01.06.2021.

Novi akti u saborskoj proceduri

Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osnivanju Agencije za ugljikovodike i Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu kapitala.

Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osnivanju Agencije za ugljikovodike

Vlada Republike Hrvatske podnijela je predsjedniku Hrvatskoga sabora Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osnivanju Agencije za ugljikovodike, aktom od 20. svibnja 2021. godine. U prijedlogu se navodi:

“Agencija za ugljikovodike osnovana je Zakonom o osnivanju Agencije za ugljikovodike („Narodne novine", br. 14/14. i 73/17.) kao javna ustanova u svrhu pružanja sustavne operativne podrške nadležnim tijelima u poslovima vezanim za istraživanje i eksploataciju ugljikovodika, geotermalnih voda za energetske svrhe, kao i trajno zbrinjavanje ugljikova dioksida u geološkim strukturama te u poslovima osiguranja obveznih zaliha nafte i naftnih derivata. Uloga Agencije za ugljikovodike (u daljnjem tekstu: Agencija) regulirana je i Zakonom o istraživanju i eksploataciji ugljikovodika („Narodne novine", br. 52/18., 52/19. i 30/21.) te Zakonom o tržištu nafte i naftnih derivata („Narodne novine", br. 19/14., 73/17. i 96/19.).

S obzirom na stupanje na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o istraživanju i eksploataciji ugljikovodika potrebno je terminološki i sadržajno uskladiti Zakon o osnivanju Agencije za ugljikovodike te proširiti poslove Agencije.

Donošenjem ovoga Zakona uskladit će se poslovi Agencije, a koji se odnose na istraživanje i eksploataciju geotermalnih voda i podzemno skladištenje plina. Dodatno će se proširiti djelatnosti u vidu sudjelovanja Agencije u postupku izmjena i dopuna prostornih planova te kao predlagatelja za osnivanje razvojnog društva Vladi Republike Hrvatske.

Vezano za Zakon o tržištu nafte i naftnih derivata i Zakon o energiji („Narodne novine", br. 120/12., 14/14., 95/15., 102/15. i 68/18.) potrebno je proširiti opseg djelatnosti, odnosno uvesti „trgovinu na veliko naftnim derivatima" s obzirom na to daje upis iste potreban u svrhu dobivanja energetske dozvole temeljem Zakona o energiji, a što je djelatnost koju Agencija obavlja u okviru djelatnosti osiguranja obveznih zaliha nafte i naftnih derivata.

Također, uočeni su nedostaci u pogledu izvora financiranja Agencije. Zakonom o osnivanju Agencije za ugljikovodike propisano je da se sredstva za obavljanje poslova Agencije osiguravaju iz sredstava državnog proračuna Republike Hrvatske i iz drugih izvora kao što su pomoći ili donacije koje Agencija prima od međudržavnih organizacija i od tijela i fondova Europske unije ili drugih fondova. Zbog obavljanja djelokruga poslova formiranja i upravljanja obveznim zalihama nafte i naftnih derivata, a vezano uz zanavljanje obveznih zaliha, potrebno je dodati i izvor financiranja 71 Prihodi od prodaje ili zamjene nefinancijske imovine i naknade s naslova osiguranja.

Nadalje, uočeni su i nedostaci u pogledu rokova za podnošenje izvješća Vladi Republike Hrvatske, a koji su prekratki i nerealni. Potrebno je produžiti rokove za dostavu izvješća Vladi Republike Hrvatske jer godišnji financijski izvještaji, a koji su sastavni dio izvješća o radu Agencije, nisu dostupni do 31. siječnja svake godine te je gotovo nemoguće u propisanom roku ispuniti zakonsku obvezu. ”

Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu kapitala

Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu kapitala podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 13. svibnja 2021. godine po redovnom postupku. Potrebu izmjene spomenutog Zakona Vlada obrazlaže kako slijedi:

Zakon o tržištu kapitala (,,Narodne novine“, br. 65/18. i 17/20., u daljnjem tekstu: važeći Zakon) zajedno s pripadajućim podzakonskim aktima, u potpunosti je usklađen s trenutno važećom pravnom stečevinom Europske unije u području tržišta kapitala.

Novine i dorade koje donosi ovaj Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu kapitala (u daljnjem tekstu: Prijedlog zakona) u odnosu na važeći Zakon, prvenstveno su vezane uz daljnje usklađivanje hrvatskog regulatornog okvira za tržište kapitala s pravnom stečevinom Europske unije.

Prijedlog zakona propisuje jedinstveni inicijalni kapital investicijskih društava u ovisnosti o investicijskim uslugama i aktivnostima koje investicijsko društvo obavlja. S obzirom na propisane zahtjeve iz važećeg Zakona, ne predviđa se povećanje inicijalnog kapitala za investicijska društva koja trenutno posluju na području Republike Hrvatske.

Prijedlogom zakona Hrvatskoj agenciji za nadzor financijskih usluga (u daljnjem tekstu: Agencija) dodjeljuju se sve ovlasti u provođenju bonitetnog nadzora investicijskih društava, uključujući nalaganje dodatnih kapitalnih zahtjeva investicijskom društvu u slučaju da kapital kojim ono raspolaže ne pokriva sve rizike kojima je investicijsko društvo izloženo.

Radi interesa zaštite korisnika investicijskih usluga, Prijedlogom zakona propisuje se kako financijsku promociju (promotivne aktivnosti vezane za usluge investicijskog društva, ponudu usluga investicijskog društva, savjetovanje u svezi s financijskim instrumentima i uslugama koje nudi investicijsko društvo), osim reguliranih subjekata (investicijsko društvo i vezani zastupnik), mogu obavljati jedino tržišni posrednici.

Nadalje, Prijedlogom zakona predlaže se uvođenje izdavanja odobrenja Agencije za statusne promjene, osnivanje podružnice izvan Republike Hrvatske, stjecanje udjela koji prelazi 25 % glasačkih prava u drugoj pravnoj osobi kao i cjenika burze, zbog činjenice da je burza ključna institucija financijske infrastrukture.

Zaključno, ovim Prijedlogom zakona osigurava se daljnje pravno uređenje/usklađenje hrvatskog tržišta kapitala s pravnom stečevinom Europske unije i europskim standardima.”

Odabrala i pripremila:
Ana Turić, mag.iur.