18.07.2009.

Zakon o postupanju i uvjetima gradnje radi poticanja ulaganja

Vlada Republike Hrvatske na sjednici održanoj 26. veljače 2009. godine donijela je zaključak kojim se prihvaća paket od 10 proturecesijskih mjera. Jedna od tih mjera (7.) jest i Poticanje izravnih ulaganja i prijenosa tehnologija, a kojom se mjerom, uz ostalo, mora osigurati djelotvorna koordinacija državne i lokalne razine u pogledu stvaranja povoljnijih uvjeta za izravna strana ulaganja, ubrzati aktivnost kod već pripremljenih projekata i uvesti ubrzani postupak ishođenja svih dozvola u roku 45 dana za izravna ulaganja veća od 10 milijuna eura. Stoga, u ovom broju o temeljnim odrebama Zakona o postupanju i uvjetima gradnje, radi poticanja ulaganja (Nar. nov., br. 69/09) koji je donesen po hitnom postupku na sjednici Hrvatskog sabora 9. lipnja 2009., piše Davor Mrduljaš, državni tajnik Ministarstva zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva. Naime, ovim nadasve značajnim Zakonom uređuje se, u svrhu poticanja ulaganja u području gradnje do 31. prosinca 2010. gradnje, izdavanje akata za građenje, uporabu i uklanjanje građevina za koje se, prema Zakonu o prostornom uređenju i gradnji (Nar. nov., br. 76/07 i 38/03), izdaje lokacijska dozvola i potvrda glavnog projekta, te provođenje upravnog i inspekcijskog nadzora građenju tih građevina. Investitor, stoga, može pristupiti gradnji na temelju Rješenja za građenje. Za građenje tih građevina ne izdaje se lokacijska dozvola, zato autor piše o tim novinama u primjeni ovog važnog Zakona. U nastavku teksta donosimo i ogledni primjer Rješenja za građenje.

1. Uvod 
Pitanja koordinacije državne i lokalne razine i postupaka izdavanja dozvola u području gradnje uređena su Zakonom o prostornom uređenju i gradnji (Nar. nov., br. 76/07, 38/09 – u nastavku teksta: ZPUG), Uredbom o određivanju zahvata u prostoru i građevina za koje Ministarstvo zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva izdaje lokacijsku i/ili građevinsku dozvolu (Nar. nov., br. 116/07) i drugim podzakonskim propisima donesenim, odnosno ostavljenim na snazi na temelju navedenog Zakona. Prema tom Zakonu i propisima za ulaganja i projekte, tj. za građenje građevina kakve ima u vidu navedena antirecesijska mjera potrebno je ishoditi 2 akta nadležnog tijela (lokacijsku dozvolu i potvrdu glavnog projekta), a čije izdavanje, prema ZPUG-u, traje znatno dulje od 45 dana. 

Također, prema ZPUG-u, akte za građenje većine građevina1 od 1. siječnja 2008. godine kakve ima u vidu navedene antirecesijske mjere izdaju upravna tijela županija i velikih gradova koja još nisu uspjela zaposliti broj službenika s propisanim kvalifikacijama i specifičnim stručnim znanjima koji bi objektivno mogao osigurati rješavanje zahtjeva za izdavanje predmetnih akata u propisanom roku. Dodatnu otežavajuću okolnost predstavlja neodgovarajuće i pasivno ponašanje tijela državne uprave i pravnih osoba s javnim ovlastima određenih posebnim propisima koji u postupku lokacijske dozvole utvrđuju posebne uvjete.

Ovim se Zakonom u svrhu provedbe antirecesijskih mjera Vlade Republike Hrvatske u području gradnje do 31. prosinca 2010. uređuje gradnja, izdavanje akata za građenje, uporabu i uklanjanje građevina za koje se, prema ZPUG-u, izdaje lokacijska dozvola i potvrda glavnog projekta, te provođenje upravnog i inspekcijskog nadzora s tim u vezi. 

2. Cilj i predmet Zakona

2.1. Svrha Zakona
Svrha ovog Zakona je omogućiti početak gradnje gospodarski značajnih građevina u kraćem roku, odnosno u 45 dana od dana podnošenja urednog zahtjeva za izdavanje rješenja za građenje bez izdvajanja samo onih čija vrijednost radova iznosi 70,000.000 kuna i više, te omogućiti uključivanje javnopravnih tijela u pripremu projektne dokumentacije prije podnošenja zahtjeva za izdavanje rješenja.

Zatim povećati odgovornost sudionika gradnje, osobito projektanta i investitora tijekom pripreme projektne dokumentacije, te organizirati nadležna upravna tijela jedinica lokalne samouprave da pravovremeno vode postupke i izdaju rješenja.

Nadalje, cilj ovog Zakona je povećati koordiniranost nadležnih javnopravnih tijela koja sudjeluju u postupku izdavanja rješenja, pratiti i nadzirati postupak izdavanja akata za građenje, te sankcionirati neučinkovitost postupanja.

Sama sistematika Zakona uređena je na sljedeći način i sadržava:

Opće odredbe, zatim uređuje institut Rješenja za građenje (nadležnost za donošenje rješenja za građenje, zahtjev za donošenje rješenja za građenje, dopunu i usklađenje zahtjeva, primjenu dokumenata prostornog uređenja, glavni projekt, posebne uvjete, dokaz prava građenja, izjašnjenje stranaka i očevid, pozivanje stranaka i dostavu pismena, uređenje građevinskog zemljišta, komunalni i vodni doprinos, donošenje rješenja za građenje, pravo na žalbu i upravni spor, važenje rješenja za građenje, izmjene i dopune rješenja za građenje, parcelaciju građevinskog zemljišta) te građenje građevine, uporabu građevine (uporabna dozvola i evidentiranje građevine u katastru), nadzor (upravni nadzor i inspekcijski nadzor), kaznene odredbe, prijelazne i završne odredbe.

U svrhu provođenja navedenih Vladinih mjera i otklanjanja odnosno ublažavanja okolnosti koje u upravnom području prostornog uređenja i gradnje usporavaju izravna ulaganja, a što je ocijenjeno osobito važnim za sprječavanje većih poremećaja do kojih bi moglo doći u cjelokupnom hrvatskom gospodarstvu, sukladno članku 159. stavku 1. Poslovnika Hrvatskog sabora (Nar. nov., br. 6/02 - proč. tekst, 41/02, 91/03, 58/04, 69/07 - Odluka USRH, 39/08 i 86/08), donesen je predmetni Zakon po hitnom postupku.2

2.2. Predmet Zakona
Predmet Zakona je uređivanje gradnje (projektiranje, građenje, uporaba, održavanje i uklanjanje građevine), izdavanje akata za građenje, uporabu i uklanjanje građevina za koje se, prema ZPUG-u, izdaje lokacijska dozvola i potvrda glavnog projekta, te provođenje upravnog i inspekcijskog nadzora s tim u vezi. Najveći broj ulaganja u graditeljstvu vezan je upravo uz građenje građevina za koje se, prema ZPUG-u, izdaje lokacijska dozvola i potvrda glavnog projekta3. Posebno valja istaknuti da su svrha i predmet predmetnog Zakona poticanje svih ulaganja, bez obzira na to jesu li domaća ili strana i jesu li manja ili veća od 10 milijuna eura.

Međutim, predmetni se Zakon ne odnosi na gradnju građevina:

- za koje investitor ne raspolaže dokazom da ima pravo graditi u smislu ovoga Zakona jer se građenju tih građevina, prema ovom Zakonu, može pristupiti na temelju rješenja za građenje čijem donošenju ne prethodi izdavanje lokacijske dozvole koja je uvjet za izvlaštenje nekretnine pa rješavanje imovinskih odnosa izvlaštenjem nije moguće nakon izdavanja tog rješenja,
- koje se namjeravaju graditi u zaštićenom području prirode (strogi rezervat, nacionalni park, posebni rezervat, park prirode, regionalni  park, spomenik prirode, značajni krajobraz, park-šuma i spomenik parkovne arhitekture) i 

- čije je građenje započelo bez odgovarajućeg akta nadležnog tijela, odnosno građevine koje su bez tog akta izgrađene jer tehničke zahtjeve takve građevine ne može osigurati naknadna izrada idejnog projekta koji je sastavni dio rješenja za građenje već je ispunjavanje istih potrebno utvrditi na način propisan ZPUG-om u postupku izdavanja potvrde izvedenog stanja.

Gradnja, odnosno »legalizacija« navedenih građevina i nadalje ostaje uređena ZPUG-om.

Građenju građevina, prema ovom Zakonu, investitor može pristupiti na temelju rješenja za građenje. Za građenje građevina iz ovoga Zakona ne izdaje se lokacijska dozvola.

Na sva pitanja u vezi s projektiranjem, građenjem, uporabom, održavanjem i uklanjanjem građevina iz ovoga Zakona te obvezama iz ovoga Zakona na odgovarajući se način primjenjuju odredbe propisa koji uređuju prostorno uređenje i gradnju te posebnih propisa, ako ovim Zakonom nije propisano drukčije. U provođenju ovoga Zakona ne primjenjuju se odredbe posebnih propisa kojima su propisani duži rokovi od rokova propisanih ovim Zakonom. Na postupovna pitanja u postupcima prema ovom Zakonu, koja nisu uređena ovim Zakonom, primjenjuju se odredbe Zakona o općem upravnom postupku (Nar. nov., br. 53/91 i 103/96 – Odluka USRH)4.

3. Rješenje za građenje

3.1. Nadležnost i podnošenje zahtjeva za donošenje rješenja

Rješenje za građenje
5donosi upravno tijelo velikoga grada, Grada Zagreba, odnosno županije, nadležno za poslove prostornog uređenja i gradnje, na čijem se području namjerava graditi građevina. Rješenje za građenje građevine, koja se namjerava graditi na području dviju jedinica lokalne samouprave, donosi upravno tijelo županije nadležno za poslove prostornog uređenja i gradnje na čijem se području namjerava graditi građevina.

Zahtjev
za donošenje rješenja za građenje podnosi investitor u pisanom obliku upravom tijelu nadležnom za donošenje tog rješenja (u daljnjem tekstu: nadležno tijelo). Zahtjevu za donošenje rješenje za građenje investitor prilaže:

- tri primjerka glavnog projekta,
- pisano izvješće o kontroli glavnog projekta ako je kontrola projekta potrebna,
- dokaz da ima pravo graditi na građevnoj čestici ili zemljištu od kojeg se ista formira, na zemljištu u obuhvatu zahvata u prostoru, odnosno na postojećoj građevini,
- elaborate o geotehničkim i drugim istražnim radovima te tehnološke, prometne i druge elaborate ako su podaci iz tih elaborata poslužili za izradu glavnog projekta.

Ako je glavni projekt izrađen prema stranim propisima, investitor uz zahtjev za donošenje rješenje za građenje prilaže i pisano izvješće i potvrdu o nostrifikaciji.

3.1.1. Dokaz da investitor ima pravo graditi
Dokazom da investitor ima pravo graditi u smislu predmetnog Zakona, ovisno o vrsti građevine, odnosno radova, smatra se osobito:

- izvadak iz zemljišne knjige iz koja se uočava da je investitor vlasnik ili nositelj prava građenja na građevnoj čestici, zemljišta unutar obuhvata zahvata u prostoru ili građevini na kojoj se namjerava graditi,

- ugovor ili odluka nadležne državne vlasti na temelju koje je investitor stekao pravo vlasništva, pravo građenja ili pravo služnosti,

- ugovor o ortakluku sklopljen s vlasnikom nekretnine, čiji je cilj zajedničko građenje ili rekonstrukcija,

– pisana suglasnost vlasnika postojeće građevine u slučaju rekonstrukcije te građevine ako posebnim zakonom nije drukčije određeno,

- pisana suglasnost fiducijarnog vlasnika dana dotadašnjem vlasniku nekretnine koji je investitor.

3.2. Pregled zahtjeva
Nadležno tijelo dužno je zahtjev za donošenje rješenja za građenje i priloge pregledati u roku 5 dana od dana podnošenja zahtjeva te u tom roku zaključkom investitora pozvatida u roku od najduže 8 dana od dana primitka zaključka dopuni zahtjev, odnosno ispravi glavni projekt ako utvrdi da zahtjev nije potpun, odnosno da priloženi glavni projekt nije izrađen u skladu s propisima. 

Zahtjev za donošenje rješenja za građenje se odbija ako investitor ne postupi prema navedenomzaključku, a na što se u tom zaključku mora upozoriti

U slučaju da nadležno tijelo ne postupi u navedenom roku investitor ima pravo na žalbu kao da je njegov zahtjev odbijen i na rješavanje zahtjeva od Ministarstva o trošku prvostupanjskog nadležnog tijela. U takvom se slučaju čelnik nadležnog tijela izlaže mogućnost pokretanja stegovnog postupka.

3.3. Izjašnjenje stranaka i očevid
Prije donošenja rješenja za građenje nadležno tijelo dužno je stranci radi izjašnjenja pružiti mogućnost uvidau glavni projekt. 

Stranka
u postupku donošenja rješenja za građenje je investitor, vlasnik nekretnine za koju se donosi rješenje za građenje i nositelj drugih stvarnih prava na toj nekretnini, vlasnik i nositelj drugih stvarnih prava na nekretnini koja neposredno graniči s nekretninom za koju se donosi rješenje za građenje i jedinica lokalne samouprave na čijem se području donosi rješenje za građenje. Uvid stranaka u glavni projekt mora se održati najkasnije u roku 30 dana od dana podnošenja zahtjeva za donošenje rješenja za građenje. Nadležno tijelo dužno je strankama poziv za uvid u glavni projekt uručiti najmanje 8 dana prije uvida. Na pozivanje stranaka i dostavu pismena (poziva i rješenja) u postupku donošenja rješenja za građenje na odgovarajući se način primjenjuju odredbe ZPUG-a, kojima je uređeno pozivanje stranaka i dostava pismena u postupku izdavanja lokacijske dozvole (članci 111., 112. i 114. ZPUG-a).

U svrhu utvrđivanja činjenica bitnih za donošenje rješenja za građenje obvezno se provodi očevid.

3.4. Mogućnost građenja u građevinskom području i obveza predaje zemljišta
Odredbe članka 125., 126. ZPUG-a na odgovarajući se način primjenjuju i na postupak donošenja rješenja za građenje. To znači da se rješenje za građenje na dijelu građevinskog područja za koji je, prema ZPUG-u, propisana obveza donošenja urbanističkog plana uređenja ili detaljnog plana uređenjaf6 može donijeti samo na temelju tog plana i to samo za građenje na uređenoj građevnoj čestici (pristup s prometne površine, odvodnja otpadnih voda i propisani broj parkirališnih mjesta) u skladu s urbanističkim planom uređenja, odnosno detaljnim planom uređenja ili čije je uređenje započelo na temelju programa gradnje građevina i uređaja komunalne infrastrukture prema posebnom zakonu na način da su izvedeni barem zemljani radovi u skladu s navedenim planom. Na dijelu građevinskog područja, za koji ZPUG-om nije propisana obveza donošenja kojeg od navedenih planova, rješenja za građenje mogu se donijeti za građenje na uređenoj građevnoj čestici (pristup s prometne površine, odvodnja otpadnih voda i propisani broj parkirališnih mjesta) u skladu s planom na temelju kojega se donosi rješenje ili čije je uređenje započelo na temelju programa gradnje građevina i uređaja komunalne infrastrukture, prema posebnom zakonu, na način da su izvedeni barem zemljani radovi u skladu s tim planom. 

Navedeno se ne odnosi na donošenje rješenja za građenje za građenje zamjenskih građevina i za rekonstrukciju postojećih građevina.

Također, u postupku donošenja rješenja za građenje na odgovarajući se način primjenjuju i odredbe članka 130., 131. i 132. ZPUG-a. To znači da je investitor prije dobivanja rješenja za građenje dužan jedinici lokalne samouprave predati u vlasništvo zemljište planirano za građenje građevine komunalne infrastrukture koja služi njegovoj građevnoj čestici ili građevini, odnosno da je dužan na tom zemljištu u svrhu građenja te građevine osnovati služnost, a za što ima pravo na naknadu u visini tržišne vrijednosti predanog zemljišta, odnosno u iznosu za koji je umanjena vrijednost nekretnine zbog osnivanja služnosti.

3.5. Komunalni i vodni doprinos
Rješenje za građenje ne može se donijeti dok investitor ne plati komunalni doprinos i vodni doprinos u skladu s posebnim propisima, odnosno dok ne plati prvi obrok doprinosa ako mu je odobrena obročna otplata. U svrhu donošenja rješenja o tim doprinosima nadležno tijelo u roku 8 dana od dana podnošenja zahtjeva za donošenje rješenja za građenje dostavlja tijelima nadležnim za njihovo donošenje podatke potrebne za donošenje tih rješenja. Tijelo nadležno za donošenje rješenja o doprinosu dužno je isto donijeti i dostaviti investitoru i nadležnom tijelu u roku 8 dana od dana primitka dopisa nadležnog tijela. Ako tijelo to ne učini, plaćanje doprinosa više nije uvjet za donošenje rješenja za građenje. Međutim, to ne utječe na mogućnost naknadnog donošenja rješenja o doprinosu i na njegovo izvršenje u skladu s posebnim propisom.

3.6. Donošenje rješenja za građenje 
Predmet postupka donošenja rješenja za građenje, tj. uvjeti koji moraju biti ispunjeni da bi se to rješenje moglo izdati proizlazi, prije svega, iz članka 27. Zakona. Prema odredbama tog članka nadležno tijelo dužno je u roku 45 dana od dana podnošenja zahtjeva investitoru izdati rješenje za građenje ako je:

- investitor uz zahtjev priložio propisane dokumente (tri primjerka glavnog projekta, pisano izvješće o kontroli glavnog projekta ako je kontrola projekta potrebna, dokaz da ima pravo graditi na građevnoj čestici ili zemljištu od kojeg se ista formira, na zemljištu u obuhvatu zahvata u prostoru, odnosno na postojećoj građevini, elaborate o geotehničkim i drugim istražnim radovima te tehnološke, prometne i druge elaborate ako su podaci iz tih elaborata poslužili za izradu glavnog projekta te pisano izvješće i potvrdu o nostrifikaciji ako je glavni projekt izrađen prema stranim propisima,

- glavni projekt izrađen u skladu sdokumentom prostornog uređenja (u slučaju protivnosti odredbe dokumenta prostornog uređenja užega područja odredbi dokumenta prostornog uređenja širega područja, prilikom izrade glavnog projekta i u postupku donošenja rješenja za građenje primjenjuje se odredba dokumenta prostornog uređenja šireg područja), posebnim uvjetima (utvrđenim prije podnošenja zahtjeva za donošenje rješenja za građenje, u tom postupku i/ili u postupku procjene utjecaja na okoliš, postupku ocjene prihvatljivosti zahvata za prirodu, vodopravni uvjeti i posebni uvjeti zaštite kulturnog dobra) te u skladu s propisima u pogledu sadržaja, projektanta, opremanja i označavanja i ako su:

- ispunjeni drugi uvjeti propisani predmetnim Zakonom (donesen odgovarajući prostorni plan, uređena građevna čestica, predano zemljište odnosno ustanovljena služnost kada je to potrebno za građenje građevine komunalne infrastrukture te plaćen vodni i komunalni doprinosi ako je rješenje o izračunu istog dostavljeno u propisanom roku).

Sastavni dio
rješenja za građenje je glavni projekt na kojemu to mora biti označeno. Nadležno tijelo i investitor, odnosno vlasnik građevine dužni su rješenje za građenje i glavni projekt trajno čuvati.

4. Pravo na žalbu i pokretanje stegovnog postupka
Protiv rješenja za građenje koje donosi upravno tijelo velikoga grada, Grada Zagreba, odnosno županije može se podnijeti žalba Ministarstvu zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva (u nastavku teksta: Ministarstvo). 

Ako se nadležno tijelo ne pridržava rokova u postupku donošenja rješenja za građenje propisanih Zakonom ili zahtjev za njegovo izdavanje ne riješi u propisanom roku, investitor može podnijeti žalbu kao da je njegov zahtjev odbijen. U tom slučaju žalba se podnosi izravno Ministarstvu koje o trošku nadležnog tijela, neposredno ili putem zamoljenog tijela, provodi postupak i samo rješava stvar. Ako se u žalbenom postupku utvrdi da razlozi, zbog kojih se nadležno tijelo ne pridržava rokova u postupku donošenja rješenja za građenje i drugih rokova propisanih predmetnim Zakonom, nisu opravdani, Ministarstvo može pokrenuti stegovni postupak protiv čelnika nadležnog tijela.

5. Važenje rješenja za građenje i njegove izmjene i/ili dopune
Rješenje za građenje prestaje važiti ako investitor ne pristupi građenju u roku od dvije godine od dana pravomoćnosti tog rješenja. Važenje ovoga rješenja, valja istaknuti, ne može se produžiti.

Ako se tijekom građenja promijeni investitor, u roku 8 dana od dana nastale promjene novi investitor je dužan od nadležnog tijela zatražiti izmjenu rješenja za građenja u vezi s promjenom imena, odnosno tvrtke investitora. Novi investitor zahtjevu prilaže dokaz da ima pravo graditi na određenoj nekretnini, odnosno da je vlasnik nekretnine za čije je građenje izdan taj akt. Rješenje o izmjeni rješenja u navedenom slučaju dostavlja se prijašnjem i novom investitoru.

Rješenje za građenje može se tijekom građenja građevine na zahtjev investitora izmijeniti i/ili dopuniti u pogledu načina ispunjavanja bitnih zahtjeva za građevinu i/ili uvjeta određenih glavnim projektom koji je sastavni dio rješenja. Na izmjenu i/ili dopunu rješenja za građenje na odgovarajući se način primjenjuje odredba članka 115. ZPUG-a. To znači da je investitor dužan ishoditi izmjenu i/ili dopunu rješenja za građenje ako tijekom izrade glavnog projekta, odnosno građenja namjerava na građevini učiniti promjene kojima se mijenja način ispunjavanja bitnih zahtjeva za građevinu i/ili uvjeta određenih glavnim projektom koji je sastavni dio rješenja, a da se pritom ne mijenja njihova usklađenost s prostornim planom u skladu s kojim je rješenje za građenje izdano. Odredbe predmetnog Zakona kojima se uređuje izdavanje rješenja za građenje na odgovarajući se način primjenjuju i na izmjene i/ili dopune tog rješenja. 

Iznimno, u postupku izdavanja rješenja o izmjenama i/ili dopunama rješenja za građenje kojima se ne mijenjaju niti dopunjavaju uvjeti određeni glavnim projektom u skladu s dokumentom prostornog uređenja ne primjenjuju se odredbe predmetnog Zakona kojima je uređeno izjašnjavanje stranaka u postupku. 

Rješenje o izmjenama i/ili dopunama rješenja za građenje ne utječe na rok važenja rješenja koje se mijenja i/ili dopunjava.

6. Parcelacija građevinskog zemljišta
U skladu s rješenjem za građenje provodi se parcelacija građevinskog zemljišta u svrhu formiranja građevne čestice ako ta čestica u katastru nekretnina, odnosno katastru zemljišta nije osnovana. U tom slučaju akt o parcelaciji zemljišta provodi se u katastru nekretnina, odnosno katastru zemljišta nakon što nadležno tijelo potvrdi da je taj akt u pogledu oblika i veličine građevne čestice izrađen u skladu s rješenjem za građenje. Potvrdu akta o parcelaciji zemljišta daje nadležno tijelo koje je donijelo rješenje o uvjetima građenja u skladu s kojim se provodi parcelacija.

7. Glavni projekt
Glavni projekt mora biti izrađen u skladu s propisima koji uređuju prostorno uređenje i gradnju, posebnim propisima i posebnim uvjetima koje tijela državne uprave i pravne osobe s javnim ovlastima (u daljnjem tekstu: javnopravna tijela) utvrđuju u postupku izdavanja lokacijske dozvole u slučajevima propisanim posebnim propisima. Sadržaj i način izrade glavnog projekta, koji se prilaže uz zahtjev za izdavanje rješenja za građenje i koji je njegov sastavni dio, propisani su Zakonom.

7.1. Sadržaj glavnog projekta
Glavni projekt, osim sadržaja propisanog ZPUG-om, ovisno o vrsti građevine odnosno radova, sadržava i:
- kopiju katastarskog plana,
- posebnu geodetsku podlogu (situaciju) na kojoj je prikazan oblik i veličina građevne čestice, pristup na prometnu površinu i smještaj jedne ili više građevina na građevnoj čestici,
- posebne uvjete.
Iznimno od navedenog posebnu geodetsku podlogu ne mora sadržavati glavni projekt za rekonstrukciju građevine kojom se ne mijenja tlocrt postojeće građevne te za građenje ili rekonstrukciju infrastrukturne građevine za koju se ne određuje građevna čestica. U tim slučajevima smještaj jedne ili više građevina unutar građevne čestice, odnosno obuhvata zahvata u prostoru određuje se, ovisno o vrsti građevine, na kopiji katastarskog plana, Hrvatskoj osnovnoj karti (M 1:5000), odnosno na ortofoto karti odgovarajućeg mjerila.
Glavni projekt, prema kojem je u svrhu građenja projektirane građevine potrebno ukloniti postojeću građevinu čijim se uklanjanjem može utjecati na stabilnost okolnog i drugog zemljišta i/ili ispunjavanje bitnih zahtjeva okolnih i drugih građevina i/ili ugroziti javni interes, mora sadržavati i projekt uklanjanja građevine te potvrde javnopravnih tijela određene posebnim propisima ako se uklanjanjem postojeće građevine može ugroziti javni interes.
Na izdavanje navedenih potvrda na odgovarajući se način primjenjuju odredbe predmetnog Zakona kojima je uređeno utvrđivanje posebnih uvjeta.

7.2. Način i uvjeti izrade glavnog projekta
Glavni projekt mora biti izrađen tako da, ovisno o vrsti građevine, odnosno radova, budu vidljivi sljedeći uvjeti: 
- vrsta radova (građenje nove građevine, građenje zamjenske građevine, rekonstrukcija postojeće građevine i sl.), 
- način uređenja građevne čestice, osobito zelenih i parkirališnih površina, 
– namjena građevine s brojem posebnih dijelova nekretnine koji su samostalne uporabne cjeline (stan, poslovni prostor, garaža i sl.) i/ili funkcionalnih jedinica (hotelska soba, apartman i sl.), 
- građevinska (bruto) površina podzemnog i nadzemnog dijela građevine 
- način osiguranja nesmetanog pristupa, kretanja, boravka i rada te mogućnosti jednostavne prilagodbe građevine osobama smanjene pokretljivosti, 
- način priključenja građevne čestice, odnosno građevine na prometnu površinu, komunalnu i drugu infrastrukturu, 
- način ispunjavanja uvjeta mjera zaštite okoliša i zaštite prirode, 
- način ispunjavanja drugih uvjeta propisanih dokumentom prostornog uređenja i/ili posebnim uvjetima, 
- način ispunjavanja uvjeta važnih za građenje građevine (obveza uklanjanja postojećih građevina, sanacija terena građevne čestice, obveza ispitivanja tla i dr.), 
- način ispunjavanja uvjeta za građenje privremene građevine u funkciji organizacije gradilišta (asfaltna baza, separacija agregata, tvornica betona, dalekovod i transformatorska stanica radi napajanja gradilišta električnom energijom te prijenosni spremnik za smještaj, čuvanje ili držanje eksplozivnih tvari osim nadzemnog i podzemnog spremnika ukapljenoga naftnog plina, odnosno nafte zapremine do 10 m3) i rok za uklanjanje te građevine. 
Valja istaknuti da je prije izrade glavnog projekta stanje u katastru i stanje u naravi prikazano na posebnoj geodetskoj podlozi u pogledu smještaja u prostoru građevne čestice, njezinog oblika i površine, odnosno katastarskih čestica od kojih se ima formirati građevna čestica, mora biti istovjetno. 
Rješenje kojim se usklađuje to stanje tijelo nadležno za poslove katastra dužno je donijeti u roku 15 dana od dana podnošenja urednog zahtjeva, te je isto dužno provesti u katastru u roku 15 dana od dana njegove pravomoćnosti. Rješenje o žalbi podnesenoj protiv navedenih rješenja tijelo nadležno za odlučivanje o žalbi dužno je donijeti u roku 30 dana od dana podnošenja žalbe. 

 

1  Zaključak Vlade Republike Hrvatske od 26. veljače 2009. o prihvaćanju 10 proturecesijskih mjera. 
2 Zakon o postupanju i uvjetima gradnje, radi poticanja ulaganja, Hrvatski sabor donio je na sjednici održanoj 5. lipnja 2009. godine, objavljen je u Nar. nov., br. 69/09, od 17. lipnja 2009. godine i stupio je na snagu 25. lipnja 2009. godine.  
3 Prema ZPUG-u lokacijska dozvola i potvrda glavnog projekta izdaje se za građenje svih građevina osim za građenje zgrade čija građevinska (bruto) površina nije veća od 400 m2, zgrade za obavljanje isključivo poljoprivrednih djelatnosti čija građevinska (bruto) površina nije veća od 600 m2, jednostavne građevine i radove određene Pravilnikom o jednostavnim građevinama i radovima (Nar. nov., br. 21/09) i građevine određene Uredbom o određivanju zahvata u prostoru i građevina za koje Ministarstvo zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva izdaje lokacijsku i/ili građevinsku. dozvolu (Nar.nov., br. 116/07). 
4  Zakon o općem upravnom postupku (Nar. nov., br. 53/91 i 103/96 – Odluka USRH prestaje važiti 1. siječnja 2010., kada stupa na snagu novi Zakon o općem upravnom postupku (Nar. nov., br. 47/09). 
5 Vidjeti ogledni primjer obrazac Rješenja o građenju –prilog 1.