22.09.2023.

Novi akti u saborskoj proceduri

Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak, Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopuni Zakona o lokalnim porezima, Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o doprinosima i Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom.

Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak

Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 7. rujna 2023. godine.

Kao razlike između rješenja koja se predlažu Konačnim Prijedlogom zakona u odnosu na rješenja iz Prijedloga zakona i razlozi zbog kojih su te razlike nastale, ističe se:

„U odnosu na tekst Prijedloga zakona, koji je raspravljen u prvom čitanju u Hrvatskome saboru, u tekstu Konačnog prijedloga zakona nastale su određene razlike kao posljedica  uvažavanja stajališta iznesenih tijekom rasprave te promišljanja predlagatelja u cilju poboljšanja odredbi Konačnog prijedloga zakona.

Potaknuti provedenom raspravom u kojoj su zastupnici istaknuli problem fiskalnog učinka na proračune jedinica lokalne samouprave zbog ukidanja prireza porezu na dohodak na sve vrste dohotka, a ne samo onih vrsta kojima je, predloženim izmjenama, omogućena autonomija lokalnih vlasti u određivanju poreznih stopa, predlagatelj predlaže povećanje poreznih stopa za konačne dohotke (dohodak od imovine, dohodak od kapitala i drugi dohoci koji se smatraju konačnim). Zastupnik Peđa Grbin ispred Kluba zastupnika SDP-a, zastupnica Sabina Glasovac, zastupnica Sandra Benčić ispred Kluba zastupnika Možemo i zastupnik Mišel Jakšić problematizirali su ne predlaganje uvećanja stopa poreza na dohodak ostvarenog po osnovi kapitala i imovine (dividenda, najam i dr.).

Također smatraju neprihvatljivim primjenu poreznog rasterećenja i na one građane, koji imaju udjele u trgovačkim društvima i koji ostvaruju dohodak od kapitala (npr. po osnovi trgovanja dionicama). Naime, dohodak ostvaren po osnovi kapitala i imovine (dividenda, najam i dr.) oporezivao bi se primjenom propisane porezne stope bez uvećanja porezne obveze za prirez porezu na dohodak.

Nadalje, zastupnica Sabina Glasovac, zastupnica Ivana Kekin, zastupnik Peđa Grbin ispred Kluba zastupnika SDPa i zastupnik Damir Bakić ispred Kluba zastupnika Možemo ističu problem nemogućnosti nadoknade prihoda jedinicama lokalne samouprave s osnove ukidanja prireza porezu na dohodak na konačne dohotke, a na koje iste ne mogu utjecati podizanjem stope poreza na dohodak, jer se isto nije omogućilo odnosno problem financiranja i kvalitete javnih usluga koje jedinice lokalne samouprave pružaju građanima.

U tom smislu predlaže se i povećanje poreznih stopa koje se primjenjuju pri oporezivanju konačnih dohodaka s 10% na 12%, s 20% na 24% i s 30% na 36%. Sukladno navedenome dodani su novi članci 24., 28., 30., 31., 34. i 37. u Konačni prijedlog zakona.

S ciljem poticanja građana da svoju štednju ulažu u dužničke vrijednosne papire i instrumente tržišta novca koje izdaje Republika Hrvatska i jedinice lokalne samouprave (primjerice državne obveznice, trezorski zapisi i sl.), predlagatelj predlaže izjednačavanje poreznog tretmana dohotka od kapitala s osnove kamata ostvarenih ulaganjem u obveznice, budući da iste nisu oporezive, s kamatama ostvarenim ulaganjem u ostale dužničke vrijednosne papire i instrumente tržišta novca koje izdaje Republika Hrvatska i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave.

Također, kako bi se građanima olakšao brzi povrat uloženih sredstava, ukoliko im je isti nužan, odnosno kako se građane zbog njihove životne situacije i odluke da ulažu svoju štednju u vrijednosne papire i instrumente tržišta novca koje izdaje Republika Hrvatska i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave ne bi dovelo u nepovoljniji položaj, predlagatelj predlaže propisati kako se otuđenjem, u dijelu koji se odnosi na otuđenje financijske imovine, ne smatra i otuđenje dužničkih vrijednosnih papira i instrumenata tržišta novca koje izdaje Republika Hrvatska i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave. Temeljem navedenog dopunjen je članak 23. Prijedloga zakona koji postaje članak 26. ovoga Zakona i dodan je novi članak 25.

Predlagatelj je dodatno pojmovno uskladio odredbe članka 9. stavka 1. točke 14., 15., 19. i 23. Zakona o porezu na dohodak sa člancima 68. i 114. Zakona o visokom obrazovanju i znanstvenoj djelatnosti („Narodne novine“, broj 119/22.). Sukladno navedenom dopunjen je članak 2. ovoga Zakona te dodan novi članak 16. u Konačni prijedlog zakona.“

Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopuni Zakona o lokalnim porezima

Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopuni Zakona o lokalnim porezima podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 7. rujna 2023. godine.

„U odnosu na tekst Prijedloga zakona, koji je raspravljen u prvom čitanju u Hrvatskome saboru, u tekstu Konačnog prijedloga zakona nastala je razlika temeljem iznesenog prijedloga zastupnice Branke Juričev - Martinčev koji se odnosi na preciziranje plaćanja poreza na dohodak po osnovi iznajmljivanja, bilo u Zakonu o lokalnim porezima ili Zakonu o porezu na dohodak, pri čemu je navedeno da svi oni koji imaju kuće za odmor i koji plaćaju paušalni porez na dohodak po osnovi iznajmljivanja ne oslobađaju se i plaćanja poreza na kuće za odmor.

Prijedlog je prihvaćen na način da je dodan novi članak 7. kojim se mijenja članak 25. u kojem se iza stavka 1. dodaje stavak 2. kojim se propisuje da obveza plaćanja poreza na dohodak s osnove obavljanja djelatnosti iznajmljivanja stanova, soba i postelja putnicima i turistima te organiziranja kampova prema odredbama posebnog propisa o porezu na dohodak, nema utjecaja na utvrđivanje statusa kuće za odmor. Zbog navedene izmjene izvršena je renumeracija članaka.“

Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o doprinosima

Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o doprinosima podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 7. rujna 2023. godine.

„U odnosu na tekst Prijedloga zakona, koji je raspravljen u prvom čitanju u Hrvatskome saboru, u tekstu Konačnog prijedloga zakona nastala je sljedeća razlika: - u članku 11. kojim je izmijenjena točka 1. u članku 163. stavku 1. na način da se riječ: „dodiplomskom“ zamijenila riječju: „prijediplomskom“ čime se Zakon o doprinosima usklađuje sa Zakonom o visokom obrazovanju i znanstvenoj djelatnosti.“

Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom

Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 7. rujna 2023. godine.

„U odnosu na tekst Prijedloga zakona, koji je raspravljen u prvom čitanju u Hrvatskome saboru, u tekstu Konačnog prijedloga zakona nastale su izvjesne razlike te je predlagatelj u tekstu Konačnog prijedloga zakona izmijenio sljedeće: - u članku 2. izmijenjene su odredbe stavaka 2. i 4. u članku 27. na način da se propisuje ukidanje provjere računa putem SMS poruke. Razlog ukidanja provjere računa putem SMS poruke je radi otežanog postupka provjere računa zbog velikog broja znamenki te mogućnosti pogrešaka kod prijepisa znamenki dok se istovremeno zadržava provjera računa upitom na web servis dostupan na internetskoj stranici Porezne uprave. Zbog nomotehničke primjedbe Odbora za zakonodavstvo Hrvatskoga sabora na članak 2. (koji je sada članak 3.) koja je prihvaćena, u tom članku mijenja se stavak 2. u članku 28. na način da se riječi: „kune i kovani novac kune i lipe“ zamjenjuju riječima: „euri i kovani novac euri i centi“. Zbog navedenih izmjena došlo je do renumeracije članaka“

Pripremila: Lidija Doko mag. iur.

Fotografija: Novi informator