28.11.2024.

Centralizirani sustav za zapošljavanje u državnoj službi

Zakon o državnim službenicima i Uredba o postupku zapošljavanja u državnoj službi predstavljaju pravni okvir za provedbu novog načina zapošljavanja u državnoj službi, putem Centraliziranog sustava za zapošljavanje. Novi način zapošljavanja provodi se u skladu s prethodno utvrđenim planom zapošljavanja u državnoj službi, temeljenim na analizi radne opterećenosti i stvarnim potrebama državnih tijela za popunjavanjem radnih mjesta i potrebnim profilom državnih službenika s odgovarajućim kompetencijama. U preglednom članku autorica pojašnjava najvažnije elemente novog sustava zapošljavanja.

1. UVOD
Postupak zapošljavanja u državnoj službi važan je institut upravljanja ljudskim potencijalima jer služi odabiru stručnih i kvalitetnih državnih službenika s odgovarajućim kompetencijama, koji će uspješno obavljati poslove u državnim tijelima. Zapošljavanje u državnoj službi treba osigurati izbor najboljih kandidata te istovremeno osigurati Ustavom zajamčeno pravo na jednaku dostupnost te javne službe svim građanima pod jednakim uvjetima. Stoga se zapošljavanje u državnoj službi provodi putem javnog natječaja, a postupak provedbe javnog natječaja mora biti formalno propisan i standardiziran, s jasnim pravilima za testiranje i intervju te za objektivan i transparentan izbor kandidata.

U skladu s Nacionalnim planom oporavka i otpornosti 2021. - 2026. izmijenjen je zakonodavni okvir radi stvaranja jedinstvene platforme za zapošljavanje i uvođenja objektivnog i transparentnog postupka zapošljavanja, zasnovanog na stvarnim potrebama državnih tijela i osiguranim financijskim sredstvima te prelaska sa sustava zapošljavanja koji se temelji na znanju na novi sustav koji se temelji na kompetencijama.

Centralizirani postupak zapošljavanja u državnoj službi propisan je Zakonom o državnim službenicima (Nar. nov., br. 155/23 i 85/24 – u nastavku teksta: ZDS) i Uredbom o postupku zapošljavanja u državnoj službi (Nar. nov., br. 124/24 - u nastavku teksta: Uredba) i u primjeni je od 1. studenoga 2024. godine. Prema tim propisima, zapošljavanje u državnoj službi provodi se putem: internog oglasa, zapošljavanjem iz baze podataka kandidata za rad u državnoj službi i putem javnog natječaja. Međutim, u razdoblju od 1. studenoga 2024. do 1. siječnja 2026. zapošljavanje u državnoj službi provodi se isključivo putem javnog natječaja.1

Stoga, u ovom članku dajemo prikaz postupka provedbe javnog natječaja, bez razmatranja postupka internog oglasa, javnog poziva za iskaz interesa za rad u državnoj službi te zapošljavanja iz baze kandidata za rad u državnoj službi.

2. CENTRALIZIRANI SUSTAV ZA ZAPOŠLJAVANJE
Zapošljavanje u državnoj službi od 1. studenoga 2024. godine provodi se putem Centraliziranog sustava za zapošljavanje (u nastavku teksta: CSZ).

CSZ je informacijski sustav u kojem se obavljaju sve bitne radnje u postupku zapošljavanja u državnoj službi: planira zapošljavanje, podnose prijave na interni oglas, objavljuju javni natječaji i javni poziv za iskaz interesa za rad u državnoj službi, provodi testiranje kandidata elektroničkim putem, pozivaju kandidati na intervju, objavljuju rješenja o prijmu u državnu službu, vodi baza podataka o testiranim kandidatima itd.

CSZ je dostupan putem mrežnih stranica Ministarstva pravosuđa, uprave i digitalne transformacije2. Dio CSZ-a javno je dostupan pa se i bez prijave u CSZ-u mogu pregledavati stranice na kojima su objavljeni javni natječaji i rješenja o prijmu u državnu službu, kao i korisničke upute, često postavljena pitanja i druge korisne informacije. Preostali dio CSZ-a dostupan je određenim osobama, u skladu s dodijeljenim ovlastima.

2.1. KORISNIČKI PROFIL I KORISNIČKI PRETINAC
Za prijavu na javni natječaj, pristup testiranju te informacije u postupku javnog natječaja, građani moraju otvoriti korisnički profil u CSZ-u.

Korisnik izrađuje korisnički profil i prijavljuje se u CSZ putem Nacionalnog identifikacijskog i autentifikacijskog sustava (NIAS), u sustavu e-Građani. Korisnički profil sadržava osobne podatke korisnika prenesene iz temeljnih registara (državljanstvo, prebivalište, OIB) i ostale podatke i dokumentaciju korisnika potrebnu za prijavu na javni natječaj. Pri izradi korisničkog profila korisnik daje privolu za fotografiranje prije testiranja3 i privolu za obradu osobnih podataka u skladu s posebnim propisima o zaštiti osobnih podataka.

Ako je korisnik osoba s invaliditetom kojoj je potrebna razumna prilagodba prilikom provedbe testiranja odnosno intervjua, on u korisničkom profilu označava vrstu potrebne prilagodbe.4

Korisnik također mora imati otvoren korisnički pretinac u sustavu e-Građani putem kojega mu se dostavlja poziv za testiranje i druge službene obavijesti iz CSZ-a.

3. PRETPOSTAVKE ZA ZAPOŠLJAVANJE
Postupak zapošljavanja može se pokrenuti ako su ispunjene pretpostavke iz članka 59. st. 1. ZDS-a (ako postoji slobodno radno mjesto predviđeno pravilnikom o unutarnjem redu, popunjavanje radnog mjesta predviđeno je planom zapošljavanja u državnoj službi i osigurana su potrebna financijska sredstva). Iznimno, postupak zapošljavanja može se pokrenuti i prije nego što radno mjesto postane slobodno, ako je prije pokretanja postupka postalo izvršno rješenje o prestanku službe dotadašnjem državnom službeniku, neovisno o danu prestanka službe. Međutim, kandidat izabran u postupku javnog natječaja ne može početi raditi prije nego što radno mjesto postane slobodno.

Postupak zapošljavanja može se provesti neovisno o planu zapošljavanja u državnoj službi u slučaju prijma na određeno vrijeme i popunjavanja radnog mjesta koje je ostalo upražnjeno odlaskom državnog službenika iz državnog tijela tijekom tekuće kalendarske godine ili u prosincu prethodne godine.

3.1. PLAN ZAPOŠLJAVANJA U DRŽAVNOJ SLUŽBI
Državna tijela pripremaju prijedlog plana zapošljavanja u vrijeme pripreme državnog proračuna za sljedeću kalendarsku godinu, na temelju potreba službe i analize radne opterećenosti.

Planom zapošljavanja utvrđuju se potrebe državnih tijela za novim zapošljavanjem na neodređeno i određeno vrijeme, broj državnih službenika i radna mjesta koja se planiraju popuniti zapošljavanjem5 te broj vježbenika. U planu se također navodi kalendarski mjesec u kojem se planira pokretanje postupka zapošljavanja (preferirano vrijeme objave javnog natječaja) i procjena financijskih sredstava potrebnih za novo zapošljavanje.

Prijedlog plana dostavlja se na prethodnu suglasnost tijelu državne uprave nadležnom za financije (koje provjerava jesu li osigurana financijska sredstva za novo zapošljavanje) i tijelu državne uprave nadležnom za službeničke odnose (koje provjerava opravdanost novog zapošljavanja i ispunjenje pretpostavki za zapošljavanje)6. Nakon dobivene prethodne suglasnosti tih tijela, čelnik tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose donosi objedinjeni plan zapošljavanja u državnoj službi za sva državna tijela koja su dobila suglasnost na prijedlog plana zapošljavanja. Plan zapošljavanja u državnoj službi objavljuje se u CSZ-u.

3.2. ANALIZA RADNE OPTEREĆENOSTI
Izradi prijedloga plana zapošljavanja prethodi analiza radne opterećenosti, kojom se utvrđuje opravdanost potrebe za novim zapošljavanjem, ako se obavljanje poslova ne može osigurati preraspodjelom između postojećih službenika. Analiza radne opterećenosti, u pravilu, provodi se na razini ustrojstvene jedinice (načelno na razini službe), uzimajući u obzir prosječno vrijeme potrebno za obavljanje poslova ustrojstvene jedinice na godišnjoj razini7 (računajući samo radne dane i prosječnu prisutnost službenika na radu) i broj stvarno zaposlenih državnih službenika u ustrojstvenoj jedinici.

Iznimno, analiza radne opterećenosti može se provoditi na razini radnog mjesta, ako je riječ o specifičnom radnom mjestu, kod kojega se zbog karakteristika radnog mjesta i uvjeta za obavljanje poslova ne može osigurati pravovremeno i stručno obavljanje poslova preraspodjelom između postojećih službenika u ustrojstvenoj jedinici (npr. radno mjesto rukovodećeg službenika, administrativnog tajnika, vozača, radno mjesto za koje je potrebna razina obrazovanja i struka koju nemaju ostali službenici u ustrojstvenoj jedinici i dr.).

Tijelo državne uprave nadležno za službeničke odnose na svojim mrežnim stranicama objavljuje obrazac „Analiza radne opterećenosti“ u Excel formatu, s formulom za izračun potrebnog broja državnih službenika u ustrojstvenoj jedinici odnosno na radnom mjestu i uputama za popunjavanje obrasca.

4. POKRETANJE POSTUPKA ZAPOŠLJAVANJA

4.1. OBJAVA JAVNOG NATJEČAJA
Postupak zapošljavanja pokreće tijelo državne uprave nadležno za službeničke odnose nakon donošenja plana zapošljavanja u državnoj službi ili na zahtjev državnog tijela koje zapošljava, kada se zapošljavanje može provesti neovisno o planu zapošljavanja, u skladu s člankom 59. st. 4. ZDS-a.

Postupak zapošljavanja pokreće se objavom javnog natječaja za prijam u državnu službu. Javni natječaj objavljuje tijelo državne uprave nadležno za službeničke odnose u CSZ-u, a državno tijelo koje zapošljava obavijest o javnom natječaju objavljuje u Narodnim novinama i na svojim mrežnim stranicama.

Javni natječaj objavljuje se zasebno za svako radno mjesto i dodjeljuje mu se jedinstveni broj javnog natječaja u CSZ-u.

4.2. PRIJAVA NA JAVNI NATJEČAJ
Prijava na javni natječaj podnosi se elektroničkim putem u CSZ-u, u roku 15 dana od dana objave javnog natječaja. Prijava se podnosi putem korisničkog profila.

U prijavi se navode podaci i prilažu isprave navedene u javnom natječaju. CSZ će onemogućiti prijavu korisnika koja je nepravodobna ili nepotpuna, s naznakom razloga.

Nakon uspješne prijave na javni natječaj, kandidat će u odgovarajućem roku dobiti obavijest o datumu i mjestu testiranja putem korisničkog pretinca (u sustavu e-Građani) te kroz CSZ može pratiti cijeli postupak provedbe zapošljavanja.

5. POSTUPAK PROVEDBE JAVNOG NATJEČAJA
Obavljanje radnji u postupku javnog natječaja podijeljeno je između tijela državne uprave nadležnog za službeničke odnose i državnog tijela koje zapošljava.

Tijelo državne uprave nadležno za službeničke odnose provodi sve radnje u postupku do intervjua (zaključno s provjerom ispunjavaju li kandidati s rang-liste formalne uvjete iz javnog natječaja), a daljnje radnje u postupku provodi državno tijelo koje zapošljava.

5.1. TESTIRANJE KANDIDATA
U postupku provedbe javnog natječaja obvezno je testiranje kandidata.

Za radno mjesto za koje se provodi zapošljavanje u CSZ-u automatizirano se utvrđuje lista kandidata koji se pozivaju na testiranje8. Poziv na testiranje dostavlja se putem CSZ-a, u korisnički pretinac kandidata, najkasnije pet dana prije dana testiranja. Kandidat koji nije pristupio testiranju ili je odustao od testiranja, više se ne smatra kandidatom u postupku javnog natječaja.

Kandidat se u pravilu jednim pozivom upućuje na testiranje kompetencija potrebnih za obavljanje poslova svih radnih mjesta na koje se prijavio.

5.1.1. SADRŽAJ TESTIRANJA
Testiranje kandidata sastoji se od provjere kompetencija potrebnih za obavljanje poslova radnog mjesta. Za jedno radno mjesto testira se najviše pet kompetencija. Kompetencije se testiraju na tri razine (osnovna, srednja i visoka razina).

U pravilniku o unutarnjem redu državnog tijela koje zapošljava određuje se koje će se kompetencije testirati za radno mjesto i razina kompetencija. Iznimno od toga, za radna mjesta namještenika testira se samo kompetencija Logika, osnovna razina.

Logika je kompetencija koja se obvezno testira za sva radna mjesta u državnoj službi, osim ako posebnim zakonom nije drukčije uređeno. Prigodom prijma vježbenika u državnu službu ne testiraju se kompetencije koje se odnose na znanja iz upravnog ili stručnog područja.

Tijelo državne uprave nadležno za službeničke odnose na svojim mrežnim stranicama objavljuje Popis kompetencija za čije se testiranje prilikom zapošljavanja koriste standardizirani zadaci iz CSZ-a, uz naznaku o tome koje su kompetencije elektronički provjerljive, a koje ne.

Kompetencije s toga Popisa koje su elektronički provjerljive testiraju se na računalima u testnim centrima (u Zagrebu, Rijeci, Splitu i Osijeku), a ostale kompetencije testiraju se u državnom tijelu koje zapošljava. U pravilniku o unutarnjem redu može se propisati testiranje samo jedne kompetencije koja nije na Popisu.

Ako je kompetencija određene razine potrebna za obavljanje poslova više radnih mjesta za koja se kandidat prijavio, ta kompetencija testira se samo jednom.

Kandidatu koji se prijavio na više javnih natječaja, u istom terminu može se testirati najviše osam kompetencija, a ostale kompetencije testirat će se u drugom terminu.

5.1.2. TESTIRANJE KOMPETENCIJA U PRIJELAZNOM RAZDOBLJU
Prigodom zapošljavanja u državnoj službi u razdoblju od 1. studenoga 2024. do 1. siječnja 2026., moguće je, s Popisa kompetencija za čije se testiranje prilikom zapošljavanja koriste standardizirani zadaci iz CSZ-a, testirati kompetencije: Logika, Pisana komunikacija na hrvatskom jeziku, Digitalna pismenost, Odgovornost u radu i orijentiranost na izvršenje zadatka, Analitičke sposobnosti i Pisana komunikacija na engleskom jeziku, ako su pravilnikom o unutarnjem redu propisane za radno mjesto koje se popunjava.

U istom razdoblju državno tijelo koje zapošljava može testirati jednu kompetenciju koja nije na navedenom Popisu.

Ako na dan donošenja plana zapošljavanja u državnoj službi u pravilniku o unutarnjem redu državnog tijela koje zapošljava nisu utvrđene kompetencije potrebne za obavljanje poslova, u postupku zapošljavanja u razdoblju od 1. studenoga 2024. do 31. siječnja 2025. godine testirat će se samo kompetencija Logika9, i to: osnovna razina - za položaje i radna mjesta III. i IV. vrste, srednja razina - za položaje i radna mjesta II. vrste i visoka razina - za položaje i radna mjesta I. vrste.

5.1.3. REZULTATI TESTIRANJA
Rezultati testiranja svake kompetencije iskazuju se kao postotak ukupno ostvarenog broja bodova za određenu razinu složenosti pojedine kompetencije (postotak točno riješenih zadataka), a minimalni bodovni prag za svaku kompetenciju je 50 % točno riješenih zadataka.

Kandidat koji nije pristupio testiranju (a nisu mu testirane odgovarajuće kompetencije iste razine u prethodne tri godine i rezultati pohranjeni u CSZ-u) ili je odustao od testiranja, više se ne smatra kandidatom u postupku javnog natječaja.

Ako kandidat odustane tijekom testiranja pojedine kompetencije, smatra se da nije ostvario minimalni bodovni prag. Kandidat koji pri testiranju pojedine kompetencije ne ostvari minimalni bodovni prag, ne sudjeluje u daljnjem postupku javnog natječaja za radno mjesto za koje je potrebna ta kompetencija.

Rang lista kandidata formira se nakon provedenog testiranja, na temelju ukupno ostvarenih rezultata testiranja svih kompetencija potrebnih za pojedino radno mjesto.

Rezultati testiranja kandidata koji je zadovoljio na testiranju kompetencija (u testnim centrima i državnom tijelu koje zapošljava) pohranjuju se u CSZ i vrijede tri godine od dana provedenog testiranja. U novom postupku zapošljavanja kandidat ima pravo pristupiti ponovnom testiranju kompetencija iste razine nakon šest mjeseci od dana posljednjeg testiranja kompetencija, dok kandidat koji nije zadovoljio na testiranju ima pravo pristupiti ponovnom testiranju kompetencija iste razine nakon tri mjeseca od dana posljednjeg testiranja.

5.1.4. PROVJERA FORMALNIH UVJETA IZ JAVNOG NATJEČAJA
Nakon testiranja elektronički provjerljivih kompetencija (u testnim centrima), tijelo državne uprave nadležno za službeničke odnose provjerava ispunjavaju li kandidati s rang-liste formalne uvjete iz javnog natječaja uvidom u dokumentaciju priloženu uz prijavu na javni natječaj.10

Nakon provjere formalnih uvjeta iz javnog natječaja, daljnje radnje u postupku poduzima državno tijelo koje zapošljava.

6. POSTUPAK U DRŽAVNOM TIJELU KOJE ZAPOŠLJAVA
Komisija za provedbu javnog natječaja (u nastavku teksta: Komisija), koju imenuje čelnik državnog tijela koje zapošljava, prema potrebi provodi testiranje kompetencija koje nisu elektronički provjerljive i intervju.

6.1. TESTIRANJE KOMPETENCIJA U DRŽAVNOM TIJELU KOJE ZAPOŠLJAVA
Kandidati s rang-lista kandidata (koji su zadovoljili na testiranju kompetencija koje su elektronički provjerljive) i ispunjavaju formalne uvjete iz javnog natječaja upućuju se na testiranje kompetencija koje nisu elektronički provjerljive11, ako je testiranje takve kompetencije propisano pravilnikom o unutarnjem redu.

Zadaci za testiranje kompetencija u državnom tijelu koje zapošljava unose se u CSZ unaprijed, prije testiranja, a uz zadatke se navode kriteriji i način bodovanja rezultata testiranja. Bodovi ostvareni na testiranju kompetencija u državnom tijelu koje zapošljava i testovi odnosno zapisnik o provedenom testiranju unose se u CSZ prije intervjua. Rezultat na pojedinom testu izrazit će se kao postotak ukupno ostvarenih bodova na testu.

Rezultati testiranja kompetencija u državnom tijelu koje zapošljava pribrajaju se rezultatima testiranja kompetencija koje su elektronički provjerljive pa se na temelju rezultata ažurira rang-lista kandidata.

6.2. INTERVJU
Nakon provedenog testiranja u testnom centru, odnosno testiranja u državnom tijelu koje zapošljava, ako se takvo testiranje provodilo, Komisija poziva na intervju kandidate s rang-liste koji su ostvarili najbolje rezultate i koji ispunjavaju formalne uvjete za raspored na radno mjesto, i to 15 kandidata više od broja traženih izvršitelja za radno mjesto. Svi kandidati koji imaju isti broj bodova ostvarenih na testiranju i dijele mjesto na rang-listi do kojeg se poziva na intervju, bit će pozvani na intervju. Poziv se upućuje kandidatima putem CSZ-a najkasnije pet dana prije dana održavanja intervjua. Kandidat koji ne pristupi intervjuu ili odustane od intervjua više se ne smatra kandidatom. Ako kandidat odustane od intervjua, Komisija može pozvati sljedećeg kandidata s rang-liste.

Komisija na intervjuu koristi deset pitanja iz baze pitanja za intervju u CSZ-u, kojima utvrđuje motivaciju kandidata za rad, prethodno radno iskustvo, profesionalne ciljeve i interese kandidata za pojedino radno mjesto, a može koristiti i dodatna pitanja, po slobodnom izboru. U CSZ se unose bodovi s intervjua i prilaže zapisnik o provedenom intervjuu. Smatra se da je kandidat zadovoljio na intervjuu ako je ostvario najmanje 50 % bodova.

Nakon unosa bodova s intervjua u CSZ utvrđuje se konačna rang lista kandidata na temelju rezultata koje su kandidati ostvarili na testiranju i intervjuu.

6.3. PONDERIRANJE REZULTATA
Rezultati testiranja i intervjua ponderiraju se tako da rezultat ostvaren putem testiranja iznosi 70 % vrijednosti, a rezultat ostvaren putem intervjua iznosi 30 % vrijednosti ukupnog rezultata kandidata u postupku zapošljavanja.

Rezultati testiranja pojedine kompetencije izražavaju se kao postotak ostvarenih bodova na testu pomnožen s postotkom koji predstavlja ponder odnosno važnost pojedine kompetencije. Rezultat testiranja svih kompetencija čini zbroj rezultata ostvaren na testiranju pojedine kompetencije pomnožen s maksimalnim postotkom koji se može ostvariti na testiranju u visini od 70 %. Rezultat ostvaren putem testiranja uključuje postotke ostvarene na testiranju u testnim centrima i testiranju u državnom tijelu koje zapošljava.

Zbroj pondera kompetencija za određeno radno mjesto mora iznositi 100 %. U slučaju testiranja više kompetencija za određeno radno mjesto, pojedina kompetencija ne smije imati ponder veći od 50 %. Navedeni ponder određen je sukladno metodologiji testiranja jer u protivnom, testiranje ostalih kompetencija ne bi imalo smisla.

Ponderi kompetencija za određeno radno mjesto unose se u CSZ unaprijed, prilikom izrade prijedloga plana zapošljavanja odnosno pri iskazivanju potreba za zapošljavanjem, neovisno o planu zapošljavanja, u skladu s člankom 59. st. 4. ZDS-a.

Utvrđivanje ukupnih rezultata testiranja i intervjua, odnosno ponderiranje bodova, može se činiti kompliciranim za primjenu, ali kako je riječ o digitaliziranom izračunu u CSZ-u, tako vjerujemo da u praksi neće biti problema.

6.4. PSIHOLOŠKA PROCJENA
U postupku zapošljavanja provest će se psihološko testiranje kandidata radi procjene sposobnosti kandidata za obavljanje poslova radnog mjesta (psihološka procjena), ako je to propisano pravilnikom o unutarnjem redu.

Na psihološko testiranje upućuju se kandidati s konačne rang-liste, prema redoslijedu s liste, i to do pet kandidata više od broja traženih izvršitelja za radno mjesto. Ako je provedeno psihološko testiranje, pri izboru kandidata uzet će se u obzir i psihološka procjena kandidata.

6.5. UTVRĐIVANJE UVJETA I ZAPREKA ZA PRIJAM U DRŽAVNU SLUŽBU I DONOŠENJE RJEŠENJA
Državno tijelo koje zapošljava poziva najboljeg kandidata s konačne rang-liste (koji je ostvario najviše bodova na testiranju i intervjuu) da u primjerenom roku (koji nije duži od osam dana od dana dostave poziva), a prije donošenja rješenja o prijmu u državnu službu, dostavi uvjerenje nadležnog suda da se protiv njega ne vodi kazneni postupak, uvjerenje o zdravstvenoj sposobnosti za obavljanje poslova radnog mjesta i izvornike dokaza o ispunjavanju formalnih uvjeta iz javnog natječaja, uz upozorenje da se nedostavljanje traženih isprava smatra odustajanjem od prijma u državnu službu. Na zahtjev izabranog kandidata rok za dostavu isprava može se u opravdanim slučajevima produžiti.

Državno tijelo koje zapošljava provjerit će po službenoj dužnosti ostale zapreke za prijam u državnu službu i o tome pribaviti potrebne dokaze. Izabrani kandidat koji u propisanom roku ne dostavi tražene isprave odnosno kandidat kod kojeg postoje zapreke za prijam u državnu službu, ne može biti primljen u državnu službu pa se poziva sljedeći kandidat s konačne rang-liste da dostavi potrebne isprave.

U postupku javnog natječaja za izabranog kandidata donosi se rješenje o prijmu u državnu službu te po njegovoj izvršnosti, rješenje o rasporedu na radno mjesto.

7. IMENOVANJE RUKOVODEĆIH DRŽAVNIH SLUŽBENIKA U PRIJELAZNOM RAZDOBLJU
U razdoblju od 1. studenoga 2024. do 1. siječnja 2026. imenovanje rukovodećih državnih službenika koje imenuje Vlada provodit će se na temelju javnog natječaja objavljenog u CSZ-u. Prijave kandidata na javni natječaj podnose se elektroničkim putem u roku 15 dana od dana objave javnog natječaja.

Javni natječaj za imenovanje rukovodećih državnih službenika koje imenuje Vlada provodi Komisija koju imenuje čelnik tijela, a javni natječaj za imenovanje rukovodećih državnih službenika koji su čelnici tijela12 provodi Komisija koju imenuje predsjednik Vlade. Komisija utvrđuje listu kandidata prijavljenih na javni natječaj koji ispunjavaju formalne uvjete iz javnog natječaja13 te provodi strukturirani intervju s kandidatima radi utvrđivanja njihovih kompetencija, rezultata ostvarenih u dosadašnjem radu i motivacije za rad.

Nakon unosa bodova ostvarenih na strukturiranom intervjuu u CSZ, utvrđuje se rang-lista kandidata koji su zadovoljili na intervjuu. Na temelju rezultata provedenog strukturiranog intervjua, kandidata za imenovanje predložit će Vladi čelnik tijela, a u slučaju imenovanja rukovodećeg službenika koji je čelnik tijela, kandidata za imenovanje predložit će predsjednik Vlade. Prije podnošenja prijedloga za imenovanje Vladi, za predloženog kandidata provest će se sigurnosna provjera u skladu s posebnim propisima.

8. UMJESTO ZAKLJUČKA
Novi sustav zapošljavanja treba osigurati zapošljavanje najboljih odnosno najkompetentnijih kandidata, što će pridonijeti povećanju efikasnosti, učinkovitosti i usmjerenosti državne uprave potrebama korisnika.

Prednosti novog sustava zapošljavanja su: standardizacija postupka izbora novih službenika, ekonomičnost i ubrzanje postupka selekcije, brža komunikacija s korisnicima koja se odvija elektroničkim putem, jednostavno pretraživanje objavljenih javnih natječaja, kandidatima je olakšano i pojednostavnjeno podnošenje prijave na javni natječaj elektroničkim putem, standardizirano i digitalizirano testiranje kompetencija osigurava izbor najboljih kandidata, rezultati testiranja kandidata pohranjuju se u CSZ i vrijede tri godine od dana provedenog testiranja i na taj način omogućava se kandidatima nova prijava na javni natječaj bez dodatnog testiranja kompetencija za koje postoje važeći rezultati te prelazak s provedbe postupka izbora kandidata u papirnatom oblika u elektronički oblik.

Iako se ne očekuju veće teškoće u funkcioniranju CSZ-a, rizici postoje kao i uvijek kada se potpuno novi sustav prvi put stavlja u uporabu. Međutim, vjerujemo da će eventualne teškoće i problemi u funkcioniranju sustava biti brzo otklonjeni te da će se postupci javnih natječaja putem CSZ-a uspješno provoditi.

 

* Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije.
1 Odredbe navedenih propisa koje se odnose na interni oglas i zapošljavanje iz baze kandidata za rad u državnoj službi stupaju na snagu 1. siječnja 2026.
2 https://mpudt.gov.hr/centralizirani-sustav-za-zaposljavanje/29518 (pristupljeno 8. studenoga 2024.).
3 Obvezno je fotografiranje kandidata na računalu neposredno prije testiranja.
4 Kandidatu s invaliditetom u postupku testiranja i intervjua osigurava se odgovarajuća razumna prilagodba, ako je u korisničkom profilu naveo potrebu za prilagodbom i vrstu prilagodbe.
5 U planu se navodi: naziv radnog mjesta, podatak radi li se o zapošljavanju na neodređeno ili određeno vrijeme, broj izvršitelja za koji se planira zapošljavanje, formalne uvjete za raspored na radno mjesto, kompetencije koje je potrebno testirati i njihove pondere, opis poslova te broj izvršitelja.
6 Tijelu državne uprave nadležnom za službeničke odnose uz prijedlog plana zapošljavanja dostavlja se i analiza radne opterećenosti na kojoj se temelji prijedlog plana zapošljavanja.
7 Obavljanje svih poslova iz djelokruga ustrojstvene jedinice, uključujući i prateće poslove (sudjelovanje na poslovnim sastancima, obavljanje administrativno-tehničkih poslova poput fotokopiranja, otpreme akata, arhiviranja predmeta i dr.).
8 Na testiranje se pozivaju svi kandidati čije su prijave pravovremene i potpune.
9 To se na odgovarajući način primjenjuje i pri zapošljavanju koje se provodi na zahtjev državnog tijela koje zapošljava neovisno o planu zapošljavanja, u skladu s člankom 59. st. 4. ZDS-a.
10 Kandidatu koji ne ispunjava formalne uvjete iz javnog natječaja dostavlja se u korisnički pretinac obavijest da se ne smatra kandidatom u postupku, s naznakom razloga.
11 Testiranje u državnom tijelu koje zapošljava.
12 Glavni ravnatelj Državnog zavoda za statistiku te ravnatelji ureda Vlade, predstojnik Ureda potpredsjednika Vlade, ravnatelji ureda, agencija, direkcija i drugih stručnih službi koje Vlada osniva uredbom.
13 Kandidatu koji ne ispunjava formalne uvjete iz javnog natječaja dostavlja se u korisnički pretinac obavijest da se ne smatra kandidatom u postupku, s naznakom razloga.