09.12.2023.

Novi akti u saborskoj proceduri

Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sestrinstvu, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prijevozu u cestovnom prometu i Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o akvakulturi.

Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sestrinstvu

Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sestrinstvu podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 23. studenoga 2023. godine.

U Prijedlogu se obrazlaže potreba za donošenjem izmjene zakona:

„Nacionalnim planom oporavka i otpornosti 2021. - 2026. predviđene su mjere specijalističkog usavršavanja medicinskih sestara i tehničara u djelatnosti hitne medicine (mjera C5.1. R3-12). Specijalističkim usavršavanjem medicinskih sestara/tehničara u djelatnosti hitne medicine osigurat će se znanja i vještine, odnosno kompetencije za samostalan rad u hitnoj medicinskoj službi. Na taj način usluge hitne medicinske službe postat će dostupnije pacijentima i povećat će se učinkovitost postojećih timova i povećati kvaliteta hitne medicinske službe. Medicinske sestre/tehničari i sa završenim specijalističkim usavršavanjem pružat će širi opseg zdravstvene usluge prema hitnim pacijentima te za veliki broj intervencija ne bi bio potreban liječnik.

Slijedom navedenoga, predloženim zakonom uređuju se sljedeća pitanja:

- definirat će se kompetencije prvostupnica/prvostupnika sestrinstva sa specijalističkim usavršavanjem u djelatnosti hitne medicine tj. omogućavanje primjene znanja, vještina i lijekova bez prisustva liječnika u životno ugrožavajućim situacijama

- specijalističkim usavršavanjem prvostupnica/ka sestrinstva s najmanje dvije godine rada u djelatnosti hitne medicine (objedinjeni hitni bolnički prijem ili ustanova za hitnu medicinsku pomoć) osigurat će se znanja i vještine, odnosno kompetencije za samostalan rad u hitnoj medicinskoj službi

- povećat će se učinkovitost postojećih timova i povećati kvaliteta hitne medicinske službe - prvostupnice/ci sestrinstva sa završenim specijalističkim usavršavanjem bit će u mogućnosti pružiti širi opseg zdravstvene zaštite prema hitnim pacijentima te za velik broj intervencija ne bi bio potreban liječnik.“

Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prijevozu u cestovnom prometu

Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prijevozu u cestovnom prometu podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 23. studenoga 2023. godine.

„Predloženom izmjenom Zakona o prijevozu u cestovnom prometu u nacionalno zakonodavstvo implementirat će se odredbe Direktive (EU) 2022/738 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. travnja 2022. o izmjeni Direktive 2006/1/EZ o korištenju vozila unajmljenih bez vozača za cestovni prijevoz tereta.

Navedenom Direktivom trgovačkim društvima s poslovnim nastanom na području jedne države članice omogućava se korištenje unajmljenih vozila za cestovni prijevoz tereta koja su registrirana i stavljena u promet u drugoj državi članici, a što prema odredbama osnovne Direktive nije bilo omogućeno.

Budući da takav način korištenja unajmljenih vozila dovodi do smanjenja prihoda od naknade koja se naplaćuje pri registraciji vozila u Republici Hrvatskoj ili poreza na vozila koji se naplaćuje u nekim drugim državama članicama, odredbama navedene Direktive, daje se mogućnost državama članicama da u slučaju korištenja teretnih vozila registriranih u drugoj državi članici mogu uvesti određena ograničenja. Tako države članice mogu ograničiti trajanje korištenja unajmljenih vozila na najmanje dva uzastopna mjeseca, zahtijevati da se unajmljeno vozilo nakon najmanje 30 dana registrira u skladu s nacionalnim propisima, ograničiti broj unajmljenih vozila u ukupnom broju vozila kojima obavljaju djelatnost te ograničiti korištenje takvih vozila za prijevoz za vlastite potrebe.

Prijedlogom zakona je potrebno izvršiti i određene promjene koje se odnose na obavljanje javnog linijskog prijevoza putnika u unutarnjem cestovnom prometu i sklapanje ugovora o javnoj usluzi na način da se pojednostavi postupak usklađivanja voznih redova te da se županijama omoguće izmjene postojećih voznih redova za županijski prijevoz putnika do sklapanja ugovora o javnoj usluzi. Osim toga, propisuje se mogućnost obavljanja javnog linijskog prijevoza putnika u unutarnjem prijevozu i/ili kabotaže, temeljem dozvole Zajednice, a nakon provedenog postupka usklađivanja voznih redova.

Detaljnije je propisan postupak davanja suglasnosti autobusnih kolodvora za prijevoznika koji vozi po dozvoli Zajednice, kao i razlozi odbijanja davanja suglasnosti te mogućnost određivanja alternativnog stajališta. Propisuje se postupak i uvjeti za izdavanje i obnovu dozvole za međužupanijski i međunarodni linijski prijevoz kao i razlozi za prestanak važenja dozvole prije isteka roka važenja. Pored navedenoga, uređuje se obavljanje djelatnosti automatiziranog cestovnog prijevoza putnika.

Također, dodatno se uređuju odredbe definicija kako bi iste bile jasnije, dodaju se odredbe u vezi s obavljanjem izvanrednog prijevoza kako bi se dodatno razjasnile obveze prijevoznika i pratitelja u izvanrednom prijevozu te se uređuju prekršajne odredbe kako bi se uskladila praksom procijenjena težina prekršaja s propisanom kaznom. Također se dodaju neke prekršajne odredbe za koje se kroz situacije na terenu pokazalo da nedostaju.“

Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o akvakulturi

Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o akvakulturi podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 23. studenoga 2023. godine.

Novine i dorade koje se predlažu ovim Prijedlogom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o akvakulturi u odnosu na važeći Zakon prvenstveno se odnose na daljnje unaprjeđenje hrvatskog regulatornog okvira za razvoj akvakulture sukladno Strateškim smjernicama Europske komisije za održiviju i konkurentniju akvakulturu u EU-u za razdoblje od 2021. do 2030. (SWD (2021)102 final), u pogledu uključivanja svih potrebnih pretpostavki vezano uz propisivanje kriterija za utvrđivanje pogodnosti područja za obavljanje slatkovodne akvakulture. Naime, pitanje pristupa prostoru i vodama za obavljanje djelatnosti akvakulture je na razini Europske unije prepoznato kao jedan od ključnih preduvjeta za daljnji održivi razvoj i rast ove djelatnosti te je u tom kontekstu razmatrano i u navedenim Strateškim smjernicama EK.

Propisuje se i navođenje odgovarajućih akata na temelju kojih se ostvaruje pravo korištenja voda sukladno posebnim propisima, s obzirom na to da se na temelju njih utvrđuje rok važenja odobrenja te posljedično i uvjeti za njegovo ukidanje. Ističe se i potreba za utvrđivanjem pravnog okvira za provedbu Uredbe (EU) br. 2023/2053, koja utvrđuje ujednačenu i učinkovitu provedbu plana upravljanja plavoperajnom tunom (Thunnus Thynnus) u istočnom Atlantiku i Sredozemnom moru, donesenog od strane ICCAT-a.

Pripremila: Lidija Doko mag. iur.

Fotografija: Novi informator