Zakoni
Detalji dokumenta
Objavljen
Donesen
Poglavlja nisu pronađena.
Program od socijalnog značenja za 2008.
Pročišćeni tekst vrijedi od 20.12.2007.
Narodne novine
17/2007
Na temelju članka 38. točke 4. Statuta Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 19/99, 19/01, 20/01 - pročišćeni tekst, 10/04, 18/05, 2/06 i 18/06) i članka 12.
stavka 3. Odluke o uvjetima za ostvarivanje financijske potpore za zdravstvene, socijalne i humanitarne programe i projekte od interesa za Grad Zagreb (Službeni glasnik Grada Zagreba 14/07), Gradska skupština Grada Zagreba, na 31. sjednici, 20. prosinca 2007., donijela je
PROGRAM
od socijalnog značenja za 2008.
1. UVOD
Gradska je skupština Grada Zagreba donijela na 28. sjednici, 11. listopada 2007., Odluku o uvjetima za ostvarivanje financijske potpore za zdravstvene, socijalne i humanitarne programe i projekte od interesa za Grad Zagreb (Službeni glasnik Grada Zagreba 14/07).
Navedenom su odlukom utvrđeni programi od interesa za Grad Zagreb, i to:
1. programi promicanja zdravlja i prevencije bolesti;
2. programi od socijalnog značenja;
a) socijalnog i humanitarnog značenja,
b) prevencije neprihvatljiva ponašanja djece i mladeži;
3. programi socijalnog i humanitarnog značenja za unapređivanje kvalitete života osoba s invaliditetom;
4. programi socijalnog i humanitarnog značenja za branitelje Domovinskog rata i njihove obitelji, borce II. svjetskog rata i civilne invalide rata.
Gradski ured za zdravstvo, rad, socijalnu zaštitu i branitelje objavio je 17. listopada 2007. Natječaj za predlaganje programa i projekata socijalnog značenja (socijalnog i humanitarnog značenja i prevencije neprihvatljiva ponašanja djece i mladeži) za 2008. Na Natječaj su se mogle prijaviti udruge i druge pravne i fizičke osobe koje su registrirane za provođenje programa socijalnog i humanitarnog značenja i programa prevencije neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži, a u djelovanju obuhvaćaju osobe s prebivalištem u Gradu Zagrebu.
Natječaj za 2008. trajao je 30 dana, a zadnji dan za prijavu bio je 16. studenoga 2007. Na objavljeni Natječaj svake godine pristižu sve kvalitetniji programi i u sve većem broju.
Planom sredstava koji će donijeti Gradsko poglavarstvo Grada Zagreba utvrdit će se programi, programske aktivnosti i visina sredstava potpore za pojedine programe i programske aktivnosti, sukladno Odluci o izvršenju Proračuna Grada Zagreba za 2008.
Ovim je programom provedena globalna podjela programa po programskim područjima.
a) Programi socijalnog i humanitarnog značenja
Potpora programima udruga i drugih pravnih i fizičkih osoba socijalnog i humanitarnog značenja za Grad Zagreb daje se u cilju:
- poticanja kvalitete aktivnog življenja, provođenja pomoći i samopomoći, resocijalizacije i integracije ciljanih skupina te podizanje kvalitete skrbi o njima,
- izvaninstitucionalne zaštite osoba starije životne dobi, te podizanja kvalitete skrbi o navedenim korisnicima;
- organizacije i provođenja pomoći žrtvama nasilja, socijalno ugroženim osobama koje nisu uključene u postojeći sustav socijalne skrbi, psihosocijalne pomoći i sl.;
- organizacije i provođenja pomoći i samopomoći osobama starije životne dobi te poticanja njihova kvalitetnog i aktivnog življenja.
b) Prevencija neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži
Mladost je vrijeme potencijalno učestalijih rizičnih ponašanja i velik broj mladih prekrši društvene norme, a da to ne ostavi daljnjeg traga na njihov razvoj. Kako je danas sve veći broj rizičnih čimbenika kojima su djeca i mladi izloženi u našoj sredini i vremenu, preventivne mjere u cilju sprečavanja društveno neprihvatljivog ponašanja nameću se kao nužnost.
Tako i Grad Zagreb poduzima preventivne mjere u cilju sprečavanja štetnosti svih oblika neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži, koje se temelje na poduzimanju raznih socijalnih akcija usmjerenih na smanjenje društvene patologije. Ovim su programom obuhvaćene ciljane skupine djece i mladeži u dobi od 6 do 18 godina
Iz proračuna Grada Zagreba već niz godina financiraju se različiti programi koji okupljaju djecu i mlade, a sukladno njihovim željama i afinitetima. Ponuđeni sadržaji besplatni su za korisnike i na taj se način djeca i mladi "odvode" s ulice i uključuju u aktivnosti koje im se osiguravaju mimo redovnog sustava školovanja.
2. CILJ PROGRAMA
a) Programi socijalnog i humanitarnog značenja
Programi iz ove skupine odnose se na organizaciju pomoći i samopomoći onim interesnim skupinama koje se nalaze u stanju određene potrebe. Pod tim se skupinama podrazumijevaju osobe starije životne dobi, žrtve obiteljskog nasilja, osobe koje su socijalno ugrožene, ali ne mogu biti uključene u postojeći sustav socijalne skrbi, te sve one kojima je potrebna psihosocijalna pomoć zbog prevladavanja trenutnih životnih teškoća koje nisu u stanju same prevladati.
Posebno se financiranjem potiču programi koji predviđaju organizaciju samopomoći jer smatra se da je aktivan pristup rješavanju vlastitih životnih problema značajno kvalitetniji nego pasivan odnos.
Stoga Grad Zagreb prepoznaje i financijski podupire programe koji su dobro organizirani, sa što većim brojem korisnika te koji u dosadašnjoj provedbi pokazuju pozitivne rezultate.
b) Prevencija neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži
Pod društveno neprihvatljivim ponašanjem podrazumijeva se ponašanje koje se bitno razlikuje od ponašanja većine djece i mladeži, ponašanje koje je štetno ili opasno za samo dijete ili za nekoga ili nešto iz njegove okoline, ponašanje koje, pored redovite, nužno iziskuje i dodatnu stručnu pomoć djetetu ili njegovoj obitelji. Iz tog je razloga potrebno razvijati sustav prevencije poremećaja u ponašanju kao jednog od osnovnih preduvjeta za smanjenje kriminaliteta. Primarna prevencija poremećaja u ponašanju obuhvaća sustav intervencija u kojem sudjeluje obitelj, škola, lokalna zajednica, sportski klubovi, vjerske i nevladine organizacije i drugi.
Na osnovi analize do sada prihvaćenih programa, programskih aktivnosti i postignutih rezultata, evidentna je potreba da se nastave provoditi programi i financirati široki spektar sadržaja za djecu i mlade. Dosadašnji programi pokazali su se uspješnima u osmišljavanju i upotpunjavanju slobodnog vremena, posebno onim sadržajima koje mladi ne mogu ostvariti redovnim školskim programima. U 2008. potrebno je nastaviti s provođenjem programa koji osim ispunjavanja slobodnog vremena djece i mladeži imaju i edukativni karakter.
Prilikom odabira programa i nadalje će se pridavati važnost programima koji nude sveobuhvatnost, raznolikost sadržaja i koji se provode u gradskim četvrtima u kojima je najviše djece i mladeži neprihvatljivog ponašanja. Cilj je i nadalje motivirati mlade da se uključe u programske sadržaje kako bi se tako smanjila devijantna i negativna ponašanja.
3. PROGRAM
U Proračunu Grada Zagreba za 2008., za Program od socijalnog značenja za 2008. za dodjelu potpora udrugama i pravnim ili fizičkim osobama planirana su sredstva u ukupnom iznosu 9.000.000,00 kn.
Navedena sredstva će se rasporediti na:
a) Programe socijalnog i humanitarnog značenja: 3.000.000,00 kn
b) Programe prevencije neprihvatljiva ponašanja djece i mladeži: 6.000.000,00 kn
Planirana sredstva rasporedit će se na sljedeća programska područja:
a) Programi socijalnog i humanitarnog značenja:
1. Programi za poboljšanje uvjeta života osoba starije životne dobi
Odnose se na pomoć osobama starije životne dobi, rekreaciju umirovljenika osmišljavanje slobodnog vremena osoba starije životne dobi (organiziranje druženja, natjecanja, posjećivanje izložbi). Sredstva koja će biti izdvojena za ovo programsko područje bit će raspodijeljena na sljedeće aktivnosti:
- poboljšanje kvalitete života osoba starije životne dobi;
- organizacija i provođenje pomoći i samopomoći osobama starije životne dobi;
- poticanje kvalitetnog i aktivnog življenja osoba starije životne dobi;
- izvaninstitucionalna zaštita osoba starije životne dobi;
- podizanje kvalitete skrbi o navedenim korisnicima.
2. Programi za pomoć osobama - žrtvama nasilja
Programi za pomoć osobama - žrtvama nasilja odnose se na djecu i odrasle osobe koje su traumatizirane zbog psihičkog ili fizičkog nasilja nad njima. Zbog traume potrebna im je specifična psihosocijalna pomoć, posebno kada se radi o djeci. Stoga je problematika nasilja izdvojena kao prioritetno područje od socijalnog i humanitarnog značenja. Sredstva koja će biti izdvojena za ovo programsko područje bit će raspodijeljena na sljedeće aktivnosti:
- organizaciju i provođenje pomoći za djecu i odrasle osobe - žrtve nasilja;
- savjetovalište: grupno, individualno, telefonsko.
3. Programi za pomoć socijalno ugroženim osobama koje nisu uključene u postojeći sustav socijalne skrbi
Navedeni se programi odnose na afirmativne oblike pomoći za djecu i odrasle osobe koje su se našle u nepovoljnim egzistencijalnim okolnostima, ali ne zadovoljavaju uvjete predviđene Zakonom o socijalnoj skrbi (Narodne novine 73/97, 27/01, 59/01, 82/01, 103/03, 44/06 i 79/07) za ostvarivanje prava na materijale i druge oblike pomoći. Sredstva koja će biti izdvojena za ovo programsko područje bit će raspodijeljena na sljedeće aktivnosti:
- organizacija i provođenje pomoći i samopomoći za osobe koje su egzistencijalno ugrožene;
- briga o bolesnim i nepokretnim osobama;
- educiranje tečajevima za nezaposlene radi njihova zapošljavanja;
- educiranje volontera koji provode programe.
4. Programi psihosocijalne pomoći
Navedeni programi pomoći odnose se na pružanje psihosocijalne pomoći osobama kojima je to potrebno. Sredstva koja će biti izdvojena za ovo programsko područje bit će raspodijeljena na sljedeće aktivnosti:
- psihosocijalna pomoć osobama koje se u nekom razdoblju svog života suočavaju s problemom koje ne mogu same riješiti (samohrano roditeljstvo, osobe sa suicidalnim ponašanjem, roditelji djece koja su oboljela od za život ugrožavajućih bolesti, djeca oboljela od za život ugrožavajućih bolesti i dr.);
- grupno, individualno, telefonsko savjetovanje.
b) Prevencija neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži:
1. Područje sporta
Sport je jedan od najizrazitijih oblika čovjekove kreativnosti te ujedno i pristup u društvo koje tu kreativnost mjeri i prosuđuje kulturnim parametrima.
U smislu zdravog tjelesnog razvoja i zdravog korištenja slobodnog vremena, velika je uloga sporta i aktivnosti vezanih uz sport.
Motivi mladih ljude i obitelji da se sportski aktiviraju mogu biti različiti, ali obično su komplementarni i mogu se podijeliti u četiri vrste:
- biološki: održavanje života, zdravlje, tjelesni razvoj, prirodnost, fizička ravnoteža;
- psihički: igra, radost, kreativnost, psihički razvoj, smionost;
- socijalni: zajedništvo, druženje, korištenje slobodnog vremena, kultura;
- pedagoški: odgoj osobe, slobodno vrijeme, športski odgoj, zdravstveni odgoj, navika, vježbanje, estetika.
Prihvaćenim sportskim programima obuhvatile bi se razne sportske grane, a provodili bi se u postojećim sportskim dvoranama, na igralištima i sportskim objektima specifične namjene, te u dvoranama osnovnih i srednjih škola.
Profesionalni sport se privilegira na štetu sportske rekreacije i amaterskog sporta koji imaju funkciju unapređenja kvalitete življenja i zdravlja. Izvannastavne sportske aktivnosti učenika i sportske aktivnosti u slobodnom vremenu u školi najčešće se odvijaju u školskim klubovima koji se uglavnom tretiraju kao temelj amaterskog i profesionalnog sporta.
2. Područje kulture
Sve aktivnosti predviđene programom kulturoloških sadržaja ponajprije će se odvijati unutar prostora centara za kulturu i srodnih ustanova čija je uloga u prvom redu da "građanstvu u kvartu", a posebice djeci i mladeži, ponude zanimljive kulturne sadržaje kojima mogu korisno i kreativno upotpuniti slobodno vrijeme. Ponuđeni programi iz područja kulture sadržajno se najviše odnose na rad u likovnim, glazbenim, dramskim radionicama, te organiziranje tribina o različitim temama.
3. Područje tehničke kulture
Svaki društveni napredak potaknut je istovremeno još većim tehničko-tehnološkim napretkom. Upoznavanje djece i mladeži sa svijetom tehnike zahtjeva puno znanja, spretnosti i strpljivosti, no ulaganje u tehničku kulturu, samim time u znanje i sposobnost mladih, siguran je ulog u budućnost.
Za programe ovog sadržaja mladi pokazuju iznimno veliko zanimanje, te je svake godine broj ponuđenih programa sve veći. Kako su programi limitirani brojem polaznika, potrebno ih je proširiti.
Sadržajno će ti programi i ove godine obuhvaćati različita područja tehničke kulture od informatike, astronomije, zrakoplovstva, foto, kino i video programa, preko globalnih ekoloških programa, izviđačkih aktivnosti, do različitih sadržaja za djecu i mladež u prirodi.
4. Sociopedagoško područje
Suočeni s problemima današnjice, krizom u obiteljskom životu kao i sve većim brojem djece i mladih rizičnog ponašanja u 2008., posebna će se pozornost posvetiti sociopedagoškim programima, te je potrebno planirati i bitno povećati sredstva namijenjena provedbi tih programa. Primijećen je i veći broj programa koji se zasnivaju na radu sa zlostavljanom i zanemarenom djecom.
Programi će se realizirati u radionicama i igraonicama, te preko drugih oblika individualnog rada, pri čemu će nositelji tih programa biti stručnjaci, educirani za rad s djecom i mladeži i navedenom problematikom.
Ukupan broj djece i roditelja uključenih u sociopedagoški program ovisit će o procjeni i mišljenju škola i nadležnih službi socijalne skrbi (centri za socijalnu skrb, ustanove za djecu s poremećajima u ponašanju).
Zbog iznimne važnosti u prevenciji delinkventnog ponašanja koje je često uvjetovano poremećenim obiteljskim odnosima, provođenje ovog programa zahtijeva kontinuitet, sustavnost i cjelovitost. Sociopedagoški programi provodili bi se tijekom cijele školske godine, uz dopunske programe koji će se provoditi tijekom zimskih i ljetnih praznika.
4. PROVOĐENJE ISTRAŽIVANJA
U cilju kvalitetnog praćenja provedbe programa i projekata te njihova utjecaja na krajnje korisnike u lokalnoj zajednici, provodit će se istraživanja o kvaliteti provedenih programa i projekata kao i potrebi uvođenja novih u skladu s potrebama lokalne zajednice.
Istraživanja će se provoditi na svim područjima koja obuhvaćaju programi i projekti prevencije neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži (sport, tehnička kultura, kultura i sociopedagoški programi).
Dobiveni rezultati trebaju pokazati svrhu i kvalitetu provedbe programa i projekata udruga te drugih pravnih i fizičkih osoba u Gradu Zagrebu.
5. PROMIDŽBA PROGRAMA
Emocionalna korekcija pojedinca i društva počinje preko sredstava javnog priopćavanja kojima ne smije biti osnovni cilj senzacionalizam nego izgradnja konstruktivnog mišljenja i pozitivnih vrijednosti, a nastavlja se osnivanjem institucija i izdavanjem časopisa za pomoć obitelji i mladima.
Promidžba globalnog programa prevencije neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži, odvijat će se u tri ciklusa s tim da će se naznačiti zasebna promidžba svakog pojedinog programa:
1. Promidžba prije početka programa
- treba skrenuti pozornost na dobne skupine na koje se program odnosi;
- potaknuti zanimanje mladih za programe.
U ovoj se fazi izrađuju brošure, leci, plakati, organiziraju posebne emisije na televiziji i radiju, a sa svrhom poboljšanja programa. Nadalje izrađuju se spotovi za radio i televiziju, te se organiziraju tiskovne konferencije.
2. Promidžba za vrijeme trajanja programa
- dodatno pojašnjavanje programa mladima;
- prikazivanje svega što se trenutno provodi;
- daljnje oglašavanje preko medijskih pokrovitelja;
- spotovi na radiju i televiziji;
- posebne emisije na radiju i televiziji;
- tiskovne konferencije.
3. Promidžba nakon završetka programa
Nakon završetka programa preko tiskovnih konferencija, te emisija na radiju i televiziji, pokazat će se rezultati programa i istraživanja provedena tijekom ostvarivanja programa.
KLASA: 400-06/07-01/45
URBROJ: 251-01-04-07-51
Zagreb, 20. prosinca 2007.
Predsjednica
Gradske skupštine
Mr.sc. Tatjana Holjevac, v.r.
Za pristup do sadržaja morate biti korisnik portala www.informator.hr.
Sadržajima se pristupa ovisno o Vašem paketu.
Prijava
Zaboravljena zaporka?
Nemate korisničke podatke? Besplatno se registrirajte i testno pristupajte sadržajima 7 dana.
Kao besplatan korisnik ostvarujete pristup do 20 dokumenata.