Zakoni
Detalji dokumenta
Objavljen
Donesen
Poglavlja nisu pronađena.
Program rada Povjerenstva za ravnopravnost spolova Grada Zagreba za 2014.
Pročišćeni tekst vrijedi od 23.12.2013.
Narodne novine
25/2013
)
Na temelju članka 28.
stavka 1. Zakona o ravnopravnosti spolova (Narodne novine 82/08) i članka 6. Odluke o osnivanju Povjerenstva za ravnopravnost spolova Grada Zagreba (Službeni glasnik 20/13), Povjerenstvo za ravnopravnost spolova Grada Zagreba, na 7. sjednici, 6. prosinca 2013., donijelo je
PROGRAM RADA
Povjerenstva za ravnopravnost spolova Grada Zagreba za 2014.
Uvodne napomene
Pravni okvir: Ustav Republike Hrvatske, Zakon o ravnopravnosti spolova, Nacionalna politika za promicanje ravnopravnosti spolova 2011.-2015., Nacionalna strategija zaštite od nasilja u obitelji, za razdoblje 2011.-2016.
Gradska skupština Grada Zagreba na 6. sjednici, 26. rujna 2013., donijela je Odluku o osnivanju Povjerenstva za ravnopravnost spolova Grada Zagreba.
Ciljevi rada Povjerenstva za ravnopravnost spolova Grada Zagreba proizlaze iz članka 2. navedene odluke, a to su:
- promicanje ravnopravnosti spolova u Gradu Zagrebu;
- provedba Zakona o ravnopravnosti spolova i Nacionalne politike za promicanje ravnopravnosti spolova;
- izrada i provedba gradskih strateških dokumenata iz područja ravnopravnosti spolova.
Djelokrug rada Povjerenstva za ravnopravnost spolova Grada Zagreba proizlazi iz članka 3. navedene odluke, a to je da:
- predlaže Gradskoj skupštini Grada Zagreba donošenje općih akata iz područja ravnopravnosti spolova;
- izrađuje gradske strateške dokumente iz područja ravnopravnosti spolova;
- provodi mjere iz nacionalnih i gradskih strateških dokumenata iz područja ravnopravnosti spolova u kojima je nositelj te izrađuje izvješća o njihovu provođenju;
- predlaže Gradskoj skupštini Grada Zagreba financijski plan radi ostvarivanja programa rada Povjerenstva;
- razmatra prijedloge mjera i općih akata kojima se uređuju pitanja od značenja za ravnopravnost spolova što ih Gradskoj skupštini Grada Zagreba predlažu drugi ovlašteni predlagatelji;
- daje Gradskoj skupštini Grada Zagreba prijedloge i mišljenja iz područja ravnopravnosti spolova;
- potiče suradnju s povjerenstvima za ravnopravnost spolova gradova i županija u Republici Hrvatskoj, nevladinim udrugama za promicanje i zaštitu ženskih ljudskih prava te suradnju i razmjenu iskustava s odgovarajućim tijelima drugih zemalja;
- obavlja i druge poslove iz područja ravnopravnosti spolova.
Programske zadaće
Program rada Povjerenstva za ravnopravnost spolova Grada Zagreba, u skladu s Nacionalnom politikom za promicanje ravnopravnosti spolova 2011.-2015., Akcijskim planom Grada Zagreba za provedbu mjera Nacionalne politike za ravnopravnost spolova za razdoblje od 2011. do 2015., te obvezama koje proistječu iz navedenih dokumenata, obuhvaća:
- promicanje ljudskih prava žena i rodne ravnopravnosti;
- podizanje razine znanja i svijesti o antidiskriminacijskom zakonodavstvu, rodnoj ravnopravnosti i ljudskim pravima žena;
- obilježavanje Međunarodnog dana žena 8. ožujka, Međunarodnog dana ljudskih prava 10. prosinca, Svjetskog dana seoskih žena 15. listopada, Nacionalnog dana borbe protiv nasilja nad ženama 22. rujna, Međunarodnog dana borbe protiv nasilja nad ženama 25. studenoga, Međunarodnog dana borbe protiv homofobije i transfobije 17. svibnja, Svjetskog dana poduzetnica 18. svibnja te Europskog dana jednakih plaća 2. ožujka;
- jačanje sustava zbrinjavanja i potpore žrtvama nasilja u obitelji te prevenciju svih oblika nasilja nad ženama;
- unapređivanje društvenog položaja žena pripadnica nacionalnih manjina i žena s invaliditetom;
- poticanje zapošljavanja i samozapošljavanja žena s invaliditetom;
- poticanje prekvalifikacije i stručnog osposobljavanja žena s invaliditetom za dostupna radna mjesta;
- unaprjeđenje znanja i svijesti o položaju žena u ruralnim područjima;
- podizanje kvalitete i dostupnosti zdravstvene zaštite za žene i djevojčice;
- poticanje i promicanje jednakih mogućnosti na tržištu rada;
- smanjenje nezaposlenost i uklanjanje svih oblika diskriminacije žena na tržištu rada;
- poticanje osnaživanja ženskog poduzetništva;
- održavanje javnih tribina, okruglih stolova, konferencija i druge aktivnosti o ljudskim pravima pripadnica nacionalnih manjina;
- promicanje mjera koje omogućuju usklađivanje privatnih i profesionalnih obveza;
- promicanje uporabe rodno osjetljivog jezika u tijelima Grada Zagreba kao i u javnom govoru;
- suzbijanje rodnih stereotipa i uvođenje rodno osjetljive politike u medije;
- poticanje i promocija ravnopravnosti u procesu odlučivanja u političkom i javnom životu;
- promicanje uravnotežene zastupljenost muškaraca i žena u predstavničkim i izvršnim tijelima vlasti na svim razinama;
- unaprjeđenje položaja žena u sportu;
- osvještavanje šire javnosti o pojavi, problemima i načinima suzbijanja rodno uvjetovanog nasilja;
- upoznavanje javnosti s politikama ravnopravnosti spolova Europske unije i drugih međunarodnih organizacija;
- potporu provedbi rodnih istraživanja i analiza;
- informiranje žena i muškaraca o pravima i mogućnostima podizanja tužbe u slučajevima spolne diskriminacije i ostalim oblicima diskriminacije na tržištu rada, te izravno poticanje na uporabu postojećih mehanizama za tužbe u slučajevima kršenja načela ravnopravnosti spolova na području zapošljavanja i rada;
- jačanje i promicanje mjera koje omogućavaju usklađivanje obiteljskih i profesionalnih obveza, uključujući podizanje svijesti o jednakoj raspodjeli kućanskih i obiteljskih poslova između muškaraca i žena;
- sudjelovanje i organiziranje medijskih kampanja za poticanje jednake raspodjele kućanskih i obiteljskih poslova te ravnopravnu podjelu roditeljske odgovornosti za skrb o djeci, uključujući promociju korištenja roditeljskog dopusta od strane očeva radi aktivnijeg uključivanja žena na tržište rada;
- održavanje tribina, konferencija, kampanja i dr. o političkoj zastupljenosti žena u zakonodavnoj i izvršnoj vlasti, na državnoj i lokalnoj razini, radi podizanja svijesti javnosti o ovom pitanju;
- praćenje provedbe mjera iz Nacionalne strategije za zaštitu od nasilja u obitelji i Protokola o postupanju u slučaju nasilja u obitelji;
- u suradnji s nadležnim tijelima i nositeljima rad na uklanjanju svih oblika nasilja nad ženama;
- organiziranje i sudjelovanje u kampanjama za poticanje zdravog načina života i upozoravanje na štetne navike, poput ovisnosti, pušenja i alkoholizma, tiskanjem informativnog i edukativnog materijala, brošura i letaka o ranom otkrivanju zloćudnih bolesti i organiziranjem njihove distribucije na svim razinama zdravstvene zaštite;
- sudjelovanje u medijskim programima u povodu Međunarodnog tjedna borbe protiv raka s posebnim naglaskom na osvještavanje javnosti o potrebi prevencije i ranom otkrivanju raka dojke;
- sudjelovanje na sastancima koordinacije županijskih povjerenstava radi unapređivanja i usklađivanja te razmjene informacija i primjera dobre prakse provedbe politike ravnopravnosti spolova na lokalnoj razini.
Ostale programske zadaće:
Povjerenstvo za ravnopravnost spolova Grada Zagreba prema utvrđenom stanju predlagat će aktivnosti i mjere radi djelotvornijeg ostvarenja ravnopravnosti spolova, i to:
a) analitičke mjere
- statističko praćenje ženske radne snage s različitim ciljevima (profesionalna struktura na svim razinama, organizacija rada i plaće);
- analizirati problematiku siromaštva žena pribavljanjem statističkih podataka o spolnim stopama siromaštva za područje Grada Zagreba te predložiti programe da bi se eventualno poboljšala situacija žena na tržištu rada;
- statističko praćenje i analiza podatka o nasilju nad ženama iz policijskih izvora te iz istraživanja udruga civilnog društva;
- statističko praćenje podataka prema glavnim kriterijima ravnopravnosti spolova, kao što je politička participacija žena u Gradu Zagrebu.
b) mjere za donošenje rodno osviještenog proračuna
- predložit će se kriteriji za preispitivanje proračuna Grada Zagreba i potrošnje proračunskih sredstava tako da se osigura ravnopravnost spolova u njihovoj raspodjeli;
- organizirat će i podupirati edukaciju članica i članova Povjerenstva te zaposlenica i zaposlenika Gradske uprave grada Zagreba za rodno osjetljivo upravljanje proračunskim sredstvima.
c) obrazovne mjere
- edukacija članica i članova Povjerenstva te mogućnost zajedničke edukacije sa županijskim povjerenstvima u okruženju Grada Zagreba;
- poticati na uključivanje u programe profesionalnog usmjeravanja, cjeloživotnog obrazovanja i osposobljavanja i profesionalnog razvoja žena na području Grada Zagreba;
- prethodno analizirati statističke podatke koliko se žena do sada osposobilo iz rada i što se na tom području namjerava ubuduće učiniti;
- poticanje obrazovanja žena za profesije "budućnosti" (nove tehnologije) u kojima su malo zastupljene, pogotovo u visokom obrazovanju;
- poticati prekvalifikaciju i stručno osposobljavanje žena s invaliditetom;
- pokretanje edukativnih programa u školama za eliminiranje tradicionalnih obrazaca izbora zanimanja i za djevojčice, i za dječake, obrazovni seminari namijenjeni sindikatima, poslodavcima i profesionalnim tijelima radi promocije jednakosti spolova;
- promicanje rodno osviještenog obrazovanja u osnovnim i srednjim školama.
d) mjere poticanja zapošljavanja i organizacije rada
- pilot-projekti uvođenja fleksibilnijih formi organizacije rada;
- suradnja s nevladinim udrugama u osvještavanju žena i stvaranju uvjeta za promoviranje kulture poduzetništva i zasnivanje novih projekata koji potiču poduzetništvo žena i samozapošljavanje.
e) socijalne mjere vezane uz brigu za djecu
- poticanje programa otvaranja predškolskih i školskih programa koji ženama omogućuju neometano uključivanje u tržište rada.
f) ostalo
- potpora i sudjelovanje u umjetničkim projektima koji promiču ravnopravnost spolova.
U tretiranju pojave nasilja u obitelji, te zaštite žrtava nasilja u obitelji, posebnu važnost ima donošenje Nacionalne strategije zaštite od nasilja u obitelji za razdoblje od 2011. do 2016. koju je donijela Vlada Republike Hrvatske 3. veljače 2011.
Prepoznajući problem nasilja u obitelji, kao oblik diskriminacije, u kojem su najčešće žrtve žene i djeca, Povjerenstvo za ravnopravnost spolova Grada Zagreba, u skladu s Nacionalnom strategijom zaštite od nasilja u obitelji, za razdoblje od 2011. do 2016., će:
- redovito obilježavati datume koji u vezi s promicanjem ljudskih prava i unaprjeđenjem položaja žrtava nasilja u obitelji, kao i drugih oblika nasilja radi senzibilizacije javnosti;
- osigurati dostupnost informacija o zaštiti od nasilja u obitelji.
Povjerenstvo će se maksimalno zalagati da se u Gradu Zagrebu što efikasnije, brže, kvalitetnije i sveobuhvatnije provodi politika ravnopravnosti spolova i politika jednakih mogućnosti. Zalagat će se za uvođenje principa gender mainstreminga, odnosno uvođenja rodno osviještene politike na svim razinama i područjima javnih politika u Gradu Zagrebu te u tom vidu savjetodavno djelovati na Gradsku skupštinu Grada Zagreba kao donositelja odluka iz svoje nadležnosti.
Povjerenstvo za ravnopravnost spolova Grada Zagreba također će surađivati s nadležnim gradskim upravnim tijelima, resornim ministarstvima i tijelima, nevladinim organizacijama te informirati javnost o svojim inicijativama i djelovanju.
KLASA: 021-05/13-003/261
URBROJ: 251-01-06-13-2
Zagreb, 6. prosinca 2013.
Predsjednica
Povjerenstva za ravnopravnost spolova
Margareta Mađerić, v.r.
CEDAW preporuke koje će Povjerenstvo za ravnopravnost spolova Grada Zagreba također imati u vidu u svom djelovanju
1) dostavljanje podataka o položaju žena pripadnica manjina te žena s invaliditetom
2) nisu poduzete dostatne mjere kojima bi se osigurala brza, dosljedna i učinkovita primjena novih antidiskriminacijskih zakona;
3) zabrinutost zbog pomanjkanja informacija i neupućenosti žena o uporabi postojećih mehanizama tužbi, uključujući i one u sudskim postupcima pokrenutim po pozitivnim zakonima;
4) nisu poduzete dostatne konkretne mjere kojima bi se osiguralo dostatno upoznavanje sudaca, pravno obrazovanih zaposlenika, osoblja odgovornog za provođenje zakona, poslodavaca, te pravnika s reformom zakonodavstva;
5) nedostatak statističkih podataka razvrstanih po spolu;
6) zabrinutost da nacionalni mehanizmi (Ured za ravnopravnost spolova Vlade Republike Hrvatske i Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova) nemaju dovoljno vlasti te kadrovskih i financijskih izvora za djelotvorno provođenje svog mandata i promicanje položaja žena i ravnopravnosti spolova; zabrinutost zbog ograničenih kapaciteta Ureda za provođenje djelotvorne koordinacije i suradnje sa svim mehanizmima da osiguraju ravnopravnost spolova na državnoj i lokalnim razinama kao i suradnje sa ženskim udrugama;
7) zabrinutost zbog ozbiljnih teškoća kojima su žene izložene na tržištu rada, što se vidi po visokoj stopi nezaposlenosti žena, postojanoj, jakoj vertikalnoj i horizontalnoj segregaciji, razlikama u plaći između žena i muškaraca te prevladavanju žena u manje plaćenim sektorima;
8) zabrinutost zbog položaja žena starijih od 40 godina kao i zbog diskriminatornog odnosa prema trudnicama na tržištu rada;
9) zabrinutost zbog nedostatne pažnje koja se posvećuje politikama koje podržavaju podjelu posla i obiteljskih odgovornosti između žena i muškaraca;
10) zabrinutost što su Romkinje i dalje u osjetljivom i marginaliziranom položaju, posebno s obzirom na obrazovanje, zapošljavanje, zdravstvenu skrb te sudjelovanje u javnom životu i odlučivanju. Povjerenstvo je također zabrinuto zbog teškoća Romkinja u ostvarenju prava na državljanstvo u skladu s člankom 9. Konvencije;
11) zabrinutost zbog velike učestalosti nasilja u obitelji, ograničenog broja skloništa namijenjenih ženama žrtvama nasilja, te pomanjkanja jasnih postupaka ili protokola, namijenjenih osoblju za primjenu zakona i osoblju zdravstvene njege koja djeluje u slučajevima nasilja u obitelji. Povjerenstvo je također zabrinuto zbog visokih troškova zastupanja pred sudovima što može biti preprekom da žene žrtve nasilja traže zaštitu preko pravosudnog sustava;
12) zabrinutost zbog postojanosti spolnih stereotipa u obrazovnim nastavnim planovima i udžbenicima, što djevojčice i žene u srednjim školama i na fakultetima nastavljaju birati područja obrazovanja na koja se tradicionalno gleda kao na "ženska područja" te što su premalo zastupljene u znanosti;
13) zabrinutost zbog značajne podzastupljenosti žena u izvršnim tijelima lokalnih vlasti;
14) zabrinutost zbog pojave trgovanja ženama te zbog toga što je država stranka postala zemlja podrijetla, tranzita i odredišta trgovanja ženama i djevojčicama, što povećava iskorištavanje žena prisiljavajući ih na prostituciju.
Za pristup do sadržaja morate biti korisnik portala www.informator.hr.
Sadržajima se pristupa ovisno o Vašem paketu.
Prijava
Zaboravljena zaporka?
Nemate korisničke podatke? Besplatno se registrirajte i testno pristupajte sadržajima 7 dana.
Kao besplatan korisnik ostvarujete pristup do 20 dokumenata.