zbirni podaci i poveznice
poglavlja
članci
napomene
Učitavam poveznice...

Detalji dokumenta

Objavljen

22.12.2004.

Donesen

22.12.2004.

Poglavlja nisu pronađena.

Prethodnik
Nasljednik

Program socijalnog značenja za Grad Zagreb u 2005.

Pročišćeni tekst vrijedi od 22.12.2004.

Narodne novine 22/2004

Prikaz pročišćenog teksta na dan:

PREAMBULA

Program socijalnog značenja za Grad Zagreb u 2005. (»Službeni glasnik Grada Zagreba«, br. 22/04)

Na temelju članka 38. točke 4. Statuta Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 20/01 - pročišćeni tekst i 10/04) i članka 11. stavka 2. Odluke o mjerilima za ostvarivanje financijske potpore za zdravstvene, socijalne i humanitarne programe ili projekte od interesa za Grad Zagreb (Službeni glasnik Grada Zagreba 16/02 i 17/03), Gradska skupština Grada Zagreba, na 38. sjednici, 22. prosinca 2004., donijela je

PROGRAM

socijalnog značenja za Grad Zagreb u 2005.

1. UVOD

Gradska skupština Grada Zagreba donijela je Odluku o mjerilima za ostvarivanje financijske potpore za zdravstvene, socijalne i humanitarne programe ili projekte od interesa za Grad Zagreb (Službeni glasnik Grada Zagreba, 16/02 i 17/03). Navedenom odlukom utvrđeni su programi od interesa za Grad Zagreb i to:

- program promicanja zdravlja i prevencije bolesti;

- program socijalnog značenja: socijalnog i humanitarnog značenja i prevencije neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži;

- program socijalnog i humanitarnog značenja za branitelje Domovinskog rata i njihove obitelji, borce II. svjetskog rata i civilne invalide rata.

Gradski ured za zdravstvo, rad i socijalnu skrb objavio je 20. rujna 2004. godine, natječaj za predlaganje programa ili projekata od socijalnog značenja za Grad Zagreb u 2005. godini. Na natječaj su se mogle prijaviti udruge i druge pravne ili fizičke osobe koje su registrirane za provođenje programa socijalnog ili humanitarnog značenja i programa prevencije neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži, a svojim djelovanjem obuhvaćaju osobe s prebivalištem u Gradu Zagrebu.

Natječaj za 2005. trajao je 30 dana, a zadnji dan za prijavu bio je 20. listopada 2004. godine. Na objavljeni natječaj svake godine pristižu sve kvalitetniji programi, a za 2005. godinu pristigao je i najveći broj ponuda do sada i to njih 400. Za njihovu realizaciju potrebna su sredstva koja višestruko nadmašuju sredstva predviđena Proračunom.

Planom sredstava koji će donijeti Gradsko poglavarstvo utvrdit će se programi, programske aktivnosti i visina sredstava potpore za pojedine programe i programske aktivnosti, a sukladno članku 11. Odluke o izvršavanju Proračuna Grada Zagreba za 2005.

Ovim su programom globalno podijeljeni programi po programskim područjima.

a) Programi socijalnog i humanitarnog značenja

Potpora programima udruga i pravnih ili fizičkih osoba socijalnog i humanitarnog značenja za Grad Zagreb daje se u cilju:

- poticanja kvalitete aktivnog življenja;

- organizacije i provođenja pomoći i samopomoći, osobito podizanja kvalitete pomoći, resocijalizacije i integracije osoba s invaliditetom;

- izvaninstitucionalne zaštite djece i mladeži s posebnim potrebama, invalidnih osoba i osoba starije životne dobi, te podizanja kvalitete skrbi o navedenim korisnicima;

- organizacije i provođenja pomoći za žrtve nasilja, socijalno ugrožene osobe koje nisu uključene u postojeći sustav socijalne skrbi, psihosocijalnu pomoć i sl.;

- organizacije i provođenja pomoći i samopomoći za osobe starije životne dobi te poticanja kvalitetnog i aktivnog življenja osoba starije životne dobi.

b) Prevencija neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži

Mladost je vrijeme potencijalno učestalijih rizičnih ponašanja i velik broj mladih prekrši društvene norme, a da to ne ostavi daljnjeg traga na njihov razvoj. Kako je danas sve veći broj rizičnih čimbenika kojima su djeca i mladi izloženi u našoj sredini i vremenu, preventivne mjere u cilju sprečavanja društveno neprihvatljivog ponašanja nameću se kao nužnost.

Tako i Grad Zagreb poduzima preventivne mjere u cilju sprečavanja štetnosti svih oblika neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži, koje se temelje na poduzimanju raznih socijalnih akcija usmjerenih na smanjenje društvene patologije. Ovim su programom obuhvaćene ciljane skupine djece i mladeži u dobi od 6 do 18 godina

Iz proračuna Grada već se niz godina financiraju različiti programi koji okupljaju djecu i mlade, sukladno njihovim željama i afinitetima. Ponuđeni sadržaji besplatni su za korisnike i na taj način djeca i mladi se "odvode" s ulice i uključuju u aktivnosti koje im se osiguravaju mimo redovnog sustava školovanja.

2. CILJ PROGRAMA

a) Programi socijalnog i humanitarnog značenja

Programi iz ove skupine odnose se na organizaciju pomoći i samopomoći onim interesnim skupinama koje se nalaze u stanju određene potrebe. Pod tim se skupinama podrazumijevaju osobe s invaliditetom, osobe starije životne dobi, žrtve obiteljskog nasilja, osobe koje su socijalno ugrožene, ali ne mogu biti uključene u postojeći sustav socijalne skrbi, te sve one kojima je potrebna psihosocijalna pomoć zbog prevladavanja trenutnih životnih teškoća koje nisu u stanju sami prevladati.

Posebno se financijski potiču programi koji predviđaju organizaciju samopomoći jer smatra se da je aktivan pristup rješavanju vlastitih životnih problema značajno kvalitetniji nego pasivan odnos.

Stoga Grad Zagreb prepoznaje i financijski podupire programe koji su dobro organizirani, sa što većim brojem korisnika, te koji u dosadašnjoj provedbi pokazuju pozitivne rezultate.

b) Prevencija neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži

Pod društveno neprihvatljivim ponašanjem podrazumijeva se ponašanje koje se bitno razlikuje od ponašanja većine djece i mladeži, ponašanje koje je štetno ili opasno za samo dijete ili za nekoga ili nešto iz njegove okoline, ponašanje koje, pored redovite, nužno zahtijeva i dodatnu stručnu pomoć djetetu ili njegovoj obitelji. Iz tog je razloga potrebno razvijati sustav prevencije poremećaja u ponašanju kao jednog od osnovnih preduvjeta za smanjenje kriminaliteta. Primarna prevencija poremećaja u ponašanju obuhvaća sustav intervencija u kojem sudjeluje obitelj, škola, lokalna zajednica, športski klubovi, vjerske i nevladine organizacije i drugi.

Na osnovi analize dosada prihvaćenih programa, programskih aktivnosti i postignutih rezultata, evidentna je potreba da se nastave programi i financira širok spektar sadržaja za djecu i mlade. Dosadašnji programi pokazali su se uspješnima u osmišljavanju i upotpunjavanju slobodnog vremena, posebno onim sadržajima koje mladi ne mogu ostvariti redovnim školskim programima. U 2005., potrebno je nastaviti s provođenjem programa koji osim ispunjavanja slobodnog vremena djece i mladeži imaju i edukativni karakter.

Prilikom odabira programa i nadalje će se pridavati važnost programima koji nude sveobuhvatnost, raznolikost sadržaja i koji se provode u gradskim četvrtima u kojima je najviše djece i mladeži neprihvatljivog ponašanja. Cilj je i nadalje motivirati mlade da se uključe u programske sadržaje kako bi se kroz njih smanjila devijantna i negativna ponašanja.

3. PROGRAM

U Proračunu Grada Zagreba za 2005., za Program od socijalnog značenja za Grad Zagreb za dodjelu potpora udrugama i pravnim ili fizičkim osobama planirana su sredstva u ukupnom iznosu 10.000.000,00 kn.

Navedena sredstva će se rasporediti na:

a) Programe socijalnog i humanitarnog značenja: 4.000.000,00 kn

b) Programe prevencije neprihvatljiva ponašanja djece i mladeži: 6.000.000,00 kn

Planirana sredstva rasporedit će se na sljedeća programska područja:

a) Programi socijalnog i humanitarnog značenja:

1. Programi za osobe s invaliditetom

Odnose se na pomoć osobama s invaliditetom i poboljšanja kvalitete njihova života i to:

- organizaciju i provođenje pomoći i samopomoći, osobito podizanje kvalitete pomoći;

- resocijalizaciju i integraciju za osobe s invaliditetom;

- izvaninstitucionalnu zaštitu djece i mladeži s posebnim potrebama, invalidnih osoba;

- podizanje kvalitete skrbi o navedenim korisnicima;

2. Programi za poboljšanje uvjeta života osoba starije životne dobi

Odnose se na pružanje pomoći osobama starije životne dobi, rekreaciju umirovljenika, osmišljavanje slobodnog vremena osoba starije životne dobi (organiziranje druženja, natjecanja, posjećivanje izložbi). Sredstva koja će biti izdvojena za ovo programsko područje bit će raspodijeljena na sljedeće aktivnosti:

- poboljšanje kvalitete života osoba starije životne dobi;

- organizaciju i provođenje pomoći i samopomoći za osobe starije životne dobi;

- poticanje kvalitetnog i aktivnog življenja osoba starije životne dobi;

- izvaninstitucionalna zaštita osoba starije životne dobi;

- podizanje kvalitete skrbi o navedenim korisnicima.

3. Programi za pomoć osobama - žrtvama nasilja

Programi za pomoć osobama - žrtvama nasilja odnose se na djecu i odrasle osobe koje su traumatizirane zbog psihičkog ili fizičkog nasilja nad njima. Zbog traume potrebna im je specifična psihosocijalna pomoć, posebno kada se radi o djeci. Stoga je problematika nasilja izdvojena kao prioritetno područje od socijalnog i humanitarnog značenja. Sredstva koja će biti izdvojena za ovo programsko područje bit će raspodijeljena na sljedeće aktivnosti:

- organizaciju i provođenje pomoći za djecu i odrasle osobe - žrtve nasilja;

- savjetovalište: grupno, individualno, telefonsko.

4. Programi za pomoć socijalno ugroženim osobama koje nisu uključene u postojeći sustav socijalne skrbi

Navedeni se programi odnose na afirmativne oblike pomoći za djecu i odrasle osobe koje su se našle u nepovoljnim egzistencijalnim okolnostima, ali ne zadovoljavaju uvjete predviđene Zakonom o socijalnoj skrbi (Narodne novine 73/97, 27/01, 59/01, 82/01 i 103/03) za ostvarivanje prava na materijalne i druge oblike pomoći. Sredstva koja će biti izdvojena za ovo programsko područje bit će raspodijeljena na sljedeće aktivnosti:

- organizaciju i provođenje pomoći i samopomoći za osobe koje su egzistencijalno ugrožene;

- brigu o bolesnim i nepokretnim osobama;

- educiranje tečajevima za nezaposlene, radi njihova zapošljavanja;

- educiranje volontera koji provode programe.

5. Programi psihosocijalne pomoći

Navedeni programi pomoći odnose se na pružanje psihosocijalne pomoći osobama kojima je to potrebno. Sredstva koja će biti izdvojena za ovo programsko područje bit će raspodijeljena na sljedeće aktivnosti:

- psihosocijalnu pomoć osobama koje se u nekom razdoblju svog života suočavaju s problemom koje ne mogu same riješiti (samohrano roditeljstvo, osobe sa suicidalnim ponašanjem, roditelji djece koja su oboljela od za život ugrožavajućih bolesti, djeca oboljela od za život ugrožavajućih bolesti i dr.);

- grupno, individualno, telefonsko savjetovanje.

b) Prevencija neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži:

1. Područje športa

Šport je jedan od najizrazitijih oblika čovjekove kreativnosti te ujedno i pristup u društvo koje tu kreativnost mjeri i prosuđuje kulturnim parametrima.

U smislu zdravog tjelesnog razvoja i zdravog korištenja slobodnog vremena, velika je uloga športa i aktivnosti vezanih uz šport.

Motivi mladih ljudi i obitelji da se športski aktiviraju mogu biti različiti, ali obično su komplementarni i mogu se podijeliti u četiri vrste:

- biološki: održavanje života, zdravlje, tjelesni razvoj, prirodnost, fizička ravnoteža;

- psihički: igra, radost, kreativnost, psihički razvoj, smionost;

- socijalni: zajedništvo, druženje, korištenje slobodnog vremena, kultura;

- pedagoški: odgoj osobe, slobodno vrijeme, športski odgoj, zdravstveni odgoj, navika, vježbanje, estetika.

Prihvaćenim športskim programima obuhvatile bi se razne športske grane, a provodili bi se u postojećim športskim dvoranama, na igralištima i u športskim objektima specifične namjene, te u dvoranama osnovnih i srednjih škola.

Profesionalni šport je privilegiran i to na štetu športske rekreacije i amaterskog športa koji imaju funkciju unapređenja kvalitete življenja i zdravlja. Izvannastavne športske aktivnosti učenika i športske aktivnosti u slobodno vrijeme u školi najčešće se odvijaju u školskim klubovima i temelj su amaterskog i profesionalnog športa.

2. Područje kulture

Sve aktivnosti predviđene programom kulturoloških sadržaja ponajprije će se odvijati unutar prostora centara za kulturu i srodnih ustanova čija je uloga u prvom redu da "građanstvu u kvartu", a posebice djeci i mladeži, ponude zanimljive kulturne sadržaje kojima mogu korisno i kreativno upotpuniti slobodno vrijeme. Ponuđeni programi iz kulture sadržajno se najviše odnose na rad u likovnim, glazbenim, dramskim radionicama, te na organiziranje tribina o različitim temama.

3. Područje tehničke kulture

Svaki je društveni napredak potaknut istovremeno još većim tehničko-tehnološkim napretkom. Upoznavanje djece i mladeži sa svijetom tehnike zahtijeva puno znanja, spretnosti i strpljivosti, no ulaganje u tehničku kulturu, a samim time i u znanje i sposobnost mladih, siguran je ulog u budućnost.

Za programe ovog sadržaja mladi pokazuju iznimno veliko zanimanje, te je svake godine broj ponuđenih programa sve veći. Kako su programi limitirani brojem polaznika potrebno ih je proširiti.

Sadržajno će ti programi i ove godine obuhvaćati različita područja tehničke kulture od informatike, astronomije, zrakoplovstva, foto, kino i video programa, preko globalnih ekoloških programa, izviđačkih aktivnosti, do različitih sadržaja za djecu i mladež u prirodi.

4. Sociopedagoško područje

Suočeni s problemima današnjice, krizom u obiteljskom životu kao i sve većim brojem djece i mladih rizičnog ponašanja u 2005., posebna će se pozornost posvetiti sociopedagoškim programima, te je potrebno planirati i bitno povećati sredstva namijenjena njihovoj provedbi. Unutar pristiglih ponuda primijećen je i veći broj programa koji se temelje na radu sa zlostavljanom i zanemarenom djecom.

Programi će se realizirati u radionicama i igraonicama, te preko drugih oblika individualnog rada, pri čemu će nositelji tih programa biti stručnjaci, educirani za rad s djecom i mladeži i navedenom problematikom.

Ukupan broj djece i roditelja uključenih u sociopedagoški program ovisit će o procjeni i mišljenju škola, nadležnih službi socijalne skrbi (centri za socijalnu skrb, ustanove za djecu s poremećajima u ponašanju).

Zbog njihove iznimne važnosti u prevenciji delinkventnog ponašanja koje je često uvjetovano poremećenim obiteljskim odnosima, provođenje ovog programa zahtijeva kontinuitet, sustavnost i cjelovitost. Sociopedagoški programi provodili bi se tijekom cijele školske godine, uz dopunske programe koji će se provoditi tijekom zimskih i ljetnih praznika.

1. PROMIDŽBA PROGRAMA

Emocionalna korekcija pojedinca i društva počinje preko sredstava javnog priopćavanja kojima ne smije biti osnovni cilj senzacionalizam nego izgradnja konstruktivnog mišljenja i pozitivnih vrijednosti, a nastavlja se osnivanjem institucija i izdavanjem časopisa za pomoć obitelji i mladima.

Globalni program, prevencija neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži, promovirat će se u trima ciklusima s tim da će se naznačiti zasebna promidžba svakog pojedinog programa:

1. Promidžba prije početka programa

- treba skrenuti pozornost na dobne skupine na koje se program odnosi;

- potaknuti zanimanje mladih za programe.

U ovoj se fazi izrađuju brošure, leci, plakati, organiziraju posebne emisije na televiziji i radiju, a sa svrhom poboljšanja programa. Nadalje izrađuju se spotovi za radio i televiziju, te se organiziraju tiskovne konferencije.

2. Promidžba za vrijeme trajanja programa

- dodatno pojašnjavanje programa mladima;

- prikazivanje svega što se trenutno provodi;

- daljnje oglašavanje preko medijskih pokrovitelja;

- spotovi na radiju i televiziji;

- posebne emisije na radiju i televiziji;

- tiskovne konferencije.

3. Promidžba nakon završetka programa

Nakon završetka programa preko tiskovnih konferencija, te emisija na radiju i televiziji, pokazat će se rezultati programa i istraživanja provedena tijekom provođenja programa.

KLASA: 400-06/04-01/68

URBROJ: 251-11-04-04-39

Zagreb, 22. prosinca 2004.

Predsjednica

Gradske skupštine

Morana Paliković Gruden, dipl.polit., v.r.

Za pristup do sadržaja morate biti korisnik portala www.informator.hr.
Sadržajima se pristupa ovisno o Vašem paketu.

Prijava

Zaboravljena zaporka?

Nemate korisničke podatke? Besplatno se registrirajte i testno pristupajte sadržajima 7 dana.
Kao besplatan korisnik ostvarujete pristup do 20 dokumenata.

Registracija