Stručni članci

16.01.2025.
Izmjene i dopune Zakona o porezu na dohoda
Hrvatski sabor je 13. prosinca 2024. usvojio Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak (Nar. nov., br. 152/24) kojim se propisuje daljnje porezno rasterećenje i pravednija raspodjela poreznog tereta. Detalje o propisanim izmjenama i dopunama koje se primjenjuju od 1. siječnja 2025., autorica prikazuje u nastavku članka.
1. POVEĆANJE OSOBNOG ODBITKA
S ciljem daljnjeg poreznog rasterećenja i povećanja raspoloživog dohotka poreznih obveznika Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dohodak (u nastavku teksta: Zakon o izmjenama) je od 1. siječnja 2025. povećan iznos osnovnog osobnog odbitka s 560,00 na 600,00 eura te iznosi osobnih odbitaka za uzdržavane članove, uzdržavanu djecu i invalidnost, i to kako slijedi:
Tablica 1., Iznosi uvećanja osobnog odbitka – komparativan prikaz
Uz navedeno dopunjena je i odredba članka 14. stavak 3. točka 13. Zakona o porezu na dohodak (Nar. nov., br. 115/16, 106/18, 121/19, 32/20, 138/20, 151/22 i 114/23 – u nastavku teksta: Zakon) kojom je propisana mogućnost uvećanja osobnog odbitka primjenom koeficijenta 1,0 na iznos osnovnog osobnog odbitka (koji od 1. 1. 2025. iznosi 600,00 eura) odnosno proširena je kako bi se njome obuhvatile i fizičke osobe koje ostvaruju pravo na inkluzivni dodatak sukladno Zakonu o inkluzivnom dodatku (Nar. nov., br. 156/23).
Naime, stupanjem na snagu Zakona o inkluzivnom dodatku prestale su važiti odredbe Zakona o socijalnoj skrbi (Nar. nov., br. 18/22, 46/22, 119/22 i 71/23) kojima se propisuje pravo na osobnu invalidninu i pravo na doplatak za pomoć i njegu, kao i odredbe Zakona o tržištu rada (Nar. nov., br. 118/18, 32/20 i 18/22), u dijelu koji se odnosi na novčanu pomoć za nezaposlene osobe s invaliditetom te odredbe Zakona o doplatku za djecu (Nar. nov., br. 94/01, 138/06, 37/08, 61/11, 112/12, 107/07, 82/15, 58/18, 156/23, 156/23), u dijelu koji se odnosi na dijete s oštećenjem zdravlja, težim ili teškim invaliditetom odnosno sva četiri navedena prava objedinjena su u jedno.
Sukladno Zakonu o socijalnoj skrbi, pravo na doplatak za pomoć i njegu mogle su ostvariti osobe drugog i trećeg stupnja težine invaliditeta - oštećenja funkcionalnih sposobnosti, a pravo na osobnu invalidninu osobe četvrtog stupnja težine invaliditeta - oštećenja funkcionalnih sposobnosti prema propisima o vještačenju i metodologijama vještačenja. Sukladno Zakonu o inkluzivnom dodatku, pravo na inkluzivni dodatak mogu ostvariti osobe s invaliditetom drugog, trećeg i četvrtog stupnja težine invaliditeta - oštećenja funkcionalnih sposobnosti prema propisima o vještačenju i metodologijama vještačenja kroz pet razina potpore.
2. POVEĆANJE IZNOSA PRIMITAKA DO KOJEG SE NETKO MOŽE SMATRATI UZDRŽAVANIM ČLANOM
Zbog povećanja osnovnog osobnog odbitka, povećan je iznos primitaka do kojeg se netko može smatrati uzdržavanim članom. Naime, uzdržavanim članovima smatraju se fizičke osobe čiji oporezivi primici, primici na koje se ne plaća porez i drugi primici koji se u smislu Zakona ne smatraju dohotkom, ne prelaze šesterostruki iznos osnovnog osobnog odbitka.
Stoga se od 1. siječnja 2025. uzdržavanim članovima smatraju fizičke osobe kojima navedeni primici na godišnjoj razini ne prelaze iznos od 3.600,00 € (6 × 600,00 €) umjesto dotadašnjeg šesterostrukog iznosa osnovnog osobnog odbitka od 3.360,00 € (6 x 560,00 €).
3. POVEĆANJE IZNOSA IZNAD KOJEG FIZIČKE OSOBE POSTAJU OBVEZNICI POREZA NA DOHODAK PO OSNOVI DJELATNOSTI PROIZVODNJE ELEKTRIČNE ENERGIJE
Djelatnošću proizvodnje električne energije, u skladu s člankom 29. stavak 4. Zakona o porezu na dohodak, smatra se djelatnost proizvodnje električne energije od krajnjih kupaca s vlastitom proizvodnjom električne energije uz ispunjenje ostalih uvjeta propisanih propisom kojim se uređuje preuzimanje električne energije od krajnjih kupaca s vlastitom proizvodnjom ili korisnika postrojenja za samoopskrbu.
Ako fizičke osobe, proizvođači električne energije koje kao krajnji kupci s vlastitom proizvodnjom, a koje su prethodno bile proizvođači električne energije kao korisnici postrojenja za samoopskrbu, ostvare ukupan godišnji primitak veći od trostrukog iznosa osnovnog osobnog odbitka, obveznici su poreza na dohodak.
Slijedom navedenog, budući da se iznos primitka iznad kojeg porezni obveznici postaju obveznici poreza na dohodak po osnovi djelatnosti proizvodnje električne energije veže uz iznos osnovnog osobnog odbitka, od 1. siječnja 2025. fizičke osobe, proizvođači električne energije postaju obveznici poreza na dohodak ako ostvare ukupan godišnji primitak veći od 1.800,00 eura umjesto dotadašnjeg iznosa od 1.680,00 eura.
4. POVEĆANJE NEOPOREZIVIH PRIMITAKA
Kako se većina iznosa neoporezivih primitaka propisanih člancima 6. i 7. Pravilnika o porezu na dohodak (Nar. nov., br. 10/17, 128/17, 106/18, 1/19, 80/19, 1/20, 74/20, 1/21,102/22, 112/22, 156/22, 1/23, 3/23, 56/23, 143/23) veže uz iznos osnovnog osobnog odbitka, tako će se povećanje osnovnog osobnog odbitka odraziti i na visinu neoporezivih primitaka u smislu njihova povećanja. Naime, u obrazloženju Zakona o izmjenama navodi se:
„Povećanje osnovnog osobnog odbitka imalo bi i manji utjecaj na povećanje iznosa određenih neoporezivih naknada, potpora, nagrada i drugih primitaka koje poslodavac može isplatiti svojim radnicima, a koji se utvrđuju primjenom propisanih koeficijenta na osnovni osobni odbitak. Tako bi se primjerice iznos potpore zbog invalidnosti radnika povećao s 560,00 eura godišnje na 600,00 eura godišnje, na isti način i u istom iznosu povećao bi se i iznos potpore zbog neprekidnog bolovanja radnika dužeg od 90 dana. Iznos otpremnine prilikom odlaska u mirovinu, primjerice, povećao bi se s 1.400,00 eura na 1.500,00 eura. Iznos naknade za odvojeni život od obitelji povećao bi se s 280,00 eura mjesečno na 300,00 eura mjesečno, dok bi se, primjerice, iznos novčane nagrade za radne rezultate povećao s 1.120,00 eura godišnje na 1.200,00 eura godišnje.“.
Visina neoporezivih primitaka bit će propisana novim Pravilnikom o porezu na dohodak koji bi nadležni ministar trebao donijeti u propisanom roku.
5. POVEĆANJE IZNOSA MJESEČNE I GODIŠNJE POREZNE OSNOVICE
Zakonom o izmjenama povećani su i iznosi mjesečne i godišnje porezne osnovice do koje se primjenjuje niža porezna stopa odnosno iznad koje se primjenjuje viša porezna stopa, i to kako slijedi:
Tablica 2., iznos mjesečne i godišnje porezne osnovice do 31. 12. 2024. i od 1. 1. 2025.
Tako će se predujam poreza na dohodak od 1. siječnja 2025. plaćati po nižoj stopi do visine mjesečne porezne osnovice od 5.000,00 eura odnosno do visine godišnje porezne osnovice od 60.000,00 eura te po višoj stopi na iznos iznad mjesečne porezne osnovice od 5.000,00 eura odnosno iznad godišnje porezne osnovice od 60.000,00 eura.
6. OSLOBOĐENJE OD PLAĆANJA POREZA NA DOHODAK ZA POVRATNIKE
Da bi se potaknuo povratak hrvatskih iseljenika koji su neprekidno boravili u inozemstvu najmanje dvije godine te da bi ih se motiviralo i ohrabrilo na zapošljavanje u Republici Hrvatskoj (u nastavku teksta: RH), u članku 46. Zakona (kojim je uređen godišnji obračun poreza na dohodak), propisano je oslobođenje od plaćanja poreza na dohodak ostvaren od nesamostalnog rada - plaće na razdoblje od pet godina.
Sukladno novopropisanim odredbama, pravo na oslobođenje od plaćanja poreza na dohodak ostvaruju:
• hrvatski iseljenici i njihovi potomci u prekomorske i europske države utvrđene sukladno posebnom propisu kojim se uređuju odnosi RH s Hrvatima izvan RH s prebivalištem i boravištem u RH koji imaju državljanstvo RH i
• hrvatski iseljenici, članovi obitelji hrvatskog iseljenika, potomci hrvatskog iseljenika ili članovi obitelji potomka hrvatskog iseljenika u prekomorske države utvrđene u skladu s tim propisom (kojim se uređuju odnosi RH s Hrvatima izvan RH), a kojima je odobren privremeni boravak u svrhu useljavanja i povratka hrvatskog iseljeništva ili im je odobren stalni boravak sukladno propisu kojim se uređuju boravci stranaca u RH.
Dakle, oni će pravo na olakšicu ostvarivati pet godina, uz uvjet da su neprekidno boravili u inozemstvu najmanje dvije godine odnosno uz uvjet da su neprekidno boravili najmanje dvije godine u prekomorskim i/ili europskim državama popis kojih dajemo u nastavku:
Temeljem podataka iz zbirke podataka o prebivalištu i boravištu ministarstva nadležnog za unutarnje poslove, pravo na oslobođenje ostvaruje se od 1. siječnja godine u kojoj su ispunjeni uvjeti. Porezna uprava navedeno oslobođenje utvrđivat će istekom godine po službenoj dužnosti u posebnom postupku utvrđivanja godišnjeg poreza na dohodak, o čemu će donositi rješenje.
Iznimno, Porezna uprava će, osim temeljem podataka iz zbirke podataka o prebivalištu i boravištu ministarstva nadležnog za unutarnje poslove, u upravnom postupku utvrditi pravo na navedeno oslobođenje i poreznim obveznicima koji će podnošenjem obrasca za priznavanje prava u posebnom postupku na Obrascu ZPP-DOH do kraja veljače tekuće godine za prethodnu godinu ili najkasnije do propisanog roka za podnošenje prigovora (31. srpnja tekuće godine za prethodnu godinu) dokazivati to pravo.
Napominjemo da one fizičke osobe koje su nakon neprekidnog boravka u inozemstvu najmanje dvije godine prijavile prebivalište i boravište u RH prije 1. siječnja 2025. odnosno prije stupanja na snagu Zakona o izmjenama ne mogu ostvariti pravo na porezno oslobođenje.
7. IZMJENA RASPONA POREZNIH STOPA UNUTAR KOJIH PREDSTAVNIČKO TIJELO JLS-a MOŽE SVOJIM ODLUKAMA PROPISATI VISINE POREZNIH STOPA ZA GODIŠNJE DOHOTKE
Uz povećanje osobnog odbitka i mjesečne i godišnje porezne osnovice za primjenu poreznih stopa, a s ciljem dodatnog poreznog rasterećenja izmijenjeni su i rasponi poreznih stopa unutar kojih predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave (u nastavku teksta: JLS) može svojom odlukom propisati visine poreznih stopa za godišnje dohotke. U nastavku prikazujemo primjenu poreznih stopa ovisno o visini mjesečne i godišnje porezne osnovice do 31. 12. 2024. (Tablica 3.) i od 1. 1. 2025. (Tablica 4. – novopropisano!).
Tablica 3., porezne stope ovisno o visini porezne osnovice do 31. 12. 2024.
Tablica 4., porezne stope ovisno o visini porezne osnovice od 1. 1. 2025. – Novopropisano!
Dakle, vidljivo je da je smanjena gornja granica u rasponima za niže i više porezne stope, što dodatno utječe na smanjenje poreznog opterećenja godišnjeg dohotka. S obzirom na to, predstavničko tijelo JLS-a, koje ima propisanu poreznu stopu iznad propisanog raspona, obvezno je zbog prilagodbe novopropisanom rasponu donijeti novu odluku o visini poreznih stopa (npr. Grad Zagreb).
U nastavku prikazujemo komparativni obračun plaće prije i nakon 1. siječnja 2025., na primjeru poreznog obveznika s prebivalištem u Gradu Rijeci, koji ostvaruje bruto plaću u iznosu od 3.000,00 eura mjesečno (a ne ostvaruje pravo na uvećani osobni odbitak). Napominjemo da je sukladno Odluci o izmjeni Odluke o visini poreznih stopa godišnjeg poreza na dohodak na području grada Rijeke (Nar. nov., br. 128/24), koja stupa na snagu 1. siječnja 2025. propisana niža porezna stopa od 22 % (umjesto dotadašnje 22,40 %) te viša porezna stopa 32 % (umjesto dotadašnje 33,60 %).
Primjer 1. Obračun plaće 2024. i 2025. (u eurima)
Dakle, poreznom obvezniku s mjesečnom bruto plaćom od 3.000,00 eura koji ima prebivalište u Gradu Rijeci, zbog povećanja osobnog odbitka i smanjenja porezne stope, mjesečni iznos neto plaće odnosno raspoloživi dohodak povećat će se za 16,16 eura, što godišnje iznosi 193,92 eura.
Sukladno prijelaznim i završnim odredbama Zakona o izmjenama, predstavnička tijela JLS-a koja su visinu poreznih stopa utvrdila sukladno članku 19.a stavak 2. Zakona, dužna su donijeti novu odluku ako im je visina poreznih stopa izvan granica propisanih čl. 4. Zakona o izmjenama (odnosno izvan raspona prikazanih u Tablici 4.). Odluku su dužna donijeti i objaviti u Narodnim novinama najkasnije do 28. veljače 2025., a nove odluke primjenjivat će se pri utvrđivanju predujmova poreza na dohodak od nesamostalnog rada i drugog dohotka od 1. ožujka 2025., do kada će se primjenjivati prije propisane porezne stope.
Međutim, ističemo da će se stope propisane novim odlukama primjenjivati u postupku godišnjeg obračuna poreza na dohodak za cijelo porezno razdoblje 2025.
Prijelaznim i završnim odredbama Zakona o izmjenama propisano je i da zbog različitog poreznog opterećenja u poreznom razdoblju proizašlog na temelju primjene dviju poreznih stopa tijekom godine, poslodavac i isplatitelj primitaka i mirovina može, za 2025. izvršiti godišnji obračun poreza na dohodak od nesamostalnog rada sukladno članku 47. Zakona. Međutim, poslodavac to nije obvezan učiniti, a ako godišnji obračun ne izvrši poslodavac, Porezna uprava će godišnji obračun izvršiti po službenoj dužnosti u posebnom postupku primjenjujući novopropisane porezne stope za cijelo porezno razdoblje (za cijelu 2025).
8. IZMJENA VISINE PAUŠALNOG POREZA OD IZNAJMLJIVANJA STANOVA, SOBA I POSTELJA PUTNICIMA I TURISTIMA I ORGANIZIRANJA KAMPOVA PREMA INDEKSU TURISTIČKE RAZVIJENOSTI
S obzirom na to da je turizam u RH prostorno neravnomjerno razvijen, posebice u kontinentalnom dijelu Hrvatske u odnosu na primorski dio, te da su postojeći resursi i atrakcije u kontinentalnom dijelu zemlje nedovoljno iskorišteni, što dovodi do stvaranja nepravednog tretiranja u oporezivanju fizičkih osoba koje ostvaruju primitke od iznajmljivanja stanova, soba i postelja putnicima i turistima i organiziranja kampova u odnosu na stupanj turističke razvijenosti JLS-a, uočena je potreba za stvaranjem pravednijeg poreznog sustava.
Usto, uočena je potreba za postizanjem veće pravednosti u oporezivanju dohotka od imovine po osnovi korištenja nekretnina, s obzirom na različito uređenje poreznog tretmana dohotka ostvarenog po osnovi najma i dohotka ostvarenog po osnovi iznajmljivanja stanova, soba i postelja putnicima i turistima i organiziranja kampova. U obrazloženju Zakona o izmjenama navodi se kako je porezno opterećenje dohotka ostvarenog od najma 8,4 %, a dohotka ostvarenog po osnovi iznajmljivanja stanova, soba i postelja putnicima i turistima i organiziranja kampova 2 %, što posljedično dovodi do veće usmjerenosti u pružanje usluga iznajmljivanja stanova, soba i postelja putnicima i turistima i organiziranja kampova, dok se s druge strane ukazala potreba za poticanjem mjera kojima će se omogućiti priuštivo stanovanje.
Stoga su Zakonom o izmjenama (umjesto dosadašnjeg raspona unutar kojeg je predstavničko tijelo JLS-a moglo propisati visinu paušalnog poreza od 19,91 do 199,08 eura) propisane nove granice iznosa paušalnog poreza po krevetu odnosno smještajnoj jedinici raspisane u četiri kategorije utvrđene prema indeksu turističke razvijenosti JLS-a. S obzirom na to da je indeks turističke razvijenosti pojedinog JLS-a utemeljen na stvarnim brojkama (npr. ukupan broj posjetitelja, broj turističkih dolazaka, noćenja, smještaja i sl.), on relevantno odražava pravo stanje i rangira JLS-e prema tom indeksu u pet kategorija od najrazvijenije do najnerazvijenije (I., II., III., IV. i 0).
Tako je Zakonom o izmjenama propisano da je predstavničko tijelo JLS-a obvezno donijeti odluku sukladno kategoriji u koju je JLS razvrstan prema indeksu turističke razvijenosti utvrđenom za prethodnu godinu sukladno posebnom propisu, u propisanim rasponima, i to kako slijedi:
Ako je visina paušalnog poreza na dohodak (po krevetu odnosno po smještajnoj jedinici u kampu odnosno smještajnoj jedinici u objektu za robinzonski smještaj) trenutačno utvrđena izvan novopropisanih raspona, predstavničko tijelo JLS-a obvezno je donijeti novu odluku i dostaviti je Poreznoj upravi najkasnije do kraja veljače 2025., koja će se primjenjivati u 2025. do donošenja nove odluke.
Dakle, samo oni JLS-ovi koji sukladno važećoj Odluci imaju propisanu visinu paušalnog poreza izvan novopropisanih raspona obvezni su do 28. veljače 2025. donijeti novu Odluku.
Zakonom o izmjenama određena je i visina paušalnog poreza ako predstavničko tijelo JLS-a ne donese odluku u propisanom roku, i to:
Novopropisanim modelom paušalnog oporezivanja temeljenom na visini poreza utvrđenoj prema indeksu turističke razvijenosti zadržana je jednostavnost u oporezivanju uz istovremeno postizanje veće pravednosti zbog stvaranja razlike u poreznom opterećenju ovisno o mogućnosti ostvarivanja prihoda.
9. PREDLAGATELJI ODLUKA O VISINI POREZNIH STOPA I VISINI PAUŠALNOG POREZA PREDSTAVNIČKOG TIJELA JLS-a
Budući da predstavničko tijelo JLS-a svojim odlukama propisuje visine poreznih stopa za godišnje dohotke te visinu paušalnog poreza za slučaj iznajmljivanja kuća, stanova, soba i postelja te objekata za robinzonski smještaj putnicima i turistima i organiziranja kampova u propisanim rasponima, u članku 19.a i 57. Zakona dodana je odredba kojom je pojašnjeno tko sve može biti predlagatelj odluka koje donose predstavnička tijela JLS-a te je propisao tako da „Predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave donosi odluku na prijedlog izvršnog tijela.“.
10. IZMJENA PRIPADNOSTI POREZA NA DOHODAK PO OSNOVI DOHOTKA OD NAJMA I ZAKUPA NEKRETNINA
Zakonom o izmjenama izjednačena je pripadnost prihoda od poreza na dohodak ostvarenog po osnovi najma i zakupa nekretnina s pripadnosti prihoda poreza na dohodak po osnovi dohotka od iznajmljivanja kuća, stanova, soba i postelja te objekata za robinzonski smještaj putnicima i turistima i organiziranja kampova, tako da svi prihodi ostvareni s naslova iznajmljivanja nekretnina budu prihodi JLS-a kojem nekretnina pripada. Naime, do stupanja na snagu Zakona o izmjenama, pripadnost poreza na dohodak od najma i zakupa nekretnina bila je određena prema prebivalištu poreznog obveznika.
To izjednačavanje pripadnosti poreza na dohodak propisano je zbog pravednije raspodjele prihoda ostvarenih od iznajmljivanja nekretnina, jer se pri pružanju usluga po osnovi najma i zakupa i po osnovi iznajmljivanja stanova, soba i postelja putnicima i turistima i organiziranja kampova koriste resursi JLS-a kojem nekretnina pripada. Ulaganjima JLS-a u poslovnu i turističku infrastrukturu stvaraju se preduvjeti za kvalitetniji razvoj pojedinog područja, što omogućava ostvarivanje viših primitaka građana po osnovi najma i zakupa nekretnina na njihovu području, bez obzira na prebivalište građana, a time i, posljedično, jačanje prihoda od poreza na dohodak JLS-a po toj osnovi jer se nekretnine nalaze na njihovu području.
11. OSLOBOĐENJE OD POREZA NA DOHODAK OD IMOVINE OSTVARENOG IZNAJMLJIVANJEM NEKRETNINA I POKRETNINA
Zakonom o izmjenama, u članku 62. Zakona kojim je uređeno utvrđivanje poreza na dohodak od imovine i, imovinskih prava, dodani su novi stavci 9. i 10., koji glase:
„(9) Smatra se da je ostvarena najamnina i zakupnina i u slučaju kada je nekretnina i/ili pokretnina predana na uporabu ili korištenje drugoj osobi bez isprave o nastanku ili promjeni činjenica vezanih za ostvarivanje najamnine i zakupnine nekretnina i pokretnina.
(10) Iznimno od stavka 9. ovoga članka najamnina i zakupnina nije ostvarena u slučaju kada porezni obveznik nekretninu i pokretninu preda na uporabu ili korištenje sljedećim osobama: njegovom bračnom drugu, njegovom krvnom srodniku u ravnoj liniji, u pobočnoj liniji do drugog stupnja, po tazbini do istog stupnja bez obzira je li brak prestao ili nije, posvojitelju, posvojeniku, skrbniku, osobi pod skrbništvom te osobi koja s njime živi u zajedničkom kućanstvu.“.
12. IZJEDNAČAVANJE PRAVILA ZA UTVRĐIVANJE POREZNE OBVEZE I PRIMJENU OSLOBOĐENJA KOD DOHOTKA OD OTUĐENJA NEKRETNINA I IMOVINSKIH PRAVA
Budući da su se pri utvrđivanju poreza na dohodak od otuđenja nekretnina i imovinskih prava u roku kraćem od dvije godine od dana nabave i pri utvrđivanju poreza na dohodak od otuđenja više od tri nekretnine ili imovinska prava iste vrste u razdoblju od pet godina od dana njihova stjecanja primjenjivala različita pravila utvrđivanja porezne obveze i oslobođenja od porezne obveze, Zakonom o izmjenama izjednačena su pravila u obje situacije, s ciljem pojednostavnjenja poreznog sustava i otklanjanja nejasnoća u primjeni odredbi kojima je uređeno te postizanja veće pravednosti u oporezivanju. Tako je Zakonom o izmjenama u obje situacije propisana:
• mogućnost priznavanja troškova ulaganja za koje porezni obveznik posjeduje vjerodostojne isprave (uz troškove otuđenja) i
• propisano oslobođenje od plaćanja poreza na dohodak od otuđenja nekretnina ako je nekretnina služila za stanovanje poreznom obvezniku ili uzdržavanim članovima njegove uže obitelji, ako se nekretnine izvlašćuju na temelju posebnog zakona, ako je otuđenje izvršeno između bračnih drugova i srodnika u prvoj liniji i drugih članova uže obitelji, te između razvedenih bračnih drugova ako je otuđenje u neposrednoj svezi s razvodom braka i ako je otuđenje u neposrednoj vezi s nasljeđivanjem nekretnina i imovinskih prava.
Nadalje, budući da je Zakonom kao datum bitan za oporezivanje propisan dan nabave nekretnine, dok je provedbenim propisom odnosno Pravilnikom o porezu na dohodak pojašnjeno da se danom nabave u slučaju izgradnje nekretnine u vlastitoj režiji smatra dan kada je izgrađena nekretnina osposobljena za upotrebu (dakle, nije uvijek polazište dan nabave iz kupoprodajnog ugovora), radi postizanja veće pravne sigurnosti i jasnoće u primjeni isto je propisano zakonom. Tako je Zakonom o izmjenama dopunjena odredba članka 58. Zakona odnosno propisano je da se „dohodak od otuđenja nekretnina ne oporezuje ako je nekretnina otuđena nakon dvije godine od dana nabave odnosno nakon dvije godine od dana kada je nekretnina osposobljena za uporabu, ukoliko je nekretnina izgrađena, rekonstruirana ili je promijenila oblik i namjenu“.
Isto tako, do stupanja na snagu Zakon o izmjenama oslobođenje od oporezivanja primjenjivalo se u slučaju otuđenja nekretnine stečene od bračnih drugova i srodnika u prvoj liniji i drugih članova uže obitelji, razvedenih bračnih drugova ako je to u neposrednoj vezi s razvodom braka te nasljeđivanjem, neovisno o tome što je u međuvremenu nekretnina nakon ulaganja izmijenila oblik, obilježja i namjenu. Zakonom o izmjenama propisano je da se navedeno izuzeće od oporezivanja ne odnosi na slučaj kada porezni obveznik stečene nekretnine otuđi u izmijenjenom obliku ovisno o njihovim obilježjima i namjenama.
13. ISPUNJENJE UVJETA ZA ULAZAK U SUSTAV PDV-a TIJEKOM MJESECA
U članku 82. Zakona kojim je uređeno utvrđivanje paušalnog dohotka i paušalnog poreza na dohodak tijekom mjeseca dodana je odredba kojom je pojašnjen način postupanja fizičkih osoba u slučaju ispunjenja uvjeta za ulazak u sustav poreza na dodanu vrijednost tijekom mjeseca odnosno propisano je sljedeće:
„(10) Ako je uvjet vezan za ulazak u sustav poreza na dodanu vrijednost iz stavaka 1. i 2. ovoga članka ispunjen tijekom mjeseca, dohodak i porez na dohodak utvrđuje se u paušalnom iznosu do kraja mjeseca u kojem je isti ispunjen osim u slučaju ispunjenja uvjeta tijekom zadnjeg mjeseca poreznog razdoblja.“.
14. ZAKLJUČAK
Zakon o izmjenama usmjeren je na daljnje porezno rasterećenje odnosno povećanje raspoloživog dohotka poreznih obveznika (kroz povećanje osobnog odbitka i porezne osnovice te smanjenje gornje granice u rasponima za nižu i višu stopu godišnjeg poreza na dohodak), poticanje povratka hrvatskih iseljenika iz prekomorskih i europskih država propisivanjem porezne olakšice za njih odnosno propisivanjem oslobođenja od plaćanja porezne obveze koja se odnosi na plaću, postizanje veće pravednosti u oporezivanju primitaka ostvarenih od iznajmljivanja nekretnina te pojednostavnjenje sustava oporezivanja dohotka od otuđenja nekretnina. Budući da se većina iznosa neoporezivih primitaka propisanih Pravilnikom o porezu na dohodak veže uz iznos osnovnog osobnog odbitka, povećanje osnovnog osobnog odbitka odrazit će se i na visinu neoporezivih primitaka propisanih Pravilnikom o porezu na dohodak u smislu njihova povećanja.