Akti u proceduri
11.05.2021.
Novi akti u saborskoj proceduri
Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o deviznom poslovanju, s Konačnim prijedlogom zakona.
Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o deviznom poslovanju, s Konačnim prijedlogom zakona
Vlada Republike Hrvatske podnijela je Hrvatskom saboru Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o deviznom poslovanju, s Konačnim prijedlogom zakona, aktom od 29. travnja 2021., uz prijedlog da se spomenuti zakon donese po hitnom postupku. Vlada ovaj prijedlog obrazlaže na sljedeći način:
“Zakon o deviznom poslovanju („Narodne novine“, bi. 96/03., 140/05., 132/06., 150/08., 92/09., 133/09., 153/09., 145/10. i 76/13., u daljnjem tekstu: Zakon), usvojen je u Hrvatskome saboru u lipnju 2003. Naknadne izmjene i dopune Zakona bile su donesene radi usklađivanja s pravnom stečevinom Europske unije u skladu s obvezama preuzetima tijekom pregovaračkog postupka u procesu pridruživanja Republike Hrvatske u punopravno članstvo Europske unije. Usklađivanjem je do 2013. provedena postupna liberalizacija svih oblika kapitalnih poslova i prijenosa, uključujući i fizičke prijenose gotovine preko granice.
U odnosu na dosadašnju regulaciju, Uredba (EU) 2018/1672 donosi sljedeće novosti:
- Od država članica traži uspostavljanje mjera za otkrivanje fizičkog prekograničnog prijenosa gotovine u Uniju ili iz Unije u svim oblicima fizičkog prijenosa, bilo putem sustava prijavljivanja (obveza samoinicijativne prijave) i/ili sustava objavljivanja (obveza prijave na zahtjev nadležnih tijela).
- Uvodi širi koncept definicije gotovine kako bi se spriječilo da kriminalci upotrebljavaju sredstva koja su ekvivalentna gotovom novcu u smislu likvidnosti i anonimnosti.
- Propisuje da u slučaju u kojem nadležna tijela otkriju gotovinu u iznosu nižem od praga za prijavu, a u vezi s kojom postoje naznake daje povezana s kriminalnom aktivnošću, nadležna tijela imaju ovlast privremeno zadržati gotovinu.
- Obvezuje nacionalnim zakonom ovlastiti nadležna tijela za privremeno zadržavanje gotovine:
a) ako nije ispunjena obveza prijavljivanja gotovine u pratnji ili obveza objavljivanja gotovine bez pratnje
b) ako postoje naznake da je gotovina povezana s kriminalnom aktivnošću, neovisno o iznosu te o tome je li gotovina u pratnji ili bez pratnje. - Propisuje da u slučaju u kojem nadležna tijela otkriju gotovinu u iznosu nižem od praga za prijavu, a u vezi s kojom postoje naznake daje povezana s kriminalnom aktivnošću, nadležna tijela imaju ovlast evidentirati informacije i pojedinosti o tome.
- Zahtijeva od nadležnih tijela provoditi kontrole kretanja gotovine primarno na temelju analize rizika.
- Ne utječe na pravo država članica da svojim nacionalnim pravom propišu uvođenje nacionalnih kontrola prekograničnog kretanja gotovine između država članica.
Za postizanje ciljeva i zahtjeva Uredbe (EU) 2018/1672 Prijedlogom zakona propisuje se ovlast nadležnih tijela za provedbu proširenih kontrola gotovine, mogućnost privremenog zadržavanja gotovine u odnosu na koju nije ispunjena obveza prijavljivanja odnosno objavljivanja, kao i gotovine u odnosu na koju postoje naznake daje povezana s kriminalnom aktivnošću, i to neovisno o iznosu, sankcije u slučaju nepoštivanja obveze prijavljivanja gotovine u pratnji ili objavljivanja gotovine bez pratnje. Prijedlogom zakona se ujedno uvode nacionalne kontrole kretanja gotovine između Republike Hrvatske i država članica te ovlasti i zadaće nadležnih tijela u odnosu na te kontrole.
Prijedlogom zakona propisuje se ovlast privremenog zadržavanja gotovine u odnosu na koju nije ispunjena obveza prijavljivanja ili objavljivanja podataka na zahtjev ovlaštene službene osobe, uključujući i gotovinu koja se unosi u Republiku Hrvatsku iz druge države članice ili iznosi iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu, kao i u slučajevima prijenosa gotovine u vezi s kojom postoje naznake kriminalne aktivnosti, neovisno radi li se o gotovini u pratnji ili bez pratnje i neovisno o iznosu, odnosno ispod praga od 10.000 eura. Privremeno zadržavanje smije trajati 30 dana uz mogućnost produljenja do ukupno 90 dana u posebnim slučajevima.
Za slučajeve u kojima povrat privremeno zadržane gotovine nije moguć Prijedlog zakona propisuje da takva gotovina postaje prihod državnog proračuna protekom roka od tri godine od dana donošenja pravomoćne odluke o povratu.
Republika Hrvatska donošenjem predloženog Zakona osigurat će provedbu Uredbe (EU) 2018/1672 i uskladit će svoje zakonodavstvo s pravnom stečevinom Europske unije.”
Odabrala i pripremila:
Ana Turić, mag.iur.