02.03.2024.

Novi akti u saborskoj proceduri

Prijedlog zakona o provedbi Uredbe (EU) 2020/740 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. svibnja 2020. o označivanju guma s obzirom na učinkovitost potrošnje goriva i druge parametre, Izmjeni Uredbe (EU) 2017/1369 i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) BR. 1222/2009, s Konačnim prijedlogom zakona i Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama zakona o audiovizualnim djelatnostima.

Prijedlog zakona o provedbi Uredbe (EU) 2020/740 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. Svibnja 2020. o označivanju guma s obzirom na učinkovitost potrošnje goriva i druge parametre, Izmjeni Uredbe (EU) 2017/1369 i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) BR. 1222/2009, s Konačnim prijedlogom zakona

Prijedlog zakona o provedbi Uredbe (EU) 2020/740 Europskog parlamenta i Vijeća od 25. Svibnja 2020. o označivanju guma s obzirom na učinkovitost potrošnje goriva i druge parametre, Izmjeni Uredbe (EU) 2017/1369 i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ) BR. 1222/2009, s Konačnim prijedlogom (u nastavku teksta: Zakon) zakona podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 8. veljače uz prijedlog da se sukladno članku 206. Poslovnika Hrvatskog sabora predloženi Zakon donese po hitnom postupku.

Kao osnovna pitanja koja se planiraju urediti Zakonom navodi se:

„U cilju osiguravanja slobode kretanja roba na unutarnjem tržištu, neophodno je osigurati sukladnost proizvoda, u ovom slučaju guma sa zakonodavstvom Unije o usklađivanju. Na taj način roba, u ovom slučaju gume ispunjavaju zahtjeve kojima se osigurava visoka razina zaštite javnih interesa, kao što su zaštita zdravlja i sigurnost općenito, zaštita potrošača, zaštita okoliša, javna sigurnost i zaštita svih drugih javnih interesa zaštićenih tim zakonodavstvom.

Pravni okvir za nadzor tržišta uspostavljen novom Uredbom (EU) 2019/1020 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o nadzoru tržišta i sukladnosti proizvoda i o izmjeni Direktive 2004/42/EZ i uredbi (EZ) br. 765/2008 i (EU) br. 305/2011(Tekst značajan za EGP) (SL L 169, od 25.6.2019.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2019/1020), dopunjava i jača postojeće odredbe u zakonodavstvu Unije o usklađivanju koje se odnose na nadzor proizvoda na tržištu i kontrolu tih proizvoda koji ulaze na tržište Europske unije.

U svrhu postizanja još više razine sigurnosti potrošačkih proizvoda ovim Zakonom propisan je postupak brze razmjene informacija tijela za nadzor tržišta s Europskom komisijom (sustav RAPEX) o proizvodima koji predstavljaju ozbiljan rizik, odnosno postupak brze razmjene u slučajevima kada nadležna inspekcijska tijela kroz svoja postupanja utvrde da neki proizvod pronađen na tržištu predstavlja ozbiljan rizik. Od 13. prosinca 2024. sustav brzog uzbunjivanja RAPEX mijenja naziv u Safety Gate, tako da se ovim Zakonom osigurava provedba Uredbe (EU) 2023/988 Europskog parlamenta i Vijeća od 10. svibnja 2023. o općoj sigurnosti proizvoda, izmjeni Uredbe (EU) br. 1025/2012 Europskog parlamenta i Vijeća i Direktive (EU) 2020/1828 Europskog parlamenta i Vijeća te o stavljanju izvan snage Direktive 2001/95/EZ Europskog parlamenta i Vijeća i Direktive Vijeća 87/357/EEZ (Tekst značajan za EGP) (SL L 135, 23.5.2023), (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2023/988), u dijelu u kojem se sustav brzog uzbunjivanja, Safety Gate, primjenjuje na označivanje guma s obzirom na učinkovitost potrošnje goriva i druge parametre.

Vezano uz troškove inspekcijskog postupka ovim Zakonom propisuje se kako isti obuhvaćaju i troškove kupnje uzoraka proizvoda uključivši i slučajeve kupnje pod tajnim identitetom, s obzirom da Uredba (EU) 2019/1020 predviđa dodjeljivanje istih ovlasti tijelima za nadzor tržišta, a koja je posebice primjenjiva u slučajevima kada se proizvodi prodaju na daljinu. Vezano uz navedeno, nadležno inspekcijsko tijelo u skladu s ovim Zakonom ima pravo besplatno uzimati uzorke proizvoda stavljenih na tržište i dati ih na ispitivanje, što podrazumijeva i proizvode koji se prodaju na daljinu, budući se isti sukladno članku6. Uredbe (EU) 2019/1020 smatraju stavljenim na tržište. Time je opravdano da se u troškove inspekcijskog postupka uvrste i predmetni troškovi kupnje proizvoda, a koje je dužan snositi gospodarski subjekt ukoliko se u okviru inspekcijskog postupka utvrdi da je proizvodne sukladan.

Ovim Zakonom definirane su odredbe o poduzimanju upravnih mjera (formalna nesukladnost, korektivne mjere, zapisnik o inspekcijskom nadzoru, rješenje gospodarskom subjektu) od strane nadležne inspekcije. Navedenim doradama prije poduzimanja korektivnih mjera gospodarskog subjekta će se obavijestiti o poduzimanju mjera i omogućit će mu se izjašnjavanje u odgovarajućem razdoblju, ne kraćem od deset radnih dana, osim ako to nije moguće zbog hitnosti poduzimanja mjere u svrhu zaštite zdravlja i sigurnosti ili nekog drugog razloga povezanog s javnim interesom. Također se propisuje postupanje nadležnih tijela u slučaju proizvoda koji se nude na prodaju putem interneta ili drugim sredstvima prodaje na daljinu, a u svrhu uklanjanja ozbiljnog rizika.

Ovim Zakonom se normativno strukturiraju prekršajne odredbe u smislu da su iste razrađene prema pojedinačnim obvezama gospodarskih subjekata, te u skladu s tim i definirane novčane kazne imajući u vidu stupanj odgovornosti svakog pojedinog gospodarskog subjekta u distribucijskom lancu (dobavljač guma, distributer guma, dobavljač novih vozila, distributer novih vozila te pružatelj usluga smještaja informacija na poslužitelju(hosting)).“

Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama zakona o audiovizualnim djelatnostima

Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama zakona o audiovizualnim djelatnostima podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 22. veljače 2024. godine.

„Izmjenama Zakona o audiovizualnim djelatnostima uvela bi se mogućnost dodatnog financiranja razvoja i proizvodnje hrvatskih audiovizualnih djela neovisnih proizvođača kroz mogućnost da se iznos sredstava uplaćenih kao razna fiskalna davanja investira u nova audiovizualna djela, čime bi se pridonijelo njihovoj kvaliteti, stabilnosti razvoja neovisnih proizvođača, razvoju hrvatskoga kulturnog proizvoda te poticanju razvoja struke i rastu zapošljavanja.

Predloženim izmjenama povećat će se sredstva za razvoj i proizvodnju hrvatskih audiovizualnih djela (neovisnih proizvođača) što će doprinijeti kvaliteti i stvoriti povoljne uvjete razvoja i konkurentnosti hrvatskog kulturnog proizvoda na tržištu.

Predloženi model potiče investiranje u razvoj i proizvodnju audiovizualnih djela kao kulturnih proizvoda, generiranje potrošnje, povećanje angažmana i zapošljavanja u industriji te razvoj struke. Mogućnost investiranja iznosa uplaćenih davanja omogućit će poduzećima u području filma veću održivost i mogućnost sustavnog planiranja investiranja u razvoj i proizvodnju novih kulturnih djela. Prema posljednjim istraživanjima udio mikro poduzeća u sektoru filma iznosi 92,9 % što uz projektnu prirodu rada sektor čini ranjivim na zastoje i pauze u proizvodnji između projekata te na nemogućnost brzog pronalaska početne investicije za razvoj novih projekata. Predlaže se i donošenje podzakonskog akta koji će urediti pitanje dodjele financijskog poticaja.“

Pripremila: Lidija Doko mag. iur.

Fotografija: Novi informator