zbirni podaci i poveznice
poglavlja
članci
napomene
Učitavam poveznice...

Detalji dokumenta

Objavljen

31.03.2009.

Donesen

31.03.2009.

Poglavlja nisu pronađena.

Prethodnik
Nasljednik

Program provođenja mjera energetske učinkovitosti u sustavu javne rasvjete Grada Zagreba (MEU JR)

Pročišćeni tekst vrijedi od 31.03.2009.

Narodne novine 9/2009

Prikaz pročišćenog teksta na dan:

PREAMBULA

Program provođenja mjera energetske učinkovitosti u sustavu javne rasvjete Grada Zagreba (MEU JR) (»Službeni glasnik Grada Zagreba«, br. 9/09)

Na temelju članka 38. stavka 4. Statuta Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 19/99, 19/01, 20/01 - pročišćeni tekst, 10/04, 18/05, 2/06, 18/06 i 7/09), Gradska skupština Grada Zagreba, na 47. sjednici, 31. ožujka 2009., donijela je

PROGRAM

provođenja mjera energetske učinkovitosti u sustavu javne rasvjete Grada Zagreba (MEU JR)

1. Uvod

Globalno zagrijavanje i klimatske promjene nezaobilazni su opći svjetski problem i opasna prijetnja brojnim aspektima života i razvoja na Zemlji.

Duboka je i realna današnja zabrinutost čovječanstva zbog klimatskih promjena, porasta potrošnje energije, povećane ovisnosti o uvozu fosilnih goriva, te njihovim štetnim utjecajima na okoliš i gospodarstvo.

Hrvatska se trenutno nalazi u relativno nezavidnome energetskom položaju. Potrošnja energije je iz godine u godinu sve veća, pritisak na povećanje cijena energije je sve veći a jednako tako i uvozna komponenta energije.

Realno stanje zahtijeva brze i učinkovite odgovore na lokalnim i nacionalnim razinama, ali i intenzivnu suradnju i sinergiju na međunarodnom planu.

Europska unija se obvezala na 20 postotno smanjenje emisija stakleničkih plinova do 2020. godine u odnosu na razinu iz 1990. Donijeti su zaključci da bi do 2020. godine trebalo povećati energetsku učinkovitost, odnosno uštedjeti 20 posto energije na ekonomski prihvatljiv način, i to promjenama u ponašanju potrošača i energetski učinkovitim tehnologijama.

Predloženi su novi, strogo definirani energetski standardi, promoviranje energetskih usluga te novi mehanizmi financiranja koji bi poticali primjenu energetske učinkovitosti.

Osnovni je cilj direktiva Europske komisije o energetskoj učinkovitosti i energetskim uslugama, ostvariti energetske uštede od 9% u devetogodišnjem periodu od 2008. do 2017., što odgovara godišnjim energetskim uštedama od 1%.

Temeljem detaljnih analiza funkcioniranja sustava javne rasvjete u vlasništvu Grada Zagreba i trošenja proračunskih sredstava za energente, ali i osnovnog opredjeljenja Gradske uprave Grada Zagreba za zaštitu okoliša, uočena je realna mogućnost energetskih ušteda i povećanje energetske efikasnosti provođenjem odgovarajućih mjera.

Strateškim planiranjem, energetskim uštedama, primjenom mjera energetske učinkovitosti i dobrom organizacijom održavanja sustava javne rasvjete mogu se značajno smanjiti troškovi energetske potrošnje, održavanja i kvalitete javne rasvjete u Gradu Zagrebu.

Gradsko poglavarstvo Grada Zagreba je, na 204. sjednici 26. veljače 2008., prihvatilo Pismo namjere o suradnji na projektu "Sustavno gospodarenje energijom u gradovima i županijama u Republici Hrvatskoj" s UNDP-om i Ministarstvom gospodarstva, rada i poduzetništva.

Provedbom ovog projekta Grad Zagreb preuzima i ispunjava obveze iz europskoga i nacionalnoga zakonskog okvira vezanog uz gospodarenje energijom na lokalnoj razini, postiže značajne pozitivne financijske učinke i istovremeno smanjuje negativan utjecaj na okoliš te doprinosi poštivanju odredbi Kyotskog protokola.

Rezultat ove aktivnosti bit će realno smanjenje potrošnje i u javnoj rasvjeti u vlasništvu Grada Zagreba te sustavno i racionalno gospodarenje energetskim resursima na lokalnoj razini.

Svečanim činom potpisivanja Energetske povelje, potpisivanjem Pisma namjere i davanjem Izjave o politici energetske učinkovitosti i zaštiti okoliša 28. ožujka 2008. istaknuto je strateško opredjeljenje i primarni ciljevi politike odgovorne Gradske uprave Grada Zagreba koja se odnosi na daljnju provedbu programa promoviranja i primjene mjera energetske učinkovitosti, održivog razvoja i zaštite okoliša uporabom obnovljivih izvora energije i primjenom najsuvremenijih energetskih tehnologija na cjelokupnom području Grada Zagreba, na dobrobit svih naših građana i budućih generacija.

2. Prethodno stanje < class="titlecl"p style="font-weight:bold;">

Izgradnja objekta i uređaja javne rasvjete u prethodnom razdoblju, odraz je stanja postignute svijesti o potrebi energetske učinkovitosti i ekološkim kriterijima za zaštitu životnog okoliša te dostignuća na području spoznaje o svjetlosti i tehničko-tehnološkim mogućnostima proizvodnje visoko učinkovitih izvora svjetlosti (žarulja) i distributora svjetlosti na površinu koju treba rasvijetliti (svjetiljaka). Evolucijom ovih čimbenika energetsko i ekološko stanje u izgrađenoj javnoj rasvjeti postupno je poboljšavano. Iako je trend poboljšanja svih komponenti bio stalno uzlazan, promjene su bile tako brze da se nisu mogli zadovoljavajuće brzo dati odgovori sukladno ciljevima koje smo željeli postići u postavljanju koncepcije moderne, energetski učinkovite, ekološki prihvatljive i svjetlo-tehnički optimalne javne rasvjete.

Radi realizacije strateškog opredjeljenja u daljnjem razvoju sustava javne rasvjete, naručene su studije koje bi trebale dati odgovore na kojima će se temeljiti strategija upravljanja i informatizacije te regulacije svjetlosnog toka. U suradnji sa HEP ESCO izrađena je prethodna investicijska studija realizacije pilot-projekta provođenja mjera energetske učinkovitosti javne rasvjete izgrađene na Aveniji Dubrovnik i dijelu južnog "zelenog vala", prema ESCO kriterijima i kriterijima financiranja Svjetske banke. Osnova je toga modela da se troškovi nastali rekonstrukcijom i modernizacijom financiraju iz ušteda nastalim smanjenjem utrošene električne energije i smanjenjem troškova održavanja predmetne javne rasvjete u optimalnom roku do 60 mjeseci, odnosno prihvatljivom roku do 96 mjeseci.

3. Provedba pilot-projekta

Za provedbu pilot-projekta provođenja mjera energetske učinkovitosti u sustavu javne rasvjete Grada Zagreba (u daljnjem tekstu: MEU JR) na Aveniji Dubrovnik i dijelu južnog "zelenog vala" izrađena je prethodna studija koja je pokazivala da se povrat uloženih financijskih sredstava može očekivati u roku od 80 mjeseci. Temeljem prihvaćene prethodne studije izrađena je studija izvodljivosti sa svim potrebnim svjetlo-tehničkim i energetskim proračunima pri čemu su datost bili prostorni parametri prometnih površina namijenjenih prometu i pješacima, raspored postojećih nosača rasvjetnih tijela te izvori i kapaciteti postojeće elektroenergetske mreže javne rasvjete. Obavljen je odabir potrebne, visoko kvalitetne opreme u području svjetlo-tehnike primijenjene u svijetu.

Da bi se mogli pratiti i analizirati očekivani pozitivni efekti planiranog zahvata, obavljena su predinstalacijska mjerenja svih elektroenergetskih i svjetlo-tehničkih parametara na cijelom području zahvata. Nakon investicijske studije operativno je provedena realizacija i probni pogon.

Postinstalacijskim izvještajem utvrđeno je novonastalo elektroenergetsko stanje i novi svjetlo-tehnički parametri na prometnim površinama. Dobiveni rezultati su:

- elektroenergetska ušteda je 47,3% od početnog stanja, ušteda na troškovima održavanja je 66,8%, što je ukupna ušteda troškova funkcioniranja javne rasvjete u granicama pilot-projekta od 49,0 %;

- mjerenja svjetlo-tehničkih parametara pokazala su bolju srednju luminanciju prometne površine za 86,0%, bolju uzdužnu jednolikost luminancije za 18,4%, bolju poprečnu jednolikost luminancije za 25,9%, što su vrhunski rezultati, kako u apsolutnim, tako i u relativnim vrijednostima;

- dobiveni rezultati potvrdili su prognoze i očekivanja zbog kojih se i realizirao pilot-projekt, što pokazuje da je realizacija izvedena stručno, odabrani postupci i metode provedeni dosljedno, kao i da su dobro odabrani, na tržištu raspoloživi elementi, koji su ugrađivani;

- pored izvrsnih energetskih i svjetlo-tehničkih rezultata, učinjeni zahvati u prostoru izvrsno su se uklopili u okolni ambijent te su svojim izgledom pridonijeli modernom vizualnom identitetu Grada;

- postignute uštede omogućavaju povrat uloženih financijskih sredstava u roku od 54 mjeseca, što je u odnosu na očekivani period povrata od 80 mjeseci izvrstan rezultat.

Iz navedenoga može se zaključiti:

- da su provedene aktivnosti i dobiveni rezultati jednoznačno potvrdili pozitivne efekte trajnog opredjeljenja Grada Zagreba za provođenje mjera energetske učinkovitosti u sustavu javne rasvjete;

- da započete aktivnosti treba nastaviti sustavno provoditi u ostalim dijelovima sustava javne rasvjete;

- da konceptualna rješenja u segmentu izbora opreme treba održati na visokoj razini kvalitete, birajući opremu koja je vrhunac u tehničko-tehnološkom i svjetlo-tehničkom smislu.

4. Ciljevi programa

Iz navedenih deklarativnih opredjeljenja i rezultata dobivenih provedbom pilot- projekta, razvidno je da postoje dvije grupe mogućih ciljeva. Prva se grupa odnosi na materijalne ciljeve koji se ogledaju u:

- uštedama troškova za utrošenu električnu energiju nastalih radi zamjene postojećih niskoiskoristivih izvora sijetlosti i niskoefektivnih svjetiljaka kao distributora svjetlosnoga toka;

- uštedama troškova održavanja radi rjeđe potrebe održavanja visokokvalitetnih komponenti u sustavu javne rasvjete čime se štedi na elektrotehničkom materijalu, uporabi mehanizacije za održavanje (vozila, hidraulične platforme, …) i ljudskim resursima;

- dodatnim uštedama na troškovima za utrošenu električnu energiju nastalim radi regulacije javne rasvjete (smanjenje nivoa rasvijetljenosti) noću kada se bitno smanji broj automobila i pješaka na prometnim površinama.

Druga grupa mogućih ciljeva nije izravno materijalno mjerljiva, ali daje usputne materijalne rezultate i pozitivne efekte na ukupnu kvalitetu življenja u Gradu, a ogledaju se u:

- svjetlo-tehničkim parametrima koji će biti značajno bolji na prometnim površinama;

- boljem vizualnom identitetu Grada noću;

- povećanoj sigurnosti u prometu i time utjecaju na smanjenje broja prometnih nesreća s materijalnom štetom, ozljedama sudionika i broja smrtnih posljedica;

- općoj sigurnosti građana kako njih samih tako i njihove imovine;

- smanjenom svjetlosnom zagađenju i time poboljšanju ukupnog ekološkog stanja u Gradu, odnosno poboljšanju uvjeta života naših građana;

- značajnom doprinosu u smanjenju proizvodnje stakleničkih plinova u sustavima za proizvodnju električne energije;

- edukativnim efektima na građane koje treba poticati na stalno racionalno korištenje svih vidova energije;

- doprinosu u ispunjavanju preuzete obaveze Grada prema široj društvenoj zajednici glede smanjenja godišnje potrošnje svih vidova energije za 5%.

5. Realizacija ciljeva

Postavljeni ciljevi provođenja mjera energetske učinkovitosti u sustavu javne rasvjete Grada Zagreba realizirat će se postupno, po etapama i fazama koje će uvjetovati tehnički i financijski čimbenici. Povjerenstvo za provođenje mjera energetske učinkovitosti u sustavu javne rasvjete Grada Zagreba, što ga imenuje gradonačelnik Grada Zagreba, definirat će opsege etapa i faza realizacije projekta, na prijedlog nadležnog gradskog ureda.

5.1. Financijska sredstva za realizaciju programa

Financijska sredstva koja će se koristiti za realizaciju programa MEU JR do početka ostvarenja energetske učinkovitosti bit će iz:

- izvora koje osigurava HEP ESCO (sredstva Svjetske banke za obnovu i razvoj, kreditna sredstva komercijalnih banaka iz inozemstva i tuzemstva) otvaranjem kreditne linije namijenjene za ovaj program. HEP ESCO se u tom slučaju zadužuje izravno svojom kreditnom linijom te temeljem prihvaćenoga preliminarnog i konačnog financijskog plana podmiruje dospjela potraživanja dobavljača i izvoditelja realizacije programa;

- sredstava Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost;

- sredstava pojedinih fondova Europske unije;

- sredstava HBOR-a i komercijalnih banaka;

- vlastitih sredstva proizvođača ili/i distributera opreme koja će se temeljem projekata iz investicijske studije koristiti u realizaciji projekta;

- drugih ekonomski prihvatljivih izvora financiranja;

- vlastitih sredstava izvoditelja radova realizacije projekta.

5.2. Financijska sredstva za povrat uloženih financijskih sredstava u program

Povrat uloženih financijskih sredstava potrebnih za realizacija programa MEU JR financirat će se iz sredstava proračuna Grada Zagreba namijenjenih za realizaciju programa:

- održavanja objekata i uređaja komunalne infrastrukture u opsegu što ga pokrivaju uštede na utrošenoj električnoj energiji i održavanju, koje će se postići nakon realizacije definirane etape ili faze, u roku ne dužem od 96 mjeseci. Ovaj dio troškova ne opterećuje dodatno planiranu proračunsku poziciju već se radi o zadržavanju iste razine troškova do protoka vremena povrata uloženih sredstava kada se uštede i stvarno, efektivno, kroz manje troškove, vide u proračunu. Sa završetkom fizičke realizacije etape ili faze programa odmah se ostvaruje druga grupa ciljeva programa;

- izgradnje objekata i uređaja komunalne infrastrukture u opsegu što ga ne pokrivaju uštede na utrošenoj električnoj energiji i održavanju koji će se postići nakon realizacije definirane etape ili faze, u roku ne dužem od 96 mjeseci. Ovaj dio troškova nastaje uglavnom zbog dodatnih potreba za radovima na postojećem sustavu javne rasvjete koji bi se morali izvesti i da se ne realizira program MEU JR (promjena stupova, elektroenergetske mreže, …). Ovaj dio troškova pojavljuje se kada uštede ne pokrivaju troškove te dodatno opterećuje planiranu poziciju proračuna Grada Zagreba.

Financijska sredstva s pojedine pozicije proračuna Grada koristit će se za plaćanje mjesečnih računa koje će ispostaviti partneri Grada u realizaciji programa.

Financijska sredstva za povrat uloženih sredstava u program MEU JR osigurat će se u godinama u kojima se realizira povrat u proračun Grada Zagreba iz Programa radova u djelatnosti gospodarenja vodama, prometa i komunalnog gospodarstva u Gradu Zagrebu za pojedinu plansku godinu, te Programa održavanja i Programa gradnje objekata i uređaja komunalne infrastrukture.

5.3. Postupak nabave

U slučaju korištenja financijskih sredstava preko HEP ESCO ili nekog drugog partnera koji koristi financijska sredstva Svjetske banke za obnovu i razvoj, nabava će se realizirati preko tih partnera po propisanim kriterijima Svjetske banke.

U slučaju da se nabava realizira preko Grada Zagreba provodit će se propisani postupak javne nabave po odredbama Zakona o javnoj nabavi Republike Hrvatske.

5.4. Ugovaranje realizacije programa

Za realizaciju svake etape i/ili faze programa, sa poslovnim partnerima će se zaključiti pisani ugovor kojim će biti regulirani svi međusobni odnosi.

6. Provedba programa

Za pripremu i provedbu svih poslova u vezi s realizacijom programa MEU JR zadužuje se Gradski ured za prostorno uređenje, zaštitu okoliša, izgradnju Grada, graditeljstvo, komunalne poslove i promet da s Povjerenstvom za provođenje programa MEU JR realizira cjelokupan program na optimalan način, te da redovno, godišnje podnose izvješće gradonačelniku Grada Zagreba.

7. Završne odredbe

Ovaj će program biti objavljen u Službenom glasniku Grada Zagreba.

KLASA: 021-05/09-01/87

URBROJ: 251-01-04-09-2

Zagreb, 31. ožujka 2009.

Predsjednica

Gradske skupštine

Mr.sc. Tatjana Holjevac, v.r.

Za pristup do sadržaja morate biti korisnik portala www.informator.hr.
Sadržajima se pristupa ovisno o Vašem paketu.

Prijava

Zaboravljena zaporka?

Nemate korisničke podatke? Besplatno se registrirajte i testno pristupajte sadržajima 7 dana.
Kao besplatan korisnik ostvarujete pristup do 20 dokumenata.

Registracija