23.02.2021.

Novi akti u saborskoj proceduri

Prijedlog Zakona o izmjeni Zakona o željeznici, s Konačnim prijedlogom zakona i Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sustavu civilne zaštite, s Konačnim prijedlogom zakona.

Prijedlog Zakona o izmjeni Zakona o željeznici, s Konačnim prijedlogom zakona

Vlada Republike Hrvatske je 4. veljače 2021. godine Hrvatskom saboru podnijela Prijedlog Zakona o izmjeni Zakona o željeznici, s Konačnim prijedlogom zakona uz prijedlog da se spomenuti Zakon donese po hitnom postupku. U prijedlogu se ukratko ocjenjuje postojeće stanje te se navode osnovna pitanja koja će se urediti predloženim izmjenama:

“Novi Zakon o izmjeni Zakona o željeznici donosi se radi dodatnog usklađivanja s odredbama Direktive 2012/34/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 21. studenoga 2012. o uspostavi jedinstvenog Europskog željezničkog prostora (preinačena) (Tekst značajan za EGP) (SL L 343, 14.12.2012.) (u daljnjem tekstu: Direktiva 2012/34/EU), a sukladno pismu službene obavijesti- Povreda br. 2016/2171 - Prijenos Direktive 2012/34/EU u hrvatsko zakonodavstvo na što se Republika Hrvatska obvezala odgovorom Europskoj komisiji u rujnu 2020.

Ocjena je Europske komisije bila da hrvatsko zakonodavstvo nije ispravno prenijelo odredbe članka 46. stavaka 2., 5. i 6. Direktive 2012/34/EU koje se odnose na postupak usuglašavanja koji provodi upravitelj infrastrukture s podnositeljima zahtjeva u slučaju sukoba zahtjeva za infrastrukturni kapacitet.

Nacrtom prijedloga zakona mijenja se članak 61. Zakona o željeznici na način da se jezično i pravno usklađuje sa člankom 46. Direktive. Članak 61. se odnosi na situaciju u kojoj nekoliko željezničkih prijevoznika traži od upravitelja infrastrukture dodjelu trasa odnosno pristupa željezničkoj infrastrukturi kako bi mogli obavljati svoju djelatnost, prijevoz putnika i/ili tereta, a isti zahtjevi su međusobno u koliziji (u pogledu vremenskog razdoblja, trasa). Predmetni članak propisuje postupak koji u tom slučaju upravitelj infrastrukture provodi sa željezničkim prijevoznicima kako bi osigurao najbolje moguće ispunjavanje njihovih zahtjeva (u mjeri u kojoj je to moguće).

Kako bi se u potpunosti ispunili zahtjevi vezano na postupak usuglašavanja, bilo je potrebno odgovarajuće izmijeniti relevantnu odredbu Zakona o željeznici („Narodne novine“, broj 32/19.).”

Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sustavu civilne zaštite, s Konačnim prijedlogom zakona

Vlada Republike Hrvatske podnijela je po hitnom postupku predsjedniku Hrvatskog sabora Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sustavu civilne zaštite, s Konačnim prijedlogom zakona, aktom od 17. prosinca 2020. godine. Potreba predložene izmjene obrazlaže se kako slijedi:

Zakon o sustavu civilne zaštite (Narodne novine, br. 82/15, 118/18 i 31/20) stupio je na snagu 1. kolovoza 2015. Zakonom se uređuje sustav i djelovanje civilne zaštite, prava i obveze tijela državne uprave, jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravnih i fizičkih osoba, osposobljavanje za potrebe sustava civilne zaštite, financiranje civilne zaštite, upravni i inspekcijski nadzor nad provedbom tog Zakona i druga pitanja važna za sustav civilne zaštite.

Zakonom o sustavu civilne zaštite se u pravni poredak Republike Hrvatske prenosi Direktiva 2012/18/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 4. srpnja 2012. godine o kontroli opasnosti od velikih nesreća koje uključuju opasne tvari, o izmjeni i kasnijem stavljanju izvan snage Direktive Vijeća 96/82/EZ (Tekst značajan za EPG) (SL L 197, 24. 7. 2012.).

Europska komisija pokrenula je postupak povrede prava, pismo službene obavijesti povreda br. 2019/2273, zbog neispravnog prenošenja u nacionalni pravni sustav članka 3. točaka 5., 7. i 8., članka 6. stavka 3., članka 10. stavka 3., članka 11., članka 12. stavaka 1., 2. i 3. te stavaka 5., 6. i 7., članka 13. stavaka 1. i 2., članka 14. stavaka 2. i 4., članka 15., članka 17., članka 19. stavka 1. i članka 20. stavaka 2., 3., 4. i 5. te stavaka 7. i 8. navedene Direktive. Nadležnosti koje su prenesene na Ministarstvo unutarnjih poslova sadržane su u člancima 12. i 14. Direktive.

Predloženim izmjenama i dopunama Zakona o sustavu civilne zaštite uklonit će se nepravilnosti u prenošenju navedene Direktive te izvršiti dodatno usklađivanje iz područja nadležnosti Ministarstva unutarnjih poslova.

S time u vezi potrebno je u Zakon o sustavu civilne zaštite uvrstiti definicije pojmova: domino-efekt, opasna tvar, operater, područje postrojenja i vanjski plan, propisati obvezu donošenja Odluke o izradi Vanjskog plana bez odgađanja, obvezu pravovremenog dostavljanja usklađenih podataka od strane operatera, kao i uspostaviti nadzor nad pravovremenošću donošenja Vanjskog plana. Jasnije se razrađuje obveza pružanja preispitanih i usklađenih informacija svim osobama koje bi mogle biti pogođene velikom nesrećom, određuje se nadležno tijelo za pružanje tih informacija te propisuje obveza obavješćivanja druge države o obrazloženoj odluci da nema prekogranične opasnosti od velike nesreće i obvezi izrade Vanjskog plana.”


Odabrale i pripremile:
Lea Jagar
Ana Turić, mag.iur.