06.07.2021.

Novi akti u saborskoj proceduri

Prijedlog Zakona o dopuni Zakona o zaštiti od nasilja u obitelji, s Konačnim prijedlogom zakona, Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o alternativnim investicijskim fondovima, Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom i Prijedlog Zakona o određenim aspektima ugovora o isporuci digitalnog sadržaja i digitalnih usluga.

Prijedlog Zakona o dopuni Zakona o zaštiti od nasilja u obitelji, s Konačnim prijedlogom zakona

Vlada Republike Hrvatske je 23. lipnja 2021. godine Saboru podnijela Prijedlog Zakona o dopuni Zakona o zaštiti od nasilja u obitelji, s Konačnim prijedlogom zakona. Spomenuti zakon se na prijedlog Vlade donosi po hitnom postupku, a posljedice njegovog donošenja obrazložene su na sljedeći način:

„Predloženom dopunom članka 8. stavka 2. Zakona o zaštiti od nasilja u obitelji („Narodne novine", broj 70/17. - u daljnjem tekstu ZZNO/17) pružit će se prekršajnopravna zaštita sadašnjim ili bivšim partnerima u intimnoj vezi, koja u smislu ovog Zakona nije postojala, budući da isti nisu bili obuhvaćeni krugom osoba na koji se Zakon primjenjivao. Stupanjem na snagu ove dopune ZZNO/17 i predloženog Zakona o izmjenama i dopunama Kaznenog zakona, uskladit će se krug bliskih osoba na koje će se ti zakoni primjenjivati i u odnosu na sadašnjeg ili bivšeg intimnog partnera. Opisana dopuna potrebna je i zbog mogućnosti primjene kaznenog djela nasilja u obitelji iz članka 179.a KZ/11 koje je propisano kao blanketna dispozicija, koja u svom zakonskom opisu upućuje na teško kršenje propisa o zaštiti od nasilja u obitelji. Naime, ako bi se dopunilo značenje izraza bliske osobe u članku 87. stavku 9. KZ/11 sadašnjim ili bivšim partnerima u intimnoj vezi, a sukladno toj izmjeni ne bi se dopunio ZZNO/17 tim istim krugom osoba na koje se Zakon primjenjuje, teško kršenje propisa o zaštiti od nasilja u obitelji ne bi se moglo kvalificirati kao kazneno djelo nasilja u obitelji iz članka 179.a KZ/11 jer bivši ili sadašnji partneri u intimnoj vezi ne bi bili obuhvaćeni krugom osoba na koja se ZZNO/17 primjenjuje.“

Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o alternativnim investicijskim fondovima

Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o alternativnim investicijskim fondovima je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 18. lipnja 2021. godine. Prijedlog se obrazlaže kako slijedi:

“Novine i dorade koje donosi ovaj Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o alternativnim investicijskim fondovima (u daljnjem tekstu: Prijedlog zakona) u odnosu na važeći Zakon, prvenstveno su vezane uz daljnje usklađivanje hrvatskog regulatornog okvira za tržište kapitala s pravnom stečevinom Europske unije, u dijelu prenošenja Direktive (EU) 2019/1160 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o izmjeni direktiva 2009/65/EZ i 2011/61/EU u pogledu prekogranične distribucije subjekata za zajednička ulaganja (Tekst značajan za EGP) (SL L 188, 12.7.2019.) i osiguravanja provedbe Uredbe (EU) 2019/1156 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o olakšavanju prekogranične distribucije subjekata za zajednička ulaganja i izmjeni uredaba (EU) br. 345/2013, (EU) br. 346/2013 i (EU) br. 1286/2014 (Tekst značajan za EGP) (SL L 188, 12.7.2019.). Cilj Direktive (EU) 2019/1160 i Uredbe (EU) 2019/1156 je ukloniti prepreke za učinkovito prekogranično trgovanje investicijskim fondovima, harmonizirati različite prakse koje su se primjenjivale u državama članicama vezano za prekogranično trgovanje investicijskim fondovima i povećati transparentnost nacionalnih zahtjeva vezanih uz trgovanje te povećati zaštitu ulagatelja. S obzirom na uočene različite prakse država članica u pogledu zahtjeva koji se odnose na promidžbene sadržaje i naplate regulatornih naknada za prekogranično pružanje usluga, navedena se područja sada uređuju Uredbom (EU) 2019/1156.”

Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom

Vlada Republike Hrvatske podnijela je Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom, aktom od 18. lipnja 2021. godine po redovnom postupku. Predloženim Zakonom će se dodatno uskladiti Zakon o otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom („Narodne novine“, br. 44/16. i 126/19.) s pravnom stečevinom Europske unije, poglavito Direktivom (EU) 2019/1160 i Uredbom (EU) 2019/1156. U prijedlogu se, između ostaloga, navodi:

“Prijedlogom zakona uvodi se obveza uspostavljanja sustava koji omogućavaju obavljanje zadataka u vezi s trgovanjem otvorenim investicijskim fondovima (u daljnjem tekstu: UCITS fondovi) i stavljanjem istih na raspolaganje malim ulagateljima, u svakoj državi članici u kojoj društvo za upravljanje UCITS fondovima namjerava trgovati, poput:

- obrađivanja zahtjeva za izdavanje i otkup udjela UCITS fonda te izvršavanje drugih plaćanja imateljima udjela koja se odnose na udjele UCITS fonda

- pružanje informacija ulagateljima o načinu podnošenja zahtjeva za izdavanjem i otkupom udjela UCITS fonda te načinu isplate prihoda od otkupa udjela UCITS fonda

- olakšavanja obrade informacija i pristupa podacima i mjerama vezanim uz rješavanje pritužbi ulagatelja te

- stavljanja na raspolaganje ulagateljima svih informacija i dokumenata UCITS fonda (prospekt, pravila, dokument s ključnim informacijama o investitorima (engl. Key investor Information document) (u daljnjem tekstu: KUD), godišnje izvješće u svrhu njihova pregleda i izrade preslika.

Osim navedenoga, društvo za upravljanje djeluje u ulozi kontaktne točke za komunikaciju s nadležnim tijelima, a države članice ne smiju od društava za upravljanje zahtijevati fizičku prisutnost u državi članici domaćinu ili imenovanje treće osobe za obavljanje gore navedenih aktivnosti.”

Prijedlog Zakona o određenim aspektima ugovora o isporuci digitalnog sadržaja i digitalnih usluga

Prijedlog Zakona o određenim aspektima ugovora o isporuci digitalnog sadržaja i digitalnih usluga podnesen je 18. lipnja 2021. godine, aktom Vlade Republike Hrvatske. Svrha donošenja navedenog Zakona je sljedeća:

„Ovim se zakonom u hrvatski pravni sustav prenosi Direktiva (EU) 2019/770 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. svibnja 2019. o određenim aspektima ugovora o isporuci digitalnog sadržaja i digitalnih usluga (SL L 136, 22.5.2019, str.l).

Također, utvrđuju se pravila koja se odnose na ugovore za isporuku digitalnog sadržaja ili digitalnih usluga, posebno:

- pravila o usklađenosti s ugovorom i

- pravna sredstva za slučaj neusklađenosti ili neisporuke digitalnog sadržaja ili digitalne usluge.

Od primjene ovoga zakona izuzeti su ugovori o: kupoprodaji robe (koji su uređeni Direktivom (EU) 2019/771), pristupu internetu; tekstualne poruke (kao što su SMS poruke), uz iznimku brojevno neovisnih interpersonalnih komunikacijskih usluga, zdravstvenoj skrbi,, uslugama kockanja, financijskim uslugama, softveru koji trgovac nudi na temelju besplatne i otvorene licence (pri čemu se ne plaća cijena, a osobni podatci koje potrošač dostavi obrađuju se isključivo u svrhu poboljšanja tog konkretnog softvera), digitalnom sadržaju kada je on dio nastupa ili događanja, poput digitalnih kinematografskih projekcija, digitalnom sadržaju koji pružaju tijela javnog sektora.

Donošenjem Zakona izvršit će se pravovremeno i potpuno usklađivanje sa europskim zakonodavstvom u području isporuke digitalnog sadržaja ili digitalnih usluga. Nadalje, zajamčit će se pravna sigurnost popunjavanjem pravnih praznina koje se odnose na određene aspekte ugovora o isporuci digitalnog sadržaja i digitalnih usluga, smanjiti troškovi za poduzeća i povisiti razina zaštite potrošača. Sveukupno gledano, ojačat će se povjerenje potrošača i potaknuti poslovna aktivnost diljem Europske unije.

Osim navedenoga, ovim se zakonom nastoji, uz visok stupanj zaštite potrošača, ostvariti preduvjete za stvarno jedinstveno digitalno tržište, povećanje pravne sigurnosti i smanjenje troškova transakcija, te prilagodbe različitim pravnim okvirima, osobito za mala i srednja poduzeća.“

Obradila i pripremila:
Ana Turić, mag.iur.