Akti u proceduri

05.05.2025.
Novi akti u saborskoj proceduri
Prijedlog zakona o prestanku važenja Zakona o općoj sigurnosti proizvoda, s Konačnim prijedlogom zakona; Prijedlog zakona o provedbi Uredbe (EU) 2023/988 o općoj sigurnosti proizvoda, s Konačnim prijedlogom zakona.
Prijedlog zakona o prestanku važenja Zakona o općoj sigurnosti proizvoda, s Konačnim prijedlogom zakona podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 10. travnja 2025. godine, uz prijedlog da se donese po hitnom postupku.
Zakonom o općoj sigurnosti proizvoda u nacionalno zakonodavstvo prenesena je Direktiva 2001/95/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 3. prosinca 2001. o općoj sigurnosti proizvoda. Međutim, Direktivu je bilo nužno revidirati zbog razvoja novih tehnologija i internetske prodaje kako bi se ''osigurala dosljednost s razvojem zakonodavstva Europske unije o usklađivanju i zakonodavstva o normizaciji, kao i bolje funkcioniranje opoziva proizvoda zbog sigurnosti''. Stoga je donesena nova Uredba (EU) 2023/988 Europskog parlamenta i Vijeća od 10. svibnja 2023. o općoj sigurnosti proizvoda koja je u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u svim državama članicama od 13. prosinca 2024. i stavlja prethodnu Direktivu izvan snage. Uredba osigurava da proizvodi koji se stavljaju na tržište Europske unije udovoljavaju visokoj razini sigurnosnih zahtjeva, propisuje odgovornost svakog pojedinog gospodarskog subjekta u distribucijskom lancu te je moderniziran RAPEX (sad Safety Gate).
Provedba Uredbe će biti osigurana Zakonom o provedbi Uredbe (EU) 2023/988 o općoj sigurnosti proizvoda koji je u postupku donošenja, stoga je bilo potrebno donijeti Zakon o prestanku važenja Zakona o općoj sigurnosti proizvoda.
Prijedlog zakona o provedbi Uredbe (EU) 2023/988 o općoj sigurnosti proizvoda, s Konačnim prijedlogom zakona podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 26. ožujka 2025. godine, uz prijedlog da se donese po hitnom postupku.
Uredba (EU) 2023/988 Europskog parlamenta i Vijeća od 10. svibnja 2023. o općoj sigurnosti proizvoda stupila je na snagu 12. lipnja 2023., u cijelosti je obvezujuća i izravno se primjenjuje u svim državama članicama od 13. prosinca 2024.
Direktivom 2001/95/EZ od 3. prosinca 2001. o općoj sigurnosti proizvoda koja je prenesena u naše zakonodavstvo odredbama Zakona o općoj sigurnosti proizvoda, propisani su između ostalog opći sigurnosni zahtjevi za sigurnost potrošačkih proizvoda. ''Direktivu 2001/95/EZ je bilo nužno revidirati i ažurirati u kontekstu razvoja novih tehnologija i internetske prodaje kako bi se osigurala dosljednost s razvojem zakonodavstva Europske unije o usklađivanju i zakonodavstva o normizaciji, kao i bolje funkcioniranje opoziva proizvoda zbog sigurnosti. Osim navedenoga, bilo je potrebno osigurati i jasniji okvir za proizvode koji imitiraju hranu koji su dosad bili regulirani Direktivom Vijeća 87/357/EEZ od 25. lipnja 1987. (…) Kako su Uredbom (EU) 2023/988 uređena navedena pitanja, Direktiva 2001/95/EZ i Direktiva 87/357/EEZ su istom stavljene izvan snage.''
Uredbom (EU) 2023/988 se osigurava da proizvodi koji se stavljaju na tržište Europske unije udovoljavaju visokoj razini sigurnosnih zahtjeva, što bi se trebalo postići ''dizajnom i obilježjima proizvoda, uzimajući u obzir predviđenu i predvidljivu uporabu i uvjete uporabe određenog proizvoda''.
''Uredba (EU) 2023/988 propisuje i mjere kojima se jamči da se tijekom procjene sigurnosti uzimaju u obzir rizici za najranjivije skupine potrošača, rodni aspekti i rizici koji su povezani s kibernetičkom sigurnošću, te općenito sa stupnjem digitalizacije koji je znatno uznapredovao.''
Za razliku od dosadašnjeg uređenja, Uredbom (EU) 2023/988 je propisano ''da su svi gospodarski subjekti koji sudjeluju u lancu opskrbe i distribucije dužni poduzimati odgovarajuće mjere kojima osiguravaju stavljanje na raspolaganje na tržištu isključivo proizvoda koji su sigurni i koji udovoljavaju kriterijima propisanim predmetnom Uredbom'', te predviđa obvezu da gospodarski subjekti uspostave vlastite interne postupke.
''U svrhu smanjivanja rizika od stavljanja na tržište nesigurnih proizvoda putem interneta, propisuje se obveza suradnje pružatelja internetskih platformi s tijelima za nadzor tržišta, koja posljedično mogu zatražiti od pružatelja internetskih platformi da uklone ili onemoguće pristup opasnim proizvodima bez nepotrebnog odgađanja, a svakako u roku od dva radna dana. Proizvodi koji se uvoze u Europsku uniju mogu se staviti na tržište samo ako postoji gospodarski subjekt s poslovnim nastanom u Uniji koji je odgovoran za njihovu sigurnost, te kojem su povjerene zadaće povezane s takvim proizvodima i koji komunicira s tijelima za nadzor tržišta i, prema potrebi, u slučaju rizika koji su povezani s proizvodom, obavlja potrebne radnje kako bi osigurao sigurnost proizvoda.'' Sustav Unije za brzu razmjenu informacija (RAPEX) je moderniziran i sad se zove Safety Gate.
Radi ekonomičnosti, efikasnosti i razumljivosti zakonskih odredbi, predlaže se donijeti novi jedinstveni provedbeni propis, a ne izmjena i dopuna važećih propisa. Stoga se ovim Prijedlogom zakona uspostavljaju uvjeti za provedbu Uredbe (EU) 2023/988, ''kako bi se osigurali adekvatni nacionalni mehanizmi i prekršajne odredbe koji će osigurati stavljanje sigurnih proizvoda na tržište Republike Hrvatske''.
Prijedlogom se određuje više nadležnih tijela za provedbu Uredbe, zbog njezine horizontalne prirode, '' kako bi se osigurala sveobuhvatnost i potpuna sektorska pokrivenost, a time i pravna sigurnost u ovom području''.
Kako bi se osigurala jasnoća pruženih informacija o sigurnosti potrošačkih proizvoda, Prijedlogom zakona propisano je da se pod formulacijom ''jezik lako razumljiv potrošačima'' smatra hrvatski jezik i latinično pismo. Prijedlogom zakona propisana je mogućnost da potrošači i druga tijela ili osobe nadležnim tijelima podnose i pisane predstavke vezane uz povrede Uredbe (EU) 2023/988.
''Prijedlogom zakona određuje se Državni inspektorat kao jedinstvena nacionalna kontaktna točka za dostavu službenih obavijesti putem sustava brzog uzbunjivanja za razmjenu informacija o korektivnim mjerama u vezi s opasnim proizvodima i za kontakt s Europskom komisijom, kao i ovlasti kontaktne točke.''
Ovlast za nadzor i dalje imaju inspektori tijela državne uprave nadležnog za inspekcijske poslove, ali Prijedlogom zakona se ''izrijekom uz nadležnost Državnog inspektorata za provođenje nadzora nad provedbom ovoga Prijedloga zakona, propisuje i nadležnost drugih tijela koja provode nadzor nad sigurnošću specifičnih proizvoda'', a to su: Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti, Ministarstvo zdravstva, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, Ministarstvo unutarnjih poslova i Državni zavod za mjeriteljstvo. Prijedlogom zakona propisane su učinkovite prekršajne sankcije te kriteriji koji se primjenjuju pri odlučivanju o vrsti i mjeri kazne.
Pripremila: Lana Matanović, univ. mag. iur.
Fotografija: Novi informator