11.05.2021.

Novi akti u saborskoj proceduri

Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o deviznom poslovanju, s Konačnim prijedlogom zakona.

Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o deviznom poslovanju, s Konačnim prijedlogom zakona

Vlada Republike Hrvatske podnijela je Hrvatskom saboru Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o deviznom poslovanju, s Konačnim prijedlogom zakona, aktom od 29. travnja 2021., uz prijedlog da se spomenuti zakon donese po hitnom postupku. Vlada ovaj prijedlog obrazlaže na sljedeći način:

Zakon o deviznom poslovanju („Narodne novine“, bi. 96/03., 140/05., 132/06., 150/08., 92/09., 133/09., 153/09., 145/10. i 76/13., u daljnjem tekstu: Zakon), usvojen je u Hrvatskome saboru u lipnju 2003. Naknadne izmjene i dopune Zakona bile su donesene radi usklađivanja s pravnom stečevinom Europske unije u skladu s obvezama preuzetima tijekom pregovaračkog postupka u procesu pridruživanja Republike Hrvatske u punopravno članstvo Europske unije. Usklađivanjem je do 2013. provedena postupna liberalizacija svih oblika kapitalnih poslova i prijenosa, uključujući i fizičke prijenose gotovine preko granice.

U odnosu na dosadašnju regulaciju, Uredba (EU) 2018/1672 donosi sljedeće novosti:

  1. Od država članica traži uspostavljanje mjera za otkrivanje fizičkog prekograničnog prijenosa gotovine u Uniju ili iz Unije u svim oblicima fizičkog prijenosa, bilo putem sustava prijavljivanja (obveza samoinicijativne prijave) i/ili sustava objavljivanja (obveza prijave na zahtjev nadležnih tijela).

  2. Uvodi širi koncept definicije gotovine kako bi se spriječilo da kriminalci upotrebljavaju sredstva koja su ekvivalentna gotovom novcu u smislu likvidnosti i anonimnosti.

  3. Propisuje da u slučaju u kojem nadležna tijela otkriju gotovinu u iznosu nižem od praga za prijavu, a u vezi s kojom postoje naznake daje povezana s kriminalnom aktivnošću, nadležna tijela imaju ovlast privremeno zadržati gotovinu.

  4. Obvezuje nacionalnim zakonom ovlastiti nadležna tijela za privremeno zadržavanje gotovine:
    a) ako nije ispunjena obveza prijavljivanja gotovine u pratnji ili obveza objavljivanja gotovine bez pratnje
    b) ako postoje naznake da je gotovina povezana s kriminalnom aktivnošću, neovisno o iznosu te o tome je li gotovina u pratnji ili bez pratnje.

  5. Propisuje da u slučaju u kojem nadležna tijela otkriju gotovinu u iznosu nižem od praga za prijavu, a u vezi s kojom postoje naznake daje povezana s kriminalnom aktivnošću, nadležna tijela imaju ovlast evidentirati informacije i pojedinosti o tome.

  6. Zahtijeva od nadležnih tijela provoditi kontrole kretanja gotovine primarno na temelju analize rizika.

  7. Ne utječe na pravo država članica da svojim nacionalnim pravom propišu uvođenje nacionalnih kontrola prekograničnog kretanja gotovine između država članica.

Za postizanje ciljeva i zahtjeva Uredbe (EU) 2018/1672 Prijedlogom zakona propisuje se ovlast nadležnih tijela za provedbu proširenih kontrola gotovine, mogućnost privremenog zadržavanja gotovine u odnosu na koju nije ispunjena obveza prijavljivanja odnosno objavljivanja, kao i gotovine u odnosu na koju postoje naznake daje povezana s kriminalnom aktivnošću, i to neovisno o iznosu, sankcije u slučaju nepoštivanja obveze prijavljivanja gotovine u pratnji ili objavljivanja gotovine bez pratnje. Prijedlogom zakona se ujedno uvode nacionalne kontrole kretanja gotovine između Republike Hrvatske i država članica te ovlasti i zadaće nadležnih tijela u odnosu na te kontrole.

Prijedlogom zakona propisuje se ovlast privremenog zadržavanja gotovine u odnosu na koju nije ispunjena obveza prijavljivanja ili objavljivanja podataka na zahtjev ovlaštene službene osobe, uključujući i gotovinu koja se unosi u Republiku Hrvatsku iz druge države članice ili iznosi iz Republike Hrvatske u drugu državu članicu, kao i u slučajevima prijenosa gotovine u vezi s kojom postoje naznake kriminalne aktivnosti, neovisno radi li se o gotovini u pratnji ili bez pratnje i neovisno o iznosu, odnosno ispod praga od 10.000 eura. Privremeno zadržavanje smije trajati 30 dana uz mogućnost produljenja do ukupno 90 dana u posebnim slučajevima.

Za slučajeve u kojima povrat privremeno zadržane gotovine nije moguć Prijedlog zakona propisuje da takva gotovina postaje prihod državnog proračuna protekom roka od tri godine od dana donošenja pravomoćne odluke o povratu.

Republika Hrvatska donošenjem predloženog Zakona osigurat će provedbu Uredbe (EU) 2018/1672 i uskladit će svoje zakonodavstvo s pravnom stečevinom Europske unije.”

Odabrala i pripremila:
Ana Turić, mag.iur.