Zakoni
Detalji dokumenta
Objavljen
Prestaje važiti
Zakon o humanitarnom razminiranju
Stupa na snagu
Donesen
2. UVJETI ZA OBAVLJANJE POSLOVA RAZMINIRANJA
4. OPĆI IZVID – ANALIZA MINSKI SUMNJIVOG PODRUČJA
6. OBILJEŽAVANJE MINSKI SUMNJIVOG PODRUČJA
8. UNIŠTAVANJE PRONAĐENOG MES-a, NUS-a I NJIHOVIH DIJELOVA
10. TEHNIČKI ZAHTJEVI ZA OPREMU I SREDSTVA TE POSTUPCI ZA IZDAVANJE OCJENE O SUKLADNOSTI
11. INFORMIRANJE I EDUKACIJA O OPASNOSTIMA OD MES-a, NUS-a I NJIHOVIH DIJELOVA
12. POMOĆ OSOBAMA STRADALIMA OD EOR-a
13. SOCIOEKONOMSKA INTEGRACIJA RAZMINIRANIH PODRUČJA
14. DJELATNICI NA POSLOVIMA PROTUMINSKOG DJELOVANJA
15. PRAVA PIROTEHNIČARA I S NJIMA IZJEDNAČENIH OSOBA S OSNOVE INVALIDNOSTI I SMRTI I OBVEZNA OSIGURANJA
HRVATSKI SABOR
2122
ODLUKU
O PROGLAŠENJU ZAKONA O PROTUMINSKOM DJELOVANJU
Proglašavam Zakon o protuminskom djelovanju, koji je Hrvatski sabor donio na sjednici 25. rujna 2015. godine.
Klasa: 011-01/15-01/108
Urbroj: 71-05-03/1-15-2
Zagreb, 1. listopada 2015.
Predsjednica
Republike Hrvatske
Kolinda Grabar-Kitarović, v. r.
ZAKON
O PROTUMINSKOM DJELOVANJU
1. TEMELJNE ODREDBE
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuje sustav obavljanja poslova protuminskog djelovanja u Republici Hrvatskoj, uvjeti i subjekti u obavljanju poslova protuminskog djelovanja, prava i obveze djelatnika koji obavljaju poslove protuminskog djelovanja, te upravni i inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona.
Članak 2.
(1) Poslovi protuminskog djelovanja, u smislu ovoga Zakona, su poslovi od nacionalnog i općeg gospodarskog interesa za sigurnost Republike Hrvatske, zaštitu okoliša, zdravlja ljudi i razvoja gospodarstva te uživaju njezinu osobitu skrb.
(2) Poslovi protuminskog djelovanja su:
1. definiranje i potvrđivanje opasnih područja zagađenih minsko-eksplozivnim sredstvima (u daljnjem tekstu: MES), neeksplodiranim ubojnim sredstvima (u daljnjem tekstu: NUS) i njihovim dijelovima
2. obilježavanje i/ili ograđivanje minski sumnjivih područja (u daljnjem tekstu: MSP)
3. izrade dokumentacije
4. poslovi općeg izvida – analize i dopunskog općeg izvida MSP-a
5. poslovi tehničkog izvida
6. razminiranje područja i/ili građevine od MES-a, NUS-a i njihovih dijelova
7. pomoćni poslovi u razminiranju
8. kontrola kvalitete prilikom obavljanja poslova tehničkog izvida i razminiranja
9. pomoć osobama stradalim od eksplozivnih ostataka rata
10. informiranje i edukacija stanovništva o opasnostima od MES-a, NUS-a i njihovih dijelova
11. upravni i inspekcijski nadzor nad provedbom ovoga Zakona
12. hitne intervencije radi uklanjanja pojedinačno napuštenog, odbačenog ili naknadno pronađenog MES-a, NUS-a i njihovih dijelova na područjima koja su isključena iz MSP-a
13. osiguranje uvjeta za sigurno pružanje pomoći stradalniku i uvjeta za sigurno obavljanje očevida na mjestu stradavanja.
(3) Poslove iz stavka 2. podstavka 12. ovoga članka obavljaju policijski službenici Ministarstva unutarnjih poslova (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) sukladno propisima kojima se uređuju policijski poslovi i ovlasti.
(4) Poslove iz stavka 2. podstavka 13. ovoga članka obavljaju policijski službenici Ministarstva te ovlaštene pravne osobe i/ili obrtnici ako se stradavanje dogodi tijekom obavljanja poslova razminiranja na radilištu ili u MSP-u u blizini radilišta. Uvjete za sigurno obavljanje očevida osiguravaju policijski službenici Ministarstva sukladno propisima kojima se uređuju policijski poslovi i ovlasti.
(5) Kada to zahtijevaju potrebe službe, policijski službenici Ministarstva mogu, po nalogu glavnog ravnatelja policije, ulaziti u MSP, uz pridržavanje mjera sigurnosti propisanih ovim Zakonom.
Članak 3.
Poslovima protuminskog djelovanja smatraju se i poslovi razminiranja vojnih lokacija i/ili građevina koje obavlja Ministarstvo obrane sukladno članku 60. ovoga Zakona.
Članak 4.
(1) Pojedini pojmovi, u smislu ovoga Zakona, imaju sljedeće značenje:
1. MSP – svako područje, površina i/ili građevina za koje postoje izravni dokazi i/ili opravdana sumnja da su na njima postavljene minsko-eksplozivne zapreke izrađene od formacijskih i/ili improviziranih protupješačkih i protuoklopnih mina, kao i područje za koje postoji opravdana sumnja da je zagađeno podstreljivom
2. MES – formacijske ili improvizirane protupješačke i protuoklopne mine koje svojim samostalnim djelovanjem ili pod vanjskim utjecajem mogu ugroziti život, zdravlje, imovinu i okoliš
3. NUS – streljivo koje je armirano ili na neki drugi način pripremljeno za djelovanje i upotrijebljeno te može biti ispaljeno, lansirano, izbačeno ili bačeno, ali nije eksplodiralo zbog kvara, pogreške u izradi ili nekog drugog razloga može ugroziti život, zdravlje, imovinu i okoliš
4. napuštena eksplozivna sredstva (u daljnjem tekstu: NES) – eksplozivna sredstva zaostala nakon ratnih djelovanja, ne nalaze se pod kontrolom i nisu bila iskorištena za vrijeme rata, a uskladištena su u poljska (priručna) skladišta ili pripremljena za uporabu, kao i druga neiskorištena eksplozivna sredstva napuštena na područjima na kojima su se izvodila borbena djelovanja
5. dijelovi MES-a ili NUS-a – eksplozivne tvari i sastavni dijelovi MES-a ili NUS-a koji u sebi sadržavaju eksplozivnu tvar i koji svojim samostalnim djelovanjem ili pod vanjskim utjecajem mogu ugroziti život, zdravlje, imovinu ili okoliš
6. eksplozivni ostaci rata (u daljnjem tekstu: EOR) – NUS i NES zaostali nakon ratnih djelovanja
7. radilište – područje na kojem se obavljaju poslovi razminiranja ili tehničkog izvida i čija je granica utvrđena Idejnim planom razminiranja, Izvedbenim planom tehničkog izvida ili Izvedbenim planom razminiranja
8. Idejni plan razminiranja – tehnička dokumentacija koju izrađuje Ministarstvo na osnovi prikupljenih podataka o području na kojem će se obavljati poslovi razminiranja. Sastavni je dio dokumentacije o nabavi sukladno zakonu kojim se uređuje javna nabava i služi kao podloga za pripremu ponuda od strane ovlaštenih pravnih osoba i obrtnika
9. Izvedbeni plan razminiranja – tehnička dokumentacija koju, prema Idejnom planu razminiranja, izrađuje ovlaštena pravna osoba ili obrtnik, sadržava podatke o načinu obavljanja poslova razminiranja na radilištu i mora biti usklađena s odredbama ovoga Zakona i podzakonskih propisa te je sastavni dio ponude
10. Izvedbeni plan tehničkog izvida – tehnička dokumentacija koju izrađuje Ministarstvo, a na temelju koje obavlja poslove tehničkog izvida
11. opći izvid – analiza MSP-a – skup mjera i postupaka kojima se bez upotrebe tehničkih metoda razminiranja kontinuirano prikupljaju, obrađuju, analiziraju i ažuriraju informacije i podaci o minski sumnjivim područjima i/ili građevinama radi njihova definiranja i obilježavanja
12. tehnički izvid – postupak kojim se tehničkom intervencijom, uz primjenu propisanih tehničkih metoda, dodatno prikupljaju i analiziraju podaci o MSP-u te utvrđuje točnost podataka o MSP-u prikupljenih metodom općeg izvida – analize MSP-a te utvrđuje zagađenost i/ili nezagađenost područja i/ili građevine MES-om, NUS-om i njihovim dijelovima
13. razminiranje – skup radnji i postupaka kojima pirotehničari ovlaštenih pravnih osoba ili obrtnika primjenom odobrenih metoda pretražuju, pronalaze, obilježavaju, onesposobljavaju (dezaktiviraju) i uništavaju MES i NUS te njihove dijelove u MSP-u
14. uklanjanje MES-a, NUS-a i njihovih dijelova – radnje i postupci koje poduzimaju policijski službenici Ministarstva radi otklanjanja neposredne opasnosti za život, zdravlje i imovinu na područjima koja su isključena iz MSP-a te radnje i postupci koje u moru, rijekama i jezerima te drugim vodenim površinama poduzimaju stručno osposobljeni i opremljeni policijski službenici Ministarstva, odnosno u sastavu vojnih objekata stručno osposobljene i opremljene službe Ministarstva obrane
15. obilježavanje MSP-a – skup mjera i aktivnosti Ministarstva koje se provode radi stvaranja jasne granice između sigurnih površina te MSP-a
16. početna točka/linija – točka unutar radilišta od koje se započinju, odnosno nastavljaju obavljati poslovi tehničkog izvida i/ili razminiranja
17. pomoćni poslovi u razminiranju – poslovi strojne pripreme površina i poslovi pregleda površina psima za detekciju mina te ostali poslovi na radilištu, osim poslova pirotehničara, voditelja skupine i voditelja radilišta
18. kontrola kvalitete – skup radnji, mjera i postupaka koje tijekom stručnog nadzora u tijeku obavljanja poslova razminiranja i završne kontrole kvalitete nad obavljenim poslovima razminiranja provode ovlašteni djelatnici Ministarstva u svrhu postizanja očišćenosti područja i/ili građevine
19. očišćenost područja i/ili građevine – očišćenost područja i/ili građevine od svih MES-a, NUS-a i njihovih dijelova nakon obavljenih poslova razminiranja na radilištu do dubine određene Idejnim planom
20. perspektivne vojne lokacije i/ili građevine – nekretnine u vlasništvu Republike Hrvatske koje su dane na upravljanje i raspolaganje Ministarstvu obrane te posebne vojne građevine specifične namjene
21. neperspektivne vojne lokacije i/ili građevine – nekretnine u vlasništvu Republike Hrvatske koje se više ne koriste za vojne namjene i koje se prenose tijelu nadležnom za raspolaganje i upravljanje državnom imovinom
22. Izjava o očišćenosti od svih MES-a, NUS-a i njihovih dijelova – dokument koji izdaje ovlaštena pravna osoba ili obrtnik nakon obavljenih poslova razminiranja
23. Potvrda o isključenju područja i/ili građevine iz MSP-a – javna isprava koju izdaje Ministarstvo nakon obavljenih poslova općeg izvida – analize MSP-a, tehničkog izvida, odnosno razminiranja
24. Hrvatska osnovna karta (u daljnjem tekstu: HOK) – osnovna službena državna karta, izrađuje se u mjerilu 1 : 5000
25. ocjenjivanje sukladnosti – postupak kojim se utvrđuje da su određeni zahtjevi koji se odnose na proizvod, proces, sustav, osobu ili tijelo ispunjeni sukladno propisima kojima se uređuju tehnički zahtjevi za proizvode i ocjenjivanje sukladnosti
26. ovlašteno tijelo za ocjenjivanje sukladnosti – tijelo koje obavlja poslove ocjenjivanja sukladnosti na temelju rješenja o ovlaštenju koje donosi ministar sukladno propisima kojima se uređuju tehnički zahtjevi za proizvode i ocjenjivanje sukladnosti i ovlaštena tijela za ocjenjivanje sukladnosti iz Europske unije i Europskoga gospodarskog prostora
27. osobe stradale od EOR-a – osobe koje su kao civilne žrtve stradale ili smrtno stradale od MES-a, NUS-a, njihovih dijelova i NES-a zaostalih nakon ratnih djelovanja izvan MSP-a.
(2) Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, koji imaju rodno značenje, bez obzira na to jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu, odnose se jednako na muški i ženski rod.
Članak 5.
(1) Poslovima protuminskog djelovanja ne smatraju se poslovi uklanjanja MES-a, NUS-a i njihovih dijelova u moru, rijekama i jezerima za koje se utvrdi da su onečišćeni MES-om, NUS-om i njihovim dijelovima.
(2) Uklanjanje MES-a, NUS-a i njihovih dijelova iz mora, rijeka, jezera i drugih vodenih površina radi otklanjanja neposredne opasnosti za život, zdravlje i imovinu obavljaju za to stručno osposobljeni i opremljeni policijski službenici Ministarstva, a u sastavu vojnih objekata stručno osposobljene i opremljene službe Ministarstva obrane.
Članak 6.
(1) Hrvatski sabor, na prijedlog Vlade Republike Hrvatske, donosi Nacionalni program protuminskog djelovanja Republike Hrvatske.
(2) Nacrt prijedloga Nacionalnog programa protuminskog djelovanja Republike Hrvatske izrađuje Ministarstvo uz pribavljeno mišljenje ministarstava nadležnih za obranu, financije, pomorstvo, promet i infrastrukturu, regionalni razvoj i fondove Europske unije, kulturu, zaštitu okoliša, turizam, gospodarstvo, poljoprivredu, graditeljstvo i prostorno uređenje, poduzetništvo i obrt i jedinica područne (regionalne) samouprave koje na svojem području imaju površine uvrštene u MSP.
Članak 7.
(1) Na temelju odobrenih financijskih sredstava Ministarstvo izrađuje prijedlog Plana protuminskog djelovanja (u daljem tekstu: Plan) za jednogodišnje razdoblje te ga dostavlja na mišljenje ministarstvima nadležnim za financije, obranu, pomorstvo, promet i infrastrukturu, regionalni razvoj i fondove Europske unije, kulturu, zaštitu okoliša, turizam, gospodarstvo, poljoprivredu, graditeljstvo i prostorno uređenje i poduzetništvo i obrt.(2) Financijska sredstva za provedbu Plana osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske i iz drugih izvora.
(3) Prijedlog Plana za sljedeće jednogodišnje razdoblje sadržava podatke o:
– planiranim aktivnostima iz poslova protuminskog djelovanja za sljedeće jednogodišnje razdoblje
– područjima i/ili građevinama za koje Ministarstvo izrađuje idejne planove razminiranja i izvedbene planove tehničkog izvida za sljedeće jednogodišnje razdoblje
– područjima i/ili građevinama za koje Ministarstvo planira obaviti opći izvid – analizu MSP-a i dopunski opći izvid za sljedeće jednogodišnje razdoblje
– nazivu, veličini (površini), vrsti poslova (razminiranje, tehnički izvid) i njihovoj procijenjenoj vrijednosti
– ukupnom stanju MSP-a
– rokovima u kojima će se izvršiti Plan
– redoslijedu razminiranja i drugih poslova protuminskog djelovanja u tromjesečnom, polugodišnjem i godišnjem razdoblju
– potrebnim financijskim sredstvima za provedbu Plana.
(4) Vlada Republike Hrvatske donosi Plan za jednogodišnje razdoblje. Plan za jednogodišnje razdoblje donosi se najkasnije do kraja veljače tekuće godine za koju se donosi Plan. Poseban dio Plana čine perspektivne vojne lokacije i/ili građevine koje Ministarstvo obrane planira razminirati financijskim sredstvima državnog proračuna Republike Hrvatske s pozicije Ministarstva obrane. Ministarstvo obrane Ministarstvu dostavlja plan razminiranja vojnih lokacija i/ili građevina najkasnije do kraja studenoga za iduću godinu.
(5) Ministarstvo ugovorno ustupa ovlaštenim pravnim osobama i/ili obrtnicima poslove razminiranja, strojne pripreme površine i poslove pregleda površine psima za detekciju mina, sukladno propisima kojima se uređuje postupak javne nabave.
(6) Poslovi koji se ustupaju moraju biti određeni Planom.
(7) Iznimno od stavka 6. ovoga članka, kada je to opravdano hitnim razlozima javne sigurnosti, zaštite zdravlja, života, okoliša i imovine, kada postoji donator ili investitor radi izgradnje infrastrukture ili razvoja gospodarstva te kada financijska sredstva dopuštaju proširenje Plana, Ministarstvo može ugovorno ustupiti ovlaštenim pravnim osobama i/ili obrtnicima poslove razminiranja, strojne pripreme površine i poslove pregleda površine psima za detekciju mina koji nisu određeni Planom, uz prethodno odobrenje Vlade Republike Hrvatske, sukladno propisima kojima se uređuje postupak javne nabave.
(8) Ministarstvo osigurava provedbu Plana i izrađuje Prijedlog godišnjeg Izvješća o provedbi Plana koje dostavlja na mišljenje ministarstvima iz stavka 1. ovoga članka.
(9) Vlada Republike Hrvatske podnosi Hrvatskom saboru godišnje Izvješće o provedbi Plana i utrošenim financijskim sredstvima.
Članak 8.
(1) Jedinica područne (regionalne) samouprave, na čijem području postoji MSP, ovlaštena je od tijela državne vlasti te pravnih i fizičkih osoba na njezinu području prikupljati podatke o zagađenosti MES-om, NUS-om i njihovim dijelovima te na temelju prikupljenih podataka predlagati Ministarstvu područja i/ili građevine koje je potrebno uvrstiti u Plan za jednogodišnje razdoblje.
(2) Jedinica područne (regionalne) samouprave iz stavka 1. ovoga članka može Ministarstvu, najkasnije do 30. lipnja tekuće godine, predložiti prioritetno uvrštavanje područja i/ili građevina u Plan.
(3) Prijedlog za prioritetno uvrštavanje područja i/ili građevina u Plan iz stavka 2. ovoga članka mora sadržavati:
– namjenu područja i/ili građevine
– podatke o vlasniku područja i/ili građevine
– najkraći rok u kojem će se područje i/ili građevina staviti u uporabu nakon razminiranja
– razloge zbog kojih se područje i/ili građevina predlažu kao prioritetno.
(4) Područje i/ili građevine za koje postoje osigurana financijska sredstva za ulaganje za sljedeću godinu dana imaju prednost prilikom uvrštavanja u Plan.
(5) Fizičke i pravne osobe koje imaju pravni, gospodarski ili sigurnosni interes mogu, izvan rokova utvrđenih Planom, zatražiti od Ministarstva razminiranje područja i/ili građevine vlastitim sredstvima. Vlastitim sredstvima ne smatraju se sredstva iz državnog proračuna.
(6) Ministarstvo je dužno poslove razminiranja iz stavka 5. ovoga članka ugovorno ustupiti ovlaštenim pravnim osobama sukladno propisima kojima se uređuje postupak javne nabave.
Članak 9.
(1) Ministarstvo obavlja poslove:
‒ prikupljanja, obrade i analize podataka o MSP-u
– vođenja evidencija o razminiranim područjima i/ili građevinama, o MSP-u i pronađenom i uništenom MES-u, NUS-u i njihovim dijelovima
– obilježavanja MSP-a
– općeg izvida – analize MSP-a
– izrade Idejnih planova razminiranja i Izvedbenih planova tehničkog izvida
– kontrole kvalitete razminiranja na radilištu
– izdavanja Potvrde o isključenju razminiranog područja i/ili građevine iz MSP-a
– tehničkog izvida MSP-a primjenom odobrenih metoda
– pružanja stručne pomoći i davanja potrebnih podataka nadležnim tijelima o opasnostima od MES-a, NUS-a i njihovih dijelova
– informiranja i edukacije stanovništva o opasnostima od MES-a, NUS-a i njihovih dijelova te poduzimanja mjera zaštite i spašavanja
– suradnje s međunarodnim subjektima u humanitarnom razminiranju.
(2) Ministarstvo obavljanje poslova iz stavka 1. podstavka 8. ovoga članka, koji se odnose na poslove ručne detekcije mina, strojne pripreme površina i pregleda površina psima za detekciju mina, može, na pojedinim površinama i/ili građevinama utvrđenim Izvedbenim planom tehničkog izvida, ustupiti ovlaštenim pravnim osobama ili obrtnicima, sukladno propisima kojima se uređuje postupak javne nabave.
2. UVJETI ZA OBAVLJANJE POSLOVA RAZMINIRANJA
Članak 10.
(1) Poslove razminiranja ručnom detekcijom mina, poslove strojne pripreme površine i poslove pregleda površine psima za detekciju mina, može obavljati pravna osoba (u daljnjem tekstu: ovlaštena pravna osoba) ili obrtnik, koja ima odobrenje Ministarstva za obavljanje tih poslova.
(2) Ovlaštenim pravnim osobama i/ili obrtnicima, koji su podnijeli zahtjev za obavljanje više poslova iz stavka 1. ovoga članka, a ispunjavaju uvjete iz članaka 11., 12. i 13. ovoga Zakona, Ministarstvo izdaje jedno rješenje kojim se odobrava obavljanje svih poslova za koje podnositelj zahtjeva ispunjava uvjete.
Članak 11.
(1) Uz zahtjev za izdavanje rješenja o odobrenju za obavljanje poslova razminiranja ručnom detekcijom mina, prilaže se:
– ugovor o radu sklopljen sa zaposlenicima u punom radnom vremenu za najmanje pet zaposlenika koji posjeduju uvjerenje o položenom stručnom ispitu za pirotehničara, od kojih najmanje jedan zaposlenik posjeduje uvjerenje o položenom stručnom ispitu za voditelja radilišta te prijave na tijela mirovinskog i zdravstvenog osiguranja
– rješenje Ministarstva o odobrenju za obavljanje poslova miniranja pri razminiranju ili ugovor o poslovnoj suradnji s ovlaštenom pravnom osobom koja posjeduje odobrenje za miniranje pri razminiranju Ministarstva, izdano po posebnim propisima s otkaznim rokom koji ne smije biti kraći od mjesec dana
– police osiguranja za prijavljene zaposlenike
– dokaz o posjedovanju osobne zaštitne opreme (najmanje pet zaštitnih prsluka sa štitnikom za prepone i pet zaštitnih kaciga s vizirom) te posjedovanju sredstava rada (najmanje pet ručnih detektora metala) s pripadajućim ocjenama sukladnosti
– podaci o odgovornoj osobi u pravnoj osobi ili kod obrtnika
– opći akt kojim su određena radna mjesta zaposlenika u pravnoj osobi, stručna sprema i opis poslova za svako radno mjesto s posebnim uvjetima rada, ovjeren od odgovorne osobe pravne osobe ili obrtnika.
(2) Ako zaposlenici iz stavka 1. podstavka 1. ovoga članka ne posjeduju iskaznicu protuminskog djelovanja, mogu istodobno s podnošenjem zahtjeva za izdavanje rješenja iz stavka 1. ovoga članka podnijeti i zahtjev za izdavanje iskaznice protuminskog djelovanja, uz koji prilažu dokaze iz članka 101. stavka 2. ovoga Zakona.
Članak 12.
(1) Uz zahtjev za izdavanje rješenja o odobrenju za obavljanje poslova strojne pripreme površine, prilaže se:
– ugovor o radu sklopljen sa zaposlenicima u punom radnom vremenu za najmanje dva zaposlenika koji posjeduju uvjerenje o položenom stručnom ispitu za pomoćnog djelatnika ili pirotehničara te prijave na tijela mirovinskog i zdravstvenog osiguranja, koji su rukovatelji stroja, što dokazuju potvrdom o osposobljenosti koju izdaje proizvođač stroja ili dokaz da imaju najmanje jednu godinu radnog iskustva na poslovima strojne pripreme površine na poslovima razminiranja
– dokaz o posjedovanju osobne zaštitne opreme i to: najmanje dva zaštitna prsluka sa štitnikom za prepone te dvije zaštitne kacige s vizirom s pripadajućim ocjenama sukladnosti
– policu osiguranja za prijavljene rukovatelje stroja
– dokaz o posjedovanju najmanje jednog stroja za pripremu površine u razminiranju upravljivog iz kabine stroja ili upravljanog daljinskim upravljanjem, s pripadajućim ocjenama sukladnosti
– podaci o odgovornoj osobi u pravnoj osobi ili kod obrtnika
– opći akt kojim su određena radna mjesta zaposlenika u pravnoj osobi, stručna sprema i opis poslova za svako radno mjesto s posebnim uvjetima rada, ovjeren od odgovorne osobe pravne osobe ili obrtnika.
(2) Ako zaposlenici iz stavka 1. podstavka 1. ovoga članka nemaju iskaznice protuminskog djelovanja, mogu istodobno s podnošenjem zahtjeva za izdavanje rješenja iz stavka 1. ovoga članka podnijeti zahtjev za izdavanje iskaznica protuminskog djelovanja, uz koji prilažu dokaze iz članka 101. stavka 2. ovoga Zakona.
Članak 13.
(1) Uz zahtjev za izdavanje rješenja o odobrenju za obavljanje poslova pregleda površine psima za detekciju mina, prilaže se:
– ugovor o radu sklopljen sa zaposlenicima u punom radnom vremenu za najmanje dva zaposlenika (vodiča pasa) koji posjeduju uvjerenje o položenom stručnom ispitu za pomoćnog djelatnika ili pirotehničara te prijave na tijela mirovinskog i zdravstvenog osiguranja
– ugovor o radu sklopljen sa zaposlenikom u punom radnom vremenu za zaposlenika koji posjeduje uvjerenje za instruktora za rad sa službenim psima, s najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima vodiča pasa za detekciju mina
– police osiguranja za prijavljene vodiče pasa
– dokaz o posjedovanju osobne zaštitne opreme, i to: najmanje dva zaštitna prsluka sa štitnikom za prepone, dvije zaštitne kacige s vizirom s pripadajućim ocjenama sukladnosti
– podaci o odgovornoj osobi u pravnoj osobi ili kod obrtnika
– opći akt kojim su određena radna mjesta zaposlenika u pravnoj osobi, stručna sprema i opis poslova za svako radno mjesto s posebnim uvjetima rada, ovjeren od odgovorne osobe ili obrtnika
– dokaz o posjedovanju najmanje četiri psa koji su obučeni za detekciju mina i posjeduju uvjerenje o završenoj obuci za pse za detekciju mina
– dokaz o posjedovanju ocjene o sukladnosti za prijavljene timove vodič-pas za detekciju mina izdanu od ovlaštenog tijela za ocjenjivanje sukladnosti
– ugovor o poslovnoj suradnji s veterinarskom stanicom
– dokaz o posjedovanju prikolica ili vozila za transport i boravak pasa s pripadajućim potvrdama o ispitivanju vozila izdanih sukladno posebnim propisima
– plan i program dnevnog, tjednog i mjesečnog rada sa psima, kondicioniranja i redresure pasa, izrađen sukladno posebnim propisima i ovjeren od osobe iz podstavka 2. ovoga stavka.
(2) Ako zaposlenici iz stavka 1. podstavka 1. ovoga članka nemaju iskaznice protuminskog djelovanja, mogu istodobno s podnošenjem zahtjeva za izdavanje rješenja iz stavka 1. ovoga članka podnijeti i zahtjev za izdavanje iskaznice protuminskog djelovanja, uz koji prilaže dokaze iz članka 101. stavka 2. ovoga Zakona.
Članak 14.
Ovlaštene pravne osobe i obrtnici koji su ovlašteni samo za obavljanje poslova iz članka 12. i 13. ovoga Zakona, mogu na radilištu utvrđenom Izvedbenim planom razminiranja, obavljati poslove samo kao podizvoditelji odabranom ponuditelju.
Članak 15.
Ovlaštene pravne osobe i obrtnici mogu obavljati poslove iz članka 12. i 13. ovoga Zakona uz nazočnost voditelja radilišta, najmanje dva pirotehničara i medicinskog tima.
Članak 16.
Ministarstvo po službenoj dužnosti pribavlja dokaze o ispunjenju uvjeta da:
– odgovorna osoba u pravnoj osobi, odnosno obrtnik nije pravomoćno osuđivan ili se protiv njega ne vodi kazneni postupak za kazneno djelo za koje se postupak pokreće po službenoj dužnosti, osim za kazneno djelo izazivanja prometne nesreće iz nehaja, koja za posljedicu ima tjelesnu ozljedu ili materijalnu štetu
– odgovorna osoba u pravnoj osobi, odnosno obrtnik nije u posljednje tri godine pravomoćno osuđivan za prekršajno djelo s elementima nasilja
– odgovorna osoba u pravnoj osobi, odnosno obrtnik nije pravomoćno kažnjavan za djelo koje se odnosi na isplatu plaće
– je pravna osoba upisana u sudski registar, odnosno da je fizička osoba upisana u Obrtni registar.
Članak 17.
(1) Poslove razminiranja ručnom detekcijom mina, strojne pripreme površine i pregleda površine psima za detekciju mina na području Republike Hrvatske mogu obavljati pravne osobe i/ili obrtnici sa sjedištem u državi članici Europske unije ili državi članici Europskog gospodarskog prostora na temelju odobrenja koje izdaje Ministarstvo, koje imaju odobrenje za obavljanje navedenih poslova izdano od matične države, ako imaju registriranu podružnicu i/ili izdvojeni pogon te ako ispunjavaju uvjete iz članka 11. i/ili 12. i/ili 13. ovoga Zakona, osim uvjeta iz stavka 1. podstavka 6. članka 11., 12. i 13. ovoga Zakona te osim prijave na tijela mirovinskog i zdravstvenog osiguranja.
(2) Dokazi iz stavka 1. ovoga članka moraju biti izdani od strane nadležnih tijela, u ovjerenom prijevodu na hrvatski jezik ako su izdani na stranom jeziku te ovjereni sukladno posebnim propisima.
(3) Ministarstvo po službenoj dužnosti pribavlja dokaze o ispunjenju uvjeta da:
– odgovorna osoba podružnice i/ili izdvojenog pogona nije pravomoćno osuđena ili se protiv nje ne vodi kazneni postupak za kazneno djelo za koje se postupak pokreće po službenoj dužnosti, osim za kazneno djelo izazivanja prometne nesreće iz nehaja, koja za posljedicu ima tjelesnu ozljedu ili materijalnu štetu
– odgovorna osoba podružnice i/ili izdvojenog pogona nije u posljednje tri godine pravomoćno osuđivana za prekršajno djelo s elementima nasilja.
Članak 18.
(1) Državljani država članica Europske unije i Europskog gospodarskog prostora mogu obavljati poslove razminiranja ručnom detekcijom mina, strojne pripreme površine i pregleda površine pomoću pasa za detekciju mina, sukladno propisima kojima se uređuje rad stranih državljana u Republici Hrvatskoj i propisima o privremenoj primjeni pravila o radu državljana država članica Europske unije i članova njihovih obitelji te ako ne postoje sigurnosne zapreke koje se utvrđuju na temelju sigurnosne provjere koju obavlja nadležna sigurnosno-obavještajna agencija.
(2) Odgovorna osoba podružnice i/ili izdvojenog pogona prilikom podnošenja zahtjeva za odobrenje za obavljanje poslova iz članka 17. stavka 1. ovoga Zakona dužna je podnijeti i zahtjeve za izdavanje iskaznica protuminskog djelovanja za svoje zaposlenike, sukladno odredbi članka 101. ovoga Zakona osim stavka 2. podstavaka 1., 2. i 3., te priložiti dokaze da:
– zaposlenik nije pravomoćno osuđivan ili se protiv njega ne vodi kazneni postupak za kazneno djelo za koje se postupak pokreće po službenoj dužnosti, osim za kazneno djelo izazivanja prometne nesreće iz nehaja, koja za posljedicu ima tjelesnu ozljedu ili materijalnu štetu
– zaposlenik nije u posljednje tri godine pravomoćno osuđivan za prekršajno djelo s elementima nasilja
– je zaposlenik duševno, tjelesno i zdravstveno sposoban za obavljanje svojih poslova, što dokazuje uvjerenjem ovlaštene zdravstvene ustanove.
(3) Odgovorna osoba pravne osobe i/ili obrtnik, podružnice i/ili izdvojenog pogona i voditelj radilišta moraju poznavati hrvatski jezik i latinično pismo što dokazuju uvjerenjem o položenom ispitu iz poznavanja hrvatskog jezika i latiničnog pisma ili svjedodžbom odnosno diplomom o završenom školovanju na hrvatskom jeziku ili drugom odgovarajućom ispravom nadležne obrazovne ustanove.
(4) Dokazi iz stavka 2. ovoga članka moraju biti izdani od strane nadležnih tijela, u ovjerenom prijevodu na hrvatski jezik ako su izdani na stranom jeziku te ovjereni sukladno posebnim propisima.
Članak 19.
(1) Ministarstvo će rješenjem ukinuti odobrenje za obavljanje poslova iz članaka 11., 12., 13. i 17. ovoga Zakona ako prestanu postojati uvjeti na temelju kojih je odobrenje izdano, odnosno poništiti ako je rješenje o odobrenju izdano na temelju lažnih ili krivotvorenih podataka.
(2) Ministarstvo će ukinuti, odnosno poništiti odobrenje za obavljanje poslova iz članaka 11., 12., 13. i 17. ovoga Zakona i na temelju zahtjeva odgovorne osobe u pravnoj osobi, obrtnika ili odgovorne osobe podružnice ili izdvojenog pogona.
(3) Ovlaštene pravne osobe, obrtnici i odgovorne osobe podružnice ili izdvojenog pogona dužni su, u roku od 15 dana od dana saznanja, izvijestiti Ministarstvo o promjeni uvjeta iz članaka 11., 12., 13. i 17. ovoga Zakona.
(4) Protiv rješenja o ukidanju odobrenja ne može se izjaviti žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
3. IZRADA DOKUMENTACIJE
Članak 20.
(1) Ministarstvo, ovlaštene pravne osobe i obrtnici dužni su izraditi i voditi tehničku dokumentaciju prije početka, tijekom i nakon obavljanja poslova općeg izvida – analize MSP-a, tehničkog izvida, razminiranja i kontrole kvalitete.
(2) Osnovna tehnička dokumentacija prilikom obavljanja poslova iz stavka 1. ovoga članka sastoji se od:
– Izvedbenog plana tehničkog izvida
– Idejnog plana razminiranja
– Izvedbenog plana razminiranja
– Zapisnika o uvođenju u posao razminiranja
– Djelovodnika voditelja skupine
‒ dokumentacije voditelja radilišta razminiranja / tehničkog izvida
‒ Dnevnika kontrole kvalitete u tijeku obavljanja poslova razminiranja
– Plana uništavanja MES-a, NUS-a i njihovih dijelova
– Upisnika o uništavanju MES-a, NUS-a i njihovih dijelova
– Izjave o očišćenosti od svih MES-a, NUS-a i njihovih dijelova
– Zapisnika o završnoj kontroli kvalitete
– Potvrde o isključenju područja i/ili građevina iz MSP-a.
(3) Osnovnu tehničku dokumentaciju i popratnu dokumentaciju izrađenu tijekom obavljanja poslova iz stavka 1. ovoga članka Ministarstvo, ovlaštene pravne osobe i obrtnici moraju izraditi i voditi sukladno odredbama ovoga Zakona i propisa kojim se propisuje izrada, sadržaj i vođenje dokumentacije u protuminskom djelovanju.
Članak 21.
(1) Idejnim planom razminiranja definira se opisno, kartografski i fotografski površina i/ili građevina koju je potrebno razminirati od MES-a, NUS-a i njihovih dijelova, dubina razminiranja, propisane metode rada, mjere sigurnosti te posebna ograničenja i zabrane za izvoditelje radova. Idejnim planom također se opisuje MSP uključujući podatke o zagađenosti MES-om, NUS-om i njihovim dijelovima, daju se karakteristike područja i podaci dobiveni prethodno obavljenim poslovima općeg izvida – analize MSP-a, razminiranja ili tehničkog izvida unutar projektnog zadatka ili u neposrednoj okolici.
(2) Idejni plan razminiranja sastavni je dio dokumentacije za nadmetanje.
Članak 22.
(1) Na temelju Idejnog plana razminiranja, koji je sastavni dio dokumentacije za nadmetanje, ovlaštene pravne osobe i/ili obrtnik izrađuju Izvedbeni plan razminiranja koji je sastavni dio njihove ponude.
(2) Izvedbeni plan razminiranja je skup međusobno usklađenih nacrta i dokumenata kojima se daje tehničko rješenje na temelju zadatka iz Idejnog plana i utvrđuje način obavljanja poslova razminiranja određenog područja i/ili građevine te utvrđuju mjere sigurnosti i zaštite na radu kojih se potrebno pridržavati tijekom izvođenja radova.
Članak 23.
(1) Prije pristupanja poslovima tehničkog izvida u MSP-u Ministarstvo je dužno izraditi Izvedbeni plan tehničkog izvida.
(2) Obavljanje poslova ručne detekcije mina, strojne pripreme površine i/ili pregleda površine psima za detekciju mina na pojedinim površinama i/ili građevinama utvrđenim Izvedbenim planom tehničkog izvida, mogu obavljati ovlaštene pravne osobe i/ili obrtnici sukladno članku 9. stavku 4. ovoga Zakona.
(3) Ministarstvo je dužno organizirati, a voditelj radilišta Ministarstva provoditi kontrolu kvalitete na površinama i/ili građevinama nakon izdane Izjave iz stavka 5. ovoga članka na sljedeći način:
– na površinama i/ili građevinama koje su pregledane ručnom detekcijom mina mora se provesti kontrola kvalitete na najmanje 5 % prethodno pregledane površine
– na površinama i/ili građevinama koje su pregledane pomoću pasa za detekciju mina mora se provesti kontrola kvalitete na najmanje 10 % svakog prethodno pregledanog polja.
(4) Na površinama i/ili građevinama, koje su tretirane strojem za pripremu površine, Ministarstvo je dužno organizirati, a voditelj radilišta Ministarstva s pirotehničarima Ministarstva provesti ručnu detekciju mina na najmanje 20 % prethodno tretirane površine.
(5) Nakon obavljenih poslova na tehničkom izvidu iz stavka 2. ovog članka, ovlaštene pravne osobe i/ili obrtnici, daju Ministarstvu Izjavu o obavljenim poslovima pojedinom metodom na tehničkom izvidu, kojom se jamči da su poslovi obavljeni sukladno Izvedbenom planu tehničkog izvida.
(6) Postupci i način provođenja kontrole kvalitete iz stavka 3. ovoga članka propisani su pravilnikom o načinu obavljanja poslova razminiranja, kontrole kvalitete, općeg i tehničkog izvida i obilježavanja MSP-a.
Članak 24.
(1) U slučaju bitnih odstupanja od Izvedbenog plana za vrijeme obavljanja poslova tehničkog izvida ili razminiranja na radilištu, Ministarstvo, ovlaštena pravna osoba ili obrtnik izrađuje izmjene i dopune Izvedbenog plana tehničkog izvida ili razminiranja.
(2) Bitnim odstupanjima iz stavka 1. ovoga članka smatra se uvođenje novih ili zamjene postojećih podizvoditelja poslova.
(3) Ministar ili osoba koju on za to ovlasti daje suglasnost na izmjene i dopune Izvedbenog plana iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 27.
Novi i/ili promijenjeni podizvoditelji poslova iz članka 24. stavka 2. moraju ispunjavati uvjete propisane člancima 11., 12. i 13. ovoga Zakona.
Članak 28.
(1) Ovlaštena pravna osoba ili obrtnik koji su obavili poslove razminiranja područja i/ili građevine izdaje Ministarstvu Izjavu o očišćenosti od svih MES-a, NUS-a i njihovih dijelova kojom se jamči da je područje i/ili građevina očišćeno od svih MES-a, NUS-a i njihovih dijelova.
(2) Izjavu iz stavka 1. ovoga članka ovlaštena pravna osoba i/ili obrtnik dužna je dati samo za onu površinu na kojoj je obavljala poslove razminiranja.
(3) Nakon danih Izjava iz stavaka 1. i 2. ovoga članka područja na koja se Izjave odnose moraju biti očišćena od svih MES-a, NUS-a i njihovih dijelova.
Članak 29.
(1) Ovlaštena pravna osoba i/ili obrtnik dužni su uz Izjavu iz članka 28. ovoga Zakona priložiti i sljedeću dokumentaciju:
– Završno izvješće razminiranja voditelja radilišta i završna izvješća zamjenika voditelja radilišta za pojedine cjeline radilišta iz članka 47. stavka 3. i 4. ovoga Zakona
– Dnevnik radilišta voditelja radilišta s radnom kartom voditelja radilišta (HOK) koja sadržava precizno ucrtane pojedinačne pozicije svih pronađenih MES-a i NUS-a i njihovih dijelova s naznačenim metodama obavljanja poslova
– Djelovodnik voditelja skupina s precizno ucrtanim pojedinačnim pozicijama radnih staza pirotehničara
– kartografski prikaz (na topografskoj karti) u mjerilu 1 : 25 000 s ucrtanim granicama razminiranog područja
– Plan uništavanja MES-a, NUS-a i njihovih dijelova.
(2) Završnim izvješćem iz stavka 1. podstavka 1. ovoga članka voditelj radilišta/zamjenik voditelja radilišta potvrđuje da su pojedine površine radilišta očišćene od svih MES-a, NUS-a i njihovih dijelova.
Članak 30.
Dokumentaciju iz članaka 20. – 29. ovoga Zakona Ministarstvo čuva trajno.
Članak 31.
Ministar donosi pravilnik o izgledu, sadržaju i vođenju dokumentacije u protuminskom djelovanju.
4. OPĆI IZVID – ANALIZA MINSKI SUMNJIVOG PODRUČJA
Članak 32.
Općim izvidom – analizom MSP-a definiraju se minski sumnjiva područja i/ili građevine, a obavlja ga Ministarstvo.
Članak 33.
Općim izvidom – analizom MSP-a Ministarstvo mora prikupiti i provjeriti informacije na terenu, analizirati i ažurirati prethodno prikupljene podatke o MSP-u pohranjene u minsko-informacijski sustav Ministarstva, analizirati radne materijale i zapise nastale tijekom ratnog i poratnog djelovanja, analizirati zapise nastale tijekom tehničkog izvida i zapise nastale tijekom obavljanja poslova razminiranja, koji upućuju na sumnju na zagađenost područja MES-om, NUS-om i njihovim dijelovima.
Članak 34.
Ministarstvo je dužno prilikom obavljanja poslova općeg izvida – analize MSP-a:
– utvrditi granice MSP-a
– utvrditi prostornu veličinu MSP-a
– provesti rekonstrukciju minsko-eksplozivnog zaprečavanja
– procijeniti vrstu i broj MES-a, NUS-a i njihovih dijelova
– provesti kategorizaciju površina unutar MSP-a na površine za tehnički izvid ili razminiranje
– obilježiti MSP oznakama opasnosti od MES-a, NUS-a i njihovih dijelova.
Članak 35.
(1) Ako se općim izvidom – analizom MSP-a, na temelju svih prikupljenih i analiziranih podataka i informacija, za neko područje ne može sa sigurnošću utvrditi nepostojanje sumnje u zagađenost područja MES-om i podstreljivom, to se područje proglašava MSP-om i provodi se obilježavanje područja sukladno odredbama ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona.
(2) Ako se općim izvidom – analizom MSP-a prikupe direktni dokazi o miniranosti područja i/ili građevine, na temelju kojih se granice miniranih područja mogu točno definirati, Ministarstvo će za takvo područje izraditi Idejni plan razminiranja bez provedbe tehničkog izvida.
Članak 36.
(1) Ako se na području koje zbog nepostojanja i/ili nedostupnosti informacija i vojnotehničke dokumentacije metodom općeg izvida – analize MSP-a nije definirano kao MSP pronađe MES i/ili podstreljivo, Ministarstvo će granice MSP-a utvrditi tehničkim izvidom.
(2) Ako se za pronalaske MES-a, NUS-a, NES-a i/ili podstreljiva i njihovih dijelova izvan MSP-a utvrdi da su naknadno odbačeni, takvo područje i/ili građevina neće se smatrati MSP-om u smislu ovoga Zakona.
Članak 37.
(1) Općim izvidom – analizom MSP-a može se isključiti iz MSP-a samo ono područje i/ili građevina koji na temelju svih prikupljenih i analiziranih podataka ispunjavaju propisane kriterije za isključenje.
(2) Kriterije na temelju kojih se općim izvidom – analizom MSP-a neko područje može isključiti iz MSP-a propisuje ministar pravilnikom iz članka 84. ovoga Zakona.
5. TEHNIČKI IZVID
Članak 39.
(1) Tehnički izvid je postupak kojim Ministarstvo na temelju Izvedbenog plana tehničkog izvida, primjenom propisanih tehničkih metoda izviđanja, dodatno prikuplja i analizira podatke te utvrđuje točnost podataka prikupljenih općim izvidom – analizom MSP-a o minskim i terenskim karakteristikama područja, a posebice vrstama minsko-eksplozivnih zapreka, njihovu rasporedu i pravcu protezanja, broju, vrsti i tipu MES-a i/ili NUS-a i sl. te utvrđuje zagađenost i/ili nezagađenost područja i/ili građevine.
(2) Tehnički izvid provodi se s ciljem:
‒ potvrđivanja minsko-eksplozivnih zapreka, odnosno miniranih površina
‒ preciznog definiranja položaja minsko-eksplozivnih zapreka, odnosno miniranih površina
‒ utvrđivanja točnog rasporeda, pravca protezanja i vrste minsko-eksplozivnih zapreka
‒ utvrđivanja vrste i tipova mina te procjene gustoće i broja mina
‒ preciznog definiranja granica područja zagađenih NES-om i podstreljivom
‒ prikupljanja podataka o terenskim karakteristikama
‒ isključenja iz MSP-a onih područja za koja se utvrdi njihova nezagađenost.
(3) Pirotehničari Ministarstva dužni su svoje poslove na tehničkom izvidu obavljati tako da nakon ručne detekcije mina ne zaostanu MES, NUS ili njihovi dijelovi do dubine određene Izvedbenim planom tehničkog izvida.
(4) U slučaju bitnih odstupanja od Izvedbenog plana tehničkog izvida Ministarstvo izrađuje izmjene i dopune Izvedbenog plana tehničkog izvida.
(5) Bitnim odstupanjima iz stavka 4. ovoga članka smatraju se promjene minske situacije u odnosu na polazno stanje, a koje su utvrđene tijekom obavljanja poslova tehničkog izvida i koje utječu na cilj i daljnji način provođenja tehničkog izvida.
Članak 40.
Ako se tehničkim izvidom utvrdi sustavna zagađenost područja i/ili građevine MES-om, NES-om i podstreljivom, Ministarstvo će za predmetno područje i/ili građevinu izraditi Idejni plan razminiranja.
Članak 41.
(1) Ako se tehničkim izvidom utvrdi nezagađenost područja i/ili građevine određenih Izvedbenim planom tehničkog izvida, Ministarstvo će takvo područje isključiti iz MSP-a.
(2) Nakon obavljenih poslova tehničkog izvida, kada se područje i/ili građevina isključuju iz MSP-a, Ministarstvo je dužno u roku od 30 dana od dana završetka obavljanja poslova tehničkog izvida izdati potvrdu o isključenju područja i/ili građevine iz MSP-a.
(3) Potvrdu iz stavka 2. ovoga članka Ministarstvo dostavlja:
– nadležnoj jedinici područne (regionalne) samouprave
– nadležnoj jedinici lokalne samouprave.
(4) Način obavljanja tehničkog izvida propisuje ministar pravilnikom iz članka 84. ovoga Zakona.
6. OBILJEŽAVANJE MINSKI SUMNJIVOG PODRUČJA
Članak 42.
Obilježavanje MSP-a obuhvaća skup mjera i aktivnosti koje provodi Ministarstvo radi stvaranja jasne i vidljive granice između sigurnih površina i MSP-a, a obavlja se u skladu s odredbama ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega.
Članak 43.
Ministarstvo obavlja poslove obilježavanja MSP-a oznakama minske opasnosti kojima se upućuje na opasnost od MES-a, NUS-a i njihovih dijelova.
Članak 44.
(1) Oznake minske opasnosti postavljaju, uklanjanju i kontroliraju službenici Ministarstva.
(2) Kontrolu stanja obilježenosti i obnavljanje postavljenih oznaka minske opasnosti Ministarstvo je dužan provoditi jednom godišnje, dok je postupak ponovnog obilježavanja Ministarstvo dužno provesti odmah po saznanju o promjenama stanja obilježenosti na određenom području.
(3) O obavljenim poslovima obilježavanja HCR je dužan voditi službenu evidenciju.
Članak 45.
(1) Neovlaštenim osobama nije dozvoljeno premještanje, oštećivanje ili uklanjanje oznaka minske opasnosti te ulazak u MSP i u radilište.
(2) Područja i/ili građevine, koje se nalaze u MSP-u, vlasnici mogu koristiti nakon što Ministarstvo izda Potvrdu o isključenju područja i/ili građevine iz MSP-a.
7. RAZMINIRANJE
Članak 47.
(1) Razminiranje je skup radnji i postupaka kojima pirotehničari ovlaštenih pravnih osoba i/ili obrtnika na radilištu pretražuju, pronalaze, obilježavaju, onesposobljavaju i uništavaju MES, NUS i njihove dijelove.
(2) Ministarstvo i ovlaštene pravne osobe i/ili obrtnici dužni su na radilištu osigurati sljedeće uvjete:
– uspostavljen neprekinut – neposredan sustav veze
– hitnu medicinsku skrb u najkraćem mogućem roku
– da je voditelj radilišta u mogućnosti neposredno nadzirati i rukovoditi poslovima na radilištu tijekom radnog dana.
(3) Ako se radilište sastoji od više cjelina, za koje se ne mogu istodobno ispuniti uvjeti iz stavka 2. ovoga članka zbog veličine radilišta i/ili konfiguracije terena, Ministarstvo i ovlaštena pravna osoba i/ili obrtnik dužni su za svaku pojedinu cjelinu osigurati uvjete iz stavka 2. ovoga članka te za svaku cjelinu imenovati odgovornu osobu iz redova zamjenika voditelja radilišta, koji ima sva prava i obveze voditelja radilišta te osigurati njegovu nazočnost na toj cjelini radilišta.
(4) Voditelj radilišta/zamjenik voditelja radilišta rukovodi svim poslovima razminiranja na radilištu/cjelini radilišta i nadzire provođenje mjera sigurnosti propisanih ovim Zakonom i propisima donesenim na temelju njega, a u slučaju iz stavka 3. ovog članka voditelj radilišta koordinira radom zamjenika voditelja radilišta.
Članak 48.
(1) Ministarstvo i ovlaštena pravna osoba i/ili obrtnik dužni su obilježiti sigurne pristupne putove koji su nužni za pristup radilištu, obilježiti radilište prije početka radova te tijekom izvođenja poslova.
(2) Obilježavanje iz stavka 1. ovoga članka mora biti provedeno tako da je jasno vidljiva granica između površine na kojoj su obavljeni poslovi tehničkog izvida i/ili razminiranja i površine radilišta koja nije odrađena.
(3) Voditelj radilišta odgovoran je za obilježavanje, sukladno odredbama ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega.
Članak 49.
Ministarstvo je dužno prije otpočinjanja poslova razminiranja:
– uvesti ovlaštenu pravnu osobu ili obrtnika u posao, o čemu se sastavlja Zapisnik o uvođenju u posao
– o početku radova obavijestiti nadležnu policijsku upravu te druga državna tijela i pravne osobe čiji je djelokrug izravno vezan uz razminiranje
– obilježiti radilište pločom Ministarstva na kojoj je naznačen naziv radilišta, investitor, izvođač poslova i ugovoreni datum dovršetka radova te zabrana pristupa neovlaštenim osobama.
Članak 50.
(1) Poslove razminiranja pirotehničari obavljaju ustrojeni u pirotehničku skupinu, koja se sastoji od najmanje dva, a najviše deset pirotehničara i voditelja pirotehničke skupine, za što je odgovoran voditelj radilišta.
(2) Voditelj skupine dužan je voditi brigu o sigurnosnim udaljenostima između pirotehničara svoje skupine tijekom obavljanja poslova razminiranja.
(3) Voditelj radilišta i voditelj pirotehničke skupine dužni su na radilištu svakodnevno voditi vjerodostojnu dokumentaciju propisanu pravilnikom o izgledu, sadržaju i vođenju dokumentacije u protuminskom djelovanju.
(4) Voditelj radilišta i voditelj pirotehničke skupine dužni su istinito evidentirati sve vrste i količine pronađenog MES-a, NUS-a i njihovih dijelova koji predstavljaju opasnost za život, zdravlje i imovinu.
Članak 51.
(1) Prilikom obavljanja poslova razminiranja postupci pronalaženja MES-a, NUS-a i njihovih dijelova mogu se obavljati sljedećim metodama:
– ručnom detekcijom mina
– strojevima za pripremu površina,
– psima za detekciju mina.
(2) Metodama iz stavka 1. ovoga članka i/ili njihovim kombinacijama ovlaštena pravna osoba ili obrtnik moraju postići očišćenost područja i/ili građevine od svih MES-a, NUS-a i njihovih dijelova
do dubine definirane Idejnim planom razminiranja.(3) Način kombiniranja metoda iz stavka 1. ovoga članka uredit će se pravilnikom o načinu obavljanja poslova razminiranja, kontrole kvalitete, općeg i tehničkog izvida i obilježavanja.
Članak 52.
(1) Pirotehničari tijekom radnog vremena, na poslovima tehničkog izvida i razminiranja, mogu provesti najviše pet sati tijekom jednog dana.
(2) Radno vrijeme iz stavka 1. ovoga članka počinje teći dolaskom pirotehničara na početnu točku unutar radilišta, prema rasporedu radnog vremena poslodavca te nije dozvoljen prekovremeni rad.
(3) Neposredno obavljanje poslova iz stavka 1. ovoga članka i pomoćnih poslova dokazuje se uvidom u osobnu nadzornu knjižicu koju su pirotehničari i pomoćni djelatnici dužni istinito ispunjavati za svaki radni dan na radilištu. Voditelj skupine dužan je unositi podatke o broju pirotehničara i pomoćnih djelatnika u svojoj pirotehničkoj skupini u djelovodnik voditelja skupine čiju istinitost ovjerava svojim potpisom.
(4) Voditelj radilišta dužan je voditi evidenciju o radnom vremenu svih djelatnika na radilištu te svakodnevno ovjeravati istinitost podataka iz stavka 3. ovoga članka koji moraju odgovarati dokumentaciji radilišta.
(5) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, zbog više sile ili organizacije rada na radilištu (vremenski uvjeti, regulacija prometa) može doći do prekida obavljanja poslova ili čekanja da se steknu uvjeti za rad pri čemu se stanka može produžiti za najviše jedan sat.
(6) Poslodavac je dužan tijekom vremenskih prekida i/ili čekanja iz stavka 5. ovoga članka osigurati djelatnicima odgovarajuću zaštitu u odnosu na vremenske prilike (kiša, hladnoća, visoke temperature zraka).
Članak 53.
(1) Ministarstvo, ovlaštene pravne osobe i obrtnici dužni su za vrijeme obavljanja poslova tehničkog izvida, razminiranja i završne kontrole kvalitete uz radilište osigurati nazočnost medicinskog tima tako da se hitna medicinska skrb može pružiti stradalniku u najkraćem mogućem roku na način propisan pravilnikom iz članka 84. ovoga Zakona.
(2) Medicinski tim čine doktor medicine, medicinska sestra / medicinski tehničar, vozač i vozilo s opremom za pružanje hitne medicinske pomoći.
(3) Vozilo iz stavka 2. ovoga članka mora biti opremljeno medicinskom opremom koja zadovoljava minimalne uvjete u vezi s tehničkim karakteristikama za pružanje hitne medicinske pomoći u slučaju zbrinjavanja stradalnika na radilištu, a sukladno HRN EN 1789:2015 ili sljednicom navedene norme.
(4) Ministarstvo, ovlaštene pravne osobe i obrtnici mogu imati vlastito vozilo i medicinski tim za pružanje hitne medicinske skrbi ili ih unajmiti od Zavoda za hitnu medicinu jedinica područne (regionalne) samouprave ili drugih ovlaštenih pravnih osoba i obrtnika iz stavka 1. ovoga članka koji ispunjavaju uvjete iz stavaka 2. i 3. ovoga članka.
(5) Ministarstvo, ovlaštene pravne osobe i obrtnici moraju osigurati neprekidan sustav veza između voditelja radilišta, voditelja pirotehničke skupine i medicinskog tima.
(6) Ako se hitna medicinska pomoć stradalniku ne može pružiti u najkraćem mogućem roku, voditelj radilišta dužan je pomoć zatražiti putem službi nadležnih za hitne intervencije.
Članak 54.
(1) Djelatnici iz članka 100. stavka 1. ovoga Zakona za vrijeme obavljanja poslova tehničkog izvida, razminiranja, pomoćnih poslova i kontrole kvalitete, moraju nositi osobnu zaštitnu opremu koja se sastoji od:
– zaštitnog prsluka sa štitnikom za prepone
– zaštitne kacige s vizirom
– antifona, samo prilikom uništavanja MES-a, NUS-a i njihovih dijelova.
(2) Vizir za zaštitu lica i neprobojne zaštitne naočale mogu se koristiti u uvjetima propisanim pravilnikom kojim se uređuje način obavljanja poslova razminiranja, kontrola kvalitete općeg i tehničkog izvida i obilježavanja MSP-a.
Članak 55.
(1) Pomoćni djelatnici koji obavljaju poslove vodiča pasa prilikom obavljanja svojih poslova moraju nositi osobnu zaštitnu opremu koja se sastoji od:
– zaštitnog prsluka sa štitnikom za prepone
– zaštitne kacige s vizirom ili vizira za zaštitu lica ili neprobojnih zaštitnih naočala.
(2) Ako se, zbog uvjeta na terenu, ne mogu postići minimalne sigurnosne udaljenosti između pomoćnih djelatnika koji obavljaju poslove rukovatelja stroja za pripremu površine i stroja za pripremu površine (osim u zaštićenom stroju), tada se rukovatelji stroja moraju nalaziti:
– u oklopljenom pratećem vozilu ili
– biti zaštićeni pokretnom kabinom ili štitom.
(3) Ako se pomoćni djelatnici nalaze u zaštićenoj kabini ili oklopljenom pratećem vozilu, zaštitnu opremu iz stavka 1. ovoga članka moraju imati u kabini, odnosno vozilu, a ako strojem za pripremu površine upravljaju zaštićeni pokretnom kabinom ili štitom, zaštitnu opremu moraju nositi na sebi.
(4) Oprema iz stavka 2. ovoga članka i članka 54. ovoga Zakona upotrebljava se u uvjetima i na način propisan pravilnikom kojim se uređuje način obavljanja poslova razminiranja, kontrola kvalitete, opći i tehnički izvid i obilježavanja MSP-a.
Članak 56.
(1) Pirotehničari su dužni obavljati svoje poslove tako da područje i/ili građevina budu potpuno očišćeni od MES-a, NUS-a ili njihovih dijelova do dubine određene Izvedbenim planom.
(2) Pirotehničari svoje poslove obavljaju u radnim stazama koje su dužni propisno obilježavati. Prilikom ispitivanja tla ručnim detektorima metala i pipalicama dužni su ispitati sve detekcije tako da prilikom rada nakon detektiranja iskopavanjem, u skladu s pravilima struke, utvrde vrstu detekcije.
(3) Metalni predmeti koji nisu MES, NUS i njihovi dijelovi iskopavaju se tako da se vidljivo odlože na za to određena mjesta unutar radne staze pirotehničara.
(4) Poslove obilježavanja u pirotehničkoj skupini iz stavka 2. ovoga članka nadzire voditelj skupine.
(5) Pojedini dijelovi metalne i plastične galanterije MES-a, NUS-a i njihovih dijelova, za koje se sa sigurnošću ne može utvrditi da su bezopasni, moraju se uništavati za što je odgovoran voditelj radilišta.
Članak 57.
(1) U slučajevima velike zagađenosti MES-om, NUS-om i njihovim dijelovima nastalim eksplozijom skladišta MES-a i NUS-a ili napuštenim eksplozivnim sredstvima što za posljedicu ima razasute velike količine istih sredstava, a ne radi se o miniranom području, može se odstupiti od Zakonom propisanih metoda i postupaka razminiranja.
(2) U slučajevima iz stavka 1. ovoga članka Ministarstvo mora izraditi poseban Idejni plan razminiranja. Metode, postupci razminiranja i kontrole kvalitete te oprema i sredstva koji se mogu koristiti propisani su pravilnikom kojim se uređuje način obavljanja poslova razminiranja, kontrole kvalitete, općeg i tehničkog izvida i obilježavanja MSP-a.
(3) Nakon obavljenih poslova razminiranja područja i/ili građevine iz stavka 1. ovoga članka, ovlaštena pravna osoba i/ili obrtnik izdaje Izjavu o očišćenosti od MES-a, NUS-a i njihovih dijelova kojom jamči da je područje i/ili građevina očišćena od svih MES-a, NUS-a i njihovih dijelova.
Članak 58.
(1) Ako se na određenom području radilišta naiđe na površinu koja je iznimno zagađena metalnim predmetima i/ili različitim otpadnim materijalom (okućnice, smetlišta), voditelj radilišta dužan je takvo područje vidljivo obilježiti trakama i o tome izvijestiti pirotehničara Ministarstva za kontrolu kvalitete tijekom obavljanja poslova razminiranja.
(2) Postupak razminiranja i kontrole kvalitete na površinama iz stavka 1. ovoga članka propisan je pravilnikom kojim se uređuje način obavljanja poslova razminiranja, kontrole kvalitete, općeg i tehničkog izvida i obilježavanja MSP-a.
Članak 59.
Poslovima razminiranja ovlaštena pravna osoba i/ili obrtnik dužni su postići očišćenost radilišta od svih MES-a, NUS-a i njihovih dijelova do dubine definirane Idejnim planom razminiranja.
Članak 60.
(1) Za razminiranje perspektivnih vojnih lokacija i/ili građevina nadležno je Ministarstvo obrane, sukladno članku 3. ovoga Zakona, a razminiranje neperspektivnih vojnih lokacija i/ili građevina organizira Ministarstvo sukladno odredbama ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, Ministarstvo obrane može zatražiti za pojedine perspektivne vojne lokacije i/ili građevine njihovo razminiranje sukladno odredbama ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju njega, uz prethodno odobrenje Vlade Republike Hrvatske.
(3) Ministarstvo obrane dužno je Ministarstvu predati sve podatke i dokumentaciju o miniranosti perspektivnih i neperspektivnih vojnih lokacija i/ili građevina, kao i o poslovima razminiranja koji su na tim lokacijama i/ili građevinama obavljani.
(4) Razminiranje i kontrola kvalitete vojnih lokacija i/ili građevina i izdavanje Potvrde o isključenju vojnih lokacija i/ili građevina iz MSP-a za perspektivne vojne lokacije i/ili građevine iz stavka 1. ovoga članka, obavlja se sukladno pravilniku o načinu obavljanja poslova razminiranja i kontrole kvalitete vojnih lokacija i/ili građevina koji donosi ministar nadležan za obranu. Jedan primjerak Potvrde Ministarstvo obrane dužno je dostaviti Ministarstvu.
(5) Nakon obavljenih poslova razminiranja perspektivnih vojnih lokacija i/ili građevina iz stavka 2. ovoga članka, Ministarstvo izdaje Potvrdu o isključenju vojnih lokacija i/ili građevina iz MSP-a te ju dostavlja Ministarstvu obrane.
Članak 60.a
(1) Ovlaštene pravne osobe i/ili obrtnici koji obavljaju poslove razminiranja dužni su provoditi svakodnevnu internu kontrolu kvalitete poslova razminiranja tijekom obavljanja poslova razminiranja.
(2) Voditelj radilišta dužan je na radilištu svakodnevno organizirati i provoditi internu kontrolu ručnom detekcijom mina na 5% razminirane površine.
(3) Internu kontrolu kvalitete iz stavka 1. ovoga članka obavljaju zaposlenici ovlaštene pravne osobe i/ili obrtnika na površinama na kojima nisu obavljali poslove razminiranja, prilikom čega se moraju poštivati minimalne sigurnosne udaljenosti, za što je odgovoran voditelj radilišta.
(4) Ako se prilikom provođenja interne kontrole kvalitete pronađe MES, NUS, njihovi dijelovi ili neiskopani predmeti detekcije, zaposlenici koji obavljaju internu kontrolu kvalitete dužni su o tome odmah obavijestiti voditelja radilišta koji je dužan pirotehničaru kod kojeg su pronađena navedena sredstva ili neiskopani predmeti detekcije naložiti ponovni pregled radne staze.
8. UNIŠTAVANJE PRONAĐENOG MES-a, NUS-a I NJIHOVIH DIJELOVA
Članak 61.
(1) Uništavanje MES-a, NUS-a i njihovih dijelova na radilištu razminiranja obavljaju ovlaštene pravne osobe i obrtnici koji imaju odobrenje Ministarstva za obavljanje tih poslova sukladno propisima kojima se uređuje područje eksplozivnih tvari, o čemu su dužni voditi evidenciju s podacima o uništenom MES-u i NUS-u i njihovim dijelovima te utrošenim eksplozivnim sredstvima, uz poštivanje mjera sigurnosti radi zaštite života, zdravlja, imovine i okoliša.
(2) Uništavanje MES-a, NUS-a i njihovih dijelova na radilištu tehničkog izvida obavljaju ovlašteni službenici ustrojstvene jedinice Ministarstva koja je obavljala tehnički izvid.
Članak 62.
(1) Uništavanje pronađenog MES-a, NUS-a i njihovih dijelova može se obavljati na radilištu na kojem su ta sredstva pronađena, na drugom radilištu isti dan kada su dovezena te na drugim radilištima na kojima se obavljaju poslovi miniranja u gospodarstvu, uz poštivanje mjera sigurnosti radi zaštite života, zdravlja, imovine i okoliša.
(2) Pronađeni MES, NUS i njihovi dijelovi, ako se neće uništavati isti dan kada su pronađeni, mogu se onesposobljeni prevesti u skladište eksplozivnih tvari ili se mogu prenijeti na mjesto za privremeno odlaganje, za koje su Ministarstvo, ovlaštena pravna osoba i/ili obrtnik te voditelj radilišta dužni, prilikom obavljanja svojih poslova, organizirati neprekidno čuvanje do trenutka njihova uništavanja.
(3) Pod skladište eksplozivnih tvari iz stavka 2. ovoga članka podrazumijeva se i prijenosni spremnik (kontejner) koji se može postaviti unutar radilišta uz prethodno odobrenje Ministarstva sukladno propisima kojima se uređuje područje eksplozivnih tvari ili izvan granica radilišta sukladno propisima o gradnji.
(4) Prijevoz MES-a, NUS-a i njihovih dijelova na drugo radilište ili skladište eksplozivnih tvari može se obavljati samo ako su sredstva onesposobljena, sukladno posebnom propisu kojim se uređuje prijevoz eksplozivnih tvari.
Članak 63.
(1) Uništavanje, prijevoz u skladište eksplozivnih tvari ili prijenos MES-a, NUS-a i njihovih dijelova na mjesto za privremeno odlaganje mora se obaviti u roku od 24 sata od trenutka pronalaska za što je odgovoran voditelj radilišta.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, pronađena sredstva koja se nisu onesposobila, mogu ostati na mjestu pronalaska uz obvezu vidljiva obilježavanja do trenutka uništavanja.
(3) Obilježavanje mora biti provedeno uz poštivanje sigurnosnih udaljenosti oko mjesta pronalaska kako bi se poslovi razminiranja mogli nastaviti bez opasnosti za život, zdravlje, imovinu i okoliš, za što je odgovoran voditelj pirotehničke skupine.
(4) Uništavanje sredstava iz stavka 2. ovoga članka mora se provesti najkasnije u roku od 96 sati od trenutka pronalaska, za što je odgovoran voditelj radilišta.
Članak 64.
(1) Ako se obavlja primopredaja MES-a, NUS-a i njihovih dijelova za uništavanje, istu obavljaju voditelj radilišta Ministarstva, ovlaštene pravne osobe i/ili obrtnik, koji obavlja poslove tehničkog izvida i/ili razminiranja i odgovorna osoba koja će provesti uništavanje, o čemu se sastavlja zapisnik u kojem se trebaju navesti vrste i količine predanog MES-a, NUS-a i njihovih dijelova.
(2) Zapisnik iz stavka 1. ovoga članka sastavni je dio dokumentacije radilišta i dokumentacije o uništavanju.
(3) Prilikom uništavanja MES-a, NUS-a i njihovih dijelova odgovorna osoba za uništavanje dužna je izraditi Plan uništavanja koji mora sadržavati podatke o vrsti i količini sredstava koja se uništavaju, vrsti i količini eksplozivnih tvari koje se koriste za potrebe uništavanja te mjestu uništavanja.
(4) Pravna osoba koja obavlja poslove uništavanja mora voditi Upisnik o uništavanju sukladno propisima kojima se uređuje područje eksplozivnih tvari.
Članak 65.
(1) Odluku o mjestu i vremenu uništavanja ili drugom načinu zbrinjavanja pronađenog MES-a, NUS-a i njihovih dijelova donosi voditelj radilišta.
(2) Voditelj radilišta odgovoran je da vrsta i količina pronađenog MES-a, NUS-a i njihovih dijelova odgovara vrsti i količini predanog MES-a, NUS-a i njihovih dijelova na uništavanje, a odgovorna osoba pravne osobe za uništavanje odgovorna je da vrsta i količina primljenog MES-a, NUS-a i njihovih dijelova odgovara vrsti i količini uništenog MES-a, NUS-a i njihovih dijelova.
(3) Pravna osoba koja je obavila uništavanje dužna je u roku od pet dana od dana uništavanja dostaviti presliku Plana uništavanja iz članka 64. stavka 3. ovoga Zakona ovlaštenoj pravnoj osobi i/ili obrtniku koji su obavljali poslove razminiranja te Ministarstvu.
(4) Plan uništavanja MES-a, NUS-a i njihovih dijelova sastavni je dio dokumentacije radilišta.
Članak 66.
Uništavanje pronađenog MES-a, NUS-a i njihovih dijelova može se obavljati korištenjem eksplozivnih tvari namijenjenih za gospodarsku uporabu ili drugim sredstvima za koje je potrebno ishoditi odobrenje Ministarstva sukladno pravilniku kojim se uređuju tehnički zahtjevi za opremu i sredstva te postupci za izdavanje ocjene o sukladnosti.
Članak 67.
(1) Ako se nakon izdane Potvrde o isključenju područja i/ili građevine iz MSP-a pronađu MES, NUS ili njihovi dijelovi, koji su zaostali nakon općeg izvida – analize MSP-a, tehničkog izvida i/ili razminiranja, službenici Ministarstva obavit će očevid, izraditi Zapisnik o naknadnom pronalasku i pronađeno uništiti.
(2) Zapisnik iz stavka 1. ovoga članka mora sadržavati podatke o okolnostima pronalaska, točnoj poziciji pronalaska s koordinatama, vrstu i količinu pronađenog MES-a, NUS-a i njihovih dijelova.
(3) Službenici iz stavka 1. ovoga članka dostavit će Zapisnik o naknadnom pronalasku MES-a i NUS-a i njihovih dijelova ustrojstvenoj jedinici Ministarstva nadležnoj za poslove protuminskog djelovanja koja će provjeriti podatke o tome jesu li područje i/ili građevina bili predmet općeg izvida – analize MSP-a, tehničkog izvida i/ili razminiranja te tko je obavljao navedene poslove, radi poduzimanja odgovarajućih mjera inspekcijskog nadzora.(4) Ako su sredstva pronađena na području i/ili građevini koji su isključeni iz MSP-a, Ministarstvo je dužno, ovisno o vrsti pronađenog eksplozivnog sredstva, obaviti kontrolni pregled na najmanje 500 m2 površine te kod svakog daljnjeg pronalaska obaviti ponovni kontrolni pregled radi otklanjanja sumnje u moguću onečišćenost MES-om, NUS-om i njihovim dijelovima.
(5) Ako se u postupku iz stavka 3. ovoga članka utvrdi da MES, NUS, NES ili njihovi dijelovi nisu zaostali nakon općeg izvida – analize MSP-a, tehničkog izvida i/ili razminiranja, već su naknadno odbačeni, kontrolni pregled neće se obavljati.
Članak 68.
Poslove uništavanja odgovorna osoba za uništavanje dužna je obaviti tako da nakon obavljenih poslova ne ostane neuništenih MES-a, NUS-a, njihovih dijelova ni sredstava kojima se uništavanje obavljalo.
9. KONTROLA KVALITETE
Članak 69.
(1) Stručni nadzor u tijeku obavljanja poslova razminiranja obuhvaća sve radnje i postupke koje na radilištu tijekom obavljanja poslova razminiranja poduzimaju ovlašteni službenici Ministarstva, nadzornici za kontrolu kvalitete i pirotehničari za kontrolu kvalitete, radi utvrđivanja očišćenosti područja i/ili građevine.
(2) U obavljanju stručnog nadzora u tijeku poslova razminiranja mogu, neposrednim pretraživanjem kontrolnih uzoraka, sudjelovati i pirotehničari izvidnici Ministarstva.
Članak 70.
(1) Poslovi nadzornika za kontrolu kvalitete su:
– pregled i ovjera izvedbenih planova razminiranja ovlaštenih pravnih osoba i obrtnika
– stručni nadzor obavljenih poslova u tijeku razminiranja minimalno svaki peti radni dan na radilištu
– provjera obavljaju li se poslovi razminiranja sukladno Izvedbenom planu razminiranja, ugovoru o razminiranju, ovom Zakonu i podzakonskim propisima donesenim na temelju ovoga Zakona
– provjera stanja kapaciteta na radilištu, provjera provode li se propisane mjere sigurnosti te neposredno pretraživanje kontrolnih uzoraka
– provjera i ovjera dokumentacije voditelja radilišta
– ovjera dnevnika kontrole kvalitete pirotehničara za kontrolu kvalitete
– izrada i vođenje propisane dokumentacije.
(2) O obavljenom stručnom nadzoru u tijeku obavljanja poslova razminiranja na radilištu nadzornik za kontrolu kvalitete dužan je sastaviti zapisnik stručnog nadzora koji potpisuje i voditelj radilišta.
Članak 71.
(1) Poslovi pirotehničara za kontrolu kvalitete su:
– kontrolni pregled razminirane površine u tijeku obavljanja poslova najmanje svaki treći radni dan
– izrada i vođenje propisane dokumentacije
– provjera stanja kapaciteta na radilištu i provjera provode li se propisane mjere sigurnosti
– neposredno pretraživanje kontrolnih uzoraka.
(2) Pirotehničari za kontrolu kvalitete i pirotehničari izvidnici dužni su kontrolnim uzorkovanjem ravnomjerno obuhvatiti svaku cjelinu i svaku ovlaštenu pravnu osobu ili obrtnika koji su izvršili poslove razminiranja.
(3) Veličina površine za kontrolno uzorkovanje u tijeku obavljanja poslova razminiranja propisuje ministar pravilnikom iz članka 84. ovoga Zakona.
Članak 72.
(1) Ako nadzornik za kontrolu kvalitete uoči nepravilnost u obavljanju poslova razminiranja ili tehničkog izvida, zaustavit će radove te će zahtijevati izvedbu poslova sukladno ugovoru, a ako su odstupanja od ugovorenog načina takva da se ne mogu otkloniti u roku od sat vremena, usmeno će naložiti prekid obavljanja poslova razminiranja ili tehničkog izvida do otklanjanja uočenih nepravilnosti, što će naznačiti u zapisniku o stručnom nadzoru u tijeku.
(2) Ako pirotehničar za kontrolu kvalitete uoči nepravilnosti u provođenju mjera sigurnosti, zaustavit će radove te usmeno naložiti otklanjanje nepravilnosti, a ako su one takve prirode da se ne mogu otkloniti u roku od sat vremena, naložit će prekid poslova i o tome obavijestiti nadzornika za kontrolu kvalitete bez odgađanja.
(3) Nadzornik za kontrolu kvalitete dužan je prekid poslova razminiranja naznačiti u zapisniku o stručnom nadzoru u tijeku, a ako se nepravilnosti iz stavaka 1. i 2. ovoga članka ne uklone u propisanom roku od sat vremena, Ministarstvo će izdati rješenje o prekidu poslova razminiranja.
(4) Protiv rješenja Ministarstva iz stavka 3. ovoga članka nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor
Članak 73.
(1) U slučaju pronalaska MES-a i njihovih dijelova tijekom stručnog nadzora u tijeku obavljanja poslova razminiranja na cjelini radilišta ovlaštene pravne osobe ili obrtnika, nadzornik za kontrolu kvalitete dužan je za cjelinu na kojoj je pronađen MES usmeno naložiti ponavljanje svih poslova izvršenih od zadnjeg stručnog nadzora u tijeku te nalog evidentirati u zapisniku iz članka 70. stavka 2. ovoga Zakona.
(2) U slučaju pronalaska NUS-a i njihovih dijelova na jednom od uzoraka tijekom stručnog nadzora u tijeku obavljanja poslova razminiranja kod ovlaštene pravne osobe ili obrtnika, nadzornik za kontrolu kvalitete dužan je usmeno naložiti ponavljanje svih poslova izvršenih od strane pirotehničke skupine od zadnjeg stručnog nadzora u tijeku te nalog evidentirati u zapisniku iz članka 70. stavka 2. ovoga Zakona.
(3) U slučaju pronalaska NUS-a i njihovih dijelova na dva i više uzoraka pronađenih tijekom stručnog nadzora u tijeku obavljanja poslova razminiranja kod ovlaštene pravne osobe ili obrtnika na pojedinoj cjelini, nadzornik za kontrolu kvalitete dužan je usmeno naložiti ponavljanje svih poslova na pojedinoj cjelini na kojoj je pronađen NUS, izvršenih od zadnjeg stručnog nadzora u tijeku, te nalog evidentirati u zapisniku iz članka 70. stavka 2. ovoga Zakona.
(4) U slučaju pronalaska dva ili više metalnih predmeta dužine 3 cm i više, minimalnog promjera 5 mm, na površini od 1 m², nadzornik za kontrolu kvalitete usmeno će naložiti ponavljanje poslova koje je pirotehničar iza kojeg su pronađeni predmetni metalni predmeti pregledao na toj cjelini od zadnjeg stručnog nadzora u tijeku te nalog evidentirati u zapisniku iz članka 70. stavka 2. ovoga Zakona.
(5) Ako se na površinama koje su pregledane pomoću pasa za detekciju mina pronađe MES i NUS, nadzornik za kontrolu kvalitete dužan je usmeno naložiti ponavljanje svih poslova koje su obavili tim vodič – pas na toj cjelini od zadnjeg stručnog nadzora u tijeku te nalog evidentirati u zapisniku iz članka 70. stavka 2. ovoga Zakona.
(6) Ako se na površinama koje su pregledane pomoću pasa za detekciju mina na dva i više kontrolnih uzoraka pronađu neotkriveni dijelovi MES-a i NUS-a, nadzornik za kontrolu kvalitete dužan je usmeno naložiti ponavljanje svih poslova koje su obavili tim vodič – pas na toj cjelini od zadnjeg stručnog nadzora te nalog evidentirati u zapisniku iz članka 70. stavka 2. ovoga Zakona.
(7) Ponavljanja iz stavaka 2. do 6. ovoga članka nalažu se za metodu kojom su izvršeni poslovi nakon kojih je utvrđena nepravilnost.
(8) O naloženom ponavljanju poslova iz stavaka 1. do 6. ovoga članka Ministarstvo će izdati pisano rješenje u roku od pet dana od usmenog naloga.
(9) Protiv rješenja Ministarstva iz stavka 8. ovoga članka nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
Članak 74.
(1) Završnu kontrolu kvalitete nad obavljenim poslovima razminiranja obavljaju ovlašteni službenici Ministarstva, nadzornici za kontrolu kvalitete i pirotehničari za kontrolu kvalitete te pirotehničari izvidnici.
(2) Prije provedbe završne kontrole kvalitete ovlaštena pravna osoba ili obrtnik dužan je osigurati obilježenost granica radilišta i obilježenost radilišta tako da se za svaku ovlaštenu pravnu osobu ili obrtnika može točno utvrditi na kojim su površinama obavljali poslove razminiranja, a nadzornik za kontrolu kvalitete dužan je posjedovati tehničku dokumentaciju.
(3) Završna kontrola kvalitete obavlja se tako da se kontrolnim uzorkovanjem ispituje kvaliteta obavljenih poslova razminiranja na najmanje 1% površine na svakoj cjelini radilišta te kod svake pravne osobe i obrtnika.
(4) Završnoj kontroli kvalitete dužan je nazočiti voditelj radilišta ili zamjenik voditelja radilišta kojeg je imenovala odgovorna osoba ovlaštene pravne osobe ili obrtnika.
Članak 75.
(1) Ministarstvo je dužno započeti završnu kontrolu kvalitete nad obavljenim poslovima u roku od 15 dana od dana zaprimanja dokumentacije iz članka 29. stavka 1. ovoga Zakona.
(2) Ako Ministarstvo ne može započeti završnu kontrolu kvalitete u roku iz stavka 1. ovoga članka zbog više sile, rok se produljuje za vrijeme trajanja više sile.
Članak 76.
(1) Nadzornik za kontrolu kvalitete sastavlja zapisnik o završnoj kontroli kvalitete koji u prilogu mora sadržavati sljedeće:
– kartografski prikaz (HOK) ili katastarski plan, odnosno skice s ucrtanim pozicijama kontrolnih uzoraka
– topografsku kartu u mjerilu 1 : 25 000
– ucrtane pozicije pronađenog MES-a, NUS-a i njihovih dijelova (HOK) u kontrolnom uzorku
– podatke o količini i vrsti pronađenog MES-a, NUS-a i njihovih dijelova
– fotodokumentaciju pronađenog MES-a, NUS-a i njihovih dijelova
– djelovodnik kontrolnih uzoraka.
(2) Zapisnik iz stavka 1. ovoga članka nadzornik za kontrolu kvalitete dužan je izraditi u roku od pet dana od obavljene završne kontrole kvalitete.
Članak 77.
(1) Na temelju zapisnika o završnoj kontroli kvalitete Ministarstvo može:
– izdati potvrdu o isključenju područja i/ili građevine iz MSP-a ako se utvrdi da je postignuta propisana kvaliteta obavljenih poslova ili
– naložiti ponavljanje poslova razminiranja na površini sukladno utvrđenoj situaciji iz zapisnika o završnoj kontroli kvalitete.
(2) U slučaju iz stavka 1. podstavka 1. ovoga članka Ministarstvo je dužno u roku od 30 dana od dana obavljene završne kontrole kvalitete u minsko-informacijski sustav unijeti geodetsku izmjeru izvršenih poslova razminiranja te nakon provedene analize završenih poslova u daljnjih 15 dana izdati potvrdu o isključenju područja i/ili građevine iz MSP-a.
(3) U slučaju iz stavka 1. podstavka 2. ovoga članka Ministarstvo je dužno u roku od 15 dana donijeti rješenje o ponavljanju poslova razminiranja za koje je u završnoj kontroli kvalitete utvrđeno da nisu izvršeni u skladu s odredbama ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona.
(4) Protiv rješenja iz stavka 3. ovoga članka ne može se izjaviti žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
Članak 78.
(1) Ministarstvo će ovlaštenoj pravnoj osobi ili obrtniku koji je izdao Izjavu o očišćenosti od svih MES-a, NUS-a i njihovih dijelova naložiti ponavljanje poslova razminiranja ako se prilikom završne kontrole kvalitete pronađe MES, NUS kalibra većeg od 12,7 mm i/ili njihovi dijelovi.
(2) Ponavljanje se nalaže za cjelinu na kojoj je pronađen MES, NUS kalibra većeg od 12,7 mm i/ili njihovi dijelovi.
Članak 79.
Ministarstvo će ovlaštenoj pravnoj osobi ili obrtniku koji je poslove razminiranja obavio ručnom detekcijom mina te izdao Izjavu o očišćenosti od svih MES-a, NUS-a i njihovih dijelova naložiti ponavljanje poslova razminiranja u promjeru od 50 metara oko pronađenog NUS-a i/ili njegovih dijelova ako se prilikom završne kontrole kvalitete pronađe NUS kalibra do 12,7 mm i/ili njegovi dijelovi na razminiranoj površini.
Članak 80.
Nakon izdavanja Potvrde o isključenju područja i/ili građevine Ministarstvo ju je dužno u roku od 15 dana dostaviti:
– ovlaštenoj pravnoj osobi ili obrtniku – potpisniku ugovora o razminiranju
– nadležnoj jedinici područne (regionalne) samouprave
– nadležnoj jedinici lokalne samouprave
– donatorima i/ili investitorima.
Članak 81.
Ministarstvo je dužno za završnu kontrolu kvalitete osigurati potreban broj pirotehničara Ministarstva, a ovlaštena pravna osoba i/ili obrtnik dužni su osigurati medicinski tim.
Članak 82.
Na površini na kojoj su ovlaštena pravna osoba i/ili obrtnik ponavljali poslove razminiranja ovlašteni službenici Ministarstva, nadzornici za kontrolu kvalitete i pirotehničari za kontrolu kvalitete te pirotehničari izvidnici ponovno će obaviti završnu kontrolu kvalitete.
Članak 84.
Ministar donosi pravilnik o načinu obavljanja poslova razminiranja, kontrole kvalitete, općeg i tehničkog izvida i obilježavanja MSP-a.
10. TEHNIČKI ZAHTJEVI ZA OPREMU I SREDSTVA TE POSTUPCI ZA IZDAVANJE OCJENE O SUKLADNOSTI
Članak 85.
Oprema i sredstva koja se koriste na poslovima dopunskog općeg izvida, tehničkog izvida i/ili razminiranja su:
– strojevi za pripremu površine
– ručni detektori metala
– dubinski detektori metala (magnetometri, ferolokatori)
– zaštitni prsluk sa štitnikom za prepone
– zaštitna kaciga s vizirom
– vizir za zaštitu lica
– neprobojne zaštitne naočale
– psi za detekciju mina.
Članak 86.
(1) Na poslovima tehničkog izvida i/ili razminiranja ovlaštene pravne osobe, obrtnici i Ministarstvo dužni su koristiti samo opremu i sredstva za koje je izdana ocjena o sukladnosti u skladu s propisima kojima se uređuju tehnički zahtjevi za proizvode i ocjenjivanje sukladnosti.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, za priručna sredstva za iskopavanje koja se koriste kao pomoćna te za pipalice nije potrebno posjedovati ocjenu o sukladnosti propisanu člankom 86. stavkom 1. ovoga Zakona.
(3) Ministarstvo, ovlaštene pravne osobe i/ili obrtnici dužni su redovito produživati važenje ocjene o sukladnosti za opremu i sredstva koja rabe na poslovima iz stavka 1. ovoga članka i voditi računa o rokovima kojima je određeno važenje ocjena o sukladnosti.
(4) Valjanost isprava o sukladnosti izdanih u trećim zemljama priznaje se na temelju posebnih propisa o tehničkim zahtjevima za proizvode i ocjenjivanje sukladnosti iz članka 89. stavka 1. podstavka 2. ovoga Zakona, a valjanost isprava o sukladnosti izdanih u državama članicama Europske unije i Europskog gospodarskog prostora priznaje se na temelju propisa država članica Europske unije i Europskog gospodarskog prostora.
Članak 87.
(1) Ministarstvo izdaje rješenje o ovlaštenju za obavljanje poslova ocjenjivanja sukladnosti pravnim osobama i obrtnicima na temelju podnesenog zahtjeva.
(2) Uz zahtjev za izdavanje rješenja o ovlaštenju za obavljanje poslova ocjenjivanja sukladnosti za opremu i sredstva u protuminskom djelovanju i timove vodič – pas za detekciju mina, potrebno je priložiti sljedeće:
– ugovor o radu u punom radnom vremenu za odgovornu osobu za obavljanje poslova ocjenjivanja sukladnosti u pravnoj osobi ili za obrtnika
– ugovor o radu u punom radnom vremenu za najmanje dva zaposlenika koji će obavljati poslove ocjenjivanja sukladnosti
– dokaz o posjedovanju prostora (poligona) za obavljanje poslova ocjenjivanja sukladnosti, za koji je Ministarstvo izdalo odobrenje
– dokaz o posjedovanju skladišta za eksplozivne tvari koje ima uporabnu dozvolu
– dokaz da je nadležno tijelo za akreditaciju utvrdilo da je pravna osoba ili obrtnik stručno i tehnički osposobljena za provedbu poslova ispitivanja opreme i sredstava u postupku ocjenjivanja sukladnosti.
(3) Uvjeti koje moraju ispunjavati zaposlenici te uvjeti za prostor (poligon) iz stavka 2. podstavka 1., 2. i 3. ovoga članka te način i postupci ocjenjivanja sukladnosti propisani su pravilnicima iz članka 89. ovoga Zakona.
(4) Ministarstvo po službenoj dužnosti pribavlja dokaze o ispunjenju uvjeta da:
– odgovorna osoba u pravnoj osobi i/ili obrtnik nije pravomoćno osuđivan ili se protiv njega ne vodi kazneni postupak za kazneno djelo za koje se postupak pokreće po službenoj dužnosti, osim za kazneno djelo izazivanja prometne nesreće iz nehaja, koja za posljedicu ima tjelesnu ozljedu ili materijalnu štetu
– odgovorna osoba u pravnoj osobi i/ili obrtnik nije u posljednje tri godine pravomoćno osuđivan za prekršajno djelo s elementima nasilja
– odgovorna osoba u pravnoj osobi, odnosno obrtnik nije pravomoćno kažnjavan za djelo koje se odnosi na isplatu plaće
– je pravna osoba upisana u sudski registar, odnosno da je obrtnik upisan u Obrtni registar.
(5) Ovlaštene pravne osobe i/ili obrtnici iz stavka 1. ovoga članka dužni su izvijestiti Ministarstvo u roku od osam dana od dana saznanja o promjeni nekih od zakonom propisanih uvjeta na temelju kojih je izdano ovlaštenje za obavljanje poslova ocjenjivanja sukladnosti.
(6) Ministarstvo će rješenjem ukinuti odnosno poništiti ovlaštenje iz stavka 1. ovoga članka pravnoj osobi ili obrtniku ako više ne ispunjava uvjete koji se odnose na stručnu odnosno tehničku osposobljenost, ako je ovlaštenje izdano na temelju lažnih ili krivotvorenih podataka ili ako obavlja poslove za koje nije ovlašten.
(7) Protiv rješenja o ukidanju odnosno poništenju ovlaštenja iz stavka 1. ovoga članka nije dozvoljena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor.
Članak 88.
(1) Ovlašteno tijelo za ocjenjivanje sukladnosti izdaje ocjene o sukladnosti nakon provedenog postupka ocjenjivanja sukladnosti, sukladno odredbama ovog Zakona, provedbenih propisa, važećim propisima kojima se uređuju tehnički zahtjevi za proizvode i ocjenjivanje sukladnosti i pravilima struke te je dužno pri tome obavljati svoje poslove stručno, samostalno, neovisno i nepristrano.
(2) Ovlašteno tijelo za ocjenjivanje sukladnosti dužno je voditi evidenciju o izdanim ocjenama o sukladnosti za opremu iz članka 85. stavka 1. ovoga Zakona.
Članak 89.
Ministar donosi pravilnik o:
– tehničkim zahtjevima za opremu i sredstva u protuminskom djelovanju te uvjetima i načinu ocjenjivanja sukladnosti
– uvjetima za obavljanje poslova ocjenjivanja sukladnosti, obuci i načinu izdavanja ocjene o sukladnosti za timove vodič-pas za detekciju mina.
11. INFORMIRANJE I EDUKACIJA O OPASNOSTIMA OD MES-a, NUS-a I NJIHOVIH DIJELOVA
Članak 90.
(1) Ministarstvo, u suradnji s drugim tijelima državne uprave, jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, civilnog sektora i lokalnim stanovništvom kontinuirano provodi informiranje i edukaciju o opasnostima od MES-a, NUS-a i njihovih dijelova.
(2) Predstavnici tijela državne uprave, jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, civilnog sektora, javnih službi i lokalnog stanovništva, na područjima zagađenim MES-om, NUS-om i njihovim dijelovima, omogućit će Ministarstvu provođenje programa aktivnosti informiranja i edukacije o opasnostima od MES-a i NUS-a i njihovih dijelova.