zbirni podaci i poveznice
poglavlja
članci
napomene
Učitavam poveznice...

Detalji dokumenta

Objavljen

22.02.2023.

Donesen

17.02.2023.

1. VIZIJA I MISIJA NACIONALNOG PROGRAMA PROTUMINSKOG DJELOVANJA REPUBLIKE HRVATSKE DO 2026. GODINE

1.1. Vizija

1.2. Misija

2. UVOD

3. PROTUMINSKO DJELOVANJE U PROTEKLOM RAZDOBLJU

3.1. Smanjenje minski sumnjivog područja

3.2. Financiranje protuminskog djelovanja u proteklom razdoblju

3.3. Minska stradavanja, informiranje i edukacija stanovništva o opasnostima od MES-a, NUS-a i njihovih dijelova

3.4. Pomoć osobama stradalima od mina i eksplozivnih ostataka rata

3.5. Međunarodna suradnja

4. SADAŠNJE STANJE

4.1. Stanje MSP-a

4.2. Socio-ekonomski utjecaj minskog problema

4.3. Kapaciteti ovlaštenih pravnih osoba i Ravnateljstva civilne zaštite

5. CILJEVI NACIONALNOG PROGRAMA

6. NAČIN OSTVARIVANJA CILJEVA

6.1. Uklanjanje minske opasnosti s područja Republike Hrvatske najkasnije do 1. ožujka 2026. godine

6.1.1. Smanjenje MSP-a poslovima razminiranja

6.1.2. Smanjenje MSP-a metodama izvida

6.2. Održavanje i unaprjeđivanje obilježenosti cjelokupnog MSP-a sve do ostvarenja krajnjeg cilja – Republika Hrvatska bez minske opasnosti do 1. ožujka 2026. godine

6.3. Informiranje i provođenje programa edukacije cjelokupnog stanovništva koje živi i/ili radi u okruženju MSP-a o opasnostima od MES-a, NUS-a i njihovih dijelova

6.4. Pružanje skrbi i rehabilitacije, uključujući psiho-socijalnu rehabilitaciju i ekonomsku reintegraciju svim osobama stradalim od mina i EOR-a

6.5. Poticanje izvoza hrvatskih vještina, znanja, iskustva i opreme koja se koristi u protuminskom djelovanju

7. PREDUVJETI ZA OSTVARIVANJE CILJEVA

7.1. Potrebna financijska sredstva

7.2. Potrebni kapaciteti

7.3. Organizacijski preduvjeti

8. ZAKLJUČAK

Prethodnik
Nasljednik

Nacionalni program protuminskog djelovanja Republike Hrvatske do 2026. godine

Pročišćeni tekst vrijedi od 22.02.2023.

Narodne novine 21/2023

Prikaz pročišćenog teksta na dan:

PREAMBULA

Nacionalni program protuminskog djelovanja Republike Hrvatske do 2026. godine (»Narodne novine«, br. 21/23)

HRVATSKI SABOR

352

Na temelju članka 6. stavka 1. Zakona o protuminskom djelovanju (»Narodne novine«, br. 110/15., 118/18., 98/19. i 114/22.) Hrvatski sabor na sjednici 17. veljače 2023. donio je

NACIONALNI PROGRAM

PROTUMINSKOG DJELOVANJA REPUBLIKE HRVATSKE DO 2026. GODINE

1. VIZIJA I MISIJA NACIONALNOG PROGRAMA PROTUMINSKOG DJELOVANJA REPUBLIKE HRVATSKE DO 2026. GODINE

Nacionalni program protuminskog djelovanja Republike Hrvatske do 2026. godine (u daljnjem tekstu: Nacionalni program) predstavlja viziju, misiju i strateške ciljeve protuminskog djelovanja Republike Hrvatske za razdoblje do 1. ožujka 2026. godine. Konačno stanje je, kao rezultat provedbe Nacionalnog programa, Republika Hrvatska bez minske opasnosti do 2026. godine te izvršene obveze Republike Hrvatske prema preuzetim međunarodnim ugovorima, posebice Konvenciji o zabrani uporabe, stvaranja ...

1.1. Vizija

Republika Hrvatska bez minske opasnosti, u kojoj će se omogućiti sigurniji i bolji život svim građanima, ravnomjerniji i brži gospodarski razvoj, provođenje zaštite okoliša na cjelokupnom teritoriju i u kojoj će žrtve mina integrirane u društvo biti u mogućnosti u potpunosti koristiti svoja prava.

1.2. Misija

Daljnji razvoj učinkovitog i efektivnog sustava protuminskog djelovanja Republike Hrvatske koji će omogućiti:

– osiguranje kvalitete obavljanja svih poslova protuminskog djelovanja u skladu s pozitivnim propisima Republike Hrvatske i Međunarodnim standardima protuminskog djelovanja (International Mine Action Standards – IMAS) te pravilima struke

– sigurno korištenje razminiranog i metodama općeg i tehničkog izvida isključenog područja iz minski sumnjivog područja

– izv...

2. UVOD

Republika Hrvatska se već početkom ratnih operacija na svom području suočila s problemom mina, kao jednom od najtežih posljedica ratnih događanja, te se svrstala u red mnogobrojnih zemalja širom svijeta sa zagađenosti državnog prostora minama i neeksplodiranim ubojnim sredstvima.

Nažalost, zagađenost minama u Republici Hrvatskoj i dalje uzrokuje niz gospodarskih, razvojnih, ekoloških i socijalnih poremećaja te poglavito sigurnosnih problema na područjima ratnih djelovanja.

U ...

3. PROTUMINSKO DJELOVANJE U PROTEKLOM RAZDOBLJU

3.1. Smanjenje minski sumnjivog područja

Prve i načelne procjene minski sumnjivog područja (u daljnjem tekstu: MSP) od strane Centra Ujedinjenih naroda za protuminsko djelovanje (UNMAC-a) od 13.000 km2 i milijun postavljenih protupješačkih i protuoklopnih mina, iz 1996. godine bile su grube i netočne. Osnivanjem Hrvatskog centra za razminiranje[1](Od 19. 2. 1998. godine do 31. 12. 2018. godine javna ustanova koju je osnovala Vlada RH, a od 1. 1. 2019. godine, temeljem Zakona o izmjenama i dopuna Zakona o pro...

3.2. Financiranje protuminskog djelovanja u proteklom razdoblju

Financiranje protuminskog djelovanja u Republici Hrvatskoj u proteklom razdoblju obavljalo se iz nekoliko izvora:

1. državni proračun Republike Hrvatske

2. javna poduzeća

3. fondovi Europske unije (pretpristupni fondovi i ESI fondovi)

4. donatori, strane vlade i međunarodne organizacije

5. zajmovi Republike Hrvatske kod Svjetske banke.

U razdoblju od 1998. do 2021. godine, sredstva iz državnog proračuna Republike Hrvatske izdvojena za razminiranje ...

3.3. Minska stradavanja, informiranje i edukacija stanovništva o opasnostima od MES-a, NUS-a i njihovih dijelova

Od početka ratnih djelovanja 1991. godine do kraja 2021. godine, evidentirano je 1.377 minskih nesreća (incidenata) u kojima je stradalo 2.017 osoba, od kojih su 524 osobe smrtno stradale, a ostali su zadobili teške ili lake tjelesne ozljede.

U razdoblju od 1. siječnja 1996. godine, kada su prestala aktivna ratna djelovanja, do danas evidentirano je 428 minskih nesreća sa 606 stradalih osoba, od čega su smrtno stradale 204 osobe.

U razdoblju od 1991. do 2021. godine na poslov...

3.4. Pomoć osobama stradalima od mina i eksplozivnih ostataka rata

Pomoć osobama stradalima od mina i EOR-a tijekom proteklog razdoblja provodila se na način i u skladu s pozitivnim propisima Republike Hrvatske i primjenjivim međunarodnim konvencijama, međunarodnim humanitarnim pravom i ljudskim pravima.

Putem međuresorne suradnje osobama stradalima od mina i EOR-a pružana je sva potrebna pomoć prilagođena dobi i spolu, uključujući liječničku skrb, rehabilitaciju i psihološku podršku te je uložen poseban napor u nastojanju da im se osigura njihova ...

3.5. Međunarodna suradnja

U proteklom razdoblju međunarodna suradnja intenzivno se ostvarivala u svakom elementu protuminskog djelovanja, a njezin značaj proistječe ne samo iz obveza Republike Hrvatske preuzetih potpisivanjem i ratifikacijom međunarodnih konvencija, već i potrebom znatnije potpore šire međunarodne zajednice u rješavanju minskog problema na svjetskoj razini.

Dosadašnja međunarodna suradnja i njen razvoj rezultirali su činjenicom da Republika Hrvatska nije bila samo objekt pomoći stranih vlada...

4. SADAŠNJE STANJE

4.1. Stanje MSP-a

MSP Republike Hrvatske na dan 1. siječnja 2022. godine iznosio je 233,9 km2 u što je uključeno 204,4 km2 MSP-a koji je evidentiran u minsko informacijskom sustavu MUP-a te 29,5 km2 MSP-a vojnih lokacija i građevina (0,4 % kopnene površine Republike Hrvatske).

Na temelju provedene analize svih dostupnih informacija i podataka o miniranosti te kontinuiranom provedbom općih i tehničkih izvida za cjelokupni MSP koji se ne odnosi na vojne lokacije i građe...

4.2. Socio-ekonomski utjecaj minskog problema

MSP Republike Hrvatske obuhvaća 7 županija, odnosno 37 gradova i općina, te je od minske opasnosti neposredno ugroženo 183.653 stanovnika, što čini 16,1 % ukupnog stanovništva u županijama s MSP-om, odnosno 4,7 % ukupnog stanovništva Republike Hrvatske (izvor: Popis stanovništva, kućanstava i stanova u Republici Hrvatskoj 2021. godine – Prvi rezultati, DZS).

Tablica 4. Broj stanovnika u općinama i gradovima s MSP-om

4.3. Kapaciteti ovlaštenih pravnih osoba i Ravnateljstva civilne zaštite

Na dan 1. siječnja 2022. godine u Republici Hrvatskoj je akreditirano 40 ovlaštenih pravnih osoba za obavljanje poslova razminiranja. Te ovlaštene pravne osobe i MUP raspolažu s 397 pirotehničara, 108 voditelja radilišta i 67 pomoćnih djelatnika. Ovlaštene pravne osobe raspolažu i sa 104 psa za detekciju mina i 43 stroja za pripremu površine.

Razminiranje vojnih lokacija i/ili građevina provodi postrojba Oružanih snaga Republike Hrvatske prema posebnom planu MORH-a.

Tablica 5...

5. CILJEVI NACIONALNOG PROGRAMA

Na osnovi analize veličine i strukture MSP-a, postojećih kapaciteta, dosadašnjeg iskustva te drugih relevantnih čimbenika, Nacionalnim programom se utvrđuju sljedeći ciljevi:

1. U potpunosti, najkasnije do 1. ožujka 2026. godine ukloniti minsku opasnost s područja Republike Hrvatske

2. Održavati i unaprjeđivati obilježenost cjelokupnog MSP-a oznakama koje ukazuju na minsku opasnost

3. Informirati i provoditi programe edukacije cjelokupnog stanovništva koje živi i/ili r...

6. NAČIN OSTVARIVANJA CILJEVA

6.1. Uklanjanje minske opasnosti s područja Republike Hrvatske najkasnije do 1. ožujka 2026. godine

U razdoblju do 1. ožujka 2026. godine, planira se poslovima razminiranja i izvida (opći i tehnički izvid) ukloniti minska opasnost s cjelokupnog teritorija Republike Hrvatske.

Prvi prioritet i naglasak bit će na razminiranju svih poznatih i potvrđenih minskih polja (sukladno MEZ-ovima koje posjeduje MUP).

Najveći izazov predstavljat će identificiranje i pozicioniranje preostalih nepoznatih minsko-eksplozivnih zapreka u šumskim brdsko-planinskim područjima. Dosadašnji način ob...

6.1.1. Smanjenje MSP-a poslovima razminiranja

Poslove razminiranja provodit će ovlaštene pravne osobe temeljem provedenih postupaka javne nabave, dok je za razminiranje perspektivnih vojnih lokacija i/ili građevina nadležan MORH. Poslove razminiranja neperspektivnih vojnih lokacija i/ili građevina, za koje lokacije i/ili građevine je MORH izvršio prijenos upravljanja Ministarstvu prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine provodit će se po načelu prioriteta od strane ovlaštenih pravnih osoba temeljem postupaka javne nabave,...

6.1.2. Smanjenje MSP-a metodama izvida

U narednim godinama planira se provesti tehnički izvid kapacitetima MUP-a na površini od 19,8 km2, te obavljanje aktivnosti razminiranja u cilju tehničkog izvida kapacitetima ovlaštenih pravnih osoba na površini od 17,4 km2.

Na osnovi rezultata provedenih općih izvida, tehničkih izvida i razminiranja, u cilju tehničkog izvida, MSP se dodatno planira smanjiti općim izvidom za oko 30,4 km2.

6.2. Održavanje i unaprjeđivanje obilježenosti cjelokupnog MSP-a sve do ostvarenja krajnjeg cilja – Republika Hrvatska bez minske opasnosti do 1. ožujka 2026. godine

Tijekom realizacije ovog Nacionalnog programa, MUP će održavati obilježenost MSP-a te, prema potrebi, na zahtjev tijela jedinica lokalne (regionalne) samouprave i drugih subjekata izvršiti dodatno obilježavanje te obnavljanje uništenih ili iz drugog razloga nestalih oznaka opasnosti od mina.

6.3. Informiranje i provođenje programa edukacije cjelokupnog stanovništva koje živi i/ili radi u okruženju MSP-a o opasnostima od MES-a, NUS-a i njihovih dijelova

U suradnji s nadležnim tijelima državne uprave te jedinicama lokalne (regionalne) samouprave te nevladinim organizacijama (Hrvatski Crveni križ, Udruga za podršku i poticanje zajedništva Hrvatska pomaže, Hrvatska bez mina – zaklada za humanitarno razminiranje Hrvatske itd.), MUP će nastaviti u razdoblju do 2026. godine s kontinuiranim provođenjem programa edukacije o opasnosti od mina i eksplozivnih ostataka rata te prema procjeni prioriteta i potreba, prilagođavati programe za najugroženi...

6.4. Pružanje skrbi i rehabilitacije, uključujući psiho-socijalnu rehabilitaciju i ekonomsku reintegraciju svim osobama stradalim od mina i EOR-a

Realizaciju ovoga cilja i zadaće koje iz njega proizlaze koordinirat će MUP (sukladno Zakonu o protuminskom djelovanju), a izvršavat će je tijela državne uprave nadležna za zdravstvo, socijalnu skrb, branitelje i druga tijela državne uprave, lokalne i regionalne samouprave te nevladine organizacije koji mogu doprinijeti potpunoj reintegraciji minskih žrtava u društvo.

6.5. Poticanje izvoza hrvatskih vještina, znanja, iskustva i opreme koja se koristi u protuminskom djelovanju

Tijekom proteklih dvadeset godina Republika Hrvatska razvila je ugledni i međunarodno priznati sustav protuminskog djelovanja s tehničkim kapacitetima koji se cijene na globalnoj razini te obrazovanim, kvalificiranim i motiviranim osobljem.

MUP će, zajedno s MVEP-om, MORH-om i ostalim nadležnim institucijama, nastaviti nuditi i razmjenjivati hrvatsko znanje, iskustvo, metode i tehnologije u protuminskom djelovanju svim zainteresiranim zemljama i subjektima u međunarodnoj protuminsko...

7. PREDUVJETI ZA OSTVARIVANJE CILJEVA

7.1. Potrebna financijska sredstva

Jedan od osnovnih preduvjeta za ostvarenje ciljeva navedenih u ovom dokumentu je osigurati dostatna financijska sredstva. U skladu s preostalom strukturom MSP-a i planiranom godišnjom realizacijom procjenjuje se da je za razminiranje preostalog MSP-a potrebno cca 1.687.516.475 kuna.

Financijska sredstva za provedbu Nacionalnog programa osigurana su u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2022. na Razdjelu 040, Glavi 05 Ministarstva unutarnjih poslova u ukupnom iznosu 262.203.975 ...

7.2. Potrebni kapaciteti

S obzirom na to da je preostali MSP, prema strukturi, uglavnom šuma i šumsko zemljište (98,7 %), očekuje se smanjenje uporabe strojeva za pripremu površina, posebno srednjih i teških strojeva. Korištenje strojeva bit će ograničeno na male, mobilne strojeve koji se mogu učinkovito transportirati i koristiti u takvim područjima. Smanjenjem uporabe strojne pripreme površina povećat će se udio ručne metode, što može utjecati na smanjene dinamike izvršenja poslova, smanjenje produktivnosti i po...

7.3. Organizacijski preduvjeti

Ministarstvo unutarnjih poslova, u čijem je djelokrugu i protuminsko djelovanje, je kroz uvezivanje funkcionalnih područja, jačanje kadrovske strukture te opremanje i osposobljavanje svih ustrojstvenih cjelina, s naglaskom na povlačenje sredstava iz fondova Europske unije kroz razne projekte, ispravilo prepoznate nedostatke i slabosti sustava protuminskog djelovanja.

Implementacija HCR-a (ali i ostalih pravnih osoba koje su postale sastavni dio novoustrojenog Ravnateljstva civilne z...

8. ZAKLJUČAK

Republika Hrvatska nastavlja svoje aktivnosti prema svim sastavnicama protuminskog djelovanja, koje je više od dva desetljeća utemeljeno na najboljim praksama ključnim za uspješnu provedbu obveza proisteklih iz relevantnih međunarodnih ugovora, kao i na njima utemeljenog nacionalnog zakonodavstva.

Republika Hrvatska će svoje protuminsko djelovanje nastaviti održavati na visokoj razini interesa, kroz osnaživanje nadležnih državnih tijela kadrovskim, financijskim i materijalnim sposob...

Za pristup do sadržaja morate biti korisnik portala www.informator.hr.
Sadržajima se pristupa ovisno o Vašem paketu.

Prijava

Zaboravljena zaporka?

Nemate korisničke podatke? Besplatno se registrirajte i testno pristupajte sadržajima 7 dana.
Kao besplatan korisnik ostvarujete pristup do 20 dokumenata.

Registracija