Akti u proceduri
29.01.2020.
Novi akti u saborskoj proceduri
Prijedlog Zakona o izmjenama i dopuni Zakona o posebnom porezu na kavu i bezalkoholna pića, s Konačnim prijedlogom Zakona, Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Hrvatskoj narodnoj banci i Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o kreditnim institucijama.
Vlada Republike Hrvatske podnijela je po hitnom postupku 23. siječnja 2020. godine Saboru Prijedlog Zakona o izmjenama i dopuni Zakona o posebnom porezu na kavu i bezalkoholna pića, s Konačnim prijedlogom Zakona, u kojem je između ostalog navedeno:
“Zakonom o izmjenama i dopuni Zakona o posebnom porezu na kavu i bezalkoholna pića (Narodne novine, broj 121/19), koji je stupio je na snagu 1. siječnja 2020. godine, moderniziran je sustav oporezivanja bezalkoholnih pića u Republici Hrvatskoj, na način da je napušten dosadašnji linearni sustav oporezivanja bezalkoholnih pića utemeljen isključivo na količini te se zamjenjuje sustavom utemeljenim prema volumenu i prema sadržaju šećera, te sadržaju metil-ksantina i taurina, pri čemu će se na bezalkoholna pića s manjim sadržajem šećera plaća manji posebni porez. S obzirom na uočenu potrebu jednostavnijeg, jasnijeg i pojmovno preciznijeg normativnog izričaja u odnosu na definiciju predmeta oporezivanja i načina utvrđivanja posebnog poreza te otklanjanja svih eventualnih dvojbi u primjeni zakona, odnosno radi potpune određenosti i predvidivosti predlažu se ove izmjene zakona kojima je osnovna intencija stvaranje jasnog i transparentnog okruženja za porezne obveznike.”
Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Hrvatskoj narodnoj banci
Vlada Republike Hrvatske podnijela je po redovnom postupku 23. siječnja 2020. godine Saboru Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Hrvatskoj narodnoj banci, u kojem je između ostalog navedeno:
“Ovim se Prijedlogom zakona propisuje obvezna primjena Smjernice ESB-a u Hrvatskoj narodnoj banci od 1. siječnja 2021. godine. Time će se osigurati, između ostalog, kvalitetnija prezentacija informacija u financijskim izvještajima Hrvatske narodne banke s obzirom na prirodu poslovanja, ciljeve i zadatke središnje banke te približavanje računovodstvenim pravilima ostalih središnjih banaka država članica Europske unije i podrška boljoj pripremljenosti Hrvatske narodne banke za uvođenje eura kao službene novčane jedinice Republike Hrvatske. Uvođenje Smjernice ESB-a posljedično utječe na potrebu izmjena relevantnih članaka zakona koje se odnose na opće pričuve Hrvatske narodne banke i izračun dobiti (gubitka) Hrvatske narodne banke, kao i na potrebu uvođenja kategorija revalorizacijskih računa, rezervacija za rizike i si. propisanih Smjernicom ESB-a.”
Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o kreditnim institucijama
Vlada Republike Hrvatske podnijela je po redovnom postupku 23. siječnja 2020. godine Saboru Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o kreditnim institucijama, u kojem je između ostalog navedeno:
“U cilju postizanja pravne sigurnosti u odnosima s kreditnim institucijama nakon uspostave bliske suradnje Hrvatske narodne banke s Europskom središnjom bankom, Prijedlogom zakona precizirane su aktivnosti koje poduzimaju pojedina nadzorna tijela u okviru svojih ovlasti, a osobito u upravnim postupcima: izdavanja odobrenja za rad kreditnoj instituciji, izdavanja prethodne suglasnosti za stjecanje ili povećanje kvalificiranog udjela u kreditnoj instituciji, izdavanja prethodne suglasnosti za obavljanje funkcije člana uprave kreditne institucije i funkcije člana nadzornog odbora kreditne institucije, procjene planova oporavka, nalaganja mjera rane intervencije te izricanja upravnih sankcija. Kako bi se omogućilo da nakon uspostave bliske suradnje Hrvatska narodna banka provede upute za izricanje upravnih sankcija koje će joj izdati Europska središnja banka, Prijedlogom zakona se Hrvatskoj narodnoj banci dodjeljuje nadležnost za izricanje upravnih sankcija kreditnim institucijama i odgovornim osobama iz uprava kreditnih institucija. Hrvatska narodna banka, kao upravne sankcije, može izreći novčane kazne u istim maksimalnim iznosima koje su do sada mogli izricati sudovi u prekršajnim postupcima te periodične penale za slučaj trajnog kršenja propisa, koje će se izricati sve dok počinitelj ne prestane sa kršenjem propisa. Uz to bit će moguće dati i upozorenje, što je najblaži oblik upravne sankcije. Postupak izricanja upravnih sankcija od strane Hrvatske narodne banke u potpunosti se usklađuje s postupkom izricanja administrativnih kazni od strane Europske središnje banke.”
Odabrali i pripremili:
Danijela Kalanj, mag. iur.
Željko Tomljenović, mag. iur.