Akti u proceduri
18.11.2024.
Novi akti u saborskoj proceduri
Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama.
Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 10. listopada 2024. godine u svrhu propisivanja uvjeta za sudjelovanje potpuno automatiziranih vozila u prometu na cestama, kao i za vrijeme testiranja sustava za automatiziranu vožnju (ADS) u realnim uvjetima u prometu na cestama.
S obzirom na razvoj tehnologije umjetne inteligencije u prometu na cestama potrebno je važeći zakon dopuniti novim odredbama koje će omogućiti automatiziranim vozilima sigurno i nesmetano sudjelovanje u prometu na cestama, kao i za vrijeme testiranja sustava za automatiziranu vožnju (ADS) u realnim uvjetima u prometu na cestama. Propisivanjem uvjeta za prometovanje potpuno automatiziranih vozila, uredit će se zahtjevi koje moraju ispunjavati takva vozila kada sudjeluju u prometu na cestama. Osobito, predloženim zakonom propisuje se da se testiranje navedene tehnologije može obavljati samo na cestama u granicama područja koje odobri pravna osoba koja upravlja cestom, a ako takvo vozilo prometuje izvan odobrenog područja, bit će potrebno, uz odobrenje pravne osobe koja upravlja cestom, ishoditi i prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za poslove prometa.
Novim odredbama propisuje se zabrana ometanja prometovanja potpuno automatiziranih vozila od strane ostalih sudionika u prometu. Propisuje se uloga operatora u vozilu i operatora intervencije na daljinu, njihove dužnosti i obveze, odgovornost za počinjene prekršaje u prometu kao i vrste prekršaja koji se mogu izreći vlasnicima potpuno automatiziranih vozila kao pravnim osobama i ostalim osobama koji sudjeluju u prometu potpuno automatiziranih vozila.
Također, predloženim zakonom propisuje se koje podatke (koje je vozilo zabilježilo) i u kom roku je obavezan čuvati vlasnik potpuno automatiziranog vozila, obavezu dostave tih podataka na zahtjev nadležnih tijela, tko ima pravo pristupa podacima prikupljenim putem videonadzora, kao i situacije i uvjete pod kojima se navedeni podaci moraju pohraniti.
Nadalje, predloženim zakonom uređuje se i obveza proizvođača da u slučaju prometne nezgode nadležnim tijelima dostavi podatke koje je vozilo snimilo za vrijeme vožnje.
Ovim Zakonom uredit će se pitanje odgovornosti u slučaju nesreće kao i odgovornost za prometne prekršaje ovisno o tome je li ih počinio proizvođač, vlasnik vozila, operator u vozilu odnosno operator intervencije na daljinu ili ostali sudionici u prometu na cestama te odgovorne osobe, poput proizvođača, uvoznika i slično.
Također, predloženim zakonom je potrebno osigurati provedbu uredbi Europske unije u području automatizirane vožnje i automatiziranih vozila.
Potpuno automatizirana vozila donose brojne prednosti koje mogu značajno utjecati na društvo, gospodarstvo i svakodnevni život, osobito u pogledu sigurnosti u prometu na cestama. Naime, potpuno automatizirana vozila mogu utjecati na smanjenje broja prometnih nesreća koje su posljedica ljudskih grešaka, kao što su nepažnja, umor ili vožnja pod utjecajem alkohola. Isto tako, ova vozila mogu poboljšati mobilnost za ljude koji ne mogu voziti, kao što su starije i nemoćne osobe, osobe s invaliditetom ili osobe koje nemaju vozačku dozvolu, čime se povećava kvaliteta njihovog života.
Završno, s obzirom na to da je u zakonodavnoj proceduri Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prijevozu u cestovnom prometu kojim se, između ostaloga, uređuje obavljanje djelatnosti automatiziranog cestovnog prijevoza putnika, potrebno je intervenirati u Zakon, kako bi se isti, u pogledu sigurnosti prometovanja automatiziranih vozila, uskladio s naprijed navedenim Zakonom.
Na 3. sjednici, 25. listopada 2024. donesen je zaključak da se prihvaća Prijedlog zakona. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja uputit će se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga zakona.
Pripremila: Lidija Doko mag. iur.
Fotografija: Novi informator