24.04.2020.

Porezni tretman danih darovanja u svrhu borbe protiv učinaka epidemije COVID-19

Izvanredne okolnosti kojima smo svjedoci, osim što su rezultirale raznim efektima u gospodarstvu, potaknule su pojedince na zajedništvo i pomaganje. Tijekom epidemije COVID-19 zabilježen je velik broj darovanja za nabavu zaštitne i druge medicinske opreme pa stoga u nastavku donosimo osvrt na porezni tretman danih darovanja u svrhu borbe protiv učinaka epidemije COVID-19.

1. Uvod
Darovanja nastaju kada jedna strana odnosno darovatelj, bez protučinidbe prepusti drugoj strani odnosno daroprimatelju neku stvar ili imovinsko pravo. Takva darovanja mogu imati porezne efekte, stoga u nastavku dajemo osvrt na dana darovanja obveznika poreza na dohodak i obveznika poreza na dobit u svrhu borbe protiv učinaka epidemije COVID-19. Porezni tretman danih darovanja obveznika poreza na dohodak propisan je Zakonom o porezu na dohodak (Nar. nov., br. 115/16, 106/18, 121/19 i 32/20) i Pravilnikom o porezu na dohodak (Nar. nov., br. 10/17, 128/17, 106/2018, 1/19, 80/19 i 1/20), dok je porezni tretman danih darovanja obveznika poreza na dobit uređen Zakonom o porezu na dobit (Nar. nov., br. 177/04, 90/05, 57/06, 80/10, 22/12, 146/08, 148/13, 143/14, 50/16, 115/16, 106/18, 121/19 i 32/20) i Pravilnikom o porezu na dobit (Nar. nov., br. 95/05, 133/07, 156/08, 146/09, 123/10, 137/11, 61/12, 146/12, 160/13, 12/14, 157/14, 137/15, 1/17, 2/18, 1/19 i 1/20). Valja uzeti u obzir i porezni tretman porezom na dodanu vrijednost (u nastavku teksta: PDV), koji se odnosi na obveznike PDV-a, za dana darovanja u svrhu borbe protiv učinaka bolesti COVID-19, o čemu također više u nastavku.

2. Porezni tretman danih darovanja obveznika poreza na dohodak
Odredbom članka 15. st. 2. i 3. Zakona o porezu na dohodak propisano je da porezni obveznik može uvećati osobni odbitak za darovanja dana u tuzemstvu u naravi i u novcu doznačenim na žiro-račun, u kulturne, odgojno-obrazovne, znanstvene, zdravstvene, humanitarne, sportske i vjerske svrhe, udrugama i drugim osobama koje te djelatnosti obavljaju u skladu s posebnim propisima, do visine 2 % primitaka za koje je u tekućoj godini podnesena godišnja porezna prijava i utvrđen godišnji porez na dohodak ili je proveden poseban postupak utvrđivanja godišnjeg poreza na dohodak i prireza porezu na dohodak. Iznimno od navedenog, osobni odbitak uvećava se za darovanja dana iznad propisane visine, pod uvjetom da su dana prema odlukama nadležnih ministarstava o provedbi i financiranju posebnih programa i akcija, ali ne i za redovitu djelatnost primatelja darovanja. Za priznavanje dijela osobnog odbitka po osnovi danih darovanja, porezni obveznik obvezan je priložiti svojoj godišnjoj poreznoj prijavi vjerodostojne isprave (preslike naloga o doznaci u novcu i ugovora, odnosno potvrdu o danim darovanjima u drugim dobrima i uslugama), dok porezni obveznik koji nije obvezan podnijeti godišnju poreznu prijavu, a želi iskoristiti dio osobnog odbitka za dana darovanja u godišnjem obračunu dohotka, može podnijeti Obrazac za priznavanjem prava u posebnom postupku (u nastavku teksta: Obrazac ZPP-DOH) do kraja veljače tekuće godine za prethodnu, nadležnoj ispostavi Porezne uprave te uz obrazac priložiti navedene vjerodostojne isprave.

3. Porezni tretman danih darovanja obveznika poreza na dobit
Porezni tretman danih darovanja obveznika poreza na dobit propisan je odredbom članka 7. Zakona o porezu na dobit. Porezno priznatim troškom darovanja u smislu Zakona o porezu na dobit smatraju se darovanja u naravi ili novcu, učinjena u tuzemstvu za kulturne, znanstvene, odgojno-obrazovne, zdravstvene, humanitarne, sportske, vjerske, ekološke i druge općekorisne svrhe udrugama i drugim osobama koje navedene djelatnosti obavljaju u skladu s posebnim propisima, do 2 % prihoda ostvarenog u prethodnoj godini.

Iznimno, svota može biti i veća od 2 % prihoda prethodne godine ako je dana prema odlukama nadležnih ministarstava o provedbi financiranja posebnih programa i akcija. Pod drugim osobama koje djelatnosti obavljaju u skladu s posebnim propisima i koje se mogu darivati za propisane namjene i u propisanim iznosima, smatraju se i tijela državne, lokalne i područne (regionalne) samouprave. Nadalje, odredbom članka 30. Pravilnika o porezu na dobit propisano je da je porezni obveznik dužan osigurati vjerodostojnu dokumentaciju na način utvrđen Općim poreznim Zakonom (Nar. nov., br. 115/16, 106/18, 121/19, 32/20 i 42/20 - u nastavku teksta: OPZ) kako bi se nedvojbeno moglo utvrditi da je darovanje izvršeno za propisane svrhe.

Prema navedenom, obveznici poreza na dobit mogu umanjiti osnovicu poreza na dobit za dana darovanja u tuzemstvu ako ona ne prelaze 2 % prihoda ostvarenog u prethodnoj godini. Samo iznimno, dakle, svota može biti veća od 2 %, ako su darovanja dana prema odlukama nadležnih ministarstava o provedbi financiranja posebnih programa i akcija.

Valja napomenuti i da se sukladno odredbi članka 12. Zakona o porezu na dobit, dugotrajnu imovinu trošak amortizacije priznaje u porezni rashod do kraja mjeseca u kojem je dugotrajna imovina bila u upotrebi, a neamortizirani trošak nabave dugotrajne imovine priznaje se u porezni rashod u poreznom razdoblju u kojemu je dugotrajna imovina darovana. Iznimno, trošak nabave iskazan u revaloriziranoj svoti, u porezni rashod priznaje se neamortizirani trošak nabave umanjen za revaloriziranu svotu koja je do trenutka darovanja  uključena u prihode.

4. PDV položaj danih darovanja potrebnih za borbu protiv učinaka protiv bolesti COVID-19
S obzirom na to da novčana davanja nisu predmet oporezivanja PDV-om, valja se osvrnuti na PDV za dana darovanja dobara i usluga potrebnih za borbu protiv učinaka protiv bolesti COVID-19. Sukladno odredbi članka 71.t Pravilnika o provedbi Općeg poreznog zakona (Nar. nov., br. 45/19, 35/20 i 43/20), porezni obveznici upisani u registar obveznika PDV-a prema posebnom propisu, oslobođeni su plaćanja PDV-a za isporuke dobara i usluga, obavljene bez naknade ili protučinidbe, potrebnih za borbu protiv učinaka pandemije bolesti COVID-19, do isteka roka od tri mjeseca nakon stupanja na snagu članka 107.a OPZ-a.

Dakle, oslobođenje od plaćanja PDV-a kod darovanja odnosi se na isporuke dobara i usluga potrebnih za borbu protiv učinaka pandemije bolesti COVID-19 koje su obavljene bez naknade odnosno protučinidbe u ožujku 2020. (i prvom tromjesečju 2020.), čija obveza dospijeva do 30. travnja 2020. te isporuke obavljene do 20. lipnja 2020. Isporuke oslobođene plaćanja PDV-a prema članku 71.t Pravilnika o provedbi Općeg poreznog zakona, iskazuju se u Obrascu PDV pod točkom I.10. – Ostala oslobođenja.

Sukladno Uputi o odgodi i plaćanju PDV-a za vrijeme posebnih okolnosti, KLASA: 410-19/20-02/129, URBROJ: 513-07-21-01/20-1, od 16. travnja 2020., u slučaju oslobođenja od plaćanja PDV-a prema članku 71.t Pravilnika o provedbi Općeg poreznog zakona, nije isključena mogućnost odbitka pretporeza za donirana dobra, odnosno obavljene usluge bez naknade ili protučinidbe potrebne za borbu protiv učinaka pandemije bolesti COVID-19. Valja napomenuti da se oslobođenje prema članku 71.t Pravilnika, ne primjenjuje na isporuke dobara i usluga potrebnih za borbu protiv učinaka pandemije bolesti COVID-19 uz naknadu ili ako su plaćene iz prikupljenih novčanih donacija.

5. Zaključak
Darovanja u svrhu borbe protiv učinaka bolesti COVID-19, ponajprije u svrhu nabave zaštitne i medicinske opreme, vrijedna je i pohvalna gesta svih dionika. S obzirom na to da je u najvećem broju slučajeva danih darovanja riječ o poslovnim subjektima, valja pritom i dalje imati na umu da je prilikom darovanja potrebno donijeti odgovarajuće poslovne odluke te imati na umu sva porezna i druga financijska pravila darovanja.