09.03.2013.

Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe

Izbori 2013.

Donošenjem Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe (Nar. nov., br. 27/13) koji stupa na snagu 12. ožujka 2013., unaprijeđen je sustav financiranja političkih aktivnosti i izborne promidžbe uveden Zakonom o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe (Nar. nov., br. 24/11 i 61/11). O ovoj drugoj Noveli Zakona o njegovom sadržaju koji se odnosi na podatke i sredstva piše autorica Jadranka Jurinjak, dipl. iur. iz Zagreba u ovom tekstu. U jednom od sljedećih brojeva lista nastavit ćemo s obradom ove teme.
1. Uvod
Hrvatski je sabor, na sjednici održanoj 22. veljače 2013., donio Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe (u nastavku teksta: Zakon o izmjenama i dopunama Zakona) Nar. nov., br. 27. od 4. ožujka 2013., kojim se sustav financiranja političkih aktivnosti i izborne promidžbe dodatno unapređuje, osobito jačanjem   transparentnosti i dostupnosti podataka o trošenju javnih resursa, osiguravanjem učinkovitijeg nadzora te nadogradnjom postojećih zakonskih rješenja ili novim rješenjima pojedinih pitanja, koja su se u dosadašnjoj praksi pokazala nedostatno uređena. Iako je Zakon o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe (Nar. nov., br. 24/11. i 61/11.) predstavljao značajan iskorak u uređenju sustava financiranja političkih aktivnosti i izborne promidžbe u odnosu na dotadašnje zakonsko reguliranje ovog sustava, njegova je primjena, na proteklim parlamentarnim izborima kad je Zakon po prvi puta primijenjen u praksi, pokazala da još uvijek postoje područja koja je potrebno poboljšati. 

2. Trajna dostupnost podataka o donatorima izbornih kampanja i redovitog političkog djelovanja
Akcijskim planom za provedbu inicijative Partnerstvo za otvorenu vlast u Republici Hrvatskoj za razdoblje 2012. - 2013., kojeg je Vlada Republike Hrvatske donijela u travnju 2012. godine, kao jedna od aktivnosti u izvršenju mjere koja se odnosi na poboljšanje dostupnosti podataka o trošenju javnih resursa i sadržaju relevantnih registara, predviđeno je stvaranje preduvjeta za javnu objavu i trajnu dostupnost podataka o donatorima izbornih kampanja i redovitog političkog djelovanja. 

Zakonom o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe utvrđena je obveza javne objave podatka o donacijama i troškovima izborne promidžbe, o donacijama koje se primaju tijekom godine te financijskih izvještaja o financiranju izborne promidžbe i godišnjih financijskih izvještaja. Navedeni izvještaji objavljuju se na web stranicama političkih stranaka, nezavisnih zastupnika i nezavisnih članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, odnosno na web stranicama sudionika izbora izabranih s liste grupe birača, pri čemu se pod javnom objavom smatra objava u trajanju od najmanje 30 dana (za izvješća o donacijama te o troškovima izborne promidžbe), odnosno 90 dana (za financijske izvještaje). 

Kako bi se osigurala mogućnost trajnog pristupa podacima o financiranju političkih aktivnosti izborne promidžbe, Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona (čl. 32.) propisano je da se godišnji financijski izvještaji i financijski izvještaji o financiranju izborne promidžbe trajno objavljuju na web stranicama Hrvatske informacijsko-dokumentacijske referalne agencije (HIDRE), uz mogućnost pretraživanja baze podataka po različitim osnovama. 

Osim podacima o prihodima i rashodima, sadržanim u financijskim izvještajima,1 ovom odredbom omogućen je trajni pristup i sljedećim podacima:
- o donatorima izbornih kampanja i redovnog političkog djelovanja (osobno ime i adresa, odnosno sjedište), o iznosu donacije u novcu koji je donator uplatio na poseban račun, odnosno o vrijednosti i vrsti donacija koje je dao u obliku proizvoda i usluga, datumu uplate odnosno davanja donacije, političkoj stranci, nezavisnom zastupniku, članu predstavničkog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave izabranom s liste grupe birača, nezavisnoj listi i kandidatu; 
- o donacijama koje je politička stranka uplatila stranačkim kandidatima na njihov poseban račun tijekom izborne promidžbe te o donacijama na račune subjekata koji su povezani izravno ili neizravno s političkom strankom ili su pod njezinom kontrolom;
- o troškovima izborne promidžbe političkih stranaka, nezavisnih lista i kandidata (o svrsi troška, nazivu i adresi primatelja, datumu isplate te o isplaćenom iznosu, odnosno iznosu tržišne vrijednosti proizvoda ili usluga navedenom na računu koji ne podliježe naplati ako se radi o donacijama u obliku proizvoda ili usluga) te 
- o cijeni i iznosu ostvarenog popusta u cijeni za medijsko oglašavanje izborne promidžbe, o nazivu  pružatelja medijskih usluga, broju i datumu računa za izvršene medijske usluge, broju ugovorenih i izvršenih medijskih usluga, iznosu cijene bez popusta, popustu izraženom u postotku i plaćenom iznosu s popustom. 

Navedeni podaci sastavni su dio financijskog izvještaja o financiranju izborne promidžbe, odnosno godišnjeg financijskog izvještaja, koji će objavom na web stranicama HIDRE biti trajno dostupni javnosti2.

3. Objava podataka o medijskom oglašavanju izborne promidžbe
Izmjenama i dopunama Zakona povećana je transparentnost medijskog oglašavanja izborne promidžbe. Dosadašnjim odredbama Zakona bila je propisana obveza subjekata koji pružaju usluge medijskog oglašavanja, da cjenik usluga oglašavanja dostave Državnom izbornom povjerenstvu te obveza političkih stranaka, nezavisnih lista i kandidata da javno objave iznos cijene i iznos popusta u cijeni za medijsko oglašavanje izborne promidžbe.

Utvrđena je obveza subjektima koji pružaju usluge medijskog oglašavanja izborne promidžbe da javno objave cjenik usluga oglašavanja, na svojim web stranicama (čl. 10.). 

Također, radi sveobuhvatnijeg upoznavanja javnosti, tim su Zakonom specificirani podaci o medijskom oglašavanju izborne promidžbe koje su političke stranke,  nezavisne liste, odnosno liste grupe birača i kandidati dužni javno objaviti te je propisan rok i način njihove objave. 

Prema članku 10. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona, političke stranke, nositelji nezavisnih lista, odnosno nositelji lista grupe birača i kandidati dužni su javno objaviti specificirane podatke o nazivu pružatelja medijskih usluga, broju i datumu računa za izvršene medijske usluge, broju ugovorenih i izvršenih medijskih usluga, iznosu cijene bez popusta, popustu izraženom u postotku i plaćenom iznosu s popustom. Navedeni subjekti dužni su ove podatke objaviti u roku i na način propisan u članku 24. Zakona, dakle, na svojim web stranicama, odnosno na web stranicama političke stranke koja je predložila kandidata ili putem dnevnog tiska (za lokalne izbore u lokalnom tisku), najkasnije u roku 5 dana prije održavanja izbora, a javna objava na web stranici treba trajati najmanje 30 dana. Podaci se objavljuju na propisanom obrascu3

4. Objavljivanje polugodišnjih izvješća o donacijama, odnosno obavijesti da donacije nisu primljene
Sredstva za redovito godišnje financiranje političkih aktivnosti u Republici Hrvatskoj u najvećem se dijelu osiguravaju u proračunu (državnom proračunu i proračunu jedinica lokalne i područne regionalne samouprave), dok je udjel sredstava iz donacija u ukupnom iznosu sredstava za redovito godišnje financiranje političkih aktivnosti, relativno nizak4. S obzirom na to da osobito veliki broj nezavisnih članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, u proteklom razdoblju, uopće i nije primao donacije, nastala je dvojba u primjeni članka 26. Zakona5, u svezi s obvezom objave izvješća o primljenim donacijama tijekom godine, onih subjekata koji donacije uopće nisu primili. 

Ta pravna praznina riješena je člankom 22. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona, kojim je propisana obveza  političkih stranka, nezavisnih zastupnika i članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, izabranih s liste grupe birača, koji su u  prvih šest mjeseci tekuće godine primili donacije, da javno objave izvješće o donacijama (polugodišnje izvješće), odnosno, ako u navedenom razdoblju nisu primili donacije da javno objave obavijest da u navedenom razdoblju nisu primili donacije. Navedeno izvješće, odnosno obavijest dužni su objaviti na svojim web stranicama najkasnije do 15. srpnja tekuće godine.  

Člankom 22. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona, kojim je izmijenjen i dopunjen članak 26. Zakona, također je ukinuta obveza zasebne objave izvješća o donacijama za drugih šest mjeseci u godini, koji se objavljivao najkasnije do 15. siječnja tekuće godine za prethodnu godinu. Podaci o donacijama za cijelu prethodnu godinu sadržani su u godišnjem financijskom izvještaju koji se objavljuje najkasnije do 1. ožujka tekuće godine za prethodnu godinu.

5. Dostupnost adresa web stranica na kojima su objavljeni podaci o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe, na jednom mjestu
S obzirom na veliki broj subjekata, osobito u izbornim godinama i na lokalnom nivou, koji su dužni javno objaviti podatke o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe, te isto tako veliki broj različitih i nepoznatih adresa web stranica na kojima se ti podaci objavljuju kao i na alternativnu  mogućnosti da se ti podaci objave u dnevnom tisku, (odnosno za lokalne izbore  – u lokalnom tisku), pristup podacima kao i nadzor nad izvršenjem obveze objave podataka bio bi znatno otežan bez dostave nadzornom tijelu podataka o adresama web stranica, odnosno naziva i datuma objave dnevnog tiska na kojima, odnosno u kojima politički subjekti objavljuju propisane podatke.

Da bi se olakšao pristup podacima javnosti i nadzor objave, tom Novelom Zakona (čl. 32.) propisana je obveza političkih stranaka, nositelja nezavisnih listi, odnosno nositelja listi grupe birača i kandidata da Državnom izbornom povjerenstvu, u roku propisanom za objavu financijskih izvještaja o financiranju izborne promidžbe, dostave elektroničkom poštom podatke o adresi web stranice, odnosno o naziva i datuma objave dnevnog tiska, na kojoj, odnosno u kojem su objavili financijske izvještaje o financiranju izborne promidžbe. 

Također je propisana obveza političkih stranaka i nezavisnih zastupnika da Državnom izbornom povjerenstvu dostave podatke o adresama web stranica na kojima su objavili godišnje financijske izvještaje i izvješća o donacijama koje su primili u prvih šest mjeseci tekuće godine, odnosno obavijesti da u tom razdoblju nisu primili donacije, te obveza jedinica lokalne i područne regionalne samouprave da Državnom izbornom povjerenstvu dostave popis adresa web stranica na kojima su navedena izvješća, obavijesti i izvještaje objavili članovi predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, izabrani s lista grupe birača.

Popis navedenih adresa web stranica, odnosno naziva i datuma objave dnevnog tiska, Državno izborno povjerenstvo objavit će na svojim web stranicama, što će znatno olakšati pristup i mogućnost uvida javnosti.

6. Izuzeci od objave podataka na vlastitim web stranicama
Radi velikog broja subjekata nadzora na lokalnoj razini, Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona (čl. 22. i 32.), kao izuzetak od obveze objave propisanih podataka na vlastitim web stranicama,  predviđena je mogućnost da članovi predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, izabrani s liste grupe birača, mogu izvješće o donacijama koje su primili u prvih šest mjeseci tekuće godine,  odnosno obavijest da u tom razdoblju nisu primili donacije  te godišnje financijske izvještaje, objaviti na web stranici jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave u kojoj politički djeluju, te da se objava navedenih izvješća, obavijesti i godišnjih financijskih izvještaja na web stranicama jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave ne smatra donacijom.

Člancima 21. i 32. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona, također je propisana mogućnost da kandidati6 koje je predložila politička stranka, mogu objaviti financijski izvještaj o financiranju izborne promidžbe, izvješće o donacijama za financiranje izborne promidžbe, izvješće o troškovima izborne promidžbe te podatke o iznosu cijene i iznosu ostvarenog popusta u cijeni za medijsko oglašavanje izborne promidžbe7(osim na vlastitim web stranicama ili u dnevnom tisku)  na web stranicama političke stranke koja je predložila kandidata. 

7. Ukidanje konačnih izvješća o donacijama i troškovima izborne promidžbe
Dosadašnjim odredbama Zakona (čl. 24.) bilo je propisano da su političke stranke, nositelji nezavisnih lista i kandidati dužni dostaviti nadležnom izbornom povjerenstvu izvješće o donacijama i izvješće o troškovima izborne promidžbe u roku 7 dana prije održavanja izbora (prethodna) izvješća, te u roku od 15 dana od dana objave konačnih službenih rezultata izbora (konačna izvješća), te su ih u daljnjem roku od 48 sati dužni javno objaviti. 

Međutim člankom 21. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona, kojim se mijenja članka 24. stavak 5. Zakona, ukidaju se konačno izvješće o donacijama i konačno izvješće o troškovima izborne promidžbe. Budući da se financijski izvještaji o financiranju izborne promidžbe (koji također sadržavaju izvješće o donacijama i izvješće o troškovima izborne promidžbe) javno objavljuju u roku 45 dana nakon održanih izbora, u praksi se objava konačnih izvješća o donacijama i troškovima izborne promidžbe i financijskih izvještaja o financiranju izborne promidžbe gotovo vremenski preklapa, te ne postoji svrha udvostručavanja objave istih podataka. 

Ukidanjem konačnih izvješća o donacijama i troškovima izborne promidžbe, odnosno objedinjavanjem navedenih izvješća s financijskim izvještajem o financiranju izborne promidžbe, znatno se olakšava nadzor i rasterećuje nadzorno tijelo, uz zadržavanje istih standarda transparentnosti.

8. Sredstva

8.1. Članski doprinos
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona (čl. 2.), uz članarine, kao izvor financiranja  precizira se i članski doprinos, s obzirom na to da neke političke stranke osim članarine naplaćuju i članske doprinose od svojih članova. Da bi se izbjegle nedoumice smatra li se članski doprinos članarinom ili donacijom, Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona (čl. 8.) precizira se da se članskim doprinosom, isto kao i članarinom smatra redoviti novčani iznos što ga član političke stranke plaća na način i pod uvjetima utvrđenim Statutom ili drugim aktom političke stranke te da su političke stranke dužne voditi evidenciju o primitku članskog doprinosa i izdavati potvrde o njegovom primitku, jednako kao i o članarinama.

8.2. Korištenje vlastitih sredstava za financiranje izborne promidžbe
Svrha posebnog računa za financiranje izborne promidžbe je da se putem tog računa odvijaju sve transakcije koje se odnose na financiranje izborne promidžbe. Radi uklanjanja bilo kakvih nedoumica u svezi s načinom korištenja vlastitih sredstava za financiranje izborne promidžbe, Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona (čl. 11.) izrijekom se utvrđuje da vlastita sredstva koja političke stranke, nezavisne liste, odnosno liste grupe birača i kandidati namjeravaju utrošiti za izbornu promidžbu, moraju biti uplaćena na poseban račun za financiranje izborne promidžbe.

8.3. Otvaranje posebnog računa za financiranje izborne promidžbe
Također radi uklanjanja nedoumica u primjeni Zakona, u pitanju koje se odnosi na  obvezu političke stranke da otvori poseban račun za financiranje izborne promidžbe, Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona (čl. 12.), precizira se da je politička stranka dužna otvoriti poseban račun za financiranje troškova izborne promidžbe za svake pojedine izbore na kojima sudjeluje. To znači da je dužna otvoriti jedan poseban račun na izborima za zastupnike u Hrvatski sabor, jedan poseban računa na izborima za članove u Europski parlament te po jedan poseban račun na izborima za članove predstavničkih tijela u svakoj pojedinoj jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave u kojoj sudjeluje na izborima.

Člankom 12. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona, također je propisano da u slučaju kad dvije ili više političkih stranaka predlože zajedničku listu, donacije za financiranje troškova izborne promidžbe uplaćuju se na poseban račun, koji je za financiranje izborne promidžbe dužna otvoriti jedna od političkih stranaka koje su predložile zajedničku listu, što se uređuje međusobnim sporazumom političkih stranaka koji se dostavlja Državnom izbornom povjerenstvu.

Sukladno novim rješenjima u Zakonu o lokalnim izborima (Nar. nov., br. 144/12), kojim se predviđa da se usporedno s izborom općinskih načelnika, gradonačelnika i župana, neposredno biraju i zamjenici općinskih načelnika, gradonačelnika i župana iz reda nacionalnih manjina, Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona (čl. 12.) utvrđuje se da su kandidati za zamjenike općinskih načelnika, gradonačelnika i župana koji se biraju iz reda nacionalnih manjina, dužni otvoriti poseban račun za financiranje izborne promidžbe, neovisno o tome jesu li predloženi od strane političke stranke ili birača. 

Poseban račun za financiranje izborne promidžbe, sukladno Zakonu o izmjenama i dopunama Zakona (čl. 12.), također su dužni otvoriti i kandidati za zastupnike pripadnika nacionalnih manjina koje su kandidirali birači i udruge nacionalnih manjina, za razliku od dosadašnjeg rješenja prema kojem su poseban račun bili dužni otvoriti svi kandidati za zastupnike pripadnika nacionalnih manjina, dakle i oni koji su bili predloženi od strane političke stranke. 

U skladu s novim rješenjima iz Zakona o izmjenama i dopunama Zakona, kandidati za zastupnike pripadnika nacionalnih manjina koje su predložile političke stranke, nisu više  zasebni subjekti primjene ovoga Zakona, kao prema dosadašnjem rješenju, već su u odnosu na njih, političke stranke koje su ih kandidirale ujedno i subjekti primjene ovoga Zakona. Stoga se i obveza otvaranja posebnog računa za financiranje izborne promidžbe utvrđuje samo za kandidate za zastupnike pripadnika nacionalnih manjina koje su predložili birači i udruge nacionalnih manjina. 

8.4. Zatvaranje posebnog računa za financiranje izborne promidžbe i raspolaganje s neutrošenim sredstvima  donacija
Dosadašnjim odredbama Zakona nije bio utvrđen rok za zatvaranje posebnog računa za financiranje izborne promidžbe. Ova pravna praznina riješena je Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona (čl. 12.) kojim je propisano da su političke stranke te kandidati i nositelji nezavisnih lista, odnosno nositelji lista grupe birača, dužni  dovršiti sve transakcije na posebnom računu za financiranje izborne promidžbe i zatvoriti ga najkasnije u roku 30 dana od isteka roka za isplatu naknade troškova izborne promidžbe, što znači najkasnije 90 dana od dana objave konačnih službenih rezultata izbora.

Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona također je uređeno postupanje s neutrošenim sredstvima donacija koja preostanu na posebnom računu za financiranje izborne promidžbe do dana njegova zatvaranja, nakon završetka svih transakcija u skladu sa Zakonom. Navedena sredstva raspoređuju se na sljedeći način:
- nositelji nezavisnih lista, odnosno nositelji lista grupe birača koje nisu dobile zastupnika u Hrvatskome saboru, odnosno člana u predstavničkom tijelu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i kandidati za predsjednika Republike Hrvatske, kandidati za zastupnike pripadnika nacionalnih manjina koje su kandidirali birači i udruge nacionalnih manjina, kandidati za općinske načelnike, gradonačelnike, župane i gradonačelnika Grada Zagreba te kandidati za zamjenika općinskih načelnika, gradonačelnika i župana koji se biraju iz reda nacionalnih manjina, dužni su navedena preostala sredstva sa svojih posebnih računa za financiranje izborne promidžbe vratiti uplatiteljima, razmjerno doniranom iznosu;  
- političke stranke dužne su navedena preostala sredstva uplatiti na središnji račun političke stranke;
- nositelji nezavisnih lista, odnosno nositelji lista grupe birača (s kojih su izabrani zastupnici, odnosno članovi predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave) dužni su navedena sredstva uplatiti u jednakim dijelovima na posebne račune za redovito godišnje financiranje nezavisnih zastupnika, odnosno članova predstavničkih tijela jedinica lokalna i područne (regionalne) samouprave koji su izabrani s tih lista.

Političke stranke, nositelji nezavisnih lista, odnosno nositelji lista grupe birača i kandidati koji neutrošena sredstva donacija preostala na posebnom računu za financiranje izborne promidžbe ne rasporede na propisani način, podliježu novčanoj kazni za prekršaj (čl. 37. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona). 

8.5. Rok za prikupljanje donacija za financiranje izborne promidžbe
Dosadašnjim odredbama Zakona (čl. 14. st. 5.) bilo je propisano da se donacije za financiranje izborne promidžbe mogu prikupljati do roka određenog za dostavu financijskih izvještaja o financiranju izborne promidžbe Državnom izbornom povjerenstvu, što znači 30 dana nakon održanih izbora. Time je bila otvorena mogućnost da se donacije daju nakon što su rezultati izbora već poznati, odnosno izabranim kandidatima, što je moglo pogodovati korupciji. U svrhu daljnjeg unaprjeđenja prevencije korupcije, Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona (čl. 12.), izmijenjeno je dosadašnje rješenje te je propisano da se donacije za financiranje izborne promidžbe mogu prikupljati u razdoblju najkasnije do završetka izborne promidžbe. 
Istom odredbom Zakona o izmjenama i dopunama Zakona, ujedno je riješeno i pitanje postupanja s donacijama koje su primljene nakon završetka izborne promidžbe. Političke stranke, nositelji nezavisnih lista, odnosno nositelji lista grupe birača i kandidati dužni su odmah prijaviti Državnom izbornom povjerenstvu primitak donacije nakon završetka izborne promidžbe, a takvu donaciju dužni su vratiti donatoru u roku 8 dana od primitka. Ako povrat nije moguć (primjerice, u slučaju donacija u obliku usluga, koje su izvršene) ili je donacija iz nedopuštenog izvora, političke stranke, nositelji nezavisnih lista, odnosno nositelji lista grupe birača i kandidati dužni su iznos vrijednosti takve donacije uplatiti u državni proračun, također u roku 8 dana. Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona (čl. 37.)  također je propisana i novčana kazna za prekršaj za političke stranke, nositelje nezavisnih lista, odnosno nositelje lista grupe birača i kandidate koji donacije primljene nakon završetka izborne promidžbe, u propisanom roku ne vrate donatorima, odnosno ne uplate u državni proračun.

1 Prema čl. 30. Zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe, političke stranke, nezavisni zastupnici i članovi predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave dužni su sastavljati i podnositi financijske izvještaje na način koji je utvrđen propisima o računovodstvu neprofitnih organizacija. Obrazac financijskog izvještaja o financiranju izborne promidžbe propisan je Pravilnikom o načinu vođenja evidencija i izdavanja potvrda o primitku dobrovoljnih priloga (donacija) i članarina, izvješćima o primljenim donacijama za financiranje izborne promidžbe i izvješćima o troškovima (rashodima) izborne promidžbe te financijskim izvještajima za financiranje izborne promidžbe (Nar. nov., br. 50/11 i 93/11). 
2 Sastavni dijelovi godišnjeg financijskog izvještaja i financijskog izvještaja o financiranju izborne promidžbe  propisani su čl. 30. st. 3. i 4. i čl. 34. st. 2. Zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe, te čl. 31. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona kojim se dopunjuje čl. 34. st. 2. Zakona. 
3 Ovaj obrazac propisuje Ministar financija pravilnikom. 
4 Struktura ostvarenih prihoda političkih stranaka za 2011. godinu, sadržana je u Izvješću o obavljenoj reviziji političkih stranaka, nezavisnih zastupnika i nezavisnih članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave za 2011., koje je objavljeno na web stranici Državnog ureda za reviziju. 
5 Čl. 26. Zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe (Nar. nov., br. 24/11. i 61/11.) glasio je: »Izvješće o donacijama koje političke stranke, nezavisni zastupnici, zastupnici nacionalnih manjina, nezavisni članovi predstavničkog tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave prime tijekom godine za potporu njihovoga političkog djelovanja, sa specificiranim podacima prema članku 24. stavku 3. ovoga Zakona, političke stranke, nezavisni zastupnici, zastupnici nacionalnih manjina i nezavisni članovi predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, dužni su redovito svakih šest mjeseci, za proteklo šestomjesečno razdoblje, javno objaviti na svojim web-stranicama, najkasnije u roku od 15 dana po isteku šestomjesečnog razdoblja.« (Odredba je izmijenjena i dopunjena čl. 22. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona). 
6 (Kandidati za predsjednika Republike Hrvatske, kandidati za općinske načelnike, gradonačelnike, župane i gradonačelnika Grada Zagreba i kandidati za zamjenika općinskih načelnika, gradonačelnika i župana koji se biraju iz reda nacionalnih manjina.) 
7 Čl. 10. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona, kojim se dopunjuje čl. 12. st. 2. Zakona, propisano je da se iznos cijene i iznos ostvarenog popusta u cijeni za medijsko oglašavanje izborne promidžbe, objavljuje u roku i na način propisan za objavu izvješća o donacijama i troškovima izborne promidžbe iz čl. 24. ovoga Zakona.