zbirni podaci i poveznice
poglavlja
članci
napomene
Prethodnik
Nasljednik

Pravilnik o zaštiti na radu

Pročišćeni tekst vrijedi od 24.06.2010.

Narodne novine 8/2007, 10/2010

Prikaz pročišćenog teksta na dan:

PREAMBULA

Pravilnik o zaštiti na radu (»Službeni glasnik Grada Zagreba«, br. 8/07)

Na temelju članka 18. stavka 2. Zakona o zaštiti na radu (Narodne novine 59/96, 94/96 i 114/03) i članka 63. stavka 1. točke 10. Statuta Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 19/99, 19/01, 20/01 - pročišćeni tekst, 10/04, 18/05, 2/06 i 18/06), Gradsko poglavarstvo Grada Zagreba, na 145. sjednici, 6. lipnja 2007., donijelo je

PRAVILNIK

o zaštiti na radu

I. OPĆE ODREDBE

Članak 1.

Ovim se pravilnikom o zaštiti na radu (u daljnjem tekstu: Pravilnik), sukladno djelatnosti i izvršenoj procjeni opasnosti, utvrđuju:

- organizacija uređivanja i provođenja zaštite na radu;

- pravila zaštite na radu;

- zaštita posebnih kategorija službenika/namještenika;

- nadzor;

- isprave, evidencije i izvještaji;

- druge odredbe.

Članak 2.

U gradskim upravnim tijelima pravilima zaštite na radu uređuju se sljedeća područja:

- procjena opasnosti i revizija procjene opasnosti;

- osposobljavanje za rad na siguran način;

- poslovi s posebnim radnim uvjetima;

- korištenje sredstava rada i osobnih zaštitnih sredstava te radni postupci;

- ispitivanje radnog okoliša te strojeva i uređaja s povećanim opasnostima;

- privremena i zajednička privremena radilišta;

- osobna zaštitna sredstva;

- postupci u slučaju ozljede na radu;

- zaštita nepušača;

- zabrana unošenja i konzumiranja alkohola i drugih sredstava ovisnosti;

- evakuacija i spašavanje;

- pružanje prve pomoći i medicinska pomoć.

Članak 3.

Odredbe ovog pravilnika primjenjuju se na sve službenike/namještenike gradskih upravnih tijela (u daljnjem tekstu: gradska upravna tijela), bez obzira na to jesu li zaposleni na određeno ili na neodređeno vrijeme, rade li puno radno vrijeme ili skraćeno, te na vježbenike.

Odredbe ovog pravilnika obvezuju i osobe koje se nalaze na praktičnom radu i osposobljavanju u gradskim upravnim tijelima te osobe koje obavljaju poslove na temelju ugovora o djelu te druge osobe u smislu članka 5. stavka 2. Zakona o zaštiti na radu (u daljnjem tekstu: Zakon).

Članak 4.

Poslodavac, u smislu ovog pravilnika, je gradonačelnik Grada Zagreba.

Članak 5.

Zaštita na radu sastavni je dio organizacije rada i provođenja radnog procesa.

Svrha provedbe zaštite na radu u gradskim upravnim tijelima je osiguravanje uvjeta rada službenicima/namještenicima i drugim osobama na radu, bez opasnosti za život i zdravlje.

Prigodom svake promjene organizacije i provođenja radnog procesa, adaptacije ili rekonstrukcije radnih i pomoćnih prostorija i prostora (u daljnjem tekstu: radne prostorije), moraju biti provedene i osigurane mjere zaštite na radu.


Članak 6.

U radnim prostorijama u kojima zbog tehnološkog procesa može doći do oštećenja zdravlja zbog izloženosti štetnim kemijskim tvarima, lošem svjetlu, buci i drugome, opasnosti se moraju ukloniti primjenom osnovnih i posebnih pravila zaštite na radu

, tako da ne dođe do oštećenja zdravlja službenika/namještenika.

Članak 7.

Prilozi koji čine sastavni dio ovog pravilnika su:

- Zapisnik o obavljenoj provjeri je li službenik/namještenik pod utjecajem alkohola (Prilog 1);

- Uputnica za utvrđivanje prisutnosti sredstava ovisnosti u organizmu (Prilog 2);

- Prijava o ozljedi na radu (Prilog 3);

- Izjava o nastanku ozljede (Prilog 4).

II. ORGANIZACIJA UREĐIVANJA I PROVOĐENJA ZAŠTITE NA RADU

Članak 8.

U gradskim upravnim tijelima zaštitu na radu uređuju i provode:

- gradonačelnik Grada Zagreba;

- ovlaštenici zaštite na radu;

- Služba za poslove zaštite na radu;

- Odbor za zaštitu na radu;

- povjerenici zaštite na radu;

- službenici/namještenici.

Gradonačelnik Grada Zagreba

Članak 9.

Gradonačelnik Grada Zagreba obavlja sljedeće poslove iz zaštite na radu:

- organizira provođenje zaštite na radu;

- osigurava nadzor nad provođenjem zaštite na radu.

Ovlaštenici zaštite na radu

Članak 10.

Ovlaštenik zaštite na radu je osoba koja rukovodi radom jednog ili više službenika/namještenika na koju je preneseno ovlaštenje u pisanom obliku.

Ovlaštenici zaštite na radu u gradskim upravnim tijelima su:

1. čelnici gradskih upravnih tijela;

2. nadređeni službenici/namještenici koji rukovode poslovima za koje su procjenom opasnosti i revizijom procjene opasnosti utvrđene opasnosti.

Čelnicima gradskih upravnih tijela pisano ovlaštenje daje gradonačelnik, a nadređenim službenicima/namještenicima čelnik gradskoga upravnog tijela Grada Zagreba.

Članak 11. Čelnici gradskih upravnih tijela imaju prava, obveze, odgovornost i ovlaštenje:

- na poslove ne smiju rasporediti službenika/namještenika koji nije osposobljen za rad na siguran način;

- na poslove s posebnim uvjetima rada ne smiju rasporediti službenika/namještenika za kojega na propisani način nije utvrđeno da ispunjava tražene uvjete;

- malodobnicima, ženama i službenicima/namještenicima sa smanjenom radnom sposobnošću ne smiju dopustiti rad na poslovima koji bi na njih štetno utjecali;

- narediti da se isključe iz upotrebe neispravni strojevi, uređaji i osobna zaštitna sredstva;

- brinuti se o tome da službenici/namještenici rade sukladno odredbama Zakona, uputama i drugim propisima;

- zabraniti službeniku/namješteniku rad ako radi suprotno pravilima zaštite na radu;

- osigurati potreban broj službenika/namještenika osposobljenih za evakuaciju, spašavanje i pružanje prve pomoći;

- osigurati da se tijekom rada ne piju alkoholna pića ili uzimaju druga sredstva ovisnosti, odnosno zabraniti rad službenicima/namještenicima za koje se utvrdi da su pod utjecajem alkohola ili sredstava ovisnosti te ih udaljiti s rada;

- upoznati službenike i namještenike s propisima i odlukom gradonačelnika u svezi s pušenjem u prostorima gradskih upravnih tijela te provoditi propisane mjere;

- osigurati osposobljavanje službenika i namještenika za rad na siguran način;

- osigurati liječničke preglede u ovlaštenoj ustanovi, odnosno kod specijalista medicine rada službenika i namještenika koji rade na poslovima s posebnim uvjetima rada;

- omogućiti ispitivanje strojeva i uređaja, radnog okoliša, te instalacija u djelokrugu rada kojim rukovode;

- izvijestiti inspekciju rada o smrtnoj, težoj ili skupnoj ozljedi odmah nakon događaja (telefonom, telefaksom i sl.) i dostaviti propisanu obavijest u roku od 48 sati od njena nastanka;

- izvijestiti inspekciju rada o profesionalnoj bolesti nakon što ju je utvrdilo nadležno tijelo;

- prijaviti ozljedu na radu Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje zaštite zdravlja na radu u roku od 8 dana od dana nastanka ozljede;

- narediti da se isključe iz upotrebe strojevi, uređaji, te prostorije koje su opasne za život i zdravlje;

- planirati aktivnosti službenika/namještenika za rad s računalom tijekom rada tako da se periodički izmjenjuju s drugim aktivnostima;

- obavijestiti povjerenika za zaštitu na radu o smrtnoj ili težoj ozljedi na radu radi prisustvovanja nadzornom pregledu nadležne inspekcije rada;

- osigurati osobna zaštitna sredstva službenicima/namještenicima raspoređenima na poslove za koje je to procjenom opasnosti utvrđeno;

- pokrenuti postupak zbog povrede službene dužnosti protiv službenika/namještenika koji čine povredu radne obveze iz članka 20. ovog pravilnika;

osposobiti se iz zaštite na radu prema programu propisanom za ovlaštenike.

Članak 12.

Čelnik gradskoga upravnog tijela u djelokrugu kojega se obavljaju poslovi zaštite na radu osim prava, obveza, odgovornosti i ovlaštenja ovlaštenika iz članka 11. ovog pravilnika obavlja i sljedeće poslove:

- organizira Službu za poslove zaštite na radu u skladu sa Zakonom;

- osigurava izradu procjene opasnosti i reviziju procjene opasnosti, planove evakuacije i spašavanja, ispitivanje strojeva i uređaja s povećanim opasnostima, ispitivanja radne okoline, ispitivanja el. instalacija koje provode ovlaštene stručne ustanove;

- brine se o osiguravanju materijalnih sredstava za ispitivanje strojeva i uređaja s povećanim opasnostima, ispitivanja zaštite od indirektnog napona dodira, uzemljenja, izjednačavanja električnog potencijala, gromobranskih instalacija, faktora radne okoline, izrade planova evakuacije i spašavanja, izradu procjene opasnosti i reviziju procjene opasnosti, izradu programa osposobljavanja službenika i namještenika za rad na siguran način, usluge medicine rada za pregled službenika i namještenika koji rade na poslovima s posebnim uvjetima rada i rad u odboru zaštite na radu, sanitetski materijal za pružanje prve pomoći, opremu za provođenje evakuacije i spašavanja u slučaju elementarnih nepogoda.

Članak 13.

Nadređeni službenici/namještenici koji rukovode poslovima za koje su procjenom opasnosti i revizijom procjene utvrđene opasnosti imaju prava, obveze, odgovornost i ovlaštenje:

- osigurati da službenici/namještenici rade sukladno odredbama Zakona, uputama i drugim propisima;

- službeniku/namješteniku zabraniti rad ako ga obavlja suprotno odredbi iz prethodne alineje ovoga članka;

- osigurati da se za vrijeme rada ne piju alkoholna pića, uzimaju druga sredstva ovisnosti, odnosno da se zabrani rad službenicima/namještenicima za koje se utvrdi da su pod utjecajem alkohola ili sredstava ovisnosti, te ih udaljiti s rada;

- poduzimati mjere za to da se sredstva rada i osobna zaštitna sredstva koriste prema njihovoj namjeni i da ih koriste službenici/namještenici kojima su povjerena;

- predlagati pokretanje disciplinskog postupka čelniku tijela protiv službenika/namještenika koji čini povredu radne obveze iz članka 20. ovog pravilnika;

- podnositi zahtjev za nabavku osobnih zaštitnih sredstava službi koja obavlja poslove nabave;

- obavijestiti službu koja obavlja poslove održavanja o svim nedostacima na sredstvima rada i zahtijevati da se oni uklone;

- isključiti iz upotrebe strojeve i uređaje te osobna zaštitna sredstva koja nisu ispravna;

- osigurati provedbu naredbe o zabrani pušenja;

- obavijestiti odmah Službu za poslove zaštite na radu o svakoj ozljedi službenika/namještenika na radnom mjestu telefonom i pismeno, a o ozljedi koja se dogodila na putu od stana do mjesta rada u roku od 48 sati od nastanka ozljede;

- praktično osposobiti službenika/namještenika za rad na siguran način za poslove koji su u procjeni opasnosti određeni;

- planirati aktivnosti službenika/namještenika za rad s računalom tijekom rada tako da se periodički izmjenjuju s drugim aktivnostima;

- osposobiti se iz zaštite na radu prema programu propisanom za ovlaštenike.

Članak 14.

Odgovornost ovlaštenika zaštite na radu za neizvršavanje obveza iz članaka 11., 12. i 13. ovog pravilnika utvrđena je kaznenim odredbama Zakona.

Članak 15.

Služba za poslove zaštite na radu ima obvezu:

- pružati stručnu pomoć ovlaštenicima zaštite na radu, Odboru za zaštitu na radu, povjerenicima, službenicima/ namještenicima u provedbi i unapređivanju zaštite na radu;

- obavljati unutarnji nadzor nad primjenom pravila zaštite na radu;

- pratiti i analizirati podatke o ozljedama na radu i profesionalnim oboljenjima te izraditi godišnje izvješće;

- surađivati s tijelima inspekcije rada te ovlaštenim ustanovama i trgovačkim društvima i drugima koji se bave poslovima zaštite na radu;

- pružati stručnu pomoć Odboru za zaštitu na radu;

- surađivati prigodom gradnje i rekonstrukcije gradskih objekata, nabave strojeva i uređaja, te osobnih zaštitnih sredstava;

- pratiti stanje zaštite na radu te, na temelju toga, predlagati odgovarajuće mjere za poboljšavanje zaštite na radu;

- voditi propisane evidencije iz zaštite na radu;

- organizirati osposobljavanje povjerenika, službenika/namještenika, ovlaštenika zaštite na radu;

- sudjelovati u izradi općih akata u vezi sa zaštitom na radu i uputama za rad na siguran način;

- obavijestiti inspekciju rada o svakoj težoj ozljedi na radnom mjestu;

- obavijestiti ovlaštenike zaštite na radu o utvrđenim nedostacima prigodom ispitivanja strojeva i uređaja s povećanim opasnostima, električnim instalacijama, gromobranskim instalacijama i faktora radne okoline.

Odbor za zaštitu na radu

Članak 16.

Odbor za zaštitu na radu je savjetodavno tijelo gradonačelnika Grada Zagreba. Gradonačelnik Grada Zagreba posebnim aktom osniva Odbor i imenuje njegove članove.

Članak 17.

Odbor za zaštitu na radu ima pravo i dužnost nadzirati primjenu pravila zaštite na radu, obrazovanje iz zaštite na radu, voditi politiku sprečavanja ozljeda na radu i profesionalnih bolesti i stalno poticati unapređivanje zaštite na radu što boljim radnim uvjetima, raspravljati o procjeni opasnosti i reviziji procjene opasnosti.

Povjerenici za zaštitu na radu

Članak 18.

Povjerenici za zaštitu na radu biraju se, odnosno imenuju na način utvrđen Zakonom.

Postupak izbora povjerenika za zaštitu na radu pokreće i provodi Sindikat državnih i lokalnih službenika i namještenika Republike Hrvatske, Podružnica Sindikata Gradske uprave Grada Zagreba.


Službenici/namještenici

Članak 19.

Prava službenika/namještenika iz zaštite na radu su:

- pravo na osposobljavanje za siguran rad na mjestima na kojima postoji opasnost za njihovu sigurnost i zdravlje;

- pravo na siguran rad;

- pravo na usluge medicine rada, posebno u vezi s obavljanjem poslova s posebnim radnim uvjetima;

- pravo na posebnu zaštitu (malodobnici, invalidi, žene, stariji službenici/namještenici);

- pravo na izbor povjerenika za zaštitu na radu;

- pravo na prvu i medicinsku pomoć u slučaju ozljede na radu ili iznenadne bolesti;

- pravo na osobna zaštitna sredstva na radnim mjestima na kojima su ugroženi sigurnost i zdravlje, a utvrđeni su procjenom opasnosti;

- pravo na odbijanje rada u slučaju neposredne opasnosti za život i zdravlje jer nisu primijenjena propisana pravila zaštite na radu;

- pravo na upute poslodavca za rad na siguran način te obavještavanje o opasnostima na mjestu rada, sredstvima rada i pripadajućim instalacijama.

Članak 20.

Službenik/namještenik čini povredu radne obveze ako:

- puši u građevinama i prostorima gradskih upravnih tijela, osim u onim prostorima za koje poslodavac iznimno utvrdi da je pušenje dopušteno;

- ne obavlja poslove dužnom pozornošću, sukladno Zakonu, ovom pravilniku i drugim propisima, te uputama poslodavca;

- tijekom rada ne upotrebljava osobna zaštitna sredstva za poslove za koje je njihova primjena obvezna te obavlja poslove suprotno pravilima zaštite na radu;

- odmah ne izvijesti nadređenog službenika/namještenika o neposrednoj opasnosti za sigurnost i zdravlje;

- ne pristupi obrazovanju i osposobljavanju za samostalan rad na siguran način ili ne pristupi provjeri;

- ne obavi, odnosno ne obavi pravodobno liječnički pregled na koji ga uputi nadređeni službenik/namještenik ili služba;

- radeći suprotno pravilima zaštite na radu ugrozi sigurnost drugih službenika/namještenika;

- ošteti ili ukloni oznake upozorenja ili uputa iz zaštite na radu;

- unosi i pije alkoholna pića za vrijeme rada ili ako obavlja rad pod utjecajem alkohola ili drugih sredstava ovisnosti;

- ne omogući da se utvrdi je li pod utjecajem alkohola ili drugih sredstava ovisnosti;

- odbije napustiti mjesto rada kada to od njega zatraži nadređeni službenik/namještenik radi sigurnosti i zaštite zdravlja;

- odbije udaljiti se s radnog mjesta kada je zatečen da radi pod utjecajem alkohola ili drugih sredstava ovisnosti.

Za povrede radne obveze iz ovoga članka službeniku/namješteniku se mogu izreći stegovne mjere.

III. PRAVILA ZAŠTITE NA RADU

1. Procjena opasnosti i revizija procjene opasnosti

Članak 21.

Procjenu opasnosti i reviziju procjene opasnosti izrađuje ovlaštena pravna osoba koja ima ovlaštenje nadležnog ministarstva za izradu procjene opasnosti.

Revizija procjene opasnosti obavlja se na način i u slučajevima propisanim Pravilnikom o izradi procjene opasnosti.

2. Osposobljavanje za rad na siguran način

Članak 22.

Iz zaštite na radu dužni su se osposobiti:

- službenici/namještenici;

- povjerenici za zaštitu na radu;

- ovlaštenici za zaštitu na radu.

2.1. Osposobljavanje službenika/namještenika za rad na siguran način

Članak 23.

Sustav i programi osposobljavanja službenika/namještenika za rad na siguran način izrađuju se na temelju procjene opasnosti.

Osposobljavanje službenika/namještenika za rad na siguran način obavlja pravna osoba koja ima ovlaštenje nadležnog ministarstva, odnosno poslodavac za vlastite potrebe, ako ima ovlaštenje nadležnog ministarstva.

Poslove organizacije i koordinacije prigodom osposobljavanja službenika/namještenika za rad na siguran način obavlja Služba za poslove zaštite na radu.

Članak 24.

Neposredno nadređeni službenik/namještenik koji raspoređuje službenika/namještenika na radno mjesto dužan ga je uputiti u Službu za poslove zaštite na radu prigodom prijama u službu ili prigodom premještaja s jednoga radnog mjesta na drugo.

Službenik/namještenik koji nije osposobljen za rad na siguran način može raditi samo pod nadzorom osposobljenog službenika/namještenika za vrijeme probnog rada do osposobljavanja za samostalni rad, a najduže trideset dana od rasporeda na radno mjesto.

2.2. Osposobljavanje povjerenika i ovlaštenika za zaštitu na radu

Članak 25.

Povjerenik i ovlaštenici za zaštitu na radu osposobljavaju se za područja zaštite na radu prema propisanim programima.

Osposobljavanje povjerenika i ovlaštenika za zaštitu na radu obavlja pravna osoba koja ima ovlaštenje nadležnog ministarstva.

3. Poslovi s posebnim radnim uvjetima

Članak 26.

Na temelju procjene opasnosti i revizije utvrđuju se poslovi s posebnim radnim uvjetima.

Na poslove s posebnim radnim uvjetima službenik/namještenik se može rasporediti nakon što je utvrđeno da ispunjava uvjete utvrđene posebnim pravilima zaštite na radu.

Članak 27.

Služba koja obavlja kadrovske poslove prigodom zasnivanja radnog odnosa na radnom mjestu s posebnim uvjetima rada službenika/namještenika upućuje na liječnički pregled u ustanovu medicine rada.

Služba koja obavlja kadrovske poslove dužna je dostaviti presliku uvjerenja o radnoj sposobnosti službenika/namještenika raspoređenog na poslove s posebnim uvjetima rada službi za poslove zaštite na radu.

Članak 28.

Služba za poslove zaštite na radu organizira periodične liječničke preglede službenika/namještenika raspoređenih na poslove s posebnim radnim uvjetima u utvrđenim rokovima.

Nadređeni službenik/namještenik, u suradnji sa Službom za poslove zaštite na radu, upućuje službenika/namještenika na pregled radi provjere potrebne zdravstvene i psihičke sposobnosti za obavljanje poslova s posebnim radnim uvjetima.

U okviru preventivnih pregleda službenika/namještenika raspoređenih na radno mjesto s računalom, nadređeni službenik/namještenik organizirat će pregled vida kod specijalista medicine rada.

Evidenciju o službenicima/namještenicima koji obavljaju poslove s posebnim radnim uvjetima vodi stručnjak za zaštitu na radu.

4. Korištenje sredstava rada i osobnih zaštitnih sredstava te radni postupci

Članak 29.

Gradska upravna tijela u djelokrugu kojih je izvođenje i održavanje instalacija i uređaja u građevinama i prostorima u kojima rade službenici i namještenici gradskih upravnih tijela dužna su osigurati da su građevine s pripadajućim instalacijama ispravne.

Službenici i namještenici koji koriste radne prostorije dužni su obavijestiti nadređenog službenika/namještenika o svim nedostacima.

Nadređeni službenik/namještenik dužan je zahtijevati od nadležnih tijela iz stavka 1. ovog članka otklanjanje nedostataka na instalacijama i uređajima.

Članak 30.

Održavanje strojeva i uređaja, alata i slično mora se obavljati u skladu s tehničkim propisima i uputama proizvođača.

Služba zadužena za održavanje dužna je osigurati da se strojevi i uređaji, alati i slično održavaju u ispravnom stanju.

Službenici/namještenici koji rukuju strojevima i uređajima, alatima, skelama i ljestvama dužni su obavijestiti nadređenog službenika/namještenika o svim nedostacima.

Nadređeni službenik/namještenik dužan je zahtijevati od službe zadužene za poslove održavanja da se uklone nedostaci.

Članak 31.

Službenik/namještenik dužan je rukovati strojevima i uređajima, alatima, skelama, ljestvama, osobnim zaštitnim sredstvima sukladno njihovoj namjeni i prema uputama proizvođača.

Upute za rad i održavanje moraju biti dostupne službeniku/namješteniku koji rukuje sredstvima rada i osobnim zaštitnim sredstvima.

5. Ispitivanje radnog okoliša te strojeva i uređaja s povećanim opasnostima

class="center" align="center" Članak 32.

Periodična ispitivanja strojeva i uređaja s povećanim opasnostima, radnog okoliša, zaštite od indirektnog napona dodira, gromobranskih instalacija u utvrđenim zakonskim rokovima organizira Služba za poslove zaštite na radu.

Poslove ispitivanja iz stavka 1. ovoga članka obavljat će pravna osoba koja ima ovlaštenje nadležnog ministarstva.

Članak 33.

O obavljenim ispitivanjima izdaje se zapisnik, uvjerenje ili druga odgovarajuća isprava.

Ako se prigodom ispitivanja utvrde nedostaci, odnosno ne izda pozitivno uvjerenje u smislu primjene pravila zaštite na radu, Služba za poslove zaštite na radu dužna je o tome obavijestiti ovlaštenika iz članka 13. ovog pravilnika.

Ovlaštenik ne smije dopustiti rad na stroju ili uređaju s povećanom opasnošću koji ne zadovoljava pravila zaštite na radu, a od nadležne službe koja obavlja poslove održavanja zahtijevat će da se nedostaci uklone.

Članak 34.

Nadređeni službenici/namještenici dužni su pisano obavijestiti Službu za poslove zaštite na radu o instaliranju strojeva i uređaja s povećanim opasnostima, njihovu premještanju iz jedne građevine u drugu, te o korištenju nove građevine s pripadajućim instalacijama i uređajima.

6. Privremena i zajednička privremena radilišta

Članak 35.

Gradska upravna tijela u djelokrugu kojih su građevinski i montažni radovi moraju voditi brigu i za određene radove, sukladno Zakonu i podzakonskim propisima koji uređuju područje zaštite na radu na privremenim ili pokretnim gradilištima, prilikom projektiranja i izvođenja radova:

- imenovati koordinatora za zaštitu na radu u fazi projektiranja;

- imenovati koordinatora za zaštitu na radu u fazi izvođenja;

- osigurati izradu plana izvođenja radova;

- prijaviti gradilište u zakonom propisanim rokovima.

Članak 36.

Grad Zagreb kao investitor, odnosno gradsko upravno tijelo u nadležnosti kojeg su građevinski i montažni radovi ne može obveze imenovanja koordinatora i prijave gradilišta prenijeti na izvođača, odnosno izvođače radova.

Preslika prijave gradilišta mora biti vidno izložena na gradilištu.

class="lijevo"> 7. Osobna zaštitna sredstva

Članak 37.

Prigodom uporabe osobnih zaštitnih sredstava službenik/namještenik se mora pridržavati pravila zaštite na radu, uputa proizvođača i uputa nadređenog službenika/ namještenika.

Službenik/namještenik ne smije koristiti osobna zaštitna sredstva protivno njihovoj namjeni. Dužan ih je čuvati, održavati i koristiti sukladno pravilima zaštite na radu.

Službenik/namještenik ne smije odnositi osobna zaštitna sredstva izvan mjesta rada.

Članak 38.

Nadređeni službenik/namještenik dužan je planirati osobna zaštitna sredstva za poslove koji se obavljaju unutar njegove organizacijske jedinice te plan dostaviti službi koja obavlja poslove nabave do kraja kolovoza svake godine.

Članak 39.

Za pravodobnu nabavu osobnih zaštitnih sredstava, odnosno opreme, odgovorni su nadređeni službenik/namještenik i služba koja obavlja poslove nabave, ako su za to osigurana materijalna sredstva.

Služba koja obavlja poslove nabave dužna je pribaviti ispravu o tome da je osobno zaštitno sredstvo izrađeno u skladu s propisima zaštite na radu i upute o načinu uporabe na hrvatskom jeziku.

Članak 40.

Zahtjeve za nabavu osobnih zaštitnih sredstava i opreme podnose nadređeni službenici/namještenici ustrojstvenih jedinica kojima upravljaju, a uz zahtjev moraju biti navedeni ime i prezime, poslovi koje službenici/namještenici obavljaju, naziv osobnoga zaštitnog sredstva i opreme, te veličina osobnog zaštitnog sredstva.

8. Postupci u slučaju ozljede na radu

Članak 41.

U slučaju ozljede na radu službenik/namještenik dužan je hitno izvijestiti svoga nadređenog službenika/namještenika.

Članak 42.

Nadređeni službenik/namještenik dužan je bez odgađanja, doći na mjesto događaja i:

- ukloniti neposredni izvor opasnosti u najkraćem roku, a, ako to ne može učiniti brzo i jednostavno, osigurati službenicima/namještenicima da napuste opasno područje;

- osigurati pristup ozlijeđenom službeniku/namješteniku i pružanje neposredne prve pomoći;

- prema potrebi, pozvati medicinsku pomoć ili organizirati prijevoz ozljeđenog službenika/namještenika na liječenje u zdravstvenu ustanovu;

- o događaju i poduzetim mjerama neodgodivo izvijestiti čelnika toga gradskoga upravnog tijela i Službu za poslove zaštite na radu;

- prijaviti ozljedu na radu na propisanom obrascu (Prilog 3 ovog pravilnika) Službi za poslove zaštite na radu;

- osigurati da se kod nastanka teške ozljede na radu ili u slučaju smrti na mjestu događaja ne obavljaju bilo kakve izmjene stanja sve do okončanja očevida.

Članak 43.

U slučaju smrti, skupne ozljede dvaju ili više službenika/namještenika ili teže ozljede, čelnik toga gradskoga upravnog tijela dužan je o tome izvijestiti nadležno tijelo inspekcije rada odmah nakon nastanka događaja, a u roku od 48 sati dostaviti propisano pisano izvješće.

Članak 44.

Služba za poslove zaštite na radu obavlja uviđaj o ozljedi koja se dogodila na radu, ispunjava prijavu o ozljedi na radu i koju na potpis dostavlja pročelniku nadležnog gradskog upravnog tijela. Potpisana prijava dostavlja se nadležnom specijalistu medicine rada, a potom Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje zaštite zdravlja na radu.

9. Zaštita nepušača

Članak 45.

U građevinama i prostorima gradskih upravnih tijela provodi se zabrana pušenja sukladno zakonu, drugim propisima i naredbi gradonačelnika.

Ovlaštenici poslodavca, te nadređeni službenici i namještenici dužni su provoditi mjere o zabrani pušenja.

10. Zabrana unošenja i konzumiranja alkohola i drugih sredstava ovisnosti

Članak 46.

Zabranjeno je uzimanje alkoholnih pića i drugih sredstava ovisnosti prije i za vrijeme rada i njihovo unošenje u radne prostorije i prostore.

Unošenja alkohola i drugih sredstava ovisnosti mogu kontrolirati unutarnja zaštitarska služba na ulazima u štićene objekte, a tamo gdje nije ustrojena unutarnja zaštitarska služba unos može kontrolirati nadređeni službenik/namještenik ili osoba koju on ovlasti.

Smatra se da je pod utjecajem alkohola službenik/namještenik na radu kojem je prisutnost alkohola utvrđena odgovarajućim sredstvima i aparatima za mjerenje alkoholiziranosti, što odgovara količinama alkohola u organizmu propisanim zakonom.

Smatra se da je službenik/namještenik pod utjecajem sredstava ovisnosti (droge, lijekovi i sl.) ako ona utječu na tjelesno ili duševno stanje službenika/namještenika zbog kojih je ugrožena njegova sigurnost i sigurnost osoba s kojima, tijekom dana, dolazi u dodir.

Članak 47.

U slučaju opravdane sumnje da je službenik/namještenik pod utjecajem alkohola ili drugih sredstava ovisnosti (ponašanje i izgled službenika/namještenika, prijava druge osobe i sl.), nadređeni službenik/namještenik ili nadležno tijelo koje obavlja nadzor dužno je zatražiti provjeru alkoholiziranosti, odnosno prisutnosti sredstava ovisnosti od Službe za poslove zaštitu na radu.

U slučaju sumnje da je pod utjecajem alkohola ili drugih sredstava ovisnosti (droge, lijekovi i sl.) službenik/namještenik je dužan, na zahtjev nadređenog službenika/namještenika, omogućiti da se utvrdi prisutnosti alkohola ili sredstava ovisnosti u organizmu.

Je li službenik/namještenik pod utjecajem alkohola utvrđuje se aparatom za mjerenje alkoholiziranosti koji mora biti ispravan i umjeren, a prisutnost sredstava ovisnosti u organizmu utvrdit će se u zdravstvenoj ustanovi u koju će službenika/namještenika uputiti Služba za poslove zaštite na radu.


Članak 48.

Službenici/namještenici koji su ovlašteni provjeravati alkoholiziranost aparatom za mjerenje alkoholiziranosti su službenici/namještenici Službe za poslove zaštite na radu.

Iznimno, zbog rada u tri smjene, provjeru alkoholiziranosti službenika/namještenika unutarnje čuvarske službe ovlaštene su obaviti osobe koje vrše njihovu kontrolu.

Provjeri alkoholiziranosti dužan je prisustvovati nadređeni službenik/namještenik, a, kad je on spriječen, osoba koju on odredi, osim u slučaju kad se provjerava službenik/namještenik unutarnje čuvarske službe, čemu će prisustvovati svjedok.

O izvršenoj provjeri ovlašteni službenici/namještenici dužni su sastaviti zapisnik u tri primjerka od kojih se jedan uručuje službeniku/namješteniku kojeg se provjerava, jedan ovlaštenom službeniku/namješteniku, te jedan nazočnom službeniku/namješteniku.

Ako službenik/namještenik odbije pristupiti provjeri alkoholiziranosti ili prisutnosti sredstava ovisnosti u organizmu, smatra se da je pod njihovim utjecajem. Na to ga, prije provjere, treba upozoriti osoba koja obavlja provjeru.

Članak 49.

Službenika/namještenika koji je na radnom mjestu pod utjecajem alkohola ili sredstava ovisnosti nadređeni je službenik/namještenik dužan udaljiti s radnog mjesta i o tome izvijestiti čelnika gradskoga upravnog tijela.

Čelnik gradskoga upravnog tijela ili osoba koju on ovlasti dužna je službeniku/namješteniku kojemu je utvrđena alkoholiziranost ili utjecaj sredstava ovisnosti osigurati prijevoz do mjesta stanovanja, zdravstvene ustanove ili ga predati hitnoj pomoći, odnosno policiji.

Ako službenik/namještenik odbije napustiti radno mjesto, udaljit će ga, na poziv nadređenog službenika/namještenika, unutarnja čuvarska služba ili policija.

11. Evakuacija i spašavanje

Članak 50.

U slučaju iznenadnih događaja koji mogu ugroziti život i zdravlje službenika/namještenika i drugih prisutnih osoba, obvezno je organizirati i osigurati evakuaciju i spašavanje službenika/namještenika i trećih osoba iz radnih prostora gradskih upravnih tijela.

Ovlaštenici iz članka 11. ovog pravilnika dužni su odrediti osobe za provođenje evakuacije i spašavanja u radnim prostorima koje koriste i za to osigurati potrebnu opremu.

12. Pružanje prve pomoći i medicinska pomoć

Članak 51.

Ovlaštenici iz članka 11. ovog pravilnika dužni su odrediti službenike/namještenike za pružanje prve pomoći i za to osigurati kompletnu sanitetsku opremu.

Članak 52.

Ormarići za pružanje prve pomoći raspoređeni su po radnim prostorijama i nalaze se, u pravilu, kod domara, u portirnici, u kave - kuhinjama, u radionicama i na drugim prikladnim mjestima.

Službenici/namještenici kod kojih se nalaze ormarići za pružanje prve pomoći sa sanitetskom opremom dužni su voditi brigu o tome da su ormarići popunjeni potrebnom opremom i da se koriste samo u za to namijenjene svrhe. U ormariću se mora nalaziti popis osoba zaduženih za pružanje prve pomoći i brojevi njihova telefona.

Članak 53.

Službenici/namještenici određeni i osposobljeni za pružanje prve pomoći dužni su osobama ozlijeđenima na radu pružiti prvu pomoć prema postupku prve pomoći, odnosno prema pravilima medicinske doktrine.

IV. ZAŠTITA POSEBNIH KATEGORIJA SLUŽBENIKA/NAMJEŠTENIKA

Članak 54.

Službenici/namještenici sa smanjenom radnom sposobnošću, žene, trudnice i malodobnici (posebna kategorija službenika/namještenika) raspoređeni na poslove u tijelima Gradske uprave, tijekom rada uživaju posebnu zaštitu na radu.

Prava posebnih kategorija službenika/namještenika u pogledu trajanja radnog vremena, prekovremenog rada, prava na slobodne dane za godišnji odmor, plaćenog dopusta, utvrđena su u Kolektivnom ugovoru. Posebne kategorije službenika/namještenika ne smiju se raspoređivati na poslove s posebnim radnim uvjetima.

V. NADZOR

Članak 55.

Unutarnji nadzor nad primjenom pravila zaštite na radu u gradskim upravnim tijelima ovlašteni su obavljati ovlaštenici poslodavca i Služba za poslove zaštite na radu.

Utvrđeno se stanje upisuje u knjigu nadzora te se predlažu mjere za uklanjanje kvara ili neposredne opasnosti.

Članak 56.

Knjiga nadzora čuva se u svakom objektu što ga koriste gradska upravna tijela, a pohranjuje se kod domara ili ovlaštenih službenika/namještenika.

Članak 57.

Čelnici gradskih upravnih tijela dužni su inspektoru rada, kada obavlja nadzor na njegov zahtjev, dati potrebna izvješća i podatke.

Čelnik gradskoga upravnog tijela dužan je izvijestiti povjerenika zaštite na radu o nadzornom pregledu inspekcije rada te mu omogućiti sudjelovanje u nadzornom pregledu i kod svake smrtne i teže ozljede na radnom mjestu.

VI. ISPRAVE, EVIDENCIJE I IZVJEŠTAJI

Članak 58.

Služba za poslove zaštite na radu vodi sljedeće evidencije i izvješća:

- evidenciju službenika/namještenika osposobljenih za siguran rad i pružanje prve pomoći;

- evidenciju službenika/namještenika na poslovima s posebnim radnim uvjetima;

- evidenciju ozljeda na radu i profesionalnih oboljenja;

- evidenciju o ispitivanju strojeva i uređaja s povećanim opasnostima;

- evidenciju o ispitivanju faktora radne okoline;

- evidenciju o ispitivanju indirektnog napona dodira, gromobranskih instalacija;

- godišnje izvješće o ozljedama na radu za sva gradska upravna tijela.

Nadređeni službenici/namještenici vode:

- evidenciju o zaduženju službenika/namještenika osobnim zaštitnim sredstvima;

- tehničku dokumentaciju o strojevima i uređajima koje koriste.

Gradska upravna tijela u djelokrugu kojih su građevinski i montažni radovi te održavanje gradskih građevina, prostora, instalacija i uređaja vodi:

- tehničku dokumentaciju o građevinama i instalacijama;

- uporabne i građevinske dozvole, ateste za novu građevinu ili rekonstrukciju.

VII. ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 59.

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje važiti Pravilnik o zaštiti na radu od 19. listopada 2000. (KLASA: 023-05/00-01/8; URBROJ: 251-01-05/1-00-2).

Članak 60.

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana nakon dana objave u Službenom glasniku Grada Zagreba.

KLASA: 115-01/07-01/8 URBROJ: 251-03-02/1-07-2 Zagreb, 6. lipnja 2007.

Gradonačelnik

Grada Zagreba

Milan Bandić, dipl. politolog, v.r.


ZAPISNIK O OBAVLJENOJ PROVJERI JE LI SLUŽBENIK/NAMJEŠTENIK POD UTJECAJEM ALKOHOLA

Prilog 1.pdf

UPUTNICA ZA UTVRĐIVANJE PRISUTNOSTI SREDSTAVA OVISNOSTI U ORGANIZMU

Prilog 2.pdf

PRIJAVA O OZLJEDI NA RADU

Prilog 3.pdf

IZJAVA SLUŽBENIKA/NAMJEŠTENIKA O NASTANKU OZLJEDE NA RADU

Prilog 4.pdf

Za pristup do sadržaja morate biti korisnik portala www.informator.hr.
Sadržajima se pristupa ovisno o Vašem paketu.

Prijava

Zaboravljena zaporka?

Nemate korisničke podatke? Besplatno se registrirajte i testno pristupajte sadržajima 7 dana.
Kao besplatan korisnik ostvarujete pristup do 20 dokumenata.

Registracija