustav civilne zaštite

Hrvatska udruga za obuku potražnih pasa (HUOPP) i Klub za obuku službenih i sportskih pasa "Zagreb" (KOSSP "Zagreb") dobrovoljne su udruge koje se bave školovanjem pasa i njihovih vodiča radi sudjelovanja u potražnim akcijama za izgubljenim i nestalim osobama.

Zagrebački speleološki savez osnovan je radi razvoja i unaprjeđenja speleologije kao stručne i znanstvene aktivnosti u Gradu Zagrebu i Zagrebačkoj županiji. Glavni je zadatak Saveza zajedničko djelovanje udruga koje su registrirane za speleološku djelatnost na području Grada Zagreba i Zagrebačke županije, da bi se poboljšali uvjeti rada i status speleološke djelatnosti. Članovi Zagrebačkog speleološkog saveza sastavni su dio postrojbi civilne zaštite specijalističke namjene Grada Zagreba.

Zagrebački radioamaterski savez je udruženje radioklubova, neprofitna organizacija koja djeluje na području Grada Zagreba, u svojstvu pravne osobe i upisan je u registar Gradskog ureda za opću upravu. Savez je osnovan 1994. Trideset članova Zagrebačkog radioamaterskog saveza sastavni je dio postrojbi civilne zaštite specijalističke namjene Grada Zagreba.

Postrojbe civilne zaštite opće namjene Grada Zagreba

Gradska skupština Grada Zagreba je Odlukom o osnivanju postrojbi civilne zaštite opće namjene Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 11/18) osnovala sljedeće postrojbe:

1. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Donji grad;

2. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Gornji grad - Medveščak;

3. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Trnje;

4. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Maksimir;

5. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Peščenica - Žitnjak;

6. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Novi Zagreb - istok;

7. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Novi Zagreb - zapad;

8. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Trešnjevka - sjever;

9. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Trešnjevka - jug;

10. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Črnomerec;

11. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Gornja Dubrava;

12. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Donja Dubrava;

13. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Stenjevec;

14. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Podsused - Vrapče;

15. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Podsljeme;

16. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Sesvete;

17. Postrojbu civilne zaštite opće namjene Gradske četvrti Brezovica.

Sukladno medijskom pozivu iz 2017., tijekom 2018. ostao je otvoreni poziv građanima Grada Zagreba za dobrovoljno uključivanje u postrojbe civilne zaštite Grada Zagreba te je sa zainteresiranim građanima održano više sastanaka na kojima je prezentirano stanje ustroja i opremljenosti civilne zaštite. Zainteresirani građani uključeni su u sustav civilne zaštite Grada Zagreba rasporedom u postrojbe civilne zaštite.

Svaka od 17 postrojbi sastoji se od upravljačke skupine (2 pripadnika) i više operativnih skupina (od 8 do 10 pripadnika), sukladno potrebama koje proizlaze iz Procjene ugroženosti stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara i okoliša od katastrofa i velikih nesreća za područje Grada Zagreba.

Održavani su redoviti radni sastanci s upravljačkim skupinama postrojbi civilne zaštite gradskih četvrti u vezi s održavanjem ustroja postrojbi civilne zaštite opće namjene po gradskim četvrtima te s postrojbama civilne zaštite specijalističke namjene Grada Zagreba.

Postrojbe civilne zaštite specijalističke namjene Grada Zagreba

Gradska skupština Grada Zagreba je Odlukom o osnivanju postrojbi civilne zaštite specijalističke namjene Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 11/18) osnovala sljedeće postrojbe:

- postrojbu civilne zaštite za traganje i spašavanje iz ruševina (srednja kategorija) - sastoji se od upravljačke skupine s 4 pripadnika, dvije operativne skupine sa po 12 pripadnika i logističke skupine sa 6 pripadnika;

- postrojbu civilne zaštite za traganje i spašavanje u poplavama (laka kategorija) - sastoji se od upravljačke skupine s 2 pripadnika, dvije operativne skupine sa po 5 pripadnika i logističke skupine s 4 pripadnika;

- postrojbu civilne zaštite za tehničko-taktičku potporu - sastoji se od upravljačke skupine s 1 pripadnikom, operativne skupine sa 8 pripadnika i logističke skupine s 3 pripadnika.

Postrojbe civilne zaštite specijalističke namjene Grada Zagreba sastavljene su od: pripadnika Vatrogasne zajednice Grada Zagreba, pripadnika udruga za obuku potražnih pasa, pripadnika Hrvatske gorske službe spašavanja - Stanice Zagreb, pripadnika Zagrebačkog speleološkog saveza i Zagrebačkog radioamaterskog saveza.

Tijekom 2018. proveden je postupak javne nabave za nabavu opreme postrojbama civilne zaštite opće i specijalističke namjene Grada Zagreba, i to kako slijedi:

- 1 vibraskopa, uređaja za tehničko pretraživanje terena odnosno traganje za nastradalima i ozlijeđenima u ruševinama,

- 5 prikolica za prijevoz vode,

- 1 mobilnog agregata snage 100 kW,

- 30 kompleta osobne zaštitne opreme za pripadnike specijalističke postrojbe civilne zaštite,

- 10 ručnih radiostanica,

- 5 kompleta za spašavanje iz dubina i visina,

- 15 kompleta za satelitsku komunikaciju,

- podupirača za vertikalno i koso podupiranje nesigurnih objekata za spašavanje iz ruševina.

Pravne osobe od interesa za sustav civilne zaštite Grada Zagreba

Gradska skupština Grada Zagreba donijela je Odluku o određivanju pravnih osoba od interesa za sustav civilne zaštite na području Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 17/17). Pravne osobe od interesa za sustav civilne zaštite na području Grada Zagreba su pravne osobe koje su svojim proizvodnim, uslužnim, materijalnim, ljudskim i drugim resursima najznačajniji nositelji tih djelatnosti na području Grada Zagreba.

Pravne osobe dio su operativnih snaga sustava civilne zaštite Grada Zagreba i dužne su u operativnim planovima izraditi plan o načinu organiziranja provedbe mjera i aktivnosti u sustavu civilne zaštite sukladno Zakonu o sustavu civilne zaštite, posebnim propisima i njihovim općim aktima. Ured je tijekom 2018. sastavio upute o načinu izrade i sadržaju operativnih planova pravnih osoba od interesa za sustav civilne zaštite u vezi sa segmentom osiguravanja hrane i vode za piće.

Ostali sudionici u sustavu civilne zaštite

Na području Grada Zagreba djeluju službe i pravne osobe koje se u svojoj redovitoj djelatnosti bave zaštitom i spašavanjem.

Nastavni zavod za hitnu medicinu Grada Zagreba ima 432 zaposlenika od čega je 380 medicinskog osoblja s vozačima sanitetskih vozila, a posjeduje i najsuvremeniju tehniku i moderan vozni park s 36 sanitetskih vozila za HMP. Za HMP koriste i 2 motocikla za brže pružanje hitne medicinske pomoći.

Broj ugovorenih timova za pružanje hitne medicinske pomoći je sljedeći:

- 69 terenskih timova hitne medicinske pomoći (T1 - liječnik, medicinski tehničar i vozač),

- 5 timova u prijavno-dojavnoj jedinici (liječnik i medicinski tehničar s mogućnošću rada na terenu),

- 10 timova T2 (medicinski tehničar i vozač).

Raspored navedenih timova je 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu i 365 dana godišnje (24/7/365).

Nastavni zavod za hitnu medicinu Grada Zagreba raspolaže podstanicama: Centar, Novi Zagreb, Jarun, Gajnice, Dubrava i Sesvete.

Prema podacima Hrvatske gospodarske komore, na području Grada Zagreba ima više od tisuću tvrtki koje raspolažu opremom, ljudstvom i mehanizacijom koja se može upotrijebiti u slučajevima velikih nesreća i katastrofa.

PLANSKI DOKUMENTI

Procjenom ugroženosti stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara i okoliša od katastrofa i velikih nesreća za područje Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 4/16) (u daljnjem tekstu: Procjena) konkretnije su utvrđene opasnosti i rizici koji ugrožavaju Grad Zagreb, procijenjene potrebe i mogućnosti za sprječavanje, smanjenje i uklanjanje posljedica katastrofa i velikih nesreća te je stvoren temelj za izradu planova zaštite i spašavanja stanovništva, uz djelovanje svih mjerodavnih struktura, operativnih snaga zaštite i spašavanja i resursa cjelovitog i sveobuhvatnog nacionalnog sustava upravljanja u zaštiti od katastrofa i velikih nesreća.

Planom zaštite i spašavanja za područje Grada Zagreba definirana je organizacija, aktiviranje i djelovanje sustava zaštite i spašavanja na području Grada Zagreba. Plan zaštite i spašavanja za područje Grada Zagreba usklađen je s Planom zaštite i spašavanja za područje Republike Hrvatske i vrijedi do donošenja Plana djelovanja civilne zaštite koji će biti izrađen najkasnije do II. kvartala 2019. godine.

Gradonačelnik Grada Zagreba 28. prosinca 2016. donio je Smjernice za izradu Procjene rizika od velikih nesreća na području Grada Zagreba u kojima su prepoznati i definirani rizici. Smjernicama se primarno utvrđuje metodologija za procjenjivanje rizika te prikazivanje Procjene rizika od velikih nesreća na području Grada Zagreba u propisanom formatu scenarija dok će se izlazni rezultati postupka iz integrirane i verificirane Procjene koristiti za potrebe definiranja politika u područjima upravljanja rizicima ili za ublažavanje njihovih posljedica po zdravlje i živote ljudi, materijalna dobra i okoliš.

Tijekom 2018. gradonačelnikovim zaključkom osnovano je i imenovano Povjerenstvo za izradu Procjene rizika od velikih nesreća za područje Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 26/18). Izrada Procjene rizika od velikih nesreća na području Grada Zagreba u završnoj je fazi i u skladu je s HRN ISO 31000:2012 - Upravljanje rizicima - Načela i smjernice, što služi za potrebe unaprjeđenja razumijevanja rizika na svim razinama, osobito u smislu povećanja efikasnosti već uspostavljenih mjera za smanjenje rizika od velikih nesreća te definiranje novih.

Zbog potrebe izrade navedenog dokumenta prikupljeni su opsežni podatci koji će poslužiti i za definiranje specifičnih preventivnih mjera.

Uz navedeno, tijekom 2018. pristupilo se i ažuriranju Vanjskog plana zaštite i spašavanja za područje Grada Zagreba.

OPERATIVNI POSLOVI

Na temelju Plana vježbi civilne zaštite na području Grada Zagreba za 2018. (Službeni glasnik Grada Zagreba 1/18) Ured je tijekom 2018. organizirao i realizirao dvije vježbe operativnih snaga sustava civilne zaštite Grada Zagreba, i to kako slijedi:

- vježba "Motel Plitvice 2018." održana je dana 21. travnja 2018. na prostoru Motela Plitvice,

- vježba "Zagreb 2018." održana je dana 20. listopada 2018. na prostoru nedovršene Sveučilišne bolnice u Blatu.

Ciljevi vježbi bili su:

- uvježbavanje i podizanje razine osposobljenosti operativnih snaga sustava civilne zaštite Grada Zagreba,

- postizanje novih sposobnosti te poticanje izgradnje integralnog sustava civilne zaštite,

- provjera efikasnosti postupaka utvrđenih standardnim operativnim postupcima operativnih snaga sustava civilne zaštite te drugih sudionika u slučaju velikih nesreća,

- provjera koordinacije svih sudionika civilne zaštite u uvjetima velikih nesreća,

- podizanje razine informiranosti stanovništva o aktivnostima subjekata civilne zaštite i postupanju u vezi s nesrećama koje uključuju opasne tvari radi spremnosti za eventualne buduće događaje,

- provjera planskih dokumenata,

- provjera sustava prenošenja informacija i obavijesti o događaju na lokalnoj i regionalnoj razini.

Organizatori vježbi:

- Grad Zagreb,

- Vatrogasna zajednica Grada Zagreba.

Uz organizatore sudionici vježbi bili su:

- DUZS - Područni ured zaštite i spašavanja Zagreb,

- Policijska uprava zagrebačka,

- Vatrogasna zajednica Grada Zagreba,

- Nastavni zavod za hitnu medicinu Grada Zagreba,

- Gradsko društvo Crvenog križa Zagreb,

- Hrvatska gorska služba spašavanja - Stanica Zagreb,

- udruge za obuku potražnih pasa (HUOPP i KOSSP),

- Nastavni zavod za javno zdravstvo "Dr. Andrija Štampar",

- Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost,

- ostali sudionici.

U sklopu redovitih aktivnosti Ureda provjeravano je stanje koridora i evakuacijskih površina koje bi se koristile u slučaju razornog potresa ili drugih velikih nesreća. Sustavno su se provodile konzultacije s građevinskim tvrtkama koje će obavljati raščišćavanje koridora nakon razornog potresa radi uvida u stanje građevinske operative i njihovu spremnost za izvršavanje zadaća. Sukladno zaključku s 8. sjednice Vijeća za prevenciju Grada Zagreba, Ured je prema grafičkoj pripremi Policijske uprave zagrebačke - Službe prevencije tiskao 390.000 primjeraka edukativnog letka pod nazivom "Siguran dom". Svrha letaka je podizanje razine svijesti građana Grada Zagreba.

U Gradskoj skupštini Grada Zagreba 14. prosinca 2018. održana je stručna konferencija "Korištenje EU fondova za razvoj sustava civilne zaštite" kojoj je organizator Ured za upravljanje u hitnim situacijama. Konferenciji je prisustvovalo oko 150 sudionika iz 26 gradova, deset županija, niza državnih agencija, institucija, ministarstava, zavoda, vatrogasnih postrojbi i spasilačkih službi.

Konferencija "Korištenje EU fondova za razvoj sustava civilne zaštite" doprinijela je razumijevanju procesa od pisanja EU projekata pa do korištenja sredstava, a u najvećoj mjeri razvijanju suradnje institucija, gradova i županija u radu na projektima financiranim iz fondova EU-a. Optimalna priprema svih operativnih snaga Republike Hrvatske ključ je za prevenciju katastrofa i ublažavanje njenih posljedica po stanovništvo i materijalna i kulturna dobra.

Na konferenciji je obrađena tema kohezijske politike, što je jedna od najznačajnijih javnih politika Europske unije, kojoj je osnovna svrha smanjiti značajne gospodarske, socijalne i teritorijalne razlike koje postoje između regija Europe. Temeljem navedene politike, donesen je Operativni program Konkurentnost i kohezija 2014. - 2020., koji je temeljni programski dokument za provođenje kohezijskih politika Europske unije i mogućnosti investiranja u potrebna područja.

Iz navedenog Operativnog programa Konkurentnost i kohezija 2014. - 2020. konferencija je obrađivala tematski cilj 5: "Promicanje prilagodbe na klimatske promjene, prevencije i upravljanja rizicima" i investicijski prioritet 5b: "Poticanje ulaganja koja se odnose na posebne rizike, osiguranje otpornosti na katastrofe i razvoj sustava za upravljanje katastrofama" odnosno specifični cilj 5b1: "Jačanje sustava upravljanja katastrofama" i posljedično doprinijela jačanju i razvoju civilne zaštite, optimalnoj pripremi operativnih snaga i ublažavanju posljedica neželjenih događaja po stanovništvo, materijalna i kulturna dobra.

U analiziranom razdoblju nastavljeno je s izradom VI. faze Studije za saniranje posljedica potresa što je nastavak realizacije projekta br. 11 Ureda koji se radi u okviru razvojne strategije Grada Zagreba. U okviru VI. faze Studije nastavilo se s pregledima i procjenama potresne otpornosti građevina u Gradu Zagrebu s ciljem procjene potresnog rizika, ali i procjene razina oštećenja građevina nakon potresa koja je obuhvatila specifične građevine poput KBC-a Sestre milosrdnice, Klinike za infektivne bolesti "Dr. Fran Mihaljević", određene stambene građevine te neke tipske građevine poput mostova ili nadvožnjaka. Također se nastavilo s radom na web-aplikaciji i online bazi podataka koja sadrži najvažnije informacije iz Obrasca sZar. Izrađen je i osvrt na realizaciju s obzirom na planirano, ali i osvrt na nastavak ove studije te uključenja u predviđeni projekt "Multisenzorsko zračno snimanje Republike Hrvatske za procjenu smanjenja rizika od katastrofa".

Studiju za saniranje posljedica potresa izrađuje Građevinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, a realizacija VI. faze planirana je do kraja 2018.

Službenici Ureda u suradnji s DUZS PUZ-a realizirali su edukaciju djece predškolske i školske dobi u sklopu programa "Edukacija djece u području civilne zaštite".

Edukacija se realizirala u prostorima Grada mladih i Doma Crvenog križa Zagreb. Tijekom 2018. edukaciji je prisustvovalo više od 3.000 djece iz vrtića i osnovnih škola s područja Grada Zagreba. Kroz pilot-projekt "Edukacija učenika srednjih škola u području civilne zaštite" educirano je oko 1000 učenika iz sljedećih srednjih škola: Obrtničke i industrijske graditeljske škole, Geodetske tehničke škole, Graditeljske tehničke škole, Škole za grafiku, dizajn i medijsku produkciju i Tehničke škole "Ruđer Bošković".

SUSTAV KOMUNIKACIJA OPERATIVNIH SNAGA SUSTAVA CIVILNE ZAŠTITE GRADA ZAGREBA

Sustav komunikacija operativnih snaga Grada Zagreba podijeljen je na tri dijela te se sve potrebne radnje na unaprjeđenju sustava odvijaju u skladu s tim. Sastavnice tog sustava su:

1. Sustav veza kojima se koriste operativne snage u svojim redovitim zadaćama,

2. Alternativni sustav veza,

3. Sustav veza civilne zaštite Grada Zagreba.

Sustav veza kojima se koriste operativne snage u svojim redovitim zadaćama

Integriran je komunikacijski sustav hitnih službi čime su povezani komunikacijski centri u Gradu Zagrebu, i to: Ured, Županijski centar 112 Zagreb, Operativno-komunikacijski centar Policijske uprave zagrebačke, Nastavni zavod za hitnu medicinu Grada Zagreba i Javna vatrogasna postrojba Grada Zagreba.

Alternativni sustav veza

Uz sustav veza kojima se koriste operativne snage u svojim redovitim zadaćama Ured je nastavio i rad s alternativnim sustavima koji će moći funkcionirati u slučajevima katastrofalnog scenarija, tj. kada prestanu funkcionirati ili se preopterete redovni sustavi komunikacije. Alternativni sustavi podijeljeni su na dva dijela:

1) Satelitski sustav veza,

2) HF kratkovalni sustav veza.

Satelitski sustav veza pokazao se vrlo učinkovitim s tim da je Ured unaprijedio postojeći sustav uvođenjem SCAP (Shared Corporate Allowance Plan) opcije koja postojećem sustavu omogućuje dodatne opcije poput kompletnog nadzora i upravljanja korisničkim računima web-sučeljem, povećava pouzdanost i sigurnost uspostavljene usluge, omogućava prioritetni pristup mreži satelita, proširenje sustava do 20 korisničkih kartica te smanjenje troškova prometa. Sustav je funkcionalan i redovito se provjerava čime se unaprjeđuje međusobna suradnja hitnih službi.

HF sustav veza temelji se na kratkom valu (HF). Sustav je u cijelosti uspostavljen i sastoji se od:

- četiriju baznih HF stanica na lokacijama u Balokovićevoj b.b. (koristi je Ured), Ksaverskoj cesti 107 (koristi je DUZS PUZ) i u Nehajskoj 7 (koristi je DUZS) i

- dvaju prijenosnih uređaja (Zagrebački radioamaterski savez).

Sustav veza civilne zaštite Grada Zagreba

Sustav veza civilne zaštite Grada Zagreba temelji se na radioamaterskim frekvencijama i postojećim uređajima, a njegova su baza članovi Zagrebačkog radioamaterskog saveza.

Koncept komunikacijskog sustava veza civilne zaštite Grada Zagreba zamišljen je tako da se sve hitne službe i operativne snage civilne zaštite mogu međusobno komunikacijski povezati u slučaju katastrofalnog scenarija tako da su važne informacije dostupne svima koji ih trebaju.

Ured je u suradnji sa Zagrebačkim radioamaterskim savezom pripremio plan veza te su dogovorene glavne i alternativne frekvencije za krizne situacije. Lokacija odašiljača na Domu Crvenog križa na Sljemenu omogućava idealno pokrivanje planiranog frekvencijskog opsega na području Grada Zagreba, Zagrebačke županije i šire, te neovisnost o gradskoj infrastrukturi.

SUSTAV RANOG UPOZORAVANJA

Zbog visokog seizmičkog potencijala Grada Zagreba i okolnih područja sustavno se i kontinuirano instrumentalno prate seizmičke aktivnosti te je s tim u vezi i uspostavljena Zagrebačka seizmološka mreža. U tu je svrhu uspostavljena lokalna mreža digitalnih seizmografa, ukupno šest seizmografa, koja je omogućila detaljnije istraživanje karakteristika seizmičke aktivnosti užega lokalnog i širega regionalnog prostora, radi definiranja što egzaktnijih seizmoloških i seizmotektonskih modela generiranja potresa.

Tako dobiveni rezultati osnova su za podloge pri planiranju, projektiranju, gradnji i poduzimanju drugih preventivnih mjera zaštite od djelovanja potresa, a pravnu osnovu za ovakav način suradnje pruža Sporazum o poslovnoj suradnji što su ga potpisali Grad Zagreb i Prirodoslovno-matematički fakultet Sveučilišta u Zagrebu. Ta suradnja u skladu je i s aktivnostima Projekta kompleksnih geotehničkih i seizmičkih istraživanja za potrebe planiranja i gradnje na području Grada Zagreba.

Dugoročno, detaljnije i kvalitetnije izučavanje karakteristika pojavljivanja potresa na zagrebačkome području osigurava sustavno i trajno dopunjavanje osnovnih i specijalnih podloga za prostorno planiranje, protupotresno graditeljstvo i općenito poduzimanje mjera zaštite od mogućih štetnih djelovanja potresa. Uz veliko značenje za prevenciju, kao zasad jedinoga učinkovitog načina zaštite od potresa, rezultati rada Zagrebačke mreže seizmoloških postaja osiguravat će trajno i osnovu za sva naknadna znanstvena i stručna istraživanja karakteristika potresa i njihove povezanosti s tektonskim procesima.

LOGISTIČKA POTPORA SUSTAVA CIVILNE ZAŠTITE GRADA ZAGREBA

Baza podataka sudionika sustava civilne zaštite u Gradu Zagrebu redovito se ažurira zahvaljujući sustavu logističke potpore civilne zaštite Grada Zagreba. Redovito su održavane vježbe provjere sustava veza, a uspostavljena je veza iz Nadzorno-komunikacijskog centra 112 i službenih vozila Ureda prema sudionicima sustava civilne zaštite, te se osim komunikacijskih kanala na taj način provjeravala i ažurirala i baza podataka.

Ažurirani su podaci građevinskih tvrtki koje će sudjelovati u raščišćavanju ruševina u slučaju razornog potresa, i to: imena i prezimena vozača, telefoni te kompletna mehanizacija raspoloživa za raščišćavanje s podacima o zonama raščišćavanja za svaku tvrtku.

Tijekom 2018. logistička potpora sustava civilne zaštite Grada Zagreba organizirala je preuzimanje 250 kompleta osobne opreme pripadnicima postrojbi civilne zaštite opće namjene Grada Zagreba.

ZAKLJUČAK

U skladu s ciljevima Smjernica za organizaciju i razvoj sustava civilne zaštite na području Grada Zagreba za razdoblje od 2016. do 2019. kontinuirano se definiraju i usklađuju ljudski resursi i materijalno-tehnička sredstava Grada Zagreba u slučaju pojave bilo kakve ugroze te se jača operativna sposobnost sustava civilne zaštite na razini Grada Zagreba.

Sukladno Planu razvoja sustava civilne zaštite Grada Zagreba za 2018. te sukladno zaključcima vijeća gradskih četvrti Grada Zagreba imenovani su članovi stožera civilne zaštite gradskih četvrti Grada Zagreba za sedamnaest četvrti na području Grada Zagreba.

Osim navedenoga, osnovane su i postrojbe civilne zaštite opće namjene Grada Zagreba i postrojbe civilne zaštite specijalističke namjene Grada Zagreba te su imenovani pripadnici upravljačkih skupina postrojbi civilne zaštite opće namjene Grada Zagreba i pripadnici upravljačke skupine Postrojbe civilne zaštite za traganje i spašavanje iz ruševina (srednja kategorija). Tijekom 2018. provedeno je stručno osposobljavanje svih članova Stožera civilne zaštite Grada Zagreba.

Operativne snage vatrogastva pravovremeno su i učinkovito odgovarale na sve zadaće iz područja vatrogastva i zaštite od požara te obavljale ostale aktivnosti koje su im bile određene.

Hrvatski Crveni križ - Gradsko društvo Crvenog križa Zagreb subjekt je koji kontinuirano osigurava trajnu i dobru pripremljenost svojih članova za djelovanje u slučaju velikih nesreća i katastrofa.

Hrvatska gorska služba spašavanja - Stanica Zagreb svojim aktivnostima uvelike je pridonosila sigurnosti te uz to pružala i jamstvo pravodobne i učinkovite pomoći u slučaju potrebe.

Udruge za obuku potražnih pasa (Klub za obuku službenih i sportskih pasa "Zagreb" i Hrvatska udruga za obuku potražnih pasa) osiguravale su zadovoljavajući broj potražnih pasa koji se mogu koristiti u akcijama spašavanja prilikom potresa i u potražnim akcijama na području Grada Zagreba te su sudjelovali na vježbama civilne zaštite koje su održane prema Planu vježbi za 2018. godinu.

U Proračunu Grada Zagreba za 2018. bila su osigurana dostatna financijska sredstva koja su omogućila daljnji razvoj sustava civilne zaštite na području Grada Zagreba čime je ostvareno optimalno izvršavanje svih zadaća u sustavu civilne zaštite.

U skladu s planskim dokumentima iz područja civilne zaštite tijekom 2018. provedene su sve planirane vježbe operativnih snaga sustava civilne zaštite u kojima je sudjelovalo gotovo 2000 pripadnika operativnih snaga sustava civilne zaštite Grada Zagreba.

Provedeno je i niz mjera i aktivnosti u svrhu educiranja i informiranja građana Grada Zagreba o preventivnim mjerama zaštite te se pristupilo prikupljanju specifičnih podataka i informacija potrebnih za izradu novih planskih dokumenata iz područja civilne zaštite.

ZAVRŠNA ODREDBA

Analiza stanja sustava civilne zaštite Grada Zagreba za 2018. bit će objavljena u Službenom glasniku Grada Zagreba.

KLASA: 021-05/19-01/56

URBROJ: 251-01-02-19-5

Zagreb, 26. veljače 2019.

Predsjednik

Gradske skupštine

dr. sc. Andrija Mikulić, v. r.

Za pristup do sadržaja morate biti korisnik portala www.informator.hr.
Sadržajima se pristupa ovisno o Vašem paketu.

Prijava

Zaboravljena zaporka?

Nemate korisničke podatke? Besplatno se registrirajte i testno pristupajte sadržajima 7 dana.
Kao besplatan korisnik ostvarujete pristup do 20 dokumenata.

Registracija