26.01.2021.

Novi akti u saborskoj proceduri

Prijedlog Zakona o izvršavanju kazne zatvora i Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti od buke.

Prijedlog Zakona o izvršavanju kazne zatvora

Prijedlog Zakona o izvršavanju kazne zatvora podnijela je Vlada Republike Hrvatske 27. kolovoza 2020. godine po redovnom postupku. Pitanja koja se uređuju predloženim zakonom i posljedice takvog uređenja obrazložene su kako slijedi:

Zakon o izvršavanju kazne zatvora donesen je 1999. godine (Narodne novine, broj 128/99 u dealjnjem tekstu: Zakon), u sklopu tadašnje sveobuhvatne reforme kaznenog zakonodavstva, a u primjeni je od 1. srpnja 2001. godine. Nakon donošenja, do danas, mijenjan je i dopunjavan 13 puta, iz kojeg je razloga potrebno pristupiti izradi novog Zakona o izvršavanju kazne zatvora.

Poslovi izvršavanja kazne zatvora su poslovi od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku, izvršavaju se u posebnim uvjetima u kaznionicama i zatvorima, odnosno kaznenim tijelima koji su posebne ustrojstvene jedinice Uprave za zatvorski sustav i probaciju Ministarstva pravosuđa i uprave. Ovim prijedlogom zakona se, osim poslova izdržavanja kazne zatvora i formalnog okvira u kojem se isti izvršavaju, reguliraju određeni radnopravni odnosi koje je zbog specifičnosti poslova izvršavanja kazne zatvora i sigurnosno organizacijskih aspekatazatvorskog sustava nužno regulirati posebnim zakonom, reguliraju se prava i obveze ovlaštenih službenih osoba, provođenje stručnog nadzora zatvorskog sustava i drugo.

U međuvremenu je od donošenja Zakona, doneseno niz novih zakona koji su vezani za poslove izvršavanja kazne zatvora, posebice Kazneni zakon i Zakon o kaznenom postupku s kojima je ovaj Zakon u prethodnim razdobljima nužno bio usklađivan. Prilikom izrade ovoga Prijedloga zakona posebnu je pažnju trebalo voditi i o najnovijoj praksi u sustavu izvršavanja kazne zatvora na međunarodnoj razini. U tom kontekstu zaštite ljudskih prava zatvorenika u primjeni Zakona o izvršavanju kazne zatvora, kontinuirano se unaprjeđuju ostali čimbenici odlučni za kvalitetu smještaja zatvorenika, odnosno općih uvjeta izvršavanja kazne zatvora, a osobito važnost postojanja prirodnog danjeg svijetla i dotoka dostatnog svježeg zraka te higijenskih i sanitarnih uvjeta kao i kvalitete i opsega zdravstvene skrbi, prehrane, dodira s vanjskim svijetom i proširivanja spektra svrsishodnih aktivnosti za zatvorenike koji izvršavaju kaznu zatvora u zatvorenim uvjetima. Sukladno navedenom, ovim Prijedlogom zakona predviđa se uvođenje novih tehnologija, osobito u dijelu izobrazbe zatvorenika i dodira s vanjskim svijetom radi pripreme zatvorenika za život na slobodi.

Ovaj Prijedlog zakona zadržao je koncept dosadašnjeg Zakona o izvršavanju kazne zatvora te sadrži odredbe o temeljnim načelima, pravima zatvorenika i njihovoj zaštiti, postupku upućivanja i odgode upućivanja na izvršavanje kazne zatvora, ustroju, nadležnosti i djelokrugu tijela za izvršavanje kazne zatvora, državnim službenicima i namještenicima zatvorskog sustava, sredstvima za rad, institutu suca izvršenja, tijeku izvršavanja kazne zatvora, smještaju, opremi i prehrani zatvorenika, radu i strukovnoj izobrazbi zatvorenika, obrazovanju zatvorenika, organizaciji slobodnog vremena, vjeroispovijesti i dušobrižništvu, pružanju adekvatne zdravstvene skrbi zatvorenicima, dodiru zatvorenika s vanjskim svijetom, pogodnosti zatvorenika, održavanju reda i sigurnosti u kaznionicama i zatvorima, stegovnim prijestupima zatvorenika i stegovnom postupku, premještaju zatvorenika, prekidu izdržavanja kazne zatvora, uvjetnom otpustu zatvorenika, pripremi za otpuštanje zatvorenika, izvršavanju kazne zatvora i kazne zatvora kojom je zamijenjena novčana kazna izrečenih u prekršajnom postupku.

Ovim Prijedlogom zakona osigurava se jednakopravni položaj svih zatvorenika tijekom izdržavanja kazne zatvora, a u određenim pravima i njihovo izjednačavanje s ostalim građanima Republike Hrvatske, podiže se razina sigurnosti kaznionica i zatvora Uprave za zatvorski sustav i probaciju Ministarstva pravosuđa i uprave te dugoročno, smanjenje troškova izvršavanja kazne zatvora. Također, ovim Prijedlogom zakona poboljšavaju se uvjeti izvršavanja kazne zatvora kao i ostvarivanje prava zatvorenika, utvrđuje se djelovanje Zatvorske bolnice u Zagrebu kao kaznionice sa statusom zdravstvene ustanove koja obavlja zdravstvenu djelatnost pružanja zdravstvene zaštite osobama lišenih slobode i djelovanje odjela zdravstvene zaštite kaznionica, odnosno zatvora koji pružaju zdravstvenu zaštitu osobama lišenim slobode, što će omogućiti osiguravanje promptnije i adekvatnije zdravstvene zaštite osobama lišenim slobode, kao i lakšu komunikaciju zatvorskog sustava i sustava javnog zdravstva. U odnosu na radnopravne odnose ovaj Prijedlog zakona predviđa povećanje iznosa otpremnina ovlaštenih službenih osoba.”

Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti od buke

Vlada Republike Hrvatske podnijela je po redovnom postupku 27. kolovoza 2020. Saboru Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti od buke. U prijedlogu je između ostalog navedeno:

Zakon o zaštiti od buke (Narodne novine, br. 30/09, 55/13, 153/13, 41/16 i 114/18, u daljnjem tekstu: Zakon) utvrđuje mjere u cilju izbjegavanja, sprječavanja ili smanjivanja štetnih učinaka na zdravlje ljudi koje uzrokuje buka u okolišu, uključujući smetanje bukom, osobito u vezi s utvrđivanjem izloženosti buci i to izradom karata buke na temelju metoda za ocjenjivanje buke u okolišu, osiguravanjem dostupnosti podataka o buci okoliša i izradom akcijskih planova koji se temelje na podacima korištenim u izradi karata buke.

Zakon je noveliran četiri puta radi usklađivanja s propisima Europske unije u području zaštite od buke te radi provedbe reformske mjere iz Nacionalnog programa reformi za 2018. godinu s ciljem osiguravanja preduvjeta za početak rada Državnog inspektorata, odnosno preuzimanje inspekcijskih nadzora iz nadležnosti sanitarne inspekcije Ministarstva zdravstva u Državni inspektorat.

Člankom 3. Zakona propisano je da se mjerama zaštite od buke mora spriječiti nastajanje emisije prekomjerne buke, odnosno smanjiti postojeća buka na dopuštene razine, dok su prema članku 4. Zakona, zaštitu od buke obvezni provoditi i osigurati njezino provođenje tijela državne uprave, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave te pravne i fizičke osobe koje obavljaju registrirane djelatnosti.

Člankom 8. Zakona propisano je da se mjere zaštite od buke provode u postupku izdavanja rješenja o prihvatljivosti zahvata za okoliš i rješenja o objedinjenim uvjetima zaštite okoliša sukladno posebnim propisima iz područja zaštite okoliša te da je ministarstvo nadležno za zdravstvo nadležno za davanje mišljenja kojim se utvrđuju posebni uvjeti vezano uz provedbu mjera zaštite od buke.

Člankom 9. stavkom 1. Zakona, propisano je da se provedba mjera zaštite od buke provodi i u postupku izdavanja rješenja o uvjetima građenja, lokacijske dozvole, građevinske dozvole ili uporabne dozvole, prema posebnom zakonu kojim se uređuju navedena područja.

Predloženim zakonom osigurava se provedba Uredbe (EU) 2019/1010 Europskog parlamenta i Vijeća od 5. lipnja 2019. o usklađivanju obveza izvješćivanja u području zakonodavstva povezanoga s okolišem te o izmjeni uredaba (EZ) br. 166/2006 i (EU) br. 995/2010 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva 2002/49/EZ, 2004/35/EZ, 2007/2/EZ, 2009/147/EZ i 2010/63/EU Europskog parlamenta i Vijeća, uredaba Vijeća (EZ) br. 338/97 i (EZ) br. 2173/2005 te Direktive Vijeća 86/278/EEZ (SL L 170, 25.6.2019., u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2019/1010), kojom je izmijenjena Direktiva 2002/49/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 25. lipnja 2002. o procjeni i upravljanju bukom iz okoliša (SL 189, 18.7.2002.) u dijelu koji se odnosi na obvezu izvješćivanja o primjeni navedene Direktive te se definiraju novi rokovi izrade i dostave strateških karata buke i akcijskih planova.

Nadalje, predloženim zakonom izvršeno je pojmovno usklađivanje važećih pojmova s odredbama posebnih propisa kojima se uređuje izdavanje okolišne dozvole te je uveden novi pojam "repozitorij podataka", definirano je da se strateške karte buke i akcijski planovi usklađuju s izmjenama u prostoru, odnosno preispituju se i, prema potrebi, revidiraju u slučaju veće promjene koja utječe na postojeće stanje buke te da moraju biti dostupni javnosti sukladno posebnim propisima. Ujedno, mijenjaju se odredbe o obavljanju sanitarnog nadzora nad gradnjom na način da u postupku izdavanja građevinske dozvole ili uporabne dozvole, prema posebnom zakonu, sanitarni inspektor Državnog inspektorata sudjeluje radi utvrđivanja uvjeta, odnosno potvrđivanja ispunjenosti uvjeta zaštite od buke, s obzirom da je u navedenim slučajevima riječ o postupcima sanitarnog nadzora nad gradnjom za koji je nadležan Državni inspektorat sukladno odredbama Zakona o Državnom inspektoratu (Narodne novine, broj 115/18), dopunjuju se odredbe važećeg Zakona tako da upravne poslove u prvom stupnju, obavlja upravno tijelo županije nadležno za poslove gospodarstva koje ne može izdati rješenje o ispunjavanju minimalno-tehničkih i drugih uvjeta za obavljanje djelatnosti dok Ministarstvo zdravstva ne utvrdi da li su u objektu provedene mjere zaštite od buke.

Također, prijedlogom zakona radi jasnoće odredbi u vezi s ovlašćivanjem pravnih osoba za obavljanje stručnih poslova zaštite od buke, brišu se upućivanja na normu 17025 u smislu prijelaznog razdoblja za akreditaciju, s obzirom je prijelazno razdoblje za akreditaciju isteklo 2011. godine te se nomotehnički dorađuju odredbe o nadležnosti komunalnog redarstva u provedbi Zakona radi jasnoće same odredbe.”


Odabrale i pripremile:
Lea Jagar,
Ana Turić, mag.iur.