16.12.2024.

Novi akti u saborskoj proceduri

Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak.

Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 31. listopada 2024. godine kojim se, između ostaloga, kao bitna novina predlaže oslobođenje od oporezivanja dohotka od nesamostalnog rada u razdoblju od pet godina za hrvatske iseljenike, državljane Republike Hrvatske s prebivalištem u Republici Hrvatskoj koji su najmanje dvije godine boravili u inozemstvu s ciljem doprinosa stvaranju poticajnog okruženja za povratak poduzetništva, zapošljavanje i ostanak iseljenih hrvatskih državljana u Republici Hrvatskoj te jačanju demografske slike zemlje.

Predložena porezna olakšica primjenjivala bi se na jednak način na sve povratnike koji ispune propisane uvjete te ne bi bile propisane iznimke. Na taj način osigurala bi se dosljedna provedba predložene olakšice u skladu s poreznom jednakošću. Hrvatski iseljenici ionako ne plaćaju porez na dohodak dok su u inozemstvu i njihovo oslobađanje poreza na pet godina u poreznom smislu ne predstavlja gubitak. Poticanjem njihova povratka i zapošljavanja, iseljenici mogu pridonijeti hrvatskom gospodarstvu i državnom proračunu kroz plaćanje poreza na dodanu vrijednost na potrošnju, rastu mirovina kroz plaćanje doprinosa za mirovinsko osiguranje i financiranju zdravstva kroz plaćanje doprinosa za zdravstveno osiguranje. Istodobno, pridonose popravljanju demografske slike Republike Hrvatske.

Cilj je stoga doprinijeti rastu hrvatskog gospodarstva kao i demografski opstanak odnosno ispunjenje ciljeva pronatalitetne politike.

Navedeno oslobođenje ostvarili bi hrvatski iseljenici u prekomorske i europske države utvrđene sukladno posebnom propisu kojim se uređuju odnosi Republike Hrvatske s Hrvatima izvan Republike Hrvatske. Točnije, pravo na oslobođenje ostvaruju oni hrvatski državljani koji bi prijavom prebivališta i boravišta prijavili povratak u Republiku Hrvatsku, nakon što su boravili u inozemstvu neprekidno najmanje dvije godine pod uvjetom da su u Republici Hrvatskoj trajno odjavili prebivalište ili prijavili privremeni odlazak, a nisu po nalogu tuzemnog poslodavca izaslani na rad u inozemstvo, kao i oni hrvatski državljani koji nikada nisu imali prijavljeno prebivalište u Republici Hrvatskoj. Temeljem podataka iz zbirke podataka o prebivalištu i boravištu ministarstva nadležnog za unutarnje poslove, pravo na oslobođenje ostvarivalo bi se od 1. siječnja godine u kojoj su ispunjeni uvjeti. Porezna uprava navedeno oslobođenje utvrđivala bi istekom godine po službenoj dužnosti u posebnom postupku utvrđivanja godišnjeg poreza na dohodak te o utvrđenom oslobođenju donosila rješenje. Iznimno, Porezna uprava će, osim temeljem podataka iz zbirke podataka o prebivalištu i boravištu ministarstva nadležnog za unutarnje poslove, u upravnom postupku utvrditi pravo na navedeno oslobođenje i poreznim obveznicima koji će podnošenjem obrasca za priznavanjem prava u posebnom postupku na Obrascu ZPP-DOH do kraja veljače tekuće godine za prethodnu godinu ili najkasnije do propisanog roka za podnošenje prigovora (31. srpnja tekuće godine za prethodnu godinu) dokazivati to pravo.

Nadalje predlaže se  povećati propisani iznos osnovnog osobnog odbitka s 560,00 eura na iznos od 600,00 eura te iznose osobnog odbitka za uzdržavanu djecu, uzdržavane članove i invalidnost primjenom postojećih koeficijenata na povećani iznos osnovnog osobnog odbitka kako je prikazano u nastavku:

Predlaže se povećati iznos godišnje porezne osnovice za primjenu više stope poreza na dohodak s 50.400,00 eura na 60.000,00 eura odnosno iznos mjesečne porezne osnovice s 4.200,00 eura na 5.000,00 eura. S ciljem dodatnog rasterećenja dohotka predlaže se propisati izmijenjeni raspon niže i više stope godišnjeg poreza na dohodak, a o kojima odlukom odlučuje predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave.

Predložene izmjene poreznog rasterećenja: povećanje osobnog odbitka, povećanje godišnje odnosno mjesečne porezne osnovice te izmjena raspona nižih i viših stopa godišnjeg poreza na dohodak dovest će do povećanja raspoloživog dohotka poreznih obveznika. Budući da bi navedene odredbe stupile na snagu 1. siječnja 2025. iste bi se primijenile pri prvom obračunu i isplati plaće u siječnju 2025. godine kada se, u najvećem broju slučajeva, isplaćuje plaća za rad u prosincu 2024. godine.

Zbog uočene  potrebe za stvaranjem pravednijeg poreznog sustava u oporezivanju fizičkih osoba koje ostvaruju primitke od iznajmljivanja stanova, soba i postelja putnicima i turistima i organiziranja kampova odnosno iznalaženja rješenja kojim bi se primici koje fizičke osobe ostvaruju po toj osnovi oporezivali ovisno o stupnju turističke razvijenosti jedinica lokalne samouprave, a koji se određuje prema propisima o turizmu, predlažu se nove granice iznosa paušalnog poreza po krevetu odnosno smještajnoj jedinici raspisane u četiri kategorije utvrđene prema indeksu turističke razvijenosti lokalne samouprave.

Nadalje, ukazala se potreba za ujednačavanjem postupanja pri utvrđivanju poreza na dohodak od otuđenja nekretnina i imovinskih prava odnosno izjednačavanjem pravila za utvrđivanje porezne obveze i primjenu oslobođenja u obje situacije. Navedeno se odnosi na priznavanje troškova ulaganja i otuđenja za koje porezni obveznik posjeduje vjerodostojne isprave u obje situacije te primjenu oslobođenja od plaćanja poreza u slučajevima ako je nekretnina služila za stanovanje poreznom obvezniku ili uzdržavanim članovima njegove uže obitelji, ako se nekretnine izvlašćuju na temelju posebnog zakona, ako je otuđenje izvršeno između bračnih drugova i srodnika u prvoj liniji i drugih članova uže obitelji, te između razvedenih bračnih drugova ako je otuđenje u neposrednoj svezi s razvodom braka i ako je otuđenje u neposrednoj vezi s nasljeđivanjem nekretnina i imovinskih prava u obje situacije.

Dodatno, kod dohotka od otuđenja nekretnina do sada je zakonom bio propisan samo dan nabave nekretnine međutim predlaže se dodati i dan kada je nekretnina osposobljena za upotrebu, budući da je taj podatak bitan kod utvrđivanja porezne obveze, jer nije polazište uvijek dan nabave iz kupoprodajnog ugovora već je u slučaju izgradnje, rekonstrukcije, promjene oblika i namjene nekretnine bitan dan osposobljavanja nekretnine za upotrebu.

Na 4. sjednici, 15. studenoga 2024. donesen je zaključak da se prihvaća Prijedlog zakona. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja uputit će se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga zakona.

Pripremila: Lidija Doko mag. iur.

Fotografija: Novi informator