Akti u proceduri
06.11.2024.
Novi akti u saborskoj proceduri
Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o igrama na sreću.
Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o igrama na sreću podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 11. srpnja 2024. godine u svrhu implementacije novih mjera društveno odgovornog priređivanja igara na sreću, čime se uvode dodatni mehanizmi sprječavanja razvoja ovisnosti o igrama na sreću koji će zajedno s uvođenjem nove mjere blokade uplate u igre nelicenciranih priređivača doprinijeti uspostavi kompromisnog odnosa između interesa države, priređivača igara na sreću i zaštite javnozdravstvenih interesa i potreba građana.
Kako se navodi u tekstu Prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o igrama na sreću (u nastavku teksta: Prijedlog Zakona) „kontinuirani razvoj tehnoloških inovacija na tržištu igara na sreću, ekspanzija priređivanja igara na sreću putem interneta i znatno veća dostupnost igara na sreću, ukazali su na nužnost adekvatnog usklađenja normativne regulacije igara na sreću s promjenama na tržištu igara na sreću i posljedicama razvoja igara na sreću na društvo u cjelini.“
Prilikom analize zakonodavnog okvira igara na sreću bili su uzeti u obzir ciljevi i mjere utvrđene Nacionalnom strategijom djelovanja na području ovisnosti za razdoblje do 2030. godine („Narodne novine“, broj 18/23.) te se na temelju rezultata analize u Prijedlogu Zakona predlažu izmjene:
Regulacija novih mjera društveno odgovornog priređivanja igara na sreću
a) Obvezna identifikacija svih igrača u zemaljskim poslovnicama
Ukazana je potreba reguliranja strožih uvjeta ulaska u prostore u kojima se priređuje igre na sreću, na način da se svi igrači moraju identificirati, čime će se smanjiti svaka mogućnost sudjelovanja u igrama na sreću maloljetnih osoba i omogućiti učinkovitiju provedbu postupka isključenja igrača. Od obveze identifikacije izuzete su lutrijske igre, s obzirom na činjenicu da je riječ o igrama na sreću nižeg rizika.
b) Ujednačavanje postupka isključenja igrača i uspostava Registra isključenih igrača
Predlaže se propisati obvezu provedbe zahtjeva za isključenje kod svih priređivača igara na sreću. Također se omogućuje isključenje igrača uz njegovu suglasnost ako to zatraži Hrvatski zavod za socijalni rad, ustanove za zaštitu obitelji i zdravstvene ustanove za zaštitu mentalnog zdravlja i liječenja ovisnosti, u slučajevima kada igrač zbog prekomjernog igranja nanosi štetu sebi ili obitelji koju uzdržava. U lutrijskim igrama moguće je isključenje iz lutrijskih igara koje se priređuju putem interneta, zbog opcije igranja brzih igara koje su većeg adiktivnog potencijala od lutrijskih igara koje se priređuju u zemaljskim poslovnicama.
Regulira se uspostava Registra isključenih igrača pri Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo (HZJZ), u koji će se unositi podaci o podnesenim zahtjevima za isključenje i omogućuje se provedba isključenja igrača kod svih priređivača. Rok za uspostavu Registra je 30. lipanj 2026., a do tada će se kao prijelazno rješenje u HZJZ uspostaviti kontaktna točka za razmjenu podataka o isključenim igračima.
c) Oduzimanje prava priređivanja igara na sreću zbog neprovođenja mjera društveno odgovornog priređivanja
Propisuje se mogućnost oduzimanja prava priređivanja priređivaču koji ne provodi propisane mjere.
Regulacija oglašavanja igara na sreću u medijima i na javno vidljivim površinama
a) Ograničavanje oglašavanja u medijima
Prijedlogom Zakona postojeća zabrana oglašavanja igara na sreću proširuje se zabranom oglašavanja igara na sreću u svim tiskanim medijima, dok se oglašavanje putem interneta te u audiovizualnim i radijskim programima zabranjuje u vremenu od 6:00 do 23:00 sata. Lutrijske igre niskog rizika bile bi izuzete od ograničenog oglašavanja u medijima. Također, kako bi se smanjilo poticanje igrača na sudjelovanje u igrama na sreću zabranjuje se oglašavanje bonusa, osim na internet stranicama priređivača igara na sreću koji imaju stečeno pravo priređivanja igara na sreću u Republici Hrvatskoj.
b) Ograničavanje oglašavanja na javno vidljivim površinama i smanjenje vanjske vidljivosti prostora za igre na sreću
Prijedlogom Zakona bi se zabranilo oglašavanje igara na sreću na svim javno vidljivim površinama osim na vanjskim dijelovima prostora u kojima se priređuju igre na sreću. Regulira se onemogućavanje uvida u unutrašnjost objekta uz izuzetak za prostore casina u ugostiteljskim objektima skupine „hoteli“ kategorije četiri ili više zvjezdica. Provedbenim propisima propisat će se smanjenje vanjske vidljivosti prostora za igre na sreću te restriktivniji uvjeti za izdavanje prethodnog mišljenja za prostore u kojima se namjerava priređivati igre na sreću.
Pojednostavit će se postupak potvrđivanja certifikata automata, stolova, sustava i internet igara, dostavom elektroničkim putem i objavom na internet stranicama Porezne uprave, u cilju smanjenja administrativnog rasterećenja.
Radi povećanja učinkovitosti mjere sprječavanja sudjelovanja građana u igrama nelicenciranih priređivača na sreću putem interneta, koja se provodi blokadom pristupa sadržaju internet stranica, temeljem odredbi članka 44. Općeg poreznog zakona o sprječavanju nedozvoljenog obavljanja gospodarske djelatnosti, ide se na dodatno proširenje mjera sprječavanja izmjenom Općeg poreznog zakona gdje bi se propisala mjera blokade uplata u igre koje internetom priređuju nelicencirani priređivači. Mjeru bi provodili pružatelji platnih usluga (banke i kartične kuće). Izmjene Općeg poreznog zakona sukladno Planu zakonodavnih aktivnosti za 2024. godinu, planirane su u III. kvartalu 2024. godine te bi se navedena mjera počela primjenjivati od 1. siječnja 2025.
Za provođenje ovoga Zakona procijenjeni financijski učinak uspostave Registra isključenih igrača za Hrvatski zavod za javno zdravstvo bi po godini iznosio 40.000,00 eura. Predmetna sredstva osigurana su u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2024. godinu i projekcijama za 2025. i 2026. godinu („Narodne novine“, broj 149/23.).
Na 3. sjednici, 11. listopada 2024. donesen je zaključak da se prihvaća Prijedlog zakona. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja uputit će se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga zakona.
Pripremila: Lidija Doko mag. iur.
Fotografija: Novi informator