Stručni članci
23.10.2013.
Još o isporučiteljima vodnih usluga prema Zakonu o izmjenama i dopunama Zakona o vodama
Odgovori na pitanja sa Savjetovanja Novog informatora održanog 30. 9. 2013.
Povod i cilj ovoga članka je pokušati odgovoriti na otvorena pitanja koja su postavili isporučitelji vodnih usluga na savjetovanju pod nazivom Komunalno gospodarstvo i nekretnine Novog informatora, održanog 30. rujna 2013. u Zagrebu, u povodu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o vodama (Nar. nov., br. 56/13). Naime, Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o vodama izmijenjen je i dopunjen Zakon o vodama (Nar. nov., br. 153/09, 63/11, 130/11). Obavljeno je potpuno usklađenje s Okvirnom direktivom o vodama i ostalim vodnim direktivama, te je podrobnije uređena djelatnost javne vodoopskrbe i javne odvodnje. Stoga su se, na savjetovanju Novog informatora, pojavila i određena sporna pitanja u primjeni tog Zakona, na koja autor odgovara u ovom tekstu.
Zakonom o vodama (Nar. nov., br. 153/09) provedena je temeljita reforma vodnokomunalnih djelatnosti koje su prešle u djelokrug Zakona o vodama. Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o vodama (Nar. nov., br. 56/13) dodatno je razradio i izmijenio uređenje djelatnosti javne vodoopskrbe i javne odvodnje te propisao nove rokove radi usklađenja pravnog statusa i predmeta poslovanja javnih isporučitelja vodnih usluga sa tim Zakonom.1,2
2. Pravni oblik javnih isporučitelji vodnih usluga
Člankom 101. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o vodama izmijenjena je odredba članka 202. Zakona o vodama koja uređuje pravni oblik i djelatnost javnih isporučitelja vodnih usluga tako što je propisano da javni isporučitelji vodnih usluga može biti trgovačko društvo u kojem dionice, odnosno udjele imaju jedinice lokalne samouprave ili trgovačka društva u kojima dionice odnosno udjele imaju jedinice lokalne samouprave,a isporučitelj može biti i ustanova osnovana od strane jedinice lokalne samouprave.3 Dakle, novina je da osnivač trgovačkog društva – isporučitelja vodnih usluga može biti i trgovačko društvo u vlasništvu jedinica lokalnih samouprava.
Propisivanjem da osnivač isporučitelja vodnih usluga može biti i trgovačko društvo u vlasništvu jedinica lokalnih samouprava, otvorena je mogućnost da isporučitelj vodnih usluga obavljanje dijela poslova kao što su računovodstvo, opći ili administrativni poslovi, prenese na trgovačko društvo osnivača, koji će te poslove obavljati kao njihove zajedničke poslove, čime se može postići smanjenje troškova poslovanja isporučitelja vodnih usluga.
U članku 202. Zakona o vodama dodana su dva nova stavka kojima su propisane iznimke od zabrane javnim isporučiteljima vodnih usluga obavljanje drugih djelatnosti osim javne vodoopskrbe i javne odvodnje. Prva je iznimka odredba da isporučitelj vodnih usluga može obavljati djelatnost ispitivanja zdravstvene ispravnosti vode za piće za vlastite potrebe, djelatnost izvođenja priključaka na komunalne vodne građevine, umjeravanja vodomjera i proizvodnje energije za vlastite potrebe ako ispunjava uvjete iz posebnih propisa. Druga je iznimka odredba da je javni isporučitelj vodnih usluga javne odvodnje koji posjeduje vodopravnu dozvolu za ispuštanje otpadnih voda prema Zakonu o vodama ili rješenje o objedinjenim uvjetima zaštite okoliša prema posebnim propisima i koji upravlja građevinama za javnu odvodnju i/ili uređajem za pročišćavanjem otpadnih voda s prihvatnim opterećenjem većim od 100 000 ekvivalent stanovnika (ES), dužan obavljati i djelatnost uzorkovanja i ispitivanja kakvoće vlastitih otpadnih voda ako ispunjava uvjete iz posebnih propisa.4
2.1. Usklađenje pravnog statusa i podjela trgovačkog društva
Usklađenje pravnog statusa i djelovanja isporučitelja vodnih usluga sa Zakonom o vodama5 može se provesti podjelom trgovačkog društva ili izmjenom predmeta poslovanja.
Prema članku 550. a Zakona o trgovačkim društvima (Nar. novi., br. 111/93, 34/99, 121/99, 52/00, 118/03, 107/07, 146/08, 137/09, 111/12, 125/11, 68/13) podjela trgovačkog društva može se provesti razdvajanjem ili odvajanjem. Razdvajanje se provodi istodobnim prijenosom svih dijelova imovine društva koje se dijeli, uz njegov prestanak bez provođenja likvidacije, na dva ili više novih društava koja se osnivaju radi provođenja razdvajanja (razdvajanje s osnivanjem) ili na dva ili više društava koja već postoje (razdvajanje s preuzimanjem). Odvajanje se provodi prijenosom jednog ili više dijelova imovine društva koje se dijeli, a da to društvo ne prestaje, na jedno ili više novih društava koja se osnivaju radi provođenja odvajanja (odvajanje s osnivanjem) ili na jedno ili više društava koja već postoje (odvajanje s preuzimanjem). Dioničari ili imatelji poslovnih udjela u društvu koje se dijeli stječu poslovne udjele ili dionice, odnosno udjele u novim društvima ili društvu ili društvima preuzimateljima, razmjerno udjelima koji su im pripadali u društvu koje se dijeli.
2.2. Pravne posljedice
Prema članku 550.n, odnosno članku 303. Zakona o trgovačkim društvima, pravne posljedice usklađenja nastupaju upisom podjele ili izmjene predmeta poslovanja u sudski registar.
3. Prijenos komunalnih vodnih građevina na javne isporučitelje vodnih usluga
Člankom 15. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o vodama, izmijenjena je odredba članka 23. stavak 5. Zakona o vodama o vlasničkopravnom uređenju komunalnih vodnih građevina, tako da prema novom uređenju komunalne vodne građevine više ne mogu biti u vlasništvu jedinica lokalne samouprave, nego isključivo u vlasništvu javnoga isporučitelja vodnih usluga, s tim da ostaju u režimu javnog dobra u javnoj uporabi uz ograničenja koja su i prije bila propisana.
Odluku o odbijanju unosa komunalnih vodnih građevina u temeljni kapital društva Visoki trgovački sud u presudi, posl. br. Pž-7566/06-4 od 23. siječnja 2007., obrazlaže na sljedeći način:
»Povećanje temeljnog kapitala uplatama uloga provodi se uplatama novih ili povećanjem postojećih temeljnih uloga. Tim načinom povećanja temeljnog kapitala pribavljaju se nova sredstva potrebna za poslovanje, a s obzirom da se pri povećanju temeljnog kapitala mijenja društveni ugovor, povećanje temeljnog kapitala ujedno je i odluka o izmjeni društvenog ugovora. Kod toga ulagatelj mora učiniti neospornim prava na stvarima koje ulaže s naslova povećanja temeljnog kapitala u društvo, kao i mogućnost njihovog slobodnog prijenosa, zajedno s dokazima da je ovaj učinjen prije upisa u sudski registar, te da društvo u koje su stvari uložene sa stvarima slobodno raspolaže. Sigurno je, dakle, da se s objektima koji imaju status javnog dobra ne može slobodno raspolagati, niti se konzekventno tome, takvi objekti mogu valjano unositi u temeljni kapital trgovačkog društva, zbog same činjenice što su ovakve stvari nepodobne za svaku vrstu prometa, što je i ulaganje u temeljni kapital, kako je to ispravno zaključio i sud prvog stupnja, pri čemu se valjano pozvao na propise kojima se uređuje status komunalne infrastrukture.«
Na istome je tragu i Obrazloženje presude Trgovačkog suda u Bjelovaru, posl. br. Tt-09/342-2 od 10. travnja 2009., te presuda Visokog trgovačkog suda, posl. br. Pž-2973/09-3 od 19. svibnja 2009. godine, u kojoj se navodi da su komunalne vodne građevine kao javna dobra izjednačene s općim dobrima i da se na njima uopće ne mogu stjecati stvarna prava.
4. Zaključak
Prema Zakonu izmjenama i dopunama Zakona o vodama, osnivač trgovačkog društva – isporučitelja vodnih usluga može biti i trgovačko društvo u vlasništvu jedinica lokalnih samouprava, a dodane su i dvije nove iznimke od zabrane javnim isporučiteljima vodnih usluga obavljanja drugih djelatnosti osim javne vodoopskrbe i javne odvodnje.
1 Neke odredbe u Zakonu o vodama (Nar. nov., br. 153/09, 63/11, 130/11) su Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o vodama (Nar. nov., br. 56/13) izmijenjene i dopunjene, odnosno ukupno su donesena 134. članka u tim izmjenama. Zakon je stupio na snagu 18. svibnja 2013., osim nekoliko članaka koji su stupili na snagu danom pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji, te članka 114. koji stupa na snagu 1. travnja 2014., a odnosi se na uvođenje naknade za financiranje sredstva za rad Vijeća za vodne usluge, obveznici koje će biti isporučitelji vodnih usluga. Od 23 članka koji u poglavlju XIII. Zakona o vodama uređuju djelatnost javne vodoopskrbe i javne odvodnje, Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o vodama izmijenio je 16 članaka, brisao jedan članak i dodao dva nova članka, uz odgovarajuće izmjene odredaba u ostalim poglavljima.
2 Više o Zakonu o izmjenama i dopunama Zakona o vodama u Žagar A.: Bitne novine u Zakonu o vodama – Prava i obveze JLS-a na usklađivanju akata u Končić A. M., Mičević B., Sarvan D., Šikić M. i Žagar A.: Komunalno gospodarstvo i nekretnine, Novi informator, Zagreb 2013.
3 Dvije su iznimke od navedenog pravila propisane Zakonom o vodama i nisu bitno mijenjane: isporučitelji vodnih usluga mogu biti i isporučitelji usluge javne vodoopskrbe koji tu djelatnost nastavljaju obavljati prema Zakonu o komunalnom gospodarstvu i subjekti koji obavljaju javne usluge čišćenja i odvoza otpadnih voda iz septičkih i sabirnih jama (čl. 171. st. 3. Zakona o vodama).
4 Osim navedenih, novih, iznimaka od zabrane javnim isporučiteljima vodnih usluga, obavljanje drugih djelatnosti osim javne vodoopskrbe i javne odvodnje, ostaje i iznimka iz Zakona o vodama koja nije mijenjana. Čl. 125. st. 3. Zakona o vodama propisuje da jedinice lokalne samouprave mogu isporučiteljima vodnih usluga ustupiti gradnju i/ili održavanje građevina za oborinsku odvodnju.
5 Više o usklađenju pravnog statusa i djelovanja isporučitelja vodnih usluga u Sarvan D.: Usklađivanje obavljanja komunalne djelatnosti javne vodoopskrbe i javne odvodnje u Mahović Komljenović M., Medvedović D., Rajko A. i Sarvan D.: Jedinice lokalne i područne (regionalne samouprave), Novi informator, Zagreb, 2012.
6 Postupak podjele trgovačkog društva propisan je čl. 550.a - 550.b. Zakona o trgovačkim društvima
7 Čulinović-Herc E., Zubović A.:Restrukturiranje komunalnih društava čiji je osnivač jedinica lokalne samouprave, u Baretić S., Čulinović-Herc E., Đerđa D., Gadžo S., Horvat B., Markić A., Pičuljan Z., Pipunić S., Rajko A., Zubović A., Žunić Kovačević N.: Aktualnosti primjene propisa upravnog prava jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, Inženjerski biro, Zagreb, 2013.