Stručni članci
19.03.2003.
Djelatnosti Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja
Kako se zaštititi od nelojalne konkurencije
Sve većim otvaranjem našeg tržišta utjecajima konkurencije međunarodnog tržišta, uvozom roba čiji obujam daleko premašuje naš izvoz, postavlja se i pitanje koliko je domaća proizvodnja, pa i promet u trgovinama, u objektivno ravnopravnom položaju. Riječ je, naime, o uvjetima u kojima djeluju domaći i inozemni gospodarski subjekti, a sučeljavaju se na našem tržištu. Svakako, misli se na objektivne uvjete, a ne one na koje mogu i moraju djelovati sami gospodarstvenici, kao, primjerice, na adekvatnu organizaciju rada, na produktivnost, na istraživanje tržišta i prilagođavanje potražnji.
Pojačana tržišna utakmica, bez sumnje, ima pozitivan predznak jer potiče i proizvođače i trgovce da se izborom roba, kvalitetom i posebice cijenom prilagode potražnji. No, pritom se moraju uvažavati načela poštene utakmice - lojalna
konkurencija. Kako upravo to osigurati, za naše čitatelje govori mr. sc. HRVOJE MOMČINOVIĆ, ravnatelj Agencije za zaštitu tržišnih natjecanja.
Informator: Kako se, u uvjetima otvaranja hrvatskog tržišta i neminovnog izlaganja hrvatskih poduzetnika konkurenciji, zaštititi od nelojalne konkurencije i kakva je u tome uloga Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja?
Momčinović: Prije svega treba utvrditi da Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (u nastavku teksta: Agencija) nije nadležna za zaštitu od nelojalne konkurencije. Agencija je nadležna za zaštitu slobodnog tržišnog natjecanja. Konkretno, ona je nadležna za provođenje prava i politike konkurencije.
Nelojalna konkurencija uopće nije dio prava konkurencije (prava tržišnog natjecanja). Stoga treba razjasniti temeljnu pojmovnu razliku između nelojalne konkurencije i narušavanja slobodnog tržišnog natjecanja.
Riječ je, dakle, o institutima dvaju različitih područja prava: prava konkurencije i prava nepoštenog tržišnog natjecanja. Slijedom toga, te materije u Hrvatskoj uređuju dva različita propisa - Zakon o zaštiti tržišnog natjecanja, koji uređuje pitanja zaštite slobodnog tržišnog natjecanja i Zakon o trgovini, koji uređuje pitanja zaštite od nelojalne konkurencije (nepoštenog tržišnog natjecanja). To nije hrvatski specifikum, već takva rješenja nalazimo u svim državama koje imaju propise 0 zaštiti slobodnog tržišnog natjecanja. Takve propise danas ima stotinjak zemalja.
Slijedom toga, te propise provode sasvim različita tijela. Tako je za provođenje Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja nadležna naša Agencija. Riječ je o sui generis upravnom tijelu, funkcionalno i politički posve neovisnom, čiji ravnatelj za svoj rad odgovara isključivo Hrvatskom saboru (ne i Vladi RH!). S druge strane, Zakon o trgovini za slučajeve nelojalne konkurencije predviđa sudsku zaštitu.
To, međutim, nisu jedine razlike. Tako se propisi o nelojalnoj konkurenciji primjenjuju isključivo na trgovce u smislu odredaba Zakona o trgovini, dok se propisi o slobodnom tržišnom natjecanju primjenjuju na sve poduzetnike. Pod tim pojmom Zakon za zaštitu tržišnog natjecanja podrazumijeva sve one subjekte (pravne i fizičke osobe, udruženja, državna tijela, itd.) koji, makar i jednokratno, sudjeluju u prometu roba i usluga u najširem smislu.
Informator: Koje vrijednosti štiti Zakon za zaštitu tržišnog natjecanja, a koje Zakon o trgovini?
Momčinović: Zakon za zaštitu tržišnog natjecanja je primjer tzv. antitrust propisa. U materijalnom smislu on uređuje pitanja ocjene dopuštenosti/nedopuštenosti sporazuma između poduzetnika, koji sadržava određena ograničenja konkurencije, pitanja zloporabe vladajućeg/monopolističkog položaja poduzetnika na tržištu i pitanja kontrole koncentracija poduzetnika.
Zakon za zaštitu tržišnog natjecanja štiti prvenstveno javnopravni interes. Taj javni interes ima dva oblika. On se, prije svega, sastoji u zaštiti svakog poduzetnika od nezakonitih postupaka i ponašanja drugog poduzetnika čiji bi mogući učinak mogao biti sprječavanje drugih poduzetnika da pod jednakim uvjetima pristupe tržištu, te da na tom tržištu opstanu i ostanu. Drugi oblik je zaštita interesa potrošača u najširem smislu. Riječ je o tome da se kroz osiguravanje djelovanja što većeg broja poduzetnika jača konkurencija, te na taj način potrošačima osigurava pravo na izbor kvalitetnih, jeftinih i inovativnih proizvoda.
Vrijednosti koje štiti Zakon o trgovini više su privatnopravne prirode. Riječ je o zaštiti isključivo interesa trgovaca (a ne svih poduzetnika!) od nepoštenog tržišnog natjecanja. Pod tim se pojmom podrazumijevaju takve radnje trgovaca kojima se povređuju i narušavaju dobri poslovni običaji.
Taj Zakon taksativno nabraja takve postupke, a mogu se podijeliti u dvije skupine. To su postupci kojima se potrošač dovodi u zabludu glede podrijetla i osobina robe (npr. oglašavanje, reklamiranje, označavanje proizvoda, korištenje tuđe tvrtke i si.) i one koji imaju učinak na ugled i poslovne odnose između trgovaca (npr. oglašavanje kojim se vrijeđa ili omalovažava drugi trgovac, raskid ili neispunjavanje ugovora sklopljenog s drugim trgovcem, kako bi sklopio isti ili povoljniji ugovor s drugim trgovcem, sprječavanje poslovnih odnosa između trgovaca i sl.
Možemo, dakle, krajnje pojednostavljeno reći da propisi o zaštiti slobodnog tržišnog natjecanja čine dio javnopravnog uređenja, dok propisi o nelojalnoj konkurenciji predstavljaju dio privatnopravne zaštite poduzetnika i to isključivo trgovaca.
Informator: Koja su, nazovimo ih tako, dopuštena sredstva kojima se poduzetnici mogu služiti u tržišnom natjecanju?
Momčinović: Odgovor na to pitanje čini se vrlo jednostavnim: to je plasiranje na tržište inovativnih proizvoda, visoke kvalitete i niže cijene. Iza ovog odgovora stoji, međutim, cijeli niz uvjeta utvrđenih propisima o konkurenciji koje poduzetnici, posebice oni velike tržišne snage, moraju zadovoljiti da bi ispunili te uvjete, a oni se ocjenjuju posebno u svakom konkretnom slučaju. U pravu konkurencije, naime, vrijedi temeljno pravilo: nema jednakih slučajeva.
Informator: Gospodine Momčinoviću, recite tko pred Agencijom može pokrenuti postupak zbog povreda odredaba Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja?
Momčinović: Postupak utvrđivanja narušavanja slobodnog tržišnog natjecanja može pokrenuti svatko tko ima pravni interes. To mogu biti fizičke ili pravne osobe, ali i strukovna i gospodarska interesna udruženja, udruge potrošača, Vlada RH i tijela državne uprave.
Međutim, postupak može pokrenuti i ravnatelj Agencije po službenoj dužnosti. On to može učiniti u svakom slučaju kad procijeni da ponašanje nekog poduzetnika prijeti mogućim narušavanjem slobodnog tržišnog natjecanja.
Ravnatelj to može učiniti i na temelju inicijative u obliku predstavke građana ili državnih tijela i njihovih dužnosnika, a pod određenim uvjetima i na temelju anonimne prijave.
Informator: Surađujete li i u kojoj mjeri s određenim državnim i društvenim institucijama, te koliko to pridonosi uspješnijem radu Agencije?
Momčinović: Agencija surađuje sa svim državnim i društvenim institucijama čija se djelatnost na bilo koji način dotiče materije zaštite slobodnog tržišnog natjecanja. S Hrvatskom gospodarskom komorom, Vijećem za telekomunikacije i Vijećem za energetske djelatnosti, s Komisijom za vrijednosne papire, Hrvatskom narodnom bankom, Središnjom depozitarnom agencijom, Državnom agencijom za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka, Državnim zavodom za intelektualno vlasništvo, Državnim zavodom za normizaciju i mjeriteljstvo, FINOM, Direkcijom za nadzor društava za osiguranje, itd. S nekima od tih tijela Agencija ima osnovane ad hoc odbore za suradnju.
Suradnja s tim tijelima vrlo je uspješna. Bez te suradnje, bez stručne pomoći tih tijela i institucija, Agencija bi u značajnom broju slučajeva imala velikih teškoća u donošenju meritornih odluka.
Informator: U tom je kontekstu zanimljivo i pitanje kakva je suradnja Agencije s poduzetnicima koji djeluju na hrvatskom tržištu?
Momčinović: Kvaliteta suradnje s poduzetnicima razlikuje se od slučaja do slučaja. Kad bismo pokušali analizirati tu suradnju, mogli bismo općenito reći da bolje i kvalitetnije surađuju najveći poduzetnici i to oni pod kontrolom »stranaca«. Isto tako, bolje surađuju domaći, relativno mali poduzetnici, od domaćih velikih poduzetnika. To, međutim, nije pravilo. Tako, primjerice, Agencija u cijelom nizu postupaka koje vodi ima odličnu suradnju s npr. »Lurom« d.d., kao jednom od najvećih »domaćih« poduzetnika. Isto tako, praksa pokazuje da kvalitetniju suradnju s Agencijom uspostavljaju poduzetnici koji su vođenje postupaka pred Agencijom povjerili specijalistima za pravo konkurencije.
Informator: S obzirom na to da otvorenost hrvatskog tržišta omogućuje slobodan uvoz (a za očekivati je i njegov daljnji rast) surađujete li s istovjetnim agencijama u državama iz kojih neka roba ili usluge dolaze?
Momčinović: Agencija je član Međunarodne mreže antimonopolnih tijela (International competition network). Njezine su članice agencije svih zemalja koje, kao i Hrvatska, imaju osnovana antimonopolna tijela koja u praksi primjenjuju pravo i politiku konkurencije. Trenutno je u svijetu otprilike stotinu takvih zemalja.
Hrvatska Agencija prema potrebi surađuje s drugim takvim tijelima i na bilateralnoj osnovi. Da nabrojimo samo neke. Tako Agencija ima odlične odnose s Američkom Saveznom trgovinskom komisijom (FTC) i Odjelom za antitrust Ministarstva pravosuđa SAD-a. Agencija ima izvrsne odnose s njemačkim Saveznim kartelnim uredom, s britanskim Uredom za tržišno natjecanje, mađarskim Uredom za konkurenciju i talijanskom Upravom za zaštitu konkurencije i tržište, kao i s Ministarstvom za monopole Ruske federacije. Također, blisko surađujemo i sa slovenskim Uredom za konkurenciju i makedonskom Antimonopolnom komisijom.