Stručni članci
11.06.2005.
Energetske djelatnosti proizvodnje, distribucije i opskrbe toplinskom energijom
Hrvatski sabor Republike Hrvatske donio je na sjednici održanoj 18. ožujka 2005. g., Zakon o proizvodnji, distribuciji i opskrbi toplinskom energijom koji je objavljen u Narodnim novinama br. 42/05 od 1. travnja 2005. g. Taj je Zakon stupio na snagu 9. travnja 2005. g. U članku autorica DESA SARVAN, dipl. iur., piše o bitnim odrednicama tog Zakona.
1. Uvod
Zakonom o proizvodnji, distribuciji i opskrbi toplinskom energijom (Nar. nov., br. 42/05 - u nastavku teksta: Zakon) propisane su djelatnosti proizvodnje, distribucije i opskrbe toplinske energije, kao energetskih djelatnosti.
Opskrba toplinske energije bila je Zakonom o komunalnom gospodarstvu (Nar. nov., br. 26/03 - proč. tekst, 82/04, 110/04 - Uredba i 178/04 - u nastavku teksta: ZKG) određena kao komunalna djelatnost1 u djelokrugu jedinica lokalne samouprave te je stoga značajno ukazati na novi način uređenja te djelatnosti i obveze jedinica lokalne samouprave u svezi s istom prema Zakonu o proizvodnji, distribuciji i opskrbi toplinskom energijom.
Stupanjem na snagu Zakon o proizvodnji, distribuciji i opskrbi toplinskom energijom, prestale su važiti odredbe ZKG-a kojima je bila uređena komunalna djelatnost opskrbe toplinskom energijom. Naime, prema članku 15. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o komunalnom gospodarstvu (Nar. nov., br. 82/04), taj je Zakon stupio na snagu osmoga dana od dana objave u Narodnim novinama, s tim da odredbe kojima se propisuje brisanje komunalne djelatnosti opskrbe toplinskom energijom stupaju na snagu danom stupanja na snagu zakona kojim će se urediti djelatnosti proizvodnje, distribucije i opskrbe toplinskom energijom. To su sljedeće odredbe:
- točka 3. stavka 1. članka 3. ZKG-a, kojim je opskrba toplinskom energijom bila navedena kao komunalna djelatnost,
- stavak 5. članka 3. ZKG-a, kojim je bilo propisano da se pod opskrbom toplinskom energijom razumijeva proizvodnja i isporuka pare i tople vode,
- podredak 3. stavka 1. članka 11. ZKG-a, kojim je bila propisana mogućnost obavljanja komunalne djelatnosti opskrbe toplinskom energijom putem koncesije,
- točka 4. stavka 1. članka 20. ZKG-a, kojom je bilo propisano da se iz cijene komunalne usluge osiguravaju sredstva za obavljanje komunalne djelatnosti opskrbe toplinskom energijom,
- točka 4. stavka 2. članka 30. ZKG-a, kojom je bilo propisano da se izgradnja objekata i uređaja komunalne infrastrukture za komunalnu djelatnost opskrbe toplinskom energijom financira iz: cijene komunalne usluge, naknade za priključenje, proračuna jedinice lokalne samouprave, naknade za koncesije, te drugih izvora utvrđenih posebnim zakonom,
- stavak 1. članka 36. ZKG-a u dijelu koji se odnosi na obvezu ugradnje uređaja za regulaciju potrošnje kod opskrbe toplinskom energijom za svaki posebni dio zgrade koji predstavlja samostalnu uporabnu cjelinu (stan, poslovni prostor, garaža i si.), odnosno svaki pojedinačni potrošač ima ugrađen poseban uređaj za mjerenje potrošnje.
Opskrba toplinskom energijom podrazumijeva prodaju toplinske energije kupcu, a toplinska energija podrazumijeva proizvedenu energiju namijenjenu za zagrijavanje prostora ili u tehnološke svrhe (para, vrela i topla voda).2
2. Obavljanje energetskih djelatnosti
2.1. Definicija pojmova
Prema članku 2. Zakona, izrazi koji se koriste u Zakonu imaju značenja utvrđena Zakonom o energiji (Nar. nov., br. 68/01 i 177/04).
U Zakonu se koriste i izrazi koji u smislu ovoga Zakona imaju sljedeća značenja:
- distribucijsko područje - područje obavljanja djelatnosti u jedinici lokalne samouprave,
- energetski objekti za distribuciju toplinske energije - objekti i uređaji za prijenos toplinske energije do kupca, od mjernog mjesta za preuzimanje toplinske energije do mjernog mjesta za prodaju toplinske energije (distribucijska mreža, pumpne i toplinske stanice, te mjerila toplinske energije),
- energetski objekti za proizvodnju toplinske energije - postrojenja za proizvodnju toplinske energije ukupne instalirane snage veće od 0,5 MW,
- energetski objekti kogeneracije - postrojenja u kojima se istodobno u jedinstvenom procesu proizvodi električna i toplinska energija,
- opskrba toplinskom energijom - prodaja toplinske energije kupcu,
- toplinska energija - proizvedena energija namijenjena za zagrijavanje prostora ili u tehnološke svrhe (para, vrela i topla voda),
- toplinski sustav - tehnički sustav koji se sastoji od postrojenja i uređaja za proizvodnju i distribuciju toplinske energije,
- zajedničko mjerilo toplinske energije - mjerilo kojim se registrira količina isporučene toplinske energije za dva ili više kupaca spojenih na zajedničku instalaciju centralnog grijanja.
2.2. Značajke obavljanja energetskih djelatnosti
Odlučne značajke obavljanja energetskih djelatnosti jesu:
Proizvodnja toplinske energije i opskrba toplinskom energijom za kupce obavlja se:
- za povlaštene kupce prema pravilima kojima se uređuju tržišni odnosi,
- za tarifne kupce na regulirani način.3
Povlašteni kupac može slobodno izabrati energetski subjekt za proizvodnju toplinske energije. Danom stupanja na snagu Zakona status povlaštenog kupca stječe kupac koji u kalendarskoj godini ima potrošnju koja odgovara zakupljenoj toplinskoj snazi u vremenu od najmanje 3.700 vršnih sati ili više od 15% ukupno distribuirane pare ili vrele vode na distribucijskom području u prethodnoj kalendarskoj godini. Povlašteni kupac ne može izgubiti svoj status u godini u kojoj zadržava potrošnju na temelju koje mu je odobren status povlaštenog kupca.4
Energetska djelatnost distribucije toplinske energije obavlja se kao javna usluga.5
3. Proizvodnja toplinske energije
Proizvodnju toplinske energije obavlja pravna osoba koja je od Hrvatske energetske regulatorne agencije - HERE (u nastavku teksta: Agencija) dobila dozvolu za obavljanje energetske djelatnosti proizvodnje toplinske energije.
Dozvola nije potrebna za obavljanje energetske djelatnosti proizvodnje toplinske energije koja se proizvodi isključivo za vlastite potrebe ili se proizvodi u proizvodnim objektima snage do 0,5 MW.
Energetski subjekt proizvodi toplinsku energiju u postrojenjima u svom vlasništvu ili u postrojenjima koje koristi na temelju ugovora zaključenog s vlasnikom postrojenja.6
Tehničke uvjete za energetske objekte za proizvodnju toplinske energije propisuje ministar pravilnikom, uz suglasnost ministra nadležnog za poslove graditeljstva.7
3.1. Energetski objekti kogeneracije8
Izgradnja energetskog objekta kogeneracije ima prednost pri odabiru energetskog rješenja kod donošenja odluke o izgradnji energetskih objekata.
Energetski subjekt koji koristi energetski objekt kogeneracije i koristi otpad, bioraz-gradive dijelove otpada ili obnovljive izvore energije za proizvodnju toplinske energije na gospodarski primjeren način, u skladu s mjerama zaštite okoliša, može steći status povlaštenog proizvođača toplinske energije.
Status povlaštenog proizvođača toplinske energije energetski subjekt, koji koristi energetski objekt kogeneracije i koristi otpad, biorazgradive dijelove otpada ili obnovljive izvore energije za proizvodnju toplinske energije na gospodarski primjeren način, u skladu s mjerama zaštite okoliša, stječe na temelju rješenja Agencije u skladu s uvjetima koje pravilnikom propisuje ministar. Tim pravilnikom određuju se i jamstvo o podrijetlu energije za povlaštenog proizvođača toplinske energije, kriteriji učinkovitosti uključujući i utjecaj na okoliš te se određuje se i povezivanje sa sustavom za prijenos električne energije te distribuciju električne i toplinske energije za kogeneracije.
Udjel povlaštenog proizvođača toplinske energije u energetskom sustavu Republike Hrvatske ovisi o vrsti, snazi i učinkovitosti postrojenja, gorivu, utjecaju na okoliš te o potencijalima postrojenja tijekom nastupajućih godina. Navedene parametre, izvore i iznos financijske potpore za energetske objekte povlaštenog proizvođača toplinske energije, utvrđuje Vlada Republike Hrvatske.9
Prema st. 3. čl. 12. ZKG-a, odluka o koncesiji je upravni akt - protiv odluke o davanju koncesije žalba nije dopuštena već se može pokrenuti upravni spor.
3.2. Izravno ugovaranje prodaje toplinske energije s povlaštenim kupcima
Energetski subjekt koji obavlja energetsku djelatnost proizvodnje toplinske energije može ugovarati prodaju toplinske energije izravno s povlaštenim kupcima.
Ugovor se zaključuje nakon što ugovorne strane dobiju suglasnost energetskog subjekta koji obavlja energetsku djelatnost distribucije toplinske energije. Stranka kojoj je uskraćena suglasnost može izjaviti žalbu Agenciji. Rješenje Agencije je konačno.10
4. Distribucija toplinske energije
4.1. Načela obavljanja energetske djelatnosti distribucije toplinske energije
Načela obavljanja energetske djelatnosti distribucije toplinske energije su:11
- osiguranje trajnog obavljanja energetske djelatnosti toplinske energije, koje je dužna osigurati jedinica lokalne samouprave koja na svom distribucijskom području ima energetske objekte za distribuciju toplinske energije,12
- osiguranje kvalitetnog obavljanja energetske djelatnosti distribucije toplinske energije na načelima održivog razvitka, osiguranje održavanja energetskih objekata u stanju funkcionalne sposobnosti i osiguranje javnosti rada koje je dužna osigurati jedinica lokalne samouprave i energetski subjekt za distribuciju toplinske energije.13
4.2. Obavljanje energetske djelatnosti distribucije toplinske energije
Energetska djelatnost distribucije toplinske energije obavlja se:
- na temelju koncesije, ili
- na temelju ugovora o obavljanju djelatnosti.14
4.3. Obavljanje djelatnosti distribucije toplinske energije davanjem koncesije
Koncesijom se može steći:
- pravo obavljanja energetske djelatnosti distribucije toplinske energije, te
- pravo izgradnje energetskih objekata za distribuciju toplinske energije.15
Energetski subjekt obavlja energetsku djelatnost distribucije toplinske energije:
- korištenjem vlastitih energetskih objekata za distribuciju toplinske energije
- ili energetskih objekata koje koristi na temelju ugovora zaključenog s vlasnikom.
Sadržaj i razina usluge koju je energetski subjekt dužan pružiti pri obavljanju energetske djelatnosti distribucije toplinske energije ne smije ovisiti o načinima korištenja energetskih objekata za distribuciju toplinske energije (vlastitih energetskih objekata za distribuciju toplinske energije ili korištenje energetskih objekata na temelju ugovora s vlasnikom).
a) Tijela koja daju koncesiju
Koncesiju za obavljanje energetske djelatnosti distribucije toplinske energije daje predstavničko tijelo ili drugo ovlašteno tijelo jedinice lokalne samouprave nakon provedenoga javnog natječaja.
Dva ili više predstavničkih tijela, ili drugih ovlaštenih tijela jedinica lokalne samouprave, mogu zajedno provesti natječaj i dati koncesiju za obavljanje energetske djelatnosti distribucije toplinske energije na svom ili dijelovima svog područja.16
b) Sadržaj koncesije
Koncesijom za obavljanje energetske djelatnosti distribucije toplinske energije određuje se:
- energetski subjekt koji će kao konce- sionar obavljati djelatnost,
- tehnički i prostorni obuhvat,
- opseg obavljanja djelatnosti,
- razdoblje važenja koncesije,
- te druga pitanja propisana Zakonom.17
c) Koncesijsko razdoblje
Koncesija za obavljanje energetske djelatnosti distribucije toplinske energije daje se na vrijeme do 30 godina. Koncesijsko razdoblje započinje danom sklapanja ugovora o koncesiji.18
d) Natječaj za dodjelu koncesije
Koncesija se daje nakon provedenoga javnog natječaja koji sadržava:
- namjenu koncesije (pobliže određivanje djelatnosti koja će se obavljati na temelju koncesije),
- područje obavljanja djelatnosti,
- vrijeme na koje se koncesija daje (ako se tijekom koncesije širi područje obavljanja energetske djelatnosti distribucije toplinske energije unutar distribucijskog područja, posebno se označuju rokovi za pojedine fa-ze proširenja područja),
- rok u kojem koncesionar mora priključiti kupce na distribucijsku mrežu i započeti s isporukom toplinske energije kupcima, kad je udovoljeno tehničkim i koncesijskim uvjetima,
- visinu i način plaćanja naknade za koncesiju,
- način određivanja cijene toplinske energije od koncesionara sukladno tarifnom sustavu,
- način naplate isporučene toplinske energije od strane koncesionara,
- oznaku jamstva za osiguranje financijskih sredstava za obavljanje djelatnosti, a osobito za izgradnju energetskih objekata za distribuciju toplinske energije,
- dokaz o posjedovanju dozvole za obavljanje energetske djelatnosti distribucije toplinske energije,
- dokaz kojim se može utvrditi poslovni ugled natjecatelja,
- mjere zaštite okoliša,
- druge obveze koncesionara,
- uvjete otkaza ugovora o koncesiji,
- rok trajanja natječaja,
- podatke o mjestu, vremenu i načinu podizanja ili pregleda natječajne dokumentacije, predaji ponuda i javnom otvaranju ponuda,
- udjel korištenja povlaštenog proizvođača toplinske energije.
Predstavničko tijelo, ili drugo ovlašteno tijelo jedinice lokalne samouprave, utvrđuje i provodi natječaj za davanje koncesije te donosi odluku o davanju koncesije.
Natječaj za davanje koncesije objavljuje se u Narodnim novinama i jednim dnevnim novinama koje se uobičajeno prodaju na distribucijskom području za koje se koncesija daje.19
e) Odluka o davanju koncesije i ugovor o koncesiji
Odlukom o davanju koncesije20 određuje se ponuđač koji u potpunosti udovoljava svim uvjetima iz natječaja, a čija je ponuda, na temelju njegovoga poslovnog ugleda, ocjene sposobnosti za ostvarivanje koncesije, cijene i udjela korištenja povlaštenog proizvođača toplinske energije, ocijenjena najpovoljnijom.
Na temelju odluke iz stavka 1. ovoga članka, predstavničko tijelo ili drugo ovlašteno tijelo jedinice lokalne samouprave i ponuđač zaključuju ugovor o koncesiji koji sadržava sve elemente iz članka 15. stavka 2. Zakona.21
f) Prestanak koncesije i otkaz ugovora o koncesiji
Koncesija prestaje:
- istekom vremena na koje je koncesija dana,
- prestankom postojanja koncesionara,
- u slučajevima iz članka 18. stavka 1. točke 2. Zakona o energiji,
- otkazom ugovora o koncesiji,
- sporazumom davatelja koncesije i koncesionara.22
Davatelj koncesije može otkazati ugovor o koncesiji ako koncesionar:
- ne obavlja energetsku djelatnost sukladno odredbama ugovora o koncesiji,
- ne plati naknadu za koncesiju u roku iz ugovora o koncesiji,
- nakon isteka razdoblja za koje je izdana dozvola za obavljanje energetske djelatnosti ne dobije novu dozvolu,
- u slučaju iz članka 18. stavka 1. točke 1. Zakona o energiji.23
4.4. Obavljanje djelatnosti distribucije toplinske energije na temelju ugovora
U slučaju da nema ponude, ili niti jedna ponuda ne ispunjava uvjete natječaja iz članka 15. stavka 2. Zakona,24 jedinica lokalne samouprave može zaključiti ugovor o obavljanju djelatnosti s energetskim subjektom za obavljanje energetske djelatnosti distribucije toplinske energije ako je isti u većinskom vlasništvu države ili jedinice lokalne samouprave.
U slučaju da na distribucijskom području ne postoji energetski subjekt iz stavka 1. članka 17. Zakona, jedinica lokalne samouprave dužna ga je osnovati i s njime zaključiti ugovor o obavljanju djelatnosti.
Na sadržaj i prestanak ugovora o obavljanju djelatnosti na odgovarajući se način primjenjuju odredbe članka 16. stavka 2. i članka 17. i 18. Zakona.
Ugovor o obavljanju djelatnosti zaključuje se na vrijeme do 15 godina, uz suglasnost Hrvatske energetske regulatorne agencije -HERE.
4.5. Odgovornost energetskog subjekta koji obavlja energetsku djelatnost distribucije toplinske energije
Energetski subjekt koji obavlja energetsku djelatnost distribucije toplinske energije odgovoran je za:
- razvitak, izgradnju, upravljanje, nadzor, vođenje pogona i održavanje energetskih objekata za distribuciju toplinske energije;
- izradu planova izgradnje i razvoja toplinskog sustava, usklađenih s planovima i programima jedinice lokalne samouprave;
- funkcionalnu ispravnost i pouzdanost energetskih objekata za distribuciju toplinske energije;
- usklađeno djelovanje različitih energetskih objekata za distribuciju toplinske energije;
- osiguravanje pristupa distribucijskoj mreži za treće osobe na reguliranoj osnovi;
- ugovaranje toplinske energije prema planu za tekuću godinu, a u skladu s instaliranom snagom kapaciteta;
- davanje informacija o budućim potrebama za toplinskom energijom te ostalih informacija potrebnih Agenciji;
- marketing sustava, odnos s kupcima i statističko informiranje o poslovanju.
4.6. Tarifni sustav za usluge energetskih djelatnosti proizvodnje, distribucije i opskrbe toplinskom energijom
Tarifnim sustavom za usluge energetskih djelatnosti proizvodnje, distribucije i opskrbe toplinskom energijom utvrđuje se metodologija pravednog rasporeda troškova proizvodnje i distribucije toplinske energije između energetskih subjekata, primjenom odgovarajućih utjecajnih parametara (cijena energetskog goriva i kretanje cijena valuta na tržištu).25
a) Pristup na distribucijsku mrežu
Energetski subjekt koji obavlja energetsku djelatnost distribucije toplinske energije dužan je omogućiti pristup na distribucijsku mrežu prema općim uvjetima za opskrbu toplinskom energijom.
Stranka kojoj je odbijen pristup distribucijskoj mreži ili koja ima prigovor na uvjete pristupa, može u roku 15 dana od dana odbijanja pristupa izjaviti žalbu odnosno podnijeti prigovor na odobrene uvjete pristupa Agenciji. Rješenje Agencije je konačno.
Stranka kojoj je odbijen pristup distribucijskoj mreži ili koja ima prigovor na uvjete pristupa, može financirati izgradnju izravnog voda koji gradi energetski subjekt za distribuciju toplinske energije, uz suglasnost Agencije.26
b) Izdvajanje tarifnih kupaca
Tarifni kupci toplinske energije na zajedničkom mjerilu toplinske energije ne mogu se izdvojiti iz toplinskog sustava bez suglasnosti energetskog subjekta za distribuciju toplinske energije i energetskog subjekta za opskrbu toplinskom energijom.
Navedeni energetski subjekti dužni su dati suglasnost tarifnom kupcu:
- ako to dopuštaju tehnički uvjeti i
- ako tarifni kupac pribavi suglasnost svih tarifnih kupaca na zajedničkom mjerilu toplinske energije.
Energetski subjekti dužni su donijeti odluku o davanju suglasnosti za izdvajanje iz toplinskog sustava u roku 60 dana od dana primitka zahtjeva. Stranka kojoj nije dana suglasnost može u roku 15 dana od dana uskrate suglasnosti izjaviti žalbu Agenciji. Rješenje Agencije je konačno.27
4.7. Ugradnja uređaja za posebne dijelove objekta koji predstavljaju samostalnu uporabnu cjelinu
Vlasnici posebnih dijelova objekta koji predstavljaju samostalnu uporabnu cjelinu u objektu izgrađenom prije stupanja na snagu toga Zakona, mogu radi racionalnijeg korištenja energije, uz suglasnost energetskog subjekta koji obavlja energetsku djelatnost distribucije toplinske energije, ugraditi:
- uređaje za lokalnu razdiobu isporučene toplinske energije,
- uređaje za regulaciju odavanja topline i
- uređaje za mjerenje potrošnje toplinske energije.
Energetski subjekt koji obavlja energetsku djelatnost distribucije toplinske energije dužan je donijeti odluku o davanju suglasnosti u roku 60 dana od dana primitka zahtjeva.
Stranka kojoj je uskraćena suglasnost može izjaviti žalbu Agenciji. Rješenje Agencije je konačno.
Ugradnja uređaja za lokalnu razdiobu isporučene toplinske energije, uređaja za regulaciju odavanja topline i uređaja za mjerenje potrošnje toplinske energije te modeli raspodjele i obračuna toplinske energije uređuju se Pravilnikom o načinu raspodjele i obračunu troškova za isporučenu toplinsku energiju, kojega donosi ministar.28
Prema članku 36. Zakona, priključenje na energetski objekt za distribuciju toplinske energije objekata izgrađenih nakon stupanja na snagu ovoga Zakona, izvest će se na način da svaki posebni dio objekta koji predstavlja samostalnu uporabnu cjelinu ima ugrađen zaseban uređaj za regulaciju protoka toplinske energije i zaseban uređaj za mjerenje potrošnje toplinske energije.
U roku dvije godine od dana stupanja na snagu Zakona, energetski subjekt nadležan za distribuciju toplinske energije dužan je o svom trošku ugraditi uređaje za regulaciju protoka toplinske energije i uređaje za mjerenje potrošnje toplinske energije u svim toplinskim stanicama.
5. Opskrba toplinskom energijom tarifnih kupaca
5.1. Tarifni sustav za usluge energetskih djelatnosti proizvodnje, distribucije i opskrbe toplinskom energijom
Tarifnim sustavom za usluge energetskih djelatnosti proizvodnje, distribucije i opskrbe toplinskom energijom utvrđuje se na jedinstven način za cijelo područje Republike Hrvatske: vrsta korisnika s obzirom na ogrjevni medij, razdoblje isporuke, količina i dinamika potrošnje toplinske energije te tarifne stavke za obračun cijene toplinske energije.29
Visina tarifnih stavki ovisi o troškovima proizvodnje, distribucije i opskrbe toplinskom energijom distribucijskog područja.30
5.2. Opskrba toplinskom energijom tarifnih kupaca
Pravo na obavljanje energetske djelatnosti opskrbe toplinskom energijom tarifnih kupaca ima:
- energetski subjekt kojem je dana koncesija za obavljanje energetske djelatnosti distribucije toplinske energije,
- ili koji je zaključio ugovor o obavljanju djelatnosti, pod uvjetom da je od Agencije prethodno dobio dozvolu za obavljanje energetske djelatnosti opskrbe toplinskom energijom.
Iznimno, energetski subjekt koji obavlja energetsku djelatnost proizvodnje toplinske energije u tehnološkom procesu u kojem nema energetskih objekata za distribuciju toplinske energije, može obavljati energetsku djelatnost opskrbe toplinskom energijom pod uvjetom da je od Agencije dobio dozvolu za obavljanje energetske djelatnosti opskrbe toplinskom energijom.31
Energetski subjekt koji obavlja energetsku djelatnost opskrbe toplinskom energijom jamči kontinuitet i pouzdanost sustava opskrbe toplinskom energijom, u dogovoru s energetskim subjektom koji obavlja energetsku djelatnost distribucije toplinske energije.
Energetski subjekt koji obavlja energetsku djelatnost opskrbe toplinskom energijom odgovoran je za osiguranje dovoljne količine i kvalitete toplinske energije za potrebe tarifnih kupaca i osiguranje obavljanja energetske djelatnosti opskrbe toplinskom energijom na svom području.32
6. Zabrana priključenja građevine izgrađene bez građevinske dozvole ili drugoga odgovarajućeg akta na temelju kojega se može graditi
Građevine izgrađene bez građevinske dozvole ili drugoga odgovarajućeg akta na temelju kojega se može graditi građevina, ne smiju se priključiti na energetski objekt za distribuciju toplinske energije, kao i građevine za koje je u tijeku postupak građevinske inspekcije koji se odnosi na obustavu građenja ili uklanjanja građevina prema posebnom zakonu.33 Ta se odredba ne odnosi na građevine izgrađene bez građevinske dozvole, ali za koje se prema odredbama posebnog propisa smatra da su izgrađene na temelju građevinske dozvole.
Prema podstavku 11. stavka 1. članka 32. Zakona, novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj energetski subjekt koji priključi građevinu na mrežu bez građevinske dozvole ili drugoga odgovarajućeg akta na temelju kojega se može graditi građevina (čl. 28. st. 1.), a prema stavku 3. i 4. istog članka novčanom kaznom u iznosu od 300,00 do 5.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj i odgovorna osoba energetskog subjekta. Uz novčanu kaznu za prekršaj, energetskom subjektu koji je počinio dva ili više prekršaja iz stavka 1. članka 32. Zakona ili koji u razdoblju od godine dana ponovi dva ili više puta prekršaj iz stavka 1. članka 32. Zakona, može se izreći zaštitna mjera zabrane obavljanja energetske djelatnosti u trajanju do godine dana, a odgovornoj osobi energetskog subjekta može se izreći zaštitna mjera zabrane obavljanja istih poslova u trajanju do godine dana.
7. Izrada dokumenata prostornog uređenja i izdavanje lokacijske dozvole
Prema odredbi članka 5. Zakona, posebno su propisane odredbe glede donošenja dokumenata prostornog uređenja.
Ministarstvo34 sudjeluje u izradi dokumenata prostornog uređenja koje donosi Hrvatski sabor.35
Ured državne uprave u županiji, odnosno upravno tijelo Grada Zagreba nadležno za poslove energetike sudjeluje u izradi dokumenata prostornog uređenja koje donose predstavnička tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.36
Nositelj izrade dokumenata prostornog uređenja dužan je o prijedlogu navedenih dokumenata prostornog uređenja pribaviti mišljenje Ministarstva, odnosno ureda državne uprave u županiji, odnosno upravnog tijela Grada Zagreba nadležnog za poslove energetike.
U postupku izdavanja lokacijske dozvole za građevinu u kojoj se nalazi energetski objekt za proizvodnju toplinske energije, posebne uvjete glede proizvodnje i distribucije toplinske energije utvrđuje ured državne uprave u županiji, odnosno upravno tijelo Grada Zagreba nadležno za poslove energetike. Iznimno, u postupku u kojem lokacijsku dozvolu izdaje ministarstvo nadležno za prostorno uređenje, posebne uvjete glede proizvodnje i distribucije toplinske energije utvrđuje Ministarstvo.
Posebni uvjeti odnose se na sljedeće:
- vrstu primarnih energenata koje će objekt koristiti;
- načine i uvjete proizvodnje i distribucije toplinske energije te prestanka obavljanja tih djelatnosti.
Navedeni posebni uvjeti odgovarajuće se primjenjuju i u postupku izdavanja lokacijske dozvole za energetske objekte kogeneracije. Posebni uvjeti utvrđuju se sukladno Zakonu o tržištu električne energije (Nar. nov., br. 177/04).
8. Umjesto zaključka
Predstavnička tijela ili druga ovlaštena tijela jedinica lokalne samouprave, dužna su uskladiti svoje akte sa Zakonom u roku godine dana od dana stupanja na snagu Zakona, tj. do 9. travnja 2006. g.
Akti predstavničkih tijela ili drugih ovlaštenih tijela jedinica lokalne samouprave, koji nisu usklađeni s odredbama Zakona, prestaju važiti na dan isteka navedenog roka.37
Postupci započeti do stupanja na snagu toga Zakona, dovršit će se prema odredbama Zakona o komunalnom gospodarstvu (Nar. nov., br. 36/95, 70/97, 128/99, 57/00, 129/00, 59/01, 26/03 - proć. tekst, 82/04, 110/04 i 178/04).38
Slijedom navedenog, jedinice lokalne samouprave dužne su pravovremeno poduzeti radnje radi usklađenja općih akata predstavničkog tijela s odredbama Zakona do 9. travnja 2006. g., kako bi osigurale kontinuitet djelatnosti te izbjegle pravne posljedice mogućnosti da zbog neusklađenja općih akata s odredbama Zakona, opći akti tih jedinica prestanu važiti po sili zakona, slijedom odredbe stavka 2. članka 38. istog Zakona (ex lege). lako je zadani rok za usklađenje općih akata primjeren (godinu dana od dana stupanja na snagu Zakona), valja na vrijeme poduzeti sve potrebne radnje kako bi se isti poštivao.
1 Vidjeti st. 5. čl. 3. ZKG-a - opskrba toplinskom energijom.
2 T. 5. i 6. st. 1. čl. 2. Zakona.
3 Čl. 24. i 25. Zakona.
4 Čl. 29. Zakona.
5 Prema odredbi st. 1. čl. 22. Zakono o zaštiti potrošača (Nar. nov., br. 96/03), javnim se uslugama smatraju:
- prodaja potrošačima električne energije,
- prodaja plina iz distributivne mreže,
- prodaja toplinske energije,
- prodaja javnih telekomunikacijskih usluga,
- prodaja poštanskih usluga,
- usluge prijevoza putnika u javnom gradskom i prigradskom prometu,
- opskrba pitkom vodom,
- i odvodnja otpadnih voda te
- održavanje čistoće.
6 Čl. 7. Zakona.
7 Čl. 8. Zakona.
8 Vidjeti t. 4. st. 1. čl. 2. Zakona - energetski objekti kogeneracije su postrojenja u kojima se istodobno u jedinstvenom procesu proizvodi električna i toplinska energija. Prema čl. 3. Zakona, izgradnja energetskih objekata kogeneracije, njihovo održavanje i korištenje od posebnog je interesa za Republiku Hrvatsku.
9 Čl. 9. Zakona.
10 Čl. 10. Zakona.
11 Načela obavljanja energetske djelatnosti distribucije plina jednaka su načelima obavljanja komunalnih djelatnosti propisanim st. 2. čl. 2. ZKG-a: »Jedinice lokalne samouprave te pravne i fizičke osobe koje obavljaju komunalne djelatnosti obvezne su na temelju ZKG-a i posebnih propisa:
- osigurati trajno i kvalitetno obavljanje komunalnih djelatnosti,
- osigurati održavanje komunalnih objekata i uređaja u stanju funkcionalne sposobnosti,
- osigurati obavljanje komunalnih djelatnosti na načelima održivog razvoja,
- osigurati javnost rada«.
12 St. 1. čl. 11. Zakona.
13 St. 2. čl. 11. Zakona.
14 St. 1. čl. 12. Zakona
15 Prema odredbi st. 1. čl. 89. Zakona o gradnji (Nar. nov., br. 175 /03 i 100/04), dokazom da investitor ima pravo graditi smatra se osobito:
- izvadak iz zemljišne knjige iz kojeg je vidljivo da je investitor vlasnik ili nositelj prava građenja na građevnoj čestici ili građevini na kojoj se namjerava graditi, - ugovor ili odluka nadležne državne vlasti na temelju koje je investitor stekao pravo vlasništva, pravo građenja ili pravo služnosti,
- ugovor o ortaštvu sklopljen s vlasnikom nekretnine, čiji je cilj zajedničko građenje, rekonstrukcija ili adaptacija, - ugovor o koncesiji kojim se stječe pravo građenja, - pisana suglasnost vlasnika uporabljive građevine u slučaju rekonstrukcije ili adaptacije te građevine ako posebnim zakonom nije drukčije određeno, - pisana suglasnost fiducijarnog vlasnika, dana dotadašnjem vlasniku nekretnine koji je investitor.
16 Čl. 13. Zakona.
17 Čl. 14. Zakona.
18 Čl. 15. Zakona.
19 Čl. 16. Zakona.
20 Zakonom nije definiran pravni karakter odluke o davanju koncesije te mogućnost podnošenja pravnih lijekova. Prema sudskoj praksi, odluka o davanju koncesije je upravni akt. Vidjeti odluku Upravnog suda Republike Hrvatske Us-673/1996 od 4. ožujka 1998. g. te Odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske broj: U-ll-722/95 od 2. travnja 1997. g., broj: U-lll-903/2000 od 3. srpnja 2003. g., broj:U-111-1584/2004 od 10. studenoga 2004. g.
21 Čl. 16. Zakona.
22 Čl. 17. Zakona. Prema čl. 18. st. 1. t. 1. Zakona o energiji, dozvola za obavljanje energetske djelatnosti može se, prije isteka njezinog važenja, oduzeti privremeno ako energetski subjekt prestane ispunjavati neki od uvjeta iz čl. 17. st. 1. t. 1„ 2., 3. i 4. toga Zakona ili ako energetski subjekt koji cijenu utvrđuje primjenom tarifnih sustava, ne utvrdi cijenu na propisan način.
23 Čl. 18. Zakona.
24 Tj. natječaja za davanje koncesije za obavljanje djelatnosti distribucije toplinske energije.
25 Članak 21. Zakona.
26 Članak 22. Zakona.
27 Članak 23. Zakona.
28 Članak 24. Zakona.
29 Vidjeti st. 1. i 2. čl. 22. Zakona o zaštiti potrošača (Nar. nov., br. 96/03), kojim je propisano da se u smislu toga Zakona, prodaja potrošačima električne energije, plina iz distributivne mreže, toplinske energije, javnih telekomunikacijskih usluga, poštanskih usluga, usluga prijevoza putnika u javnom gradskom i prigradskom prometu, opskrba pitkom vodom i odvodnja otpadnih voda te održavanje čistoće, smatraju se javnim uslugama. Prodaja potrošačima javnih usluga, kad to priroda javne usluge dopušta, mora biti obračunana:
- prema potrošnji u obračunskom razdoblju;
- primjenom tarifnog sustava i
- na osnovi posebnih propisa.
30 Članak 25. Zakona.
31 Članak 26. Zakona.
32 Članak 27. Zakona.
33 Vidjeti st. 4. čl. 36. ZKG-a.
34 Prema st. 1. čl. 9. Zakona o ustrojstvu i djelokrugu središnjih tijela državne uparve (Nar. nov., br. 199/03, 30/04 i 136/04), nadležno je Ministarstvo gospodarstva, rada i poduzetništva Republike Hrvatske, koje obavlja upravne i druge poslove koji se odnose na industriju... energetiku ....
35 Hrvatski sabor donosi Strategiju i Program prostornog uređenja Države (st. 1. čl. 17. Zakona o prostornom uređenju - Nar. nov., br. 30/94, 68/98, 61/00, 32/02 i 100/04 - u nastavku teksta: ZPU).
36 Prostorni plan županije, odnosno Grada donosi županijska, odnosno skupština Grada Zagreba (st. 1. čl. 19. ZPU-a). Prostorni plan područja posebnih obilježja donosi županijska, odnosno Gradska skupština ako zakonom nije drukčije uređeno (st. 1. čl. 22. ZPU-a). Prostorni plan uređenja općine ili grada donosi općin-sko, odnosno gradsko vijeće (st. 1. čl. 24. ZPU-a). Generalni urbanistički plan donosi općinsko ili gradsko vijeće, odnosno Gradska skupština (st. 3. čl. 26. ZPU-a). Urbanistički plan uređenja donosi općinsko ili gradsko vijeće, odnosno Gradska skupština (st. 2. čl. 26b. ZPU-a). Detaljni plan uređenja donosi općinsko ili gradsko vijeće, odnosno Gradska skupština (st. 2. čl. 28. ZPU-a).
37 Članak 6. toga Zakona primjenjuje se od dana donošenja razvojnih dokumenata jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, donesenih sukladno Zakonu o energiji (čl. 38. Zakona).
38 Članak 39. Zakona