05.10.2021.

Novi akti u saborskoj proceduri

Prijedlog Zakona o referendumu.

Prijedlog Zakona o referendumu

Vlada Republike Hrvatske je 23. rujna 2021. godine po redovnom postupku Hrvatskom saboru podnijela Prijedlog Zakona o referendumu. U prijedlogu se ocjenjuje postojeće stanje i određuju osnovna pitanja koja će se spomenutim Zakonom urediti:

„Referendum se smatra temeljnim instrumentom izravne (neposredne) demokracije jer na njemu birači neposredno odlučuju o političkim pitanjima od javnog interesa. Referendum je iznimno važan za širenje demokratskih osnova političkog odlučivanja na državnoj i lokalnoj razini, ali i za ostvarenje demokratskog političkog dijaloga u društvu. Da bi ispunio svoju demokratsku svrhu, institut referenduma mora biti primjereno uređen zakonom te prikladno dimenzioniran u skladu s Ustavom.

Zakon o referendumu i drugim oblicima osobnog sudjelovanja u obavljanju državne vlasti i lokalne i područne (regionalne) samouprave („Narodne novine“, br. 33/96., 92/01., 44/06. - Zakon o Državnom izbornom povjerenstvu Republike Hrvatske, 58/2006. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske broj: U-I-177/2002. od 20. travnja 2006., 69/07. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske broj: U-I-2051/2005. od 5. lipnja 2007., 38/09., 100/16. - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske broj: U-I-1962/2008. od 27. rujna 2016. i 73/17.) koji je danas na snazi (dalje: važeći Zakon), višekratno je mijenjan i dopunjavan.

Kad je riječ o predmetu koji uređuje, u važećem su Zakonu, osim državnog i lokalnog referenduma, uređeni i „drugi oblici osobnog sudjelovanja birača u obavljanju državne vlasti i lokalne i područne (regionalne) samouprave". U te druge oblike važeći Zakon ubraja savjetodavni referendum, mjesne zborove građana i predstavke građana. U tom se pitanju ovim Prijedlogom predlaže drugačije uređenje. Naime, predlaže se da mjesni zborovi građana i predstavke građana više ne budu predmet zakona kojim se uređuje referendum jer ti oblici osobnog izjašnjavanja građana nemaju svojstva referenduma, a već su uređeni i u Glavi IV. pod nazivom „Neposredno sudjelovanje građana u odlučivanju" Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi („Narodne novine", br. 33/01., 60/01., 129/05., 109/07., 125/08., 36/09., 150/11., 144/12., 19/13. - pročišćeni tekst, 137/15. - ispravak, 123/17., 98/19. i 144/20.).

S druge strane, u važećem je Zakonu i savjetodavni referendum podveden pod „druge oblike osobnog sudjelovanja u obavljanju državne vlasti i lokalne i područne (regionalne) samouprave". Ovim Prijedlogom predlaže se da institut savjetodavnog referenduma izdvoji iz te skupine te da ostane predmet zakona kojim se uređuje referendum. Riječ je o načelnom stajalištu da savjetodavni referendum pripada institutu referenduma, unatoč tome što mišljenje koje se na njemu donosi nema obvezujući pravni učinak. Učinci koje referendumi proizvode ne utječu na njihovo određenje u pravnom smislu.

Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom kad je riječ o državnom referendumu su:

- raspisivanje referenduma i način odlučivanja na referendumu, evidencije referendumskih inicijativa, ostvarenje biračkog prava i predmet odlučivanja na referendumu;

- institut referendumskog pitanja;

- zasebno pravno uređenje posebnosti referenduma narodne inicijative, osobito pitanja vezana uz osnivanje i djelovanje organizacijskog odbora i njegova upisa u Evidenciju referendumskih inicijativa DIP-a, kao i postupanje DIP-a vezano uz ispitivanje formalnopravne usklađenosti referendumskog pitanja prije upisa organizacijskog odbora u Evidenciju;

- postupak izjašnjavanja birača o potrebi da se zatraži raspisivanje referenduma, podnošenje zahtjeva za raspisivanje referenduma narodne inicijative, postupak utvrđivanja broja pravovaljanih potpisa birača od strane DIP-a;

- postupak međusobnog izjašnjavanja Hrvatskog sabora i organizacijskog odbora o referendumskom pitanju narodne inicijative, što uključuje institute neizravnog i izravnog protuprijedloga Hrvatskog sabora;

- institut utvrđivanja službenih stajališta nadležnih tijela o referendumskom pitanju;

- referendumska aktivnost, uključujući određivanje sudionika referendumske aktivnosti, osnivanje i evidenciju odbora zagovornika, odnosno odbora protivnika referendumske inicijative te njihovo djelovanje tijekom razdoblja promidžbe ,,za“ i ,,protiv“ referendumskog pitanja;

- zadaće tijela za provedbu državnog referenduma (DIP-a, povjerenstava za provedbu državnog referenduma i glasačkih odbora);

- glasačka mjesta, postupak glasanja, uključujući glasački listić, vrijeme glasanja, zapisnik glasačkog odbora i zapisnik povjerenstava za provedbu državnog referenduma, te utvrđivanje rezultata glasanja;

- promatranje referenduma, uključujući krug ovlaštenih subjekata, postupak ishođenja odobrenja za promatranje referenduma, te prava i obveze promatrača i nadležnih tijela za provedbu referenduma u odnosu na promatrače;

- postupak pravne zaštite na referendumu;

- troškovi provedbe državnog referenduma;

- zaštita osobnih podataka;

- provedba odluke donesene na referendum.

Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom kad je riječ o lokalnom i savjetodavnom referendumu su:

- način odlučivanja na lokalnom referendumu i ostvarenje biračkog prava;

- zasebno pravno uređenje posebnosti referenduma lokalne referendumske inicijative, osobito pitanja vezana uz dopuštenost referendumskog pitanja, izjašnjavanje birača o potrebi da se zatraži raspisivanje lokalnog referenduma, postupak utvrđivanja broja pravovaljanih potpisa;

- raspisivanje lokalnog referenduma;

- institut stajališta predstavničkog tijela o referendumskom pitanju lokalne inicijative;

- provedba lokalnog referenduma, što uključuje tijela za provedbu lokalnog referenduma (DIP, povjerenstva za provedbu lokalnog referenduma i glasački odbor za provedbu lokalnog referenduma) i postupak glasanja na lokalnom referendumu;

- postupak pravne zaštite na lokalnom referendumu;

- troškovi provedbe lokalnog referenduma;

- savjetodavni referendum.”

Obradila i pripremila:
Ana Turić, mag.iur.