09.04.2003.

U povodu donošenja Zakona o Registru godišnjih financijskih izvještaja

FINA - središnji izvor informacija o uspješnosti poslovanja gospodarskih subjekata

U primjeni nekih zakonskih propisa često teškoće proizlaze i iz činjenice da je određeno pitanje regulirano još u dva pa i više zakonskih propisa. Jedna od karakteristika Zakona o Registru financijskih izvještaja, koji je nedavno donesen u Hrvatskom saboru, jest i u nastojanju da se takve teškoće u praksi otklone. Naime, do sada su ti izvještaji podnošeni za potrebe statistike, zatim Trgovačkog suda, te Porezne uprave. U skladu s novim odredbama Zakona o Registru godišnjih izvještaja - podnose se samo Financijskoj agenciji.

Dakle, odsad će se na jednom mjestu prikupljati podaci o uspješnosti poslovanja i financijskom stanju pravnih i fizičkih osoba koje su obvezne plaćati porez. Ti podaci zanimljivi su i gospodarstvenicima pri ugovaranju i uspostavljanju poslovnih odnosa, kao i bankama kad određena pravna ili fizička osoba traži kredit. Tijekom rasprave u Hrvatskom saboru o odredbama tog Zakona, sugerirano je i osnivanje odgovarajućeg registra kreditnih zaduženja poduzetnika i građana.

O bitnim značajkama tog Zakona, načinu ©snivanja Registra, te mogućnostima za bolju informiranost poslovnih ljudi, za čitatelje našeg lista govori gospodin Đuro Popijač, predsjednik uprave Financijske agencije RH.

Informator: Bez sumnje, osnivanje Registra višestruko je korisno. Spomenut ću, primjerice, informacije o likvidnosti i bonitetu, dakle poslovnoj sposobnosti određenog trgovačkog društva.

Molim Vas, recite nam nešto više o tome kako će se organizirati prikupljanje i obrada godišnjih financijskih izvještaja, te u praksi primijeniti temeljne odredbe Zakona kojim je ta materija uređena?

Đ. Popijač: Kako u Republici Hrvatskoj dosad nije postojao Registar koji bi sadržavao sve financijske izvještaje bilo je nužno donijeti Zakon kojim bi se Registar formirao. Zakon o Registru godišnjih financijskih izvještaja donesen je 25. ožujka ove godine, kojim je FINI povjereno ustrojavanje i vođenje Registra, čime smo se još jedanput potvrdili kao vodeća outsourcing institucija na financijskom tržištu u Republici Hrvatskoj, spremna prihvatiti najzahtjevnije i najopsežnije poslove.

U Registru će se prikupljati, obrađivati i pohranjivati godišnji financijski izvještaji svih pravnih i fizičkih osoba, obveznika poreza na dobit. Osim toga Registar, kao središnji izvor informacija o financijskom položaju pravnih i fizičkih osoba, omogućit će da se s jednog mjesta distribuiraju godišnji financijski izvještaji radi uvida u poslovanje navedenih poslovnih subjekata koji su svoja financijska izvješća predali Registru.

Ustrojavanjem jednog centralnog Registra rasterećuju se poslovni subjekti dostavom izvještaja o poslovanju na samo jedno mjesto. Osim rasterećenja obveznika poreza na dobit, objedinjavanjem podataka na jednom mjestu povećat će se djelotvornost i kvaliteta rada tijela državne uprave i drugih poslovnih subjekata, čime se gospodarstvo Republike Hrvatske približava Europskoj uniji. Jedinstveni centralni Registar omogućuje učinkovitiju kontrolu dostave izvještaja, osigurava transparentnost poslovnog okruženja te otklanja prepreke ulaganjima u Republiku Hrvatsku. Posljednje, ali nikako ne manje važno, je da su podaci o financijskom poslovanju iz Registra javni.

Svi obveznici predaje izvještaja, koji svoje izvještaje dostave osobno u poslovnice FINE, moći će na licu mjesta provjeriti potpunost i točnost predanog obrasca, te bih ovim putem pozvao obveznike da koriste razgrananu mrežu poslovnica FINE, te izbjegnu moguće netočnosti i nepravilnosti u popunjavanju obrazaca. Ako obveznik preda izvještaj u jednoj od poslovnica FINE dobit će potvrdu o preuzetoj dokumentaciji, a prethodno ćemo, kako sam već rekao, utvrditi potpunost i računsku točnost i time je obveza Registra izvršena. Ako obveznik izvještaj pošalje poštom, primitak dokumentacije se potvrđuje dostavnicom koja je ovjerena pečatom i potpisom službene osobe Registra, a ako predana dokumentacija nije potpuna i točna obvezniku se šalje obavijest o nepotpunoj ili netočnoj dokumentaciji. Tada je obveznik dužan dokumentaciju upotpuniti ili ispraviti u roku osam dana od dana primitka obavijesti, te ispravljenu dostaviti Registru. Zbog javnosti i dostupnosti podataka, u Registru se registriraju samo točni i ispravni godišnji financijski izvještaji.

Financijski podaci se u godišnjem financijskom izvještaju ne smiju ispravljati precrtavanjem. Tolerirat će se samo ispravci zaglavlja i podnožja obrasca, odnosno podaci o identifikaciji obveznika.

Informator: FINA ima suvremeni informacijski sustav, razgranatu mrežu poslovnica i stručan kadar, pa prema tome i mogućnost ažurnog i stručnog prikupljanja i obrade podataka iz godišnjih financijskih izvještaja, te ponude zainteresiranim gospodarskim subjektima.

Međutim, zanimljivo je znati, koju od Vama raspoloživih informacija može netko dobiti i na koji način? Treba li doći u jednu od poslovnica FINE ili postoji mogućnost povezivanja s Vašim računalnim sustavom? Također, molim Vas, recite koliko će te informacije, npr. o bonitetu određenog trgovačkog društva, biti ažurne i vjerodostojne?

Đ. Popijač: Osnovna značajka Registra godišnjih financijskih izvještaja je javnost podataka o financijskom položaju pravnih i fizičkih osoba obveznika predaje financijskih izvještaja, što znači da se Registar ustrojava kao »javna knjižnica«. U Registar se na propisanim obrascima upisuju podaci 0 poslovanju, o stanju imovine, obveza, kapitala te o prihodima i rashodima. Obrasci propisani Pravilnikom su GFI-POD za poduzetnike, neovisno o veličini poslovanja, GFI-BAN za banke i štedionice i GFI-OS-RE za društva za osiguranje. U Registru se prikupljaju i pohranjuju dokumenti (godišnji financijski izvještaj i ostala propisana dokumentacija), a ne podaci i to je veoma bitno istaknuti. S obzirom na javnost podataka, svatko može na temelju pisanog zahtjeva, uz određenu naknadu, dobiti, odnosno imati mogućnost uvida u izvještaje i propisanu dokumentaciju, koji su evidentirani u Registru. Iz Registra će se moći dobiti ispis ili preslika godišnjeg financijskog izvještaja za pojedinog obveznika koji je svoj financijski izvještaj upisao, presliku ostale dokumentacije te izvadak o temeljnim podacima o obvezniku i o registriranoj dokumentaciji. Ispis je tisak godišnjeg financijskog izvještaja iz baze podataka, a preslika je otisak izvornog dokumenta snimljenog na mikrofilm.

Izvaci, ispisi i preslike moći će se zatražiti i primiti neposredno u svim poslovnicama FINE, poštom, faksom ili putem Interneta (WEB i elektronička pošta). Dostupnost dokumentaciji putem Interneta omogućit će se 24 sata dnevno, a informatički i drugi uvjeti za povezivanje s računalnim sustavom Registra bit će pravovremeno objavljeni i dostupni na šalterima FINE, na web stranicama FINE i drugim masovnim medijima.

Obradu podataka prikupljenih u Registru godišnjih financijskih izvještaja FINA će obavljati za potrebe određenih državnih institucija - Ministarstvo financija, Poreznu upravu i za potrebe Državnog zavoda za statistiku. Upravo zbog tog razloga više neće biti potrebno istovrsne ili slične izvještaje dostavljati na nekoliko različitih mjesta, jer će one potrebne podatke preuzimati iz Registra godišnjih financijskih izvještaja, a s tim će se rasteretiti gospodarstvo i racionalizirati poslovanje državne uprave.

Informator: Očito je da sve informacije iz godišnjeg financijskog izvještaja ne mogu biti dostupne javnosti, no molim Vas recite koje će biti i uz koliku naknadu?

Đ. Popijač: Registru se predaje godišnji financijski izvještaj na propisanim obrascima koji se sastoje od bilance, izvještaja o dobiti ili gubitku i dodatnih podataka, te ostala propisana dokumentacija. Na temelju Zakona o Registru godišnjih financijskih izvještaja, javnosti su dostupni bilanca i izvještaj o dobiti ili gubitku sa svim podacima koji su sadržani u tim obrascima, te ostala dokumentacija koja je evidentirana u Registru. Sukladno navedenom, dodatni podaci, odnosno podaci sadržani u dijelu godišnjeg financijskog izvještaja pod nazivom »dodatni podaci« nisu dostupni javnosti bez prethodne suglasnosti obveznika na kojeg se zahtjev odnosi.

Naknada za korištenje podataka iz Registra utvrdit će se Pravilnikom o vrsti i visini naknada, koji će donijeti ministar financija sredinom travnja ove godine.

Informator: Za praksu je bitno i do kojeg roka godišnji financijski izvještaj pravne i fizičke osobe, koje su porezni obveznici, moraju sastaviti i predati FINI. Je li to 31. ožujka ili 30. travnja, te u kojim će slučajevima zbog nepoštivanja propisanog roka biti određeno plaćanje, tzv. zakasnine? O kojem se tu iznosu radi i kako se on zapravo utvrđuje?

Đ. Popijač: Godišnji financijski izvještaj predaje se Registru do 30. travnja 2003. g. za poslovanje u 2002. g., a ostala propisana dokumentacija predaje se Registru sukcesivno prema rokovima utvrđenim Pravilnikom o Registru godišnjih financijskih izvještaja. Izvještaj o poslovanju za 2002. g. iznimno će se predavati do 30. travnja 2003. g., a već sljedeće godine svi izvještaji predavat će se do 31. ožujka tekuće godine za prethodnu godinu.

U prijedlogu Zakona koji je proslijeđen u Hrvatski sabor na raspravu, bilo je određeno da obveznici koji svoje financijske izvještaje ne predaju u zakonom određenom roku za to plaćaju zakasninu koja bi se obračunavala ovisno o broju tjedana kašnjenja u predaji. U saborskoj raspravi pri donošenju Zakona, u drugom čitanju, usvojen je, između ostalih, i amandman kojim je ta disciplinska mjera izmijenjena tako da se svako kašnjenje sankcionira kaznom za prekršaje.

Protiv obveznika koji godišnje financijske izvještaje ne predaju Registru u propisanim rokovima, FINA će Ministarstvu financija podnositi prijavu za pokretanje prekršajnog postupka. FINA, osim toga, ima i obvezu da o obveznicima koji ne postupe prema odredbama Zakona, niti za šest mjeseci po isteku roka (do 30. rujna tekuće godine za prethodnu godinu), obavijesti sudski registar nadležnog trgovačkog suda radi pokretanja postupka brisanja, odnosno likvidacije iz sudskog registra.

Za Informator razgovarao: Božidar MAJIĆ