Stručni članci
01.12.2012.
Je li potrebno mijenjati ustavnu odredbu o referendumu građanske inicijative?
U Zagrebu je 22. studenoga 2012. u HAZU održan Okrugli stol pod nazivom »Ustavna demokracija i odgovornost«. Okrugli stol je organiziralo Znanstveno vijeće HAZU za državnu upravu, pravosuđe i vladavinu prava pod predsjedanjem akademika Jakše Barbića. Izuzetno zanimljiv Okrugli stol s brojnim sudionicima i uvodničarima, od kojih smo u Informatoru, broj 6127 od 24. studenoga 2012. objavili uvodno izlaganje prof. dr. sc. Branka Smerdela pod nazivom »Klasična teorija parlamentarne odgovornosti i novi izazovi«. U ovom broju donosimo dio izlaganja u raspravi prof. dr. sc. ROBERTA PODOLNJAKA, o ustavnoj odredbi, o referendumu građanske inicijative. U članku autor navodi neke izrazite primjere zloporabe i neodgovornog korištenja građanske inicijative u drugim državama, gdje se osobito može uočiti nedostatak ustavnih ograničenja u njezinom korištenju. Zatim izlaže probleme ustavnopravnog uređenja narodne inicijative u Republici Hrvatskoj i iniciranu promjenu Ustava Republike Hrvatske. U jednom od sljedećih brojeva donijet ćemo nastavak članka u kojem ćemo izložiti zaključna razmišljanja o nužnosti ograničenja korištenja referenduma i narodne inicijative te koje su različite ustavnopravne mogućnosti da ta, prema mišljenju autora, nužna nadopuna predstavničke demokracije, bude i sama podložna ustavnim ograničenjima.
2.Primjeri (zlo)poraba referenduma građanske inicijative
U nastavku ćemo izložiti negativne značajke referenduma građanske inicijative u dvije europske države, u kojima se on najčešće koristi, uz Italiju koja je ipak primjer pozitivne prakse.4
2.1.Švicarski referendum
Snažan udarac građanskoj inicijativi zadan je nedavno u Švicarskoj gdje je na referendumu iniciranom od građana u studenom 2009., značajna većina građana glasala za zabranu izgradnje minareta na džamijama, a ta odluka nedvojbeno predstavlja grubo kršenje prava jedne vjerske manjine, izraz netolerantnosti i institucionalnog rasizma kakav se nije očekivao u jednoj stabilnoj i dugovječnoj demokratskoj državi.5
2.2.Referenduma u Republici Sloveniji
U Republici Sloveniji posljednjih se godina mnogo raspravlja o (zlo)porabi referenduma, kao posljedici lošeg ustavnopravnog uređenja zakonodavnog referenduma. U posljednjih nekoliko godina u Državnom je zboru tri puta pokrenut postupak promjene Ustava, upravo u dijelu koji se odnosi na regulaciju zakonodavnog referenduma. U trenutku pisanja ovoga rada u tijeku je posljednji od ta tri pokušaja promjene Ustava, s najvećim izgledima do sada, da do ustavne revizije dođe.
Do sada je u Republici Sloveniji proveden 21 zakonodavni referendum, što znači prosječno godišnje jedan. Na referendumima se od 1996. odlučivalo u nizu vrlo različitih pitanja - o izbornom sustavu za parlament, o postupcima oplodnje s biomedicinskom pomoći, o privatizaciji Slovenskih željeznica, o slovenskom RTV-u (dva puta), o općinama i pokrajinama, o osiguravajućim društvima, arbitražnom sporazumu s Republikom Hrvatskom, radu u manjem opsegu, o sprječavanju rada »na crno«, mirovinskoj reformi, arhivima te Obiteljskom zakonu.10
Sva tri subjekta koristila su pravo zahtijevati raspisivanje referenduma. I dok to nije bilo samo za javnost, a osobito stručnjake, kad je riječ o inicijativi birača, uglavnom se negativno percipiralo raspisivanje referenduma od strane 1/3 zastupnika Državnog zbora11, a isto tako i Državnog sveta koji je tek savjetodavni dom. Naime, u političkoj borbi opozicija će, gotovo kod svakog značajnijeg zakona čije donošenje nije mogla spriječiti u parlamentu, zaprijetiti ili provesti zahtjev za raspisivanje referenduma da bi se »zakonodavna bitka« nastavila i nakon donošenja zakona u Državnom zboru, ali sada na referendumu. Većina zakonodavnih referenduma u Republici Sloveniji bili su referendumi na zahtjev opozicije koja je, praktički, u svim slučajevima minirala zakone koje je aktualna Vlada predlagala, a parlament izglasavao. No, takvo korištenje referenduma, kao oružja obračuna u parlamentu nadglasane opozicije s aktualnom Vladom, koristit će praktički sve relevantne slovenske stranke, što će bitno utjecati na provođenje iole ozbiljnije reforme u različitim društvenim sektorima.12Provođenje gospodarskih i socijalnih reformi bit će onemogućeno iniciranjem referenduma koji će često biti samo glasovanje o povjerenju aktualnoj Vladi. Pritom je ukidanje zakona na referendumu bilo olakšano činjenicom da se za donošenje odluke prema Ustavu ne traži nikakav kvorum, u smislu sudjelovanja birača ili određenog broja koji je nužan za glasovanje protiv zakona (kvorum sudjelovanja propisan je isključivo za ustavni referendum). Važno je, također, naglasiti da je zakonodavni referendum moguće raspisati o svakom pitanju koje se uređuje zakonom, jer Ustav ne navodi pitanja o kojima se ne može odlučivati na zakonodavnom referendumu.
3.Problemi ustavnopravnog uređenja narodne inicijative u Republici Hrvatskoj
Od samog početka pa sve do danas, taj instrument neposredne demokracije, prema našem je mišljenju, možda je neželjena značajka hrvatskog Ustava, a to je i glavni razlog zašto do sada nije korišten. Kako će u nas poslije ocijeniti ustavnopravni stručnjaci, prihvaćanje narodne inicijative u Hrvatskom saboru bilo je učinjeno ishitreno, nepromišljeno, bez uvažavanja mišljenja struke: »Prigodom oblikovanja institucije nije se raspravljalo o ustavnim oblicima i uvjetima i postupku provedbe referenduma građanske inicijative u drugim državama. Nepoznavanje komparativnog iskustva primjene dovelo je do usvajanja rješenja kakvo, i po širini područja i po uvjetima primjene, ne poznaje niti jedan ustav razvijenih demokracija«.15
Branko Smerdel se još 2001. založio za to da se izmijeni ustavna odredba da »bez ikakvih ograničenja Zastupnički dom mora raspisati referendum ako to zatraži 10 posto birača«, ukazujući da i strani stručnjaci upozoravaju na neodrživost takvog rješenja, ponajprije stoga što to znači da se na referendumu može odlučivati i o odgovornosti Predsjednika Republike.16
Sud je jednoglasno donio odluku, uz pozitivno mišljenje većine uglednih ustavnopravnih stručnjaka, da referendum nije obvezatan već nepotreban. Ustavni sud u dvije je točke odlučio:
1 Wilfried Marxer, »Wir sind das Volk«: Direkte Demokratie - Verfahren, Verbreitung, Wirkung, Beiträge Lichtenstein, Nr. 24, 2004., str. 2-3.
2 Theo Schiller, Direkte Demokratie - eine Einführung, Campus - Verlag, Frankfur/Main, 2002., str. 11.
3 Ustav Republike Hrvatske (proč. tekst) (Nar. nov., br. 56/90, 135/97, 8/98 - proč. tekst, 113/00, 124/00 - proč. tekst, 28/01, 41/01 - proč. tekst, 55/01 - ispr., 76/10 i 85/10 - proč. tekst).
4 Italija se smatra pozitivnim primjerom korištenja građanske inicijative ponajprije zbog toga što građani putem tzv. abrogativnog referenduma mogu zahtijevati ukidanje određenog zakona ili pojedinih zakonskih odredaba, ali ne mogu putem inicijative tražiti promjenu ustava ili donošenje novih zakona. U tom je smislu talijanska građanska inicijativa zapravo svojevrsni »narodni veto«.
5 »The return of the nativists«, The Economist, December 5th 2009., str. 61.
6 Savezni ustav Švicarske konfederacije, čl. 139., prijevod objavljen u Zborniku Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, br. 3/4, 2004., str. 707-764.
7 Anne Peters, The Swiss Referendum on the Prohibition of Minarets, dostupno na http:/www.ejiltalk.org/the-swiss-referendum-on-the-prohibition-of-minarets/ (pristupili 3. 11. 2012.).
8 Čl. 169. i 170. Ustava Republike Slovenije, http://www.us-rs.si/media/ustava.republike.slovenije.pdf (pristupili 15. 11. 2012.).
9 Podrobnije o uređenju zakonodavnog referenduma u Republici Sloveniji vidjeti Igor Kaučič ur., Zakonodajni referendum, GV Založba, Ljubljana, 2010.
10 O provedenim referendumima u Republici Sloveniji, u razdoblju od 1994. do 2010. vidjeti opširnije u I. Kaučič ur., Zakonodavni referendum, str. 231-236.
11 Sličan instrument »manjinskog veta« parlamentarnih zastupnika postoji još samo u Danskoj, ali se tamo rijetko koristi kao sredstvo obračuna opozicije s politikom aktualne Vlade.
12 Slovenija je evropski referendumski posebnež, http://moj.dnevnik.si/objektiv/vec_vsebin/1042447970 (pristupili 15. 11. 2012).
13 Vidjeti npr. Igor Kaučič, interview, dostupno na http://www.dnevnik.si/objektiv/intervjuji/1042553184 (pristupili 3. 11. 2012.); Matevž Krivic, Ali je kakšna nujna sprememba ustave možna?, http://www.pogledi.si/druzba/ali-je-kaksna-nujna-sprememba-ustave-mozna, pristupili 10. 11. 2012.; Ciril Ribičič, Porušeno ravnotežje?, Pravna praksa, br. 41-42/2012; Cirila Toplak, Referendum med dopolnilom in grožnjo predstavniški demokraciji, Teorija in praksa, god. 49, br. 4-5/2012; Drago Zajc, O referendumu, Državnem svetu in spremembah Ustave, Pravna praksa, br. 30/2012.
14 http://stres.a.gape.org/prenova_slo/Prenova_SLO/sprememba_ustave_RS/Predlog_sprememb_ustave_13_9_12.pdf (pristupili 15. 11. 2012.).
15 Biljana Kostadinov, Referendum građanske inicijative, Zbornik PFZ, god. 51, br. 6, 2001., str. 1392.
16 B. Smerdel: »Ukinuti obvezu Sabora za referendum na zahtjev 10 posto birača«, Vjesnik, 7. 3. 2001.
17 U tom smislu i Smiljko Sokol daje sljedeće mišljenje: »Čini nam se da je, nakon što je ustavotvorac 2000. godine prihvatio institut narodne inicijative za raspisivanje referenduma … isti sastav Hrvatskog sabora godinu dana kasnije, vjerojatno pod dojmom političkih posljedica prvog pokušaja primjene tog instituta, sada kao zakonodavac, oblikujući i donoseći Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o referendumu … realno onemogućio njegovu primjenu«. Vidjeti S. Sokol, Referendum i pristupanje Hrvatske Sjevernoatlantskom savezu (NATO-u) i Europskoj uniji, Informator, br. 5541 od 14. 4. 2007., str. 2.
18 Treba pritom istaknuti da je Zakon trebalo uskladiti s Ustavom, nakon Promjene Ustava iz 2010., ali to nije uslijedilo u roku propisanom Ustavnim zakonom za provedbu Ustava Republike Hrvatske, pa gotovo dvije i pol godine nakon ustavne promjene navedeni Zakon nije noveliran.
19 Referendumsko pitanje glasilo bi: »Jeste li za zadržavanje važeće zakonske odredbe o produženoj primjeni pravnih pravila sadržanih u kolektivnim ugovorima?«.
20 »Vlada: nakon povlačenja Prijedloga Zakona o izmjenama ZOR-a ne postoji formalno-pravni razlog za referendum«, dostupno na http://www.iusinfo.hr/DailyContent/News.aspx?id=7937 (pristupili 25. 9. 2010.).
21 Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, br. U-VIIR-4696/2010 od 20. listopada 2010., objavljena u Nar. nov., br. 119/10.
22 Odluku Ustavnog suda podržali su ustavnopravni stručnjaci Branko Smerdel, Zvonimir Lauc, Sanja Barić, Siniša Rodin i drugi. Argumente u prilog sudbenoj odluci vidjeti kod Branko Smerdel, Referendum i njegove ustavne granice, Informator, br. 5907 od 16. 10. 2010; Sanja Barić, Stručno mišljenje u predmetu U-VIIR-4696/2010 (u posjedu autora) dostavljeno Ustavnom sudu. Argumente Siniše Rodina i Zvonimira Lauca vidjeti u »Ustavni sud donio je jedinu moguću odluku«, Vjesnik, 22. 10. 2010.
23 Neuobičajeno oštro i opširno na Odluku Ustavnog suda reagirao je vođa najveće oporbene stranke, Zoran Milanović. Vidjeti njegov tekst »Suci su odlučili i stavili se iznad zakona i društva koje ih je izabralo«, Jutarnji list, 23. 10. 2010.
24 Josipović o referendumu: »Da sam sudac Ustavnog suda glasovao bi drukčije«, dostupno na http://www.nacional.hr/clanak/93803/josipovic-o-referendumu-odlukom-ustavnog-suda-volja-gradana-nece-biti-realizirana.
25 Vidjeti, primjerice, Jelena Lovrić, »Ustavni sud vrijeđa građane«, Jutarnji list, 21. 10. 2010 i »Je li naša država još republika«, Jutarnji list, 23. 10. 2010.; Nataša Božić, »Ustavni sud ruši Ustav?«, Novi list, 21. 10. 2010.; Ivica Đikić, »Sud, zbunjen, normalan«, Novi list, 23. 10. 2010.; Silvana Perica, »Mudri vođe u Ustavnom sudu«, Večernji list, 22. 10. 2010.; Marinko Čulić, »Okupacija Hrvatske«, Tjednik Novosti, br. 567, 29. 10. 2010.
26 Vidjeti priopćenje GONG-a »Zabrinjavajuća odluka Ustavnog suda ne podiže povjerenje građana u neovisan rad Ustavnog suda te obeshrabruje inicijative građana«, dostupno na http://www.gong.hr/news.aspx?newsID=3439&pageID=1 (pristupili 15. 11. 2010.).
27 Branko Smerdel, »Ustavni suci tumači su narodne volje, a ne mrtva usta«, Večernji list, prilog Obzor, 6. 11. 2010., str. 16.
28 Prema ispitivanju 57,5% građana ne podržava odluku, prihvaća je 30,6%, a 12% anketiranih nema stajalište. Vidjeti »Ustavni sud razljutio građane«, Jutarnji list, 3. 11. 2010.
29 Vlada i sindikati postigli dogovor o referendumu, dostupno na http://www.sszssh.hr/?category=1&article=414. (pristupili 27. 11. 2010.)