18.12.2017.

Novela Zakona o sigurnosti prometa na cestama

Važeći Zakon o sigurnosti prometa na cestama (u nastavku teksta: ZSPC) stupio je na snagu prije nešto više od devet godina i unatoč takvim višekratnim izmjenama i dopunama ukazala se potreba za dodatnim intervencijama u tekst ZSPC-a, što je imalo za posljedicu donošenje najnovijeg Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama (Nar. nov., br. 108/17), koji je djelomično stupio na snagu 16. studenoga 2017., jer članci 14., 15., 26., 27., 28., 29., 30., 33., 37., 38., 39., 40., 44. i 46. stupaju na snagu 1. siječnja 2018., a članci 11., 25., 32., 41. i 42. stupaju na snagu 20. svibnja 2018.
1. MLADI VOZAČI
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama (Nar. nov., br. 108/17 - u nastavku teksta: Izmjene ZSPC-a) redefinira se pojam »mladi vozač« tako da je on prema članku 2. stavku 1. točki 69. - vozač motornog vozila u dobi do navršene 24. godine života, koji posjeduje vozačku dozvolu izdanu na teritoriju Republike Hrvatske, pri čemu je, dakle, naglasak na posjedovanju vozačke dozvole RH, jer prijašnja definicija nije pretpostavljala posjedovanje (isključivo) vozačke dozvole izdane u RH, te je upravo u tome i bit redefiniranja toga pojma. 
K tome, sada je u odredbi članka 286. stavak 3. ZSPC-a propisano da će se mladom vozaču koji u razdoblju od dvije godine prikupi 9 negativnih bodova, rješenjem ukinuti i oduzeti vozačka dozvola, s tim da će mladi vozač moći ponovno polagati vozački ispit istekom roka od dvije godine od dana izvršnosti toga rješenja, a nakon provedenog postupka osposobljavanja kandidata za vozače. Inače, za ostale vozače propisana je mjera ukidanja i oduzimanja vozačke dozvole u slučaju kada u razdoblju od dvije godine skupe 12 negativnih prekršajnih bodova, s tim da glede ponovnog polaganja vozačkog ispita za te vozače vrijedi isti režim kao i za mlade vozače. Postavljanje takve razlike glede broja prikupljenih negativnih prekršajnih bodova, kao pravne posljedice pravomoćne osude, predlagatelj Izmjena ZSPC-a opravdava time da mladi vozači s nedovoljno vozačkog iskustva uzrokuju nerazmjerno veći broj prometnih nesreća u odnosu na ostale vozače te da se takvim posebnim pravnim režimom utječe na ponašanje te kategorije vozača.
Opisana pravila vrijede od 1. siječnja 2018., uz napomenu da je člankom 46. Izmjena ZSPC-a propisano da se stupanjem na snagu toga Zakona brišu svi »stari« negativni prekršajni bodovi iz evidencije vozača, čime se onemogućava korištenje »starih« negativnih prekršajnih bodova za izricanje mjere ukidanja i oduzimanja vozačke dozvole, kako je predviđeno Izmjenama ZSPC-a. 
Također, propisano je i kažnjavanje novčanom kaznom u rasponu od 5.000,00 do 15.000,00 kuna ili kaznom zatvora u trajanju od 60 dana za vozača koji upravlja motornim vozilom nakon izvršnosti rješenja o ukidanju i oduzimanju vozačke dozvole, a prije ponovnog stjecanja prava na samostalno upravljanje motornim vozilom.
S tim u svezi navest ćemo prekršaje za koje je, kao najteže prekršaje, a time vozačima i najzanimljivije, predviđen upis triju negativnih prekršajnih bodova. Dakle, odredba članka 287. stavak 3. ZSPC-a propisuje da se vozaču motornog vozila u evidenciju upisuju tri negativna prekršajna boda ako je pravomoćnom odlukom o prekršaju proglašen krivim za prekršaj iz članka 32. stavak 4. (nepostupanje po znaku koje daju ovlaštene osobe), članka 49. stavak 5. (kretanje vozilom u suprotnom ili zabranjenom smjeru na autocesti, brzoj cesti i cesti namijenjenoj isključivo za promet motornih vozila), članka 53. stavak 3. (kretanje vozilom u naselju brzinom koja je za više od 50 km/h veća od dopuštene ili prometnim znakom ograničene brzine), članka 54. stavak 2. (kretanje vozilom cestom izvan naselja brzinom koja je za više od 50 km/h veća od dopuštene ili prometnim znakom ograničene brzine), članka 57. stavak 7. (nepropuštanje vozila s prednošću prolaska), članka 175. stavak 3. (napuštanje mjesta prometne nesreće u kojoj je netko izgubio život ili je ozlijeđen), članka 181. stavak 8. (odbijanje sudionika prometne nesreće da se alkotestira i dr.), članka 199. stavaka 8. i 9. (upravljanje vozilom pod utjecajem alkohola iznad 1,50 g/kg ili pod utjecajem droga ili lijekova), članka 216. stavak 3. (upravljanje motornim vozilom u prometu na cesti prije stjecanja prava na upravljanje), članka 282. stavak 9. (odbijanje vozača motornog vozila da se podvrgne ispitivanju ili liječničkom pregledu odnosno uzimanju krvi ili krvi i urina) te članka 289. stavak 4. (upravljanje vozilom za vrijeme dok je vozačka dozvola oduzeta ili je vozač isključen iz prometa, ili mu je izrečena mjera opreza privremenog oduzimanja vozačke dozvole ili zaštitna mjera zabrane upravljanja motornim vozilom). 
Posebno valja istaknuti da je brisan članak 221. ZSPC-a, koji je propisivao da mladi vozači ne smiju upravljati vozilom na cesti brzinom većom od 80 km/h, na brzoj cesti i cesti namijenjenoj isključivo za promet motornih vozila brzinom većom od 100 km/h, odnosno 120 km/n na autocesti, te da ne smiju upravljati niti početi upravljati motornim vozilom ako su pod utjecajem droga ili lijekova ili ako u krvi imaju alkohola. Tako u tom smislu mladi vozači nemaju nikakva posebna ograničenja kao do sada, nego se i na tu skupinu vozača primjenjuju opća pravila koja vrijede i za ostale vozače.
U tome kontekstu možemo dodati da ove Izmjene ZSPC-a, osim redefiniranja pojma »mladi vozač«, uvode i nove pojmove »zapisnik o tehničkom pregledu vozila« i »zapisnik o tehničkom pregledu vozila na cesti«, s napomenom da te javne isprave predstavljaju dopuštenje za ponovno sudjelovanje vozila u prometu na cestama u slučajevima kada je vozilo zbog neispravnosti bilo isključeno iz prometa, pa su prema tome u tom slučaju i predviđeni kao obvezni dokumenti u vozilu, a sukladno preuzetim obvezama prema europskim direktivama (Direktiva 2014/45 i 2014/47). S tim u svezi možemo istaknuti da prema dopuni članka 259. stavak 1. ZSPC-a tehničke preglede vozila na cesti, osim ovlaštenih djelatnika stručne organizacije iz članka 273. ovoga Zakona, mogu obavljati i policijski službenici odnosno inspektori cestovnog prometa.

2. LIBERALIZACIJA OTVARANJA AUTOŠKOLA I UTVRĐIVANJA CIJENE OSPOSOBLJAVANJA KANDIDATA ZA VOZAČA
Izmjenom odredbe članka 201. stavak 2. ZSPC-a ministru nadležnom za unutarnje poslove prestaje ovlast za donošenje propisa o mreži i kriterijima o dovoljnom broju autoškola, odnosno daje mu se samo ovlast da pravilnikom propiše minimalne standarde koje autoškola mora ispunjavati. K tome, u noveliranom članku 202. ZSPC-a, konkretno u stavku 6. toga članka, propisano je da autoškola, za razliku od prije, samostalno izrađuje cjenik usluga osposobljavanja kandidata za vozača iz nastavnih predmeta Prometni propisi i sigurnosna pravila i Upravljanje vozilom u autoškoli za pojedinu kategoriju vozila, te da je cijena osposobljavanja kandidata za vozača sastavni dio ugovora koji sklapaju kandidat za vozača i autoškola, a čime resorni ministar gubi ovlast donošenja propisa o najmanjim jedinstvenim minimalnim izračunskim elementima vrijednosti nastavnog sata za prethodno navedene nastavne predmete. Te izmjene stupaju na snagu 1. siječnja 2018., kada i prestaje vrijediti Pravilnik o mreži i kriterijima o dovoljnom broju autoškola (Nar. nov., br. 117/12) i Pravilnik o jedinstvenim minimalnim izračunskim elementima vrijednosti nastavnog sata u autoškoli (Nar. nov., br. 141/11). Dakle, Izmjenama ZSPC-a omogućeno je liberaliziranje otvaranja i poslovanja autoškola, a radi poštovanja europskih pravila o tržišnom natjecanju, odnosno upravo poradi usklađivanja s pravnom stečevinom Europske unije u području prava poslovnog nastana i slobode pružanja usluga (Direktiva 2006/123/EZ o uslugama na unutarnjem tržištu).
Možemo očekivati, a poučeni iskustvom s liberalizacijom vezanom uz obvezna osiguranja od automobilske odgovornosti, da će takvo pravno rješenje rezultirati pojačanom konkurencijom na tržištu autoškola te u konačnici i manjim cijenama osposobljavanja kandidata za vozače, dok neki skeptici smatraju da će takve promjene izazvati smanjenje kvalitete obuke, pa posljedično tome i ugroziti sigurnost prometa na cestama. 

3. NOVA PRAVILA ZA BICIKLISTE
Izmjenama ZSPC-a mijenjana je i odredba članka 113. stavak 2., koja sada propisuje obvezu vozaču bicikla da, za razliku od prije, na svakoj cesti,[1] neovisno o kategorizaciji, noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti bude označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom. Prema tumačenju MUP-a, pod pojmom »drugih reflektirajućih oznaka« treba podrazumijevati neke druge oznake, materiju ili samoljepljive trakice koje reflektiraju svjetlo, a koje bicikliste čine uočljivijima na cesti. 
Za postupanje suprotno članku 113. stavak 2. ZSPC-a propisana je novčana kazna u iznosu od 300,00 kuna.

4. ELIMINACIJA TZV. »NULTOG« TEHNIČKOG PREGLEDA
Izmjenama ZSPC-a ukinuta je obveza obavljanja tehničkog pregleda novih motornih i priključnih vozila koja se registriraju u Republici Hrvatskoj, odnosno eliminiran je tzv. »nulti« tehnički pregled. Takvo rješenje opravdava se time da visoki tehnički standardi proizvođača vozila u dovoljnoj mjeri jamče tehnički ispravnost novih vozila, koju onda nije potrebno ponovno utvrđivati na tehničkom pregledu te da se informatizacijom sustava tehnički podatci o vozilima, koji se upisuju u prometne dokumente prilikom registracije, sada mogu utvrditi iz postupka homologacije/provjere sukladnosti vozila, pa ih je nepotrebno ponovno utvrđivati na tehničkom pregledu. 
Ta izmijenjena odredba stupa na snagu, također, 1. siječnja 2018. Prema tome, od sljedeće godine kupci novih automobila neće morati na prvi obvezni tehnički pregled odmah nakon što automobil preuzmu u autosalonu, nego tek za dvije godine.

5. IZVANREDNI NADZORNI ZDRAVSTVENI PREGLED
Prije je obveza podvrgavanja izvanrednom nadzornom zdravstvenom pregledu bila predviđena samo za vozača i instruktora vožnje kod kojih je utvrđen udio alkohola u krvi viši od 1,50 g/kg. Međutim, nakon ovih Izmjena ZSPC-a takva obveza predviđena je i za one vozače i instruktore vožnje koji su najmanje tri puta unutar roka od tri godine pravomoćno kažnjeni za vožnju s nedopuštenom količinom alkohola u krvi, čime se želi pojačati liječnička kontrola osoba koje učestalo konzumiraju alkohol te upravljaju vozilom jer se, dakle, prema prijašnjoj pravnoj regulativi osobe koje su učestalo upravljale motornim vozilima s nižom koncentracijom alkohola u krvi nisu bile dužne uputiti na izvanredni nadzorni zdravstveni pregled, iako se za njih može osnovano sumnjati da imaju problema s alkoholom.
U ovom dijelu možemo ukazati i na dopunu odredbe članka 234. stavak 2. ZSPC-a, kojom se dodatno propisuje da se na zdravstveni pregled, osim kandidata za vozača, kako je bilo propisano prije, sada može uputiti i vozač kojemu je izdano uvjerenje da je duševno i tjelesno sposoban za upravljanje vozilima, a za kojeg se opravdano sumnja da zbog zdravstvenih razloga nije sposoban za vozača (možebitno, primjerice, zbog sinkope (iznenadni, prolazni gubitak svijesti). 

6. REGISTRACIJA VOZILA
Uz ostalo, ove Izmjene ZSPC-a trebale bi racionalizirati postupak registracije vozila i omogućiti da se svi poslovi vezani uz registraciju vozila obave na jednom mjestu, pa se tako izmjenom članka 252. ZSPC-a stanicama za tehnički pregled vozila daje ovlast, koju su prije imale policijske uprave, odnosno policijske postaje, da, uz produljenje važenja prometnih dozvola već registriranih vozila, obavljaju i poslove registracije motornih i priključnih vozila te izdavanja pokusnih pločica, s tim da ta izmjena vrijedi od 1. siječnja 2018.

7. ZAKLJUČNO
Analizom odredaba Izmjena ZSPC-a nameće se zaključak da su u pitanju svakako bitne izmjene za područje koje regulira taj Zakon, i to ponajprije glede statusa mladih vozača, posebno u odnosu na suspenziju vozačke dozvole zbog prikupljenih negativnih prekršajnih bodova, zatim otvaranja novih autoškola prema tržišnim uvjetima, kao i formiranja cijena osposobljavanja kandidata za vozača prema tržišnom modelu, postroživanja pravila za bicikliste, ukidanja tzv. »nultog« tehničkog pregleda za nova vozila, proširenja obveze izvanrednog nadzornog zdravstvenog pregleda te racionalizacije postupka registracije vozila. Usporedno s takvim zaključkom, možemo primijetiti i to da se značajan dio tih izmjena i dopuna ipak temelji na usklađenju s pravnim propisima Europske unije.



[1] Pojam »svaka cesta« v. u čl. 2. st. 1. toč. 1. ZSPC-a.