08.07.2024.

Novi akti u saborskoj proceduri

Prijedlog zakona o Središnjem registru stanovništva i Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti zraka.

Prijedlog zakona o Središnjem registru stanovništva

Prijedlog zakona o Središnjem registru stanovništva podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 4. srpnja 2024. godine, kojim se uspostavlja službena evidencije stanovništva koja bi sadržavala podatke o stanovništvu i njihovim obilježjima, podatke o srodstvu upisanih osoba te podatke o kućanstvima i njihovim obilježjima.

Prijedlogom zakona predlaže se ustrojiti Središnji registar stanovništva (u daljnjem tekstu: Središnji registar) te će se zakonskim odredbama odrediti način korištenja upisanih podataka, osnovna načela te pojmovi bitni za primjenu toga Zakona.

Određuje se da Središnji registar uspostavlja i vodi Ministarstvo financija, Porezna uprava. Glede obuhvata upisanih osoba, kao stanovnika za potrebe ovoga Zakona, predlaže se skup osoba koje su izravno ili neizravno povezane s pravnim sustavom Republike Hrvatske.

Sam ustroj Središnjeg registra predlaže se na način da se podaci preuzimaju iz već postojećih službenih evidencija putem OIB-a te da se tek točno određeni podaci mogu prikupiti dobrovoljnim izjavama osoba na koje se odnose.

Za ustroj Središnjeg registra potrebno je jasno definirati evidencije koje će služiti kao izvor podataka, rokove, pravila i način postupanja kako bi se u potpunosti osigurala zaštita temeljnih načela Središnjeg registra načelo zaštite osobnih podataka i načelo povjerenja i točnosti.

Potrebno je i precizno definirati način generiranja podataka o srodstvu i kućanstvima. Eventualno potrebne izjave upisanih osoba za generiranje kućanstva potrebno je ograničiti na nužne podatke te je stoga zakonskim odredbama nužno definirati pretpostavke uspostave kućanstva, koje se iznimno dokazuju ako pretpostavke ne zadovoljavaju činjenično stanje.

Osobama upisanim u Središnji registar mora se omogućiti uvid u za njih upisane podatke, traženje potvrde o upisanim podacima osobe te dojavljivanje eventualnih netočnosti u upisanim podacima.

Međutim, ustroj Središnjeg registra ne mijenja ulogu i način vođenja postojećih službenih evidencija te je stoga nužno jasno definirati da će se eventualni ispravci podataka provoditi u izvorima podataka, a ne u Središnjem registru.

S obzirom na značajne ciljeve koji se uspostavom Središnjeg registra postižu, razvidno je da će podatke iz Središnjeg registra koristiti veliki broj korisnika - tijela državne uprave, druga državna tijela, pravosudna tijela, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe koje se dijelom financiraju, izravno ili neizravno, iz sredstava proračuna ili kojima su osnivači, odnosno jedan od osnivača Republika Hrvatska ili jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave te pravne osobe kojima su povjerene javne ovlasti. Jasno definirana pravila pristupa i korištenja podataka iz Središnjeg registra od strane korisnika odredit će se zakonskim odredbama te na temelju zakonskih odredbi podzakonskim propisima.

Prijelaznim i završnim odredbama potrebno je jasno definirati rokove i obveze uključenih strana za ustroj Središnjeg registra, a sve kako bi se puna primjena Zakona o Središnjem registru stanovništva omogućila od 1. lipnja 2026.

Posljedično, omogućit će se dostupnost podataka o stanovništvu, srodstvu i kućanstvima te njihovim bitnim obilježjima na jednom mjestu, u usporedivoj vremenskoj i prostornoj dimenziji. Stoga će Središnji registar i sadržani podaci omogućiti ciljanu socijalnu politiku, ukinuti potrebu popisa stanovništva, omogućiti praćenje i obradu podataka za potrebe strategija i praćenja makroekonomskih pokazatelja te povećati efikasnost provedbe upravnih, poreznih i drugih postupaka.

Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti zraka

Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zaštiti zraka podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 4. srpnja 2024. godine.

Kao osnovna pitanja koja se planiraju urediti Zakonom navodi se:

 - definiraju se iznosi prekršajnih odredbi u eurima sukladno Zakonu o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj i Odluci o objavi uvođenja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj Vlade Republike Hrvatske.

- nadopunjuje se odredba kojom se dodatno definiraju pravne osobe koje mogu provoditi poslove izrade akcijskih planova za poboljšanje kvalitete zraka.

- dopunjuje se odredba kojom se definira obveznik koji mora osigurati provedbu odluke o mjerenjima posebne namjene.

- dopunjuje se okvir nadležnosti (dodatna prateća dokumentacija) vezano uz pregled pomorskog objekta od strane nadležnog tijela Republike Hrvatske te prekršajne odredbe u dijelu koji se odnosi na kažnjavanje odgovornih osoba na pomorskom objektu.

- dopunjuje se  odredba o definiranju svih obveza pravnoj osobi za provedbu aktivnosti koje proizlaze iz važećeg Zakona o zaštiti zraka i za koje pri nadzoru nadležna inspekcija Državnog inspektorata može narediti otklanjanje uočenih nepravilnosti pri njihovoj provedbi.

Dodatno se usklađuje i nadopunjuje i pravni okvir za provedbu evidencije i praćenje emisija iz motora koji se ugrađuju u necestovne pokretne strojeve i motorna vozila, definiranje kriterija za evidenciju emisija onečišćujućih tvari u zrak iz pokretnih izvora, upis podataka o pokretnim izvorima u registar, način i rok dostave izvješća o emisijama te usklađivanje i definiranje prekršajnih odredbi.

 

Pripremila: Lidija Doko mag. iur.

Fotografija: Novi informator