21.02.2023.

Novi akti u saborskoj proceduri

Prijedlog Zakona o vodi za ljudsku potrošnju, s Konačnim prijedlogom Zakona i Prijedlog Zakona o izmjenama Zakona o gradnji.

Konačni prijedlog Zakona o vodi za ljudsku potrošnju

Konačni prijedlog Zakona o vodi za ljudsku potrošnju podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 16. veljače 2023. U prijedlogu se ukratko objašnjava postojeće stanje te obrazlažu izmjene spomenutog zakona:

 “Predloženim zakonom uređuju se sljedeća pitanja:

- razradit će se opći temelji za zdravstvenu ispravnost i čistoću vode namijenjene za ljudsku potrošnju

 - uvest će se obveza osnivanja službenih laboratorija, osim za parametre sukladnosti u vodi namijenjenoj za ljudsku potrošnju, dodatno i za predmete i materijale koji dolaze u neposredan dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju, kao i mogućnost osnivanja internih laboratorija isporučitelja vode namijenjene za ljudsku potrošnju, ukoliko isporučuje vodu namijenjenu za ljudsku potrošnju za više od 5.000 stanovnika, kao i kod subjekata u poslovanju s hranom i ostalih subjekata

- uspostavit će se mjesta za utvrđivanje parametara sukladnosti 82

 - razradit će se postupci kontrole prilikom izgradnje građevina te kontrola parametara sukladnosti vode namijenjene za ljudsku potrošnju u izgrađenim građevinama za vodoopskrbu - uspostavit će se i razraditi pristup za sigurnost vode temeljen na riziku (procjene rizika i upravljanja rizikom za područje sliva za vodozahvate vode namijenjene za ljudsku potrošnju, procjene rizika i upravljanje rizikom za sustav opskrbe i procjene rizika za kućnu vodoopskrbnu mrežu)

- definirat će se prava i obveze isporučitelja vode i ostalih subjekata

 - uspostavit će se i definirati prava i obveze vlasnika i upravitelja prioritetnih objekata

- definirat će se prava i obveze subjekata koji stavljaju u promet materijale i proizvode koji dolaze u dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju

 - definirat će se minimalni higijenski zahtjevi za materijale koji dolaze u dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju i za kemikalije za obradu i medije za filtriranje koji dolaze u dodir s vodom namijenjenom za ljudsku potrošnju

- razradit će se monitoring/sustav praćenja kvalitete vode namijenjene za ljudsku potrošnju

- osigurat će se dostupnost dostatnih i ažurnih informacija o vodi namijenjenoj za ljudsku potrošnju za javnost poštujući pritom sva pravila o zaštiti podataka

- uvest će obveze financiranja službenih kontrola

- osigurat će se provođenje službenih kontrola zdravstvene ispravnosti vode namijenjene za ljudsku potrošnju

 - razradit će se postupak u slučaju odstupanja od parametara za provjeru sukladnosti vode namijenjene za ljudsku potrošnju.”

Prijedlog Zakona o izmjenama Zakona o gradnji

Prijedlog Zakona o izmjenama Zakona o gradnji podnijela je zastupnica Marija Selak Raspudić, aktom od 9. veljače 2023. U prijedlogu Zakona se ističe sljedeće:

“ Predloženim izmjenama Zakona o gradnji predlažu se povećati kazne iz članka 168. i 169. Predlaže se da se novčanom kaznom od 30.000,00 do 40.000,00 eura kazni za prekršaj pravna osoba koja provodi stručni nadzor ako:

  • je nadzorni inženjer, odnosno glavni nadzorni inženjer zaposlenik osobe koja je izvođač radova na istoj građevini (članak 56. stavak 2.)
  • građenje nije u skladu s građevinskom dozvolom, glavnim projektom, odnosno ovim Zakonom i posebnim propisima ili se gradi bez građevinske dozvole, odnosno glavnog projekta (članak 58. stavak 1. podstavak 1.)
  • Predlaže se da se novčanom kaznom od 5.000,00 eura do 10.000,00 eura kazni fizička osoba u svojstvu nadzornog inženjera koja poslove stručnog nadzora građenja obavlja u vlastitom ili zajedničkom uredu za gore navedeni prekršaj. Nadalje, predlaže se da se novčanom kaznom od 5.000,00 eura do 10.000,00 eura kazni za prekršaj pravna osoba registrirana za poslove stručnog nadzora građenja ako:
  • ne utvrdi da izvođač, odnosno odgovorna osoba koja vodi građenje ili pojedine radove ne ispunjava uvjete propisane posebnim zakonom (članak 58. stavak 1. podstavak 2.)
  • ne utvrdi je li iskolčenje građevine provela osoba ovlaštena za obavljanje poslova državne izmjere i katastra nekretnina prema posebnom propisu (članak 58. stavak 1. podstavak 3.)
  • ne odredi provedbu ispitivanja određenih dijelova građevine u svrhu provjere, odnosno dokazivanja temeljnih zahtjeva za građevinu i/ili drugih zahtjeva, odnosno uvjeta predviđenih glavnim projektom ili izvješćem o obavljenoj kontroli projekta.
  • bez odgađanja ne upozna o svim nedostatcima i nepravilnostima koje uoči tijekom građenja investitora te građevinsku i druge inspekcije o poduzetim mjerama (članak 58. stavak 1. podstavak 5.)
  • ne sastavi završno izvješće o izvedbi građevine (članak 58. stavak 1. podstavak 6.)
  • ne upiše način otklanjanja nedostataka, odnosno nepravilnosti u građevinski dnevnik (članak 58. stavak 3.)
  • se na tehnički pregled ne odazove njezin predstavnik (članak 140. stavak 4.)

Predlaže se da se novčanom kaznom od 5.000,00 do 10.000,00 eura kazni fizička osoba u svojstvu nadzornog inženjera koja poslove stručnog nadzora građenja obavlja u vlastitom ili zajedničkom uredu za navedene prekršaje. Uz kazne za navedene prekršaje osobi koja obavlja stručni nadzor može se izreći zaštitna mjera zabrane obavljanja poslova stručnog nadzora u trajanju od šest do 12 mjeseci, a za prekršaj počinjen drugi put uz novčanu kaznu izreći će se navedena mjera u trajanju od jedne godine do dvije godine.

Nadalje se predlaže kazniti novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 eura do 10.000,00 eura nadzornog inženjera i glavnog nadzornog inženjera ako obavlja poslove stručnog nadzora, a istodobno je zaposlen kod izvođača radova. Uz kazne za navedene prekršaje, osobi koja obavlja stručni nadzor može se izreći zaštitna mjera zabrane obavljanja poslova provedbe stručnog nadzora u trajanju od šest do dvanaest mjeseci, a za prekršaj počinjen drugi puta uz novčanu kaznu izreći će se navedena mjera u trajanju od jedne do dvije godine.”

Priredila: Ivana Šimunović, mag. iur.

 

Fotografija: Novi informator