Stručni članci
×
17.08.2013.
Uredba o kriterijima, mjerilima i postupku za odgodu plaćanja, obročnu otplatu duga te prodaju, otpis ili djelomičan otpis potraživanja
Rok za pravne osobe 9. rujna 2013.
Vlada Republike Hrvatske donijela je Uredbu o kriterijima, mjerilima i postupku za odgodu plaćanja, obročnu otplatu duga te prodaju, otpis ili djelomičan otpis potraživanja (Nar. nov., br. 52/13 - u nastavku teksta: Uredba), koja je, uz neke novine, zamijenila Uredbu istoga naziva i sadržaja (Nar. nov., br. 76/12 - u nastavku teksta: prijašnja Uredba).
Uredba se primjenjuje kad je riječ o dugovima fizičkih i pravnih osoba prema državi i jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, odnosno potraživanjima države i jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. O svemu opširnije pišu autorice u ovom članku.
1.Uvod
Dug je definiran kao svaka dospjela, a nepodmirena obveza prema državi, odnosno jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave (u nastavku teksta: JLP(R)S), koja bi bila prihod državnog proračuna Republike Hrvatske odnosno proračuna JLP(R)S-a, osim onih s naslova javnih davanja, izuzev naknada za koncesije. Potraživanje je svako potraživanje države, odnosno JLP(R)S-a, koje bi bilo prihod državnog proračuna Republike Hrvatske, odnosno proračuna JLP(R)S-a, osim onih s naslova javnih davanja, izuzev naknada za koncesije. Pojam dug i pojam potraživanje uključuje osnovni dug odnosno potraživanje, ali i pripadajuće kamate, a pojam dužnika obuhvaća i fizičke i pravne osobe. S obzirom na to da obrtnici i osobe koje obavljaju samostalnu djelatnost mogu poslovati kao fizičke i kao pravne osobe dodatno je pojašnjeno kako se odredbe, koje se odnose na dužnika pravnu osobu, primjenjuju i na dužnika fizičku osobu obrtnika, odnosno fizičku osobu koja obavlja samostalnu djelatnost (liječnici, odvjetnici i sl.). Novina je da se, uz dospjele obveze, Uredba iznimno primjenjuje i na nedospjele, a nepodmirene obveze prema državi, odnosno JLP(R)S-u, koje bi bile prihod državnog proračuna Republike Hrvatske, odnosno proračuna JLP(R)S-a. Dakle, za nedospjele, a nepodmirene obveze odgoda plaćanja, obročna otplata duga te prodaja, otpis ili djelomičan otpis potraživanja trebali bi se odobravati samo iznimno.
Dug je definiran kao svaka dospjela, a nepodmirena obveza prema državi, odnosno jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave (u nastavku teksta: JLP(R)S), koja bi bila prihod državnog proračuna Republike Hrvatske odnosno proračuna JLP(R)S-a, osim onih s naslova javnih davanja, izuzev naknada za koncesije. Potraživanje je svako potraživanje države, odnosno JLP(R)S-a, koje bi bilo prihod državnog proračuna Republike Hrvatske, odnosno proračuna JLP(R)S-a, osim onih s naslova javnih davanja, izuzev naknada za koncesije. Pojam dug i pojam potraživanje uključuje osnovni dug odnosno potraživanje, ali i pripadajuće kamate, a pojam dužnika obuhvaća i fizičke i pravne osobe. S obzirom na to da obrtnici i osobe koje obavljaju samostalnu djelatnost mogu poslovati kao fizičke i kao pravne osobe dodatno je pojašnjeno kako se odredbe, koje se odnose na dužnika pravnu osobu, primjenjuju i na dužnika fizičku osobu obrtnika, odnosno fizičku osobu koja obavlja samostalnu djelatnost (liječnici, odvjetnici i sl.). Novina je da se, uz dospjele obveze, Uredba iznimno primjenjuje i na nedospjele, a nepodmirene obveze prema državi, odnosno JLP(R)S-u, koje bi bile prihod državnog proračuna Republike Hrvatske, odnosno proračuna JLP(R)S-a. Dakle, za nedospjele, a nepodmirene obveze odgoda plaćanja, obročna otplata duga te prodaja, otpis ili djelomičan otpis potraživanja trebali bi se odobravati samo iznimno.
Vlada Republike Hrvatske ima ovlast da, ako su za to ispunjeni uvjeti, odlučuje o odgodi plaćanja, obročnoj otplati duga te prodaji, otpisu ili djelomičnom otpisu potraživanja. Na temelju Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o proračunu tu ovlast ima i ministar financija pa tako, na prijedlog nadležnog tijela, a prema zahtjevu dužnika može odgoditi plaćanje ili odobriti obročnu otplatu duga ili prodati, otpisati ili djelomično otpisati potraživanje do iznosa od 1.000.000,00 kuna. Odgoda plaćanja duga i/ili obročna otplata duga može biti odobrena u obliku jednokratne otplate ili otplate u obrocima za razdoblje do najdulje pet godina, odnosno potraživanje može biti prodano, otpisano ili djelomično otpisano do pojedinačnog iznosa potraživanja od 50.000,00 kuna. Što se tiče JLP(R)S-a, ovlast za donošenje odluka utvrđuje se u odluci o izvršavanju proračuna za pojedinu godinu, a ovisno o iznosima duga, odnosno potraživanja, akti se donose na razini upravnog tijela za financije/načelnika općine, gradonačelnika ili župana1.
Ako se odlučuje o pravima pravnih osoba, bit će potrebno postupati u skladu s propisima kojima se uređuju državne potpore, uključujući i pravila o potporama male vrijednosti. To znači da je, kada se odlučuje o pravima pravnih osoba, potrebno od Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja tražiti očitovanje radi li se u konkretnom slučaju o državnim potporama, u smislu propisa kojima se uređuje davanje državnih potpora. Ako Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja utvrdi da je riječ o odobravanju koje je suprotno propisima o državnim potporama, zahtjev pravne osobe trebalo bi odbiti, pritom se pozivajući na odredbu članka 5. stavak 5. Uredbe2. Upravo radi navedenog, Uredbom je propisana obveza dostave podataka o kreditnom rejtingu od banaka.
Zahtjevi za odobravanje obročne otplate duga ili prodaju, otpis ili djelomičan otpis potraživanja podnose se na obrascima koji su sastavni dio Uredbe i razlikuju se za fizičke i pravne osobe, a obrasci su objavljeni i na web-stranici Ministarstva financija (http://www.mfin.hr/hr/podrska-drzavnoj-riznici) te bi trebali biti dostupni i kod nadležnog tijela3. Zahtjevi se podnose nadležnom tijelu, tj. tijelu koje nalaže uplatu bilo u državni proračun Republike Hrvatske, bilo u proračun JLP(R)S-a i koje je odgovorno za potpunu i pravodobnu naplatu potraživanja iz svoje nadležnosti.
Valja istaknuti da se Uredba odnosi na potraživanja utvrđena pravomoćnim sudskim odlukama, potraživanja na ime zakupa ili iznajmljivanja imovine, koji su prihod državnog, odnosno lokalnog proračuna, potraživanja na ime naknada za korištenje javno-prometnih površina (uplaćuje se prema ugovorima koji se sklapaju na temelju odluka jedinica lokalne samouprave donesenih na temelju statuta jedinica jer se radi o načinu raspolaganja imovinom jedinica), potraživanja s osnove sklopljenih ugovora (primjerice o stipendiranju), potraživanja s osnove novčanih kazni za prekršaje, osim novčanih kazni za porezne prekršaje za koje su ta pitanja uređena Općim poreznim zakonom, potraživanja s osnove naknade za koncesije, potraživanja s osnove naknade štete za istraživanje i/ili eksploataciju mineralnih sirovina bez potrebnih odobrenja i sva druga potraživanja, odnosno dugove čija odgoda, obročna otplata i otpis nisu uređeni Općim poreznim zakonom.
Uredba se ne odnosi na javna davanja u smislu Općeg poreznog zakona (osim koncesija), budući da su ta pitanja za javna davanja regulirana Općim poreznim zakonom, dijelom Zakonom o financijskom poslovanju i predstečajnoj nagodbi4 te Zakonom o naplati poreznog duga fizičkih osoba5, spomeničku rentu, doprinos komorama, članarine turističkim zajednicama, komunalnu naknadu, komunalni doprinos i druga davanja čija je obročna otplata ili prodaja, otpis ili djelomičan otpis uređen posebnim propisima, odnosno propisima kojima je određena i njihova naplata.
Da bi se izbjegle moguće zloporabe korištenja prava danih Uredbom, zahtjev za odgodu plaćanja ili obročnu otplatu duga, odnosno otpis ili djelomičan otpis potraživanja može se podnijeti jednom u pet godina. Uredbom je propisan i postupak prodaje potraživanja ako se utvrdi da bi naplata potraživanja na takav način bila svrhovita.
2.Odgoda plaćanja i obročna otplata duga
Odgoda plaćanja ili obročna otplata duga fizičkim osobama - građanima bit će odobrena ako bi naplata duga u cijelosti bila neprimjereno opterećenje za dužnika, a odgodom plaćanja ili obročnom otplatom duga bitno bi se poboljšale dužnikove mogućnosti otplate duga, od kojega inače ne bi bilo moguće naplatiti cjelokupan dug.
Kao i do sada, smatra se da bi naplata duga u cijelosti za dužnika fizičku osobu -
građanina bila neprimjereno opterećenje ako podnositelj zahtjeva ostvaruje pravo na pomoć za uzdržavanje iz sustava socijalne skrbi, odnosno pravo na opskrbninu prema zakonu kojim se uređuju prava hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji ili zakonu kojim se uređuje zaštita vojnih i civilnih invalida rata ili ako imovno stanje podnositelja zahtjeva i punoljetnih članova njegova kućanstva odgovara uvjetima koji moraju biti ispunjeni kumulativno, a to su:
građanina bila neprimjereno opterećenje ako podnositelj zahtjeva ostvaruje pravo na pomoć za uzdržavanje iz sustava socijalne skrbi, odnosno pravo na opskrbninu prema zakonu kojim se uređuju prava hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji ili zakonu kojim se uređuje zaštita vojnih i civilnih invalida rata ili ako imovno stanje podnositelja zahtjeva i punoljetnih članova njegova kućanstva odgovara uvjetima koji moraju biti ispunjeni kumulativno, a to su:
a) kad imovina, u novčanom obliku, podnositelja zahtjeva i članova njegova kućanstva ne prelazi iznos od šest proračunskih osnovica na dan podnošenja zahtjeva, po članu kućanstva (u 2013. iznosi 19.956,00 kn)
b) kad ukupni dohodak i ukupni primici podnositelja zahtjeva i punoljetnih članova njegova kućanstva mjesečno ne prelaze po članu kućanstva jednu proračunsku osnovicu (u 2013. iznosi 3.326,00 kn).
Kriteriji su ostali jednaki i za pravne osobe i fizičke osobe obrtnike te fizičke osobe koje obavljaju samostalnu djelatnost. Odgoda plaćanja ili obročna otplata duga odobrit će se ako bi naplata duga u cijelosti dovela do nelikvidnosti (blokade računa) uz kumulativno ispunjenje sljedećih uvjeta: nepostojanje dospjelog duga po osnovi poreznih obveza i doprinosa za mirovinsko i zdravstveno osiguranje o kojima službenu evidenciju vodi Porezna uprava, ako nije bilo isplate dividende, udjela u dobiti ili predujma dobiti, a da je u isto vrijeme postojao porezni dug, ako bi naplata duga u cijelosti za pravnu osobu bilo neprimjereno opterećenje ili joj nanijela veću gospodarsku štetu, ako se poslovni i financijski plan pravnih osoba iz ovoga članka procijeni kao tržišno održiv).
Uz zahtjev koji se podnosi na pripadajućem obrascu, fizička osoba - građanin prilaže preslik isprave o postojanju duga, ali samo ako nadležno tijelo nema takvu ispravu ili je ne može pribaviti iz službenih evidencija javnopravnih tijela. Ako se odgoda plaćanja ili obročna otplata duga traži zbog imovnog stanja, bit će potrebno priložiti potvrdu Porezne uprave o visini njegova dohotka i dohodaka članova njegova kućanstva. Ako se traži odgoda plaćanja ili obročna otplata duga zbog činjenice da je podnositelj zahtjeva korisnik prava na pomoć za uzdržavanje iz sustava socijalne skrbi, zahtjevu će se priložiti i potvrda ili preslik rješenja nadležnog centra za socijalnu skrb o ostvarivanju prava na pomoć za uzdržavanje, a ako se odgoda plaćanja ili obročna otplata duga traži zbog činjenice da je podnositelj zahtjeva korisnik prava na opskrbninu prema zakonu kojim se uređuju prava hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji i zakonu kojim se uređuje zaštita vojnih i civilnih invalida rata, prilažit će se potvrda ili preslik rješenja o opskrbnini.
Pravne osobe, fizičke osobe obrtnici, fizičke osobe, koje obavljaju samostalnu djelatnost, zahtjevu prilažu preslik isprave o postojanju duga, ako nadležno tijelo nema takvu ispravu, odnosno kad nadležno tijelo ne može pribaviti takvu ispravu iz službenih evidencija javnopravnih tijela. Uz to prilažu i dokaz o financijskoj sposobnosti (BON-1) u izvorniku ili presliku, ne stariji od šest mjeseci do dana podnošenja zahtjeva (ne odnosi se na fizičku osobu obrtnika) i BON-2 ili SOL-2 (u izvorniku ili presliku, ne stariji od 30 dana do dana podnošenja zahtjeva), ali i jedan od instrumenata osiguranja duga: (neopoziva garanciju banke, zalog vrijednosnih papira, fiducija, založno pravo na nekretninama, pokretninama i pravima građenja, mjenica, zadužnica ili jamstvo drugih trgovačkih društava solidnog boniteta). Da bi se vidio učinak tražene obročne otplate ili odgode, prilaže se i poslovni i financijski plan društva s projekcijom učinka tražene obročne otplate ili odgode.
Novina je da nadležno tijelo po službenoj dužnosti obvezno od Porezne uprave mora tražiti podatak o obvezama i potraživanjima iz porezno-dužničkog odnosa, ali će utvrditi i postojanje svih međusobnih obveza i potraživanja, uključujući i one s osnove javnih davanja, između Republike Hrvatske i dužnika te JLP(R)S-a i dužnika, i to sve prije davanja mišljenja o utemeljenosti zahtjeva. Isto tako, nadležno će tijelo od Ministarstva financija i drugih javnopravnih tijela zatražiti isprave o potraživanjima između Republike Hrvatske i dužnika te JLP(R)S-a i dužnika. Ako se tako utvrdi da postoje međusobna potraživanja, nadležno će tijelo biti ovlašteno samo izvršiti prijeboj takvih potraživanja pozivajući se na članak 11. stavak 4. Uredbe.
Postupak donošenja odluka je ostao isti.
3.Otpis ili djelomičan otpis potraživanja
Uz odgodu plaćanja i obročnu otplatu, Uredbom se daje mogućnost i podnošenja zahtjeva za otpis ili djelomičan otpis duga koji može podnijeti isključivo dužnik fizička osoba -
građanin bez ograničenja. Da bi se fizičkoj osobi - građaninu odobrio otpis ili djelomičan otpis duga, potrebno je dokazati da bi naplata duga ugrozila osnovne životne potrebe dužnika fizičke osobe - građanina i članova njegova kućanstva. Uvjeti koji trebaju biti ispunjeni da bi se podnositelju zahtjeva odobrio djelomičan otpis, blaži su od onih koji su bili propisani starom Uredbom. Smatra se da bi naplata duga ugrozila osnovne životne potrebe dužnika fizičke osobe - građanina i članova njegova kućanstva ako podnositelj zahtjeva ostvaruje pravo na pomoć za uzdržavanje iz sustava socijalne skrbi, ako ostvaruje pravo na opskrbninu prema zakonu kojim se uređuju prava hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji ili zakonu kojim se uređuje zaštita vojnih i civilnih invalida rata ili ako su kumulativno ispunjeni uvjeti koji se tiču imovnog stanja podnositelja zahtjeva i punoljetnih članova njegova kućanstva (kad imovina, u novčanom obliku, podnositelja zahtjeva i članova njegova kućanstva ne prelazi iznos od dvije proračunske osnovice na dan podnošenja zahtjeva po članu njegova kućanstva (u 2013. iznosi 6.652,00 kn) i kad podnositelj zahtjeva, odnosno punoljetni članovi njegova kućanstva imaju u vlasništvu stan ili kuću koji se ne smatraju zadovoljavajućim stambenim prostorom (stan ili kuća veličine do 35m² za jednu osobu, uvećana za 10m² za svaku daljnju osobu s mogućim odstupanjem do 10m²) te ako imaju u vlasništvu automobil i/ili plovilo čija vrijednost ne prelazi iznos od dvije proračunske osnovice na dan podnošenja zahtjeva (u 2013. iznosi 6.652,00 kn). Uz to, ukupni dohodak i ukupni primici podnositelja zahtjeva i punoljetnih članova njegova kućanstva mjesečno ne smiju prelaziti iznos od jedne proračunske osnovice (u 2013. iznosi 3.326,00 kn) po članu kućanstva.
4.Posebni slučajevi otpisa na temelju Uredbe
Uredbom su propisani slučajevi u kojima će nadležno tijelo moći otpisati potraživanja prema dužniku pravnoj osobi, a koja se smatraju nenaplativima, i to bez podnošenja bilo kakvog zahtjeva isključivo prema diskrecijskoj ocjeni nadležnog tijela. Nenaplativim se potraživanjima, u tom smislu, smatraju potraživanja prema dužnicima pravnim osobama koja se ne mogu naplatiti u stečajnom postupku. Nadležno tijelo otpisuje potraživanje ako postoji pravomoćno rješenje o zaključenju stečajnog postupka nad pravnom osobom. Također, nenaplativim potraživanjem smatrat će se ono koje se nije moglo naplatiti u postupku likvidacije u kojem se slučaju potraživanje otpisuje nakon što rješenje o brisanju pravne osobe iz sudskog registra postane pravomoćno jer u tom trenutku pravna osoba prestaje postojati.
Fizičkoj i pravnoj osobi može se odobriti otpis duga s osnove kamata ako glavnicu duga plate u cijelosti jednokratno. Za fizičku osobu to je pravo kao i do sada trajne prirode, a za pravne je osobe propisano da nadležnom tijelu mogu podnijeti pisani i obrazloženi zahtjev za otpis dospjelog i nedospjelog nenaplaćenog, odnosno neplaćenog duga s osnove kamata u roku 120 dana od stupanja na snagu Uredbe, tj. do 9. rujna 2013. Ako zahtjev za otpis duga s osnove kamata bude zaprimljen nakon proteka toga roka, nadležno tijelo odbacit će ga kao nepravodoban. Zahtjev nije potrebno podnositi na obrascima koji su dani u Uredbi već može biti podnesen i, primjerice, u obliku dopisa upućenog nadležnom tijelu. Nadležno tijelo dužno je u roku 60 dana od dana zaprimanja zahtjeva točno utvrditi stanje duga s osnove glavnice i kamate čiji se otpis traži. Nakon utvrđenja stanja duga nadležno tijelo naložit će pravnoj osobi plaćanje duga s osnove glavnice u cijelosti, jednokratno. Ako fizička i pravna osoba u roku 30 dana od dana usklađenja stanja duga na propisane uplatne račune prihoda državnog proračuna, odnosno proračuna JLP(R)S-a uplati glavnicu duga za koji podnosi zahtjev za otpis kamata, dospjeli dug s osnove kamata će se otpisati. U tom slučaju nadležno će tijelo zahtjev s dokazom o uplati glavnice duga i svojim mišljenjem, odnosno konstatiranjem da je glavnica uplaćena u cijelosti, na traženi način dostaviti Ministarstvu financija, odnosno upravnom tijelu za financije. Ministarstvo financija, odnosno upravno tijelo za financije će na temelju mišljenja nadležnog tijela otpisati potraživanje s osnove kamata ili predložiti Vladi Republike Hrvatske, odnosno načelniku općine, gradonačelniku ili županu donošenje odluke o otpisu potraživanja s osnove kamata ovisno o iznosu duga s osnova kamata koji se otpisuje. Često je u praksi bilo nejasno je li moguće primijeniti navedeni članak u slučajevima kada su pokrenuti sudski postupci. Članak 28. i tada se može primijeniti, odnosno prema navedenom se članku može otpisati dug s osnove kamata. U takvim će se slučajevima glavnicom duga smatrati glavnica duga osnovnog potraživanja (primjerice glavnica kredita) uvećana za troškove postupka koji se vodi pred nadležnim tijelom (sudom), a posljedica je činjenice da podnositelj zahtjeva nije izvršavao svoje obveze (primjerice rate nisu plaćane u skladu s potpisanim ugovorom).
Uredbom je predviđena mogućnost otpisa potraživanja koja prema vrijednosti predmeta spora ulaze u kategoriju sporova male vrijednosti prema Zakonu o parničnom postupku, a postupak radi naplate treba pokrenuti u inozemstvu. Istodobno je moguć i otpis potraživanja prema fizičkim osobama koja prelaze iznos od 10.000,00 kuna, odnosno iznos od 50.000,00 kuna prema pravnim osobama. U oba slučaja Ministarstvo financija, odnosno Vlada Republike Hrvatske, ovisno o visini potraživanja, otpisuje potraživanja na temelju obrazloženog prijedloga - mišljenja Državnog odvjetništva Republike Hrvatske, ako je na temelju raspoloživih dokaza ocijenilo da naplata nije izvjesna, odnosno da nije svrhovito pokretanje postupka s obzirom na visinu troškova vođenja postupka pred stranim sudovima.
Za razliku od prijašnje Uredbe u kojoj je bilo propisano da se otpisuju potraživanja u iznosu do 30,00 kuna, radi optimiziranja postupanja, novom je Uredbom propisano da potraživanje u iznosu do 50,00 kn nadležno tijelo može otpisati bez podnošenja zahtjeva za otpis jer se smatra da bi troškovi, koji bi nastali u postupku obrade i naplate zahtjeva ,bili veći od iznosa potraživanja koji se otpisuje.
Člancima 33.-38. Uredbe dana je mogućnost djelomičnog otpisa korisnicima kredita, odobravanih od strane bivšeg Fonda za razvoj i zapošljavanje te se tako u ovim složenim gospodarskim uvjetima takvim gospodarskim subjektima nastoji pomoći i olakšati njihov položaj u gospodarstvu. Otpis navedenih kredita u isključivoj je nadležnosti Ministarstva financija, kao nadležnog tijela.
1 Prema uputni danoj na stranicama Ministarstva financija http://www.mfin.hr/hr/podrska-drzavnoj-riznici
2 U Uredbi o kriterijima, mjerilima i postupku za odgodu plaćanja, obročnu otplatu duga te prodaju, otpis ili djelomičan otpis potraživanja (Nar. nov., br. 76/12) ista se odredba nalazila u čl. 4. st. 3.
3 Ako fizička osoba podnosi zahtjev, podnijet će ga na Obrascu ZFO, dok će ga pravna osoba i fizička osoba obrtnik te fizička osoba, koja obavlja samostalnu djelatnost, podnijeti na Obrascu ZPO.
4 Nar. nov., br. 108/12 i 144/12.
5 Nar. nov., br. 55/13, stupio na snagu 9. svibnja 2013.