23.03.2021.

Novi akti u saborskoj proceduri

Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, s Konačnim prijedlogom zakona, Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji i Prijedlog Zakona o promicanju čistih vozila u cestovnom prijevozu.

Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, s Konačnim prijedlogom zakona

Vlada Republike Hrvatske podnijela je predsjedniku Hrvatskog sabora Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, s Konačnim prijedlogom zakona, aktom od 11. ožujka 2021. godine, uz prijedlog da se spomenuti zakon donese po hitnom postupku. U prijedlogu se određuju osnovna pitanja koja je potrebno urediti spomenutim zakonom kao i posljedice koje će se novim uređenjem postići:

Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu („Narodne novine“, br. 41/18. i 98/19. - u daljnjem tekstu: Zakon) uređuju se uvjeti i način obavljanja djelatnosti javnog prijevoza putnika i tereta u unutarnjem i međunarodnom cestovnom prometu, agencijske djelatnosti u cestovnom prijevozu, djelatnosti pružanja kolodvorskih usluga na autobusnim i teretnim kolodvorima, prijevoz za vlastite potrebe, kao i nadležnosti tijela zaduženih za provođenje i nadzor nad provedbom Zakona.

Zakonom je, među ostalim, u pravni poredak Republike Hrvatske, prenesena Direktiva 2003/59/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 15. srpnja 2003. o početnim kvalifikacijama i periodičnom osposobljavanju vozača određenih cestovnih vozila za prijevoz robe ili putnika, o izmjeni Uredbe Vijeća (EEZ) br. 3820/85 i Direktive Vijeća 91/439/EEZ te stavljanju izvan snage Direktive Vijeća 76/914/EEZ (SL L 226, 10. 9. 2003.).

Navedena Direktiva je izmijenjena donošenjem Direktive (EU) 2018/645 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. travnja 2018. o izmjeni Direktive 2003/59/EZ o početnim kvalifikacijama i periodičnom osposobljavanju vozača određenih cestovnih vozila za prijevoz robe ili putnika i Direktive 2006/126/EZ o vozačkim dozvolama (Tekst značajan za EGP) (SL L 112/29, 2. 5. 2018.). Slijedom navedenoga, a radi daljnjeg usklađivanja nacionalnog zakonodavstva, potrebno je izmijeniti i dopuniti Zakon.

Izmjenom Direktive rješavaju se poteškoće u vezi uzajamnog priznavanja ukupne ili djelomične obuke vozača u drugim državama članicama, sadržaj obuke samo je djelomično odgovarajući potrebama vozača, poteškoće u vezi pravne neodređenosti u tumačenju izuzeća i neusklađenosti između navedene Direktive i Direktive o vozačkim dozvolama po pitanju minimalne starosne dobi vozača.

Prijedlogom zakona ukinut će se obveza ishođenja licencije za teretna vozila iznad 12 tona najveće dopuštene mase kojima se obavlja prijevoz tereta za vlastite potrebe, a koja je poduzetnicima stvarala nepredviđene troškove i probleme u poslovanju.

Cilj je ovoga Prijedloga zakona urediti način uzajamnog priznavanja ukupne ili djelomične obuke vozača u drugim državama članicama, prilagoditi sadržaj obuke vozača stvarnim potrebama, precizirati odredbe o izuzeću od primjene obveze stjecanja početnih kvalifikacija i periodičnom osposobljavanju vozača. Cilj je i uspostava elektroničke mreže za razmjenu informacija o izdanim ili povučenim svjedodžbama o početnim kvalifikacijama između država članica Europske unije, a što će omogućiti lakši pristup informacijama o završenom osposobljavanju koje nije dokumentirano u vozačkoj dozvoli vozača.

Također, s obzirom na to da važećim Zakonom nije propisan način na koji se financira županijski linijski prijevoz koji se obavlja kao javna usluga, u isti je unesena odredba da se sredstva osiguravaju iz prodaje voznih karata i proračuna jedinica područne (regionalne) samouprave, odnosno Grada Zagreba. Također, propisuje se mogućnost da Vlada Republike Hrvatske odlukom utvrdi najviše iznose sufinanciranja, kao i mjerila te kriterije na temelju kojih će se sredstvima iz državnog proračuna sufinancirati javna usluga.”

Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji

Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata i članovima njihovih obitelji podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 4. ožujka 2021. godine po redovnom postupku. U prijedlogu se taksativno navode posljedice koje će se postići novim uređenjem:

“Izmjenama i dopunama Zakona proisteći će sljedeće posljedice:

- ubrzanje postupka za ostvarivanje statusa HRVI zbog ukidanja prethodne stručne procjene u postupcima ostvarivanja statusa HRVI iz Domovinskog rata po osnovi bolesti

- radi dodatnog ubrzanja postupka za ostvarivanje statusa HRVI vještačenje koje je dosad obavljao Zavod za vještačenje, profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom, bit će prebačeno u punu nadležnost Ministarstva hrvatskih branitelja, odnosno osnovat će se posebna povjerenstva u kojem će vještačenje obavljati vještaci temeljem ugovora o djelu

- omogućit će se ostvarivanje prava na mirovinu prema ovom Zakonu, ako za to zadovoljavaju uvjete, i za one hrvatske branitelje koji su naknadno ostvarili taj status, status dragovoljca ili dodatne dane sudjelovanja u obrani suvereniteta Republike Hrvatske, a već ranije imaju priznato pravo na mirovinu prema Zakonu o mirovinskom osiguranju

- mogućnost prevođenja ranije priznatih prava i određivanje nove svote najniže mirovine umjesto priznate mirovine ostvarene prema Zakonu o mirovinskom osiguranju i za one hrvatske branitelje koji nisu bili zatečeni korisnici najniže mirovine, jer im je u trenutku odlaska u mirovinu, mirovina određena prema Zakonu o mirovinskom osiguranju bila povoljnija od tada najniže braniteljske mirovine (bez povećanja za sudjelovanje u Domovinskom ratu)

- ubrzanje postupka stambenog zbrinjavanja kroz kupnju stanova na lokacijama na kojima nije isplativa organizirana izgradnja te pojednostavljivanje postupka prijenosa stanova za stambeno zbrinjavanje hrvatskih branitelja između tijela državne uprave

- ostvarivanje prava namijenjenih socijalno ugroženim skupinama korisnika kao što su jednokratna novčana pomoć i naknada za nezaposlene hrvatske branitelje iz Domovinskog rata i članove njihovih obitelji dodatno će biti prilagođeno potrebama korisnika

- jasnija i ujednačena primjena odredbi zbog nomotehničke dorade.”

Prijedlog Zakona o promicanju čistih vozila u cestovnom prijevozu

Vlada Republike Hrvatske podnijela je predsjedniku Hrvatskog sabora Prijedlog Zakona o promicanju čistih vozila u cestovnom prijevozu, aktom od 4. ožujka 2021. godine sukladno članku 172. Poslovnika Hrvatskog Sabora, odnosno po redovnom postupku. Potreba donošenja spomenutog zakona u prijedlogu se obrazlaže kako slijedi:

Zakonom o promicanju čistih i energetski učinkovitih vozila u cestovnom prijevozu („Narodne novine“, broj 127/13., u daljnjem tekstu: Zakon), propisuju se mjere za promicanje uporabe čistih i energetski učinkovitih vozila u cestovnom prijevozu radi poticanja tržišta čistih i energetski učinkovitih vozila i zaštite okoliša, klime i energetike.

Zakonom je, među ostalim, u pravni poredak Republike Hrvatske, prenesena Direktiva 2009/33/EZ Europskoga parlamenta i Vijeća od 23. travnja 2009. o promicanju čistih i energetski učinkovitih vozila u cestovnom prijevozu (SL L 120, 15.5.2009.).

Navedena Direktiva je izmijenjena donošenjem Direktive (EU) 2019/1161 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o izmjeni Direktive 2009/33/EZ o promicanju čistih i energetski učinkovitih vozila u cestovnom prijevozu (SL L 188/116 12.7.2019.). Direktivom 2019/1161 se otklanjaju određeni nedostaci u provedbi osnovne Direktive o čistim vozilima, njenoj implementaciji u pravne poretke država članica, kao i manjkavosti u njenom provođenju na nacionalnoj razini. Slijedom navedenoga, a radi daljnjeg usklađivanja nacionalnog zakonodavstva, potrebno je donijeti novi Zakon.

Svrha uvođenja održivog, konkurentnog, sigurnog i dekarboniziranog energetskog sustava može se postići javnom nabavom kojom se promiču čista vozila kojima se obavlja javni prijevoz. Novim prijedlogom Zakona, u odnosu na sada važeći Zakon, uvodi se obveza izvješćivanja Europske komisije o ostvarenim minimalnim ciljevima javne nabave za udio čistih lakih i teških vozila, a koje obveznici javne nabave moraju uzeti u obzir kod svih postupaka javne nabave vozila koji se provode nakon 2. kolovoza 2021. Također, proširuje se područje primjene Zakona na leasing vozila, unajmljivanje ili najam s pravom otkupa te na ugovore za određene usluge umjesto samo na kupnju vozila. Popis usluga na koje se odnosi Zakon je bolje definiran te sad uključuje i usluge javnog cestovnog prijevoza, posebnog cestovnog prijevoza putnika, izvanrednog prijevoza putnika, kao i posebne usluge dostave pošte i paketa.”

 

Obradila i pripremila:
Ana Turić, mag.iur.